IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Monsters & maidens



Monsters & maidens (GameSalute) :


+ mooie meeples (zitten er wel niet standaard bij)
+ supereenvoudig push-your-luck-spelletje

- het is dun, héél er dun
- de epic dice expansion is volgens mij een must (en die hebben we jammerlijk genoeg nog niet)

Conclusie : De imprESSEN is kort, erg kort. Maar het kan ook moeilijk anders. Over dit spel valt bijzonder weinig te zeggen. Het materiaal is erg beperkt, maar in orde. De maidenmeeples zijn erg mooi, maar een (dure) optie. Het is push-your-luck zoals zovelen, maar je hebt niet echt het gevoel dat je veel keuzes hebt, wat je bijvoorbeeld bij Martian dice wel nog wat hebt. Ik zou het dan eerder vergelijken met Zombie dice. Zeker geen slecht spel dus, en vooral ééntje dat erg veel gespeeld kan worden (door de zeer korte speelduur), maar nu ook geen must-have voor je collectie in mijn ogen.

29-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doodle city (Aporta games)


Na Mangrovia gisteren is het maar een kleine stap naar Doodle city vandaag. Niet zozeer omwille van het materiaal, de gameplay, de uitgever, het spelersaantal, de speelduur, ... want dat kan bijna niet verder uit elkaar liggen. Maar beide spellen komen van de hand van dezelfde auteur. Ik kende Eilif Svensson nog niet, maar had de eer en het genoegen om hem in Essen te mogen spreken over z'n nieuwe creaties. Wat deze Doodle city betreft, denk ik dat liefhebbers van het betere tussendoortje, een hoog Qwixxgehalte en dobbelen met een reden zich aangesproken zullen voelen om deze titel aan te schaffen.

In het kleine doosje zitten welgeteld 8 dobbelstenen en de spelregels. Gelukkig voorziet men ook 100 speelblaadjes, want u gaat weer mogen tekenen om het meeste punten te scoren. De gelukkigen die in Essen het spel aanschaften, kregen er nog 100 extra blaadjes bovenop.
Van de acht dobbelstenen worden er overigens maar enkele gebruikt. De blauwe zit sowieso in het spel en van de zeven witte gebruik je er één meer dan het aantal spelers. Elke speler neemt een speelblaadje en een pen of potlood. De speler die laatst is gaan winkelen wordt de startspeler en gooit de blauwe dobbelsteen 5 keer, 1 keer voor elke kolom waar de spelers de startwegen aanduiden zoals aangegeven in de desbetreffende vakjes. Zo starten alle spelers met dezelfde startwegen, maar is elk spel weer dat net ietsje anders. (zie afbeelding onder, de groene vakjes)



Gooien
De startspeler neemt alle dobbelstenen in het spel en gooit deze. De blauwe dobbelsteen legt hij voor zich om aan te geven dat hij de startspeler is. De waarde van deze dobbelsteen geeft aan in welke kolom we deze beurt gaan tekenen. Nadien nemen alle spelers, in speelvolgorde, één van de witte dobbelstenen. De waarde van die dobbelsteen geeft aan in welke rij er getekend zal worden. Nadat alle spelers dit deden, worden de dobbelstenen terug verzameld en schuift de startspeler door.

Tekenen
Als een speler een witte dobbelsteen heeft gekozen, tekent hij een straat in het bewuste vakje. Je kan een rechte straat tekenen door het vakje of een bocht. De wegen moeten nog niet aan elkaar grenzen, maar kunnen dat in de loop van het spel wel doen. In vakken waar huizen staan, teken je geen straat, maar doorkruis je een huis (indien nog voorradig). Indien je een vak hebt waar al een straat getekend is of waar alle huizen al zijn aangekruist, moet je een boom doorkruisen.
Een blauwe zes laat elke speler vrij kiezen in welke rij hij wil gaan tekenen. Een witte zes verplicht je een boom te doorkruisen.

Scoren
Als je een straat door een hotel- of winkel tekent, volgt er onmiddellijk een waardering hiervan. Taxi's en bomen worden pas op het einde van het spel gewaardeerd. Bij een hotel tel je de lengte van de weg die door het hotel loopt. Voor elk stuk weg scoor je 1 punt. Je duidt met een cirkel het eerste vrije vakje aan bij de hotelscore. (lager mag je aanduiden, hoger uiteraard niet, je kan 2,3,5,8,11 of 15 punten halen). Als je een winkel waardeert, tel je alle doorkruiste huizen op de desbetreffende weg. Je mag weer een cirkel trekken rond de desbetreffende winkelscore (of lager). De eerste speler die 3,5,7 of 10 scoort voor een winkel, krijgt ook de bonuspunten. Hij duidt dit aan met een cirkel, de andere spelers doorkruisen deze bonus en kunnen die niet behalen. 

Eindigen
Zo gauw een speler de hoogste hotelscore haalt, of de hoogste winkelscore of iemand al z'n bomen heeft afgekruist, eindigt het spel en worden de punten geteld :
- de waarde van de omcirkelde hotelpunten
- de waarde van de omcirkelde winkelpunten en bonuspunten
- 4 punten per taxi die met minstens één andere taxi verbonden is door straten
- de speler met de meeste bomen doorkruist, krijgt 4 strafpunten, diegene met de minste doorstreepte bomen krijg 4 pluspunten. Bij gelijke stand krijgen al deze spelers de plus- of minpunten.
De speler met de hoogste score wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de minst doorkruiste bomen.

Ik hoor u al denken, dit spel kan je perfect alleen spelen. Dat is het ook, u houdt zich aan de gewone spelregels en probeert een bepaald puntenaantal te scoren om de wereldmacht te grijpen (hiervoor moet u wel een score van 120 of hoger halen)

Titel : Doodle city
Auteur : Eilif Svensson
Uitgeverij : Aporta games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

29-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
28-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 Steps



7 Steps (Kosmos) :


+ dit spel gaat lekker vooruit, stevig, vloeiend, ik hou hier wel van
+ erg handig regelwerk dit abstracte spel
+ met kinderen kan je zonder de extra fiches (bouw- en overwinningspunten) spelen, zonder enige problemen
+ het speelveld is aanpasbaar en bovendien is er al een variant in de spelregels voorzien
+ dit is zonder twijfel een erg goed abstract legspel, punt aan de lijn

- AP zou wel eens kunnen optreden met foute spelers
- de hoogte van de torens in donkere kleuren zijn niet altijd makkelijk te zien
- de kleuren die je uit de zak trekt zijn wel erg belangrijk, er is dus wel wat geluk mee gemoeid, maar mogelijkheden zijn er altijd

Conclusie : 7 Steps is zonder twijfel een toppertje in z'n gamma, het snelle, eenvoudige, abstracte spel. Eenvoudig qua spelen, winnen dat is een andere zaak. Zonder de extra fiches gaan de scores ook erg gelijkopgaand. De extra fiches zorgen wel voor iets extra dat de veelspeler zeker zal weten te appreciëren. Dit is zo'n spel dat ik zonder enige twijfel meespeel als het op tafel verschijnt, maar één die ik niet bewust zal kiezen tussen een aantal anderen. De doos nodigt in mijn ogen niet echt onmiddellijk uit tot spelen, het oogt allemaal misschien wat saai, maar is dit het allerminst. Ik ben erg blij dat deze titel onze collectie komt versterken.

28-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mangrovia (Zoch verlag)


Mangrovia is zonder twijfel één van de titels waar ik naar uitkeek voor aanvang van de beurs. Zoch verlag staat garant voor deftige big-box games die op het eerste zicht een relatief familiaal karakter hebben, maar toch meer diepgang herbergen dan gedacht. Mangrovia is hierop geen uitzondering volgens mij. U krijgt naar goede gewoonte ook weer héél wat mooi materiaal. Zo is er een, in mijn ogen, erg mooi, handig en goed uitgetekend speelbord, 85 speelkaarten (waarvan 32 landschapskaarten en 53 grondstoffen met verschillende waardes), 1 houten bootje, 2 houten paradijsvogels, 1 startspelerfiche, 1 stoffen zakje met daarin 40 amuletten in verschillende waardes, 8 totempaaltegels en 16 steengebiedfiches (voor de variant), 50 hutten in de vijf spelerskleuren, 10 houten markers voor de spelers en 10 houten kommen in de spelerskleuren.

De spelers leggen het speelbord in het midden van de tafel, plaatsen één marker op de 0 van het scorespoor en één op de 0 van het amuletspoor. De startspeler wordt bepaald, deze krijgt de startspelerfiche en de startkaarten (met een 1 erop), de volgende spelers nemen ook hun startkaarten (met 2,3,4 en 5 erop). De grondstoffenkaarten worden geschud en er worden er 4 opengelegd als vitrine, de landschapskaarten ondergaan hetzelfde lot, hiervan worden er 3 opengelegd. Elke speler krijgt 2 landschapskaarten die hij op handen neemt. De boot wordt op z'n startplaats gezet en de vogels worden op het bos en het water gelegd van het orakeleiland. Dan worden alle amuletten waarde 1 op een stapel op het speelbord geplaatst en de andere in de stoffen zak gestopt. De totempaaltegel worden naar waarde (hoogste waarde onderaan) gestapeld en op de daarvoor voorziene plaats gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal hutten en kom(men). Met minder dan 4 spelers worden sommige plaatsen op het speelbord afgedekt met de hutten van een neutrale kleur.


Het spel verloopt over verschillende ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
1) kom(men) plaatsen - acties kiezen
2) de boot bewegen - acties uitvoeren
3) een nieuwe speelronde voorbereiden

1) In speelvolgorde plaatsen de spelers hun kom op een vrije plaats op onderstaand actiespoor. Langs de beide kanten van de actieplaats staan de acties die de speler in fase 2 zal kunnen uitvoeren zo gauw de boot z'n kom bereikt.



2) De boot vertrekt bovenaan op z'n startplaats en gaat tegen de klok in alle plaatsen bezoeken. Op plaatsen waar er geen kom staat, gaat hij gewoon voorbij. Komt hij bij een kom voert de desbetreffende speler de actie uit als hij wil. De acties die u hierboven ook ziet, zijn :
- Trek 2 openkaarten en dan 1 gesloten kaart
- Verzamel amuletten
- Trek één open kaart
- Trek eerst één open kaart en daarna een gesloten kaart
- Trek ofwel 2 open kaarten ofwel 2 gesloten kaarten
- Trek eerst 1 open kaart en daarna 2 gesloten kaarten
- Verzamel amuletten of trek 1 gesloten kaart
- Verzamel amuletten of bouw een hut
- Bouw 1 hut of bouw een dubbele hut
- Bouw twee hutten op verschillende plaatsen
- Bouw 1 hut en trek 1 gesloten kaart
- Plaats de paradijsvogels op twee plaatsen van je keuze en wordt de startspeler voor de volgende ronde

Als je kaarten moet trekken, moet je dit in de aangegeven volgorde doen (open en gesloten). De vitrine wordt pas aangevuld in fase 3.
Als je amuletten gaat verzamelen ga je kijken hoeveel hutten je hebt gebouwd op roodomcirkelde plaatsen. De amulettentabel geeft aan hoeveel amuletten je uit de zak mag trekken. Indien je nog geen hutten hebt, mag je een amulet waarde 1 van het speelbord nemen (indien nog voorradig).
Als je hutten gaat bouwen moet je de bouwkosten exact betalen met amuletten of grondstoffen zoals gevraagd voor die bepaalde plaats, daarnaast moet je een landschapskaart afgeven van het landschap waarop je gaat bouwen en moet één van de paradijsvogels dit landschapstype ondersteunen (anders mag je er al gewoon niet bouwen). Indien er op de bouwplaats punten staan, dan zet je deze onmiddellijk bij op het scorespoor, nadat je een hut op de plaats zette. Je kan op een bouwplaats niet meer bouwen als er reeds een hut staat. Als de actie je toelaat om twee hutten te bouwen herhaal je bovenstaande werkwijze twee keer. Een hut mag nooit op het centrum van een steenplaats of totempaalplaats gebouwd worden.
Voor het bouwen van een dubbele hut, verdubbel je de bouwkosten en plaats je wel twee hutten op één plaats. Je scoort natuurlijk ook dubbele punten. Je mag deze dubbele hutten niet bouwen in de ganse steenplaats, de ganse totempaalplaats en één van de 10 totemplaatsen.
De gebruikte kaarten om de bouwkosten te betalen worden verzameld op een aflegstapel en komen enkel terug in het spel als de trekstapel is opgebruikt. Indien er betaald is met amuletten worden deze ook pas terug in de zak gestopt als deze compleet is uitgeput.



3) De speler die de eerste plaats op het actiespoor koos, wordt de nieuwe startspeler. Indien niemand hier stond, schuift de startspeler door naar de speler rechts van de huidige startspeler. Daarna nemen de spelers hun kom(men) terug en worden de vitrines van de kaarten terug aangevuld tot 4 en 3 kaarten voor respectievelijk de grondstoffen en de landschapskaarten.

Het spel duurt tot een speler z'n laatste hut plaatst. De lopende ronde wordt nog afgehandeld en er volgt een slotwaardering.
- De spelers scoren punten voor de meerderheid aan hutten op de verschillende rijen en kolommen (goddelijke paden). Boven elke rij en kolom staan de punten aangegeven voor de eerste en de tweede speler. Bij gelijke stand wint de speler wiens hut dichter bij de god staat (boven in de kolom of links in de rij).
- Daarnaast krijgen de spelers punten voor hun hutten in de steengebieden. Elke hut levert een aantal punten op gelijk aan het totaal aantal hutten in het gebied.
- De speler met de meeste hutten in een totempaalgebied scoort nog eens 12 punten, de tweede nog 6. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste bouwde. Je kan dit eenvoudig nagaan doordat je de totempaalfiches onder je hut moet leggen als je in deze regio bouwt. De speler met de laagste waarde op deze fiche heeft het eerste gebouwd.
- Tenslotte krijg je ook nog de punten die op je resterende amuletten staan.

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de hoogste waarde aan resterende amuletten.

Titel : Mangrovia
Auteur : Eilif Svensson
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 10+

28-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
27-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sushi go!

(afbeelding : de promokaarten, die je in het Duits bij de Spielbox vond)

Sushi go! (Zoch verlag) :

+ perfect om op een simpele en leuke manier te leren draften
+ persoonlijk hou ik wel van het cartoony artwork (de WGG-versie gaat de originele artwork hebben)
+ de uitbreiding die je bij de Spielbox kreeg, is onmiddellijk een leuk extraatje

- er is wel héél wat geluk mee gemoeid, een setje van 3 dezelfde kaarten verzamelen op 7 kaarten is al niet evident (een pure gok zeg maar)
- niet alle kaarten zitten in een ronde, dus echt tellen of een beetje voorspellen is ook erg moeilijk
- voor de doorwinterde speler hadden ze misschien al best een extra variantje voorzien met wat extra kaarten en mogelijkheden

Conclusie : Ik vond Sushi go! een leuke ervaring. Ook mijn medespelers, een hoop 12-jarigen, vonden het een erg leuk spel. Zij kenden het draftprincipe niet, maar waren er onmiddellijk mee weg en vonden het erg leuk. De Duitstalige tekst is erg miniem en geen onoverkomelijk euvel om het spel te spelen, maar als u nog even wacht, dan kan u ook een Nederlandstalige versie aanschaffen. De puddingkaarten stimuleren het verzamelen op lange-termijn, maar alle andere kaarten gaan voor het snelle gewin. Ik miste een klein beetje inhoud, het is eenvoudig en daardoor toegankelijk, maar volgens mij is de herspeelbaarheid hierdoor ook weer wat lager.

27-10-2014 om 13:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 231



Deelnemers : Jimmy, Johan & Arne

Gespeelde spellen : Five Tribes, Beasty Bar, Korrigans & Hook
Speeldatum : 26/10/'14
Speelplaats : Centerparcs de Kempervennen
Opmerkelijk : Ook op onze laatste avond in Centerparcs nog enkele spellen op tafel gegooid. De ochtend nadien met de kids ook nog Dobble Junior met Wies en Rosalie, maar die ga ik hier niet in een apart berichtje posten.

27-10-2014 om 13:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beasty Bar (Zoch verlag)


Ook de dieren willen binnen in de populaire bar "Beasty Bar" en hebben hier alles voor over. Ze gebruiken al hun truukjes en eigenschappen om in de wachtende rij op te schuiven en zo spoedig mogelijk binnen te geraken in de trendy bar. Maar opgepast, want als je op het verkeerde moment achteraan in de rij staat, wordt je er onherroepelijk uitgetrapt.

Het spel bestaat uit 48 kaarten (4 sets van 12 dierenkaarten), 4 overzichtskaarten (met de eigenschappen van de dieren), 1 hemelpoortkaart en 1 uitsluitingskaart (die begin en einde van de wachtrij voorstellen) en 1 "beasty bar"kaart en 1 "dat was het dan"kaart waarop de kaarten terechtkomen als ze respectievelijk de bar binnengeraken of uit de rij worden gesjot.

De spelers schudden hun 12 dierenkaarten en nemen er vier op handen. De andere kaarten vormen een gedekte trekstapel. Er wordt een startspeler gekozen en het spel kan beginnen. In een beurt doorloopt een speler 5 fasen :

1) Speel een kaart : kies één van je handkaarten en leg ze op de eerste vrije plaats richting de hemelpoortkaart.
2) Voer de actie uit van het uitgespeelde dier : voor de actie van het gespeelde dier uit (zie onder)
3) Voer de acties uit van dieren met een terugkerende actie : sommige dieren hebben een actie buiten hun beurt om (zie onder)
4) Open de hemelpoort en forceer een uitsluiting : indien er 5 dierenkaarten liggen, worden de voorste 2 in de Beasty bar gelegd, de laatste kaart wordt op de "dat was het dan"kaart geplaatst (uitsluiting), de resterende dieren schuiven op in de lijn richting de hemelpoort.
5) Trek een nieuwe handkaart : vul je hand terug aan tot 4, als je trekstapel is opgebruikt, vervalt deze fase.

Zo gauw alle handkaarten zijn uitgespeeld, eindigt het spel. De speler met de meeste gasten in de Beasty bar wint het spel. Bij gelijke stand worden de waarden van de kaarten opgeteld. De speler met de laagste totale waarde wint dan.



De eigenschappen van de dieren :
- Leeuw (kracht 12) : verjaagt alle apen uit de rij (uitsluiting) en zet zich voor alle andere dieren. Indien er reeds een leeuw in de rij ligt, wordt de gespeelde kaart zelf uit het spel verwijderd.
- Nijlpaard (kracht 11) : duwt alle dieren achteruit die zwakker zijn dan zichzelf, behalve de zebra
- Krokodil (kracht 10) : eet alle zwakkere dieren, behalve de zebra, die voor zich in de rij liggen op (uitsluiting). De krokodil heeft overigens een terugkerende actie, dus z'n kracht blijft gelden in de beurt van anderen.
- Slang (kracht 9) : zorgt ervoor dat alle dieren in de wachtrij worden gesorteerd op kracht, de sterkste vooraan. Dezelfde dieren behouden hun onderlinge posities.
- Giraf (kracht 8) : passeert een zwakker dier dat vlak voor zich staat (indien er geen is, verplaatst hij niet). De giraf heeft een terugkerende actie, z'n kracht blijft gelden tijdens de beurt van anderen.
- Zebra (kracht 7) : kunnen niet gepasseerd worden door nijlpaarden of opgegeten worden door krokodillen, dus ook de dieren die voor de zebra in de wachtrij staan, zijn beschermd hiertegen. De zebra z'n actie is terugkerend, dus altijd geldig.
- Zeeleeuw (kracht 6) : de zeeleeuw verandert de hemelpoort- en uitsluitingskaart van plaats, hierdoor kan er plotsklaps véél veranderen
- Kameleon (kracht 5) : voert een actie uit van een dier dat reeds in de wachtrij staat. De kameleon neemt op dat moment ook even die kracht over en wordt op de juiste plaats in de rij gelegd. Nadien heeft hij terug kracht 5.
- Aap (kracht 4) : één aap in de rij heeft geen effect, maar elke extra aap zorgt ervoor dat nijlpaarden en krokodillen worden uitgesloten. Daarnaast kruipt de gespeelde aap helemaal naar voor in de rij en neemt hij de andere apen mee in z'n kielzog.
- Kangoeroe (kracht 3) : springt over de laatste of laatste twee dieren van de wachtrij, de kracht van deze dieren speelt geen rol.
- Papegaai (kracht 2) : verjaagt een dier naar keuze uit de wachtrij naar de "dat was het dan"kaart.
- Stinkdier (kracht 1) : verjaagt alle dieren van de twee sterkste soorten uit de rij naar de "dat was het dan"kaart.



Titel : Beasty Bar
Auteur : Stefan Kloss
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

27-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
26-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : UFO Farmer


UFO Farmer (Granna) :

+ de ufo miniaturen spelen natuurlijk erg leuk
+ het materiaal is aantrekkelijk, de kleuren van de fiches erg vol en rijkelijk
+ de scorevariant zou ik altijd aanraden, dat maakt het spel een stuk tactischer
+ ideaal spel om samen met kinderen te spelen

- de regel van de wolf is me niet echt volledig duidelijk, ik denk wel dat we het spel juist spelen, maar ik denk dat er meer en betere mogelijkheden zijn om met de wolf te gebruiken
- het is en blijft uiteindelijk natuurlijk weer wel de zoveelste memoryvariant, maar wel een leuke

Conclusie : UFO Farmer is op het eerste zicht wederom een memoryvariant, waar u al dan niet voor kan zijn. Het materiaal is erg mooi, dus dat trekt wel onmiddellijk de aandacht. Het leuke aan dit spel is niet zo zeer het juist ophalen van de combinaties van fiches, maar het plaatsen van je UFO's. Aanvankelijk ga je dit spel proberen te spelen als volgt, ik plaats mijn ufo's daar, daar en daar en ik haal exact dezelfde UFO's terug op, dan heb ik steeds de beste combinatie. Al gauw wordt je plan dan waarschijnlijk verstoord door iemand die ofwel de foute UFO wegneemt ofwel iemand die denkt dat het tijd is om je eens goed te pesten. Je merkt dat er héél wat mogelijkheden zijn en dat het op de duur beter is om voor een beperktere buit te gaan ... dan helemaal geen buit. Ik vond het spel erg leuk spelen, niet te lang (alhoewel het op het randje was) en ik zie me het zeker nog wel op tafel leggen met jongere spelers. Of ik het spel nu ga bovenhalen als tussendoortje op een stevige spellenavond, daar vrees ik wel voor.

26-10-2014 om 08:07 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sushi go! (Zoch verlag)


Zoch verlag is de volgende uitgeverij die we de komende dagen zullen uitlichten. Zij brachten wederom enkele fijne familiespellen op de markt, zoals dit kaartspel "Sushi go!", dat binnenkort ook een nederlandstalige versie zal krijgen bij WGG. De versie van WGG zal wel het originele artwork gebruiken en niet dit van Zoch verlag.

U krijgt in het doosje 108 speelkaarten en 1 boekje met scoreblaadjes. De 108 kaarten bestaan uit 8x maki roll 3, 12x maki roll 2, 6x maki roll 1, 14x tempura, 14x sashimi, 14x mosselen, 5x tonijn nigiri, 10x zalm nigiri, 5x ei nigiri, 6x wasabi, 4x eetstokjes en 10x pudding.
Sushi go! kan ik in één woord samenvatten : "draften". Door middel van het draften van de kaarten proberen de spelers over 3 speelronden heen de best mogelijke combinaties te maken.

Concreet gaat dit als volgt in z'n werk. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers bij aanvang van een ronde een aantal handkaarten (9 kaarten met 3 spelers, 8 met 4 spelers en 7 met 5 spelers). De spelers nemen deze zo in handen dat de andere spelers ze niet kunnen zien. De spelers kiezen gelijktijdig één van hun handkaarten en leggen deze gedekt voor zich op tafel. Als iedereen klaar is, draaien ze de kaart om en leggen ze deze open voor zich neer. De resterende handkaarten worden doorgegeven aan de speler naast zich. Dan herhaalt deze werkwijze zich tot alle kaarten open zijn gespeeld. Er volgt een waardering na deze ronde.



- Wasabikaarten zijn niets waard, tenzij je er in de loop van de ronde een nigiri kaart hebt kunnen opleggen, de score van de nigiri kaart wordt dan verdrievoudigd.
- Eetstokjes zorgen ervoor dat je tijdens een volgende keuzemoment 2 kaarten mag houden. De eetstokjes schuiven dan mee door naar de volgende speler. Je mag meerdere eetstokjeskaarten voor je hebben liggen, maar slechts één per keuzemoment gebruiken. De eetstokjes leveren je geen punten op aan het einde van de ronde.
- De maki rolls leveren je zes punten op als je diegene bent met de meeste maki rolls, de tweede speler krijgt nog 3 punten. Je telt niet het aantal kaarten, maar het aantal maki rollsymbolen.
- Elke set van 2 tempurakaarten geeft je 5 punten, losse kaarten geven je niets.
- Elke set van 3 sashimikaarten levert je 10 punten op, twee kaarten of losse kaarten geven je niets.
- De score van de mosselen hangt af van het aantal verzamelde kaarten (1,3,6,10,15 punten voor 1,2,3,4,5 of meer kaarten)
- De ei nigiri levert je 1 punt op (of 3 op wasabi), de zalm nigiri 2 punten (of 6 op wasabi) en de tonijn nigiri 3 punten (of 9 op wasabi)
- Pudding levert je niets op tijdens een tussenwaardering, enkel op het einde van het spel geeft het 6 punten aan de speler met de meeste puddingkaarten en 6 strafpunten aan diegene met de minste puddingkaarten. In beide gevallen kunnen meerdere spelers de punten krijgen bij gelijke stand.

De speler met de meeste punten na 3 ronden wint het spel!

Titel : Sushi go!
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-5
Speelduur :
Leeftijd : 8+

26-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
25-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 230



Deelnemers : Jimmy & Arne

Gespeelde spellen : Monsters and maidens, Patchwork, Gold ahoy & Doodle city
Speeldatum : 25/10/'14
Speelplaats : Centerparcs de Kempervennen
Opmerkelijk : Enkele potjes met 2 spelers, de imprESSEN mag u wederom later verwachten

25-10-2014 om 16:11 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UFO farmer (Granna)


UFO farmer zou ik het beste kunnen omschrijven als een memory met een thema. In dit spel krijgt u 54 dierenfiches, waaronder 13 paarden, 13 schapen, 13 konijnen, 13 koeien en 2 wolven. Tenslotte heeft elke speler een ruimteschipbasis waarop hij de dierenfiches gaat verzamelen en drie plastic ruimteschepen. De startspeler krijgt een startspelerfiche, die na elke beurt met de klok mee wordt doorgegeven.

Het doel in dit maffe memoryspel is het meeste dieren ontvoeren van de aarde en mee te nemen in je UFO om er wetenschappelijke experimenten op uit te voeren. De fiches worden allemaal open op tafel gelegd, door elkaar (bij minder dan 4 spelers worden er fiches uit het spel gehaald). In een ronde dekken de spelers om beurten dierenfiches af met hun plastic ruimteschepen. De spelers moeten proberen te onthouden welke dieren allemaal worden afgedekt. Nadat alle ruimteschepen zijn geplaatst, worden ze om beurten weer door de spelers weggenomen, zonder te kijken welke dierenfiches eronder zitten. Je mag je eigen geplaatste schepen nemen, of die van andere spelers natuurlijk. Nadat alle ruimteschepen zijn teruggehaald, worden de verzamelde dierenfiches bekeken.

- Indien je drie dezelfde dieren wist te verzamelen, hou je er twee van en leg je de andere terug in het midden van de tafel
- Indien je drie verschillende dieren wist te verzamelen, kies je er één uit en leg je de anderen terug in het midden van de tafel
- Indien je 2 dezelfde dieren wist te verzamelen, krijg je niets en gaan alle fiches terug in het midden van de tafel

Wolven kunnen niet gevangen worden genomen door aliëns. Ze gaan gewoon terug naar het midden van de tafel. Bij drie verschillende dieren, kan de bewuste speler dan kiezen tussen de twee overblijvende dierenfiches.

Na een ronde wordt de startspelerfiche doorgegeven en volgt een nieuwe ronde. Vanaf het moment dat er minder dierenfiches beschikbaar zijn dan het aantal ruimteschepen (12 bij 4 spelers, 9 bij 3 spelers en 8 bij 2 spelers) eindigt het spel.
Bij twee spelers doen er overigens 6 dieren van elke soort niet mee, vang je dieren met 4 ruimteschepen per speler en draai je er slechts 3 van de 4 open bij het verzamelen van de fiches.

De score op het einde hangt van de moeilijkheidsgraad af :
- voor het basisspel : 1 punt per dierenfiche
- voor gevorderden : het aantal fiches x de waarde (dus 3 punten per fiche als je er 3 van hebt verzameld)

Titel : UFO farmer
Auteur : Helmut Ast
Uitgeverij : Granna
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+ 

25-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
24-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 229



Deelnemers : Emiel, Dario, Siemen, Wies & Arne

Gespeelde spellen : 7 steps, UFO farmer & Sushi go!
Speeldatum : 24/10/'14
Speelplaats : in de klas 6A
Opmerkelijk : Allemaal leuke nieuwigheden, van deze titels mag u binnenkort zeker als imprESSENs verwachten

24-10-2014 om 15:33 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Murano (Lookout games)


Murano is onze laatste in de Lookout games-rij van dit seizoen. Daarnaast is het voor een keer geen Uwe Rosenberg, want de vorige jaren waren er wel een Agricola, Le Havre, Loyang, Caverna, ... waardoor het erg druk was aan de booth van Lookout. Dit jaar was het enigszins rustiger voor dit spel van Inka en Markus Brand die u misschien kent van Saint Malo, La Boca of het Dorp. De ervaring leert me echter dat nu net deze big-box-games van Lookout games, die ietsje minder aandacht krijgen, me erg goed bevallen. Zo was er een tijdje geleden al de verrassing Walnut grove en ik denk dat ook deze Murano wel een fijne ervaring zou kunnen worden.

Het spel omvat een groot speelbord met aan de rand een scorespoor en daarbinnen een actiespoor, wat onmiddellijk al het hart van het spel is. Helemaal centraal staan de eilanden afgebeeld van de Venetiaanse baai. De belangrijkste handel gebeurt hier in glas, glasblazers maken er echte kunstwerken die in de plaatselijke winkeltjes worden verkocht. Daarnaast zijn er acht houten schepen die rond het actiespoor zullen bewegen, 40 karakterkaarten die je overwinningspunten opleveren aan het einde van de rit, een boel fiches die de gebouwen en wegen voorstellen die je gaat bouwen op de eilanden, 30 glazen steentjes, 32 gondeliers, 60 houten markers en 15 speciale gebouwkaarten.



Een speelbeurt op zich is erg kort te noemen. Ofwel verplaats je de schepen rond het speelbord (tegen de klok) en voer je een actie uit, ofwel pas je gewoon. Je kan een actie enkel uitvoeren als de desbetreffende plaats niet bezet wordt door een ander schip en bereikt kan worden zonder andere schepen te passeren. Je mag een schip meer dan één plaats verschuiven, zolang er maar geen ander schip op de bestemming staat. Indien het vak reeds bezet is, kan je dat schip eerst verplaatsen. De eerste beweging is gratis, de tweede kost je één geld, de volgende twee enzovoort. Onafhankelijk van hoeveel schepen je beweegt, mag je slechts één actie uitvoeren. Het is natuurlijk beter om enkel de gratis beweging te gebruiken, maar het kan tactisch noodzakelijk zijn om af en toe eens wat geld uit te geven om de actie uit te voeren die je wil doen. Je voert de actie uit van de plaats waar je laatste beweging je naartoe bracht. Nadien is de volgende speler aan de beurt. Indien je je beurt past, neem je één goud uit de voorraad en beweeg je één enkel schip een plaatsje op het actiespoor zonder de desbetreffende actie uit te voeren.

De acties :
- neem 2 goud
- koop een glasfabriek : betaal 1 goud, neem een glasfabriektegel en leg deze voor je neer
- koop een speciaal gebouw : betaal 2 goud, neem de bovenste speciaal gebouwfiche en leg deze voor je neer
- koop een winkel : OFWEL betaal je 2 goud, neem je de bovenste winkel en leg je deze voor je neer OFWEL betaal je 4 goud, kies je een winkel uit de stapel en leg je deze voor je neer. De stapel winkels wordt dan terug geschud.
- koop een paleis : OFWEL betaal je 2 goud, neem je het bovenste paleis en leg je dit voor je neer OFWEL betaal je 4 goud, kies je een paleis uit de stapel en leg je dit voor je neer. De stapel paleizen wordt dan terug geschud.
- rekruteer een karakter : de kosten zijn oplopend afhankelijk van het aantal karakterkaarten dat je reeds bezit (1,2,3, ...) Trek 3 karakterkaarten van de stapel, kies er één uit en leg de andere twee onder de trekstapel. Je kan er ook voor opteren om er geen enkele te kopen, je houdt dan je goud, maar beëindigt gewoon je beurt door de drie kaarten onder de stapel te schuiven.
- plaats een gondelier : OFWEL betaal je 2 goud en plaats je een gondelier op een gondel in jouw kleur OFWEL betaal je 5 gouud en plaats je een gondelier op een gondel naar keuze. De gondeliers blijven de rest van het spel op deze gondel staan en leveren eventueel punten op aan het einde van het spel.
- bouw een straat/glasfabriek/winkel/paleis/speciaal gebouw : je mag tot 3 tegels die voor je liggen op het speelbord gaan bouwen. Straten worden op de daarvoor voorziene plaatsen gelegd, de gebouwen op de andere daarvoor voorziene ruimtes. Een gebouw kan enkel aan een straat grenzend gebouwd worden. (sommige straten tonen klanten, andere niet). Een straat neem je gewoon van de trekstapel en plaats je op een overeenkomstige bouwplaats naar keuze. Het kost je geen goud, maar het levert je ook geen punten op. De gebouwen moeten grenzen aan een eerder gebouwde straat en leveren je 1,2 of 3 punten op. De speciale gebouwen leveren je geen punten op, maar wel een speciale eigenschap. Je trekt drie kaarten, kiest er één en legt de twee andere terug af. Op paleizen en speciale gebouwen leg je geen eigen marker, op winkels en glasfabrieken wel.
- inkomsten : je ontvangt goud voor de winkels op één eiland. Winkels verkopen aan de klanten aangrenzend aan de winkel. Er zijn blauwe, rode en grijze klanten. De vaandel van de winkel bepaalt aan welke klanten je verkoopt. Je mag tot drie winkels (telkens 1 per kleur) selecteren die gaan verkopen op dat eiland.
- productie : je produceert glas in de reeds gebouwde glasfabrieken. Je bepaalt zelf welke glasfabrieken produceren, want ze brengen vervuiling met zich mee (2 strafpunten per fabriek). Na de productie (1 steentje uit de zak trekken) mag je tot 3 stenen van één kleur verkopen. Je krijgt 5 goud voor 1 steen, 12 voor 2 stenen en 20 voor 3 stenen. De verkochte stenen gaan terug in de zak.
- gondelier : je kan een gondelier ontslaan en in de algemene voorraad plaatsen, dit levert je 3 goud op. Je mag ook een nieuwe gondelier inhuren door 3 goud te betalen en de gondelier naar je persoonlijke voorraad te halen.
Let op : voor elke karakterkaart die je wil scoren op het einde van het spel, moet je een gondelier op een gondel op het speelbord hebben.

Het einde van het spel nadert wanneer er 2 stapels gebouwen opgebruikt zijn. De speler die dit veroorzaakt, voert z'n beurt normaal uit. De andere spelers krijgen dan nog één beurt. Nadat het spel over is, wijzen de spelers hun karakterkaarten toe aan de gondeliers op het bord en scoren de overeenkomstige punten. Je krijgt ook één punt voor elke gondelier die je niet kan toewijzen aan een karakterkaart. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint de rijkste speler op dat moment.

Wat de karakterkaarten en de speciale gebouwenkaarten betreft, verwijs ik u graag door naar de spelregels, want er zijn er wel wat. Ze zijn echter allemaal eenvoudig en rechtlijnig, zodat u niet te veel hoeft te lezen. De iconografie is duidelijk en het is vooral zaak om de meest efficiënte karakters in jouw geval te activeren en toe te wijzen.

Titel : Murano
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

24-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
23-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johari (Lookout games)


Johari is de wereldberoemde markt van Jaipur, de uitgelezen plek om juwelen en edelstenen aan te schaffen. Maar als u echt een pareltje in een doosje zoekt, is deze titel misschien echt wel iets voor u.

Voor uw waardevolle euro's ontvangt u een tweedelig speelbord, 4 spelersborden, 4 goudmarkers, 16 edelstenen, 28 actiekaarten, 96 edelsteenkaarten, 4 overzichtskaarten en 24 edelen (ook in kaartvorm).
Het speelbord wordt centraal op de tafel gelegd en de edelen worden gesorteerd naar nummer (achterkant geeft 1,2 of 3 aan). Van elke soort worden er slechts 4 gebruikt, de rest wordt terug in de doos gestopt. Daarna leg je de nummers 1 op de 2 en de 3's helemaal onderaan. De eerste twee kaarten worden al opengedraaid en op de plaatsen 5 en 4 op het speelbord gelegd. De edelsteenkaarten worden grondig geschud en er worden er een aantal, gelijk aan het aantal spelers op de overeenkomstige winkels gelegd (bovenaan het speelbord). In de winkels komen dus enkel edelstenen van eenzelfde soort te liggen. Daarna worden ook de bazaars aangevuld met 2 kaarten meer dan het aantal spelers. Hier wordt er niet naar kleur gekeken, in elke bazaar wordt er gewoon een kaart toegevoegd. Elke speler neemt z'n spelersbord, 7 actiekaarten, 1 edelsteen van elke soort (die hij in het begin van het passende edelsteenspoor legt) en z'n goudmarker legt hij op 15 op het speelbord. De speler die onderaan in de stapel goudmarkers ligt, kiest een edelsteenkaart naar keuze die open ligt en nadien de andere spelers in volgorde van onder naar boven in de stapel. Het spel kan nu beginnen!



Een spel verloopt over 10 marktdagen (de stapel edelenkaarten zijn de klok van het spel). De speler die het meeste punten heeft verzameld tegen het einde van het spel wordt uitgeroepen tot winnaar.
Een marktdag bestaat uit z'n beurt uit drie fasen : de markt aanvullen, 3 marktronden spelen en het einde van de marktdag.

1) De markt aanvullen :
- een nieuwe edele wordt van de trekstapel genomen en op plaats 5 gelegd, de andere edelen schuiven een plaatsje op naar rechts (indien er een edele van plaats 1 wordt geduwd, wordt deze uit het spel verwijderd).
- de winkels worden aangevuld met een aantal kaarten gelijk aan het aantal spelers. De kaarten worden bij de overeenkomstige winkel gelegd. Je moet geen rekening houden met kaarten die er reeds liggen.
- in de bazaars worden 2 kaarten meer uitgelegd dan het aantal spelers. Je houdt geen rekening met de soort edelstenen of kaarten die er reeds liggen.



2) De 3 marktronden :
De spelers kiezen gelijktijdig één van hun actiekaarten en plaatsen deze gedekt in het eerste vrije slot boven hun spelersbord. Als alle spelers een kaart hebben gekozen, draaien ze deze open. Daarna gaan ze deze om beurten, in volgorde volgens meeste geld, uitvoeren. Bij gelijke stand speelt de speler wiens marker bovenaan ligt als eerste. Sommige acties tonen kosten, je betaalt deze door je marker een aantal plaatsen terug te zetten op het spoor. Je zet je steen overigens op het onderste spoor om aan te geven dat je jouw beurt reeds speelde. In marktronde 1 betaal je de volle kosten, in ronde 2 krijg je sowieso 2 korting en in ronde 3 betaal je niets voor je actie. Je kan nog extra kortingen bekomen door bepaalde edelenkaarten (maar je kan nooit minder dan nul moeten betalen of goud bijkrijgen op die manier).

De actiekaarten :
- Aankoop (kosten = 4 goud) : neem alle kaarten van één winkel of één bazaar en leg ze open voor je. Je sorteert de kaarten best per soort. Je kan goudkaarten onmiddellijk inruilen voor goud of bijhouden om te gebruiken als joker bij de "verkoop edelstenen" actie. Prestigekaarten leg je gedekt voor je neer.

- Baksheesh (kosten = 0 goud) : je ontvangt 2 goud, zet je goudmarker 2 plaatsen vooruit.

- Verkoop (kosten = 2 goud) : je mag edelstenen uit je voorraad verkopen aan een juwelier of een verzamelaar.
a) Als je verkoopt aan een juwelier moet je vier verschillende edelstenen afgeven (of 3 verschillende en een goudkaart). Je mag ook valse edelstenen verkopen (op deze kaarten staat een symbooltje). Kies één van de verkochte kaarten en beweeg het type edelsteen van deze kaart op je spelersbord een aantal plaatsen vooruit gelijk aan het aantal edelstenen op de kaart.
b) Als je verkoopt aan een verzamelaar moet je kaarten van éénzelfde soort verkopen. Je mag dit enkel doen als een andere speler ook dit type kaart heeft en je meer kaarten van deze soort hebt, dan eender welke andere speler (het aantal afgebeelde edelstenen telt, niet het aantal kaarten). Bepaal hoeveel edelstenen je meer hebt dan de speler met het tweede meeste van die soort en schuif de overeenkomstige edelsteen zo veel plaatsen vooruit op je spelersbord.
Na de verkoopactie verliezen de andere spelers valse edelstenen. Ze moeten een kaart met opzichtersymbooltje uit hun voorraad verwijderen en op de aflegstapel leggen.

- Handelen (kosten = 3 goud) : je mag ruilen met de winkels een edele inhuren.
a) Wanneer je ruilt met de winkels, neem je alle kaarten van een winkel en plaats je deze op je "handel"actiekaart. Enkel op het einde van de marktdag komen deze kaarten naar je voorraad. Je kan ze dus niet gebruiken om te verkopen, maar je kan ze ook niet verliezen aan de opzichter.
b) Wanneer je een edele inhuurt, betaal je hem door het gevraagde aantal dezelfde edelstenen af te leggen (afhankelijk van de plaats waar hij ligt op het speelbord 5 - 1, je krijgt geen wisselgeld).  Je mag z'n eigenschap onmiddellijk gebruiken.

- Omkopen (kosten = 1 goud) : nadat je deze kaart speelt, ben je veilig voor de opzichter tot het einde van de marktdag.

- Ruilen  (kosten = 1 goud) : ruil één van je edelsteenkaarten met een andere van hetzelfde type in één van de winkels of bazaars. Dit heeft natuurlijk enkel nut als je een kaart met meer edelstenen te pakken kan krijgen of valse edelstenen kan ruilen voor echte.  Je mag geen edelstenen ruilen van je "handel"actiekaart.

- Dubbelganger (kosten = dezelfde als de voorgaande kaart) : je kopieert de actie van een eerder gespeelde kaart. Uiteraard kan je deze kaart niet spelen in de 1ste marktronde. 



3) Het einde van de marktdag :
Neem alle gespeelde actiekaarten terug op handen. Indien je de "handel"kaart speelde, voeg je de bijhorende edelsteenkaarten nu toe aan je voorraad. Je mag goudkaarten onmiddellijk omzetten in goud of bijhouden om te gebruiken als joker.

Wanneer de laatste edele het speelbord betreedt, eindigt na de lopende ronde het spel. Elke speler telt z'n prestigepunten op die hij verzameld heeft met edelenkaarten, prestigekaarten en de edelstenen op z'n spelersbord. De speler met de meeste punten is de winaar. In geval van gelijke stand wint de hoogste som aan edelstenen.

Titel : Johari
Auteur : Carlo Lavezzi
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

 


23-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
22-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold ahoy! (Lookout games)


We gaan vandaag verder met die andere 2-speler die dit jaar verscheen bij Lookout games. Het eerste wat opvalt aan dit spel is het beperkte materiaal dat u in de doos terugvindt. Welgeteld 36 tegels, 1 stoffen zak en de spelregels. Het tweede dat opvalt is het gemak waarmee de tegels gestanst kunnen worden. Ik heb nog nooit (eerlijk waar) een spel zo snel uitgepakt, gestanst en nageteld. De vier stanskartons met elk 9 tegels zijn perfect gefabriceerd. Een lichte duw op het bovenste stanskarton en alle tegels liggen netjes uit elkaar in je doosje. Snel even overgieten in de stoffen buidel en klaar is kees.

Ook de spelregels kan u zonder enig probleem doornemen tijdens een korte plaspauze. Ik geef u hier alvast graag een overzicht van de regels. En neem het van mij aan, dit is geen beknopt overzicht door uw favoriete recensent (ahum), maar het volledige regelwerk :

Doel van het spel : Verzamel zo veel mogelijk schatkisten door de tegels zo aan te leggen dat je een route hebt naar de schatkisten.

Voorbereiding van het spel : Ga tegenover elkaar zitten, schud alle tegels in de zak, trek er één uit en kies een startspeler.

Spelverloop : leg de tegel uit je hand op tafel en trek een nieuwe tegel uit de zak, daarna komt de andere speler aan de beurt.

Plaatsingsregels :

1) Je tegel moet met minstens één zijde aan een reeds liggende tegel geplaatst worden (met uitzondering van de allereerste tegel)

2) Het gevormde speelbord mag nooit groter worden dan 6x6 tegels

3) Je mag geen nieuwe rij starten aan de kant van je tegenstander

Einde van het spel : zo gauw alle 36 tegels geplaatst zijn, wordt er gescoord en eindigt het spel. Elke speler telt het aantal schatkisten dat hij kan bereiken via de wegen langs zijn kant van het speelbord. Elke kist is 1 punt waard. Indien beide spelers dezelfde schatkist bereiken, krijgt diegene die er het meeste wegen naar heeft het punt. Bij gelijke stand krijgt geen van beiden het punt. De speler met de meeste punten wint het spel.

(de score hieronder is 20 voor de speler bovenaan en 16 voor de speler onderaan)



Titel : Gold Ahoy!
Auteur : Stephan Herminghaus
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

22-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Patchwork (Lookout games)

Voor diegenen die niet bekend zijn met het fenomeen "patchwork" even een korte beschrijving :
"Patchwork is een naaitechniek, waarbij stofrestjes samengenaaid worden, om zo een nieuw textielstuk te vormen. Waar vroeger op deze wijze stofresten tot kledingsstukken en deken werden genaaid; is patchwork deze dagen een kunstvorm, waarbij de designers uit de edelste stoffen textielstukken ontwerpen. Meer zelfs, uit patchwork met onregelmatige stofresten ontstaan ware kunstwerken en deze techniek wordt heden ten dage door vele textielkunstenaars benut." Tot zover deze beschrijving die ook de aanvang van de spelregels siert. (dank aan Steven Tavernier voor de vertaling overigens)

In het standaarddoosje voor 2-spelersspellen van Lookout vindt u 1 dubbelzijdige tijdlijn (u kiest met welke kant u speelt, deze keuze is puur gebaseerd op vormgeving, er is geen verschil qua spelen), 2 aflegborden, 2 tijdstenen, 1 centrale spelfiguur, 5 speciale patches, 1 bonusfiche en 33 patches met verschillende vorm en grootte. Tenslotte zijn er nog de knopenfiches in verschillende waarden die de overwinningspunten in dit spel voorstellen.


Om het spel klaar te zetten wordt de tijdslijn in het midden van de tafel gelegd en de 33 patches er in een cirkel rondgeplaatst. Elke speler neemt een aflegbord, de tijdsteen en 5 knopen als startbudget. De tijdstenen worden op het eerste veld van de tijdslijn gelegd en er wordt een startspeler gekozen. De centrale spelfiguur wordt naast de kleinste patch gelegd (de patch die twee velden inneemt op het aflegbord). De speciale patches tenslotte worden op de daarvoor voorziene plaatsen van de tijdslijn gelegd. 

In patchwork gaan de spelers niet om beurten aan de slag. De speler wiens tijdsteen achterop huppelt komt aan de beurt, op deze manier kan hij meerdere beurten na elkaar spelen. Als een speler aan de beurt is, heeft hij de keuze uit twee mogelijkheden. Ofwel ga je vooruit op de tijdslijn en krijg je knopen in de plaats OF je neemt en plaatst een patch op je aflegbord.

- Vooruitgaan en knopen bekomen : je verzet je tijdsteen tot één plaats verder dan die van je tegenstander en krijgt voor elk vak dat je passeert een knoopfiche uit de voorraad. 
- Een patch nemen en plaatsen : kies een patch uit de drie volgende na de centrale speelfiguur, zet de figuur naast de gekozen patch, betaal de kosten die op de patch staan vermeld (met knoopfiches) en plaats de patch op je aflegbord. Het spreekt voor zich dat je enkel lege velden mag beleggen. Je kan de patch draaien zoals je wenst en bovendien hoeft hij niet te grenzen aan eerder gelegde patches. Tenslotte wordt je tijdsteen verplaatst, het aantal plaatsen zoals aangegeven op de patch die je koos.

Indien de tijdsteen van een speler op de centrale tijdslijn een speciale patch tegenkomt, mag de speler deze onmiddellijk op z'n aflegbord leggen. Deze patches zijn de enige mogelijkheid om open enkele velden te bedekken. 
Indien de tijdsteen van een speler op de centrale tijdslijn een knoop-waardering tegenkomt, ontvangt de speler een inkomen gelijk aan het aantal knopen op zijn aflegveld.
De speler die als eerste een vierkant weet te maken met patches van 7x7 ontvangt het bonusfiche, dit levert hem op het einde van het spel 7 punten op.

Van zodra de telstenen van beide spelers op het laatste veld van de tijdslijn staan, eindigt het spel. Een overschot aan stappen wordt niet uitbetaald. Elke speler telt het aantal knopen in z'n voorraad en de eventuele bonusfiche. De speler met de meeste knopen wint het spel.
In geval van gelijke stand wint de speler die als eerste het eindveld van de tijdslijn had bereikt.

Titel : Patchwork
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

21-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
20-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monsters & Maidens (Game Salute)


We beginnen onze lange Essen-reeks met een push-your-luck spelletje van Game Salute.
De titel van dit spel laat weinig aan de verbeelding over, u gaat proberen jonkvrouwen te redden uit de klauwen van monsters.
Qua materiaal ben ik erg snel uitgesproken : u vindt in het kleine doosje een ziplock-zakje met daarin 9 dobbelstenen, 4 karakterkaarten, 3 epic fail-kaarten en de spelregels.

De karakterkaarten zijn slechts nodig om de dobbelstenen gedurende een ronde op te stockeren, bovendien gebruik je eigenlijk slechts twee kaarten, de heldenkaart (man of vrouw) en de monsterkaart. Je moet zelf nog voor een blaadje papier en schrijfgerief zorgen en dan kan de jongste speler van start gaan.

De dobbelstenen zijn natuurlijk het hart van het spel. Er zijn 3 verschillende dobbelstenen : 3 monsterdobbelstenen, 3 heldendobbelstenen en 3 jonkvrouwdobbelstenen. Een beurt van een speler bestaat uit verschillende ronden die bestaan uit de volgende zes fasen :
1. gooien van de dobbelstenen : de actieve speler gooit de 9 dobbelstenen
2. jonkvrouwen redden : jonkvrouwen worden op de heldenkaart geplaatst (ze worden nooit hergooid)
3. vechten : vergelijk het aantal monsters met het aantal helden en hevel een aantal jonkvrouwen over van heldenkaart naar monsterkaart of omgekeerd als er een meerderheid van één van beide kampen is
4. herhalen van stap 1-3 (optioneel) : zo lang er aan geen eindconditie is voldaan, mag de actieve speler beslissen om de resterende dobbelstenen te hergooien en stappen 1-3 te herhalen
5. score bepalen : noteer hoeveel jonkvrouwen je redde in deze beurt en tel ze op bij eerdere beurten
6. opschonen : verzamel alle dobbelstenen en geef ze door naar de volgende speler

Eindcondities van een beurt : 
- alle dobbelstenen tonen jonkvrouwen, scoor negen punten en beëindig je beurt
- indien tijdens de gevechtfase de dobbelstenen enkel helden of enkel monsters tonen, verplaats je de jonkvrouwen van kaart zoals normaal, scoor je de jonkvrouwen en beëindig je de beurt
- indien er na de gevechtsfase geen jonkvrouwen op de heldenkaart liggen, scoor je nul en beëindig je jouw beurt

Epic fail bonus :
Indien je na één worp je beurt moet beëindigen omdat je geen jonkvrouwen hebt, krijg je een epic fail kaart.
Je gebruikt deze kaart in je volgende beurt (en enkel dan) om één dobbelsteen in een symbool naar keuze te draaien. Daarna leg je de epic fail kaart terug af.

Einde van het spel :
Wanneer het totaal aantal punten van alle spelers het vooropgestelde aantal (20 punten/speler) bereikt, loopt het spel ten einde. Beëindig de lopende ronde zodat alle spelers evenveel beurten hebben gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.




Titel : Monsters and maidens
Auteur : Fred MacKenzie
Uitgeverij : Game Salute
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

20-10-2014 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
19-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Essen-reeks komt eraan!
Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn (hoop ik toch), maar de afgelopen dagen vond Spiel 2014 plaats in Essen (D).
Deze jaarlijkse hoogmis voor de bord- en kaartspelfanaat kon ook dit jaar niet aan ons agenda ontbreken en daarom gingen
ook wij gisteren op stap richting oosten. Naast een erg drukke en vermoeiende dag is het vooral een erg efficiënte dag geworden.
U mag van ons de komende dagen, weken, maanden dan ook weer héél wat spelvoorstellingen verwachten.

In tegenstelling tot de vorige jaren ga ik u echter niet beloven dat u dagdagelijks uw broodnodige dosis spelleninfo gaat krijgen.
Ik heb me voorgenomen om de spellen rustig te bekijken om ze zo goed mogelijk aan u voor te stellen. Uiteraard trachten we binnen
een relatief beperkte tijd alle spellen hier online te krijgen. Bij deze nodig ik u dan ook al vriendelijk uit om de spellen samen met mij te komen uittesten en beoordelen. Ik wens jullie alleszins erg veel leesplezier en hoop dat ik jullie in grote getale mag verwelkomen.

Bij deze alvast de buit van gisteren en de spellen die u hier mag verwachten :


19-10-2014 om 10:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
14-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Steps (Kosmos)


7 Steps is nog een titel van Kosmos die dit jaar in Essen z'n opwachting maakt. De auteurs van dit spel zijn niemand minder dan Michael Kiesling en Reinhard Staupe. 7 Steps is een abstract spel waarin spelers trachten zo veel mogelijk punten te scoren door het clever plaatsen van gekleurde schijfjes op het modulaire speelbord.

In de doos vindt u schitterend materiaal als u het mij vraagt. Maar liefst 140 houten schijfjes in 7 verschillende kleuren en 1 stoffen zak om ze in te bewaren. Daarnaast zijn er 7 dubbelzijdige tegels, die afhankelijk van de variant die je wil spelen gebruikt worden. Er is een variant waarbij er een hogere geluksfactor is dan bij de andere. Elke speler krijgt een zichtscherm en een waarderingssteen. Deze steen wordt op het scorebord op de nul geplaatst. Tenslotte zijn er nog 10 fiches "bouwhulp" en 10 fiches "overwinningspunten".

Om het spel klaar te zetten, worden de 7 tegels in een cirkel tegen elkaar gelegd (afhankelijk van variant wordt de voor- of achterzijde van de tegels gebruikt). Er zijn ook varianten waarbij je de tegels op andere manieren oriënteert. De schijfjes worden allen in de stoffen zak gestopt. De fiches "bouwhulp" en "overwinningspunten" worden in twee geschudde trekstapels klaargelegd. Tenslotte trekt elke speler 7 houten schijfjes uit de zak die hij achter z'n scherm plaatst. Er wordt een startspeler gekozen die de startspelerfiche voor zich legt. Deze fiche blijft daar liggen tot het einde van het spel, zodat op het einde iedere speler evenveel beurten gespeeld heeft.



Als een speler aan de beurt is, doorloopt deze drie fasen :
1) 1-7 schijfjes plaatsen
2) Punten scoren
3) Tot 7 schijfjes bijtrekken

1) De speler moet één of meer schijfjes op het speelbord plaatsen. Het eerste schijfje moet op een vrij veld in dezelfde kleur geplaatst worden. Elk volgend schijfje dient te grenzen aan het vorige schijfje. Elk volgend schijfje mag geplaatst worden op hetzelfde niveau als het vorige schijfje of één niveau hoger. Je mag nooit meer dan één niveau stijgen of in niveau dalen. Als een speler beslist om te stoppen met het spelen van schijfjes of niet meer kan spelen, gaat hij over naar stap 2.

2) De speler krijgt een aantal punten gelijk aan het niveau waarop hij z'n schijfjes plaatste. Het schijfje op het eerste verdiep levert dus 1 punt op, het tweede verdiep 2, ... Het is het makkelijkst als u bij het plaatsen van de schijfjes onmiddellijk de punten netjes luidop vermeld en optelt.

3) Vooraleer je je schijvenarsenaal terug tot 7 aanvult, mag je eerst en vooral een aantal schijfjes naar keuze van achter je scherm terug in de zak stoppen. Nadien trek je tot 7 schijven bij.

Daarna komt de volgende speler aan de beurt die z'n eerste schijfje op de begane grond moet plaatsen op het speelbord. Hij mag deze schijf weer ergens plaatsen naar keuze en moet uiteraard niet verderbouwen aan de schijven van z'n voorganger.

Indien je in je beurt minder dan 7 punten scoort, krijg je een troostprijs in de vorm van een bouwfiche of overwinningspuntenfiche. Als je reeds een fiche van beide soorten hebt, mag je nog een nieuwe tegel nemen, maar moet je er één terug afleggen.
De bouwfiches speel je vooraleer je je eerste steen van je beurt speelt en laten je toe om het speelbord wat aan te passen, stenen te verplaatsen, ... De overwinningspuntenfiches worden dan weer gebruikt bij het berekenen van de punten en leveren extra's op als je verschillende kleuren hebt gebruikt, aan de rand van het bord stenen plaatste, op een bepaald niveau bouwde, ...

Er zijn nog twee extra regeltjes :
- Indien een bepaalde kleur volledig bebouwd is, mag er toch nog met die kleur gestart worden. Je kan dan uiteraard niet op het laagste niveau beginnen, maar mag dan starten op de laagste toren in die kleur
- Indien er een toren ontstaat van 7 schijven, wordt deze toren van het bord gehaald en de schijven verdeeld over de plaatsen in die kleur (wat er overigens exact 7 zijn)

Zo gauw alle stenen uit het zakje zijn en een speler z'n voorraad niet volledig kan aanvullen tot 7 wordt er nog gespeeld tot iedereen evenveel beurten heeft gehad en wint de speler met de meeste punten. Niet gebruikte bouwfiches en overwinningspuntenfiches leveren nog 2 punten op.

Titel : 7 Steps
Auteurs : Michael Kiesling & Reinhard Staupe
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

14-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jäger + späher (Kosmos)


Kosmos staat al geruime tijd bekend voor z'n fantastisch goede 2-persoonsspellen. Vorig jaar nog verscheen er Targi, wat in mijn ogen een topper is gebleken. Ook de oudere Jambo's, Ballonracen, Zeus & Hera, Babel, ... en andere Caesar & Cleopatra's spreken tot de verbeelding. Het was dan ook reikhalzend uitkijken naar de release van dit formaat doosje voor dit jaar.

We keren terug naar de oertijd in "Jäger + Späher" en proberen als stamhoofd onze stam zo goed mogelijk te ontwikkelen. Door het uitspelen van karakterkaarten en het plaatsen van werkers op bepaalde gebieden gaan de spelers eten verzamelen en jagen om voldoende voedsel te hebben bij zonsondergang. Daaropvolgend zal er gewaardeerd worden. Overschotten qua voedsel worden rijkelijk beloond met de broodnodige overwinningspunten. Maar pas op dat je geen voedsel te kort komt, want dan verdwijnen je punten als sneeuw voor de zon. Zo gauw een stam 24 punten weet bij elkaar te sprokkelen, wint deze speler.



In het doosje vindt  u dit keer een klein speelbordje (voor de overwinningspunten bij te houden), 10 houten stamleden, 30 houten verbruiksstenen, 16 hongerfiches, 2 telstenen en 99 speelkaarten. Deze speelkaarten bestaan uit 24 karakterkaarten, 31 voorwerpkaarten, 2 stamkaarten, 18 wilderniskaarten, 18 jachtgebieden en 6 heilige plaatsenkaarten. Het spel voorziet een instapspel en het normale spel. In het normale spel worden alle kaarten gebruikt, in het inleidende spel worden bij aanvang enkele kaarten uit het spel verwijderd. Dit zorgt voor minder mogelijkheden qua karakteracties, maar geeft je de gelegenheid om het principe van het spel beter te doorgronden. Ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels me niet alles onmiddellijk duidelijk was. Ik mag wel stellen dat ik talloze Duitstalige spelregels gelezen heb, maar deze moest ik toch wel eens een keertje extra doornemen. Enerzijds omdat alles nogal moeilijk staat omschreven, anderzijds omdat veel zaken erg abstract zijn tot je het spel effectief kan spelen. Voor onze Nederlandstalige markt moeten we dus misschien maar even afwachten met een aankoop tot één van de gekende uitgevers het spel oppikt.

De speler met de meest weelderige haardos mag het spel aanvatten. De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In hun beurt moeten ze één van de volgende drie acties uitvoeren :
1) Een karakterkaart uitspelen en de aanwijzingen op de kaart uitvoeren.
2) Een aantal stamleden naar keuze vanop de gebiedenkaarten terugnemen en de overeenkomstige grondstoffen, hongerfiches, voorwerpen bekomen
3) Een zonsondergang doorvoeren en een tussentelling (waardering) uitvoeren

1) Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 dezelfde karakterkaarten. Wanneer je zulk een kaart uitspeelt, voer je de aanwijzingen op de kaart één voor één van boven naar onder uit. Aansluitend wordt de kaart in de vitrine gelegd in de rij met de minste kaarten (bij aanvang worden al 3 keer 2 kaarten uitgelegd). Indien er meerdere rijen zijn met het minste kaarten, mag je een rij kiezen. De meeste karakterkaarten laten je toe om een stamlid op een gebied te plaatsen, zodat je deze later kan terugnemen in ruil voor grondstoffen. Let er wel op dat er zich maximaal 3 stamleden op de gebieden mogen bevinden.

2) Bij aanvang van het spel beschikt elke speler over 2 stamleden. Deze kan je door het uitspelen van karakterkaarten op gebiedkaarten krijgen. Door het terugnemen van deze stamleden naar je stamkaart krijg je voor elk stamlid 1 grondstof. De afgebeelde grondstof op de gebiedkaart wordt afgedekt met een houten verbruikssteen. Zo worden er vlees, huid, steen, hout, leem en vruchten verzameld. Je krijgt geen fiches of zo om dit aan te geven. Je moet de grondstoffen onmiddellijk gebruiken.
- voor elk verzameld vlees mag je één hongerfiche afgeven
- voor elke 2 vellen die je binnenhaalt, mag je één nieuw stamlid uit de voorraad nemen en op het centrale speelbord plaatsen. Door het uitspelen van de kaart "Nachwuchs" kan je het stamlid dan tot je clan nemen.
- voor elke andere grondstof geldt dat je er voorwerpen mee kan aanschaffen. Let wel, je moet alle afgebeelde kosten in één keer kunnen betalen door het afdekken van de gevraagde grondstoffen met de verbruiksstenen. De meeste van deze voorwerpkaarten leveren je punten op.

3) Heeft een speler geen karakterkaarten meer in de hand en wil hij geen stamleden terugtrekken, dan volgt er een zonsondergangwaardering. Dit verloopt in enkele stappen :
- de speler krijgt voor elk stamlid op z'n stammenkaart of op een gebiedskaart één overwinningspunt. Voor elk hongerfiche dat je bezit, moet je hier wel één punt terug aftrekken. Indien je de waardering laat plaatsvinden als je toch nog karakterkaarten op handen hebt, wordt er voor elke handkaart ook nog één punt afgetrokken, dus in principe doe je deze stap hoofdzakelijk als je zonder kaarten valt.
- voor elk stamlid op de stammenkaart en de gebiedskaarten moet de speler een hongerfiche nemen. Diegene die hij reeds had liggen, blijven ook bij hem.
- tenslotte neemt de speler zes nieuwe handkaarten. Hij doet dit door karakterkaarten te nemen uit de vitrine. Hij heeft voor elke kaart de keuze uit de drie stapels maar mag enkel de bovenste 'vrije' kaart nemen (je legt de karakterkaarten telkens deels over elkaar, zodat je de naam nog kan zien). Je mag kaarten uit verschillende rijen nemen of allemaal uit dezelfde rij. Indien een speler nog handkaarten had, speelt hij dus verder met meer dan zes handkaarten.

De voorwerpen
Door het terugtrekken van stamleden kan je één of meerdere voorwerpkaarten aanschaffen. Je legt één van je voorwerpkaarten die je op handen had open en "betaalt" de bouwkosten door de stamleden van de desbetreffende grondstoffen terug te trekken. Je moet onmiddellijk de volledige kost kunnen dekken, anders mag je dit niet uitvoeren. De grondstoffen die verbruikt worden, worden afgedekt met een verbruikssteen. Voor de meeste voorwerpen ontvang je 1, 2 of 3 punten. Vele voorwerpen hebben ook een extra eigenschap, die aangeduid staat met symbolen. Zo kan je extra stamleden inzetten op gebiedskaarten, een nieuw voorwerp trekken van de trekstapel, 1 hongerfiche moeten nemen of mogen afleggen.

Het scorespoor/ speelbord
Op het speelbord worden de punten bijgehouden van de stammen. In het introductiespel starten de spelers reeds op 10 punten. Op de velden 9, 14 en 18 staan bonusvelden afgebeeld. Indien een speler deze bonusvelden bereikt, kan hij een extra punt verdienen door 2 voorwerpen af te leggen. Deze voorwerpen moeten uiteraard al verworven goed zijn om dit te mogen doen. Om op het eindvak te mogen postvatten, mag een speler maximaal 3 hongerfiches in z'n voorraad hebben liggen. Het kan dus best zijn dat je nog wat fiche kwijt moet zien te spelen om het spel gedaan te kunnen maken. Zo gauw een speler op veld 24 kan landen (of erover geraakt) en beide spelers even veel beurten gespeeld hebben, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als laatste op het doelveld arriveerde.

Het normale spel
Voor het normale spel draaien de spelers hun stamkaart om (hierop staat het overzicht voor het normale spel), krijg je bovenop je 5 startkarakterkaarten nog een extra sjamaan. Worden alle 12 bijzondere karakters geschud en zes hiervan gebruikt in het spel. Er worden 3 van de zes heilige plaatsenkaarten uitgelegd. Men raadt wel enkele kaarten aan als je voor de eerste keer met deze kaarten speelt. Deze heilige plaatsen werken als de andere gebiedskaarten, maar er mogen een onbeperkt aantal stamleden op gaan staan van één speler. Je kan er de stamleden van de andere speler verdrijven door er meer stamleden te plaatsen. De telsteen start op veld 3 ipv 10. De oudste speler begint en krijgt 1 voorwerp, de andere speler krijgt alvast 2 voorwerpen van de trekstapel.
Bij een zonsondergangwaardering moet de actieve speler één voorwerp afleggen als ze nog niet vervaardigd zijn, en op het einde van de waardering mag de speler kiezen of hij 5, 6 of 7 vrijliggende kaarten op handen neemt.

Tenslotte voorziet het spel ook nog een "overlevingsstrijd-variant". Deze variant maakt het spel nog zwaarder. Op de meeste jachtgebiedkaarten staat er een symbooltje op de kaart. Indien dit het geval is bij een kaart die je openlegt, worden alvast enkele grondstoffen afgedekt met een verbruikssteen, wat concreet leidt tot voedselschaarste. Wanneer een speler in deze variant op een bonusveld terechtkomt moet hij overigens twee voorwerpen afgeven voor het bonuspunt. Doet hij dit niet, moet hij een hongerfiche nemen als straf.

Titel : Jäger + Späher
Auteur : Gerhard Hecht
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

13-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs