Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-10-2014
Beasty Bar (Zoch verlag)
Ook de dieren willen binnen in de populaire bar "Beasty Bar" en hebben hier alles voor over. Ze gebruiken al hun truukjes en eigenschappen om in de wachtende rij op te schuiven en zo spoedig mogelijk binnen te geraken in de trendy bar. Maar opgepast, want als je op het verkeerde moment achteraan in de rij staat, wordt je er onherroepelijk uitgetrapt.
Het spel bestaat uit 48 kaarten (4 sets van 12 dierenkaarten), 4 overzichtskaarten (met de eigenschappen van de dieren), 1 hemelpoortkaart en 1 uitsluitingskaart (die begin en einde van de wachtrij voorstellen) en 1 "beasty bar"kaart en 1 "dat was het dan"kaart waarop de kaarten terechtkomen als ze respectievelijk de bar binnengeraken of uit de rij worden gesjot.
De spelers schudden hun 12 dierenkaarten en nemen er vier op handen. De andere kaarten vormen een gedekte trekstapel. Er wordt een startspeler gekozen en het spel kan beginnen. In een beurt doorloopt een speler 5 fasen :
1) Speel een kaart : kies één van je handkaarten en leg ze op de eerste vrije plaats richting de hemelpoortkaart. 2) Voer de actie uit van het uitgespeelde dier : voor de actie van het gespeelde dier uit (zie onder) 3) Voer de acties uit van dieren met een terugkerende actie : sommige dieren hebben een actie buiten hun beurt om (zie onder) 4) Open de hemelpoort en forceer een uitsluiting : indien er 5 dierenkaarten liggen, worden de voorste 2 in de Beasty bar gelegd, de laatste kaart wordt op de "dat was het dan"kaart geplaatst (uitsluiting), de resterende dieren schuiven op in de lijn richting de hemelpoort. 5) Trek een nieuwe handkaart : vul je hand terug aan tot 4, als je trekstapel is opgebruikt, vervalt deze fase.
Zo gauw alle handkaarten zijn uitgespeeld, eindigt het spel. De speler met de meeste gasten in de Beasty bar wint het spel. Bij gelijke stand worden de waarden van de kaarten opgeteld. De speler met de laagste totale waarde wint dan.
De eigenschappen van de dieren : - Leeuw (kracht 12) : verjaagt alle apen uit de rij (uitsluiting) en zet zich voor alle andere dieren. Indien er reeds een leeuw in de rij ligt, wordt de gespeelde kaart zelf uit het spel verwijderd. - Nijlpaard (kracht 11) : duwt alle dieren achteruit die zwakker zijn dan zichzelf, behalve de zebra - Krokodil (kracht 10) : eet alle zwakkere dieren, behalve de zebra, die voor zich in de rij liggen op (uitsluiting). De krokodil heeft overigens een terugkerende actie, dus z'n kracht blijft gelden in de beurt van anderen. - Slang (kracht 9) : zorgt ervoor dat alle dieren in de wachtrij worden gesorteerd op kracht, de sterkste vooraan. Dezelfde dieren behouden hun onderlinge posities. - Giraf (kracht 8) : passeert een zwakker dier dat vlak voor zich staat (indien er geen is, verplaatst hij niet). De giraf heeft een terugkerende actie, z'n kracht blijft gelden tijdens de beurt van anderen. - Zebra (kracht 7) : kunnen niet gepasseerd worden door nijlpaarden of opgegeten worden door krokodillen, dus ook de dieren die voor de zebra in de wachtrij staan, zijn beschermd hiertegen. De zebra z'n actie is terugkerend, dus altijd geldig. - Zeeleeuw (kracht 6) : de zeeleeuw verandert de hemelpoort- en uitsluitingskaart van plaats, hierdoor kan er plotsklaps véél veranderen - Kameleon (kracht 5) : voert een actie uit van een dier dat reeds in de wachtrij staat. De kameleon neemt op dat moment ook even die kracht over en wordt op de juiste plaats in de rij gelegd. Nadien heeft hij terug kracht 5. - Aap (kracht 4) : één aap in de rij heeft geen effect, maar elke extra aap zorgt ervoor dat nijlpaarden en krokodillen worden uitgesloten. Daarnaast kruipt de gespeelde aap helemaal naar voor in de rij en neemt hij de andere apen mee in z'n kielzog. - Kangoeroe (kracht 3) : springt over de laatste of laatste twee dieren van de wachtrij, de kracht van deze dieren speelt geen rol. - Papegaai (kracht 2) : verjaagt een dier naar keuze uit de wachtrij naar de "dat was het dan"kaart. - Stinkdier (kracht 1) : verjaagt alle dieren van de twee sterkste soorten uit de rij naar de "dat was het dan"kaart.
Titel : Beasty Bar Auteur : Stefan Kloss Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".