Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-08-2011
A few acres of Snow (Treefrog games) (2)
Alvast een engelstalig filmpje met de spelregeluitleg om u te laten watertanden.
Aangezien dit het spel van de maand augustus is op onze retro-avond, hier toch nog wat meer info omtrent dit spel.
CROKINOLE
Crokinole is een spel dat met 2 tot 4 spelers kan worden gespeeld. Het eigenlijke spel wordt gespeeld in teams van 2 spelers, waarbij de teamgenoten schuin tegenover elkaar zitten. Elke speler ontvangt zes schijven in z'n kleur. Om beurten schieten de spelers schijven (Pitch-car-gewijs) op het bord. Ze starten elk achter de startlijn (buitenste cirkel) van hun kwadrant en trachten hun schijf zo ver mogelijk in het midden van het bord te krijgen. Het speelbord bestaat uit een grote cirkel die is onderverdeeld in verschillende zones : - aan de buitenrand is de "goot", schijven die hier terecht komen leveren niets op - er is een dunne rand van waar de schijven in het spel worden geschoten, schijven die hier terechtkomen, worden in de goot gedeponeerd en zijn bijgevolg ook niets waard - de volgende ring levert 5 punten op aan het einde van het spel - de middelste ring levert 10 punten op aan het einde van het spel - de binnenste ring levert 15 punten op aan het einde van het spel - in het centrum van het bord zit ook nog een gat, indien je je schijf hierin krijgt, wordt deze opzij gelegd en levert deze sowieso 20 punten op aan het einde van het spel.
Dit lijkt allemaal makkelijk, maar er zijn wel enkele regels waarmee rekening dient worden gehouden.
* indien je een schijf inbrengt als er geen schijven van de tegenstrever zijn (bv. eerste schijf), dan dient deze in de binnenste ring te blijven liggen (zo niet, wordt de schijf onmiddellijk in de goot gelegd) * indien er wel schijven van de tegenstander liggen, dient een ingebrachte schijf eerst deze te beroeren vooraleer het een geldig schot betreft. Ongeldige schoten komen in de "goot" terecht. * indien je tijdens een ongeldig schot een eigen schijf raakt, wordt deze ook van het bord verwijderd * enkel de speler die een schijf inbrengt, mag het bord aanraken (deze mag nooit gedraaid of verplaatst worden) * de spelers dienen op hun plaats te blijven zitten, er moet steeds contact zijn met je achterste en de stoel
Nadat alle schijven zijn ingebracht, worden de scores opgeteld (vergeet de opzij gelegde 20-punters niet) en wordt het verschil tussen de twee teams berekend. Dit is de score voor die ronde. Je kan het spel zo lang spelen als je wil of tot een afgesproken aantal punten. Een standaardspel loopt tot 100 punten.
Eigen mening : Dit is weer zo'n fijn spel, waar je ongetwijfeld veel medespelers voor zal vinden. Het spelconcept is zeer simpel, maar om het echt onder de knie te krijgen, zal je toch veel moeten oefenen. De kwaliteit van het materiaal (Mayday-versie) is redelijk goed, het is een mooi bord, goeie schijven, enkel de pinnetjes om de punten aan te duiden, zijn totaal fout en passen helemaal niet in het scorebord, maar we noteren onze score even vrolijk. Nadeel van zo'n spel is dat het moeilijk te vervoeren is en bovendien ook nog eens een lompe vorm heeft om mee te nemen natuurlijk. Voor een spellenavond neemt dit toch al een aanzienlijke plaats in in onze zo al "te kleine" koffer. Af en toe het bord boenen is ook geen overbodige luxe, dan schuiven die schijfjes toch zo veel beter en gaat het spelplezier zienderogen omhoog.
Volgende week vrijdag 5 augustus houden we onze jaarlijkse retro-avond. Indien u een spel zeker wil spelen, laat ons dan een seintje. Breng al uw oude, foute en lievelingsspellen mee die avond. Tot dan ! (klik op de afbeelding om te vergroten)
Vandaag ga ik eens iets nieuws proberen, gewoon omdat ik er eens zin in had. Een oud spel bovenhalen, de regels nog eens doornemen en er een korte bespreking van maken hier op de blog. Ik moet eerlijk bekennen dat dit één van de favoriete kaartspellen is van mijn vriendenkring. Ikzelf durf er al wel eens voor te passen, zeker als je een spel in diverse kringen gaat spelen, dan geraak je het wel eens beu.
Oh hell is een zeer eenvoudig slagen-halen-spel, maar met een nodige twist erin. Het spel bestaat uit een deck van 112 kaarten, waarvan 96 kaarten in 6 verschillende kleuren en 16 actiekaarten.Wat u zelf wel dient te voorzien, is een kopie van het scoreblad en schrijfgerei, want de puntentelling, daar draait het in dit spel allemaal om.
Oh hell verloopt over tien ronden waarin we gaan slagen halen. Elke ronde krijg je een kaart minder, dus de ronden zullen steeds sneller afgehaspelt worden (in ronde 1 krijg je 10 kaarten, in ronde 2 nog 9, ...). Na het uitdelen van de kaarten wordt de bovenste kaart van de stapel nog omgedraaid, dit is de troefkleur. Nu gaan alle spelers voorspellen hoeveel slagen ze zullen halen in deze ronde en hier zit de ganse essentie van het spel. Het komt erop neer dat je effectief ook je voorspelling gaat laten uitkomen, je hoeft dus niet superveel slagen te halen om punten te scoren in dit spel.
Het spelverloop is een gewoon potje slagen-halen, je dient kleur te bekennen als je kan volgen. Indien je niet kan volgen, kan je de slag afkopen of gewoon een andere kaart weggooien. Maar pas op, in Oh hell kan alles in een seconde veranderen. De grijze actiekaarten zorgen daarvoor. Je hebt actiekaarten die de troef laten verdwijnen, die een nieuwe troef op tafel brengen, die extra min- of pluspunten toevoegen aan een slag of jokers die de hoogste waarde aannemen van een zelf gekozen kleur. Nadat alle slagen zijn binnengehaald worden de punten geteld.
U krijgt : - 1 punt per gewonnen slag - 5 punten voor elke +5-actiekaart die je in je slagen hebt - 5 strafpunten voor elke -5-actiekaart die je in je slagen hebt - 10 punten als je je voorspelde aantal slagen hebt gehaald - 5 strafpunten als je je voorspelde aantal slagen niet hebt gehaald
De speler die na tien speelronden het meeste punten heeft verzameld, wint dit hilarische kaartspel. Het moet niet altijd moeilijk zijn, om leuk te zijn.
Bijzonderheid : dit spel zit in onze collectie sinds de opstart van spellenclub SpinLi
Titel : Oh hell! Auteur : Oliver Freudenreich Uitgeverij : 999 games Aantal spelers : 3-8 Leeftijd : 10+ Speelduur : 45 min.
Vandaag las ik het nog maar eens ... we worden overstelpt met nieuwe spellen. Of ze al dan niet innovatief zijn, daar ga ik in dit bericht geen aandacht aan besteden, maar wel aan de hoeveelheid van spellen. Hoe groot is jouw collectie? Te groot, nooit groot genoeg, bescheiden of belachelijk groot?
Zowel op de site van Opiniated gamers als op die Bruno Faidutti wordt er een boompje opgezet over dit euvel. Bij Bruno was het zelfs zo erg dat hij door de bomen het bos niet meer zag. Z'n jarenlange reeks van "Game of the year" is waarschijnlijk voor de laatste keer ten tonele gevoerd. Enerzijds is hij dit jaar bezig geweest met andere zaken, zodat spelen op de tweede plaats kwam. Daarnaast is het ook steeds moeilijker om zo'n prijs uit te reiken, zeker als je weet dat bijna alle spellen die verschijnen van een belachelijk goede kwaliteit zijn ... qua materiaal. Alles moet tegenwoordig gepimpt, getuned en nog eens fijngetuned zijn. De één heeft een plastic miniatuurpoppetjes fetish, terwijl de andere kickt op kilo's houten speelstukken. De speelborden, kaarten, dobbelstenen, ... worden aan het thema aangepast en grafisch is het zelfs al beter dan een computerspel aan het worden.
Qwirkle won de Spiel des jahres, toch de meest toonaangevende prijs die er te rapen valt in spellenland. Verdiend of niet? Het is een goed spel, dat zeker en vast, voor de ganse familie, dat ook, maar of het nu zo goed is dat het ook die prijs daadwerkelijk verdiend ??? Dat de kennerspiel naar 7 Wonders gaat is dan eigenlijk enigszins een troostprijs voor mij persoonlijk. Ik zou deze de grote prijs hebben gegeven, zodat ook zo'n type spel bij het héél grote publiek zou bekend geraken. Als kennerspiel valt hij misschien ietsje te licht, is z'n gameplay te snel, ... maar dat is natuurlijk muggenziften ... dus met enige trots en chauvinisme zeggen we dan ook driewerf hoera voor Repos productions!
Bij opiniated gamers haalden ze een ander puntje aan van al die kwantiteit. Hoe hou je je collectie onder controle? Moet je al die spellen wel blijven aanschaffen. Enkele leuke tips geven ze wel, alhoewel we daar ook al zelf waren achtergekomen. Ik geef er u hier enkele op een rijtje :
- leg het aantal spellen van je collectie vast (gebruik bijv. een veelvoud van 5) - prima ik ga voor 10.000 dan moet de die-hard-verzamelaar denken - een spel aankopen doe je pas nadat je er één uit je collectie hebt verwijderd - tja ... maar welke doe ik dan weg - spellen die je in meer dan een jaar niet speelt gaan uit de collectie - en als ik voor een bepaald spel maar geen speelkameraden vind? - koop geen spellen die je vrienden in hun collectie hebben - begrijpelijk, maar toch zo lastig om dat éne leuke spel dan aan je vrienden te laten
U snapt ook wel dat ik het nu een beetje in het belachelijk trek, maar zo zit de vork eigenlijk wel een beetje in de steel. Ik heb mezelf een tijdje geleden voorgenomen om ook niet te veel aandacht aan Essen te besteden. Maar vandaag betrap ik me erop dat ik alvast een lijstje heb aangelegd om op bordspelplaza te posten met de nieuwigheden voor Essen... daarmee heb ik ze natuurlijk nog niet aangeschaft. Ook dit jaar heb ik weer het voornemen om niets te kopen vooraleer ik het heb gespeeld, de nodige reviews heb van gelezen of het in het Nederlands verschijnt ... maar of dit daadwerkelijk gaat lukken.
Eén troost heb ik misschien al wel ... mijn vaste speelkameraden delen diezelfde mening. Misschien kunnen we in het Essen weekend samen afspreken om eens een ouder spel te spelen, zodat we bij al dat geweld niet te gek worden gemaakt. Want als je dan de filmpjes ziet op het net van beursdag 1 & 2, dan heb je er zeer veel zin in om ervoor te gaan op beursdag 3.
Misschien moet ik zelf ook eens overdenken om een systeem uit te werken, hoe ik op een relatief eenvoudige manier spellen opzij kan schuiven. Spellen die prioriteit krijgen, spellen die interessant zijn om te volgen en welke onmiddellijk in de prullenmand mogen belanden. Er zullen waarschijnlijk wel weer lijstjes worden gemaakt. En als ik ermee klaar ben, zal ik ze graag met u delen. Mocht u ondertussen leuke ideeën hebben om mij te helpen, dan hoor ik het graag.
Hopelijk mag u al vrolijk genieten van de zomerse vakantiedagen. Wij hebben onze rust in ieder geval verdiend, al zeggen we het zelf. Hoog tijd dus om ons volle bak toe te leggen op onze hobby, spellen spelen.
Maar eerlijk is eerlijk, bij erg mooi weer is het niet zo vanzelfsprekend om een bordspel op tafel te leggen. Binnen ga je niet zitten want dat zou zonde zijn van die mooie zonnige dag die je dan verliest, buiten is het dan misschien weer een beetje te warm om op een zonovergoten terras een Caylus open te leggen, om nog maar te zwijgen van een 7 Wonders bij redelijk wat wind. Tja, daar zitten we toch wat mee gewrongen, dus moeten we het over een andere boeg gooien en halen we spelletjes boven die de weerselementen doorstaan en gerust met een frisse pint, coctail of cola kunnen worden gecombineerd.
Beginnen doen we met de ondertussen traditionele chiro en scoutsspelletjes : Kubb en Mollky. Deze spellen vervaardigd uit hout, zijn een must voor elke campingganger. Het enige dat je nodig hebt, is een beetje ruimte (en zorg zeker dat je die hebt, anders zou je wel eens kapotte achterlichten kunnen bewerkstelligen bij de camper van de buren). Een goeie rug en een beetje fysiek kunnen ook zeker geen kwaad, bij 30° ga je toch zweten als een rund en is een verfrissende duik achteraf misschien aangeraden. Wij, al een beetje op leeftijd, verkiezen het dan ook te spelen in de schaduw van een grote olijfboom.
In Kubb gaan twee teams het tegen elkaar opnemen. Ze gooien om beurten zes stokken naar de vijf opgestelde paaltjes van de tegenstrevers. Als ze deze omgooien, worden deze in hun veld gegooid en terug rechtop gezet. Nu dient de andere ploeg eerst deze paaltjes om te gooien vooraleer op de linie van de tegenstrevers te mogen gooien. Wij halen de paaltjes die in het veld staan en geraakt worden uit het spel, zodat het spel ietwat sneller verloopt, maar normaal gezien gaan deze terug naar de andere kant. Zo blijf je gooien tot je alle paaltjes van je tegenstrever hebt omgegooid. Afsluiten doe je met het omgooien van de koning die centraal in het veld staat. Maar gooi deze zeker niet in de loop van het spel om, want dan verlies je onmiddellijk.
Molkky is een ander verhaal, (persoonlijk vind ik deze leuker) deze bowling-petanque-variant speel je gewoon met z'n allen tegen elkaar. Het spel bestaat uit één werpstok en tien paaltjes met de cijfers 1-10 erop. Je gooit om beurten. Gooi je één paal om, dan krijg je de punten die op het paaltje staan. Gooi je meerdere kegels om, dan scoor je het aantal omgegooide kegels aan punten. De speler die eerst 50 scoort, wint het spel. Maar pas op, je moet exact op 50 punten eindigen, ga je erover, val je terug op 25 punten.
Nog een aanwinst voor de zwoele zomeravonden is zonder meer Perudo. Tussen pot en pint een beetje bluffen, het irritante geratel van de dobbelstenen op de achtergrond. Je zal alleszins heel wat bezoekers over de vloer krijgen die een kijkje komen nemen bij al dat kabaal. Voor de spelers die een potje chapeau kennen, moet ik het spel niet uitleggen, voor de anderen ga ik dat zeker hier niet doen, aangezien het allemaal zeer abstract is om uit te leggen, ... maar toch eenvoudig om te spelen. Moest u ooit de kans krijgen om dit spel te spelen, schuif dan zeker aan tafel aan. Moest u dit spel ergens in de winkel zien liggen voor een mooie prijs, koop het dan gewoon, steek het standaard in je koffer of het handschoenenkastje van je auto, want je gaat er een hoop plezier aan beleven.
Wat zijn we nu weer van Queen games gewoon? Vlotte, snelle gameplay met eenvoudige spelregels. Is dit dan een echte Queen? Neen, mijne dames en heren. Versta me niet verkeerd, de gameplay is op zich te doen, het gaat nog steeds goed vooruit en het speelplezier primeert zeker, maar het spel omvat zo veel meer.
Ik vind dit persoonlijk één van de betere spellen die ik dit jaar al gespeeld heb. Wat op het eerste zicht misschien makkelijk en weinig controleerbaar lijkt, is dit helemaal niet. Je hebt ongelooflijk veel zaken waarmee je rekening dient te houden. Je tracht weer punten te sprokkelen waar het maar kan. Het komt erop aan om overal te scoren, zowel in je kasteel, je ridderorde als de strijd tegen Frankrijk. Enige tactiek is toch vereist bij het inzetten van je ridders.
Ook dit spel verdient zeker een extra speelbeurt om goed te kunnen beoordelen. Ik heb de eerste testversie redelijk stevig gewonnen, dus misschien ben ik daarom iets euforischer dan ik zal zijn na een serieuze nederlaag. Maar enkele concrete feiten kan ik sowieso al even op een rij zetten :
- het materiaal is zoals gewoonlijk prachtig, stevig karton, houten blokjes van verschillende grootte afh. ridderkracht - waarom toch weer die stickertjes? oké, het is goedkoper, maar het is toch zo'n gedoe en hopelijk lossen ze niet te snel - typisch Queengames om dan toch ook extra stickertjes te voorzien - er zijn twee speelbordjes voorzien om de voorraad geld, schildknapen en stemblokjes te leggen, wij vinden ze overbodig en gebruiken ze niet - het spel is ook voorzien van een stoffen zakje waarover niets staat vermeld in de spelregels, wij veronderstellen dat je hierin het materiaal gewoon moet stockeren, ik gebruik het misschien voor andere doeleinden (merci Queen) - wederom strakke spelregels van Queen, vlot en duidelijk leesbaar - waarom dat extra blad met de opstelling en uitleg van de kaarten, ik vind die grote vierkante papieren zo onhandig aan een speeltafel (zelfde opmerking voor Smallworld trouwens). Druk het gerust bij in de spelregels - de iconografie is op zich zeer duidelijk en eenvoudig eens je het spel een keertje gespeeld hebt - de volgorde van een speelbeurt is op je overzicht gedrukt, dit is echt handig in het begin, want je vergeet in al je enthousiasme wel eens een bepaalde fase (hoewel het er maar zes zijn) - ...
Lancaster is alleszins een aanwinst in onze spellenkast en tilt Queengames weer een plaatsje hoger in de doorwinterde-spelers-kring. Nadat Fresco nog redelijk familiegetint was, gaat deze echt wel een stapje verder en is hij samen met Shogun één van de tactischere spellen van deze uitgeverij.
Smallworld is en blijft één van de paradepaardjes van Days of Wonder. Na enkele mini-uitbreidingen, verscheen deze stand-alone game op de markt. Het spelprincipe van de originele Smallworld blijft behouden, maar we duiken nu onder de grond met een hele hoop nieuw personages en eigenschappen.
Smallworld Underground herbergt ook enkele nieuwigheden, ik som ze even voor u op : - de startspeler is diegene die als laatste in een grot of onder de grond heeft vertoefd - de locale bevolking wordt ingeruild voor monsters die al bestaan uit 2 fiches, dus moeilijker te verslaan zijn - als de monsters verslaan zijn, komen er speciale voorwerpen of speciale plaatsen in die regio, die je een extraatje opleveren - er zijn een heel deel nieuwe toeters en bellen die vasthangen aan de personages en eigenschappen - in het midden van het bord loopt een rivier, die je mag overschreiden (voor 1 fiche), maar tijdens de herverdeelfase moet je je fiche eruit nemen, je mag zelfs langs de rivier vertrekken met je nieuwe ras - ik heb het gevoel dat het spelbord kleiner is, door enkele regio's die je enkel met bepaalde rassen kan gebruiken (zoals bijv. vulkanen), zodat je nog sneller op elkaars lip zit
Ik denk dat het dit zowat zal zijn, dus echt veel vernieuwend vinden we zeker niet terug. Let op, ik vind Smallworld underground verre van slechts ... het blijft een steengoed spel (als je een fan bent van Smallworld natuurlijk). Of het effectief ook beter is dan het origineel daar twijfel ik dan wel weer aan. Natuurlijk ken ik de personages nog niet goed genoeg om er al de mogelijkheden uit te halen.
Ik heb ook de indruk dat je veel meer punten kan scoren door bepaalde toeters en bellen die in het spel zitten, als je die goed kan uitspelen. Vooral de speciale plaatsen en voorwerpen kunnen zeer fijn zijn voor de speler die ze beheerst. Ik veronderstel dat je deze regio's best zo spoedig mogelijk afneemt, maar ten koste van wat dan weer hé. Een beurt is al zo kort en je moet toch telkens zien dat je je eigen puntjes ook sprokkelt. Doordat deze nieuwe fiches in het spel komen, heb ik ook het gevoel dat je minder greep op het geheel hebt dan bij het origineel, maar dit kan ook weer zijn omdat ik het nog niet voldoende gespeeld heb.
Om kort te zijn : goed spel, toffe personages en eigenschappen, belachelijk veel op elkaar gelijkende pastelkleurtjes in één doos, combineren met basisspel kan ... maar ...
Welk spel dan kopen? Basis, underworld of beiden? Ik zou zeggen, kies één van beiden. Hou je van een strak en goed in elkaar stekend spel, kies voor de basis. Wil je meer toeters en bellen, ga voor Underground.
Ik moet het niet onder stoelen of banken steken dat 7 Wonders zonder enige twijfel één van de beste spellen van het afgelopen jaar is. Zeker als we even chauvinistisch gaan wezen, verdient dit spel alle mogelijke prijzen. De grootste heeft hij in ieder geval al binnengehaald, het Spiel des Jahres in Duitsland.
Nu is er ook een eerste uitbreiding verschenen voor dit spel, in "The leaders" wordt er een extra facet aan het spel toegevoegd. U krijgt een doosje met daarin : een extra wonder (colosseum Rome), de bijbehorende wonderkaart, 4 nieuwe gilden, enkele munten waarde 6 en vooral héél wat (36) leiders.
Deze leiders gaan een extra rondje toevoegen aan elke periode die je speelt. In het begin van het spel krijg je vier willekeurige leiders, je kiest er één, geeft de rest door, kiest er weer één, ... tot je er vier hebt. Voordat je elke periode begint kan je deze leiders in het spel brengen, net zoals alle andere kaarten :
- open op tafel : gebruik de eigenschappen van de leider (je betaalt deze kaart met munten) - onder je wonder : als onderdeel van je wonder (je moet dan natuurlijk wel de bouwkosten kunnen betalen) - afleggen : je krijgt hiervoor de gebruikelijke drie munten
Voegt dit nu echt veel toe aan het spel? Ja en neen, uiteindelijk kan je weer ietsje extra's doen. Bovendien heb ik de indruk dat je je vaak laat leiden door de eigenschappen van je leiders. Hebben deze betrekking op militaire doeleinden, dan ga je sowieso meer voor de rode kaarten spelen, sommigen leveren gewoon overwinningspunten op (zo heb ik het spelletje gewoon gewonnen), je kan buiten de normale beurt je wonder verder afbouwen, ...
Ik ben er nog wel niet uit of dit dan ook daadwerkelijk een verbetering is aan het spel, dat op zich al staat als een huis. Ik vond het zeker geen last of onaangename toevoeging, maar of het daadwerkelijk nodig is, daar heb ik mijn twijfels dan weer bij. Persoonlijk denk ik wel dat we in de volgende partijtjes ze steeds zullen toevoegen, dus misschien brengt tijd hier raad.
Gisteren hebben we deze nieuwe Ystari voor de eerste keer aan de tand kunnen voelen. Hij was ons al een tijdje opgevallen voor hij op de markt verscheen en bij het lezen van de spelregels waren we redelijk snel verkocht. De spelregels heeft u in het kort hier op de blog al kunnen terugvinden, maar wat vinden we nu echt van dit spel?
Laat ik beginnen met een cliché : 't is een echte ystari, zowel qua uitzicht als qua gameplay. Dus fans van Ystari lezen gewoon niet verder en proberen hem nog ergens te bemachtigen, wat niet makkelijk zal zijn op dit ogenblik.
De gameplay is zoals verwacht redelijk eenvoudig, poepsimpel eigenlijk, zelfs de uitleg is in een tamelijk korte tijdsspanne over te brengen. Uiteindelijk heb je in een beurt ook maar twee mogelijke opties : bewegen met de troepen op het speelbord of een ontdekkingstegel aanschaffen. Wat je ook doet, het kost je tijd ... en tijd is het kostbaarste bezit in dit spel. Natuurlijk draait het uiteindelijk om de overwinningspunten, maar tijd daarmee win of verlies je het spel.
Het tijdsysteem is overigens netjes gekopieerd van Theben (Queengames), voor hen die dit niet kennen. De speler die het minste tijd heeft verbruikt komt steeds aan de beurt, het kan dus perfect voorvallen dat je meerdere beurten na elkaar kan uitvoeren. Sta je op dezelfde tijd, dan mag eerst diegene wiens schijfje bovenaan ligt.
Alle ontwikkelingsfiches zijn vrij duidelijk en hebben allemaal wel hun voordelen, je komt weer handen ... en vooral tijd tekort om alles te doen wat je wil. Zwaardjes ga je verzamelen om makkelijker regio's in te nemen, punten kan je al sprokkelen voor op het eind, korting qua verplaatsing is ook interessant en de Zeussymbolen bleken zeer belangrijk.
Op verschillende momenten in het spel worden er Olymposkaarten opengedraaid, dit zijn eigenlijk gebeurteniskaarten die zowel positieve als negatieve effecten met zich meebrengen, met dit verschil. De speler met de meeste Zeussymbolen krijgt de positieve kaarten ter beschikking, de speler met de minste symbolen krijgt alle shit van de Griekse godenwereld over zich en in ons spel was dit telkens dezelfde speler.
Wat me vooral opviel, was de snelheid waarmee het spel zich afhaspelt. Op een uurtje waren we met z'n drietjes klaar, inclusief uitleg. Niet slecht voor een eerste spelletje als je het mij vraagt. Ik denk dan ook dat de aangegeven 90 minuten op de doos voor 4 of 5 spelers zal zijn. Ik verwacht ook het meeste van dit spel met een bezetting van 4 spelers, het is zelfs zo dat de spelregels voor 4 personen zijn geschreven, achteraan vind je de varianten met z'n 3 of 5-en.
Minpunten heb ik ook gevonden : - de kleuren van de grondstoffen, toch even wennen, maar eens je ze kent, gaat het wel - de zeussymbolen zijn schaars, dus eens je in de hoek bent waar de klappen vallen - het spelersbordje waarop de ontdekkingen liggen had ook wel van spelbordkwaliteit mogen zijn, nu enkel een kartonnen blad
De pluspunten zijn mijns inziens wel talrijker : - vlotte gameplay - wij eindigden met 1 punt verschil om de overwinning, dus razendspannend (jammer dat ik net tweede was ) - het spel is naar Ystari-normen weer erg sfeervol - je hebt het gevoel dat je een deftig spel aan het spelen bent, ook al gaat het snel voorbij - je voelt ook goed aan dat het spel van Philippe Keyaerts is (als je Smallworld en EVO al probeerde, snap je wat ik bedoel) - de geluksfactor is op zich nul komma nul, je maakt je eigen beslissingen en spendeert de tijd die je wil spenderen aan bepaalde acties - de ontdekkingstegels zijn prima uitgedacht en weer net te schaars om al de dingen binnen te halen die je graag zou hebben
Natuurlijk is één speelbeurt onvoldoende om een definitief besluit te trekken, dus ik hoop deze spoedig weer op tafel te leggen ... misschien morgen al wel! En dan ga ik voor de glorie en de gunst van de goden van Olympos.
De resultaten zijn ondertussen bekend. De meest prestigieuze spellentitel 2011 komt op naam van :
Daarnaast was er ook nog een prijs voor het "kennersspel" van 2011. Een prijs die ons als spellenliefhebbers waarschijnlijk nauwer aan het hart ligt. Die prijs werd meer dan verdiend uitgedeeld aan :
Alvast een korte dienstmededeling voor de spellenavond van september.
Deze zal nog steeds doorgaan op vrijdag 2 september, maar niet in de cafetaria van rusthuis Lindelo, maar in de ontspanningszaal van de vijfhoek in Lindelo. De ingang van deze zaal is aan het kerkplein (dat hopelijk daartegen volledig gerenoveerd is). We hebben daar reeds een keertje gezeten, toen we Kris Burm op bezoek hadden.
Noteer het misschien al even in uw agenda!
EDIT : de wijziging gaat blijkbaar niet door heb ik net te horen gekregen! Alles blijft dus gewoon bij het oude.
Ze volgen elkaar snel op, de spellenavonden van juni en juli, maar we kunnen u toch weer een mooie nieuwsbrief presenteren, met héél wat leuke nieuwigheden. Er zit voor iedereen wel wat leuks tussen volgens mij.
Troy is het spel waarop de hoogste leeftijdsgrens staat aangegeven. Of dit effectief ook moeilijker is dan de vorige spellen, durf ik nog niet te zeggen. Wel vind ik dit persoonlijk de minst geslaagde van de nieuwe reeks.
Over het materiaal valt wederom niets slechts te zeggen. Het thema, daarover kan gediscussieerd worden, maar de gameplay ligt me gewoon niet zo echt. In Troy dien je de goede legers van de slechte legers te scheiden door er een muur tussen te bouwen. Thematisch vind ik dit al redelijk saai, je zou ze beter eens goed laten vechten vind ik, of ervoor proberen te zorgen dat de strijd eerlijk is en er telkens één blauwe en één rode ridder in hetzelfde gebied aanwezig zijn.
Maar dit is niet het geval. Je kiest wederom een opdracht uit het ruime arsenaal, plaatst de blauwe en/of rode ridders en dient ervoor te zorgen dat je door het plaatsen van de vier puzzel"muren", deze gescheiden zijn van elkaar. Ook de spelregels zijn niet zo eenvoudig als we gewend zijn. Je moet er namelijk voor zorgen dat de blauwe ridders in de stad staan, de rode ridders buiten de stad, maar ... de blauwe ridders moeten niet in één stadsdeel staan, de stad kan dus opgesplitst worden in delen door muren (?). Een blauwe ridder kan dan ook perfect in een afgesloten gebiedje staan (ook zielig eigenlijk), de rode ridders mogen dan weer niet in een afgesloten gebied terechtkomen aangezien dit dan wordt aanzien als zijnde in de stad. Twee muren mogen elkaar gerust kruisen, zolang ze maar niet tegen de torens botsen, die in de muur zitten, maar dit lukt ook niet, want dan krijg je de puzzelstukken toch niet in de gleuven geschoven.
Het is niet zo dat deze regels onoverkomelijk zijn. Eens je aan het spelen bent, is het op zich wel logisch wanneer een ridder in of uit de stad staat, maar ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel me gewoon minder aanspreekt.
Titel : Troy - extra muros Auteur : Raf Peeters Uitgeverij : Smart games Aantal spelers : 1 Leeftijd : 7+
Dit spel is zonder twijfel het grappigste en meest innovatieve van de vier nieuwe Smart games. Het spelsysteem op zich is wel gekend, maar de puzzelstukken, die zorgen dit keer voor de verrassing.
Het spel bestaat uit een vierkant spelbord dat dient opgevuld te worden met vijf puzzelstukken. Op deze puzzelstukken (ijsschotsen) staat er steeds één pinguin, telkens op een andere plaats. Daarnaast kan je deze puzzelstukken nog vervormen.
De opdrachten laten zien waar de pinguins uiteindelijk terecht moeten komen op het speelbord, aan jou om de puzzelstukken op de juiste plaats te leggen, in de juiste vorm. Bij het makkelijk niveau drukt men nog de vorm van de puzzelstukken af, maar eens dit ook wegvalt, is het toch wel zoeken geblazen.
De schattige pinguins zorgen er zeker voor dat dit spel in de winkelrekken zal opvallen, de esthetische waarde is ook opgedreven door de puzzelstukken te laten verspringen, zodat je het gevoel van een golf krijgt.
Titel : Penguins on ice Auteur : Raf Peeters Uitgeverij : Smart Games Aantal spelers : 1 Leeftijd : 6+
Nadat vorig jaar Smart car de harten van onze kleuters sneller deed slaan, blijven ze bij Smart de gemotoriseerde voertuigen gebruiken voor hun kinderspellen. Aangezien ook Disney een sequel aan het maken is voor hun razendpopulaire Cars is het misschien helemaal geen slechte zet om op dit pad te blijven.
In Trucky 3, krijg je niet één, maar zelfs drie vrachtwagens voor de prijs van één. De speler dient de bijgeleverde blokken in een bepaalde volgorde in de opliggers te stapelen, zodat deze er niet bovenuit steken en netjes passen.
De wagentjes zijn gemaakt uit hout, met dezelfde vormgeving als de Smartcar en hebben een doorzichtige kunststoffen opligger, wat het zeer interessant maakt om de verschillende blokken erin te passen. Ik had voor het eerst bij de Smart spellen de indruk dat ik probeerde om de puzzelstukken in m'n hoofd in de vrachtwagens te stoppen, zonder hiervoor het systeem van trial and error te hanteren. Alhoewel je dit op een ogenblik uiteraard toch gaat doen. Zeker als je de drie wagens moet beginnen vullen om alles netjes terug in de doos te krijgen.
Dit laatste euvel is echt wel te veel gevraagd van mijn kleine brein. Is het niet mogelijk om deze opstelling op de doos te drukken of zo (of staat die erop, maar kijk ik ernaast)?
In't kort wordt het vrij repetitief allemaal : mooi materiaal, uitdagende puzzels voor jong en oud.
Titel : Trucky 3 Auteur : Raf Peeters Uitgeverij : Smart games Aantal spelers : 1 Leeftijd : 3+, maar laat je hierdoor niet misleiden (dit wil niet zeggen dat het voor volwassenen makkelijk is)
We beginnen onze reeks met het kleinste doosje, want zoals het gezegde luidt : "Klein is fijn".
Dat is inzake deze IQ-twist zeker niet anders. U krijgt weer heel wat waar voor uw zuurverdiende centjes. Na IQ-puzzler en IQ-cabin weet deze IQ-twist het beste van voorgaande genoemde spellen te combineren.
Het materiaal is traditiegetrouw prima in orde, achte solide puzzelstukken in allerlei "tetris"-vormen, 7 startpinnen, korte spelregels, een boekje met 100 gedifferentieerde uitdagingen en een perfect doosje om alles in te stoppen.En het beste nieuws is dat u deze al kan aanschaffen voor de prijs van een kaartspelletje.
Het spel op zichzelf is zeer eenvoudig : - u plaatst de gekleurde pinnen op de plaatsen zoals aangegeven in de opdrachten in het boekje - u puzzelt als een gek en probeert de acht puzzelstukken op een correcte manier in het doosje te proppen - rekening houdend met het feit dat een gekleurd pinnetje enkel mag omringd worden door dezelfde kleur van puzzelstuk - daarbij komt nog dat u de puzzelstukken zowel langs de voor- als achterkant kan gebruiken
Mijn mening :
Ik heb het spel nu sinds gisteren thuis liggen en dit doosje is al verscheidene keren open gegaan. Telkens weer een nieuwe uitdaging, en ik zit nog maar aan het gekende junior-niveau (ik heb ook al wel eens een expert geprobeerd, maar dan toch maar wijselijk naar vooraan in het boekje gegaan). Dit is in mijn ogen een perfect cadeautje, een reisspel, een snel tussendoortje voor op de club als u zit te wachten op een vrije plaats aan een speeltafel. Dit spel heeft alles wat een goeie Smart game moet hebben, punt aan de lijn.
Titel : IQ-Twist Auteur : Raf Peeters Uitgeverij : Smart Games Aantal spelers : 1 Speelduur : ... (afh. je puzzelkunde en het aantal opdrachten) Leeftijd : 6+
Zoals u ondertussen wel weet, zijn wij fervente fans van Raf Peeters' creaties, de zogenaamde Smart games.
Deze éénpersoonspuzzelspellen zijn een garantie op succes op onze spellenavonden, in de klas, tijdens extra-muros activiteiten en gewoon lekker thuis in de luie zetel.
Ook dit jaar verschenen er enkele pareltjes om het gamma aan te vullen. De komende dagen zullen ze hier één voor één gepresenteerd worden. We geven u een korte beschrijving over hoe het spel in z'n werk gaat en vooral wat we er van vinden.
Ik geef u alvast de kleurrijke covers van de nieuwe Smart games mee :