
Steam Works is nog zon titel die TMG naar een topnajaar
moet leiden. Steam Works is een tegellegspel dat zich in een steampunkwereld
afspeelt. De spelers bouwen aan allerhande rare apparaten die het leven van de
mensen makkelijker zouden moeten maken op de één of andere manier. Wij zien het
vooral als handige apparaten die de spelers overwinningspunten opleveren, zeker
als ook de tegenstanders er gebruik van willen maken.
In de doos vind je een speelbord, waarop een overzicht komt
van de beschikbare tegels, 8 dubbelzijdige spelersborden (iedereen kan weer met
een uniek personage aan de slag), 1 startspelerpion (die lijkt weggeplukt uit Kings
of air and steam), 4 mechaniekermeeples en 1 ploegbaasmeeples per spelerskleur,
28 tijdperk I-tegels, 23 tijdperk II-tegels en 16 tijdperk III-tegels.
Daarnaast zijn er nog 8 starttegels, 15 karaktertegels en 60
basis-kracht-tegels. Er zijn ook geldfiches, prestigepuntenfiches en klokfiches
aanwezig.
Het spel verloopt over drie tijdperken, die op zich weer
zijn opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde zal je jouw mechaniekers
op pad sturen om grondstoffen te verzamelen, tegels aan te schaffen en deze in
apparaten omzetten door ze netjes in elkaar te puzzelen. De tegels worden per
tijdperk geschud en op de voorziene plaatsen van het speelbord als trekstapels
klaargelegd. De 8 starttegels worden alvast opengelegd, elke speler krijgt een
karakterbord en bijhorende grondstoffen en geld en de mechaniekers (waarvan 2
op handen en 2 in de reserve) en ploegbaas (in de reserve) in zn kleur.
Afhankelijk van het aantal spelers worden er klokfiches op het speelbord
geplaatst.
In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende vanaf
de startspeler, hun mechaniekers inzetten. Hiervoor moeten ze ook telkens het
gevraagde bedrag betalen. Indien ze dit niet willen, moeten ze passen en
inkomsten verwerven. Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde.
Een mechanieker kan geplaatst worden op één van de acties op het eigen
spelersbord of op één van de apparaten die op de tafel liggen. Op deze manier
kan je ook gebruik maken van de apparaten van andere spelers. De eigenaar van
het gebruikte apparaat krijgt in ruil hiervoor een klokfiche van het speelbord.
Deze klokfiches fungeren op deze manier als speelklok. Zo gauw de fiches van
tijdperk opgebruikt zijn, worden de tegels van een volgend tijdperk gebruikt.
Elke klokfiche is op het einde van het spel een overwinningspunt waard.
Als je je mechanieker op een apparaat plaatst, zet je deze
op de energiebron van het apparaat en activeer je alle aangekoppelde
componenten in een volgorde naar keuze. Je mag er ook voor opteren om bepaalde
componenten niet te activeren. Sommige componenten leveren ook de eigenaar een
bonus op, deze staan rood omlijnd op de tegels.
Indien je past, verplaats je je mechanieker naar de tekening
op je spelersbord en ontvang je inkomsten gelijk aan de normale kost om de
mechanieker in het spel te brengen.
Tijdens het spel ga je tegels verwerven die op het centrale
speelbord liggen uitgestald. Hou deze tegels onder je spelersbord tot je ze
gaat aanbouwen aan een bron van één van je apparaten. Kies je later de
bouwactie, dan kan je een aantal tegels toevoegen (dit aantal wordt aangegeven
naast de actie). Er zijn enkele eenvoudige regels die je moet volgen om tegels
aan te leggen. Elk apparaat moest minstens één energiebron hebben en minstens
één component. Daarnaast moet elke energiebron met een component zijn verbonden
en omgekeerd. Er zijn twee tegels die een uitzondering zijn op deze regels, de
één laat je toe om twee componenten ver van de energiebron te bouwen, de andere
splitst energie op naar twee componententegels.
Nadat elke speler heeft gepast, eindigt de ronde. Verzamel
al je mechaniekers terug naar je spelersbord, je ploegbaas gaat terug naar het
centrale speelbord (indien gebruikt). Indien er een stapel klokfiches is
opgebruikt, ga je over naar het volgende tijdperk en leg je de desbetreffende
tegels open op het speelbord. Indien je reeds in tijdperk III was, eindigt hier
het spel. De tegels worden aangevuld, nadat de meest rechtse tegels zijn
verwijderd en de andere doorgeschoven. Als laatste wordt de startspelerpion
doorgeschoven naar links naar de volgende speler.
Op het einde van het spel tellen de spelers hun punten op.
Dit zijn de prestigefiches die ze tijdens het spel verzamelden. Elke klokfiche
levert ook nog 1 punt op en sommige tegels in hun apparaten hebben ook een puntensymbool
en worden bij de totale puntenwaarde van de speler opgeteld. De speler met de
meeste punten wint het spel.
De acties van een karakterbord kunnen een beetje verschillen
naargelang het karakter, maar in grote lijnen omvatten ze telkens volgende vier
mogelijkheden :
- neem de meest rechtse tegel van een rij op het speelbord
bij je
- neem een basisgrondstof (al dan niet met extra geld)
- bouw een apparaat van grootte 2 (al dan niet moet je nog bijbetalen of krijg
je zelfs geld)
- activeer één van je energiebronnen
De tegels overlopen zou ons iets te ver leiden, maar er zijn
drie soorten verbindingen die erg belangrijk zijn om tegels aan elkaar te
hangen. Zo heb je tandwielenconnectoren, pijpleidingconnectoren en elektrische
bedradingconnectoren. Vaak kunnen aan bepaalde energiebronnen maar één soort
componenten worden gehangen, sommigen zijn dan weer universeel en laten héél
wat mogelijkheden toe. In grote lijnen geven de diverse tegels je inkomsten,
prestige, tegels en bouwmogelijkheden als ze worden geactiveerd.

Titel : Steam Works
Auteur : Alex Churchill
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+
|