Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-12-2014
Alchemists (CGE)
CGE staat garant voor nieuwigheden op spellengebied en dat was dit jaar in Essen totaal niet anders. Alchemists is het eerste (!) werk van auteur Matus Kotry, maar iets vertelt ons dat het spelontwerp toch niet over één nacht ijs gegaan is. In Alchemists gaat u brouwsels brouwen met 8 verschillende ingrediënten. Gaat u punten verzamelen door uw bevindingen te publiceren en/of te weerleggen en belangrijke artefacten aan te schaffen. Verkoop af en toe eens een drankje aan een rondtrekkende handelaar, maar test het vooral even uit op je leerling of als je durft, op jezelf. Dit spel zal vooral de geschiedenis ingaan als het spel waarbij u een smartphone/tablet/pc/... gebruikt om de kaartjes in te scannen en te zien of uw brouwsels wel veilig is.
Alchemists is in z'n hoofdzaak een deductiespel waarbij je tracht te achterhalen welke eigenschappen de diverse ingrediënten hebben. Elk spel weer zal er een andere combinatie voor u worden uitgezocht door de app. (U kan overigens ook zonder technische hulpmiddelen aan de slag, maar dan zal één van u spelleider moeten spelen en die wordt daar, volgens ons, niet echt vrolijk van, 2 uur naar anderen zien spelen lijkt me niet echt zo fijn). U zal dus moeten gaan onderzoeken in welke van de drie kleuren (groen, blauw, rood) je ingrediënt positief of negatief is. Daarnaast zit er een stuk workerplacement in, waarbij u uw acties gaat plannen, speelvolgorde bepalen en ook hier en daar wat bluf en gebruik van kaarten om u in uw opdracht te helpen.
De speeldoos zit gewoontegetrouw bomvol materiaal, kleurrijk en mooi materiaal. Het moet wel gezegd dat er een kleine misprint is op de spelersborden, waarbij een achtergrondkleurtje niet helemaal overeenkomt met de openingen. Ook de fiches om in je spelersbord te stoppen, vallen een beetje te groot uit. Hiervoor biedt CGE echter een oplossing aan, gewoon even melden en de vervangstukken zouden in jouw richting moeten komen. Kort even een overzicht van het materiaal : een dubbelzijdig speelbord, een theoriebord, een exhibitiebord, ingrediëntenkaarten, deductiefiches, deductieblaadjes om je bevindingen op te noteren, een spelleiderbord en bijhorende fiches (indien u de app niet gebruikt), handelaarstegels, conferentietegels, artifactkaarten, 8 spelerspionnen (flesjes), resultaatfiches, geldfiches, biedkaarten, actieblokjes, zegels per speler, actiekaarten, startspelerfiche, conflictfiches (voor de variant), spelersborden en spelerszichtschermen die uit drie delen bestaan (overzicht, driehoek, keten) (zie foto onder). De spelopstelling gaan we hier zo laten, dat kan u netjes in de spelregels volgen (en is bovendien niet echt lastig te noemen).
Het spel bestaat uit zes ronden. In de eerste ronde zijn er iets minder mogelijkheden qua acties en hebben de spelers minder actieblokjes ter beschikking. Een ronde bestaat eigenlijk uit vier grote stappen. Het opstaan, het plaatsen van de actieblokjes, het uitvoeren van de acties en het opschonen. Na de 3de en 5de ronde komt daar nog een korte tussentelling bij.
1) Het opstaan : uiterst rechtsboven op het speelbord ziet u het volgordespoor. De spelers kiezen om beurten, vertrekkende van de startspeler wanneer ze zullen opstaan. Ze krijgen de afgebeelde bonus als extraatje. Dit zijn extra ingrediëntenkaarten of actiekaarten of totaal niets als je er vroeg aan wil beginnen. De onderste plaats kan je niet kiezen, maar daar kan je naartoe gestuurd worden met één van de acties.
2) Het plaatsen van de actieblokjes : afhankelijk van het aantal spelers heb je een aantal actieblokjes ter beschikking om je acties te kiezen. In de eerste ronde zijn dat er sowieso 3, nadien worden dat er met 3 spelers bijv. 5. De speler onderaan op het volgordespoor (diegene die het laatste opstaat), begint met het plaatsen van z'n blokjes. Hij doet dit telkens op de onderste rij bij elke actie. Daarna komt de volgende op het volgordespoor aan de beurt. Dit wordt herhaald tot uiteindelijk de speler die als vroegste opstond z'n blokjes op de bovenste rij plaatst. Hij heeft dus als voordeel dat hij bovenaan ligt bij de acties (voor het uitvoeren ervan) en dat hij weet wat de anderen zullen doen. De actieplaatsen geven ook telkens aan hoeveel blokjes een actie vereist. (sommigen één, anderen twee blokjes)
Het uitvoeren van de acties : de acties worden één voor één, vertrekkende van rechtsonder op het speelbord, met de klok mee, uitgevoerd. Je begint altijd eerst met het bovenste blokje en handelt dan de blokjes af naar onder toe, daarna ga je terug naar boven voor een eventuele tweede actie van de spelers bij deze actie. Een speler mag afzien van z'n actie door z'n blokje(s) naar het aflegvak te verplaatsen (elke 2 afgelegde blokjes leveren nog iets op). Even de acties overlopen :
- Ingrediëntenkaarten nemen : de spelers nemen één van de vijf open kaarten of één van de gedekte stapel (rechtsonder op het bord). De vitrine wordt pas op het einde van de ronde aangevuld. - Ingrediënten verkopen : de speler legt een ingrediëntenkaart af en neemt één geld uit de bank. Afgelegde kaarten worden steeds gesloten gelegd. - Verkopen aan een handelsreiziger (niet mogelijk in de 1ste ronde) : de reiziger vraagt bepaalde kleuren en positief of negatieve drankjes. Je kan gaan verkopen, maar moet de reiziger bepaalde garanties geven. Als je beweert een brouwsel te maken in de juiste kleur en het juiste teken kan je 4 geld gaan krijgen, enkel het juiste teken 3 geld, een neutraal drankje 2 geld en een pojte rommel 1 geld. Niet elke speler komt hier echter aan de beurt. De spelers moeten vooraleer ze deze actie gaan doen, gaan bieden met hun biedkaarten (zijnde 0,1,2,3), maar op deze manier geven ze ook korting en zullen ze uiteindelijk minder geld ontvangen. Bij een verkoop ga je 2 ingrediëntenkaarten inscannen met de app. Is het het gevraagde resultaat, krijg je jouw inkomsten. Is dit niet het geval, dan krijg je 1 strafpunt, maar kom je ook wel héél wat te weten over de aard van de ingrediënten. - Kopen van een artifact : betaal de gevraagde kosten (linksboven op de kaart) en leg de artifact voor je neer. Deze kaarten leveren voordelen op en punten aan het einde van het spel. De artifacten komen in drie stukken, de eerste bij aanvang van het spel, na de 3de en 5de ronde komen er telkens drie artifacten bij. - Het weerleggen van een studie (niet beschikbaar in ronde 1, kan zelfs pas vanaf ronde 3 gedaan worden) : Als iemand al een studie heeft gedaan, kan je deze weerleggen. Je zegt waar de fout zit, gebruikt de app om te controleren en indien je gelijk hebt, scoor je 2 punten. Heb je ook nog een blokje liggen bij "het neerpennen van een studie" mag je onmiddellijk wel het juiste element bij dit ingrediënt leggen of het desbetreffende element bij het juiste ingrediënt leggen. Is je weerlegging fout, scoor je 1 minpunt. - Het neerpennen van een studie : je betaalt 1 geld en plaatst op het theoriebord een combinatie bij één van de ingrediënten. Daarnaast leg je één van je zegels op de eerste vrije plaats. Je scoort onmiddellijk 1 punt. De zegels leveren je 5 of 3 punten op op het eind, of kunnen ook gebluft worden. (Ze leveren enkel punten op als ze correct zijn natuurlijk). Indien er reeds een zegel ligt bij het bewuste ingrediënt, betaal je één geld aan de bank en één aan de speler(s) die reeds een fiche hebben liggen. - Een drankje testen op je leerling : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het een negatief drankje moeten alle volgende spelers 1 geld betalen om deze actie nog te mogen doen. Is het drankje neutraal of positief, dan hoeft dit niet. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd. - Een drankje testen op jezelf : je scant 2 ingrediënten en ziet welke gevolgen het heeft. Je noteert alles op je deductieformulier. Is het drankje blauw negatief scoor je 1 minpunt, is het groen negatief kom je op de onderste plaats van het volgordespoor te staan (speel je sowieso laatste in de volgende ronde), is het rood negatief kom je in het ziekenhuis terecht met één van je actieblokjes (en heb je één blokje minder ter beschikking de volgende ronde. De gebruikte kaarten worden dicht afgelegd.
Aan het einde van een ronde krijgt de speler met de meeste zegels op het theoriebord 1 punt. Voor elke 2 ongebruikte actieblokjes krijgt de speler 1 actiekaart. De blokje(s) in het hospitaal schuiven één stapje naar boven (naar het aflegvak) en zin niet beschikbaar in de volgende ronde. Er komt een nieuwe handelsreiziger in het spel. Na de 3de en 5de ronde krijg je nog plus- of minpunten voor het aantal zegels dat je op het theoriebord hebt liggen. Er komen dan dus ook nieuwe artifacten.
In de laatste ronde worden de laatste 2 acties (leerling of zelf drinken) vervangen door het exhibitiebord. De spelers kunnen nu voorspellen welke drankjes ze kunnen brouwen met hun resterende ingrediëntenkaarten en kunnen hier punten mee scoren. De ruimte is hier ook echter beperkt, dus moet je ervoor strijden. Ook deze actie kost natuurlijk wel actieblokjes.
Na de zesde ronde worden de punten geteld : - de punten die je reeds tijdens het spel hebt vergaard (nog een detail : het scorespoor is verdeeld in verschillende stukken, afhankelijk van waar je je bevindt, krijg je voordelen, maar ook nadelen, zo zal je extra punten verliezen als je hoger op het scorespoor staat als je punten verliest tijdens het spel) - punten voor je artifacten (staan rechtsboven op de kaart of op het effect van de kaart) - punten voor je bonusfiches (die krijg je als je zegels plaatst bij 2 en daarna 3 aangrenzende ingrediënten) - elke niet gebruikte actiekaart wordt ingeruild voor 2 geld - elke 3 geld levert je nog een punt op - tenslotte volgt de bekendmaking van de ingrediënten, je scoort 3 of 5 punten voor een juist geplaatste zegel. Je verliest 4 punten bij elk fout zegel. De blufzegels leveren ook 4 strafpunten op indien fout geplaatst, en 0 punten als ze juist liggen.
De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Alchemists Auteur : Matus Kotry Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 13+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".