Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-10-2015
Dolmen (Eggertspiele)
Voor de bespreking van vandaag ga ik het mezelf erg makkelijk maken, want Dolmen is gewoon de nieuwe versie van Die dolmengötter die we reeds enkele jaren geleden hier op de blog voorstelden. Ook toen al zagen we het enorme potentieel van het spel, maar de uitgever zat toen met de handen in het haar omdat het spel gewoon niet verkocht raakte ... het zag er dan ook gewoon niet uit. Een nieuwe artwork en een Spieleschmiede (fundraising) moesten het dan maar klaren ... en dat deed het ook. Ik ben erg blij dat dit spel nu meer de aandacht krijgt die het verdient, want het is een erg goed abstract spel met eenvoudige regels, maar toch héél wat diepgang en moeilijke keuzes.
Bij deze alvast eerst onze recensie van 26/02/2008 :
Het doel van dit spel is zoveel mogelijk punten verdienen
met het bouwen van hunebedden. In de onderstaande foto zijn
dat de stapels platte vierkante blokjes. Hoe hoger een blokje op de
stapel ligt, hoe meer punten het waard is. Elk hunebed wordt in een
steencirkel neergezet: dat zijn de ronde velden met daarop de kleine
achthoekige cylinders. Een hunebed wordt gewaardeerd en van het
speelveld genomen op het moment dat de volledige steencirkel is volgezet
met stenen; aan het einde van het spel worden ook nog eens alle
onafgemaakte hunebedden geteld.
Heb jij als speler op een
gegeven moment de meerderheid in stenen in één of meerdere steencirkels,
mag je één van je blokjes met daarop een getal van 1 t/m 4 bovenop
de stapel in die steencirkel leggen. De waarde van dat blokje blijft
voor je tegenstanders verborgen. Het is ook mogelijk dat je de
meerderheid evenaart; in dat geval leg je één van je blokjes onderop
de stapel. De waarde van elk blokje volgt uit het product van het getal
op het blokje en z'n hoogte in de stapel. Dat laatste volgt uit het
cijfer op het speelbord: in een steencirkel met een '5' vermenigvuldig
je voor het hoogste blokje met 5, met het op één na hoogste met 5 min 1 =
4, voor het op twee na hoogste met 5 min 2 = 3, enzovoort.
Die stenen worden daar achtergelaten door één van je drie druïden
die van veld naar veld trekken en daarbij een spoor van stenen achter
zich laten. Omdat het gros van de plekken waar een druïde zich bevindt
voor meerdere cirkels meetelt, is het dus mogelijk dat je in meerdere
cirkels tegelijkertijd meerderheden maakt dan wel evenaart. Tegen
betaling van één punt mag je een druïde ook laten wandelen zonder
achterlating van een steen. (En om dat aan het begin van het spel al
mogelijk te maken, begin je niet op 0, maar op 4 punten.) Druïdes mogen
over andere druïdes heenspringen, maar worden tegengehouden door stenen.
Het bijzondere aan Dolmen is dat er geen
spat geluk in het spel is verwerkt. Alles wat de spelers doen is het
resultaat van hun eigen wensen en plannen. Het tweede bijzondere aan het
spel is dat 'de meerderheid' bij een steencirkel zó is gedefiniëerd dat
je er altijd een andere speler voor nodig hebt. Dat betekent dat je elkaar als spelers moet helpen
om aan een meerderheid te komen, maar dat je elkaar ook niet teveel
wilt bijstaan om te voorkomen dat je alleen maar punten weggeeft.
Vergeet niet dat als je een meerderheid evenaart je onderop
op de stapel komt te liggen. Door het niet-zichtbaar zijn van de waarde
van de hunebedden is dat echter geen makkelijke zaak en krijgt het spel
onverwacht ook nog eens een psychologisch tintje. Je weet overigens wel
wat de waarde van de hunebedden is waarmee iedereen het spel begint en
als een voltooid hunebed wordt gewaardeerd, worden de afzonderlijke
blokjes natuurlijk wel aan de medespelers getoond.
Het spel
heeft door die eenvoudige wisselwerking een vrij verrassende diepgang.
Overal zijn hele kleine meerderhedenspelletjes aan de gang die allemaal
in elkaar overlopen. Zeker als het bord voller begint te raken en de
druïden niet meer zo makkelijk kunnen ontsnappen, is het erg oppassen
geblazen met waar je precies de stenen achterlaat. Je hebt weliswaar de
beschikking over een megasprong waarmee een druïde van het ene naar een
willekeurig ander veld kan springen, maar daarvoor moet hij wel eerst
een ronde plat liggen om 'kruiden te verzamelen'. En het ontslaat je nog
steeds niet van de plicht om een steen neer te zetten of een punt in te
leveren. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat 'opeens' in meerdere
steencirkels meerderheden ontstaan of worden geëvenaard en dus ook
hunebedden moeten worden geplaatst. En dit aspect maakt het spel ook nog
eens erg gemeen: merk je pas later dat een hunebed had moeten worden
geplaatst, heb je pech. Je mag het niet meer naderhand nog toevoegen...
(een afbeelding van de oude versie ter vergelijking)
Titel : Dolmen Auteur : Thomas Odenhoven Uitgeverij : Eggertspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
+ citybuilding met dobbelstenen die me voor een keer wel ligt (geen fan van Machi Koro hier) + het materiaal is erg deftig te noemen, alsook de doos + het artwork vind ik persoonlijk wel leuk, zo cartoony + je kan echt wel dodelijke combo's gaan samenstellen
- met z'n vieren vind ik de wachttijd tussen de beurten té groot (ook met drie is het op het nippertje) - er zijn combo's te vormen die te krachtig zijn en heel het spel uit verhouding trekken (en uiteindelijk nog laten aanslepen ook) - je bent wel wat afhankelijk van je dobbelsteenrol, hoewel je dit stapsgewijs volledig kan wegwerken door het aanschaffen van de juiste gebouwen - de punten van onze tweede sessie lagen belachelijk ver uit elkaar (winnaar had het dubbel aantal punten van de twee andere spelers)
Conclusie : Ik weet het niet goed met deze titel. Dit is zo'n spel dat ik weer echt leuk wou vinden, maar met vier spelers was ik absoluut teleurgesteld. Ik zag wel potentieel met minder spelers. Na een speelsessie met drie ben ik al meer overtuigd van het spelverloop op zich, maar ook nu vormde zich toch wat problemen en dat is een tendens die ik van vele mensen hoor die het spel reeds speelden. Iedereen vindt het wel oké, maar ... Ik heb ook het gevoel dat het hier en daar rammelt en niet in verhouding is, zowel de puntenverdeling als de beperkte schade die je kan aanrichten als je voor militaire zaken gaat. Het gaat in tegen mijn natuur maar ik heb ook eens militair proberen te spelen, een redelijke combo opgebouwd, maar we werden gewoon verpletterd door de speler die enkel aandacht had voor bouwen. Het eerste spelletje dat we speelden gingen we voor 2 vol gebouwde rijen (omdat het gewoon te lang duurde), de tweede sessie waren de boten uitgeput en waren de andere eindcondities ook dichter bij. Om een slotmening te vormen is het misschien nog net iets te vroeg en zou ik graag nog een spel met z'n tweeën afwerken, maar dat het hier en daar rammelt, dat staat zeker vast. Het duurt ook net ietsje te lang voor wat het is (als je niet voor die 2 afgewerkte rijen gaat tenminste) en je blijft toch met een dubbel gevoel achter.
Simurgh was één van de eerste spellen die we oppikten op Spiel Essen. Aangezien ik 's morgensvroeg al een afspraak had met persverantwoordelijke Agnieszka. NSKN bracht overigens 3 nieuwe spellen mee naar Spiel, Mistfall & Simurgh in eigen beheer en ze deden daarnaast ook de distributie van Fool's gold, waarover u binnenkort hier ook wel wat meer te weten komt. Wij focussen ons vandaag op de eerste titel "Simurgh". Toen we het artwork en het materiaal voorgeschoteld kregen, begrijp je onmiddellijk dat fantasie en een onrealistisch thema je deel zijn tijdens dit spel. Maar dat het materiaal ook allemaal van een prima kwaliteit is en dat het artwork erg fijn, maar wel druk, om aan te zien is. Onmiddellijk toch ook een puntje van kritiek, het punchen verliep bij dit spel alles behalve makkelijk. Het snijwerk was niet naar behoren uitgevoerd bij mijn exemplaar, maar met geduldig monnikenwerk ben ik toch tot een mooi eindresultaat gekomen.
In de fraaie doos vind je 1 speelbord, 5 spelersborden, 99 kartonnen tegels (productie-, onderzoeks-, transformatie-, kracht-, ontdekkings-, draken- en doeltegels), 25 miniaturen in blinkend kunststof en staander, 5 scorefiches en 170 kartonnen fiches (diverse grondstoffen en betaalmiddelen). Het spel komt ook met deftige spelregels die zowel een variant voorzien voor beginnende spelers, als ervaren spelers. Ik raad na het lezen van de spelregels u echter aan om onmiddellijk met het ganse pakket van start te gaan. Het lijkt allemaal veel en complex, maar in het hart zit een redelijk eenvoudige worker-placement die erg rechtlijnig en duidelijk is. Uit deze voorstelling zal echter blijken dat het onontbeerlijk is om het materiaal ter hand te nemen om dit alles duidelijk uit te leggen, het zijn véél verschillende fiches en mogelijkheden, maar alles staat overal netjes bij (zie bijv. foto onder).
Bij aanvang van het spel moet je bepalen of je een kort, middellang of lang spel wil spelen. Het aantal doeltegels en tegels die naar de chronieken moeten verhuizen in de loop van het spel hangen van deze keuze af. Het spel verloopt over een aantal ronden tot aan de eindcondities wordt voldaan. Tijdens een beurt moet een speler z'n hoofdactie uitvoeren, zijnde één arbeider inzetten en de gekozen actie uitvoeren OF arbeiders naar keuze terugtrekken van het bord. Daarnaast kan je voor, na of tijdens het uitvoeren van deze acties ook een aantal gratis acties uitvoeren, zoals het plaatsen van een tegel in de wildernis, een drakenrijder een stap laten zetten op een ontdekkingstegel of de eigenschap van de eigen draak gebruiken door een fiche en de gevraagde grondstoffen af te geven.
Op het einde van je beurt mag je slechts 5 tegels meenemen naar de volgende ronde, een teveel wordt afgelegd (krachttegels mag je niet afleggen). Daarnaast mag je ook maar 12 grondstoffen overdragen, elk teveel moet ook hier afgelegd worden.
Het plaatsen van een arbeider doe je op de daarvoor voorziene plaatsen op het bord en de tegels, aangegeven door een cirkel, met of zonder draak. Uiteraard kunnen op de draken enkel je drakenrijders geplaatst worden, op de gewone cirkels kan een gewone arbeider geplaatst worden. Sommige acties hebben maar één cirkel, anderen hebben plaats voor meerdere arbeiders. De acties komen in twee diverse types, de ene geeft je gewoon iets, bij een andere moet je iets afgeven om er iets voor in de plaats te krijgen. Bij sommige acties moet je een arbeider volledig opgeven, deze actie mag je natuurlijk niet uitvoeren als dat je laatste arbeider is.
De acties in de stad : 1) ontvang 1 wapen 2) ontvang 2 wijsheid 3) betaal 1 hout en 1 steen voor 2 wapens 4) ontvang 1 wijsheid 5) ontvang 1 groente OF 1 krachtpunt 6) ruil 3 groenten en 1 vlees voor 1 arbeider 7) ruil 2 groenten en 3 vlees voor een drakenrijder 8) ruil 3 hout voor 2 drakenfiches (waarmee je de eigenschap van de draak kan activeren, zie gratis acties) 9) ruil 2 steen voor 2 drakenfiches 10) ruil 1 groente, 1 vlees, 1 hout, 1 steen en 1 wapen om 3 drakentegels te trekken en er 1 van te houden (gevuld met 3 drakenfiches) 11) ontvang 1 steen en 1 hout en neem onmiddellijk één van de opentegels op het speelbord (de kosten betalen!) 12) trek 3 doeltegels van de stapel, kies er één en leg deze op het speelbord en ontvang de afgebeelde krachtpunten
De gratis acties : * Een tegel op het speelbord plaatsen : Betaal 1 wapen om 1 tegel van het speelbord te verwijderen (optioneel, als er geen vrije plaatsen meer zijn). Daarna mag je een nieuwe actietegel op een vrije plaats leggen op het speelbord. Je ontvang hiervoor de grondstoffen die je afdekt. Plaats tenslotte een eigen arbeider op deze tegel. (indien je dit niet kan, mag je deze actie zelfs niet uitvoeren) * Drakenrijder bewegen op ontdekkingstegel : Een ontdekkingstegel bevat een spoor waarover een drakenrijder kan bewegen. Betaal de grondstof om er een drakenridder op te zetten. Bij elke stap die je vanaf de volgende ronden zet, krijg je de afgebeelde grondstoffen. (max. 1 stap per beurt). Zo gauw de drakenrijder op het onderste vak van de tegel komt, wordt de tegel in de chronieken geplaatst (eindcondities) * Actietegels van de wildernis halen : als er geen arbeider meer opstaat, er 4 arbeiders op de tegel staan, een speler 1 wapen afgeeft om de tegel te verwijderen (ontdekkingstegels mogen nooit op deze manier verwijderd worden). Deze verwijderde tegels komen in de chronieken terecht.
Speleinde : Het einde van het spel wordt getriggerd als er een aantal doeltegels op het bord liggen (4 of 5) en een aantal tegels in de chronieken terecht is gekomen (8-11-14). Elke speler krijgt nu nog één beurt. Daarna worden de punten opgeteld. De doeltegels worden afgehandeld en gescoord. Als je geen grondstoffen overhebt, dan krijg je 5 punten. Heb je tussen 1-3 grondstoffen krijg je nog 3 punten, 1 punt voor 4-6 grondstoffen en 0 punten als je er nog meer dan 6 hebt. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
Titel : Simurgh Auteur : Pierlucca Zizzi Uitgeverij : NSKN Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
+ stevige tegeltjes, prachtig artwork (zoals we dat van Iello gewend zijn) + het is een geluksspel, waarop je op het juiste moment aan de beurt moet komen, maar echt storen doet het hier niet + hilariteit alom als je het nét niet haalt in de dungeon + er zijn vier verschillende helden voorzien met elk hun eigen eigenschappen en ze voelen ook anders aan
- het is en blijft een typisch push-your-luck-spel, en er zijn er betere op de markt - dungeoncrawling is niet echt mijn ding, maar het houdt niet op wat dat thema betreft met nog andere titels als Dungeon of Fortune en Dungeon roll, ik vind ze eigenlijk zelfs héél erg dicht tegen elkaar aanleunen (hoewel het spelconcept telkens wel iets anders is) - de verhouding materiaal-doosje is hier prima, maar waarom geen hoger tussenschot voorzien zodat alles beter op z'n plaats blijft?
Conclusie : Welcome to the dungeon is oké, niet meer dan dat. Het is een typisch push-your-luck spel waar je eigenlijk niet echt veel in de hand hebt. Timing is het belangrijkste en als je het geluk hebt dat de beurt op het juiste moment naar jou komt, kan het meezitten of net kei hard tegen. Ik begrijp persoonlijk niet goed waarom er zo veel buzz is rond dit spel. Het is misschien niet onmiddellijk mijn thema, maar het is allemaal toch maar erg dunnetjes. Langs de andere kant vormt dat misschien nu ook net de kracht van dit spel. Het is toegankelijk, één rondje draaien en iedereen is mee met het principe. Je hoeft geen hersenbrekende keuzes te maken, gewoon een beetje inschatten van de situatie en klaar is kees, dus waarschijnlijk zal er een groot publiek zijn die dit wel weet te appreciëren.
Dice city is één van die titels die bij verschillende uitgeverijen verscheen, enerzijds bij AEG, anderzijds bij Artipia. Dit is natuurlijk geen garantie voor succes, maar wel teken dat er vanuit verschillende kanten interesse is in het spel. Vaak wordt dit spel al afgewogen tegen Machi Koro. Waarschijnlijk dat de city-building en dobbelstenen daar voor het één en ander tussen zitten. Of het spel véél overeenkomsten heeft en hetzelfde aanvoelt, zal nog moeten blijken, maar na het lezen van de regels heb ik alleszins wel zin gekregen om het eens op tafel te gooien.
In de doos vind je 4 spelersborden waarop hun persoonlijke stad staat afgebeeld (zie afbeelding onder). De stad is ingedeeld in 6 kolommen met waarden 1 tem 6 en 5 rijen in de vijf aanwezige kleuren. Daarnaast zijn er 45 oogst grondstoffen-kaarten (15 mijnen, 15 groeven en 15 zagerijen), alsook 15 legerkaarten (rood), 60 locatiekaarten (met elk hun unieke eigenschap), 18 bandietkaarten en 11 handelsscheepkaarten. De grondstoffen worden weergegeven door kartonnen fiches steen, hout en ijzer. Daarnaast is er nog wat kartonnen materiaal in de vorm van 16 de-activatiefiches, 16 pasfiches, 1 startspelerfiche en 30 overwinningspuntenfiches (sterren). Tenslotte bevat de doos ook nog 20 dobbelstenen in de vijf kleuren (wit, geel, rood, blauw en zwart).
Een locatiekaart bevat altijd de volgende zaken : titel, locatietype, kosten, eigenschap, verdedigingswaarde, locatietype en de overwinningspunten die ze oplevert aan het einde van het spel. De bandietkaarten tonen enkel de verdedigingswaarde en de overwinningspunten en de handelsschepen tonen welke grondstoffen afgegeven moeten worden en de punten die je ervoor in ruil krijgt.
Elke speler neemt een spelersbord en een dobbelsteen in elke kleur. De oogst grondstoffen-kaarten worden per soort als stapel klaargelegd, alsook de bandietkaarten en handelsschepen (aantal afhankelijk van het aantal spelers). Alle kartonnen fiches worden netjes gesorteerd en klaargelegd en er wordt een startspeler gekozen. Elke speler gooit z'n vijf dobbelstenen in legt ze op de overeenkomstige plaats op hun spelersbord (volgens kolom (waarde) en rij (kleur)). Tenslotte worden de locatiekaarten geschud en er 8 opengelegd als vitrine.
Het spel verloopt over een aantal ronden, tot aan één van de eindcondities wordt voldaan (zie later). De spelers voeren hun acties uit in speelvolgorde rond de tafel. Tijdens een beurt doorloopt een speler steeds 4 fasen : 1) Gebruik dobbelstenen : Je kan opteren uit volgende mogelijke acties door het verwijderen van een dobbelsteen : - gebruik de eigenschap van de locatie waarop de dobbelsteen ligt - beweeg een andere dobbelsteen naar een aangrenzende locatie in dezelfde rij - leg vier kaarten uit de vitrine af en trek vier nieuwe kaarten - heractiveer een eigen locatie waarop een de-activatiefiche ligt (door het fiche terug in de voorraad te leggen) - pas en ontvang een pasfiche
Daarbovenop mag je zo vaak als je wil en in de mogelijkheid bent 2 pasfiches inruilen voor : - één grondstof naar keuze te nemen - je aanvalskracht voor deze beurt met 1 te verhogen (zie fase 2) - de andere spelers te verplichten om 1 van hun dobbelstenen te hergooien (jij kiest welke dobbelsteen) Nadat je al je dobbelstenen gebruikt hebt, leg je deze even terzijde en ga je verder met fase 2.
2) Aanvallen : In deze fase bereken je jouw aanvalskracht door het aantal geactiveerde zwaarden op te tellen bovenop eventuele extra aanvalskracht die je verwierf door pasfiches af te geven. Deze aanvalspunten mag je vrij gebruiken om bandieten aan te vallen (neem de kaart en leg ze gedekt voor je neer, ze levert het afgebeeld aantal punten op aan het einde van het spel) OF locaties van een tegenstander aan te vallen door het aantal aanvalspunten te spenderen gelijk aan de verdedigingswaarde van de locatie. Leg op deze locatie een de-activatiefiche en krijg het overeenkomstig aantal overwinningspunten OF val de voorraad van een tegenspeler aan. Je betaalt 2 aanvalspunten om 1 grondstof naar keuze af te pakken van deze speler. Niet gebruikte aanvalspunten vervallen en kunnen niet overgedragen worden naar de volgende beurt.
3) Bouwen en handelen : Je mag nieuwe locaties bouwen door de gevraagde kostprijs in grondstoffen terug in de algemene voorraad te leggen. Leg de kaart op een locatie naar keuze op je spelersbord. De oorspronkelijke locatie levert je geen punten of voordelen meer op. Sommige kaarten leveren je een onmiddellijk voordeel op, anderen blijven constant geldig en nog anderen moeten geactiveerd worden in fase 1. Daarnaast mag je ook grondstoffen leveren aan de handelsschepen. Leg de gevraagde grondstoffen terug in de voorraad, neem de handelsschepenkaart en op het einde van het spel krijg je de afgebeelde punten hiervoor.
4) Einde van je beurt : Je mag slechts één grondstof van elke soort meenemen naar je volgende beurt. Leg overtollige grondstoffen af. Pasfiches mag je echter wel opsparen. Hergooi je vijf dobbelstenen en leg ze op de overéénkomstige plaats van je spelersbord. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
Het einde van het spel wordt ingeluid als : - alle bandietkaarten weggenomen zijn - twee of meer stapels handelsschepenkaarten weggenomen zijn - de locatiekaarten zijn opgebruikt - een speler twee of meer rijen heeft gevuld met gebouwen en er geen van gede-activeerd zijn. In dit geval moet die speler zelf beslissen of hij het spel wil beëindigen of niet
Als één van deze situatie zich voordoet, wordt de lopende ronde afgewerkt en volgt de waardering. Tel hiervoor het volgende op : - alle verzamelde punten (sterrenfiches) - alle punten op vergaarde handelsscheepskaarten en bandietkaarten - alle punten afgebeeld op de zichtbare locaties op hun spelersbord (ook al zijn ze gede-activeerd), afgedekte kaarten tellen niet meer
De speler met de meeste punten wint. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste locaties op z'n spelersbord, dan diegene met de meeste punten aan handelsschepen en bandieten. Is het dan nog gelijk wint de speler het dichtste bij de startspeler.
Titel : Dice City Auteur : Vangelis Bagiartakis Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 14+
Solitaire domino voor gevorderden, daar lijkt deze Sapiens op uit te draaien na het lezen van de spelregels. Maar ga zeker nog niet lopen, want dit zou wel eens verrassend leuk en puzzelachtig kunnen zijn. In de mooie doos, met prima inlay vind je erg deftig en stevig materiaal. Meer bepaald : 1 scorebord, 4 spelersborden (bestaande uit 8 halve dubbelzijdige borden), 63 tegels, 12 vechtfiches (in de vier kleuren), 32 bergfiches (een set van 8 per speler), 4 voedselfiches en 4 onderdakfiches, startspelerfiche, 18 berenfiches en 18 steakfiches.
Leg het scorebord in het midden van de tafel en leg de voedselfiches en onderdakfiches ernaast. De tegels worden gedekt geschud en als trekstapels klaargelegd. In elk spel worden er enkel uit het spel verwijderd (afh. aantal spelers). Vijf tegels worden opengedraaid en vormen de vitrine. Elke speler neemt 2 halve borden en puzzelt deze willekeurig in elkaar. De set bergfiches schud je en plaats je willekeurig open op je spelersbord (op de daarvoor voorziene plaaten), daarnaast neemt elke speler 4 tegels van de trekstapel die hij open naast z'n spelersbord legt. Ook de drie vechtfiches in z'n kleur legt hij naast z'n bord. Er wordt willekeurig een startspeler gekozen die de startspelerfiche ontvangt. (deze dient enkel om aan te geven dat het spel bij deze speler startte en zorgt ervoor dat iedereen evenveel beurten kan spelen).
Het doel van het spel is het verzamelen van voedselpunten en onderdakpunten. Het is echter je laagste score van deze twee die voor je eindtotaal zal tellen en de winnaar zal bepalen. Je verzamelt deze punten door het plaatsen van tegels op je spelersbord. In een beurt ga je dan ook een tegel uit je voorraad aanleggen, punten scoren en eventuele bonussen uitvoeren en een nieuwe tegel trekken.
De legregels : - een tegel moet steeds aan een vorig geplaatste tegels grenzen met een volledige zijde - de landschapstypes van de aangrenzende tegels moeten overal overeenkomen - je mag geen tegels over elkaar leggen - tegels mogen niet buiten het speelveld worden gelegd - "pluk"tegels mogen niet op grasvelden worden gelegd en moeten in bossen terecht komen
De voedselpunten scoor je door de punten af te dekken die op het spelersbord staan. Je scoort enkel diegene die afgedekt worden door een landschapstype dat grenst aan z'n soortgenoten. Daarnaast ontvang je ook de overeenkomstige bonus van het landschapstype. (zie later) Indien je erin slaagt om bergfiches af te dekken met je tegel, scoor je de afgebeelde onderdakpunten (het grote getal als er nog een fiche lag, het kleine getal als er geen bergfiche meer aanwezig was). Nadat je een tegel plaatste, kies je een nieuwe uit de vitrine in het midden van de tafel en vul je daarna onmiddellijk de vitrine aan tot vijf tegels. Eénmaal per beurt mag je één van je verzamelde bergfiches inzetten. De functies van deze tegels komen in grote lijnen overeen met de bonussen die je ontvangt van de tegels.
Indien je geen passende tegel kan aanleggen, draai je alle eerder geplaatste tegels om (je verlaat deze stam) en begint op een andere plaats opnieuw. Hiervoor verwijder je het bergfiche dat er ligt, scoor je de kleine onderdakpunten en begin je een nieuwe stam. Het kan op deze manier ook voorvallen dat een speler het spel eerder beëindigt dan de andere spelers.
Het einde van het spel wordt getriggerd als de vitrine volledig leeg is. De lopende ronde wordt netjes afgerond, zodat alle spelers evenveel rondes hebben gespeeld. De puntenfiches die het verste zijn geraakt van de verschillende spelers worden verwijderd. Nu worden de punten van de tweede fiches vergeleken en wint de speler die het meeste punten heeft.
De bonussen : - bot : leg een extra tegel (dubbele beurt) : je scoort geen voedselpunten of andere bonussen met deze actie, maar wel eventuele onderdakpunten - pluk : +1 voedselpunt - rots : neem een bergfiche van je spelersbord of één die je reeds gebruikte als er geen meer beschikbaar is - vechten : neem een vechtfiche en plaats deze op een tegel uit de vitrine of de voorraad van een tegenspeler. Als de speler deze tegel plaatst, krijgt hij 1 voedselpunt minder en krijg jij er 1 bij. - water : ruil een tegel uit je voorraad voor één uit de vitrine of de voorraad van een andere speler - kamp : +3 onderdakpunten - jagen : neem een steak-fiche OF lever je verzamelde steak-fiches in voor voedselpunten (zoals aangegeven in tabel) - vuur : neem een beerfiche en leg deze op het spelersbord van een andere speler. Dit vak is niet meer beschikbaar. Scoor daarna voedselpunten gelijk aan het aantal aangrenzende tegels. OF verwijder één berenfiche van jouw spelersbord.
2 verschillen met het gebruiken van een bergfiche tov de bonussen - jagen : neem een steak-fiche, je mag ze niet inruilen voor voedselpunten - pluk : je mag "pluk"tegels op grasvelden leggen deze beurt
Titel : Sapiens Auteur : Cyrille Leroy Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
We zijn nu zo'n 2 weken onderweg met onze Essen-recensies, de hoogste tijd dus om een geflipt dexterity-spel tussen te gooien. En waar kunnen we dan beter zijn bij die gekke Italianen van Cranio creations. Dit jaar brachten ze "Monsters' tower" mee naar Essen. Een spel in een zeer onhandig formaat van doos, het doet me zelfs een beetje denken aan die goeie ouwe "Toren van Pisa" qua formaat.
In de doos vind je een toren met aan de kant allerlei gaten (ramen), 40 monsterfiches (in 4 verschillende vormen), 1 zandloper, 4 doeltegels en 32 trofeefiches. De speler die overigens als eerste zo'n 15 trofeefiches weet te verzamelen, wint dit spel.
Bij aanvang van een ronde worden alle monsterfiches voorzichtig door het gat boven in de toren gegooid. Daarna trekken alle spelers een doeltegel die aangeeft welk type van monster ze moeten aanvallen. De zandloper wordt omgedraaid en dan gaat het helemaal los. De spelers moeten gelijktijdig hun vingers door de openingen in de toren steken en trachten hun monsters naar beneden te duwen door de openingen in de verdiepen. Als er een speler merkt dat de zandloper is doorgelopen, mag deze "Opgepast monsters" roepen en eindigt de ronde. De toren wordt voorzichtig opgeheven en opzij gezet en er wordt gekeken welke monsters er allemaal volledig door de toren zijn gevallen. Voor elk eigen monster dat helemaal tot beneden is geraakt, krijg je een trofeefiche.
Titel : Monsters' tower Auteur : Simone Luciani & Antonio Tinto Uitgeverij : Cranio creations Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 5+
Portal publishing, de uitgeverij van Ignacy Trzewiczek, kwam dit jaar met héél wat nieuwe titels naar Spiel, waaronder 2 uitbreidingen en een herwerkte versie van Stronghold. Deze titels lieten we, omwille van financiële plafonds, aan ons voorbijgaan. De 2 andere titels mag u hier wel op de blog verwachten en we beginnen met het 2-spelersspel "Tides of time".
Tides of time kunnen we catalogeren als een micro-game, een spel dat bestaat uit bijzonder weinig materiaal, maar toch héél wat diepgang herbergt. In het doosje vind je welgeteld 19 kaarten, waarvan 1 overzichtskaart, 1 potlood, 1 scoreblokje en 4 fiches. Elke kaart bevat een naam en een eigenschap, alsook de punten die de kaart je kan opleveren en de meeste kaarten behoren ook nog tot één van de vijf categorieën (paleis, bibliotheek, tuin, tempel en fort). Bij aanvang van een ronde worden de kaarten geschud, krijgt elke speler 5 handkaarten en wordt de rest terzijde gelegd, deze doen niet mee in de lopende ronde.
Een spel bestaat uit drie ronden waarin de spelers uit de beschikbare kaarten gaan draften om zo een koninkrijk op te bouwen. Je tracht vooral een goeie combo te maken tussen de beschikbare kaarten om zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Beide spelers kiezen één van hun handkaarten, leggen deze gedekt voor zich en draaien gelijktijdig om. Deze kaart wordt in hun koninkrijk gelegd. Daarna wisselen ze van handkaarten en doen ze identiek hetzelfde. Dit wordt herhaald tot alle kaarten zijn uitgespeeld. Dan worden de scores bepaald. Na het scoren van de eerste ronde leggen de spelers op één van hun kaarten een fiche. Deze kaart blijft gedurende het ganse spel in hun koninkrijk. Daarnaast wordt er één kaart uit het spel verwijderd. Tenslotte trekken de spelers drie handkaarten bij en vullen hun hand terug aan tot 5. De 2de ronde verloopt identiek, alleen blijven er nu op het einde 2 kaarten liggen met een fiche. Ook de derde ronde verloopt hetzelfde, maar deze eindigt bij de score (er moeten geen kaarten meer geselecteerd worden om een fiche op te leggen of te verwijderen uit het spel). De spelers tellen hun scores van de drie ronden op en de speler met de meeste punten wint het spel.
De locaties op de kaarten en hun effecten : 1) Kings nest : je wint alle gelijke standen die betrekking hebben op één van de scores 2) Ancient divide : indien je meer fort-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten 3) Eternal palace : voor elke bibliotheek-kaart ontvang je 3 punten 4) The great library of Ahm : indien je meer tempel-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten 5) The mana well : voor elke set van 1 paleis, 1 fort en 1 tempel ontvang je 9 punten 6) The citadel of the prophets : voor elke tuin ontvang je 3 punten 7) Golden ziggurat : indien je meer paleizen hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten 8) Gods baths : voor elk fort ontvang je 3 punten 9) The maze of the damned : indien je 1 paleis, 1 fort, 1 tuin, 1 bib en 1 tempel hebt, ontvang je 13 punten 10) The eye of the north : voor elke categorie van kaarten dat je niet hebt ontvang je 3 punten 11) The jinn shackles : voor elke tempel ontvang je 3 punten 12) Old man's pass : indien je meer bibliotheek-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten 13) Blood-tear spring : indien je meer tuin-kaarten hebt dan je tegenspeler ontvang je 7 punten 14) The sky pillars : voor elke set van 1 bibliotheek en 1 tuin ontvang je 5 punten 15) The vestibule : voor elk paleis ontvang je 3 punten 16) The molehill : indien je meer solitaire kaarten van een categorie in je koninkrijk hebt dan je tegenspeler ontvang je 8 punten 17) The roof of the world : verdubbel de waarde van de categorie waarvan je het meeste kaarten hebt (kunnen meerdere categorieën zijn) 18) The sapphire port : indien je hoogste score van een kaart je meer punten geeft dan je tegenspeler ontvang je 8 punten
Als er niet aan de voorwaarden van de kaart is voldaan, scoor je uiteraard geen punten.
Titel : Tides of time Auteur : Kristian Curla Uitgeverij : Portal publishing Aantal spelers : 2 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
Welcome to the dungeon is één van die kaartspellen van Iello die verpakt zitten in de kleine doosjes. Hier betreft het een push-your-luck spel waarin je in de kerkers naar schatten moet gaan delven. Alhoewel er niet echt schatten aan te pas komen. Je overleeft een tripje naar de kelder ... of net niet. De speler die als eerste 2 delvingen weet te doorstaan of de speler die als enige overlevende overblijft, wint het spel.
In het doosje vind je 13 monsterkaarten, 4 speelhulpen, 4 avonturiertegels, 24 uitrustingstegels en 8 succeskaarten. Je kiest een willekeurige avonturier en legt z'n uitrustingtegels er netjes in een rij onder. De monsterkaarten worden geschud en klaargelegd. De succeskaarten worden voorlopig terzijde gelegd, deze ontvang je als je succesvol door de kerker bent gedwaald. Elke speler krijgt een overzichtskaart en het spel kan beginnen.
Een speelronde bestaat uit 2 fasen : een biedfase en een kerkerfase.
In de biedfase spelen de spelers volgens de wijzers van de klok. Als je aan de beurt bent, trek je een nieuwe kaart van de monsterstapel of pas je en doe je niet langer mee aan de biedfase. Indien alle kaarten van de monsterstapel zijn opgebruikt, moet je passen natuurlijk. Als je ervoor opteert om een kaart te trekken, bekijk je deze in het geheim en heb je 2 keuzes. Of je legt de kaart in de kerker (gedekt op tafel) of je legt de kaart gedekt voor je neer en neemt één van de uitrustingstegels in het midden van de tafel. Deze uitrusting wordt vernietigd door de kaart die je uit het spel neemt op deze manier. Indien er geen uitrusting meer is nadat je een kaart trok, moet je ze in de kerker leggen. Zo gauw alle spelers, behalve één, gepast hebben, eindigt de fase.
In de kerkerfase gaat de speler die nog niet paste de kerker induiken. Bereken de kracht van de avonturier door z'n initiële waarde te verhogen met de kracht van de uitrustingstegels die nog op tafel liggen. Daarna draaien we de monsterkaarten uit de kerker één voor één open. Indien je nog voldoende uitrusting hebt om het monster te verslaan (z'n kracht staat linksboven op de kaart), wordt het monster afgelegd. Heb je geen uitrusting meer, brengt het monster jou schade toe. Dit gaat zo door tot alle monsters zijn afgehandeld en de speler nog kracht overheeft, hij wint de ronde en krijgt een succeskaart. Ofwel heeft de avonturier te weinig kracht om alle monsters te verslaan en verliest de speler deze ronde. Hij draait z'n overzichtskaart naar de rode kant of indien ze al op deze kant lag, wordt de speler volledig geëlimineerd.
Daarna volgt er een nieuwe ronde waarbij de monsterkaarten terug geschud worden. De speler die de vorige ronde in de kerker zat, kiest een nieuwe avonturier, legt de bijpassende uitrusting erbij en de volgende ronde kan beginnen met deze speler. Het spel eindigt zo gauw een speler z'n 2de succeskaart wint of tot er nog maar één speler overblijft.
De verschillende uitrustingstegels hebben elk hun eigenschap die de avonturiers hulp kunnen bieden tijdens hun toch door de kerker.
Titel : Welcome to the dungeon Auteur : Masato Uesugi Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Toen ik deze titel voor het eerst onder ogen kreeg, kwam deze me onmiddellijk bekend voor. Na een snel bezoekje aan BGG was het dan ook al gauw duidelijk dat het een herwerkte versie (qua artwork) was van de Amigo-titel die we vroeger in onze collectie hebben gehad. Op een gegeven moment is die uit onze collectie verdwenen, de exacte reden weet ik niet meer, maar ik kan me wel herinneren dat het geen slecht spel was. Nu komt de nieuwe Poolse uitgeverij Trefl met enkele herwerkte versies van oudere spellen op de markt (en ook enkele nieuwe trouwens), waarover ik zeer te spreken ben. Allereerst is er het bloedmooie artwork, dat dit spel ongetwijfeld sneller tot z'n recht zal laten komen. De kleuren zijn voller, de tekeningen mooi en grappig en ook het overige materiaal is zeer te pruimen.
U krijgt een bord, met een scorespoor (dit was in de oude versie niet het geval), 110 boeren (blokjes in de spelerskleuren), 3 houten palmbomen, 15 blauwe kanaalstaafjes, 5 kanaalstaafjes in de kleuren van de spelers, 1 startspelerfiche, 45 plantagefiches, 72 geldbriefjes (jammerlijk genoeg van papier) en één bronmarker. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de bronmarker wordt op een donkerbruine splitsing naar keuze geplaatst. Daarnaast worden de drie palmbomen verspreid over het speelbord in een vakje gezet. Elke speler krijgt de blokjes in z'n kleur, alsook een blauw kanaalstaafje en één in z'n eigen spelerskleur en 10 geld. De plantagetegels worden geschud en als vier gedekte trekstapels klaargelegd (bij 5 spelers worden er 5 stapels gemaakt).
In het spel proberen de spelers hun boeren op de vruchtbare landerijen te krijgen, zodat deze aan het eind het meeste opbrengen. Ook niet te veel geld over de balk gooien is de boodschap, want je resterende centen zijn ook nog iets waard.
(foto van de originele Amigo-versie)
Een spel verloopt over 11 ronden (9 ronden bij 5 spelers), die op hun beurt bestaan uit 7 fasen. 1) Bieden : draai de bovenste tegels van de plantagefichestapels om, iedere speler vanaf de startspeler mag één bod doen of passen. 2) De nieuwe startspeler bepalen : de speler die als eerste past tijdens de bieding wordt de nieuwe startspeler. Indien niemand past, gaat hij naar de speler met het laagste bod. 3) Plantagefiches ontvangen : van hoogste tot laagste bieder nemen de spelers om beurten één van de openliggende plantagetegels en betaalt z'n bod aan de bank. Daarna legt de speler deze tegel op het speelbord op een plaats naar keuze en legt er z'n boeren op zoals afgebeeld op de tegel (1 of 2 boeren). De spelers die pasten, komen als laatste aan de beurt. Bij 3 spelers blijft er één tegel over die door de hoogste bieder op het speelbord wordt gelegd. Hierop worden geen boeren geplaatst, de tegel blijft neutraal. Je kan best grotere plantages maken door fiches van eenzelfde grondstof tegen elkaar te leggen, aangezien aan het einde van het spel het aantal fiches vermenigvuldigd worden met het aantal boeren. 4) Het kanaal bouwen : elke speler mag om beurten de startspeler proberen te overtuigen om het kanaal op z'n favoriete plek te bouwen. Hij plaatst hiervoor z'n kanaalstaafje op de plaats waar hij dat wil (volgens de aanbouwregels) en kan de startspeler hiervoor wat smeergeld geven. Nadat iedereen z'n voorstel heeft gedaan (al dan niet met smeergeld), bepaalt de startspeler waar hij het kanaal aanbouwt. Neemt hij het aanbod van een speler aan, dan neemt hij dat bedrag van die speler en plaatst het kanaal op de gevraagde plaats. Hij mag echter ook beslissen om het kanaal ergens anders te bouwen, maar betaalt hiervoor het hoogste bod +1 aan de bank. 5) Extra kanaalbouw : in speelvolgorde heeft elke speler de kans om z'n blauw kanaalstaafje aan te bouwen. Je hebt er wel maar één voor het ganse spel en er mag elke ronde slechts één extra bouw zijn, dus als iemand je voor is, heb je pech. 6) Droogte : de plantagefiches die niet grenzen aan het kanaal drogen uit. Indien er nog boeren op liggen, wordt er een boer van verwijdert. Is de tegel dan leeg, wordt deze neutraal. Was de tegel al neutraal, dan droogt hij uit en wordt de tegel omgedraaid. Deze tegel is vanaf nu waardeloos en kan zelfs grotere plantages opsplitsen. In de laatste ronde worden alle plantagefiches die niet aan het kanaal grenzen uitgedroogd. 7) Geld verzamelen : elke speler krijgt 3 geld voor de volgende ronde. In de laatste ronde wordt dit geld niet meer uitgereikt.
De spelers bepalen hun punten na 11 (9) ronden door hun resterende geld op te tellen bij de punten die ze scoren door de boeren op hun plantages te vermenigvuldigen met het aantal tegels waaruit de plantage bestaat. Plantagefiches waarop een palmboom staat en een boer, telt als een extra boer voor de desbetreffende speler.
Titel : Santiago Auteur : Claudia Hely & Roman Pelek Uitgeverij : Trefl Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Een nieuwe week, een eerste uitbreiding. Spiel Essen leek dit jaar wel overspoeld met uitbreidingen. Gelukkig heb ik in vele gevallen de lokroep kunnen weerstaan, want de traditie leert ons dat uitbreidingen vaak toch niet echt aan de bak komen bij ons. Dat is een nadeel van steeds met andere mensen een spel te spelen, dan beperk je je meestal tot het basisspel.
Aan de stand van Zoch verlag lag er dit jaar echter een uitbreiding die je niet mocht laten liggen, nl. die van het populaire Regenwormen. In deze uitbreiding krijg je 2 extra tegels, 5 specialisten en 7 wormfiches. Je hebt natuurlijk het basisspel nodig om dit spel te kunnen spelen. In de voorbereiding verandert er niet zo erg veel. De twee nieuwe tegels met waarde 11 en 13 worden voor de normale rij gelegd, de wormfiches worden nog terzijde gelegd en de vijf specialisten worden op de volgende tegels geplaatst :
- rode worm : op tegel 11 - blauwe hen : op tegel 21 - zwarte raaf : op tegel 23 - witte wezel : op tegel 25 - gele dobbelsteen : op tegel 27
De basisregels van Regenwormen blijven met deze uitbreiding gewoon van tel. In de uitbreiding geldt dat je steeds een tegel mag nemen met een waarde 1 lager dan het gegooide resultaat als de gegooide waarde niet zichtbaar is in de rij of bovenop de stapel van een tegenspeler. De extra's in het kort :
- De tegels 11 en 13 : je kan deze tegels enkel nemen als je exact 11 of 13 gooit. Je mag deze tegels niet van een andere speler stelen of nemen als één waarde lager dan de gegooide waarde. - Je wint de specialisten als je de tegel wint waarop ze staan. In sommige gevallen moet je ze ook terugplaatsen of verplaatsen in de rij, bv. bij het verliezen van een tegel of het winnen van een tweede specialist aangezien je er maar één mag hebben. De specialisten worden steeds teruggeplaatst op de laagst mogelijke vrije tegel. Indien alle tegels bezet zijn, wordt de specialist uit het spel genomen. - gele dobbelsteen : je hebt 9 dobbelstenen ter beschikking in je beurt ipv 8 - rode worm : telt als een wormpje waarde 5 als je geen wormen gooi hebt. Indien je al wormen hebt, mag je de specialist niet gebruiken. - witte wezel : leg hem plat en hergooi de dobbelstenen die je net gooide (één maal per beurt) - blauwe hen : beschermt je tegen het verlies van tegels. Indien je je kapot gooit, gaat de hen terug in de rij ipv een tegel, als een tegenspeler komt stelen, neemt hij de hen ipv de tegel en tenslotte verlies je ook nooit wormfiches. - zwarte raaf : de raaf blijft in de rij tot hij uit het spel verdwijnt. Niemand kan de raaf nemen. Indien je de tegel zou mogen nemen waarop de raaf staat, neem je onmiddellijk een wormfiche en de tegel en herpositioneer je de raaf naar de laagste vrije tegel. - dubbele 1 : indien een speler minstens 2 dobbelstenen met waarde 1 terzijde legt, ontvangt hij direct een wormfiche - indien de voorraad wormfiches op is, steel je deze bij een tegenspeler (tenzij de hen in z'n bezit is). De wormfiches tellen op het einde van het spel voor 1 punt.
Het spel eindigt zoals gewoonlijk wanneer de laatste wormtegel uit de rij wordt genomen. De speler met de meeste wormen + punten voor wormfiches wint het spel.
Titel : Heckmeck extrawurm Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-7 Speeltijd : 20-30 min. Leeftijd : 8+
De titel die we u vandaag presenteren is niet meteen een gloednieuw spel, het is al een tijdje op de markt, maar we hebben het in Essen opgepikt, dus we zetten hem lekker hier in de lijst. Musée is een kaartspel voor 2 of 3 spelers, met z'n vieren kan u ook aan de slag maar dan moet u in paren gaan spelen. Mijn gevoel zegt me dat dit vooral een erg leuk spel voor twee is.
Wat onmiddellijk opvalt als je dit spel in handen krijgt, is de fantastische artwork. Het spel bestaat uit een heleboel klassieke kunstwerken en staan op de gekende kwaliteitsvolle kaarten die Gryphon games ons steeds aanbiedt. 60 kaarten om precies te zijn, allen genummerd van 1 tem 60 en een uniek kunstwerk erop. Daarnaast zitten er in het doosje nog 3 gallerijbonussen, 30 dubbelzijdige tegels (trap-luchter) en 4 overzichtskaarten. De inlay, afdekplaat en doos zijn ook weer prima in orde.
Elke speler gaat z'n eigen gallerij uitbouwen. Hiervoor neemt hij 12 dubbelzijdige fiches die je in 2 rijen van zes open voor je op tafel legt. Boven en onder deze kaarten moet ruimte zijn om kaarten te plaatsen, zodat je een bovenste, middelste en onderste rij van zes kaarten kan vormen. In elke rij draai je drie fiches naar keuze op de trapkant, de andere liggen op de luchterkant. Het enige verschil tussen deze twee is dat een fiche met een trap aangeeft dat de kaart erboven en eronder met elkaar in verbinding staan en je hiervoor kan gaan scoren op het einde van het spel. Elke speler krijgt nog vijf handkaarten en de rest wordt als trekstapel klaargelegd.
Tijdens een beurt voert een speler twee eenvoudige stappen uit : één kaart uit je hand spelen en een nieuwe kaart van de trekstapel trekken. Als je een kaart speelt, mag je deze eender waar in je gallerij leggen. Je moet er enkel rekening mee houden dat de kaarten in een rij steeds in oplopende volgorde moeten liggen. Indien je geen handkaart meer kan spelen omdat je geen geschikte plaatsen meer hebt, eindigt de ronde voor jou. De andere speler(s) mogen nog rustig doorspelen tot ook zijn niet meer kunnen.
Daarna worden de punten uitgereikt : - 1 punt voor elke kaart in je gallerij - 2 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die aan elkaar grenzen (aangegeven door de kleur, boord van de kaart) - 3 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die met elkaar verbonden zijn via een trapfiche - 4 punten voor elke gallerijbonus die je hebt (de speler die als eerste een volledige rij, 6 kaarten, kan maken, krijgt zo'n bonus) (Voor het scoren mag een kaart meerdere malen gebruikt worden!) De speler met de meeste punten wint de ronde. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste kaarten in z'n gallerij. De speler die als eerste 2 ronden kan winnen, wint het spel.
Titel : Musée Auteur : Alf Seegert Uitgeverij : Eagle-Gryphon games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Voor vandaag staat het eerste kaartspel op het programma. 8-28 is een push-your-luck-spel dat trekjes heeft van 21-en. In de doos van je 51 kaarten, 15 rode en 55 blauwe edelstenen. Het doel van het spel is om deze edelstenen binnen te halen door kaarten te verzamelen met een waarde zo dicht mogelijk bij 8 of 28.
De kaarten worden geschud en de edelstenen per kleur klaargelegd. Elke speler krijgt alvast één kaart, die je in het geheim bekijkt en dan gedekt voor je af legt. De oudste speler wordt de eerste gever en neemt de resterende kaarten op handen. Hij voert twee acties uit : A) leg een blauwe edelsteen in het midden van de tafel (indien er geen blauwe meer zijn, gebruik je de rode) B) bied iedere speler volgens de wijzers van de klok een kaart aan en als laatste zichzelf Iedere speler mag beslissen om een kaart aan te nemen of niet. Indien je de kaart aanneemt, leg je ze open naast je gedekte kaart. (de 1/11 kaart telt voor waarde 1 of waarde11). Indien een speler openliggende kaarten heeft met een waarde van 28 of hoger, ligt hij uit de lopende ronde en worden z'n kaarten afgelegd. Nadat de actieve speler actie A en B heeft uitgevoerd, geeft hij de kaarten aan de volgende speler die de actieronde herhaalt. Dit gaat zo door tot er geen enkele speler nog een kaart neemt. De ronde eindigt en de edelstenen worden verdeeld.
Alle spelers draaien nu hun gedekte kaart open. De edelstenen in het midden van de tafel worden in de helft verdeeld. De eerste helft gaat naar de speler die z'n totale waarde het dichtste de 8 benaderd (zonder erover te gaan). De tweede helft gaat naar de speler die de 28 het dichtste benadert (zonder erover te gaan). Bij gelijke stand wordt de buit verdeeld. Je kan maximaal één van beiden buiten verzamelen, indien je in aanmerking komt om beiden te winnen moet je voor één van beiden kiezen.
Onmiddellijk incasseren!!! Als je er in slaagt om een exacte waarde van 8 en 28 te bereiken, ontvang je alle edelstenen in de voorraad. Indien meerdere spelers dit kunnen incasseren, verdelen ze de edelstenen.
Na een lopende ronde worden resterende edelstenen, die niet verdeeld werden, in het midden van de tafel gelegd. De kaarten worden allemaal terug geschud en de volgende speler wordt de actieve speler. Nadat je de eerste rode edelsteen op tafel hebt moeten plaatsen, wordt de lopende rond nog afgehandeld. Daarna wint de speler met de meeste punten (blauw = 1 punt, rood = 2 punten)
Titel : 8-28 Auteurs : David L. Hoyt, Colin Morgan & Mike Hirtle Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 20-30 min. Leeftijd : 8+
In Qwinto gaan de spelers gelijktijdig aan de slag en probeert iedereen z'n scoreblaadje zo volledig mogelijk in te vullen met (liefst) hoge nummers. Het speldoosjes omvat een boekje scoreblaadjes, potloodjes en 3 dobbelstenen.
Elke speler neemt een scoreblaadje dat bestaat uit drie gekleurde rijen, die op hun beurt zijn opgebouwd uit cirkels en hier en daar een vijfhoek. Op sommige plaatsen overlappen de rijen elkaar, zodat er vijf verticale kolommen worden gevormd waarin er minstens één vijfhoek zit.
(voorbeeldje van een scoreblaadje halfweg het spel)
In een beurt gooit de actieve speler 1 tot 3 dobbelstenen naar keuze. Deze dobbelstenen hebben dezelfde kleur als de rijen (zijnde oranje, geel en paars). Elke speler mag dan van het gegooide resultaat een som naar keuze in een rij schrijven (de dobbelsteen in de kleur van de gekozen rij moet er wel in gebruikt zijn). Er moet met 2 zaken rekening gehouden worden :
- alle genoteerde nummers moeten in oplopende volgorde staan (je mag wel vakjes open laten en later invullen)
- er mag geen identiek nummer in een kolom staan
Je moet geen nummer noteren in een beurt, behalve de actieve speler. Indien die geen mogelijkheid ziet, moet hij de foutworp aankruisen. Dit levert hem 5 strafpunten op aan het einde van het spel. Daarna wordt de volgende speler actieve speler.
Het spel gaat zo door tot er iemand 2 volledige rijen heeft gevuld of tot er iemand vier foutworpen heeft gemaakt. Dan tellen de spelers hun punten op. Voor elke volledige kolom scoren ze de waarde die in de vijfhoek staat. Voor elke volledige rij scoor je het meest rechtse getal en voor de onvolledige rijen scoor je 1 punt per ingevuld vakje. Tenslotte worden er 5 punten afgetrokken voor elke foutworp. De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Qwinto Auteurs : Uwe Rapp & Bernhard Lach
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+
De eerste bespreking na Essen is weggelegd voor een 2-spelersspel van Uwe Rosenberg. Vorig jaar stond de combinatie Rosenberg, Lookout en 2-spelersspel garant voor succes in de vorm van Patchwork. Of dat dit jaar ook zo gaat zijn, is nog een vraagteken, maar bij deze geef ik u al graag een overzichtje van Hengist.
In Hengist ga je als Vikingstam op zoek naar goud en schatten. De Romeinen hebben Brittannië verlaten en eigenlijk ligt alles te grabbel. Aan jou om eens lekker te gaan plunderen! In de standaard 2-spelersspeldoos vind je 3 dubbelzijdige speelborden, waarop wegen zijn afgebeeld met diverse symbolen. Daarnaast is er een 3D-vikingboot, 6 pionnen, 12 wegfiches, 30 schattenfiches, 3 schildfiches en 60 speelkaarten. Deze laatste tonen ofwel de symbolen die ook op de wegen staan, een combinatie van 2 symbolen ofwel een viking (ontdekkingskaart) die meerdere functies heeft.
Bij aanvang van het spel worden de speelborden willekeurig naast elkaar gelegd. De boot wordt in de baai linksboven geplaatst en de pionnen worden erin gezet. De speelkarten worden geschud en elke speler ontvangt er 3. De wegfiches worden geschud, 3 ervan gedekt op de speelborden gelegd, 3 gedekt terzijde gelegd en de resterende komen ongezien terug in de doos. De schattenfiches worden ook gedekt geschud en onder elk speelbord worden er willekeurig 4 gelegd (van groot naar klein). Daarnaast worder er nog 12 gedekt naast het bord klaargelegd en de resterende verdwijnen ongezien terug in de doos. De schildfiches worden voorlopig nog naast het bord klaargelegd.
In een beurt doorloopt een speler 2 fasen : de actiefase en het aanvullen van de kaarten.
In de actiefase voert de speler één van de volgende zes mogelijke acties uit voor elk van z'n pionnen : - een pion uit de boot op een vrij strandveld plaatsen dat grenst aan de boot (er zijn slechts 3 strandvelden, dus als deze volstaan, is deze actie niet mogelijk) of vanop een strandveld terug in de boot springen. (deze actie kost je niets) - een ontdekkingskaart spelen en een pion die uit het spel was terug in de boot plaatsen (zie ook later) - vanop een strandveld naar een vakje in het hinterland gaan door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld (de kaart wordt op de aflegstapel gelegd, een kaart met dubbel symbool kan voor één van beide symbolen gespeeld worden, maar niet voor beiden!) - vanuit het hinterland terugkeren naar het strand of naar een aangrenzend hinterland door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld - een nederzetting gaan plunderen door vanuit het hinterland te vertrekken en 3 passende kaarten uitspelen om tot aan de nederzetting te geraken. De schattenfiche die er ligt, neem je in je persoonlijke voorraad, de pion keert nadien kosteloos terug naar het hinterland waarvan hij kwam (de 3 kaarten moeten gelijktijdig gespeeld worden, je kan ze niet opsparen over meerdere rondes) - een ontdekkingskaart spelen om als spion in te zetten en een wegfiche te gaan bekijken. Leg daarna de schildfiche op de wegfiche om aan te geven dat je ten allen tijde terug mag gaan kijken. Zo gauw beide spelers hun schildfiche op de wegfiche hebben liggen, wordt deze laatste opengedraaid
Na de actiefase vult de speler z'n hand aan. Je trekt standaard 2 kaarten. Daarnaast krijg je voor elke pion die in het hinterland staat 1 kaart extra (dus tot een maximum van 5 kaarten).
De ontdekkingskaart kan voor drie zaken gebruikt worden : - als joker voor éénder welk ander symbool - als spion, zodat je naar de wegfiche mag gaan kijken - om een pion die uit het spel is terug in de boot te plaatsen Nadat een speler een ontdekkingskaart uitspeelt en één van bovenstaande 3 acties heeft uitgevoerd, vaart de boot verder naar de volgende baai op het speelbord. Staat de boot echter al op de laatste baai, wordt het eerste bord weggenomen, omgedraaid en terug aangevuld met schattenfiches en een wegfiche (de wegfiche en niet gewonnen schattenfiches gaan terug in de doos). Pionnen die eventueel nog op het weggenomen speelbord stonden, worden uit het spel genomen (deze kunnen met een ontdekkingskaart terug in de boot terechtkomen).
Als er voor de vierde maal een speelbord zou moeten aangelegd worden, eindigt het spel. Beide spelers tellen hun schatten op en de speler met de hoogste waarde wint.
Titel : Hengist Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : Lookout spiele Aantal spelers : 2 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
Afgelopen zaterdag was het weer zo ver, onze jaarlijkse afspraak met de messe in Essen waar Spiel plaatsvond. Iets voor achten zaten we in de wagen, met de voorbereidingen bij de hand, het beloofde wederom een fijne, maar drukke dag te worden. Bij deze ook al eerst mijn dank aan Guy, Jan en Andy voor de aangename rit en het gezelschap. Dit jaar waren we een beetje later en kozen we een iets andere aanrij-route, gevolg hiervan was toch een beetje aanschuiven rond de hallen, maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartiertje later (dan gepland) op de parking terecht. Binnen was het op dat moment al een gezellige drukte, vorig jaar liep ik er bijna helemaal alleen rond. Ik had dit jaar het idee om van achter naar voren te werken en snelde dan ook al eerste naar hal 7.
Hal 7 was vorig jaar ook al deels in gebruik, maar dit jaar was het een volwaardige hal. Het deed enorm veel deugd om te zien dat het een rustige, ruime hal was. Misschien zit de buffer, die de Galleria blijkbaar is, daar wel voor iets tussen. De mensen vinden hun weg volgens mij wel naar deze hal, maar het komt allemaal véél gespreider. Ook toen ik in de late namiddag nog terug iets moest oppikken, was het er nog steeds rustiger dan in de andere hallen. In hal 7 passeerden we bij Eagle-Gryphon games en zagen we dat Wombat Rescue het extremis had gehaald. Daar het spel niet in ons budget was opgenomen, hebben we het voorlopig nog wel even laten liggen. Nadien had ik een fijn onderhoud met de Brazilianen van Funboxjogos die ook Bullfrog verdeelden. Daarnaast heb ik enkele van hun spellen kunnen aanschouwen en viel me vooral het knappe artwork van Coup op. Tenslotte passeerde ik aan de booth van Mr. B games waar ze me een Stoplights hadden beloofd, waarvan u hier op de blog de imprESSEN al kon lezen. Ze vonden het spel echter niet aan hun stand, het zou ergens anders verstopt zitten (aangezien het geen nieuw spel is), maar ze wilden graag dat we een ander spel van hen zouden recenseren.
De Galleria heb ik voor de rest van de beurs genegeerd. Ik wilde graag omstreeks 12 uur een keertje passeren voor de auction en 2de handsbeurs, want dat is een belevenis op zich, maar het strakke schema gooide daar roet in het eten.
Om 10.30 uur had ik mijn eerste afspraak met Agnieska van NSKN games. Zij brachten dit jaar 3 spellen mee naar Essen, waaronder Simurgh en Mistfall. Deze laatste sprak ons echter minder aan, wegens erg veel tekstgebruik op de kaarten. Mistfall is ook erg diep en complex en kan wel eens zorgen voor een iets langere speelduur. Simurgh en Fool's gold daarentegen, bleken erg goed aan te leunen bij onze spelinteresses en verdwenen dan ook in onze tas. Na het verplichte bezoekje aan de stand van Fragor games zat onze zak al goed vol. De mensen die de doos van A game of gnomes gezien hebben, zullen ongetwijfeld weten wat ik bedoel. Na een bezoekje aan de wagen schuifelden we vrolijk verder in hal 1, die volgens mij vooral druk is door de slechte opstelling van de winkels. Ik begrijp volkomen dat uit economisch standpunt er zo'n winkel voor de in- en uitgang wordt geposteerd, maar het zorgt voor ongelooflijk geschuifel en gedraal. Geen enkel probleem, dan verleggen we de looplijnen denkt een ervaren beursganger, wat op zich best wel lukte, want tegen 13 uur had ik ook nog standen van Aporta, Geek attitude, NSV, Cranio, White wizard, Lookout, PD-verlag, Backspindle en Rebel bezocht. Tot slot gingen we nog even langs bij één van mijn favoriete ontwerpers, Martin Wallace. Z'n nieuwe ships ziet er echt wel fantastisch uit, vandaar dat de limited edition in onze zak verdween. Ook Mythotopia, die vorig jaar verscheen en ondertussen erg goed was bevallen tijdens een vorige speelsessie ging mee richting Lille.
Iets voor 13 uur was het de hoogste tijd om richting hal 2 af te zakken waar ik een afspraak had met één van de mensen van TMG. U heeft de besprekingen van hun spellen al voor Essen op dit blog kunnen lezen, maar nu kon eindelijk de overdracht van de spellen plaatsvinden. Qua besparing aan verzendingskosten en inklaringskosten kan dat natuurlijk tellen en vooral was het een fijne ontmoeting met de persverantwoordelijke van één van onze favoriete uitgeverijen. Voor de rest was hal 2 niet echt onze dada, de miljoenen dobbelstenen, sleeves, leren pakjes en rpg-boeken zijn voorlopig nog niet aan ons besteed. De verkoopsstand van Adriaensen lag ook in deze hal. Ik ben er enkele keren naast gelopen, maar de tijd ontbrak om effectief de winkel te bezoeken. Gelukkig kwam ik Carl en Christophe 's morgens al een keertje tegen om een goeiedag te zeggen. Als ik op Spel geraak, zal ik zeker wel eens in hun winkel binnenspringen .
Nu konden we uiteindelijk hal 3 induiken, de grootste en drukste hal van allen. De hal van de grote Duitse uitgeverijen ook. De hal met de rijkelijk versierde standen en héél wat animo. De persverantwoordelijke van Zoch verlag vond het echter relatief rustig tijdens de ganse beurs, de tafels waren steeds goed gevuld, maar een overrompeling was het ook weer niet. Eigenlijk kan ik dit wel beamen. Vorige jaren zag je overal ook mensen op de grond zitten spelen en dat was nu helemaal niet het geval. Misschien zitten de meer dan 1000 Catan-spelers hier voor iets tussen, die mochten hun sessie in een andere hal afwerken, ofwel het feit dat er nog een extra hal (7) bij gekomen was. Wij malen er alleszins niet om, want het zorgde er alleszins voor dat we makkelijker van de éne naar de andere stand konden huppelen ... en het waren er nogal wat in hal 3. Een spel dat onze aandacht al ver voor de beurs trok was Domus Domini, hopelijk voldoet het ook aan de hoge verwachtingen. De standen van Iello, Asmodée, Amigo, Pegasus, ... waren zoals steeds luchtig, groot, mooi aangekleed en erg sfeervol ... en vooral volzet, dus hier zijn wel dan maar relatief snel voorbij gegaan. Bij Abacusspiele, een vaste stop voor ons, was er dit jaar weinig te rapen. Ze brachten geen enkel nieuw spel mee naar Essen, buiten een remake van Mexica en hun voorjaarsnieuwigheid Cacao. Ook voor de promo's visten we rijkelijk achter het net, alles uitverkocht, maar ik twijfel er niet aan dat deze later wel eens tot bij ons zullen geraken. Een spel dat erg véél positieve commentaar kreeg vorig jaar was Evolution en in Essen brachten ze ook de uitbreiding Flight uit, genoeg redenen om ze beiden in onze tas te laten verdwijnen. Bij Quined moesten we jammerlijk genoeg vaststellen dat alles uitverkocht was. Eigenlijk is dit helemaal niet jammer, dit is een prima zaak, want Arno en de zijnen verdienen dit zonder meer. We wachten zonder enige problemen op ons exemplaar dat met de post komt (bovendien weer wat minder sleurwerk op de beursvloer, dus enkel blije gezichten). Op de stand van Repos was het ook grabbelen in de schaarste, er waren enkel nog Duitstalige versies van hun topper 7 Wonders duel. Op zich niet erg, want enkel de namen op de kaarten staan in het Duits vermeld en de spelregels vinden we zonder enige problemen online. Een jammerlijke trend die we dit jaar ook moesten vaststellen was wederom de afwezigheid van enkele spellen, wegens niet klaar of volledig uitverkocht. Automobiles van AEG, Termites van Rebel, Between 2 cities van Stonemaier games, Haspelknecht van Quined, Drachenzähne van Trefl, Nippon van What's your game, Jolly Roger van Ares games, Raptor van Matagot, Haru Ichiban van Blackrock, ... Maar onze tassen waren erg goed gevuld, dus erg zwaar tillen we er niet aan. Misschien is de spreiding juist een goede zaak en werkt het niet zo verstikkend, zodat goede spellen in de massa verdwijnen.
Een goede zaak die ik tot nogtoe constateerde is dat de meeste spellen die ik al uitpakte van een prima kwaliteit zijn, voorlopig slechts één spel dat niet in orde was wegens een complete misprint op één van de punchboards, maar dit komt ongetwijfeld wel goed de komende tijd. Tenslotte wil ik ook Nico en Dirk nog bedanken voor het oppikken van enkele spellen die we voorbestelden of vertaalden, deze vervullen onze collectie ongetwijfeld binnenkort.
Bij deze nodig ik u allen de komende dagen, weken en maanden hier op de blog graag uit om de spellen te ontdekken die we uit Essen meebrachten. Ik ga u niet beloven dat er dagdagelijks een nieuwe recensie verschijnt, de spreiding zal iets ruimer zijn dan de vorige jaren, maar dit mag de pret niet bederven. Zoals steeds krijgt u eerst een voorstelling van het spel met een overzicht van de spelregels en het materiaal. Na enkele speelsessies mag u de imprESSENs verwachten, maar hier kan ik geen tijd op plakken omdat dit natuurlijk ook afhangt van tijd, medespelers en persoonlijke goesting
Star Trek : five-year mission is een coöperatief dobbelspel dat tot met 7 spelers kan gespeeld worden. Het leuke aan dit spel is dat je zowel met de karakters van de oorspronkelijke Star Trek-serie kan spelen, alsook de karakters uit Star Trek a new generation. Elke speler neemt één van deze karakters en bijbehorende speciale eigenschap. Qua spelprincipe is er in dit spel weinig nieuws onder de zon, u gaat met z'n allen trachten om voldoende missies uit te voeren vooraleer de Enterprise vernield is, of tot je een aantal missies hebt laten schieten. In deze laatste gevallen ga je gezamenlijk de boot in. Bij aanvang van het spel bepaal je welke moeilijkheidsgraad je gaat spelen. In het makkelijkste scenario heb je slechts 10 punten nodig met minstens één missie van elke kleur, in het moeilijkste scenario met je 20 punten scoren met minstens 2 missies van elke kleur en minstens één urgente missie.
In de doos vind je een dubbelzijdig speelbord met de Enterprise. Hierop staat de afbeelding van de Enterprise uit beide series en onderaan een schadespoor. De schademarker loopt over dit spoor en moest die tot het laatste vak gaan, dan is het spel verloren. Daarnaast zijn er 7 spelersborden (genummerd), in je eerste potjes wordt er aangeraden om de nummer in volgorde te nemen, nadien kan je random spelen. De 35 dobbelstenen (in 3 kleuren blauw, geel en rood) en de 112 missiekaarten vormen het hart van het spel. Tenslotte is er ook nog een zandloper die je bij urgente missies zal gebruiken. Deze missies moeten binnen de 3 minuten opgelost worden.
Tijdens een speelbeurt doorloopt een speler 4 fasen : - trek een nieuwe missiekaart - heraanvullen van je dobbelsteenvoorraad (behalve eerste beurt) - dobbelstenen gooien - dobbelstenen inzetten en missies voltooien + aansluitend einde van je beurt
1) Bij aanvang van je beurt trek je een missiekaart van één van de drie trekstapels (blauw, geel, rood). Afhankelijk van waar de schadefiche op de Enterprise staat, kan het zijn dat je geen blauwe missies mag trekken of geen blauwe en gele. Voer de eigenschappen van de gevaren op de missies onmiddellijk uit. Sommigen hebben ook een langdurig effect (zo lang ze in het spel zijn), anderen zijn dan weer urgent en behoeven de zandloper erop.
2) Kijk naar je spelersbord, er zouden 5 dobbelstenen moeten liggen (in je actieve voorraad en bij je wonden). Indien je er minder dan 5 hebt, mag je er eventueel van de Enterprise nemen, indien voorradig, tot je er weer 5 hebt. Je mag kiezen welke kleuren je neemt.
3) Gooi alle dobbelstenen die je in fase 2 hebt genomen van de Enterprise en deze in je actieve voorraad, NIET die van je wonden. Leg alle gegooide resultaten in je actieve voorraad.
4) Je mag zo veel dobbelstenen als gewenst gaan inzetten om missies te voltooien of de Enterprise terug te herstellen en de schadefiche terug te dringen. Er kunnen verschillende voorwaarden aan een kaart vasthangen. Sommigen behoeven een exacte waarde in een bepaalde kleur, voor anderen is het in een kleur naar keuze, nog anderen vragen een bepaalde waarde of hoger dan aangegeven of lager dan aangegeven, tenslotte zijn er ook nog missies die bepaalde setjes vragen. Al je niet gebruikte dobbelstenen blijven in je actieve voorraad liggen.
Indien je een missie volbrengt, leg je de kaart bij je overwinningspuntenstapel. Sommige kaarten geven je ook een voordeel dat je éénmalig tijdens het spel mag nuttigen. De gebruikte dobbelstenen komen terug op de Enterprise terecht.
Eigenschappen van de karakters : elk karakter heeft een bepaalde eigenschap die hij éénmalig in z'n beurt mag gebruiken. Je mag ze op elk moment gebruiken als je wil, maar wel pas na het trekken van de nieuwe missie.
Wonden : sommige missies leveren je een wonde op, leg hiervoor één van je dobbelstenen bij je wonden. Deze dobbelsteen is nu niet meer beschikbaar. Indien je geen dobbelstenen voorradig hebt, neem je er één van de Enterprise. Is er daar ook geen, voeg je geen wonde toe.
Genezen : je kan aan de fasen 2-4 volledig verzaken om wonden te genezen. Je moet nog wel steeds een nieuwe missie toevoegen. Je verwijdert nadien 1 dobbelsteen van je wonden en legt deze op de Enterprise.
Conditie van de Enterprise : sommige missies bezorgen schade aan de Enterprise, verschuif de schademarker één plaatsje. De plaats waar de marker staat bepaalt welke kleur van missies je mag trekken. Daarnaast verlies je het spel als de marker voorbij vak 5 zou moeten springen. Ook de Enterprise kan hersteld worden door actieve dobbelstenen in te zetten zoals bij een missie.
Mislukte missies : een missie kan mislukken omdat er een nieuwe kaart getrokken wordt en er reeds drie missies in die kleur openlagen. De oudste verdwijnt en triggert misschien bovendien nog eens een nadeel. Daarnaast gaan de urgente missies ook verloren als ze niet binnen de drie minuten uitgevoerd worden. Er kunnen nooit 2 urgente missies gelijktijdig afgehandeld worden. Laat de zandloper eerst volledig doorlopen vooraleer je naar een eventuele volgende urgente missie gaat.
(op de achterkant van de spelregels staat een handig overzichtje van alle iconen en symbolen op de kaarten en een overzichtje van je beurt, alsook de voorwaarden om het spel te winnen)
Titel : Star Trek : five-year mission Auteur : David E. Whitcher Uitgeverij : Mayfair games Aantal spelers : 3-7 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Steam Works is nog zon titel die TMG naar een topnajaar
moet leiden. Steam Works is een tegellegspel dat zich in een steampunkwereld
afspeelt. De spelers bouwen aan allerhande rare apparaten die het leven van de
mensen makkelijker zouden moeten maken op de één of andere manier. Wij zien het
vooral als handige apparaten die de spelers overwinningspunten opleveren, zeker
als ook de tegenstanders er gebruik van willen maken.
In de doos vind je een speelbord, waarop een overzicht komt
van de beschikbare tegels, 8 dubbelzijdige spelersborden (iedereen kan weer met
een uniek personage aan de slag), 1 startspelerpion (die lijkt weggeplukt uit Kings
of air and steam), 4 mechaniekermeeples en 1 ploegbaasmeeples per spelerskleur,
28 tijdperk I-tegels, 23 tijdperk II-tegels en 16 tijdperk III-tegels.
Daarnaast zijn er nog 8 starttegels, 15 karaktertegels en 60
basis-kracht-tegels. Er zijn ook geldfiches, prestigepuntenfiches en klokfiches
aanwezig.
Het spel verloopt over drie tijdperken, die op zich weer
zijn opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde zal je jouw mechaniekers
op pad sturen om grondstoffen te verzamelen, tegels aan te schaffen en deze in
apparaten omzetten door ze netjes in elkaar te puzzelen. De tegels worden per
tijdperk geschud en op de voorziene plaatsen van het speelbord als trekstapels
klaargelegd. De 8 starttegels worden alvast opengelegd, elke speler krijgt een
karakterbord en bijhorende grondstoffen en geld en de mechaniekers (waarvan 2
op handen en 2 in de reserve) en ploegbaas (in de reserve) in zn kleur.
Afhankelijk van het aantal spelers worden er klokfiches op het speelbord
geplaatst.
In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende vanaf
de startspeler, hun mechaniekers inzetten. Hiervoor moeten ze ook telkens het
gevraagde bedrag betalen. Indien ze dit niet willen, moeten ze passen en
inkomsten verwerven. Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde.
Een mechanieker kan geplaatst worden op één van de acties op het eigen
spelersbord of op één van de apparaten die op de tafel liggen. Op deze manier
kan je ook gebruik maken van de apparaten van andere spelers. De eigenaar van
het gebruikte apparaat krijgt in ruil hiervoor een klokfiche van het speelbord.
Deze klokfiches fungeren op deze manier als speelklok. Zo gauw de fiches van
tijdperk opgebruikt zijn, worden de tegels van een volgend tijdperk gebruikt.
Elke klokfiche is op het einde van het spel een overwinningspunt waard.
Als je je mechanieker op een apparaat plaatst, zet je deze
op de energiebron van het apparaat en activeer je alle aangekoppelde
componenten in een volgorde naar keuze. Je mag er ook voor opteren om bepaalde
componenten niet te activeren. Sommige componenten leveren ook de eigenaar een
bonus op, deze staan rood omlijnd op de tegels.
Indien je past, verplaats je je mechanieker naar de tekening
op je spelersbord en ontvang je inkomsten gelijk aan de normale kost om de
mechanieker in het spel te brengen.
Tijdens het spel ga je tegels verwerven die op het centrale
speelbord liggen uitgestald. Hou deze tegels onder je spelersbord tot je ze
gaat aanbouwen aan een bron van één van je apparaten. Kies je later de
bouwactie, dan kan je een aantal tegels toevoegen (dit aantal wordt aangegeven
naast de actie). Er zijn enkele eenvoudige regels die je moet volgen om tegels
aan te leggen. Elk apparaat moest minstens één energiebron hebben en minstens
één component. Daarnaast moet elke energiebron met een component zijn verbonden
en omgekeerd. Er zijn twee tegels die een uitzondering zijn op deze regels, de
één laat je toe om twee componenten ver van de energiebron te bouwen, de andere
splitst energie op naar twee componententegels.
Nadat elke speler heeft gepast, eindigt de ronde. Verzamel
al je mechaniekers terug naar je spelersbord, je ploegbaas gaat terug naar het
centrale speelbord (indien gebruikt). Indien er een stapel klokfiches is
opgebruikt, ga je over naar het volgende tijdperk en leg je de desbetreffende
tegels open op het speelbord. Indien je reeds in tijdperk III was, eindigt hier
het spel. De tegels worden aangevuld, nadat de meest rechtse tegels zijn
verwijderd en de andere doorgeschoven. Als laatste wordt de startspelerpion
doorgeschoven naar links naar de volgende speler.
Op het einde van het spel tellen de spelers hun punten op.
Dit zijn de prestigefiches die ze tijdens het spel verzamelden. Elke klokfiche
levert ook nog 1 punt op en sommige tegels in hun apparaten hebben ook een puntensymbool
en worden bij de totale puntenwaarde van de speler opgeteld. De speler met de
meeste punten wint het spel.
De acties van een karakterbord kunnen een beetje verschillen
naargelang het karakter, maar in grote lijnen omvatten ze telkens volgende vier
mogelijkheden :
- neem de meest rechtse tegel van een rij op het speelbord
bij je
- neem een basisgrondstof (al dan niet met extra geld)
- bouw een apparaat van grootte 2 (al dan niet moet je nog bijbetalen of krijg
je zelfs geld)
- activeer één van je energiebronnen
De tegels overlopen zou ons iets te ver leiden, maar er zijn
drie soorten verbindingen die erg belangrijk zijn om tegels aan elkaar te
hangen. Zo heb je tandwielenconnectoren, pijpleidingconnectoren en elektrische
bedradingconnectoren. Vaak kunnen aan bepaalde energiebronnen maar één soort
componenten worden gehangen, sommigen zijn dan weer universeel en laten héél
wat mogelijkheden toe. In grote lijnen geven de diverse tegels je inkomsten,
prestige, tegels en bouwmogelijkheden als ze worden geactiveerd.
Titel : Steam Works
Auteur : Alex Churchill
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+
Gold west is zonder meer de titel waarnaar ik het meeste heb
uitgekeken het afgelopen spellenjaar. Na een eerste lezing van de spelregels
had ik hem dan ook met rood aangestipt op onze lijstjes. Dit zou voor de
eurogamer, die houdt van korte, maar toch diepgaande spellen, wel eens het spel
van het najaar kunnen worden denk ik.
Het speelbord bestaat uit 4 grote delen, waarvan 1 deel
bestaat uit 8 terreintegels en 1 watertegel. Doordat je de terreintegels steeds
in een andere volgorde rond de centrale watertegel legt, zal de beginsituatie
op die manier ook steeds ietsje anders zijn. Bij aanvang van het spel worden op
alle terreintegels fiches gelegd in de overeenkomstige kleuren (koper, goud,
zilver, bos) en diegene die grenzen aan het water worden alvast opengedraaid en
voorzien van grondstoffen (blokjes) die staan afgebeeld op de fiches.
Elke speler krijgt een spelersbord, een mijnmeeple om de
punten aan te geven op het scorespoor dat rond het speelbord loopt, 3
postkoetsen die later op het spoor linksboven van het speelbord hun intrede
doen, 12 kampen en 12 invloedsfiches die in de loop van het spel op het
speelbord geplaatst zullen worden, maar voorlopig in de speler zn voorraad
worden gelegd.
Er worden vier willekeurige boomtownfiches genomen en in het
3x3 rooster geplaatst op een willekeurige manier. Het resterende vakje wordt
steeds opgevuld het met 4-puntenfiche. Dit rooster is verdeeld in rijen en
kolommen en bij elke rij of kolom staat één van de grondstoffen uit het spel
afgebeeld, dit zal aangegeven welke grondstoffen je moet ophoesten om punten te
verzamelen op het einde van het spel (zie boomtownfase).
Kies acht willekeurige investeringskaarten (van de 20) en
leg ze naast het speelbord klaar. Ook de investeringsbonustegels worden hier naast
gelegd. (afh. aantal spelers). De 12 verschepenbonustegels worden ook op de
daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd, hoogste waarde per soort
bovenaan.
Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen,
krijgen de andere spelers ook een volgordefiche in wijzerzin verdeeld en nemen
ze de hierop afgebeelde grondstoffen als startkapitaal. Deze grondstoffen
leggen ze op hun persoonlijke voorradenspoor op hun spelersbord, zoals
aangegeven op de volgordetegel.
Tijdens een beurt doorloop je drie fasen :
1) activeer je voorradenspoor
2) gebruik metalen
3) bouwen of incasseren
Activeer je voorradenspoor : kies één van de vakken in je
voorradenspoor en neem alle daar aanwezige grondstoffen op handen, daarna
plaats je telkens één van deze grondstoffen in de vakken erboven (mancala-systeem).
De resterende grondstoffen worden boven je spelersbord gelegd en kunnen
gedurende het resterende verloop van de ronde gebruikt worden. Niet gebruikte
grondstoffen worden overigens afgelegd op het einde van je beurt en kunnen niet
worden overgedragen op een volgende ronde.
Gebruik metalen : heb je toevallig goud, koper of zilver
boven je voorradenspoor gekregen, dan kan je deze gaan gebruiken om te
investeren OF boomtown te gebruiken OF te verschepen. Indien je wenst te
investeren, geef je de afgebeelde grondstoffen op de investeringskaarten af aan
de algemene voorraad en krijg je de afgebeelde bonus (punten en een voordeel).
Dit kan je maar één keer per beurt doen. Ook de boomtownactie mag je maar één
keer per beurt doen. Geef de gevraagde grondstoffen volgens de rij en kolom aan
de algemene voorraad en plaats je invloedsfiche op het aangegeven kruispunt op
de boomtownfiche. Aan het einde van het spel zal je hiervoor scoren als je aan
de gevraagde voorwaarde voldoet. Indien je op de 4-puntenfiche landt, zet je
onmiddellijk vier punten bij op het scorespoor. Tenslotte kan je ook je
resterende materiaal inleveren om met je postkoetsen op de verschillende sporen
verder te springen. Indien je een puntenfiche passeert, neem je de bovenste en
zet je jouw scoremarker het desbetreffende aantal overwinningspunten op het
scorespoor vooruit.
Hout en steen zijn de andere grondstoffen die je uit je
voorraad kunt toveren. Deze kan je gaan gebruiken om te bouwen of te incasseren.
Welke actie je ook kiest, je gaat steeds één van je kampen moeten plaatsen. Je
kan opteren om een kamp te bouwen, om een nederzetting te bouwen of om te
incasseren.
* Als je een kamp wil bouwen, leg je 1 hout OF 1 steen in de
algemene voorraad, plaats je een eigen kamp op een openliggende tegel op het
speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je
onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar
afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw
spelersbord op de desbetreffende kleur, deze geeft je invloed weer in de
diverse gebieden.
* Als je een nederzetting wil bouwen, leg je 1 hout EN 1
steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp, met daaronder een
invloedsfiche, op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar
aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een
vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de
fiche van het speelbord op jouw spelersbord, met één spatie tussen, aangezien
je 2 invloed hebt verworven in deze kleur.
* Als je geen hout of steen hebt, moet je incasseren. Je
plaatst één van je kampen op het Wanted-gebied op het bord, verliest 1 punt,
verwijderd een openliggende fiche naar keuze van het speelbord uit het spel,
maar plaatst wel de grondstoffen in je voorradenspoor. Je scoort natuurlijk
geen punten of invloed bij deze actie.
Welke actie je hierboven ook kiest, nadat je dit deed,
worden alle aangrenzende fiches op het speelbord opengedraaid en voorzien van
grondstoffen.
Het spel loopt door tot alle spelers al hun kampen hebben
geplaatst. Nadien krijgt elke speler nog één beurt. In deze beurt wordt er
enkel nog fase 1 en 2 uitgevoerd. Er volgt nog een slotwaardering waarbij je 2
punten scoort per kamp in je grootste groep van aanééngesloten kampen en
nederzettingen.Je scoort voor je
invloedsfiches op boomtowntegels en verliest punten als je de meeste kampen
hebt in het Wanted-gebied. De speler met de meeste kampen daar krijgt 1
strafpunt per eigen kamp daar, de 2de speler krijgt 1 strafpunt per
2 eigen kampen daar. Tenslotte worden er nog bonussen uitgereikt voor de speler
met de meeste en 2de meeste invloed in de verschillende kleuren op
zn spelersbord.
Titel : Gold west
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij :TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+
Eén van de nieuwe herfsttitels van TMG is deze Dungeon of
Fortune. Naar alle waarschijnlijkheid gaat er nu een belletje rinkelen en denk
je dat dit al een ouder spel is. Nee, jij denkt aan Dungeon roll, maar dat is
geen schande, want zowel qua materiaal als spelverloop gaat u hier héél wat
overeenkomsten vinden.
Dungeon of Fortune speelt zich af in dezelfde wereld als
Dungeon roll, het artwork is identiek en alle symbolen die je op de
dobbelstenen terugvond, zie je nu op fiches verschijnen. Ook nu weer ga je jouw
geluk beproeven in de diepe kerkers waar gedrochten je het leven zuur proberen
te maken. De meest moedige speler die de diepste schatten opdelft, zal aan het
langste eind trekken en het spel winnen. Maar pas vooral op voor de draak!
In het doosje vind je : meer dan 100
gezelschaps/ervaringsfiches, 80 kerkerkaarten, 96 buitfiches, 12 niveaufiches
en 12 karakterborden.
Elke speler kiest één van deze 12 verschillende
karakterkaarten. Elke kaart levert je een verschillend gezelschap op waarmee je
het spel begint en daarnaast een speciale eigenschap die je tijdens het spel
kan gebruiken. De speelervaring zal dus telkens een beetje anders zijn als je
met een ander karakter aan de slag gaat. Je plaatst een niveaumarker op de
eerste plaatsen van het kerkerniveau en het karakterniveau. Tenslotte krijgt
elke speler alvast het afgebeelde gezelschap aan fiches dat op zn karakterbord
staat afgebeeld.
Er worden een aantal buitfiches uit het spel genomen, afhankelijk
van het aantal spelers. De resterende worden gedekt geschud en klaargelegd. De
kerkerkaarten worden geschud en in het midden van de tafel gelegd. De moedigste
speler wordt als startspeler verkozen.
Het spel bestaat uit diverse ronden, die opgravingen worden
genoemd. Tijdens elke opgraving spelen de spelers om beurten tot elke speler
zn schatten heeft geborgen of is moeten vluchten. Tijdens je beurt ga je
steeds kiezen of je verder gaat delven of dat je jouw schatten gaat opbergen.
Indien je gaat delven trek je de bovenste kerkerkaart en leg
je ze voor je neer.Je moet de
afgebeelde gevaren het hoofd gaan bieden. Er zijn drie types van kaarten :
kerker-, draken- en steelkaarten.
De kerkerkaarten tonen vijf rijen die overeenkomen met de kerkerniveaus op je
karakterbord. Je moet enkel kijken naar de rij van het niveau waarin jij je op
dat moment bevindt. Elke rij toont een combinatie van monsters en schatten. Om
de monsters te verslaan moet je de gevraagde compagnons uit je gezelschap
opofferen, draai deze fiche om naar zn ervaringskant (1 punt) en laat het
voorlopig nog bij je gezelschap liggen. Indien je de monsters niet de baas kan,
moet je vluchten (later meer). Er zijn ook twee types schatten : buit en
kisten. Indien er op de kerkerkaart een buit staat afgebeeld, neem je een
buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. Kisten moeten
opengemaakt worden door één van je compagnons te gebruiken. Als je dit doet,
neem je wederom een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord.
De gebruikte compagnon wordt terzijde gelegd en is niet meer beschikbaar deze
ronde, maar je krijgt geen ervaringspunten voor het openen van een schatkist.
Stoot je op een drakenkaart dan heeft dit andere gevolgen.
De eerste en twee drakenkaart gaan nog gewoon zonder gevolgen voorbij, maar
eens een derde drakenkaart voor je komt te liggen, moet je de draak bekampen of
vluchten. Een draak vraagt 3 compagnons om hem te verslaan. Elke draak heeft
echter ook een zwakke plek en heeft één soort compagnon dat hem makkelijker de
baas kan. In dit geval ga je naast deze compagnon nog maar één andere moeten
spelen. Alle gebruikte compagnons worden omgezet in ervaring. Als je een draak
verslaat, worden de kaarten afgelegd en neem je 2 buitfiches die je op de
buidel legt.
Trek je een steelkaart tenslotte, dan magje één buitfiche bij een tegenspeler wegnemen
en deze, zonder te bekijken, op jouw buidel leggen.
Sommige kaarten hebben ook een perkamentsymbooltje. Indien
je een zulk een kaart voor je hebt liggen, mag je deze altijd afleggen als je
een kaart trekt die je niet wil bekampen. Je moet daarna wel een andere kaart
trekken.
Indien je tijdens je avontuur moet vluchten, laat je alle
buitfiches en ervaring van deze ronde achter en blijf je met lege handen
achter. Eens gevlucht neem je niet meer deel aan deze ronde.
In plaats van een kaart te trekken en dieper in de kerkers
te gaan, kan je er ook voor opteren om je buit op te bergen. Je stapt dan
vrijwillig uit de lopende ronde en legt al je verworven buitfiches in je rugzak
(daar zijn ze veilig voor de rest van het spel). Alle verworven ervaring wordt
in het hiervoor voorziene vak gelegd en kan nu worden omgezet in een hoger
karakterniveau. Pas ook je gezelschap aan als je een hoger niveau bereikt zoals
aangegeven op je karakterbord. Als je niveau 5 bereikt, krijg je overigens nog
een unieke eigenschap. Tenslotte kijk je hoeveel trapsymbolen er op de
kaarten staan die voor je liggen en pas je ook het kerkerniveau desbetreffend
aan. (je kan echter max. 1 niveau per ronde zakken).
Ben jij de laatste, moedige speler die nog in een ronde
aanwezig is, krijg je een bonus van 2 buitfiches om toe te voegen aan je
rugzak. Deze speler wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Elke speler
vult zn gezelschap terug aan overeenkomstig zn karakterniveau.
Het gezelschap :
- tovenaar : kan één willekeurig monster verslaan OF alle
slijmmonster (ooze) OF kan een schatkist openen
- vechter : kan één willekeurig monster verslaan OF alle goblins OF kan een
schatkist openen
- priester : kan één willekeurig monster verslaan OF alle skeletten OF kan een
schatkist openen
- dief : kan één willekeurig monster verslaan OF alle schatkisten openen
- kampioen : kan alle monsters van één soort verslaan OF alle schatkisten
openen
Wanneer de laatste buitfiche uit de voorraad is genomen,
eindigt het spel onmiddellijk. Alle spelers draaien nu hun verzamelde
buitfiches open. De meeste leveren gewoon 1,2 of 3 punten op. Sommige tonen
echter edelstenen, deze leveren je één punt op per desbetreffende edelsteen in
je voorraad. Alle ervaringspunten zijn ook nog punten waard. De speler met de
meeste punten wint!
Titel : Dungeon of Fortune
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+