Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-10-2014
Jäger + späher (Kosmos)
Kosmos staat al geruime tijd bekend voor z'n fantastisch goede 2-persoonsspellen. Vorig jaar nog verscheen er Targi, wat in mijn ogen een topper is gebleken. Ook de oudere Jambo's, Ballonracen, Zeus & Hera, Babel, ... en andere Caesar & Cleopatra's spreken tot de verbeelding. Het was dan ook reikhalzend uitkijken naar de release van dit formaat doosje voor dit jaar.
We keren terug naar de oertijd in "Jäger + Späher" en proberen als stamhoofd onze stam zo goed mogelijk te ontwikkelen. Door het uitspelen van karakterkaarten en het plaatsen van werkers op bepaalde gebieden gaan de spelers eten verzamelen en jagen om voldoende voedsel te hebben bij zonsondergang. Daaropvolgend zal er gewaardeerd worden. Overschotten qua voedsel worden rijkelijk beloond met de broodnodige overwinningspunten. Maar pas op dat je geen voedsel te kort komt, want dan verdwijnen je punten als sneeuw voor de zon. Zo gauw een stam 24 punten weet bij elkaar te sprokkelen, wint deze speler.
In het doosje vindt u dit keer een klein speelbordje (voor de overwinningspunten bij te houden), 10 houten stamleden, 30 houten verbruiksstenen, 16 hongerfiches, 2 telstenen en 99 speelkaarten. Deze speelkaarten bestaan uit 24 karakterkaarten, 31 voorwerpkaarten, 2 stamkaarten, 18 wilderniskaarten, 18 jachtgebieden en 6 heilige plaatsenkaarten. Het spel voorziet een instapspel en het normale spel. In het normale spel worden alle kaarten gebruikt, in het inleidende spel worden bij aanvang enkele kaarten uit het spel verwijderd. Dit zorgt voor minder mogelijkheden qua karakteracties, maar geeft je de gelegenheid om het principe van het spel beter te doorgronden. Ik moet eerlijk bekennen dat na het lezen van de spelregels me niet alles onmiddellijk duidelijk was. Ik mag wel stellen dat ik talloze Duitstalige spelregels gelezen heb, maar deze moest ik toch wel eens een keertje extra doornemen. Enerzijds omdat alles nogal moeilijk staat omschreven, anderzijds omdat veel zaken erg abstract zijn tot je het spel effectief kan spelen. Voor onze Nederlandstalige markt moeten we dus misschien maar even afwachten met een aankoop tot één van de gekende uitgevers het spel oppikt.
De speler met de meest weelderige haardos mag het spel aanvatten. De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In hun beurt moeten ze één van de volgende drie acties uitvoeren : 1) Een karakterkaart uitspelen en de aanwijzingen op de kaart uitvoeren. 2) Een aantal stamleden naar keuze vanop de gebiedenkaarten terugnemen en de overeenkomstige grondstoffen, hongerfiches, voorwerpen bekomen 3) Een zonsondergang doorvoeren en een tussentelling (waardering) uitvoeren
1) Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 dezelfde karakterkaarten. Wanneer je zulk een kaart uitspeelt, voer je de aanwijzingen op de kaart één voor één van boven naar onder uit. Aansluitend wordt de kaart in de vitrine gelegd in de rij met de minste kaarten (bij aanvang worden al 3 keer 2 kaarten uitgelegd). Indien er meerdere rijen zijn met het minste kaarten, mag je een rij kiezen. De meeste karakterkaarten laten je toe om een stamlid op een gebied te plaatsen, zodat je deze later kan terugnemen in ruil voor grondstoffen. Let er wel op dat er zich maximaal 3 stamleden op de gebieden mogen bevinden.
2) Bij aanvang van het spel beschikt elke speler over 2 stamleden. Deze kan je door het uitspelen van karakterkaarten op gebiedkaarten krijgen. Door het terugnemen van deze stamleden naar je stamkaart krijg je voor elk stamlid 1 grondstof. De afgebeelde grondstof op de gebiedkaart wordt afgedekt met een houten verbruikssteen. Zo worden er vlees, huid, steen, hout, leem en vruchten verzameld. Je krijgt geen fiches of zo om dit aan te geven. Je moet de grondstoffen onmiddellijk gebruiken. - voor elk verzameld vlees mag je één hongerfiche afgeven - voor elke 2 vellen die je binnenhaalt, mag je één nieuw stamlid uit de voorraad nemen en op het centrale speelbord plaatsen. Door het uitspelen van de kaart "Nachwuchs" kan je het stamlid dan tot je clan nemen. - voor elke andere grondstof geldt dat je er voorwerpen mee kan aanschaffen. Let wel, je moet alle afgebeelde kosten in één keer kunnen betalen door het afdekken van de gevraagde grondstoffen met de verbruiksstenen. De meeste van deze voorwerpkaarten leveren je punten op.
3) Heeft een speler geen karakterkaarten meer in de hand en wil hij geen stamleden terugtrekken, dan volgt er een zonsondergangwaardering. Dit verloopt in enkele stappen : - de speler krijgt voor elk stamlid op z'n stammenkaart of op een gebiedskaart één overwinningspunt. Voor elk hongerfiche dat je bezit, moet je hier wel één punt terug aftrekken. Indien je de waardering laat plaatsvinden als je toch nog karakterkaarten op handen hebt, wordt er voor elke handkaart ook nog één punt afgetrokken, dus in principe doe je deze stap hoofdzakelijk als je zonder kaarten valt. - voor elk stamlid op de stammenkaart en de gebiedskaarten moet de speler een hongerfiche nemen. Diegene die hij reeds had liggen, blijven ook bij hem. - tenslotte neemt de speler zes nieuwe handkaarten. Hij doet dit door karakterkaarten te nemen uit de vitrine. Hij heeft voor elke kaart de keuze uit de drie stapels maar mag enkel de bovenste 'vrije' kaart nemen (je legt de karakterkaarten telkens deels over elkaar, zodat je de naam nog kan zien). Je mag kaarten uit verschillende rijen nemen of allemaal uit dezelfde rij. Indien een speler nog handkaarten had, speelt hij dus verder met meer dan zes handkaarten.
De voorwerpen Door het terugtrekken van stamleden kan je één of meerdere voorwerpkaarten aanschaffen. Je legt één van je voorwerpkaarten die je op handen had open en "betaalt" de bouwkosten door de stamleden van de desbetreffende grondstoffen terug te trekken. Je moet onmiddellijk de volledige kost kunnen dekken, anders mag je dit niet uitvoeren. De grondstoffen die verbruikt worden, worden afgedekt met een verbruikssteen. Voor de meeste voorwerpen ontvang je 1, 2 of 3 punten. Vele voorwerpen hebben ook een extra eigenschap, die aangeduid staat met symbolen. Zo kan je extra stamleden inzetten op gebiedskaarten, een nieuw voorwerp trekken van de trekstapel, 1 hongerfiche moeten nemen of mogen afleggen.
Het scorespoor/ speelbord Op het speelbord worden de punten bijgehouden van de stammen. In het introductiespel starten de spelers reeds op 10 punten. Op de velden 9, 14 en 18 staan bonusvelden afgebeeld. Indien een speler deze bonusvelden bereikt, kan hij een extra punt verdienen door 2 voorwerpen af te leggen. Deze voorwerpen moeten uiteraard al verworven goed zijn om dit te mogen doen. Om op het eindvak te mogen postvatten, mag een speler maximaal 3 hongerfiches in z'n voorraad hebben liggen. Het kan dus best zijn dat je nog wat fiche kwijt moet zien te spelen om het spel gedaan te kunnen maken. Zo gauw een speler op veld 24 kan landen (of erover geraakt) en beide spelers even veel beurten gespeeld hebben, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als laatste op het doelveld arriveerde.
Het normale spel Voor het normale spel draaien de spelers hun stamkaart om (hierop staat het overzicht voor het normale spel), krijg je bovenop je 5 startkarakterkaarten nog een extra sjamaan. Worden alle 12 bijzondere karakters geschud en zes hiervan gebruikt in het spel. Er worden 3 van de zes heilige plaatsenkaarten uitgelegd. Men raadt wel enkele kaarten aan als je voor de eerste keer met deze kaarten speelt. Deze heilige plaatsen werken als de andere gebiedskaarten, maar er mogen een onbeperkt aantal stamleden op gaan staan van één speler. Je kan er de stamleden van de andere speler verdrijven door er meer stamleden te plaatsen. De telsteen start op veld 3 ipv 10. De oudste speler begint en krijgt 1 voorwerp, de andere speler krijgt alvast 2 voorwerpen van de trekstapel. Bij een zonsondergangwaardering moet de actieve speler één voorwerp afleggen als ze nog niet vervaardigd zijn, en op het einde van de waardering mag de speler kiezen of hij 5, 6 of 7 vrijliggende kaarten op handen neemt.
Tenslotte voorziet het spel ook nog een "overlevingsstrijd-variant". Deze variant maakt het spel nog zwaarder. Op de meeste jachtgebiedkaarten staat er een symbooltje op de kaart. Indien dit het geval is bij een kaart die je openlegt, worden alvast enkele grondstoffen afgedekt met een verbruikssteen, wat concreet leidt tot voedselschaarste. Wanneer een speler in deze variant op een bonusveld terechtkomt moet hij overigens twee voorwerpen afgeven voor het bonuspunt. Doet hij dit niet, moet hij een hongerfiche nemen als straf.
Titel : Jäger + Späher Auteur : Gerhard Hecht Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".