IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Basari



Basari (WGG/NSV) :


+ een afgestreken Edel, Stein und Reich in een klein doosje
+ WGG is op de goede weg in deze kleine doosjesreeks, met als voorganger ook al Qwixx
+ de kleine veranderingen ten opzichte van het origineel zijn goed uitgewerkt
+ zo'n edelsteentjes zijn toch altijd fijn speelmateriaal
+ het bieden is in dit spel niet zozeer "wie heeft het meeste?", maar "wie speelt z'n edelstenen het verstandigst uit?"
+ het spel is in het Nederlands beschikbaar

- ik hou persoonlijk meer van de originele versie omdat die met z'n gebeurteniskaarten nog iets leuker wordt
- je moet de punten constant noteren en hiervoor is geen scoreblok voorzien (dit is natuurlijk geen supergroot gemis, maar toch)
- het artwork vind ik nogal sec, ook de letters A,B en C op de biedkaarten vond ik bij aanvang onduidelijk (niet dat die terzake doen, maar ik zag het in het begin gewoon even niet)
- het spel zit nog niet in onze collectie, maar het mag er gerust eens bijkomen

Kortom : Basari is een erg fijn spelletje, zeker als je van een beetje slinks bieden houdt, uiteraard moet je wat geluk hebben in dit spel. Je maakt je actiekeuze en hoopt enigszins dat de anderen niet hetzelfde nemen. Soms wil je dit echter wel om bepaalde edelstenen van een tegenspeler los te peuteren. De speelduur van dit spel is ook zeer aangenaam. De drie rondjes zijn zo gepasseerd, het is een erg sterk tussendoortje. Desondanks het kleine doosje heb je toch het gevoel een deftig spel te hebben gespeeld en niet zozeer wéér één van de kleinere, luchtigere kaartspelletjes.

27-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helios (Hans im Glück)


Helios is de nieuwe big-box van HiG, die op héél wat interesse mocht rekenen toen hij in Nürnberg tentoon werd gesteld.
We waren dan ook zeer benieuwd naar deze titel die toch aan bepaalde verwachtingen zou moeten voldoen. In Helios is er geen speelbord, maar hebben de spelers elk twee speelborden, één met hun land en de zon en één stadsbord waarop verschillende gebouwen staan afgebeeld die je een extraatje kunnen geven eens ze gebouwd zijn.

Daarnaast omvat het spel 48 actiefiches (dit is eigenlijk het belangrijkste materiaal), 104 zegepunten, 4 zakjes om de punten in te stoppen, 70 houten grondstoffen in de 5 kleuren, 30 manna, 35 witte houten huisjes, 8 personenfiches, 4 overzichtskaarten en 2 startspelerpionnen (waarvan één op overschot). Tenslotte zijn er ook nog 36 landschapsfiches en 8 speciale fiches.

Elke speler neemt de twee speelborden, de zon en de zonnemarkeersteen en plaats deze op de aangegeven plaats. Ook een zakje voor de overwinningspunten in te stoppen wordt klaargelegd. Beginnend van de startspeler kiest elke speler één landschapsfiche (groen, bruin of grijs) en legt deze centraal op z'n landschapsbord met een grondstof op. De derde en vierde speler krijgen één grondstof naar keuze extra uit de voorraad. De actiefiches worden per soort gesorteerd en als trektapel klaargelegd. Onder elke stapel worden er zes opengelegd. Op deze fiches staan telkens de drie mogelijke acties in vier kleuren (blauw, geel, rood en grijs) en dan kan het spel beginnen.



Het spel verloopt afhankelijk van het aantal spelers (4 bij 4 spelers en 3 bij 3 spelers) over een aantal ronden, die op hun beurt uit een aantal actiefasen bestaat.In fase 1 worden de acties gespeeld (4 in een 4 speler-spel, 6 in een 3-speler-spel). In de volgende fase kan de hulp van enkele toonaangevende personen worden ingeroepen en in de derde fase wordt er een beetje opgeruimd en terug klaargezet voor de volgende ronde. In de laatste ronde wordt deze derde fase vervangen door een stevige eindtelling.

Fase 1 : de actiefase
In deze fase nemen de spelers om beurten één actiefiche naar keuze uit de voorraad. Ze moeten wel steeds de onderste uit de rij nemen. Deze fiche leggen ze onder hun speelbord bij de juiste kleur (je krijgt een bonus als je er vier van dezelfde kleur verzameld), grijze fiches zijn jokers en mag je leggen waar je wil. Nadien voer je de actie van de fiche uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit wordt 4 (of 6) keer herhaald. Er zijn drie mogelijke acties waaruit kan worden gekozen :
- land aanschaffen : de speler kiest één van de openliggende landschapsfiches met grondstof en plaatst deze op z'n speelbord. Van elke kleur ligt er telkens één open per ronde en één joker. De speciale tegels zijn altijd beschikbaar. De tegel moet gelegd worden binnen het grijze gebied van het speelbord en moet grenzen aan een eerder geplaatste fiche. Je mag de zon nooit omsluiten door het leggen van een tegel.

- 1 tempel of 1 gebouw aanschaffen
Indien een speler ervoor opteert om een tempel te bouwen, geeft hij grondstof(fen) af naar keuze en plaatst hij een houten tempel op een leeg landschapsfiche op z'n speelbord. De eerste tempel kost één grondstof, de tweede 2 enzovoort. De speler krijgt overeenkomstig een aantal manna, eerste tempel 1, tweede tempel 2, ...
Indien de speler ervoor opteert om een gebouw aan te schaffen, geeft hij de gevraagde grondstoffen (zoals afgebeeld op het gebouw) af en plaatst hij een houten tempel op het gebouw (om aan te geven dat het gebouw gemaakt is). Hij krijgt in sommige gevallen onmiddellijk manna en mag z'n zonnemarkeersteen verder plaatsen. Sommige gebouwen hebben een onmiddellijk effect, anderen hebben een langdurig effect tijdens het spel. Elk gebouw geeft ook punten voor de eindtelling.

- de zon bewegen
De zon van een speler beweegt rond z'n landschapsfiches op z'n speelbord. De speler mag de zon tot zoveel plaatsen verzetten als aangegeven met z'n zonnemarkeersteen. De zon beweegt steeds in klokwijzerzinen gaat rond de fiches. Afhankelijk van waar de zon halt houdt, zal ze bepaalde zaken met zich meebrengen. Lege aangrenzende landschapsfiches zullen terug grondstoffen produceren en hiervoor krijg je één blokje uit de voorraad op de tegel. Aangrenzende tegels leveren punten op, nl. 1 punt voor de tempel zelf en 1 punt voor elke aangrenzende fiche. Een speciale fiche die bestraald wordt, levert niets op, deze geven enkel punten op het einde van het spel. Indien je zon een volledige ronde rond je landschap maakte, scoor je onmiddellijk vijf punten. De zon gaat nooit in een "straatje" van tegels, soms kan je ook een binnenweg nemen (zo lang de zon maar contact houdt met een tegel).

Als een speler vier actiefiches van éénzelfde kleur weet te verzamelen krijgt hij een bonusactie. Na het uitvoeren van de huidige actie voert hij onmiddellijk één van de drie bovenstaande acties uit. De actiefiches worden dan op een aflegstapel gelegd.



Fase 2 : de personenfase
In deze fase kunnen personen worden binnengehaald. Ze leveren je punten op aan het einde van het spel afhankelijk van de voorwaarde waaraan je moet voldoen. De speler met het meeste manna mag als eerste spelen. In deze fase mag je tot één persoon aanschaffen door het gevraagde manna (2 tot 4) af te geven. Daarnaast mag je de personen ook activeren door de gevraagde grondstofblokjes te spenderen. Zo lang de personen niet geactiveerd zijn, leveren ze niets op op het einde van het spel. De passieve kant is de nachtkant, de actieve de bestraalde dagkant. Door het activeren van een persoon kan een speler extra manna verdienen of z'n zonnemarkeersteen mogen verplaatsen.

Fase 3 : opschoonfase
Er worden nieuwe landschapsfiches klaargelegd met een grondstof erop, zodat er van elk één beschikbaar is + één joker. De rijen met actiefiches worden terug aangevuld tot zes. De startspelerfiche schuift door en de derde en vierde speler krijgen wederom een grondstof naar keuze. De volgende ronde kan dan van start gaan.

Eindtelling :
- elk bebouwd hoekveld van je speelbord levert je vier punten op
- elke speciale fiche levert punten op afhankelijk van de voorwaarde waaraan al dan niet is vervuld
- elk gebouw dat de speler heeft opgericht levert punten op
- elke persoon die geactiveerd is, levert punten op afhankelijk van de voorwaarde waaraan voldaan is of niet
- elke manna op overschot is één punt
- resterende grondstoffen leveren niets op
De speler met de meeste punten in z'n puntenzakje wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende grondstoffen. Indien nog steeds gelijk zijn er meerdere winnaars.

Enkele details :
- een wit blokje is een joker, je mag hiervoor inleveren wat je wil
- je mag ten allen tijde twee grondstofblokjes afgeven voor een kleur naar keuze
- sommige velden op je speelbord leveren een bonus op als je ze bebouwd : manna, punten, grondstoffen
- de speciale fiches geven je punten voor : lege aangrenzende velden, gevulde aangrenzende velden, aangrenzende tempels en aangrenzende grondstoffen
- de personen geven punten voor : 3 voor elk opgericht gebouw, 5 voor aangeschafte speciale fiches, 12 punten, 8 punten ipv 4 voor een hoekveld, 2 punten voor elke aangeschafte fiche, 3 voor elk verschillend landschapsfiche, het bereik van je zon x 2 en 2 punten voor resterende grondstoffen en 3 voor resterend manna

Titel : Helios
Auteurs : Martin Kallenborn & Matthias Prinz
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 10+

26-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
25-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brügge - die stadt am Zwin (HiG)


Het kon uiteraard niet uitblijven, een uitbreiding voor deze populaire titel van Stefan Feld.
De uitbreiding Brügge - die stadt am Zwin herbert 4 nieuwe modules die afzonderlijk of in elke mogelijke combinatie kunnen gebruikt worden. Uiteraard moet u wel over het basisspel beschikken. Ik ga het materiaal met u overlopen per module en u ineens een kijkje geven over de extra's die deze uitbreiding met zich meebrengt.

Module 1 : nieuwe burgers
In deze module krijgt u maar liefst 40 nieuwe burgers die u aan het basisspel kan toevoegen.
Er zitten 22 nieuwe personenkaarten bij, van elke personengroep twee. Daarnaast zijn er 17 nieuwe personen van een nieuwe personengroep en tenslotte is er nog een geactualiseerde kaart van de graveur uit het basisspel.
De grootste verandering in de spelopbouw is dat je bij aanvang van het spel alle kaarten schudt, verdeelt over 6 (ipv 5) stapels en je hiervan een aantal stapels gebruikt naar gelang het aantal spelers. Deze worden netjes in twee gelijke delen over de kaartenhouders verdeeld. De resterende kaarten worden als reservestapel opzij gelegd, net zoals bij het basisspel.
De nieuwe burgers werken op identiek dezelfde manier als die uit het basisspel, ze herbergen ook de zes mogelijke acties en zijn identiek opgebouwd qua lay-out. Bij sommige burgers ga je kaarten mogen zoeken uit de aflegstapel, dit is nieuw. Om het spel vlot te laten verlopen, mogen spelers dan ook altijd in de aflegstapel gaan kijken (ook buiten hun beurt).

Module 2 : Plaats en materiaal voor een vijfde speler
Er is een extra speelbord voorzien, alsook 2 zegels, een 50/100-puntenmarker, 1 zegel in zwart, 2 zwarte speelfiguren en 3 meerderhedenmarkers. Ook zijn er 2 extra tegels voor de standbeelden (8 en 9 punten). De vijfde speler start met dezelfde opstelling als die van het basisspel. De uitbreiding voorziet extra speelfiguren, kanaalplaatjes en plaagmarkers. Geld is er niet extra voorzien omdat deze uit het basisspel zouden moeten volstaan. Het spelverloop is identiek aan dat voor een spel van 2-4 spelers.



Module 3 : Het Zwin
Deze module maakt de kanaalbouw een stuk attractiever. Er zijn 30 boten voorzien met verschillende eigenschappen (zie onder) in de diverse kleuren. Er wordt een stapel gemaakt per kleur en de bovenste boot wordt opengelegd. In fase 2 bij het gooien van de dobbelstenen worden alle boten in de kleuren waar een 3 of 4 werden gegooid op het extra speelbord gelegd. Er wordt ook onmiddellijk een boot van deze stapel omgedraaid, zodat je weet wat er de volgende ronde in het spel kan komen. De boten die actief zijn in een ronde kunnen door alle spelers gebruikt worden. Ze moeten hiervoor wel kiezen voor de actie kanaalbouw. Deze moeten ze niet doen in de kleur van de openliggende boten. Ze moeten echter wel betalen met één handlanger van die bepaalde kleur. Op het einde van de ronde worden de actieve schepen afgelegd. Is er een trekstapel boten opgebruikt, worden ze geschud en vormen ze een nieuwe trekstapel.
De extra acties : 3 handlangers naar keuze nemen, 6 geld nemen, tot 2 plaagmarkers afleggen en één punt per tegel die je aflegt, 1 persoon met een bliksemschicht éénmalig activeren, 1 extra actie uitvoeren door de bovenste kaart van een trekstapel te nemen en hiermee een actie uit te voeren en 1 plaatsje stijgen in het stadhuis.

Module 4 : De beurs
Elke ronde wordt één van de zes mogelijke acties verbeterd. Je gebruikt de beurskaarten die geschud als trekstapel worden klaargelegd en de actiefiches. Elke beurskaart toont hoeveel keer ze gebruikt kan worden (door er actiefiches op te leggen) en welke actie ze in die ronde versterkt. Nadat alle spelers in fase 1 hun hand hebben aangevuld, wordt de bovenste beurskaart omgedraaid en het aangegeven actiefiches erop gelegd. Indien in fase 3 een speler kaarten uitspeelt om de aangegeven actie van de beurskaart uit te voeren, krijgt hij een bonus. Hij neemt één van de resterende actiefiches van de beurskaart en voert de bonus uit. Als de laatste actiefiche wordt gebruikt, wordt de beurskaart in de doos gelegd. Elke ronde verschijnt er zo een nieuwe beurskaart.

De aparte personenkaarten en beurskaarten ga ik hier niet allemaal opsommen, misschien ga ik ze nog wel eens vertalen en in een overzichtje gieten, maar ik denk ook wel dat het spel in het Nederlands zal verschijnen bij WGG, dus even wachten is de boodschap als u het Duits niet echt machtig bent.

Titel : Brügge - die stadt am Zwin
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

25-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 191


Deelnemers : Els, Esmeralda, Katrien & Arne
Gespeelde spellen : Caverna, Basari, Origin, Helios, Parade & Blueprints
Speeldatum : 23/05/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Stevig doorgespeeld. Caverna met vier is toch nog een andere beleving, iets nauwer afgemeten, maar nog altijd erg goed vind ik. Helios lijkt in geen tijd een persoonlijk toppertje te worden. Van Basari en Parade mag u dan weer een imprESSEN verwachten binnenkort en met Blueprints lagen de dobbelstenen net niet goed genoeg.

24-05-2014 om 07:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Würfelbingo (Schmidt spiele)


De naam van dit spel is waarschijnlijk al veelzeggend, maar bij deze toch even uw aandacht voor een Bingovariant met dobbelstenen.
Elke speler krijgt een speelbordje dat je kan beschrijven met uitwisbare stiftjes. De speelborden zijn dubbelzijdig, op de achterkant is een iets uitdagendere variant voorzien en dat kunnen we enkel toejuichen.

De spelers kunnen in dit spel punten verdienen door de gegooide getallen op de juiste plaatsen te gaan invullen. Je scoort punten op alle rijen, kolommen en diagonalen. Er worden normaal drie ronden gespeeld en diegene met de meeste punten wint uiteraard het spel.

In een speelbeurt gooit de actieve speler de beide dobbelstenen, telt het resultaat op en zegt de som luidop. Elke speler vult dit getal nu in op z'n spelersbord. Je bepaalt zelf waar je het schrijft, maar je kan achteraf natuurlijk niet meer veranderen. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit principe wordt 25 (of 36 op achterkant) keer gehanteerd, totdat alle vakken zijn ingevuld.

De telling vindt volledig achteraf plaats, dus je moet een beetje naar de telling proberen toe te werken.
Elke rij, kolom en diagonaal worden geteld, zo worden er in totaal 12 (of 14) rijen gescoord. Per rij kan je slechts één van onderstaande combinaties gaan scoren :
- 1 tweeling : levert 1 punt op
- 2 tweelingen : levert 3 punten op
- 3 tweelingen : levert 6 punten op
- 1 drieling : levert 2 punten op
- 2 drielingen : levert 7 punten op
- 1 vierling : levert 6 punten op
- 1 vijfling : levert 10 punten op
- 1 zesling : levert 13 punten op
- full house : levert 5 punten op
- grote full house (4 en 2 dezelfde) : levert 8 punten op
- kleine straat met een 7 erin : levert 7 punten op
- kleine straat zonder een 7 : levert 10 punten op
- grote straat (6 opéénvolgende getallen) : levert 13 punten op
De diagonalen worden dubbel gescoord.

De spelers tellen hun punten op, noteren het resultaat, wissen hun bordje en spelen een volgende ronde. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het hoogste resultaat in één ronde.

Titel : Würfelbingo
Auteur : Heinz Wüppen
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 7+

24-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skull king (Schmidt spiele)


Toen ik de spelregels van dit spel aan het doornemen was, kreeg ik wel een héél groot déjà-vu-gevoel.
Dames en heren, ik presenteer u "Oh hell" in een piratenthema en met enkele kleine aanpassingen.
In Skull king gaat u weer een potje slagen halen, meer zelfs, u gaat op voorhand voorspellen hoeveel slagen u gaat halen
en probeert vooral dit te bewerkstelligen, want meer of minder slagen halen, is een erg pijnlijke zaak voor uw punten.
Een potje wordt gespeeld over 10 ronden, waarbij u in ronde 1 één handkaart krijgt, in ronde 2 twee enzovoort (andersom dan bij Oh hell dus). Wat ook werd aangepast is het voorspellen van je slagen. Je gaat allen gelijktijdig een aantal vingers in de lucht steken. Zoek je meer dan vijf slagen te halen of ben je ergens vingers kwijtgespeeld mag je twee handen gebruiken. De voorspellingen worden genoteerd en dan wordt er een potje slagenhalen gespeeld.

De speler links van de deler komt in de eerste slag uit. Zijn uitgespeelde kaart bepaalt welke kleur moet gevolgd worden. Indien je niet kan volgen, mag je een andere kaart spelen of één van de speciale kaarten (die overigens altijd mogen gespeeld worden, ook al kan je kleur bekennen). De speler die de hoogste kaart speelt, wint de slag. Er zijn enkele uitzonderingen die ik u graag hieronder even meegeef. De speler die de slag wint, begint de volgende slag.

De speler die het aantal voorspelde slagen heeft gehaald, scoort 20 punten per gewonnen slag. De speler die z'n bod niet haalt, krijgt geen punten, maar krijgt 10 minpunten voor elke slag te veel of te weinig dan z'n oorspronkelijke bod. Indien een speler een bod van nul doet en hij behaalt dit, scoort hij 10 punten x de ronde waarin je zit (dus 10 punten voor ronde 1, 20 voor ronde 2, ..., 80 voor ronde 8, ...). Bovendien kunnen er ook enkele bonuspunten gewonnen worden door de speciale kaarten te verzamelen (de skull king en de mermaid), je krijgt deze bonus enkel als je je vooropgestelde bod hebt weten te bereiken. Als je de skull king kaart hebt, krijg je 10 punten voor elke piraat (zwarte kaarten) in je slagen. Indien je de skull king wint in een slag waarin je je mermaid uitspeelt, win je 50 bonuspunten.
De speler die na 10 ronden het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

De speciale kaarten :
- escape : deze kaart is nul waard en kan gespeeld worden om een slag zeker niet te halen. Indien iedereen deze kaart speelt, wint de speler die als eerste deze kaart speelde de slag
- mermaid : is hoger dan alle andere kaarten, maar wordt verslagen door piratenkaarten (zwart). De mermaid is zelfs sterker dan de skull king (en je krijgt er eventueel een bonus voor op het einde van het spel, zie boven)
- piraten : deze kaarten zijn hoger dan alle kaarten van de andere kleuren en de mermaid. Je kan slechts op 3 manieren een slag niet winnen met een piraat (als hij gespeeld wordt na een andere piraatkaart, indien de skull king later wordt gespeeld, indien een mermaid na de skull king wordt gespeeld in deze slag)
- the scary mary : kan gespeeld worden als een mermaid of een escape, de speler bepaalt bij het uitspelen onmiddellijk de functie
- de skull king : kan enkel verslagen worden door een mermaid. Alle andere kaarten hebben een lagere waarde. Indien je piraten wint in de slag met de skull king, scoor je hiervoor bonuspunten (zie boven)

Titel : Skull king
Auteur : Brent Beck
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

23-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parade (Schmidt spiele)

In Parade winden ze er geen doekjes om, geen inleidende verhaaltjes, u gaat uw kaarten zo verstandig mogelijk uitspelen om zo min mogelijk negatieve punten bij elkaar te sprokkelen. De 66 kaarten tonen de nummer 0 tot en met 10 in de zes verschillende kleuren. Daarnaast is er nog een getallenspoor op een dun vouwpapiertje (waar mijns inziens voorzichtig mee moet worden omgesprongen, maar niet echt nodig is om te spelen).

De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt 5 handkaarten, de trekstapel wordt in het midden van de tafel gelegd en er worden zes kaarten opengelegd boven de nummers 7 tot en met 1 op het getallenspoor. De plaats met de nul blijft open.

In een speelbeurt kiest de actieve speler één van z'n handkaarten en speelt deze uit boven de nul op het getallenspoor.
De waarde van de gespeelde kaart bepaald welke kaarten veilig zijn en niet dienen te worden opgenomen als strafpunten. Een vier zou bijvoorbeeld alle kaarten veilig stellen tot en met de vier op het getallenspoor. De kaarten die verder wegliggen zijn niet veilig. De speler moet dan ook alle kaarten nemen die niet veilig zijn en die dezelfde kleur hebben als de gespeelde kaart. Ook de kaarten met een lagere of gelijke waarden dienen te worden genomen. De strafkaarten worden per kleur gesorteerd en voor de speler neergelegd.

Kaarten die blijven liggen, schuiven door zodat gaten worden opgevuld. Het getallenspoor verschuift zodat de eerste kaart boven de één ligt. Nadien vult de speler z'n hand terug aan tot vijf handkaarten. Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, spelen alle spelers nog één laatste kaart. Van de resterende vier handkaarten voegen de spelers er twee toe aan hun strafpunten en 2 gaan uit het spel. Daarna volgt de puntentelling.

Elke kleur wordt onder de spelers vergeleken. De speler met de meeste kaarten in een kleur draait deze gedekt en scoort slechts één minpunt per kaart. Bij gelijke stand mogen al deze spelers de kaarten omdraaien. Daarna worden alle waarden van de kaarten opgeteld. De niet-omgedraaide zijn dus een aantal strafpunten waard gelijk aan hun waarde, de omgedraaide zijn één strafpunt elk waard. De speler met de minste strafpunten wint het spel.

Titel : Parade
Auteur : Naoki Homma
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

22-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big deal (Schmidt spiele)


In dit spel probeer je de rijke stinkerd uit te hangen door villa's aan te schaffen, auto's te verzamelen en waardepapieren te eten als ontbijt.
Klinkt allemaal erg spannend, maar eigenlijk gaat u gewoon trachten setjes te verzamelen van de verschillende kaarten. Zo zitten er 8 huizen, 10 jachten, 10 oldtimers, 10 juwelen, 10 bankrekeningen, 10 aandelen, 10 muntenverzamelingen, 10 geld onder de matras, 10 postzegelverzamelingen, 10 spaarpotten, 4 zilveren staven en 8 gouden staven-kaarten in het spel.

Alle kaarten worden geschud en elke speler ontvangt 4 handkaarten (5 bij 2 en 3 spelers). De bovenste kaart van de trekstapel wordt als aflegstapel naast de trekstapel geplaatst. De speler links van de deler start het spel en voert één van de vier volgende acties uit in z'n beurt : 
- vorm een set vanuit je hand
- vorm een set met behulp van de bovenste kaart van de aflegstapel
- steel de bovenste set van een tegenstander
- leg een kaart af

1) een speler vormt een set door 2 identieke kaarten vanuit z'n hand voor zich op tafel te leggen. Gouden en zilveren staven zijn jokers en kunnen voor alles gebruikt worden. (je kan echter geen set vormen met 2 jokers) Indien je meerdere sets hebt verzameld leg je deze geschrankt op elkaar zodat ze gescheiden blijven. Ook al heb je meer dezelfde kaarten op handen, je mag er slechts 2 afleggen.

2) een speler kan ook een set vormen door een handkaart te combineren met de bovenste kaart van de aflegstapel. De set legt hij ook voor zich neer zoals hierboven beschreven. Indien de laatste kaart van de aflegstapel wordt gebruikt, blijft deze leeg tot een speler een kaart aflegt

3) een speler kan de bovenste set van een speler proberen te stelen. Dit doe je door een identieke kaart als die van de set uit te spelen, de verdediger mag vanuit z'n hand counteren door weer zo'n kaart te spelen. Dan kan de aanvaller weer bijpassen enzovoort. De winnende speler neemt de set en alle gespeelde kaarten en legt deze zoals hiervoor beschreven op z'n stapel. Uiteraard wordt deze set aantrekkelijker voor andere spelers om te stelen. (de eerste set die een speler voor zich heeft liggen, mag niet aangevallen worden)

4) indien een speler geen van bovenstaande acties kan uitvoeren of geen actie wil uitvoeren, mag hij één handkaart op de aflegstapel leggen. 

Op het einde van een speelbeurt trekt de speler handkaarten bij van de trekstapel zodat hij terug 4 (5) handkaarten heeft.
De ronde eindigt zo gauw alle kaarten van de trekstapel zijn opgebruikt EN één speler geen handkaarten meer heeft. Alle spelers leggen hun resterende handkaarten af. Nu telt elke speler de waarde van z'n kaarten voor zich op. Zo gauw een speler 1 miljoen dollar of meer heeft verzameld, eindigt het spel en wint de speler met het meeste geld. Indien nog geen enkele speler dit haalde, volgt er een nieuwe ronde.

Titel : Big Deal
Auteur : Brent Beck
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur :
Leeftijd : 8+

21-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karten Kniffel (Schmidt spiele)
    

Ik veronderstel dat u allen vertrouwd bent met het oerspel Yathzee. Deze recensie is dan ook niet zo moeilijk en hoeft zeker niet lang te zijn. Yathzee het kaartspel had ook de titel kunnen zijn van dit spel, maar dat zou waarschijnlijk licentieproblemen met zich hebben meegebracht.

In dit spel zitten 108 kaarten, telkens 18 van elke waarde van 1 tot en met 6. Alle kaarten worden geschud en elke speler krijgt er vijf bij aanvang van het spel. Daarnaast krijgt elke speler een papiertje van de scoreblok om z'n scores op te noteren. In een speelbeurt voert een speler één van beide mogelijke acties uit :
1) kaarten weggooien en kaarten bijtrekken
2) kaarten uitspelen en één van de categorieën waarderen, aansluitend kaarten bijtrekken

1) Een speler mag 0 tot 5 kaarten afgooien en evenveel of één extra kaarten bij op handen trekken. Je mag nooit minder kaarten bijtrekken dan dat je hebt weggegooid en mag ook nooit meer dan 10 handkaarten hebben.

2) De spelers leggen één van de mogelijke combinaties voor zich op tafel, noteren de score en eventuele negatieve punten (elke kaart boven de vijf handkaarten is 2 strafpunten waard) en trekken nadien handkaarten bij zodat ze er vijf hebben. De bovenste combinaties op het scoreblad zijn scores voor één, twee, drie, vier, vijf of zes dobbelstenen, het onderste deel omvat de gekende pokercombinaties en hiervoor moet je steeds vijf handkaarten (behalve de kleine straat) afleggen. Er wordt een bonus van 35 punten verkregen indien het puntentotaal van het bovenste deel boven de 63 gaat en je krijgt zelfs 20 strafpunten als dit puntentotaal lager ligt dan 43.

De mogelijke combinaties op het onderste deel van het scoreblad :
- drie dezelfde : tel de waarde van alle gespeelde kaarten op
- vier dezelfde : tel de waarde van alle gespeelde kaarten op
- full house : 25 punten
- kleine straat : 30 punten
- grote straat : 40 punten
- kniffel (= 5 dezelfde) : 50 punten

Zo gauw een speler het laatste veld op z'n scoreblad heeft ingevuld, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld en wint de speler met de meeste verzamelde punten.

Titel : Karten Kniffel
Auteur : Michael Feldkötter
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

20-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kakerlakentanz (Drei magier spiele)
 

Het moet gezegd, maar de kakkerlakken hebben Drei magier spiele nog geen windeieren gelegd.
Vaak is deze zegen tegelijk een vloek, want bij een succesvol product hoort een opvolger en nog een opvolger en ... u raadt het al.
In kakerlakentanz zetten onze kakkerlakken hun beste dansbeentje voor. Aan het spelconcept is er ten opzichte van kakkerlakkensalade en kakkerlakkensoep niets (maar dan ook niets) gewijzigd.

Ook nu weer gaat u bij aanvang van het spel de 128 kaarten netjes onder de spelers verdelen. Deze vormen een gedekte trekstapel bij de spelers. Om beurten draaien de spelers hun bovenste kaart om en leggen deze op een gezamenlijke aflegstapel. Binnen een fractie van seconden moet de actieve speler een geluid en nu ook een beweging uitvoeren. Indien er te lang wordt geaarzeld of een fout wordt gemaakt, dient deze speler alle uitgespeelde kaarten bij te nemen. De speler die als eerste al z'n kaarten weet uit te spelen, wint het spel.

In kakkerlakkendans zijn er vier dansstijlen, nl. Auw, Bzzzz, Flap flap en Mieep. 112 kaarten vertonen deze vier dansstijlen. Daarnaast zijn er nog 16 taboekaarten (net zoals bij de vorige spellen). Als deze worden opgedraaid dient de actieve speler "STOP" te roepen en wordt één aflegstapel afgesloten en een nieuwe geopend. Er kunnen maximaal twee stapels in het spel zijn. Als eer een taboekaart bovenop een stapel ligt, is deze afgebeelde dansstijl taboe en mag het geluid en beweging niet meer gemaakt worden.

Indien de actieve speler een kaart omdraait die gelijk is aan de vorig gespeelde kaart of een eventueel openliggende taboekaart mag de speler dit geluid en beweging niet maken, maar moet hij één van de andere doen.

- Bij een Auw-kaart moet je opstaan
- Bij een Mieep-kaart moet je je neus dichthouden
- Bij een Flap flap-kaart moet je met je armen fladderen
- Bij een Bzzz-kaart moet je met je vinger in de lucht draaien

Titel : Kakerlakentanz
Auteur : Jacques Zeimet
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 6+

19-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Helios
Helios (HiG) :



+ bewust een imprESSEN vooraleer de review verschijnt, omdat we het spel direct bij aankomst op tafel hebben gelegd enerzijds en omdat er al erg veel mensen zitten te wachten op deze imprESSEN anderzijds
+ prachtig spelmateriaal, elke speler heeft een eigen "puntenzakje", de manna is ook wel leuk
+ de spelregels zijn op zich helemaal niet zo moeilijk en alles is redelijk logisch opgebouwd, zoals we dat wel gewoon zijn van HiG
+ dit is zo'n spel in de reeks dat niet echt tot de zwaardere spellen zal gerekend worden aangezien de tijdsduur erg goed meevalt, maar dat je desondanks toch het gevoel hebt dat er héél wat mogelijkheden en diepgang in dit spel zitten
+ dit is zo'n spel waar je als veelspeler sowieso van gaat houden, af en toe kom je zoiets wel een keertje tegen
+ optimalisatie is erg belangrijk, sleep die bonusacties in de wacht, zodat je net dat ietsje meer kan in je beurt
+ u krijgt 2 startspelertokens voor de prijs van één (er was nog wat stansraam over dus)

- voor diegenen die hoopten op een Terra Mystica 2.0 (gezien het artwork dat toch wel gelijklopend is) moeten we toch zeggen dat dit een véél sneller spel is, eenvoudiger om te spelen, maar daarom zeker niet makkelijk om te winnen
- in mijn exemplaar was er één puntenzakje beduidend kleiner dan de andere
- misschien moeten ze bij HiG zich de moeite troosten om hun spelregels toch ineens in meerdere talen uit te brengen, het spelmateriaal is taalonafhankelijk, dus dit is perfect mogelijk
- het is natuurlijk weer een typisch euro waar je een goeie combo gaat zoeken die je het meeste punten zal opleveren, dus als dit niet je ding is, ga je dit spel best links laten liggen
- de speeloverzichten zijn jammerlijk genoeg op dunner papier gedrukt, dit had ook op een kartonnetje gemogen

Kortom : Na één speelsessie ben ik alvast fan van dit spel. De korte speelduur en het aangenaam spelverloop maken Helios tot een waardevolle aanvulling van het al fantastische aanbod dat HiG heeft. Het bordspel zonder algemeen bord (enkel spelersborden) is ook eens een keertje iets anders op je speeltafel. Er zijn slechts 3 mogelijke acties, maar toch ga je hiermee serieus aan de slag kunnen gaan. Qua herspeelbaarheid durf ik geen al te grote uitspraken doen voorlopig. Ik won de eerste speelsessie en ik vraag me nu dan ook wel af of ik volgende keer niet exact hetzelfde ga proberen te doen. Moest dit het geval zijn, dan hoop ik eigenlijk dat ik ervan langs krijg, want anders ga je toch misschien met een negatieve noot moeten eindigen. Wat voor sommigen als positief wordt ervaren maar voor anderen als negatief zal de puntentelling zijn. Gedurende het spel kan je al wel wat punten sprokkelen, maar de hoofdmoot wordt toch pas op het einde van het spel afgehandeld. Je hebt dus niet onmiddellijk zicht op hoe je er voor staat en wat je tegenstanders aan punten hebben.

18-05-2014 om 15:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 190


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Desperados of Dice Town, Lewis & Clark, Helios & The three little pigs
Speeldatum : 16/05/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Tot nog toe was er weinig spellenactie in mei (en ook hier op de blog, maar daar komt de komende dagen serieus verandering in)

17-05-2014 om 00:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
08-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Desperados of Dice Town




Desperados of Dice Town (Matagot) :


+ de vormgeving is wederom verzorgd door Pierô, moet ik u nog meer zeggen
+ u kan het spel volgens mij zowel naar uw hand zetten door goede dobbelresultaten, als met de westernkaarten en dat is een fijn gevoel
+ het is niet zomaar de beste dobbelaar die wint, uiteraard kan u het lot hier en daar een handje helpen
+ de spelregels en kaarten zijn in het Nederlands aanwezig, met enkele kleine typfoutjes (wat op zich wel jammer is)
+ de pokerfiches zijn niet the real stuff, maar ze benaderen ze alvast wel qua uitzicht, bovendien voldoen ze voor wat ze gebruikt moeten worden
+ het is een leuke, interessante filler

- het is een leuke, interessante filler, maar misschien heeft u er daar al wel genoeg van en is deze titel niet onmiddellijk de beste in de reeks
- met twee spelers is het spel eigenlijk te snel afgelopen, er wordt dan vooral stereotyp gespeeld op het zo spoedig mogelijk bevrijden van de bandieten en het bankroet maken van de tegenspeler valt dan eigenlijk weg
- de titel is op zich juist gekozen, maar had misschien korter moeten zijn : "Desperados". De Dice Town erachter maakt het voor vele mensen blijkbaar wat verwarrend. Ofwel verwachten ze een vervolg of iets gelijkaardigs ofwel verwachten ze een verbeterde versie van Dice Town en dit is totaal niet het geval. Desperados of Dice Town is een totaal ander spel dat zich gewoon in dezelfde setting afspeelt.

Conclusie : Ik blijf na een potje bij mijn eerste uitspraak, dat dit spel erg veel weg heeft van het dartspel Cricket cutthroat. U probeert uw tegenspelers zo snel mogelijk onder druk te zetten door een bepaalde bandiet te bevrijden. Zij zijn dan genoodzaakt om dit ook zo spoedig mogelijk te doen, of ze zouden hieronder wel eens wat financiële schade kunnen lijden. Er zit toch wel wat tactiek in dit spelletje, ondanks het feit dat je moet dobbelen. De westernkaarten zijn echt wel leuk en maken het spel véél dynamischer. Bovendien start elke speler met een andere startsituatie en een eigen bende-eigenschap, die je volgens mij echt moet proberen uit te spelen als het even lukt. Ik zou dit spel wel enkel op tafel leggen als u minstens met drie spelers bent. Met twee is het een beetje ping-pong over-en-weer naar mijn gevoel. Maar met meer spelers gaat u onder druk komen te staan en gaat u de juiste beslissingen moeten nemen, afhankelijk van het gegooide dobbelresultaat. Misschien bevrijdt u uw eigen bandieten, misschien gaat u net voor die bandiet die een ander al dan niet heeft bevrijd, ofwel probeert u bewust westernkaarten te verzamelen die u in een volgende beurt ongetwijfeld zeer nuttig kan gaan gebruiken.

08-05-2014 om 07:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 189


Deelnemers : Annelies & Arne
Gespeeld spel : Desperados of Dice Town
Speeldatum : 07/05/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : testpotje met twee spelers, een imprESSEN volgt, maar toch graag ook nog met drie of vier spelers

07-05-2014 om 15:36 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
06-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Room 25 (Matagot)


Vandaag komen we met een recensie van een iets ouder spel, nl. Room 25. U kon hiervan reeds een imprESSEN lezen, maar we hebben het spel slechts sinds kort ook effectief in de collectie. De hoogste tijd dus om eens wat meer aandacht te besteden aan dit "kleine", grote, spannende avontuur.

Room 25 lijkt gebaseerd op een film "The Cube" (die ikzelf niet ken, maar er werd me al verschillende keren op gewezen). De spelers trachten uit een labyrinth van kamers te geraken, tot ze aan Room 25 geraken en zichzelf een baan naar de uitgang forceren. Het spel kan in verschillende modi gespeeld worden, een solovariant, competitievariant, teamvariant, een semi-coöperatief deel, maar wat vooral interessant is, is de wantrouwen-variant. Persoonlijk zou ik vooral deze laatste aan iedereen willen aanraden om te spelen. U moet wel met minstens 4 spelers rond de tafel zitten (max. 6 overigens). In deze wantrouwen-variant krijgt u naast tegenwerking van het speelbord ook nog eens valsspelers onder de spelers. U kan het gerust vergelijken met de traiter van Shadows over Camelot of de cylons van BSG. Bovendien is het extra spannend met 4 aangezien u dan niet met zekerheid weet of er werkelijk een verrader onder de groep schuilgaat.



Het speelbord bestaat uit 25 tegels die in een vierkant liggen, met in het midden de centrale tegel waarop de spelersfiguren hun weg starten. Voor aanvang van het spel dienen bepaalde tegels wel of niet geïntegreerd te worden afhankelijk van de variant die u speelt. Elke speler krijgt een spelersmatje waarop alle tegels staan afgebeeld. Daarnaast krijg je ook vier actiefiches, 1 herinneringsfiche, een rondemarkering en een controlefiche. Voor het spel echt van start gaat, mogen alle spelers om beurten in het geheim naar één aangrenzende kamer gaan kijken (orthogonaal). Ze mogen openlijk hierover communiceren en eventueel liegen, maar ze mogen enkel aangeven of de kamer veilig is, een obstakel meebrengt of dodelijk gevaarlijk is, niet de exacte inhoud van de kamer.

Het spel wordt nog eens extra moeilijk gemaakt door de tijdsdruk. U heeft 10 ronden exact om zichzelf en de andere spelers naar Room 25 te begeven, deze naar een mogelijk exitplaats te schuiven en bovendien ook nog uit het rooster te duwen. Indien u dit lukt, dan winnen de gevangenen. Indien er twee gevangenen sterven tijdens de ontsnappingspoging of als de tijd verstreken is, winnen de cipiers of het bord.



Een speelbeurt is zéér eenvoudig. U mag in een speelronde slechts twee van de vier mogelijke acties gaan uitvoeren. Concreet gaan de spelers gelijktijdig hun acties plannen door ze blind voor zich neer te leggen op de daarvoor voorziene plaatsen op hun spelersmatje. Als iedereen klaar is met programmeren, wordt actie 1 beurtelings door alle spelers uitgevoerd, nadien wordt actie 2 uitgevoerd. Acties moeten indien mogelijk worden uitgevoerd, zelfs al is dit in het nadaal van de speler. U mag ook opteren om slechts één actie in totaal uit te voeren, als u bij de planning één actie programmeert. Je mag dan zelf bepalen of u deze in actie 1 of actie 2 speelt. Als slot van een ronde wordt er afgeteld en worden de rondemarkering van de spelers doorgeschoven op het tijdsspoor.

De acties :
1) Kijken : bekijk een geheime aangrenzende tegel, leg de tegel gedekt terug neer
2) Duwen : duw een medespeler (die in dezelfde kamer staat) in een aangrenzende kamer, is deze geheim dan wordt deze omgedraaid
3) Beweeg : beweeg naar een aangrenzende kamer, indien deze nog geheim is, wordt deze omgedraaid
4) Controle : duw een tegel uit het complex en leg deze aan de andere kant terug, alle aanwezige figuren op een tegel schuiven gewoon mee. De centrale tegel mag nooit verschoven worden, dus de centrale assen liggen sowieso vast. Indien je deze actie kiest wordt er en controlefiche naast de rij gelegd om aan te geven dat deze bepaalde rij in deze ronde enkel in die richting mag geduwd worden, dit om te voorkomen dat tegels gewoon héén en weer worden geduwd.

Spelers kunnen hun herinneringsfiche gebruiken om bepaalde geheime kamers te markeren om te onthouden wat er verborgen ligt. Ze krijgen deze fiche terug zo gauw de kamer wordt opengedraaid. Moest Room 25 al ontdekt worden voor ronde 5, dan zakt de tijdsmeter sowieso naar 5. U heeft nu dus nog 5 ronden om met alle gevangenen op deze tegel te geraken en te ontstnappen. Een overzicht van alle mogelijke kamers ga ik u niet geven, die staan overigens erg netjes op de overzichten op de spelersmatjes. Ze zijn in verschillende talen in de doos terug te vinden, ook in het Nederlands.



Neem dus snel de rol aan van de bimbo, de nerd, de wetenschapper of één van de andere karakters en baan jezelf een weg doorheen het doolhof van kamers naar Room 25, een spel vol achterdocht en berekende risico's om de finish te halen.

Titel : Room 25
Auteur : François Rouzé
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 10+

06-05-2014 om 07:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eminent domain : Escalation (TMG)


Misschien kent u het spel Eminent domain nog niet, dat is op zich geen schande, maar dan kan ik u wel aanraden om deze deckbuilder hoogdringend eens te proberen. Zoals u eerder al kon lezen op deze blog (hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1465094) schat ik dit spel zéér hoog in in mijn persoonlijke top van de "kaart"spellen. Naast Fleet en San Juan is het zeker één van mijn favorieten. Toen al bleek dat er nog ruimte was voor uitbreidingen en dat is bij deze toch al deels gebeurd. Deels zeg ik hier, want Escalation wordt letterlijk aangekondigd als de 1ste uitbreiding van het basisspel. We mogen er dus prat op gaan dat er nog zullen volgen. Laat me eerst al beginnen met te zeggen wat ik onmiddellijk miste in deze uitbreiding. Het mysterie van het nut van de verschillende grondstoffen blijkt ook met deze uitbreiding nog niet opgelost. Of u nu oranje, groene of lila "schijfjes" verzamelt, het maakt niet uit, ze zijn allen evenveel waard en hebben totaal geen verschillende effecten ... hierop zullen we dus nog moeten wachten in een volgende uitbreiding.

Dan maar over naar de zaken die wel zijn toegevoegd of veranderd. Ik geef ze graag even op een rijtje om nadien iets nadrukkelijker en van naderbij te bekijken :
- u kan aan de slag gaan met vijf spelers, u krijgt dus wat extra rolkaarten en een extra spelershulp
- nieuwe startplaneten met extra mogelijkheden doen hun intrede
- 15 extra planetenkaarten die op hun beurt weer betrekking hebben op onderstaand puntje
- 32 nieuwe technologiekaarten die een volledig nieuwe tech-tree mogelijk maken
- 8 extra politics-kaarten die u nodig heeft voor het hieronder staande puntje
- 18 scenariokaarten die het toelaten om elke speler een andere beginsituatie mee te geven (elk met z'n eigen startdeck, startplaneet en alvast 1 technologie)
- 5 vloottegels die het spel naar een nieuw militair niveau tillen
- tenslotte zijn er nog 3 erratakaarten en een sticker om gewijzigde spelregels van het basisspel aan te passen

De allerbelangrijkste verandering in deze uitbreiding is volgens mij het militaire aspect dat serieus wordt opgewaardeerd. Vroeger kon je planeten annexeren door ze te koloniseren of militair over te nemen. Die eerste weg was in vele gevallen de iets eenvoudigere weg en werd door de meeste spelers dan ook gekozen. Bovendien hadden de verschillende vliegtuigminiaturen geen enkele andere functie. Dit is nu wel het geval, de fighters, destroyers en battlecruisers brengen hun eigen sterkte en effecten met zich mee. Als actie kan een speler ervoor kiezen om geen kaart uit te spelen, maar hun vlootkaart te gebruiken. Zo kan je drie fighters inruilen voor een destroyer of twee destroyers voor een battlecruiser. Deze battlecruiser levert op het einde van het spel 2 punten op, maar kan tevens worden ingeruild om een planeet te annexeren hoeveel de militaire kost ook is. Bovendien kan je je vloot ook nog eens gaan upgraden (zoals bij een technologie) door het uitspelen van drie wetenschapskaarten of het afleggen van drie fighters. Met de uitbreiding kan u dus ook technologieën gaan aanschaffen door het inleveren van delen van je vloot. Je voelt onmiddellijk dat die vloot een heel nieuw aspect is geworden in het spel en je véél meer keuzemogelijkheden gaat geven.

Enkele nieuwe terminologieën : er zijn ook enkele nieuwe gimmicks toegevoegd aan het spel. Zo kan je vredevol de strijd aangaan en hiervoor overwinningspunten krijgen, mits je daarvoor de juiste kaarten hebt voor je liggen. Je kan afgespeelde kaarten uit je aflegstapel gaan oppikken met andere kaarten, je kan planeten van tegenspelers van de kaart gaan vegen (maar ze krijgen hiervoor wel een aantal punten) en er zijn kaarten met genererende slots, dit wil zeggen dat je bij aanvang van een ronde telkens een fighter zal krijgen bijvoorbeeld.

De nieuwe startplaneten tonen dan weer allerhande combinaties van veel punten en weinig mogelijkheden of weinig punten en meer ruimte voor grondstoffen of extra symbolen om te gebruiken bij het volgen van een rol. Sommige planeten kunnen enkel via een militaire overname worden ingepalmd terwijl anderen enkel kunnen gekoloniseerd worden of door afgave van een battlecruiser.

De nieuwe technologiekaarten op hun beurt zorgen dan weer voor fictieve grondstoffen die je kan gebruiken op het moment dat je ze nodig hebt door de kaart af te geven. De kosten zijn nog steeds 3,5 of 7 technologie, maar ook 3 fighters, 2 destroyers of 1 battlecruiser respectievelijk kunnen worden afgegeven. Sommige kaarten hebben als voorwaarde dat je een planeet van alle soorten voor je hebt liggen.

Deze uitbreiding brengt natuurlijk wéér héél wat extra mogelijkheden met zich mee en ik zit dan ook te popelen om deze titel nog eens zo gauw als mogelijk op tafel te krijgen. Hopelijk kom ik dan ook gauw bij u terug met een rijkgevulde imprESSEN.

Titel : Eminent domain - Escalation
Auteur : Seth Jaffee
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

04-05-2014 om 20:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 188


Deelnemers : Andy, Cynthia, Naomi, Jürgen, Bjorn, Kawai, Renjie & Arne
Gespeelde spellen : Istanbul, Norderwind, Coyote, Stef Stuntpiloot, Room 25 & Pitch car
Speeldatum : 01/05/'14
Speelplaats : Spellenclub 1000-1 bij de president himself at home
Opmerkelijk : 't was wederom gezellig daar in het verre Bredene. Fijn dat er enkele overwinningen voor mij persoonlijk in zaten, maar vooral erg goed gelachen en plezier gemaakt.

03-05-2014 om 23:37 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
01-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Desperados of dice town (Matagot)


Ik weet niet of u vertrouwd bent met het betere "vogele-pik-spel", maar als dit het geval is, kent u ongetwijfeld Cutthroat-cricket. In dit spel moet u zo snel mogelijk een combinatie van getallen drie keer weten te raken om nadien strafpunten uit te delen aan uw tegenstanders. Diegene die als eerste alle gevraagde combinaties gooide EN het minste strafpunten heeft, wint het spel.

Het doel in deze dobbelspin-off van Dice Town hanteert ongeveer hetzelfde principe, maar dan geen darts om te gooien maar dobbelstenen. Elke speler krijgt een set bandieten (vijf om precies te zijn) die zijn gevangen genomen. Elke bandiet heeft een verschillend aantal "clicks" nodig om hem te bevrijden uit de gevangenis. Zo gauw je dit gelukt is, kan je schade gaan toebrengen aan de andere spelers door wederom het symbool van de bevrijde bandiet te gaan gooien.

Concreet bestaat dit spel uit 4 bendekaarten, 20 bandieten, 4 dobbelstenen, 200 dollar aan pokerfiches en 28 wild westkaarten. Alle spelers nemen hun bendekaarten en bandieten en leggen deze gevangen voor zich neer met het grootste getal naar boven gericht. Telkens wanneer ze een ontsnappingspoging ondernemen, zal dit getal met één click naar beneden gaan. Zo gauw dit op nul (symbool van de bandiet) komt, is hij bevrijd en wordt de kaart omgedraaid naar de vrije kant.

In een beurt gooit de speler tot drie keer met de dobbelstenen. Bij elke rol mag bepaald worden om een deel of alle dobbelstenen te hergooien. Na drie gooien of wanneer de speler tevreden is met het resultaat en stopt, wordt dit afgehandeld. De dobbelstenen tonen aan vijf zijden de symbolen van de verschillende bandieten en een zesde actiesymbool. Dit actiesymbool is erg belangrijk want dit gaat je in staat stellen om in combinatie met een ander gegooid symbool één van je bandieten een click te geven. Gooi je twee actiesymbolen, dan kan je deze toewijzen aan één bandiet of eventueel meerdere (indien je deze symbolen gooide natuurlijk).

In het slechtste geval gooi je niets en krijg je afhankelijk of je drie dezelfde, vier dezelfde of een potje rommel gooide, wild westkaarten. Deze kaarten laten je toe om hier en daar eens tegen de regels te zondigen. Zo gauw een speler bandieten heeft bevrijd, kan hij ook schade gaan aanrichten bij de tegenstanders. Als hij een actiesymbool toewijst aan het gegooide symbool van de bevrijde bandiet, gaat deze dollars stelen van de andere spelers. Het gestolen geld gaat in een gezamenlijke pot.

Zo gauw een speler al z'n bandieten heeft bevrijd en het meeste geld over heeft, wint hij of zij het spel.
Indien hij of zij nog niet het meeste geld heeft, moet je dus proberen om de anderen nog geld afhandig te maken of zelf geld bij te winnen door het uitspelen van bepaalde wild westkaarten.  Een andere mogelijkheid om het spel te winnen is om alle andere spelers bankroet te maken, zodat ze allen uit het spel liggen.

Titel : Desperados of Dice Town
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 8+

01-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : What's he building in there?


What's he building in there? (Baksha games) :

+ thematisch is dit gewoonweg fun : een zotte wetenschapper die een massavernietigingswapen probeert te creëren, maar tegelijkertijd ook een ontsnappingsplan uit z'n mouw moet schudden om, in geval van mislukken, zijn leven veilig te stellen
+ het materiaal is deftig, de kaartjes van prima kwaliteit en de pion van de wetenschapper is wel leuk (maar misschien ietwat te groot)
+ vanaf ronde 1 heb je het gevoel dat het afwerken van je opdrachten nooit zal lukken, maar beetje bij beetje, stap voor stap kom je toch dichter bij je doel en haal je het net (bij 3 spelers, bij meer spelers denk ik dat er toch spelers het net niet zullen halen)
+ de komische noot die wordt gehanteerd in de uitvindingen en de meesterplannen zijn schitterend
+ de werkplaatsen hebben een gekend worker-placement-element, maar toch met een twist waarbij de eerste speler bepaalt wat er gebeurt
+ je kan elkaar echt wel een peetje stoven in dit spel, maar hebt ook uitwijkmogelijkheden dus het hoeft niet altijd dodelijk te zijn
+ het idee dat je een patent van een uitvinding die reeds is uitgevonden, kan afkopen geeft het spel weer een twist (kennis opsparen en geld uitgeven of andersom?)
+ ons eerste spelletje was close, erg close, één overwinningspunt om precies te zijn
+ eens je vertrokken bent, kan een ronde erg snel worden afgehandeld, alles is duidelijk en ook makkelijk uit te leggen voor dit toch wel complexere worker-placement-spel

- het verschil tussen een basisgrondstof en geavanceerde grondstof is op de kleine kaartjes niet altijd héél erg duidelijk (hoewel het één in een vierkante achtergrond en de andere in een ronde staat)
- de extra uitvindingen zijn in ons spel niet gebruikt, enkel tot slot aangeschaft voor overwinningspunten, aangezien je de vijftien ronden echt wel nodig hebt om te slagen in je opzet
- dit is een redelijk droog spelletje, er is zeker een thema aanwezig maar in het hart is het gewoon grondstoffen verzamelen, sommige upgraden en de juiste combinaties afgeven om uitvindingen te doen
- met drie spelers is de speeltijd conform het speelplezier, maar als je met vijf of zes aan de slag gaat, lijkt het me te lang te gaan duren voor wat het is

Conclusie : ik keek enorm uit naar deze titel in Essen. Jammerlijk genoeg was hij door omstandigheden niet ter plaatse en had ik hem eigenlijk al een beetje opgegeven en begraven. Ik ben dan ook erg blij dat hij er toch nog door is gekomen. In zekere zin doet dit spel me wat denken aan Agricola en Caverna qua spelconcept, enkel de mooie houten meeples zijn vervangen door kaartjes. Dit is wel niet zo'n spel dat je in de gauwte op tafel gooit, je moet je tijd nemen en hebt een lijvig spel voor de boeg. De keuzes zijn echter redelijk eenvoudig en rechtlijnig. Uitleg van de spelregels kan zeer snel gegeven worden en dat is erg knap. Dit is een erg atypsich spel voor een Amerikaanse uitgeverij en zou zomaar passen in het gamma van Lookout games of de zwaardere Hans im Glücks. Komt u één van de volgende met mij de wereld nog eens veroveren? U mag gerust met één puntje verschil van me winnen!

30-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pagoda


Pagoda (Pegasus spiele) :


+ dit spel zou zonder problemen thuishoren in het rijtje 2-persoonsspellen van 999 games (en dat is positief)
+ ik durf het op zich een beetje vergelijken met Lost cities qua spelplezier en speelgemak
+ je moet uiteraard de juiste kaarten in handen krijgen, maar kan er ook wat naar gaan spelen
+ er zit meer tactiek in dan je op het eerste zicht (en in het eerste spel) zou denken
+ het materiaal is mooi, kleurrijk en erg deftig, de persoonlijke spelersborden zijn erg fraai vormgegeven
+ het feit dat er 5 open kaarten liggen bij de tegenspeler en je normaal slechts 2 dichte handkaarten hebt, maakt het interessant om elkaars spel een beetje te gaan voorspellen en ervoor te zorgen dat je de andere speler geen al te hoge punten gaat toekennen
+ dit is zo'n spel waarbij je een beetje moet proberen te geven om nadien véél te nemen
+ de speciale acties die je kan bijverdienen zijn echt wel de moeite om een bepaalde situatie in jouw voordeel te buigen

- weinig negatieve punten als je dit spel kan plaatsen in de categorie waarin hij thuishoort
- misschien een minpuntje voor het puntensysteem dat op zich wel duidelijk is, maar nergens staat afgebeeld, dit had op het speelbordje mogen worden aangegeven
- na een kwartier spelen waren we zelf tot het inzicht gekomen om telkens na een beurt de gespeelde kaarten af te ruimen, dit maakt het overzichtelijker en stelt je in staat om je gespeelde acties in een beurt beter bij te houden
- je moet de kaarten van de aflegstapel echt wel goed schudden, want de kleuren gaan samenklitten en dan kan je wel eens een killercombo uit je mouw schudden (want je hebt graag véél van dezelfde kleur, zeker als het een gevraagde kleur is natuurlijk)

29-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs