Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-10-2014
Mangrovia (Zoch verlag)
Mangrovia is zonder twijfel één van de titels waar ik naar uitkeek voor aanvang van de beurs. Zoch verlag staat garant voor deftige big-box games die op het eerste zicht een relatief familiaal karakter hebben, maar toch meer diepgang herbergen dan gedacht. Mangrovia is hierop geen uitzondering volgens mij. U krijgt naar goede gewoonte ook weer héél wat mooi materiaal. Zo is er een, in mijn ogen, erg mooi, handig en goed uitgetekend speelbord, 85 speelkaarten (waarvan 32 landschapskaarten en 53 grondstoffen met verschillende waardes), 1 houten bootje, 2 houten paradijsvogels, 1 startspelerfiche, 1 stoffen zakje met daarin 40 amuletten in verschillende waardes, 8 totempaaltegels en 16 steengebiedfiches (voor de variant), 50 hutten in de vijf spelerskleuren, 10 houten markers voor de spelers en 10 houten kommen in de spelerskleuren.
De spelers leggen het speelbord in het midden van de tafel, plaatsen één marker op de 0 van het scorespoor en één op de 0 van het amuletspoor. De startspeler wordt bepaald, deze krijgt de startspelerfiche en de startkaarten (met een 1 erop), de volgende spelers nemen ook hun startkaarten (met 2,3,4 en 5 erop). De grondstoffenkaarten worden geschud en er worden er 4 opengelegd als vitrine, de landschapskaarten ondergaan hetzelfde lot, hiervan worden er 3 opengelegd. Elke speler krijgt 2 landschapskaarten die hij op handen neemt. De boot wordt op z'n startplaats gezet en de vogels worden op het bos en het water gelegd van het orakeleiland. Dan worden alle amuletten waarde 1 op een stapel op het speelbord geplaatst en de andere in de stoffen zak gestopt. De totempaaltegel worden naar waarde (hoogste waarde onderaan) gestapeld en op de daarvoor voorziene plaats gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal hutten en kom(men). Met minder dan 4 spelers worden sommige plaatsen op het speelbord afgedekt met de hutten van een neutrale kleur.
Het spel verloopt over verschillende ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen : 1) kom(men) plaatsen - acties kiezen 2) de boot bewegen - acties uitvoeren 3) een nieuwe speelronde voorbereiden
1) In speelvolgorde plaatsen de spelers hun kom op een vrije plaats op onderstaand actiespoor. Langs de beide kanten van de actieplaats staan de acties die de speler in fase 2 zal kunnen uitvoeren zo gauw de boot z'n kom bereikt.
2) De boot vertrekt bovenaan op z'n startplaats en gaat tegen de klok in alle plaatsen bezoeken. Op plaatsen waar er geen kom staat, gaat hij gewoon voorbij. Komt hij bij een kom voert de desbetreffende speler de actie uit als hij wil. De acties die u hierboven ook ziet, zijn : - Trek 2 openkaarten en dan 1 gesloten kaart - Verzamel amuletten - Trek één open kaart - Trek eerst één open kaart en daarna een gesloten kaart - Trek ofwel 2 open kaarten ofwel 2 gesloten kaarten - Trek eerst 1 open kaart en daarna 2 gesloten kaarten - Verzamel amuletten of trek 1 gesloten kaart - Verzamel amuletten of bouw een hut - Bouw 1 hut of bouw een dubbele hut - Bouw twee hutten op verschillende plaatsen - Bouw 1 hut en trek 1 gesloten kaart - Plaats de paradijsvogels op twee plaatsen van je keuze en wordt de startspeler voor de volgende ronde
Als je kaarten moet trekken, moet je dit in de aangegeven volgorde doen (open en gesloten). De vitrine wordt pas aangevuld in fase 3. Als je amuletten gaat verzamelen ga je kijken hoeveel hutten je hebt gebouwd op roodomcirkelde plaatsen. De amulettentabel geeft aan hoeveel amuletten je uit de zak mag trekken. Indien je nog geen hutten hebt, mag je een amulet waarde 1 van het speelbord nemen (indien nog voorradig). Als je hutten gaat bouwen moet je de bouwkosten exact betalen met amuletten of grondstoffen zoals gevraagd voor die bepaalde plaats, daarnaast moet je een landschapskaart afgeven van het landschap waarop je gaat bouwen en moet één van de paradijsvogels dit landschapstype ondersteunen (anders mag je er al gewoon niet bouwen). Indien er op de bouwplaats punten staan, dan zet je deze onmiddellijk bij op het scorespoor, nadat je een hut op de plaats zette. Je kan op een bouwplaats niet meer bouwen als er reeds een hut staat. Als de actie je toelaat om twee hutten te bouwen herhaal je bovenstaande werkwijze twee keer. Een hut mag nooit op het centrum van een steenplaats of totempaalplaats gebouwd worden. Voor het bouwen van een dubbele hut, verdubbel je de bouwkosten en plaats je wel twee hutten op één plaats. Je scoort natuurlijk ook dubbele punten. Je mag deze dubbele hutten niet bouwen in de ganse steenplaats, de ganse totempaalplaats en één van de 10 totemplaatsen. De gebruikte kaarten om de bouwkosten te betalen worden verzameld op een aflegstapel en komen enkel terug in het spel als de trekstapel is opgebruikt. Indien er betaald is met amuletten worden deze ook pas terug in de zak gestopt als deze compleet is uitgeput.
3) De speler die de eerste plaats op het actiespoor koos, wordt de nieuwe startspeler. Indien niemand hier stond, schuift de startspeler door naar de speler rechts van de huidige startspeler. Daarna nemen de spelers hun kom(men) terug en worden de vitrines van de kaarten terug aangevuld tot 4 en 3 kaarten voor respectievelijk de grondstoffen en de landschapskaarten.
Het spel duurt tot een speler z'n laatste hut plaatst. De lopende ronde wordt nog afgehandeld en er volgt een slotwaardering. - De spelers scoren punten voor de meerderheid aan hutten op de verschillende rijen en kolommen (goddelijke paden). Boven elke rij en kolom staan de punten aangegeven voor de eerste en de tweede speler. Bij gelijke stand wint de speler wiens hut dichter bij de god staat (boven in de kolom of links in de rij). - Daarnaast krijgen de spelers punten voor hun hutten in de steengebieden. Elke hut levert een aantal punten op gelijk aan het totaal aantal hutten in het gebied. - De speler met de meeste hutten in een totempaalgebied scoort nog eens 12 punten, de tweede nog 6. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste bouwde. Je kan dit eenvoudig nagaan doordat je de totempaalfiches onder je hut moet leggen als je in deze regio bouwt. De speler met de laagste waarde op deze fiche heeft het eerste gebouwd. - Tenslotte krijg je ook nog de punten die op je resterende amuletten staan.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de hoogste waarde aan resterende amuletten.
Titel : Mangrovia Auteur : Eilif Svensson Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 75 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".