 Toen ik de spelregels van dit spel aan het doornemen was, kreeg ik wel een héél groot déjà-vu-gevoel. Dames en heren, ik presenteer u "Oh hell" in een piratenthema en met enkele kleine aanpassingen. In Skull king gaat u weer een potje slagen halen, meer zelfs, u gaat op voorhand voorspellen hoeveel slagen u gaat halen en probeert vooral dit te bewerkstelligen, want meer of minder slagen halen, is een erg pijnlijke zaak voor uw punten. Een potje wordt gespeeld over 10 ronden, waarbij u in ronde 1 één handkaart krijgt, in ronde 2 twee enzovoort (andersom dan bij Oh hell dus). Wat ook werd aangepast is het voorspellen van je slagen. Je gaat allen gelijktijdig een aantal vingers in de lucht steken. Zoek je meer dan vijf slagen te halen of ben je ergens vingers kwijtgespeeld mag je twee handen gebruiken. De voorspellingen worden genoteerd en dan wordt er een potje slagenhalen gespeeld. De speler links van de deler komt in de eerste slag uit. Zijn uitgespeelde kaart bepaalt welke kleur moet gevolgd worden. Indien je niet kan volgen, mag je een andere kaart spelen of één van de speciale kaarten (die overigens altijd mogen gespeeld worden, ook al kan je kleur bekennen). De speler die de hoogste kaart speelt, wint de slag. Er zijn enkele uitzonderingen die ik u graag hieronder even meegeef. De speler die de slag wint, begint de volgende slag.
De speler die het aantal voorspelde slagen heeft gehaald, scoort 20 punten per gewonnen slag. De speler die z'n bod niet haalt, krijgt geen punten, maar krijgt 10 minpunten voor elke slag te veel of te weinig dan z'n oorspronkelijke bod. Indien een speler een bod van nul doet en hij behaalt dit, scoort hij 10 punten x de ronde waarin je zit (dus 10 punten voor ronde 1, 20 voor ronde 2, ..., 80 voor ronde 8, ...). Bovendien kunnen er ook enkele bonuspunten gewonnen worden door de speciale kaarten te verzamelen (de skull king en de mermaid), je krijgt deze bonus enkel als je je vooropgestelde bod hebt weten te bereiken. Als je de skull king kaart hebt, krijg je 10 punten voor elke piraat (zwarte kaarten) in je slagen. Indien je de skull king wint in een slag waarin je je mermaid uitspeelt, win je 50 bonuspunten. De speler die na 10 ronden het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.
De speciale kaarten : - escape : deze kaart is nul waard en kan gespeeld worden om een slag zeker niet te halen. Indien iedereen deze kaart speelt, wint de speler die als eerste deze kaart speelde de slag - mermaid : is hoger dan alle andere kaarten, maar wordt verslagen door piratenkaarten (zwart). De mermaid is zelfs sterker dan de skull king (en je krijgt er eventueel een bonus voor op het einde van het spel, zie boven) - piraten : deze kaarten zijn hoger dan alle kaarten van de andere kleuren en de mermaid. Je kan slechts op 3 manieren een slag niet winnen met een piraat (als hij gespeeld wordt na een andere piraatkaart, indien de skull king later wordt gespeeld, indien een mermaid na de skull king wordt gespeeld in deze slag) - the scary mary : kan gespeeld worden als een mermaid of een escape, de speler bepaalt bij het uitspelen onmiddellijk de functie - de skull king : kan enkel verslagen worden door een mermaid. Alle andere kaarten hebben een lagere waarde. Indien je piraten wint in de slag met de skull king, scoor je hiervoor bonuspunten (zie boven)
Titel : Skull king
Auteur : Brent Beck
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+
|