
Dit spel hebben we jammerlijk genoeg nog niet in onze spellenkast, maar we zullen onze best doen om dit binnenkort zeker te kunnen aanbieden op onze spellenavonden. In Helvetia bouwt u samen met de andere spelers uw eigenste Zwitserse dorpje op. Elke dorpje heeft z'n eigen gebouwen, die bepaalde grondstoffen of producten met zich meebrengen. Op deze gebouwen plaatst u arbeiders. U plaatst ook uw arbeiders bij de andere spelers in het dorp, uithuwelijken heet zoiets. Zorg er wel voor dat een mannetje bij een vrouwtje terechtkomt (hé, ik heb de spelregels niet uitgevonden, maar erg ruimdenkend is dit spel niet). Met een koppeltje in uw dorp kan u dan weer kindjes gaan maken, die in het vervolg van het spel kan inzetten, uithuwelijken en gebruiken als werkkracht.
Uiteindelijk draait alles wel om de overwinningspunten. Het tellen van de punten is trouwens niet alledaags, het doet wat denken aan Colosseum (DoW), waarbij je punten niet gaat optellen, maar telkens terug begint te tellen van nul. U bouwt dus uw imperium steeds rustig verder uit en scoort punten door grondstoffen te leveren aan de markt, door de startspeler te zijn, door extraatje te verzamelen op tegels, door bepaalde gebouwen en door de gunst te krijgen van de inwoners die u in het spel verder helpen.

Deze inwoners zijn het hart van het spel. Je hebt de keuze uit : bouwheer, handelaar, nachtwaker (bellenman noem ik hem), priester en vroedvrouw. Je start het spel met vier actieschuiven, maar dit kan uitbreiden naar zes zo gauw je nieuwe arbeiders gaat uithuwelijken bij de tegenspelers. Je kan een actie meermaals uitvoeren door telkens een actieschijf bij het desbetreffende karakter te plaatsen. Je kan zelfs in verschillende rondes een actie herhalen. Je dient ook geen rekening te houden met je tegenstrevers, want de acties blijven beschikbaar voor iedereen.
- Bouwheer : je mag een gebouw uit de voorraad bouwen aan je dorp, je betaalt de gevraagde grondstoffen door je arbeiders op de desbetreffende tegels plat te leggen (zij worden inactief), je kan een basisgrondstof extra kopen door een extra actieschijf in te zetten -handelaar : je mag per actieschijf één grondstof leveren aan de markt door er een blokje van jezelf te plaatsen, je legt de gevraagde arbeider weer plat - nachtwaker : je wekt alle arbeiders (ook die van je tegenstrever) in een district (kwart) van je dorp - priester : je huwelijkt je kinderen uit, en plaatst ze vanuit de school of je eigen dorpsplein op een tegel van een tegenspeler. Je mag enkel een mannetje en een vrouwtje combineren. Indien er nog een actieschijf aanwezig is op het dorpsplein van de tegenstrever, mag je deze meenemen (die van jezelf kan je nu gebruiken, die van een tegenstrever blijven op jouw dorpsplein liggen tot hij ze komt halen) - vroedvrouw : per actieschijf mag je een kindje plaatsen op een tegel waar een koppel staat, je kan maar één kind in een beurt maken per koppel, maar je mag dit wel meerdere keren doen in één volledige ronde
Als er slechts één speler nog actieschijven heeft, dan stopt de lopende ronde, krijgt deze speler de startspelerstegel zodat hij de volgende ronde mag beginnen.

De gunsten van de karakters worden uitgedeeld aan diegene die het meeste actieschijven bij het karakter heeft geplaatst. De punten worden geteld door alle spelers (blokjes op markt, gebouwen, extra puntentegels, starttegel, ...) Indien een speler 20 punten of meer heeft gescoord, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Indien geen enkele speler deze kaap heeft bereikt, wordt een volgende ronde voorbereid. De spelers krijgen hun actieschijven terug, er worden nieuwe gebouwen open gelegd, kinderen in school komen naar je dorpsplein (en worden indien nodig op een lege gebouwtegel geplaatst).
Titel : Helvetia Auteur : Matthias Cramer Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 60 min.
|