Smallworld is en blijft één van de paradepaardjes van Days of Wonder. Na enkele mini-uitbreidingen, verscheen deze stand-alone game op de markt. Het spelprincipe van de originele Smallworld blijft behouden, maar we duiken nu onder de grond met een hele hoop nieuw personages en eigenschappen.
Smallworld Underground herbergt ook enkele nieuwigheden, ik som ze even voor u op : - de startspeler is diegene die als laatste in een grot of onder de grond heeft vertoefd - de locale bevolking wordt ingeruild voor monsters die al bestaan uit 2 fiches, dus moeilijker te verslaan zijn - als de monsters verslaan zijn, komen er speciale voorwerpen of speciale plaatsen in die regio, die je een extraatje opleveren - er zijn een heel deel nieuwe toeters en bellen die vasthangen aan de personages en eigenschappen - in het midden van het bord loopt een rivier, die je mag overschreiden (voor 1 fiche), maar tijdens de herverdeelfase moet je je fiche eruit nemen, je mag zelfs langs de rivier vertrekken met je nieuwe ras - ik heb het gevoel dat het spelbord kleiner is, door enkele regio's die je enkel met bepaalde rassen kan gebruiken (zoals bijv. vulkanen), zodat je nog sneller op elkaars lip zit
Ik denk dat het dit zowat zal zijn, dus echt veel vernieuwend vinden we zeker niet terug. Let op, ik vind Smallworld underground verre van slechts ... het blijft een steengoed spel (als je een fan bent van Smallworld natuurlijk). Of het effectief ook beter is dan het origineel daar twijfel ik dan wel weer aan. Natuurlijk ken ik de personages nog niet goed genoeg om er al de mogelijkheden uit te halen.
Ik heb ook de indruk dat je veel meer punten kan scoren door bepaalde toeters en bellen die in het spel zitten, als je die goed kan uitspelen. Vooral de speciale plaatsen en voorwerpen kunnen zeer fijn zijn voor de speler die ze beheerst. Ik veronderstel dat je deze regio's best zo spoedig mogelijk afneemt, maar ten koste van wat dan weer hé. Een beurt is al zo kort en je moet toch telkens zien dat je je eigen puntjes ook sprokkelt. Doordat deze nieuwe fiches in het spel komen, heb ik ook het gevoel dat je minder greep op het geheel hebt dan bij het origineel, maar dit kan ook weer zijn omdat ik het nog niet voldoende gespeeld heb.
Om kort te zijn : goed spel, toffe personages en eigenschappen, belachelijk veel op elkaar gelijkende pastelkleurtjes in één doos, combineren met basisspel kan ... maar ...
Welk spel dan kopen? Basis, underworld of beiden? Ik zou zeggen, kies één van beiden. Hou je van een strak en goed in elkaar stekend spel, kies voor de basis. Wil je meer toeters en bellen, ga voor Underground.
|