IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The walled city (Mercury games)


In "The walled city" nemen de spelers de rol aan van een stel ondernemers die de stad Londonderry proberen op te bouwen rond 1608 en dingen ze allemaal mee naar de meeste stemmen om burgemeester te worden. Tot zo ver het verkoopspraatje, The walled city is een puur meerderhedenspel dat in deze uniek is, omdat het uit twee speelronde bestaat. In de eerste ronde ga je meerderheden proberen te scoren in de stad, facties aan jouw kant proberen te krijgen en in het tweede deel komt er de omwalling van de stad bij. Ook nu weer ga je meerderheden proberen te scoren, maar hou er rekening mee dat je jouw deel van de stad goed afgesloten houdt, want anders zou je wel eens met lege handen kunnen achterblijven.

Zoals we gewend zijn van Mercury games komt dit spel ook weer met héél wat mooi, kleurrijk en deftig materiaal. U krijgt een dubbelzijdig speelbord. Op de ene kant kan u met de Londonderry variant aan de slag, aan de andere kant met de iets geavanceerdere versie van de Borderlands. Het speelbord bestaat uit een scorespoor, een fasespoor en rondemarkerplaats. Daarnaast zien we de plattegrond van de stad, bestaande uit defensiezones, torens, gaten in de muren, paden, plaatsen voor de factiedobbelstenen en de fiches en de verschillende gebieden waarin de stad kan verdeeld worden in ronde 1. Daarnaast krijgt u nog 20 gildenkaarten, 44 constructiekaarten, 100 boeren (houten huisjes), 80 edelen (meeples), 4 scoremarkers, 12 muren, 24 wegen, 20 factiedobbelstenen, 4 opzichterfiches, 1 rondemarker, 1 fasering en 5 factiemarkers.

Het speelbord wordt in het midden op de tafel gelegd. De rondemarker wordt op ronde 1 gelegd en de fasemarker op fase A. Elke speler krijgt een aantal paden, muren, edelen, boeren en constructiekaarten afhankelijk van het aantal spelers. De dobbelstenen worden willekeurig gegooid en op de lege plaatsen op het speelbord geplaatst. Tel de waarde op van de dobbelstenen in de diverse kleuren in de stad (niet de muren) en leg de overeenkomstige factiemarker op het scorespoor om aan te geven hoe dominant een factie in de stad is. Leg de opzichtfiches willekeurig op de daarvoor voorziene plaatsen in de stad. De gildenkaarten worden uitgesorteerd (enkele zijn enkel te gebruiken bij Borderlands), ze worden geschud en er wordt een vitrine opengelegd afh. aantal spelers. Kies een startspeler en plaats reeds enkele wegen op het speelbord als je met minder dan 4 spelers aan de slag gaat.



Het spel bestaat dus uit twee grote ronden, die qua fasenverdeling identiek lijken te zijn. Enkel bij de waardering is er wel degelijk een groot verschil. Je gaat in ronde 1 al goed moeten nadenken hoe je ronde 2 zal gaan aanpakken. Toch zal ik beide ronden best even voor u beschrijven, omdat dit het ietsje duidelijker maakt volgens mij.

Ronde 1 :

- Aansluitingsfase : de spelers kiezen om beurten een gildekaart uit de vitrine waarbij ze zich aansluiten. Deze kaart geeft hen een voordeel tijdens het spel en bepaald ook de speelvolgorde. De lage kaarten geven een iets sterkere eigenschap, maar dan moet je ook als eerste aan de bak en in een meerderhedenspel is het vaak toch handig om als laatste aan de beurt te komen, zodat je kan anticiperen.

- Bouwfase : In deze fase gaan de spelers om beurten hun straten op het bord leggen, boeren en edelen op het bord plaatsen en de facties of opzichtsfiches aanpassen.
* Stap 1 : neem een straat (lengte maakt niet uit, mag ingewisseld worden met de voorraad) en leg deze op een vrije plaats in de stad. Kies dan een constructiekaart en leg deze naast het speelbord.
* Stap 2 : afhankelijk van de nummers op je gespeelde constructiekaart mag je edelen en/of boeren op de aangrenzende regio's van de straat gaan plaatsen. Je kiest zelf of je edelen of boeren inbrengt. Edelen zijn in die zin interessanter dat ze bij een gelijke stand belangrijk zijn. Langs de andere kant gaan de edelen in ronde 2 wel lopen als een regio niet ommuurd is, dus dan ben je ze kwijt.
* Stap 3 : je mag één factiedobbelsteen in een aangrenzend gebied van de geplaatste straat in waarde 1 verhogen of verlagen. Pas ook de waarde aan met de marker op het scorespoor van de desbetreffende factie. Je mag alternatief ook een aangrenzend opzichterfiche naar de andere kant draaien. (deze fiches tonen een  +1 of -1 die betrekking heeft op de waardering van een regio)

- Stemmen tellenfase : in elke regio wordt bepaald welke speler het meeste invloed heeft. De boeren en edelen worden opgeteld (let op dat je in grotere gebieden alles meetelt). Bij gelijke stand telt het aantal edelen. Is er nog een gelijke stand worden de punten van de posities opgeteld en gedeeld. De eerste krijgt telkens 5 punten, de tweede 3, de derde 2 en de vierde 0 punten (uiteraard moet je invloed hebben om sowieso mee te doen voor de punten). De opzichtsfiches verhogen of verlagen de punten die de spelers krijgen per regio met 1. Daarnaast wordt er gekeken wie het meeste invloed heeft bij de verschillende factiedobbelstenen. Tel je invloed bij alle gele/paarse/blauwe/oranje/groene dobbelstenen apart, vergelijk met de andere spelers. De speler met het meeste invloed krijgt nog eens een aantal punten, gelijk aan de waarde van de factie (zie scorespoor).

- Verdedigingsfase : vertrekkende van de speler met de minste punten tot de speler met de meeste punten plaatsen de spelers één constructiekaart gesloten op één van de verdedigingszones. Let op dat je de kaarten juist oriënteert. Na deze fase is ronde 1 over. Deze laatste stap heeft enkel betrekking op de eindtelling.



Ronde 2 :
Bij aanvang van deze ronde worden de factiemarkers aangepast. Nu worden ook de waarden van de dobbelstenen op de torens hierbij opgeteld. Daarna doorlopen we wederom ongeveer dezelfde fasen als in ronde 1.

- Aansluitingsfase : alle spelers leggen de gildekaart van ronde 1 af en kiezen een nieuwe net zoals in ronde 1.

- Bouwfase : om beurten plaatsen de spelers hun muren op het speelbord, zo omsluiten ze bepaalde gebieden. Ze spelen ook weer een constructiekaart. De ene helft van de kaart toont het aantal boeren en/of edelen die je mag inzetten op de aangrenzende regio, de andere helft zegt je hoeveel edelen (moeten edelen zijn) je vanuit de aangrenzende regio op de aangrenzende torens mag plaatsen. Je mag ook edelen van andere spelers benoemen tot wachters en ze op de torens plaatsen. Ze mogen verspreid worden over de twee aangrenzende torens. Tenslotte mag je weer de waarde van één dobbelsteen gaan aanpassen, nu mag je ook opteren voor de dobbelstenen op de torens.
Alternatief mag je wederom een opzichtfiches omdraaien.

- Stemmen tellenfase : Eerst en vooral gaan alle edelen die niet afgeschermd zijn door een muur uit de stad lopen. Verwijder deze edelen uit de stad. Daarna wordt er wederom gescoord in de stad zoals in ronde 1. Ook voor de facties wordt er wederom gescoord zoals in ronde 1. Tel nu ook wel de edelen bij de dobbelstenen in de torens.

- Defensiefase : Ook nu weer plaatsen de spelers een constructiekaart op de defensiezones in volgorde van aantal punten van laag naar hoog. Als alle kaarten zijn geplaatst, worden ze opengedraaid (zonder de oriëntatie te veranderen). Dan volgt tot slot de torenwaardering. De speler met de meeste wachters op de torens krijgen de som van de getallen die naar de toren wijzen van de constructiekaarten. De tweede krijgt de laagste waarde van de kaart die ernaar wijst. Indien er geen kaarten bij de toren liggen, worden er geen punten gescoord. Ligt er slechts één kaart, zal enkel de winnende speler punten binnenhalen en de tweede niets.

De speler die op het einde van deze telling de meeste punten heeft, wint het spel.
De 20 verschillende gildenkaarten geven echt wel leuke eigenschappen waarbij je tegen de basisregels gaat mogen zondigen. Dit maakt het spel een stuk interessanter en ga je je keuzes goed moeten overwegen. Een overzicht van deze kaarten staat netjes in de spelregels en ga ik hier niet opnemen.



Titel : The walled city - Londonderry & Borderlands
Auteurs : Daryl Andrews & Stephen Sauer
Uitgeverij : Mercury games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

12-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
11-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alchemists (CGE)


CGE staat garant voor nieuwigheden op spellengebied en dat was dit jaar in Essen totaal niet anders. Alchemists is het eerste (!) werk van auteur Matus Kotry, maar iets vertelt ons dat het spelontwerp toch niet over één nacht ijs gegaan is. In Alchemists gaat u brouwsels brouwen met 8 verschillende ingrediënten. Gaat u punten verzamelen door uw bevindingen te publiceren en/of te weerleggen en belangrijke artefacten aan te schaffen. Verkoop af en toe eens een drankje aan een rondtrekkende handelaar, maar test het vooral even uit op je leerling of als je durft, op jezelf. Dit spel zal vooral de geschiedenis ingaan als het spel waarbij u een smartphone/tablet/pc/... gebruikt om de kaartjes in te scannen en te zien of uw brouwsels wel veilig is.

Alchemists is in z'n hoofdzaak een deductiespel waarbij je tracht te achterhalen welke eigenschappen de diverse ingrediënten hebben. Elk spel weer zal er een andere combinatie voor u worden uitgezocht door de app. (U kan overigens ook zonder technische hulpmiddelen aan de slag, maar dan zal één van u spelleider moeten spelen en die wordt daar, volgens ons, niet echt vrolijk van, 2 uur naar anderen zien spelen lijkt me niet echt zo fijn). U zal dus moeten gaan onderzoeken in welke van de drie kleuren (groen, blauw, rood) je ingrediënt positief of negatief is. Daarnaast zit er een stuk workerplacement in, waarbij u uw acties gaat plannen, speelvolgorde bepalen en ook hier en daar wat bluf en gebruik van kaarten om u in uw opdracht te helpen.

De speeldoos zit gewoontegetrouw bomvol materiaal, kleurrijk en mooi materiaal. Het moet wel gezegd dat er een kleine misprint is op de spelersborden, waarbij een achtergrondkleurtje niet helemaal overeenkomt met de openingen. Ook de fiches om in je spelersbord te stoppen, vallen een beetje te groot uit. Hiervoor biedt CGE echter een oplossing aan, gewoon even melden en de vervangstukken zouden in jouw richting moeten komen. Kort even een overzicht van het materiaal : een dubbelzijdig speelbord, een theoriebord, een exhibitiebord, ingrediëntenkaarten, deductiefiches, deductieblaadjes om je bevindingen op te noteren, een spelleiderbord en bijhorende fiches (indien u de app niet gebruikt), handelaarstegels, conferentietegels, artifactkaarten, 8 spelerspionnen (flesjes), resultaatfiches, geldfiches, biedkaarten, actieblokjes, zegels per speler, actiekaarten, startspelerfiche, conflictfiches (voor de variant), spelersborden en spelerszichtschermen die uit drie delen bestaan (overzicht, driehoek, keten) (zie foto onder). De spelopstelling gaan we hier zo laten, dat kan u netjes in de spelregels volgen (en is bovendien niet echt lastig te noemen).



Het spel bestaat uit zes ronden. In de eerste ronde zijn er iets minder mogelijkheden qua acties en hebben de spelers minder actieblokjes ter beschikking. Een ronde bestaat eigenlijk uit vier grote stappen. Het opstaan, het plaatsen van de actieblokjes, het uitvoeren van de acties en het opschonen. Na de 3de en 5de ronde komt daar nog een korte tussentelling bij.

1) Het opstaan : uiterst rechtsboven op het speelbord ziet u het volgordespoor. De spelers kiezen om beurten, vertrekkende van de startspeler wanneer ze zullen opstaan. Ze krijgen de afgebeelde bonus als extraatje. Dit zijn extra ingrediëntenkaarten of actiekaarten of totaal niets als je er vroeg aan wil beginnen. De onderste plaats kan je niet kiezen, maar daar kan je naartoe gestuurd worden met één van de acties.

2) Het plaatsen van de actieblokjes : afhankelijk van het aantal spelers heb je een aantal actieblokjes ter beschikking om je acties te kiezen. In de eerste ronde zijn dat er sowieso 3, nadien worden dat er met 3 spelers bijv. 5. De speler onderaan op het volgordespoor (diegene die het laatste opstaat), begint met het plaatsen van z'n blokjes. Hij doet dit telkens op de onderste rij bij elke actie. Daarna komt de volgende op het volgordespoor aan de beurt. Dit wordt herhaald tot uiteindelijk de speler die als vroegste opstond z'n blokjes op de bovenste rij plaatst. Hij heeft dus als voordeel dat hij bovenaan ligt bij de acties (voor het uitvoeren ervan) en dat hij weet wat de anderen zullen doen. De actieplaatsen geven ook telkens aan hoeveel blokjes een actie vereist. (sommigen één, anderen twee blokjes)

Het uitvoeren van de acties : de acties worden één voor één, vertrekkende van rechtsonder op het speelbord, met de klok mee, uitgevoerd. Je begint altijd eerst met het bovenste blokje en handelt dan de blokjes af naar onder toe, daarna ga je terug naar boven voor een eventuele tweede actie van de spelers bij deze actie. Een speler mag afzien van z'n actie door z'n blokje(s) naar het aflegvak te verplaatsen (elke 2 afgelegde blokjes leveren nog iets op). Even de acties overlopen :

- Ingrediëntenkaarten nemen : de spelers nemen één van de vijf open kaarten of één van de gedekte stapel (rechtsonder op het bord). De vitrine wordt pas op het einde van de ronde aangevuld.
- Ingrediënten verkopen : de speler legt een ingrediëntenkaart af en neemt één geld uit de bank. Afgelegde kaarten worden steeds gesloten gelegd.
- Verkopen aan een handelsreiziger (niet mogelijk in de 1ste ronde) : de reiziger vraagt bepaalde kleuren en positief of negatieve drankjes. Je kan gaan verkopen, maar moet de reiziger bepaalde garanties geven. Als je beweert een brouwsel te maken in de juiste kleur en het juiste teken kan je 4 geld gaan krijgen, enkel het juiste teken 3 geld, een neutraal drankje 2 geld en een pojte rommel 1 geld. Niet elke speler komt hier echter aan de beurt. De spelers moeten vooraleer ze deze actie gaan doen, gaan bieden met hun biedkaarten (zijnde 0,1,2,3), maar op deze manier geven ze ook korting en zullen ze uiteindelijk minder geld ontvangen. Bij een verkoop ga je 2 ingrediëntenkaarten inscannen met de app. Is het het gevraagde resultaat, krijg je jouw inkomsten. Is dit niet het geval, dan krijg je 1 strafpunt, maar kom je ook wel héél wat te weten over de aard van de ingrediënten.
- Kopen van een artifact : betaal de gevraagde kosten (linksboven op de kaart) en leg de artifact voor je neer. Deze kaarten leveren voordelen op en punten aan het einde van het spel. De artifacten komen in drie stukken, de eerste bij aanvang van het spel, na de 3de en 5de ronde komen er telkens drie artifacten bij.
- Het weerleggen van een studie (niet beschikbaar in ronde 1, kan zelfs pas vanaf ronde 3 gedaan worden) : Als iemand al een studie heeft gedaan, kan je deze weerleggen. Je zegt waar de fout zit, gebruikt de app om te controleren en indien je gelijk hebt, scoor je 2 punten. Heb je ook nog een blokje liggen bij "het neerpennen van een studie" mag je onmiddellijk wel het juiste element bij dit ingrediënt leggen of het desbetreffende element bij het juiste ingrediënt leggen. Is je weerlegging fout, scoor je 1 minpunt.
- Het neerpennen van een studie : je betaalt 1 geld en plaatst op het theoriebord een combinatie bij één van de ingrediënten. Daarnaast leg je één van je zegels op de eerste vrije plaats. Je scoort onmiddellijk 1 punt. De zegels leveren je 5 of 3 punten op op het eind, of kunnen ook gebluft worden. (Ze leveren enkel punten op als ze correct zijn natuurlijk). Indien er reeds een zegel ligt bij het bewuste ingrediënt, betaal je één geld aan de bank en één aan de speler(s) die reeds een fiche hebben liggen.
- Een drankje testen op je leerling : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het een negatief drankje moeten alle volgende spelers 1 geld betalen om deze actie nog te mogen doen. Is het drankje neutraal of positief, dan hoeft dit niet. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd.
- Een drankje testen op jezelf : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het drankje blauw negatief scoor je 1 minpunt, is het groen negatief kom je op de onderste plaats van het volgordespoor te staan (speel je sowieso laatste in de volgende ronde), is het rood negatief kom je in het ziekenhuis terecht met één van je actieblokjes (en heb je één blokje minder ter beschikking de volgende ronde. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd.



Aan het einde van een ronde krijgt de speler met de meeste zegels op het theoriebord 1 punt. Voor elke 2 ongebruikte actieblokjes krijgt de speler 1 actiekaart. De blokje(s) in het hospitaal schuiven één stapje naar boven (naar het aflegvak) en zin niet beschikbaar in de volgende ronde. Er komt een nieuwe handelsreiziger in het spel. Na de 3de en 5de ronde krijg je nog plus- of minpunten voor het aantal zegels dat je op het theoriebord hebt liggen. Er komen dan dus ook nieuwe artifacten.

In de laatste ronde worden de laatste 2 acties (leerling of zelf drinken) vervangen door het exhibitiebord. De spelers kunnen nu voorspellen welke drankjes ze kunnen brouwen met hun resterende ingrediëntenkaarten en kunnen hier punten mee scoren. De ruimte is hier ook echter beperkt, dus moet je ervoor strijden. Ook deze actie kost natuurlijk wel actieblokjes.

Na de zesde ronde worden de punten geteld :
- de punten die je reeds tijdens het spel hebt vergaard (nog een detail : het scorespoor is verdeeld in verschillende stukken, afhankelijk van waar je je bevindt, krijg je voordelen, maar ook nadelen, zo zal je extra punten verliezen als je hoger op het scorespoor staat als je punten verliest tijdens het spel)
- punten voor je artifacten (staan rechtsboven op de kaart of op het effect van de kaart)
- punten voor je bonusfiches (die krijg je als je zegels plaatst bij 2 en daarna 3 aangrenzende ingrediënten)
- elke niet gebruikte actiekaart wordt ingeruild voor 2 geld
- elke 3 geld levert je nog een punt op
- tenslotte volgt de bekendmaking van de ingrediënten, je scoort 3 of 5 punten voor een juist geplaatste zegel. Je verliest 4 punten bij elk fout zegel. De blufzegels leveren ook 4 strafpunten op indien fout geplaatst, en 0 punten als ze juist liggen.

De speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Alchemists
Auteur : Matus Kotry
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

11-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
10-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The warriors of Well-ish (Spieleschmiede)


Vandaag ineens de tweede titel die als "Nice 'n little" spel bij Spieleschmiede te backen is. In The warriors of Well-ish wordt de deductiekaart letterlijk en figuurlijk getrokken. Het spel bestaat uit 9 kaarten (en één extra kaart voor een variant). De negen kaarten tonen dwergen in drie kleuren en drie verschillende schilden. De kaarten worden geschud, één gedekt in het midden van de tafel gelegd en de anderen worden onder de vier spelers verdeeld. Elke speler kent dus 2 kaarten die zeker niet in het midden van de tafel liggen. Elke speler krijgt ook drie fiches (munten). (maar waarom dit laatste het geval is, daar ben ik niet wijs uit geworden door het lezen van de spelregels).

Doel van het spel is natuurlijk te achterhalen welke kaart in het midden van de tafel ligt. Als je aan de beurt bent, vraag je één kleur of één soort schild. De andere speler antwoorden in volgorde met "JA" als ze een kaart op handen hebben die aan deze kleur/soort schild voldoet en "NEE" indien dit niet het geval is. Door het stellen van deze vragen proberen de spelers te deduceren welke kaart we zoeken.
Indien je dit enkele keren hebt gespeeld, kan je overgaan naar het echte spel. In plaats van "JA" of "NEE" te antwoorden, kan een speler tot 3 keer in het spel antwoorden met "Well-ish" (engelstalige combinatie van ja en nee). Op deze manier laat je de andere spelers in het ongewisse. Vooral als je als laatste zit om te antwoorden, kan deze uitspraak je enorm véél voordelen opleveren en de anderen ophouden.

Zo gauw je denkt te weten welke kaart in het midden van de tafel ligt, sla je met je hand op de kaart en geef je het antwoord. Indien je het correct hebt, krijg je een overwinningsfiche (munt), indien fout krijgen de andere spelers een overwinningsfiche (munt). De speler die als eerste 10 punten heeft, wint het spel.

10-12-2014 om 06:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wok Star (Game Salute)


Wok Star is volgens mij het enige coöperatieve spel dat we dit jaar uit Essen meebrachten. Het is overigens al een ouder spel (2010) dat door Game Salute op grotere schaal op de markt is gebracht. Qua speelgevoel en chaotisch karakter kan u dit spel een beetje vergelijken met Escape - curse of the tempel van Queengames, dus als u nu spontaan vomeert, groen uitslaat en verdersurft naar een andere website, dan kan en ga ik u niet tegenhouden.

In Wok Star speelt u een bende familieleden (in de nieuwe versie vrienden) die een chinees restaurant gaat proberen uit te baten. Drie oefendagen krijgt u om alles op poten te zetten, maar de vierde dag komen de mensen van de bank langs om te bepalen of er een lening inzit of niet. Een succesvol restaurant uitbaten of de deuren sluiten, dat is het harde verdict dat zal geveld worden. U zal op de toppen van uw tenen moeten lopen, chaos en lawaai trotseren en vooral erg goed samenwerken om het allemaal tot een goed einde te brengen.

Het spel komt met een speelbord, 15 receptenkaarten, 32 dobbelstenen (8 in de 4 kleuren), 11 ingrediëntenfiches, 1 elektronische timer, 6 familiekarakterkaarten, 11 bereidingskaarten, 20 gebeurteniskaarten, 2 markers en 60 klantenkaarten (4 per recept).
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, iedereen moet er vlot en makkelijk aankunnen. Er wordt één marker op de nul dollar gelegd op het geldspoor dat rond het speelbord loopt. Afhankelijk van het aantal spelers moet u enkele gebeurteniskaarten en klantenkaarten uit de stapels verwijderen. De startklanten en overeenkomstige recepten worden uit de respectievelijke stapels gezocht. Je start met "Eggroll, Fried rice en Lo Mein". U start dus met 12 klanten, daardoor schudt je een aantal gebeurteniskaarten (afh. aantal spelers varieert dit per ronde). Deze stapel vormt de trekstapel waarmee een ronde gespeeld wordt, het geeft ook aan wanneer de ronde ten einde is. De receptkaarten "Eggroll, Fried rice en Lo Mein" worden naast het speelbord gelegd. Zoek ook de bereidingskaarten van deze gerechten uit en verdeel ze over de spelers, ervaren spelers kunnen al meerdere bereidingskaarten tegelijk hanteren misschien. De ingrediëntfiches van de ingrediënten die nodig zijn voor deze recepten worden op het speelbord op 1 geplaatst. Elke speler krijgt een tafelkaart, deze kaart bepaalt de speelvolgorde en wanneer iemand in actie moet schieten. Zet de timer klaar (hiervoor heeft u wel batterijen nodig) en elke speler neemt tenslotte 3 van z'n eigen dobbelstenen. Iedereen krijgt ook een karakterkaart die hem een bepaalde eigenschap geeft voor gedurende het spel.



Het spel wordt gespeeld over 4 ronden. Doel van het spel is om in ronde 4 afhankelijk van het aantal spelers 40,60 of 80 dollar bij elkaar te rapen in één ronde. Elke ronde bestaat uit 3 fasen :

1) Action : tijdens deze fase is het chaos troef in de keuken. Alle spelers gooien hun dobbelstenen en mogen de waarde ervan niet meer veranderen tijdens de ronde. De timer wordt opgezet en de bovenste kaart van de trekstapel genomen. Er komt ofwel een klant naar boven ofwel een gebeurtenis. De speler met tafelkaart 1 begint sowieso het spel en probeert tegemoet te komen aan de wensen van de klant. Deze klanten vragen steeds een gerecht van de menu (bij aanvang dus Eggroll, Fried rice of Lo Mein). De actieve speler geeft de juiste ingrediënten af (door de fiches te verschuiven) en neemt de klant bij zich. Indien bepaalde ingrediënten op zijn, gaan de spelers hun dobbelstenen op hun bereidingskaarten plaatsen. Hierdoor creëren ze de verschillende ingrediënten. Ze mogen overigens samenwerken en dobbelstenen van elkaar vragen (niet zo maar nemen). De bereidingskaarten tonen verschillende mogelijkheden. Zo kan je voor één willekeurige dobbelsteen één ingrediënt krijgen, maar voor een dobbelsteen met een bepaalde waarde meerdere. Het komt er dus op aan om goed te overleggen (te roepen) welke waardes jij nodig hebt om je ingrediënten op peil te houden. Dit alles moet gebeuren binnen de tijd van de timer (30-20-15 sec. afh. de moeilijkheid die je wil). Als een speler een klant heeft bediend, komt de volgende speler aan de beurt, de klantenkaart geeft aan wie dat is, dus je gaat niet in volgorde spelen. De volgende speler draait een nieuwe kaart open en gaat verder. Als je klaar bent met een klant, duw je twee keer op de timer, hij begint dan terug opnieuw te tellen. Indien het alarm gaat, leg je de klant op de aflegstapel, dit gaat je geld kosten want je hebt hem niet kunnen bedienen. Indien je een gebeurteniskaart opendraait, druk je één keer op de timer. Het spel wordt even stilgelegd en de gebeurtenis wordt uitgevoerd. Vaak gaan de spelers hiermee extra dobbelstenen winnen. Dit gaat zo door tot de volledige trekstapel is opgebruikt.

2) Accounting : we gaan even de financiële situatie van het restaurant bekijken.
- alle spelers tellen het geld op dat hun gewonnen klanten met zich meebrengen
- ze verliezen 1 dollar voor elke klant die niet bediend is geweest
- ze krijgen 1 dollar fooi voor elke eigen dobbelsteen op hun bereidingskaart
Indien het ronde 4 is, is het spel nu gedaan en kan je zien of je restaurant moet sluiten of je het gehaald hebt.
Indien het nog geen ronde 4 is, worden de klanten terug verzameld, gebeurteniskaarten toegevoegd voor de volgende ronde.

3) Purchase (deze fase valt weg na ronde 4) : het gewonnen geld wordt geïnvesteerd in nieuwigheden.
- er kunnen nieuwe recepten aangekocht worden
- er komen nieuwe klanten overeenkomstig met de nieuwe aangekochte recepten
- de ingrediëntenfiches die nodig zijn voor de nieuwe recepten worden op het speelbord op nul geplaatst
- de spelers verdelen de nieuwe bereidingskaarten voor de nieuwe recepten
- de bereidingskaarten van spelers kunne geupgrade worden, nu zullen ze nog meer ingrediënten opleveren als je er een dobbelsteen op plaatst
- geld dat over is, wordt meegenomen naar de volgende ronde (behalve na ronde 3, de laatste ronde start je op nul geld)
- ook ingrediënten die over zijn, worden meegenomen naar de volgende ronde

Einde van het spel :
Na ronde 4 wordt het geld geteld zoals voorgesteld in fase 2. Ze dienen wel te starten op nul dollar. Indien 2/3/4 spelers een bedrag verzamelen van 40/60/80 dollar winnen ze het spel.

Titel : Wok Star
Auteur : Tim Fowers
Uitgeverij :  Game Salute
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

10-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
09-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eleven elves help (Spieleschmiede)


Vandaag een speciaal berichtje inzake een Spieleschmiede-project. Spieleschmiede is eigenlijk de Duitse Kickstarter.
U vindt deze terug op de website www.spieleschmiede.de, die samenhangt met de online spellenwinkel Spiele-Offensive.
Ze brengen dezer dage enkele micro-spellen op hun fundraising-site onder de noemer "Little 'n nice"-series.

De eerste titel die ik even voor mezelf heb afgedrukt en uitgeknipt, is deze "Eleven elves help". Een klein spelletje uiteraard dat enkel uit enkele kaarten bestaat. Het omvat 8 overzichtskaarten met de kleuren van de elfjes (geel, oranje, rood, groen, blauw, violet, bruin, zwart, grijs en wit) en 8 overzichtskaarten met de werktuigen (bijl, schop, pikhouweel, borstel, klembord, lantaarn, tang, zaag, hamer en gieter) die de elfjes ter hand kunnen nemen. De andere stapel met 10 kaarten tonen allemaal 10 elven met 10 voorwerpen. Het is aan jou om zo snel mogelijk de ontbrekende kleur en voorwerp aan te halen. Slaag je hierin, dan win je een fiche (gebruik hiervoor eigen fiches of munten). Maak je een foutje tegen één van beide beweringen, verlies je per foute bewering een eerder gewonnen fiche (munt).

Voor een spel van zo'n 15 minuten deel je in totaal 20 fiches (munten) uit. De speler die de meeste fiches (munten) weet te verzamelen, wint het spel.

09-12-2014 om 22:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyclades - Titans (Matagot)


Deze Titans uitbreiding is de tweede grote uitbreiding van het populaire Cyclades. Het kan samen met of in combinatie met de Hades uitbreiding gebruikt worden, maar men geeft in de spelregels al aan dat het dan allemaal wel een stuk complexer wordt. Ik geef u graag een opsomming van de nieuwigheden die deze uitbreiding herbergt.

In de eerste plaats is er materiaal voorzien voor een zesde speler, u gaat nu ook met de kleur "zwart" aan de slag kunnen gaan. Er is echter wel een maar bij deze zesde speler. Als u met zes speelt, moet u in teamplay spelen. Je moet dan per twee trachten om 3 metropolen te bouwen om het spel te winnen. Ook met vier spelers is deze teamplay mogelijk. Bij alle andere spelersaantallen is de gewone competitieve versie nog steeds geldig waarbij een speler 2 metropolen najaagt om het laken naar zich toe trekken.

De tweede nieuwigheid is het nieuwe speelbord. Dit speelbord vervangt het oude uit het basisspel. Het bestaat in tegenstelling tot het oude bord uit minder eilanden, maar grotere eilanden opgebouwd uit verschillende gebieden. U gaat nog steeds kunnen verplaatsen over het water via uw vloot, maar zal dus meer op het eiland zelf blijven. De zeehandelvelden op zee leveren in tegenstelling tot het basisspel vaak 2 welvaartfiches op, dus zijn ook wel erg interessant. Bovendien start het spel met al reeds vier gebouwen op het bord. Deze worden willekeurig op de aangeduide plaatsen gelegd. Van elk type is er alvast één in het spel.

Het nieuwe bord komt ook niet met vooraf bepaalde startposities, dus zal er gestreden worden voor de plaatsjes. De spelers krijgen 7 goud bij aanvang van het spel. De goden worden uitgelegd en er wordt op geboden zoals steeds. De speler die de bovenste god aanschaft, mag als eerste plaatsen, ... Bovendien bepalen de goden die je aanschaft, welke extra's je mag plaatsen bovenop je 2 troepen en 2 vloten.



Derde nieuwigheid is de nieuwe god Kronos. Deze wordt aan de andere goden toegevoegd. U gebruikt dan ook het nieuwe offerandebord, zodat u alle goden erop krijgt. Speel je met zes dan doen alle goden in een ronde mee, met minder spelers valt er telkens één god meer af.
De voordelen die Kronos je biedt als je in z'n gunst komt : je mag een gratis gebouw kiezen van degenen die door de goden boven hem op het offerandebord worden aangeboden. Als Kronos bovenaan ligt, krijg je een gratis titaan. Daarnaast kan de speler 2 goud afgeven om een titaan aan te schaffen. (bovenop de eventueel verworven van deel 1 van de actie). Een speler kan nooit meer dan 3 titanen op het bord hebben.

De titanen gelden als een normale troep bij het afhandelen van militaire conflicten, maar niet bij bepaalde kaarten of creaturen. Daarnaast stellen titanen je in staat om troepen te verplaatsen (zonder hiervoor de Ares-actie te moeten gebruiken). De eerste beweging kost je 1 goud, de volgende 2, daarna 3, ... Je mag steeds alle troepen die bij de titaan staan mee verplaatsen indien gewenst. Een speler die Apollo koos, mag de titanen niet bewegen in dezelfde ronde.



De goddelijke artefacten :
Deze kaarten worden tussen de creaturen geschud en komen op het creaturenspoor tevoorschijn bij tijd en stond. Let op, dit zijn wel geen creaturen en kunnen dus niet afgelegd worden met de kracht van Zeus en tempels geven ook geen korting voor het aankopen van deze artefacten. Als niemand een artefact koopt, komen  ze ook niet in de aflegstapel, maar gaan ze volledig uit het spel. De speler die een artefact koopt,  zet het miniatuur op één van z'n gebieden en plaatst de kaart voor zich. Wordt het gebied ooit overgenomen, dan verhuist zowel de kaart als het miniatuur naar de andere speler. Bezit een speler of een team op een moment de vijf verschillende artefacten is het spel onmiddellijk afgelopen en wint de desbetreffende speler (team).
De artefacten zijn : de gevleugelde sandalen, de helm van onzichtbaarheid, de caduceus, de bliksem van Zeus en de hoorn des overvloeds.



Speciale metropolen :
Er zitten tenslotte 5 speciale metropoolkaarten bij deze uitbreiding. Er worden er slechts 2 uit getrokken en in het spel gebruikt. De eerste speler die een metropool bouwt, kiest één van beide kaarten en kan gedurende het spel gebruik maken van de eigenschap, de speler die als tweede een metropool bouwt, krijgt de tweede kaart. Als de bewuste metropool wordt veroverd, gaat ook de eigenschap naar de nieuwe heerser. De militaire metropool geeft +3 defensieve bonus, de kustmetropool +3 bij een zeegevecht, de religieuze metropool geeft 2 goud korting bij aankoop van een creatuur en telt als zijnde 2 tempels, de culturele metropool laat toe om met slechts 3 filosofen een nieuwe metropool te bouwen en de commerciële metropool levert 2 goud op in de inkomstenfase.

Titel : Cyclades - Titans
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

09-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
08-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mr. House (Granna)

De Vlaming wordt geboren met een baksteen in z'n maag. Die baksteen wordt heden ten dage veelal gezet met Poolse handen.
En het toeval wil nu dat onze Poolse vrienden van Granna een spelletje op de markt gooien waarin u  uw huisje levensgetrouw probeert op te bouwen. Het geld is bijna op, dus u moet nog wat rushen om het zeker af te krijgen. Het spel komt overigens in twee varianten, een familievariant (die ik hier even presenteer) en een gevorderdenvariant die het spel toch naar een hoger (moeilijker) niveau tilt. Van deze laatste variant geef ik u graag enkele wijzigingen ten opzichte van de basisregels.

Het spel komt met een dubbelzijdig speelbord (één kant voor de familieversie, de andere kant voor de gevorderden), 40 daken, 40 muren, 12 deuren, 24 ramen, 16 schoorstenen, 15 privilegekaarten, 28 arbeiderskaarten, 12 leningkaarten, 1 rondemarker, 4 dubbelzijdige spelersborden, 20 bewegingsmarkers, 4 toelatingsfiches, 25 hout, 25 staal, 20 cement, 20 baksteen, 12 spelersmarkers, 6 prijsmarkers en 20 geld. Niet al het materiaal wordt in de familieversie gebruikt, de privilegekaarten, prijsmarkers en spelersmarkers worden bijvoorbeeld niet gebruikt.

Onderstaand speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst. Er wordt een aantal arbeiderskaarten uitgelegd gelijk aan het aantal spelers -1. De resterende kaarten vormen een trekstapel naast het bord. Hier worden ook alle bouwonderdelen gelegd (dak, muur, deuren, bouwmateriaal, ...) Op de diverse actieplaatsen op het bord wordt bouwmateriaal klaargelegd, gelijk aan het aantal spelers. Tenslotte wordt de rondemarker op de 1 geplaatst. Elke speler neemt een spelersbord, 5 bewegingsmarkers, één van elk bouwmateriaal (hout, cement, baksteen en staal). Elke speler heeft ook al één voorgedrukte arbeider op z'n spelersbord.



Het spel loopt over 6 ronden. Elke ronde bestaat uit 4 fasen die de spelers in speelvolgorde uitvoeren.
1) Bewegen in de stad : Vertrekkende van de startspeler plaatsen de spelers om beurten één van hun bewegingsmarkers op een plaats in de stad. Nadat iedereen z'n eerste marker heeft geplaatst, plaatsen ze hun volgende. De volgende marker moet steeds grenzen (orthogonaal) aan eerder geplaatste markers. Indien je op een vak plaatst waar reeds een marker staat, worden deze gewoon gestapeld. De waarde van de markers blijft voorlopig geheim (waarde 0,1,1,2,3). Dit gaat zo door tot alle spelers hun vijf markers hebben ingezet.

2) Aankopen : De acties op het speelbord worden in volgorde (nummers staan linksboven) afgehandeld. Als er meerdere markers op elkaar staan, beginnen we met de bovenste. De waarde van de marker geeft aan hoeveel goederen de speler mag nemen. Een nulmarker stelt je niet in staat om iets te nemen. Indien de goederen op een locatie op zijn en er komen nog spelers aan de beurt, hebben deze gewoon pech. Op locatie 2 wordt er maar één toelating uitgedeeld. In de bank (locatie 1) krijgt elke aanwezige speler 1 geld (ongeacht z'n nummer, een nul blijft wel niets). Met geld kan je een extra grondstof aanschaffen (behalve deur of raam). De speler met het meeste resterende geld op het einde van het spel krijgt echter bonuspunten.

3) Constructie : de spelers sorteren hun verworven materiaal volgens de bouwkosten van bepaalde delen van het huis (zie spelersbord onder). Het aantal arbeiders bepaalt de kwaliteit. De kwaliteit is altijd 1+ het aantal arbeiders (staat helemaal onderaan aangegeven op de dobbelstenen). Voor elke groep materialen moet de speler een dobbelsteen gooien om te zien of hij effectief tot een resultaat komt of niet. Is de waarde van de dobbelsteen gelijk aan één van de afgebeelde waarden onder z'n meest rechtse arbeider, dan is het bouwen succesvol. Indien niet succesvol wordt het bouwmateriaal opgeslagen voor de volgende ronde. (gaat dus niet verloren)
De spelers bouwen op deze manier hun huis voor zich op. Er zijn wel enkele specifieke bouwregels die je in acht moet nemen :
- je moet eerst muren bouwen, pas nadien ramen en deuren
- je kan een muur van hout of steen maken (een huis mag beide types hebben)
- in de basisvariant is er slechts één type van dak (de kleur maakt hier niet uit)
- een dak kan enkel geplaatst worden op een eerder geplaatste muur
- een huis kan ook twee verdiepen op elkaar hebben, het dak wordt pas daarna gebouwd natuurlijk
- een schoorsteen kan enkel op een afgewerkt dak worden geplaatst
- een huis kan evenveel schoorstenen hebben als daken
- een muur kan tot 2 ramen hebben of 1 deur (geen ramen en deur samen)
- het ganse huis mag maar 1 deur hebben
- je mag onderdelen van het huis verwijderen, maar dan gaan ze uit het spel, verplaatsen kan dus niet

4) Voorbereiding voor de volgende ronde : verzet de rondemarker, vul de grondstoffen en arbeiders aan zoals bij de voorbereiding.


Puntentelling na zes ronden :
- 4 punten voor een compleet huis (minstens 2 muren, 2 daken, alle muren een dak, minstens 1 schoorsteen, exact 1 deur, alle andere muren minstens 1 raam en een toelating)
- punten voor individuele huisstukken (zie punten op het spelersbord : muur = 1; dak = 2; raam = 1; deur = 1; schoorsteen = 1)
- de speler met de meest resterende geldstukken krijgt nog 2 punten. De tweede krijgt nog 1 punt. Bij gelijke stand krijgen alle spelers de desbetreffende punten.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meest resterende bouwmaterialen.

De gevorderdenvariant :
De fasen in deze variant blijven identiek. Enkel het speelbord ziet er anders uit, met extra plaatsen om je markers op te zetten. Ik licht graag deze nieuwigheden even toe. Een eerste groot verschil is dat de spelers een budget hebben. Het geldspoor onderaan het speelbord toont hoeveel geld de spelers nog hebben. Als ze aankopen gaan doen, moeten ze steeds hun bouwmaterialen betalen. De kostprijs van deze materialen fluctueert ook, vandaar dat je prijsmarkers gebruikt om dit aan te geven. Er zijn ook vier totaal nieuwe stopplaatsen op het speelbord :
- Constructie expo : hier kunnen de twee eerste spelers een privilegekaart aanschaffen. De kaart kan gehouden worden tot het einde van het spel waar ze 1 punt oplevert als je er de meeste hebt in een bepaalde kleur OF ze wordt gebruikt voor de eigenschap die erop afgebeeld staat. (deze hebben vooral betrekking op het aanschaffen van bouwmaterialen, goedkoper maken, meer bouwen voor dezelfde prijs, ...)
- Bureau : ook hier krijgen slechts 2 spelers een voordeel. Ze hebben keuze uit een punt winnen, geld krijgen of een bouwtoelating krijgen.
- Werknotitiebord : hier schaffen de spelers arbeiders aan. De kaarten tonen 3 zaken, de kostprijs, het aantal arbeiders op de kaart en de sterren tonen de kwaliteit van de arbeiders.
- Speelvolgorde : in dit vakje kan je de speelvolgorde gaan aanpassen.
Tijdens de constructiefase gaan spelers naast de bouwmaterialen ook de arbeiders toewijzen aan de verschillende mogelijke bouwacties. Er kunnen nu ook garages gebouwd worden en twee soorten daken, die op hun beurt weer punten gaan opleveren.
Ook het opschonen en klaarmaken voor een volgende ronde gaat ietsje meer werk vragen omdat je naast bouwmaterialen ook arbeiderskaarten moet toevoegen, privilegekaarten moet uitleggen, arbeiderskaarten doorschuiven, ...
Een speler kan tijdens het spel ook leningen aangaan om aan budget te komen, maar dit levert aan het einde minpunten op. Als je geen leningen aangaat, levert het je zelfs een punt op.



Titel : Mr. House
Auteur : Adam Kaluza
Uitgeverij : Granna
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
07-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lords of Xidit


Lords of Xidit (Asmodée/Libellud) :

+ thematisch is dit spel echt wel prima uitgewerkt
+ het materiaal is van die hoge kwaliteit dat je het spel sowieso een puntje hoger laat scoren op BGG
+ het speelt vlot, is relatief eenvoudig om uit te leggen en iedereen vond het overigens leuk om te spelen
+ het scoresysteem is zo speciaal, zo anders dan de gewone puntensprokkelspellen, dat dit een aparte vermelding verdient
+ de draaischijven om je acties te kiezen zijn zo mooi en werken zo vlotjes, aan alles is gedacht, ook het pijltje om je voortgang aan te duiden
+ de miniaturen zijn zeker een meerwaarde, maar de ganse reïmplementatie (zoals ze dat zo mooi noemen) is fantastisch gedaan

- het doorschuifsysteem van de fiches moet je toch enkele keren lezen om te begrijpen, tijdens het spelen wordt er veel duidelijk
- het scoresysteem is zo onorthodox dat het wel eens een afknapper kan zijn, je kan bij de eerste score er al gewoon uitliggen.

Conclusie : Heb je Himalaya thuis niet staan, koop dan zeker Lords of Xidit. Heb je Himalaya thuis wel staan, koop dan toch misschien ook nog maar een extra Xidit.

07-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abyss (Asmodée/Bombyx)


Abyss, het spel met het fantastische artwork en de verschillende dozen. Vijf verschillende boxfronts om precies te zijn. Wij hebben de bovenstaande, niet meteen mijn favoriet, maar opvallen doet het spel al zeker en vast. Ondanks het donkere artwork en redelijk volwassen thema, is dit echter een veredeld familiespel met relatief eenvoudige spelregels. Maar laat ons nog niet vooruit lopen op de zaken en u even een overzichtje geven van het spel. Qua materiaal mag u wel wat verwachten : een speelbord, 71 exploratiekaarten, 35 lords (van de onderwaterwereld) kaarten, 20 locatietegels, 20 monsterfiches, 1 onheilsfiche, 10 fraaie sleutelfiches en parels in bijhorende opvangbakjes (zie ook foto).

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De exploratiekaarten worden geschud en als trekstapel op de daarvoor voorziene plaats van het speelbord gelegd. De lordskaarten worden ook geschud en er worden er alvast zes open gelegd op de daarvoor voorziene plaatsen. De locaties worden geschud en de bovenste wordt opengelegd. De monsterfiches worden geschud naast het bord gelegd. Het onheilsfiche wordt op het onheilspoor op de bovenste plaats gelegd. De tien sleutels worden ook klaargelegd en elke speler krijgt alvast 1 parel om in z'n potje te doen. Er wordt willekeurig een startspeler gekozen.

De speler die aan het einde van het spel het meeste punten weet te verzamelen is de winnaar. Punten verdien je door allianties aan te gaan, lordskaarten aan te schaffen en locaties te controleren. Ook voor het verslaan van monsters zal je tijdens het spel punten vergaren.



De spelers voeren om beurten hun beurt uit en doorlopen volgende stappen :
1) lords toevoegen (optioneel) : je mag tegen betaling van 1 parel een lord toevoegen op de open plaatsen van de lordsrij op het speelbord. Je mag deze actie zo vaak herhalen als je wil, zo lang je maar kan betalen en er vrije plaatsen op het bord zijn.

2) voer één actie uit (verplicht). Je hebt keuze uit :

- onderzoek de dieptes : je draait de bovenste kaart van de exploratiekaartenstapel open. Je doet dit kaart voor kaart.
* Indien deze kaart een bondgenoot is, moet je de kaart eerste aan de tegenstanders aanbieden. Ze kunnen om beurten passen of de kaart aanschaffen. Indien ze de kaart willen kopen, betalen ze de kostprijs aan de actieve speler. De eerste bondgenoot die wordt gekocht kost 1 parel, de tweede 2, de derde tenslotte 3. Elke speler kan max. 1 bondgenoot aanschaffen. Indien alle spelers passen, mag je de kaart toevoegen aan je hand (je beurt eindigt onmiddellijk), ofwel leg je de kaart op het speelbord en draai je de volgende kaart open. Indien alle plaatsen op het speelbord bezet zijn met bondgenoten en de laatste kaart wordt niet gekocht door de tegenspelers, dan ben je verplicht deze kaart op handen te nemen. Je krijgt een parel extra als bonus.
* Indien de opengedraaide kaart een monster is, moet je er ofwel tegen vechten ofwel blijven onderzoeken. Indien je vecht, leg je het monster af en krijg je de bonus die het onheilspoor toont. Dit kunnen parels zijn, invloedspunten of sleutels. Indien je ervoor opteert om te blijven onderzoeken, schuif je de onheilsmarker een stapje naar beneden en draai je verder kaarten open. Wanneer de laatste kaart op het bord een monster is, dan moet je het bekampen. Bovenop de ontvangen bonus krijg je ook een parel.
Na het onderzoek worden alle niet gekozen bondgenootkaarten dicht op de desbetreffende aflegstapels gelegd (per kleur), dit noemen we de raad. Monsters worden op een aflegstapel naast het bord geplaatst.

- vraag steun van de raad : neem alle kaarten van één van de aflegstapels met bondgenoten op het bord en neem deze op handen.

- rekruteer een lord : je kan één van de openliggende lords op het speelbord rekruteren. Je moet exact de juiste hoeveelheid handkaarten uitspelen om de kostprijs te betalen. De totale waarde mag wel de waarde van de lord overschrijden. Je mag parels extra spenderen om te rekruteren. Elk waardepunt dat je tekortkomt, mag je bijpassen met parels. Alle gebruikte bondgenotenkaarten worden op de desbetreffende aflegstapel op het speelbord gelegd, behalve de kaart met de laagste waarde. Deze worden voor je neergelegd tot het einde van het spel. Ze worden op het einde van het spel gebruikt bij de slottelling. Na het aanschaffen van een lord kan je gebruik maken van de eigenschap ervan. Sommigen gelden constant, anderen zijn éénmalig, nog anderen gelden bij bepaalde gebeurtenissen.
Zo lang er minstens drie lords in de rij liggen, wordt de rij niet aangevuld. Zijn er nog slechts 2 lords, dan krijg je 2 parels en moet je alle plaatsen terug opvullen.



3) controleer locaties (verplicht) : wanneer je een derde sleutel wint, moet je een locatie gaan controleren. Neem één van de openliggende locatietegels of trek 1-4 locatietegels, kies er één en leg de rest open in de vitrine. Leg de locatie voor je, eventuele lords die bij de locatie horen, worden eronder gelegd, hun eigenschap is nu niet meer bruikbaar (zit onder het bord).

Het spel loopt door tot één van de volgende eindcondities op de proppen komt :
- een speler rekruteert z'n 7de lord
- een speler rekruteert een lord, de rij moet aangevuld worden, maar er zijn onvoldoende lords om de rij volledig te vullen
De actieve speler beëindigt z'n beurt nog volledig. Daarna krijgen alle andere spelers nog één laatste beurt. Tenslotte leggen alle spelers de minst waardevolle bondgenoot van elk ras nog voor zich neer. De andere bondgenoten worden afgelegd.

Slottelling : de speler scoren nog punten voor :
- de locaties die ze controleren
- de lords die ze rekruteerden
- de sterkste bondgenoot van de verschillende rassen
- de monsterfiches die je hebt verzameld
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste parels. Indien nog gelijk, wint diegene met de lord met de hoogste waarde.

Titel : Abyss
Auteur : Bruno Cathala & Charles Chevallier
Uitgeverij : Asmodée/Bombyx
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

07-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
06-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 247


Deelnemers : Kamiel, Viktor & Arne
Gespeeld spel : Snuffie hup & Hongerige Harrie
Speeldatum : 06/12/14
Speelplaats : aan de keukentafel
Opmerkelijk : Welke dag is er beter om een spel met de kinderen te spelen als vandaag, op 6 december?

06-12-2014 om 12:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 246


Deelnemers : Wim, Bart, Luc, Mario, Tuur, Bjarne, Dries & Arne
Gespeeld spel : Five tribes, Eight minute empire & Istanbul (+ ettelijke demo's)
Speeldatum : 05/12/14
Speelplaats : KWB Wechelderzande (Oude Jongensschool)
Opmerkelijk : Een gezellige, geslaagde spellenavond, met een goede opkomt en vooral héél wat jong volk. Dit kwam de luidruchtigheid ook wel wat ten "slechte", maar dat hoort er nu éénmaal bij. Ik ga alleszins dringend de Halli Galli en Jungle speed uit mijn koffer moeten gooien. Zelf toch ook leuke spellen kunnen spelen. Deze namiddag stond er overigens ook nog een potje Colorpop op het programma. Op naar het volgend speelmoment zou ik zeggen.

06-12-2014 om 00:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lords of Xidit (Asmodée/Libellud)


Lords of Xidit is een reïmplementatie van het spel Himalaya van Tilsit. Nu wordt het spel naar de wondere wereld van Seasons gebracht. Een ander spel van uitgeverij Libellud is Dixit, de naam van dit fantastische land is dus ook niet erg ver te zoeken. In Lords of Xidit vliegen de spelers op de rug van hun draak doorheen het land van Xidit op zoek naar hulp om te strijden tegen het onheil. Op die manier verwerven ze inkomen, reputatie en stijgen ze op de ladder van de tovenaarsgilde. Dat brengt ons ook ineens bij het uniek aan dit spel. Om het spel te winnen moet je in deze 3 categorieën presteren. Elk spel worden deze ook in een willekeurige volgorde gerankschikt naar belangrijkheid. Het komt erop neer om niet laatste te eindigen in de categorieën want dan kan je winst onmiddellijk vergeten. Je moet dus op drie paarden gokken, maar vooral in de laatste categorie overblijven.

Het spel bestaat uit fantastisch artwork, zoals u hieronder op de foto ook zal merken. De wereld van Seasons verschuift nu van de kaarten naar een bord, fiches en prachtige miniaturen. U krijgt overigens héél wat materiaal in de doos : 1 speelbord, 70 miniaturen (boeren, boogschieters, infantery, priesters en tovernaars, 75 tovenaarsgilden miniaturen, 60 gouden munten, 100 populariteitsfiches, 3 opdrachtfiches (die dus bepalen welke categorie het eerste, tweedes en derdes gewaardeerd wordt), 39 dubbelzijdige stadtegels (recruteren aan de ene kant, onheil aan de andere kant), 6 titanentegels, 5 spelersschermen, 3 kalendertegels (voor een kortere versie van het spel), 5 drakenfiguren, 5 programmeerborden, 1 startspelerfiche, 5 actiefiches, 18 scorefiches, 2 "leeg"-fiches (voor 3 spelers), 1 jaarrondenmarker, 1 kasteel en een dummiebord (voor 3 spelers). De voorbereiding van het spel staat mooi stapsgewijs in de spelregels uitgetekend, dus verwijs ik u graag naar daar voor dit werk.




Een normaal spel verloopt over 12 ronden zoal het rondespoor links op het speelbord aangeeft. Tijdens elke ronde gaan de spelers simultaan hun zes acties plannen op hun programmeerbordje (zie foto onder). Ze kunnen gaan bewegen, rekruteren, bekampen van onheil of gewoon afwachten. Na het plannen worden de zes acties om beurten door alle spelers in volgorde uitgevoerd. Eerst worden alle eerste acties uitgevoerd in volgorde, dan de tweede, ...

Fase 1 : Geheime opdrachten : de spelers plannen hun zes acties door hun programmeerbordje zo in te stellen dat de gekozen acties zichtbaar worden in de openingen. De stippellijnen geven verplaatsingen weer, de groene pijlen recruteren of aanvallen (afhankelijk van de stad waarin je je bevindt) en de gele kruisjes zijn een afwachtactie.

Fase 2 : Opdrachten uitvoeren : De spelers voeren dus om beurten hun acties één voor één uit. De acties moeten worden uitgevoerd.
- Koos je voor een bewegingsactie moet je je bewegen langs de weg in de gekozen kleur.
- Voor het rekruteren moet je je in een stad bevinden waar nog manschappen te rapen zijn. Je neemt steeds een manschap met de minste waarde (boer, boogschutten, infanterie, priester, tovenaar). Je mag ook maar één manschap recruteren per stad. De recruteeractie moet dus telkens onderbroken worden door een beweging naar een nieuwe stad.
- Als je onheil gaat bekampen in een stad met een onheilsfiche, geef je de gevraagde manschappen af aan de voorraad en kies je één van de drie beloningen die het onheil met zich meebrengt. Dit gaan steeds een bepaalde hoeveelheid goud zijn (dat je achter je zichtscherm legt) OF  populariteitstegels leggen in aangrenzende gebied(en) OF bouwen aan de tovenaarsgilde in de desbetreffende stad. Je mag deze gilde max. 4 hoog bouwen en er mag maar één kleur in een stad aanwezig zijn.
- Als je het gele kruisje koos, wacht je een rondje af (op die manier zijn de minderwaardige manschappen misschien gerekruteerd)



Fase 3 : stadstegelmanagement :
Wanneer rekruteertegels zijn leeggehaald worden ze vervangen door nieuwe. Ook onheilstegels die bestreden zijn, komen op de respectievelijke aflegstapel terecht. Er worden nieuwe tegels uitgelegd en er worden manschappen op de rekruteertegels geplaatst. Ook de rij met tegels wordt terug aangevuld, zodat je ziet welke onheilen en rekruteertegels binnenkort in het spel zullen komen. Indien de trekstapels zijn opgebruikt, wordt de aflegstapel van de andere soort omgedraaid en wordt een nieuwe trekstapel gevormd. In deze fase kan het ook gebeuren dat de titanen gewekt worden. Deze titanen kunnen op éénzelfde manier bestreden worden als het onheil, maar je geeft hier telkens 3,4 of 5 manschappen af naar keuze. Je mag de titanen aanvallen uit een stad naar keuze waar er geen onheil of rekruteertegel ligt.

Fase 4 : militaire staat :
Op het einde van ronde 4, 8 en 12 kunnen de spelers bonussen scoren. Van elk type manschappen kunnen de spelers om beurten een aantal in hun hand nemen en laten zien. Diegene die er het meeste toont, mag een bonus nemen (1 goud voor de boeren, 2 goud voor de boogschutters, 1 populariteit plaatsen voor infanterie, 2 populariteit voor de priesters en 1 verdiep van de tovenaarsgilde voor de tovenaars). De getoonde figuren komen terug achter je zichtscherm te liggen.

Fase 5 : einde van het jaar (ronde) : zet de rondemarker één plaatsje verder

Fase 6 : einde van het spel : de spelers hun prestaties worden bekeken in de drie categorieën in de vooropgestelde volgorde.
De speler die in categorie 1 als laatste eindigt (of 2 laatste bij 5 spelers) ligt al uit het spel en draait z'n scoremarkers op de gedekte kant. Er wordt echter wel telkens in alle categorieën geteld, want ook in de 2de categorie wordt er een stand opgemaakt en valt er wederom een speler af (wiens fiche nog niet omgedraaid was). Tenslotte wordt ook categorie 3 bekeken en blijft er slechts één speler over met een scoremarker op de goede kant. Deze speler is de winnaar van het spel.


(foto : Henk Rolleman)

Titel : Lords of Xidit
Auteur : Régis Bonnessée
Uitgeverij : Asmodée/Libellud
Aantal spelers : 3-5 (3 wel een dummiespeler)
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

06-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
05-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Wonders - Babel (Repos productions)


7 Wonders - Babel is de derde grote uitbreiding voor 7 Wonders en dit keer komt deze ook in de grote vierkante doos, met het formaat van het basisspel. Eigenlijk bestaat deze uitbreiding uit 2 modules, die op aanraden van Repos zelf, best de eerste keren apart worden toegevoegd aan het basisspel. Ook een combinatie met de "leaders" en "cities" expansions is uiteraard mogelijk. Aan het einde van de spelregels worden de (beperkte) wijzigingen hiervoor gegeven.

De doos zit overigens boordevol materiaal, een babelbord, 24 babeltegels, 15 kaarten voor grote projecten, 10 deelnamefiches, 166 fiches (van allerhande types) en 1 scoreboekje. Het is zelfs zo dat ik het doosje maar moeilijk kan sluiten, zeker als je de fiches netjes in zakjes wil stoppen, lijkt het me schier onmogelijk.



Module 1 : De Toren van Babel
Als je deze uitbreiding toevoegt aan het basisspel, begin je het spel met een extra draftronde, namelijk één van babeltegels. Elke speler krijgt 3 babeltegels, kiest er één uit en passeert de 2 resterende naar de rechterbuurman. Daarna kies je uit de twee tegels nog een babeltegel en geef je de laatste door naar de speler rechts van je. Op het eind van dit draften heb je dus terug 3 babeltegels. Het babelbord wordt in het midden van de speeltafel gelegd. Het bord toont vier bouwplaatsen en een pijl die aangeeft in welke richting de tegels er dienen opgelegd te worden.

Het spel wordt gespeeld volgens de normale regels, maar naast de normale acties kan een speler er nu ook voor opteren om een kaart af te leggen naast het babelbord en één van z'n babeltegels erop te plaatsen op het einde van de lopende ronde. Indien er meerdere spelers gaan bouwen, gebeurt dit oplopend (nummers staan op de tegels). Je begint op het vak met de pijl en bouwt dan steeds in rondjes op het babelbord. Als er vier liggen, leg je de volgende gewoon bovenop de voorgaande tegels. Elke zichtbare tegel gaat de spelregels wijzigen op bepaalde punten. Aan het einde van de partij krijgt een speler die 1/2/3 babeltegels bouwde 2/5/10 punten.

Sommige babeltegels vragen je extra te betalen voor bepaalde keuren van kaarten of het bouwen aan je wonder, anderen gaan dan weer net de kosten laten wegvallen, je gaat kaarten van buren mogen gebruiken, extra straffiches of overwinningspuntenfiches nemen op militair vlak, geld krijgen na het bouwen van een bepaalde kleur kaart, de handelsprijs van bepaalde grondstoffen verhogen of verlagen bij de buren, bepaalde grondstoffen niet laten gebruiken om te bouwen, ...

Module 2 : De grote projecten
De grote project-kaarten worden bij aanvang van het spel geschud per periode. Voor elke periode wordt er één projectkaart uitgetrokken. Pas aan het begin van de periode, voordat de spelers hun kaarten krijgen, wordt de kaart opengelegd. Er worden deelnamefiches op het project gelegd gelijk aan het aantal spelers -1. De grote projecten tonen dezelfde kleuren als de kaarten waarmee de spelers gebouwen oprichten.

Als een speler in z'n beurt een gebouw opricht in dezelfde kleur als het groot project, krijgt hij de mogelijkheid om deel te nemen aan het grote project. Hiervoor moet hij wel de kostprijs, aangegeven op de projectkaart, betalen. Daarna neem je een deelnamefiche. Je mag meerdere keren deelnemen en zo de fiches voor andere spelers wegnemen, want na een tijdperk kunnen er zich twee zaken voordoen.
Ofwel zijn alle deelnamefiches weggehaald en is het grote project geslaagd. De spelers die een deelnamefiche hebben, krijgen de bonus die op het project staat afgebeeld. Indien je meerdere fiches hebt, krijg je de bonus meerdere keren. Indien het project faalt, doordat niet alle deelnamefiches zijn weggenomen, dan krijgen alle spelers die geen deelnamefiche hebben een boete. Indien een boete niet kan betaald worden, verliest de speler overwinningspunten.

Boetes : kaarten van een bepaalde kleur afleggen, al je geld afgeven, militaire punten afgeven, de voordelen van je wonder niet meer mogen gebruiken.
Beloningen : geld, punten, militaire fiches (voor extra stootkracht), gratis deelnemen aan een volgend groot project, extra groen symbool voor de telling, extra punten voor elke gebouwde etappe aan je wonder, ...

Titel : 7 Wonders - Babel
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

05-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
04-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 245


Deelnemers : Anne, Jelle, Jo & Arne
Gespeeld spel : Kabaleo, Speed cups, Tsuro of the seas, Qwixx deluxe, Colorpop, Kruiswoord, Genius & Difference
Speeldatum : 04/12/14
Speelplaats : gezellig thuis aan de eettafel
Opmerkelijk : Een heleboel oudere spellen, erg toegankelijk, kortere speelduur, dus erg geschikt voor de kids van onze klassen 6a en 6b. Zonder er veel woorden aan vuil te maken, begrijpt u hoogstwaarschijnlijk wie er morgen op bezoek komt in onze klas en dat wij voorbereid willen zijn.

04-12-2014 om 22:28 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Spexxx



Spexxx (Waterfall games) :


+ aangenaam speelbord met volle kleuren
+ het dobbelen is op zich nog wel aangenaam te noemen, uiteraard is er een geluksfactor mee gemoeid, maar het stoorde me niet
+ de verdeling van de punten in de diverse kleuren lijkt me uitgebalanceerd
+ iemand die grotere risico's neemt, kan ook wel lekker scoren
+ je kan elkaar dwars zitten, maar kijkt uiteraard ook best eerst naar je eigen spel. Wij blokkeerden elkaar eigenlijk pas als de juiste combinatie voor onszelf niet meer haalbaar was
+ het spel speelt prima met 2 spelers, maar is met 3 of 4 ongetwijfeld nog spannender
+ een speelbeurt is lekker kort als je niet alles in overweging gaat nemen natuurlijk
+ de bonussen zijn wel oké, maar een grid van 3x3 scoren is ons in de verste verte niet gelukt (hoewel het misschien haalbaar was op de goedkope plaatsjes daar deze toch open bleven)

- de coördinaten aflezen is aanvankelijk een beetje zoeken (zeker omdat het nogal klein op het bord staat gedrukt)
- een scorespoor dat tot over de 400 punten gaat??? Ik haalde hoop en al 128 punten in ons eerste potje (maar misschien is het voor de gevorderde speler wel nodig)

Conclusie : Spexxx is best wel een geinig dobbelspelletje dat hier nog op tafel gaat komen. Ook Annelies keurde dit spel zeker niet af. De geluksfactor is natuurlijk constant aanwezig en af en toe moet je eens alles of niets durven spelen. Zeker als je het verschil wil maken in punten mag je niet te voorzichtig spelen. Af en toe een steen niet kunnen scoren is niet erg als je met de anderen des te meer scoort. Je hebt in een beurt ongetwijfeld véél meer opties dan je voor ogen houdt en dat maakt het echt wel een interessant spel. Ik hoop het spel alleszins nog eens op tafel te kunnen leggen met een volle bezetting om dat gevoel ook eens te ervaren. Ik verwacht dan nog meer blokkages en lagere scores, maar wel spannendere potjes.

04-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New dawn (Artipia)


Met New Dawn brengen de Griekse jongens van Artipia een sequel op de markt van hun Among the stars. Waar je in ATS nog aan je eigen ruimteschip bouwt en in vrede met de anderen samenleeft, is het hier terug ieder voor zich en hard tegen hard. De spelers strijden om de overwinningspunten door faciliteiten op het bord te controleren, technologieën te ontwikkelen, de alliantie toch in zekere mate te ondersteunen en punten die je tijdens het spel gesprokkeld hebt.

Het materiaal is sfeervol en verzorgd te noemen. U krijgt een erg zware doos met daarin een reusachtig dubbelzijdig speelbord, 8 spelersborden (met de 8 rassen, die elk een bijzondere eigenschap hebben), 60 plastic basissen, 16 plastic hoofdkwartieren, een heleboel faciliteitenkaarten (waaronder A- en B-kaarten die respectievelijk gebruikt worden in ronde 1-2 en 3-4-5), 20 hulp aan de alliantiekaarten, 64 technologiekaarten (8 per ras), 8 ambassadeurkaarten (wiens hulp je kan inroepen om tegen de spelregels te zondigen of extra bonussen te ontvangen), 4 groene en 4 oranje basisvoordeelkaarten (die het spel wel wat uniek maken) en tenslotte nog 5 stationkaarten en 4 sectorkaarten (deze laatste twee worden voor een variant gebruikt). Er zijn ook nog een hoop credits (het geld in het spel) in drie soorten (geld, militair en wetenschap), overwinningspuntenfiches, rondemarker, actiemarker, hergooifiches, groene dobbelsteenfiches, +2-fiches, ambassadeurfiches en 15 dobbelstenen (in vijf kleuren en met verschillende waarden).



Vooraleer ik u een overzicht van een speelronde geef, bespreek ik graag even de faciliteitenkaarten en de spelersborden. De spelersborden werken een beetje zoals die van Eclipse en Terra mystica, waarbij je je spelersbord leegmaakt en alzo meer geld, wetenschap en militair zal genereren tijdens de productiefase. De faciliteitenkaarten bestaan dus uit een A- en B-deck, maar zijn onderling nog verdeeld in vier verschillende soorten (economisch, wetenschappelijk, militair en vijandig). Deze stapels worden afzonderlijk geschud en als trekstapels klaargelegd. Alle miniaturen worden op een spelersbord geplaatst en één basis naar keuze wordt op de centrale basiskaart in het midden van het speelbord geplaatst, alsook één van je vier beweegbare hoofdkwartieren. Concreet worden er nog 3 hulp aan de alliantiekaarten opengelegd, 2 groene en 2 gele basisvoordeelkaarten die aan de vier zijden van het speelbord worden geplaatst en de 8 ambassadeurskaarten worden op het speelbord geplaatst. Elke speler ontvangt nog een overzichtskaart en de technologiekaarten van z'n ras en al het resterend materiaal (fiches) worden gescheiden naast het speelbord gelegd.



Het spel verloopt over 5 ronden, die op hun beurt zijn onderverdeeld in 7 fasen :
1) productie : de spelers nemen geld, wetenschapsfiches en militaire fiches naar gelang de openstaande vakken op hun spelersbord.

2) trek faciliteitenkaarten : elke speler mag kaarten trekken naar keuze van de vier stapels tot ze vier handkaarten hebben.

3) ontdekken van een faciliteit : om beurten moeten de spelers één van hun handkaarten op het bord leggen, aangrenzend aan een eerder geplaatste kaart (mag ook diagonaal). Daarna voer je de actie uit die op de kaart staat. (je hoeft dit effect niet uit te voeren)

4) koop technologieën : elke speler mag één van z'n technologiekaarten uit z'n handen kopen (let op voor A- of B-fase) door de gevraagde fiches (geld, technologie, militair af te geven). De verworven technologiekaarten worden onder het spelersbord gelegd en ze mogen elke ronde één maal gebruikt worden (omdraaien na gebruik)

5) beweeg een hoofdkwartier : de spelers nemen in speelvolgorde hun hoofdkwartier en plaatsen het op een kaart naar keuze op het speelbord.

6) acties : tijdens deze fase voeren de spelers om beurten 3 acties uit (wordt aangegeven op het speelbord met de actiemarker). Je hebt de keuze tussen de volgende acties :
- een grondstof krijgen : neem 1 geld, 1 wetenschap of 1 militaire fiche
- vestig een basis :  kies een niet-gecontroleerde faciliteit, betaal de kosten (rechtsonder op de kaart) en plaats een basis van het overeenkomstig compartiment (economisch, wetenschappelijk of militair) op de kaart. Nu wordt die kaart gecontroleerd door die speler. Bovendien is er nu een vak extra open op het spelersbord, dus krijg je extra inkomsten tijdens de productie.
- controle overnemen : indien je een vijandige faciliteit wil overnemen moet je een hoofdkwartier op die kaart plaatsen en/of op aangrenzende kaarten. Indien de faciliteit niet wordt gecontroleerd door een tegenstander moet je met de dobbelstenen een waarde gooien hoger dan de optelsom van de kostprijs en de punten van de desbetreffende kaart. Indien er wel een tegenstander mee gemoeid is, gooien beide spelers de dobbelstenen en wint de speler met de hoogste waarde (gelijkstand, verdediger wint). De aanvaller krijgt een gele dobbelsteen voor elk hoofdkwartier op de kaart en een witte voor een hoofdkwartier op een aangrenzende kaart.  De verdediger krijgt een gele dobbelsteen voor een eigen basis op de kaart, voor elk hoofdkwartier op de kaart krijgt hij ook een gele dobbelsteen en voor elk hoofdkwartier op een aangrenzende kaart krijgt hij een witte dobbelsteen. Door het afgeven van bepaalde fiches kan een speler extra groene dobbelstenen toevoegen of bepaalde dobbelstenen hergooien.
- gebruik een ambassadeur : kies één van de ambassadeurs, betaal de kosten, leg de fiche op een faciliteit en voer de actie van de ambassadeur uit. Er mogen slechts 2 ambassadeurs op hetzelfde moment op dezelfde kaart staan.
- koop een extra hoofdkwartier : betaal de kosten die staan aangegeven op je spelersbord, plaats het nieuwe hoofdkwartier op een vrije faciliteit op het speelbord.
- hulp aan de alliantie : betaal de kosten en koop één van de openliggende kaarten. Ze leveren punten op aan het einde van het spel. De vitrine wordt onmiddellijk aangevuld.

6) aanpassen van de oriëntatie : elke keer een speler een basis op een faciliteit plaatst, mag hij de oriëntatie van de kaart wijzigen. De groene pijlen op de kaart wijzen naar de kaarten die rondom het speelbord zijn gelegd. De bonussen die worden aangewezen kunnen worden genomen (of gebruikt). De speler mag ook kiezen om de kaart niet te draaien en de bonussen te nemen die op dat moment aangewezen worden.

7) Fiches : tijdens het spel kan een speler bepaalde fiches verdienen. Je kan er net zoveel bijhouden als er vrije plaatsen op je spelersbord zijn. Heb je er teveel dan moet je de overtollige wegleggen. Enkel de overwinningspuntenfiches nemen geen plaats in op je spelersbord. Deze punten worden aan het eind van het verhaal bijgeteld.

8) Einde van een ronde : leg de ambassadeurs terug, draai gebruikte technologiekaarten terug open, verzet de rondemarker één plaats en de speler met de minste basissen op het speelbord wordt de nieuwe startspeler.

Na vijf ronden tellen de spelers de punten van hun basissen op faciliteiten, hun technologieën, hulp aan de alliantie, punten van hun hoofdkwartieren, overwinningspuntenfiches, enz. De speler met de meeste punten wint het spel.

Het spel wordt geleverd met twee extra modules die je kan toevoegen :
- stations : stations zijn speciale kaarten die bij aanvang van het spel al op het speelbord worden gelegd (door het gooien van de dobbelstenen bepaal je de coördinaten). Op deze stations komen bepaalde fiches te liggen. Eens ze leeg zijn, worden ze van het bord verwijderd. Hoofdkwartieren mogen deze stations nooit betreden.
- sectoren : zijn gebieden op het speelbord waar er bepaalde regels gelden. Hiervoor gebruik je de achterkant van het speelbord. Op de overzichtskaart staan de regels mooi aangeduid. Zij zijn er sectoren waar je met extra dobbelstenen mag gooien, waar er geen hoofdkwartieren mogen worden verzet, waar je grondstoffen krijgt als je er een kaart legt en waar je geen basissen mag leggen.

Titel : New Dawn
Auteur : Konstantinos Kokkinis & Sotiris Tsantilas
Uitgeverij : Artipia games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90
Leeftijd : 12+

04-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
03-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 244


Deelnemers : Annelies & Arne
Gespeeld spel : Spexxx
Speeldatum : 03/12/14
Speelplaats : gezellig thuis aan de eettafel
Opmerkelijk : de spelbespreking van dit spel krijgt u pas op Oudejaarsdag te zien, maar we zullen de imprESSEN al ietsje sneller publiceren voor u!

03-12-2014 om 20:33 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 243


Deelnemers : Kamiel, Viktor, Annelies & Arne
Gespeeld spel : Knorbal
Speeldatum : 03/12/14
Speelplaats : gezellig thuis aan de tafel van de kids
Opmerkelijk : Topshit, je mag met modder naar elkaar gooien! We gaan de naam misschien wijzigen in "Cnodder-bal"!

03-12-2014 om 15:52 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die Staufer (Hans im Glück)


Die Staufer is de nieuwste release van HiG. In Essen kwamen ze op de proppen met een zoveelste Carcassonne-variant, een uitbreiding voor Russian railroads en een herdruk (met variant) van Sint-Petersburg, maar deze titel is volledig nieuw. Het moet gezegd, er was enorm weinig bekend van deze titel voor de beurs, maar hij groeide op korte tijd uit tot toch één van de smaakmakers van de beurs. Na het doornemen van de spelregels kan ik wel inbeelden hoe dit komt. Dit spel is een pure euro, waar héél wat aan de hand is, maar waar een speelbeurt erg kort en beperkt is. De speelduur van 20 minuten per speler is op z'n minst ook aangenaam te noemen, dus daarvoor moet je het zeker niet laten.

Ik moet allereerst bekennen dat het niet makkelijk zal zijn om een bespreking van dit spel te maken. Er is erg veel materiaal, verschillende fiches en kaartjes en deze kunnen we onmogelijk hier allemaal gaan voorstellen. Ik ga u echter wel een globaal spelverloop proberen mee te geven. Ook de opstelling van dit spel ga ik hier niet neerschrijven, maar liefst 13 stapjes moet u doen vooraleer u eraan kan beginnen. De slotzin van de spelvoorbereiding "Nu kan het spel EINDELIJK beginnen" laat al een beetje aanvoelen dat u toch even u tijd moet nemen om het spel op te zetten. Er zit wel een handig overzichtje bij het spel om deze tijdsduur toch in te perken.

Even een overzichtje van het materiaal (dat u ook hieronder op de foto ziet) : 1 actiebord, 6 regioborden, 6 puntenfiches, 1 bevoorradingsbord, 72 kistfiches, 1 puntenlijst, 15 +25fiches, 5 +100fiches, 35 privilegekaarten (15 met blauw zegel voor je eerste partijtjes en dan nog 20 met rood zegel voor volgende spellen), 75 gezanten, 15 adelijken, 20 familieleden, 18 opdracthkaarten, 19 rondenfiches, 1 speeloverzicht, 2 scoremarkers en 1 koningspion.
De spelregels zijn stevig, maar wel prima en duidelijk geschreven. Bovendien is er een extra blad voorzien om alle kaarten en fiches nog eens uit te leggen. In de spelregels zelf is er ook ruimte gelaten om uitzonderingen en voorbeelden te gebruiken, telkens met een specifiek symbool zodat je dit tijdens een eerste lezing kan overslaan, erg aangenaam.



Het spel bestaat uit 5 ronden, waarin elke speler 3 keer aan de beurt komt, door één van z'n familieleden van het actiespoor naar de desbetreffende actie te zetten. Na een ronde volgt er een afruimfase, behalve na ronde 5 want dan is er een slottelling.
In z'n beurt kan een speler één van z'n familieleden naar de bevoorradingsactie schuiven of naar de plaatsingsactie. De spelers spelen ook niet om beurten, maar volgens hun gekozen acties in de vorige ronde (zie afruimfase).

1) bevoorradingsactie : de speler kiest één van de mogelijkheden van het bevoorradingsbord en neemt de afgebeelde figuren uit de algemene voorraad. Daarna neem je de kistfiche die onder deze plek ligt (indien nog voorradig). Je kan ofwel 1gezant en 1 adelijke binnenhalen ofwel 1 adelijke ofwel 2 gezanten ofwel 1 gezant ofwel geen enkele figuur.

2) plaatsingsactie : deze actie bestaat uit 2 delen, bewegen en plaatsen. Afhankelijk van waar je jouw figuur op het speelbord wil inbrengen, moet je figuren afgeven als bewegingskosten. In de koningsregio is het plaatsen gratis, elke volgende regio vraagt één figuur. Nadien mag je een figuur in de regio zetten als je de kostprijs betaalt. Ook deze prijs dient betaald te worden in figuren die je vanaf de ingezette figuur in volgende regio's plaatst. Sommige plaatsen eisen dat er een adelijke op wordt geplaatst, uiteraard moet je hiermee rekening houden. Neem na het plaatsen van de figuur de kistfiche die eronder ligt. Het zou kunnen dat er meerdere kistfiches liggen, dan neem je ze gewoon allemaal.

Naast je reguliere beurt mag je zoveel kistfiches en privilegekaarten inzetten als je wil. Een overzicht van al deze fiches en kaarten ga ik niet geven, maar ik kan u al vertellen dat ze de kosten van bewegen en inzetten beperken, dat je soms twee figuren mag gaan plaatsen op één plaats, dat je punten krijgt, dat ze je extra figuren opleveren tijdens het bevoorraden, ...

Op het einde van een ronde, nadat elke speler z'n drie acties heeft uitgevoerd komt het tot een regiotelling. Deze telling wordt aangegeven door de rondenfiches. De twee regio's waar de scoremarkers liggen worden geteld. De speler met de meerderheid scoort de hoogste punten op de puntenfiche die op de regio ligt, de tweede scoort het tweede aantal punten, ... Bij gelijke stand wint de speler wiens figuur het meest links staat. Adelijken tellen overigens dubbel bij deze telling. Daarnaast is er ook nog een bonus te rapen in de regio's. Ook deze bonussen staan netjes op het overzichtsblad.

De afruimfase :
- alle bezette plaatsen in de gescoorde regio's worden afgeruimd
- er worden nieuwe kistfiches uitgelegd, ook als er nog fiches liggen komen er gewoon bij
- de koning gaat een aantal stappen verder zoals aangegeven op de huidige rondenfiche. In elke regio die de koning passeert worden de figuren die er stonden als betaling voor bewegings- en plaatsingskosten afgeruimd
- de drie rondenfiches van de voorbije ronde gaan terug in de doos
- er wordt een nieuwe speelvolgorde gemaakt, de familieleden die op het bevoorradingsspoor staan komen bovenaan te staan, die van het plaatsinsspoor komen eronder te staan

De slottelling :
Elke speler heeft bij aanvang van het spel 3 opdrachtkaarten gekregen. Er worden punten uitgereikt als je aan de voorwaarden op de opdrachtkaart voldoet. Daarnaast zijn er nog extra punten voor bepaalde kistfiches die je moet verzamelen. Je vormt hiermee setjes en scoort 2/5/9/14/20 punten voor 1/2/3/4/5 zulke fiches. De speler met de meeste punten wint het spel.



Ik kan perfect begrijpen dat u na het lezen van deze bespreking niet erg veel wijzer bent geworden. Dat komt omdat er zoveel verschillende mogelijke situaties kunnen optreden, dat alle regio's, puntenfiches, bonussen en waardering moduleerbaar zijn en elk spel anders zullen zijn. In hoofdzaak kan u dus maar 2 mogelijke acties uitvoeren, maar de kistfiches die u verzamelt, zullen erg belangrijk zijn. Meerderheden creëren is de boodschap, maar let erop dat je jezelf ook bedruipt met nieuwe gezanten, adelijken, kistfiches, ... Probeer misschien ook al een stapje vooruit te kijken en vergeet ook zeker je opdrachtkaarten niet.

Titel : Die staufer
Auteur : Andreas Steding
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 20 min./speler
Leeftijd : 12+

03-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
02-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carcassonne - Goldrausch (Hans im Glück)


Carcassonne goes around the world! Een goed half jaar geleden trokken we nog naar de Zuidzee, nu gaan we naar het Wilde Westen waar de goudkoorts zienderogen aan het stijgen is. In grote lijnen verandert dit spel totaal niets aan het spelverloop van de oorspronkelijke Carcassonne. De namen van de meeples en de artwork is natuurlijk wel verschillend. Ik geef u graag wel enkele kleine wijzigingen mee in het scoreverlooop en het gebruik van de tent (wat wel nieuw is). Het spel bevat : 72 tegels, 25 houten cowboys, 5 houten tenten, 1 scorebord, 63 opgraaffiches en de spelregels.

De speelbeurt :
1) Een tegel nemen en aanleggen (indien er gebergte bij is, opgraaffiches toevoegen afhankelijk van het aantal afgebeelde goudklompjes)
2) Een cowboy op de zojuist geplaatste tegel zetten OF je tent in- of verzetten OF een opgraaffiche nemen
3) Een eventueel afgewerkt gebied waarderen en de cowboy terugnemen



Vooral fase 2 is dus ietsje anders dan bij de gewone Carcassonne. Indien je ervoor opteert om geen nieuwe meeple (cowboy) in te zetten, kan je jouw tent plaatsen. Je mag je tent op een berggebied plaatsen naar keuze. Dit hoeft dus niet de net uitgelegde tegel te zijn. Er mogen zich reeds cowboys of andere tenten bevinden in het gebergte, maar niet op het bewuste stukje waar je jouw tent op zet. Een laatste mogelijkheid voor fase 2 is het oprapen van opgraaffiches. Indien je jouw tent in een vorige beurt op een gebergte hebt gezet met opgraaffiches mag je er hier één van nemen. (de fiches leveren aan het einde van het spel 0-5 punten op).

Dan nog enkele wijzigingen in het scoren :
- de struikrovers worden in dit spel spoorwegbouwers : de wegen zijn veranderd in treinsporen, maar de puntentelling is zo goed als identiek. Enkel wanneer er op een spoorweg exact één locomotief staat, worden de punten van afgewerkte treinsporen verdubbeld. Aan het eind van het spel levert elke fiche waaruit de spoorweg bestaat ook nog één punt op
- de kastelen zijn hier bergen geworden die goud herbergen : als een gebied wordt gescoord, krijg je één punt per goudblokje dat op het gebied staat afgebeeld. Daarnaast worden eerst en vooral resterende opgraaffiches in je voorraad genomen. Bij gelijke stand worden deze fiches netjes over de spelers verdeeld in volgorde (de speler die het afmaakt, kan dus bij een oneven aantal meer krijgen). Aan het eind van het spel worden deze fiches wel uit het spel genomen, maar is elk goudblokje nog één punt waard.
- de kloosters maken baan steden : uit de stad vertrekken 3 of 4 spoorwegen, zo gauw deze allen een eindpunt hebben, scoor je 3 punten per spoorweg. Aan het eind van het spel scoor je ook nog 3 punten per afgewerkt spoorweg aan de stad. Onafgewerkte spoorwegen leveren niets meer op.
- de boeren blijven bestaan, maar ze scoren anders : op de tegels staan hier en daar indianenkampen en hordes wilde paarden afgebeeld. Per zo'n symbool scoren de spelers op het einde van het spel respectievelijk 2 of 4 punten.

Titel : Carcassonne - Goldrausch
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs