IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heckmeck Extrawurm (Zoch verlag)


Een nieuwe week, een eerste uitbreiding. Spiel Essen leek dit jaar wel overspoeld met uitbreidingen. Gelukkig heb ik in vele gevallen de lokroep kunnen weerstaan, want de traditie leert ons dat uitbreidingen vaak toch niet echt aan de bak komen bij ons. Dat is een nadeel van steeds met andere mensen een spel te spelen, dan beperk je je meestal tot het basisspel.

Aan de stand van Zoch verlag lag er dit jaar echter een uitbreiding die je niet mocht laten liggen, nl. die van het populaire Regenwormen. In deze uitbreiding krijg je 2 extra tegels, 5 specialisten en 7 wormfiches. Je hebt natuurlijk het basisspel nodig om dit spel te kunnen spelen. In de voorbereiding verandert er niet zo erg veel. De twee nieuwe tegels met waarde 11 en 13 worden voor de normale rij gelegd, de wormfiches worden nog terzijde gelegd en de vijf specialisten worden op de volgende tegels geplaatst :

- rode worm : op tegel 11
- blauwe hen : op tegel 21
- zwarte raaf : op tegel 23
- witte wezel : op tegel 25
- gele dobbelsteen : op tegel 27



De basisregels van Regenwormen blijven met deze uitbreiding gewoon van tel. In de uitbreiding geldt dat je steeds een tegel mag nemen met een waarde 1 lager dan het gegooide resultaat als de gegooide waarde niet zichtbaar is in de rij of bovenop de stapel van een tegenspeler. De extra's in het kort :

- De tegels 11 en 13 : je kan deze tegels enkel nemen als je exact 11 of 13 gooit. Je mag deze tegels niet van een andere speler stelen of nemen als één waarde lager dan de gegooide waarde.
- Je wint de specialisten als je de tegel wint waarop ze staan. In sommige gevallen moet je ze ook terugplaatsen of verplaatsen in de rij, bv. bij het verliezen van een tegel of het winnen van een tweede specialist aangezien je er maar één mag hebben. De specialisten worden steeds teruggeplaatst op de laagst mogelijke vrije tegel. Indien alle tegels bezet zijn, wordt de specialist uit het spel genomen.
- gele dobbelsteen : je hebt 9 dobbelstenen ter beschikking in je beurt ipv 8
- rode worm : telt als een wormpje waarde 5 als je geen wormen gooi hebt. Indien je al wormen hebt, mag je de specialist niet gebruiken.
- witte wezel : leg hem plat en hergooi de dobbelstenen die je net gooide (één maal per beurt)
- blauwe hen : beschermt je tegen het verlies van tegels. Indien je je kapot gooit, gaat de hen terug in de rij ipv een tegel, als een tegenspeler komt stelen, neemt hij de hen ipv de tegel en tenslotte verlies je ook nooit wormfiches.
- zwarte raaf : de raaf blijft in de rij tot hij uit het spel verdwijnt. Niemand kan de raaf nemen. Indien je de tegel zou mogen nemen waarop de raaf staat, neem je onmiddellijk een wormfiche en de tegel en herpositioneer je de raaf naar de laagste vrije tegel.
- dubbele 1 : indien een speler minstens 2 dobbelstenen met waarde 1 terzijde legt, ontvangt hij direct een wormfiche
- indien de voorraad wormfiches op is, steel je deze bij een tegenspeler (tenzij de hen in z'n bezit is). De wormfiches tellen op het einde van het spel voor 1 punt.

Het spel eindigt zoals gewoonlijk wanneer de laatste wormtegel uit de rij wordt genomen. De speler met de meeste wormen + punten voor wormfiches wint het spel.

Titel : Heckmeck extrawurm
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-7
Speeltijd : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

19-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
18-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 8-28


8-28 (Zoch verlag) :

+
de mooie diamantjes zijn altijd welkom in een spel
+ de eenvoud en het principe, het 21-en op zich, is wel een leuk push-your-luck-systeem

- ondanks het feit dat het een eenvoudig spelletje is, stelden we ons bij de eerste sessie toch veel vragen
- de spelregels waren ons niet altijd duidelijk, ondanks het feit dat ze wel correct zijn waarschijnlijk
- het steeds doorgeven van stapel kaarten om kaarten uit te delen vond ik ergerlijk
- ik vond het met z'n zessen nogal repetitief en saai

Conclusie : Ik zou eigenlijk nog een tijdje kunnen doorgaan met het opsommen van negatieve puntjes, maar dat zou misschien een te zwaar verdict opleveren. Mijn eerste speelsessie van dit spel was nu éénmaal niet geweldig. We speelden eerst wat foutjes, pasten dan logisch aan, maar het kwaad was eigenlijk al geschied. Met z'n zessen (maximale bezetting) vond ik dit een redelijk saai en repetitief spelletje. Je vraagt een kaart bij of past, heb je pech ben je kapot, heb je geluk dan stop je en kan je misschien incasseren, tenzij er iemand natuurlijk het geluk heeft om 8 en 28 te hebben, want dan gaat die met alles aan de haal. Misschien dat je met 3 à 4 spelers meer plezier zal hebben, ik zou het dan ook graag nog eens testen. Het feit dat je de stapel kaarten doorgeeft om elke keer van deler te wisselen, daar zit zeker een logica in, maar ik ervaarde het toch eerder ergerlijk. Neen, geen positieve kaartspelervaring dit keer voor mij, maar misschien moet ik hier na een volgende sessie natuurlijk op terugkomen.

18-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qwinto



Qwinto (NSV) :

+
na Qwixx, de broertjes gemixt en big points en het Qwixx het kaartspel zou z'n neefje Qwinto wel eens hetzelfde succes kunnen ervaren
+ het spelconcept is gelijklopend met Qwixx, maar het voelt toch weer net dat ietsje anders
+ het inschatten van de grootte van getallen is een fijne meerwaarde, zeker aangezien de rijen schuin op elkaar staan
+ de potloodjes worden ineens mee in het doosje geleverd, dat is iets dat we te weinig zijn
+ de keuze of je met 1, 2 of 3 dobbelstenen mag gooien is erg mooi

- de gekozen kleuren en de combinatie ervan is niet alledaags en vind ik persoonlijk niet zo mooi, het doosjes spreekt ook niet zo aan
- misschien is het iets minder toegankelijk dan Qwixx voor jongere spelertjes aangezien er hier toch iets inzichtelijker moet gewerkt worden
- de blaadjes mochten dubbelzijdig bedrukt zijn, als we toch eens ecologisch willen doen

Conclusie : Ik ga hier niet te veel woorden aan vuil maken. Qwinto is een must-have voor elke collectie, zeker als je fan bent van het genre en genoten hebt van Qwixx. Ook Qwinto is weer zo elegant, eenvoudig op zich, maar heeft toch weer telkens dat momentum waarop je belangrijke beslissingen moet maken. Het blijft lekker luchtig dobbelen, maar is helemaal niet hersenloos. Ik stel wel voor dat je best de blaadjes kopieert, want ze gaan er erg snel doorgaan



17-10-2015 om 15:17 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Musée (Eagle-Gryphon)


De titel die we u vandaag presenteren is niet meteen een gloednieuw spel, het is al een tijdje op de markt, maar we hebben het in Essen opgepikt, dus we zetten hem lekker hier in de lijst. Musée is een kaartspel voor 2 of 3 spelers, met z'n vieren kan u ook aan de slag maar dan moet u in paren gaan spelen. Mijn gevoel zegt me dat dit vooral een erg leuk spel voor twee is.

Wat onmiddellijk opvalt als je dit spel in handen krijgt, is de fantastische artwork. Het spel bestaat uit een heleboel klassieke kunstwerken en staan op de gekende kwaliteitsvolle kaarten die Gryphon games ons steeds aanbiedt. 60 kaarten om precies te zijn, allen genummerd van 1 tem 60 en een uniek kunstwerk erop. Daarnaast zitten er in het doosje nog 3 gallerijbonussen, 30 dubbelzijdige tegels (trap-luchter) en 4 overzichtskaarten. De inlay, afdekplaat en doos zijn ook weer prima in orde.

Elke speler gaat z'n eigen gallerij uitbouwen. Hiervoor neemt hij 12 dubbelzijdige fiches die je in 2 rijen van zes open voor je op tafel legt. Boven en onder deze kaarten moet ruimte zijn om kaarten te plaatsen, zodat je een bovenste, middelste en onderste rij van zes kaarten kan vormen. In elke rij draai je drie fiches naar keuze op de trapkant, de andere liggen op de luchterkant. Het enige verschil tussen deze twee is dat een fiche met een trap aangeeft dat de kaart erboven en eronder met elkaar in verbinding staan en je hiervoor kan gaan scoren op het einde van het spel. Elke speler krijgt nog vijf handkaarten en de rest wordt als trekstapel klaargelegd.

Tijdens een beurt voert een speler twee eenvoudige stappen uit : één kaart uit je hand spelen en een nieuwe kaart van de trekstapel trekken. Als je een kaart speelt, mag je deze eender waar in je gallerij leggen. Je moet er enkel rekening mee houden dat de kaarten in een rij steeds in oplopende volgorde moeten liggen. Indien je geen handkaart meer kan spelen omdat je geen geschikte plaatsen meer hebt, eindigt de ronde voor jou. De andere speler(s) mogen nog rustig doorspelen tot ook zijn niet meer kunnen.

Daarna worden de punten uitgereikt :
- 1 punt voor elke kaart in je gallerij
- 2 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die aan elkaar grenzen (aangegeven door de kleur, boord van de kaart)
- 3 punten voor 2 kaarten met hetzelfde thema die met elkaar verbonden zijn via een trapfiche
- 4 punten voor elke gallerijbonus die je hebt (de speler die als eerste een volledige rij, 6 kaarten, kan maken, krijgt zo'n bonus)
(Voor het scoren mag een kaart meerdere malen gebruikt worden!)
De speler met de meeste punten wint de ronde. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste kaarten in z'n gallerij. De speler die als eerste 2 ronden kan winnen, wint het spel.

Titel : Musée
Auteur : Alf Seegert
Uitgeverij : Eagle-Gryphon games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
15-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8-28 (Zoch verlag)


Voor vandaag staat het eerste kaartspel op het programma. 8-28 is een push-your-luck-spel dat trekjes heeft van 21-en.
In de doos van je 51 kaarten, 15 rode en 55 blauwe edelstenen. Het doel van het spel is om deze edelstenen binnen te halen door kaarten te verzamelen met een waarde zo dicht mogelijk bij 8 of 28.

De kaarten worden geschud en de edelstenen per kleur klaargelegd. Elke speler krijgt alvast één kaart, die je in het geheim bekijkt en dan gedekt voor je af legt. De oudste speler wordt de eerste gever en neemt de resterende kaarten op handen. Hij voert twee acties uit :
A) leg een blauwe edelsteen in het midden van de tafel (indien er geen blauwe meer zijn, gebruik je de rode)
B) bied iedere speler volgens de wijzers van de klok een kaart aan en als laatste zichzelf
Iedere speler mag beslissen om een kaart aan te nemen of niet. Indien je de kaart aanneemt, leg je ze open naast je gedekte kaart. (de 1/11 kaart telt voor waarde 1 of waarde11). Indien een speler openliggende kaarten heeft met een waarde van 28 of hoger, ligt hij uit de lopende ronde en worden z'n kaarten afgelegd. Nadat de actieve speler actie A en B heeft uitgevoerd, geeft hij de kaarten aan de volgende speler die de actieronde herhaalt. Dit gaat zo door tot er geen enkele speler nog een kaart neemt. De ronde eindigt en de edelstenen worden verdeeld.

Alle spelers draaien nu hun gedekte kaart open. De edelstenen in het midden van de tafel worden in de helft verdeeld. De eerste helft gaat naar de speler die z'n totale waarde het dichtste de 8 benaderd (zonder erover te gaan). De tweede helft gaat naar de speler die de 28 het dichtste benadert (zonder erover te gaan). Bij gelijke stand wordt de buit verdeeld. Je kan maximaal één van beiden buiten verzamelen, indien je in aanmerking komt om beiden te winnen moet je voor één van beiden kiezen.

Onmiddellijk incasseren!!! Als je er in slaagt om een exacte waarde van 8 en 28 te bereiken, ontvang je alle edelstenen in de voorraad. Indien meerdere spelers dit kunnen incasseren, verdelen ze de edelstenen.

Na een lopende ronde worden resterende edelstenen, die niet verdeeld werden, in het midden van de tafel gelegd. De kaarten worden allemaal terug geschud en de volgende speler wordt de actieve speler. Nadat je de eerste rode edelsteen op tafel hebt moeten plaatsen, wordt de lopende rond nog afgehandeld. Daarna wint de speler met de meeste punten (blauw = 1 punt, rood = 2 punten)

Titel : 8-28
Auteurs : David L. Hoyt, Colin Morgan & Mike Hirtle
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

15-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
14-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwinto (NSV)


In Qwinto gaan de spelers gelijktijdig aan de slag en probeert iedereen z'n scoreblaadje zo volledig mogelijk in te vullen met (liefst) hoge nummers. Het speldoosjes omvat een boekje scoreblaadjes, potloodjes en 3 dobbelstenen.

Elke speler neemt een scoreblaadje dat bestaat uit drie gekleurde rijen, die op hun beurt zijn opgebouwd uit cirkels en hier en daar een vijfhoek. Op sommige plaatsen overlappen de rijen elkaar, zodat er vijf verticale kolommen worden gevormd waarin er minstens één vijfhoek zit.

(voorbeeldje van een scoreblaadje halfweg het spel)
 
In een beurt gooit de actieve speler 1 tot 3 dobbelstenen naar keuze. Deze dobbelstenen hebben dezelfde kleur als de rijen (zijnde oranje, geel en paars). Elke speler mag dan van het gegooide resultaat een som naar keuze in een rij schrijven (de dobbelsteen in de kleur van de gekozen rij moet er wel in gebruikt zijn). Er moet met 2 zaken rekening gehouden worden :

- alle genoteerde nummers moeten in oplopende volgorde staan (je mag wel vakjes open laten en later invullen)
- er mag geen identiek nummer in een kolom staan

Je moet geen nummer noteren in een beurt, behalve de actieve speler. Indien die geen mogelijkheid ziet, moet hij de foutworp aankruisen. Dit levert hem 5 strafpunten op aan het einde van het spel. Daarna wordt de volgende speler actieve speler.

Het spel gaat zo door tot er iemand 2 volledige rijen heeft gevuld of tot er iemand vier foutworpen heeft gemaakt. Dan tellen de spelers hun punten op. Voor elke volledige kolom scoren ze de waarde die in de vijfhoek staat. Voor elke volledige rij scoor je het meest rechtse getal en voor de onvolledige rijen scoor je 1 punt per ingevuld vakje. Tenslotte worden er 5 punten afgetrokken voor elke foutworp. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Qwinto 
Auteurs : Uwe Rapp & Bernhard Lach
Uitgeverij  : NSV
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+  

14-10-2015 om 07:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
13-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hengist (Lookout spiele)


De eerste bespreking na Essen is weggelegd voor een 2-spelersspel van Uwe Rosenberg. Vorig jaar stond de combinatie Rosenberg, Lookout en 2-spelersspel garant voor succes in de vorm van Patchwork. Of dat dit jaar ook zo gaat zijn, is nog een vraagteken, maar bij deze geef ik u al graag een overzichtje van Hengist.

In Hengist ga je als Vikingstam op zoek naar goud en schatten. De Romeinen hebben Brittannië verlaten en eigenlijk ligt alles te grabbel. Aan jou om eens lekker te gaan plunderen! In de standaard 2-spelersspeldoos vind je 3 dubbelzijdige speelborden, waarop wegen zijn afgebeeld met diverse symbolen. Daarnaast is er een 3D-vikingboot, 6 pionnen, 12 wegfiches, 30 schattenfiches, 3 schildfiches en 60 speelkaarten. Deze laatste tonen ofwel de symbolen die ook op de wegen staan, een combinatie van 2 symbolen ofwel een viking (ontdekkingskaart) die meerdere functies heeft.

Bij aanvang van het spel worden de speelborden willekeurig naast elkaar gelegd. De boot wordt in de baai linksboven geplaatst en de pionnen worden erin gezet. De speelkarten worden geschud en elke speler ontvangt er 3. De wegfiches worden geschud, 3 ervan gedekt op de speelborden gelegd, 3 gedekt terzijde gelegd en de resterende komen ongezien terug in de doos. De schattenfiches worden ook gedekt geschud en onder elk speelbord worden er willekeurig 4 gelegd (van groot naar klein). Daarnaast worder er nog 12 gedekt naast het bord klaargelegd en de resterende verdwijnen ongezien terug in de doos. De schildfiches worden voorlopig nog naast het bord klaargelegd.



In een beurt doorloopt een speler 2 fasen : de actiefase en het aanvullen van de kaarten.

In de actiefase voert de speler één van de volgende zes mogelijke acties uit voor elk van z'n pionnen :
- een pion uit de boot op een vrij strandveld plaatsen dat grenst aan de boot (er zijn slechts 3 strandvelden, dus als deze volstaan, is deze actie niet mogelijk) of vanop een strandveld terug in de boot springen. (deze actie kost je niets)
- een ontdekkingskaart spelen en een pion die uit het spel was terug in de boot plaatsen (zie ook later)
- vanop een strandveld naar een vakje in het hinterland gaan door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld (de kaart wordt op de aflegstapel gelegd, een kaart met dubbel symbool kan voor één van beide symbolen gespeeld worden, maar niet voor beiden!)
- vanuit het hinterland terugkeren naar het strand of naar een aangrenzend hinterland door de kaart uit te spelen met het overeenkomstige symbool dat op de weg staat afgebeeld
- een nederzetting gaan plunderen door vanuit het hinterland te vertrekken en 3 passende kaarten uitspelen om tot aan de nederzetting te geraken. De schattenfiche die er ligt, neem je in je persoonlijke voorraad, de pion keert nadien kosteloos terug naar het hinterland waarvan hij kwam (de 3 kaarten moeten gelijktijdig gespeeld worden, je kan ze niet opsparen over meerdere rondes)
- een ontdekkingskaart spelen om als spion in te zetten en een wegfiche te gaan bekijken. Leg daarna de schildfiche op de wegfiche om aan te geven dat je ten allen tijde terug mag gaan kijken. Zo gauw beide spelers hun schildfiche op de wegfiche hebben liggen, wordt deze laatste opengedraaid

Na de actiefase vult de speler z'n hand aan. Je trekt standaard 2 kaarten. Daarnaast krijg je voor elke pion die in het hinterland staat 1 kaart extra (dus tot een maximum van 5 kaarten).

De ontdekkingskaart kan voor drie zaken gebruikt worden :
- als joker voor éénder welk ander symbool
- als spion, zodat je naar de wegfiche mag gaan kijken
- om een pion die uit het spel is terug in de boot te plaatsen
Nadat een speler een ontdekkingskaart uitspeelt en één van bovenstaande 3 acties heeft uitgevoerd, vaart de boot verder naar de volgende baai op het speelbord. Staat de boot echter al op de laatste baai, wordt het eerste bord weggenomen, omgedraaid en terug aangevuld met schattenfiches en een wegfiche (de wegfiche en niet gewonnen schattenfiches gaan terug in de doos). Pionnen die eventueel nog op het weggenomen speelbord stonden, worden uit het spel genomen (deze kunnen met een ontdekkingskaart terug in de boot terechtkomen).

Als er voor de vierde maal een speelbord zou moeten aangelegd worden, eindigt het spel. Beide spelers tellen hun schatten op en de speler met de hoogste waarde wint.

Titel : Hengist
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

13-10-2015 om 06:56 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
12-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel - het verslag
Afgelopen zaterdag was het weer zo ver, onze jaarlijkse afspraak met de messe in Essen waar Spiel plaatsvond.
Iets voor achten zaten we in de wagen, met de voorbereidingen bij de hand, het beloofde wederom een fijne, maar drukke dag te worden.
Bij deze ook al eerst mijn dank aan Guy, Jan en Andy voor de aangename rit en het gezelschap. Dit jaar waren we een beetje later en kozen we een iets andere aanrij-route, gevolg hiervan was toch een beetje aanschuiven rond de hallen, maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartiertje later (dan gepland) op de parking terecht. Binnen was het op dat moment al een gezellige drukte, vorig jaar liep ik er bijna helemaal alleen rond. Ik had dit jaar het idee om van achter naar voren te werken en snelde dan ook al eerste naar hal 7.

Hal 7 was vorig jaar ook al deels in gebruik, maar dit jaar was het een volwaardige hal. Het deed enorm veel deugd om te zien dat het een rustige, ruime hal was. Misschien zit de buffer, die de Galleria blijkbaar is, daar wel voor iets tussen. De mensen vinden hun weg volgens mij wel naar deze hal, maar het komt allemaal véél gespreider. Ook toen ik in de late namiddag nog terug iets moest oppikken, was het er nog steeds rustiger dan in de andere hallen. In hal 7 passeerden we bij Eagle-Gryphon games en zagen we dat Wombat Rescue het extremis had gehaald. Daar het spel niet in ons budget was opgenomen, hebben we het voorlopig nog wel even laten liggen. Nadien had ik een fijn onderhoud met de Brazilianen van Funboxjogos die ook Bullfrog verdeelden. Daarnaast heb ik enkele van hun spellen kunnen aanschouwen en viel me vooral het knappe artwork van Coup op. Tenslotte passeerde ik aan de booth van Mr. B games waar ze me een Stoplights hadden beloofd, waarvan u hier op de blog de imprESSEN al kon lezen. Ze vonden het spel echter niet aan hun stand, het zou ergens anders verstopt zitten (aangezien het geen nieuw spel is), maar ze wilden graag dat we een ander spel van hen zouden recenseren.

De Galleria heb ik voor de rest van de beurs genegeerd. Ik wilde graag omstreeks 12 uur een keertje passeren voor de auction en 2de handsbeurs, want dat is een belevenis op zich, maar het strakke schema gooide daar roet in het eten.

Om 10.30 uur had ik mijn eerste afspraak met Agnieska van NSKN games. Zij brachten dit jaar 3 spellen mee naar Essen, waaronder Simurgh en Mistfall. Deze laatste sprak ons echter minder aan, wegens erg veel tekstgebruik op de kaarten. Mistfall is ook erg diep en complex en kan wel eens zorgen voor een iets langere speelduur. Simurgh en Fool's gold daarentegen, bleken erg goed aan te leunen bij onze spelinteresses en verdwenen dan ook in onze tas. Na het verplichte bezoekje aan de stand van Fragor games zat onze zak al goed vol. De mensen die de doos van A game of gnomes gezien hebben, zullen ongetwijfeld weten wat ik bedoel. Na een bezoekje aan de wagen schuifelden we vrolijk verder in hal 1, die volgens mij vooral druk is door de slechte opstelling van de winkels. Ik begrijp volkomen dat uit economisch standpunt er zo'n winkel voor de in- en uitgang wordt geposteerd, maar het zorgt voor ongelooflijk geschuifel en gedraal. Geen enkel probleem, dan verleggen we de looplijnen denkt een ervaren beursganger, wat op zich best wel lukte, want tegen 13 uur had ik ook nog standen van Aporta, Geek attitude, NSV, Cranio, White wizard, Lookout, PD-verlag, Backspindle en Rebel bezocht. Tot slot gingen we nog even langs bij één van mijn favoriete ontwerpers, Martin Wallace. Z'n nieuwe ships ziet er echt wel fantastisch uit, vandaar dat de limited edition in onze zak verdween. Ook Mythotopia, die vorig jaar verscheen en ondertussen erg goed was bevallen tijdens een vorige speelsessie ging mee richting Lille.

Iets voor 13 uur was het de hoogste tijd om richting hal 2 af te zakken waar ik een afspraak had met één van de mensen van TMG. U heeft de besprekingen van hun spellen al voor Essen op dit blog kunnen lezen, maar nu kon eindelijk de overdracht van de spellen plaatsvinden. Qua besparing aan verzendingskosten en inklaringskosten kan dat natuurlijk tellen en vooral was het een fijne ontmoeting met de persverantwoordelijke van één van onze favoriete uitgeverijen. Voor de rest was hal 2 niet echt onze dada, de miljoenen dobbelstenen, sleeves, leren pakjes en rpg-boeken zijn voorlopig nog niet aan ons besteed. De verkoopsstand van Adriaensen lag ook in deze hal. Ik ben er enkele keren naast gelopen, maar de tijd ontbrak om effectief de winkel te bezoeken. Gelukkig kwam ik Carl en Christophe 's morgens al een keertje tegen om een goeiedag te zeggen. Als ik op Spel geraak, zal ik zeker wel eens in hun winkel binnenspringen .

Nu konden we uiteindelijk hal 3 induiken, de grootste en drukste hal van allen. De hal van de grote Duitse uitgeverijen ook. De hal met de rijkelijk versierde standen en héél wat animo. De persverantwoordelijke van Zoch verlag vond het echter relatief rustig tijdens de ganse beurs, de tafels waren steeds goed gevuld, maar een overrompeling was het ook weer niet. Eigenlijk kan ik dit wel beamen. Vorige jaren zag je overal ook mensen op de grond zitten spelen en dat was nu helemaal niet het geval. Misschien zitten de meer dan 1000 Catan-spelers hier voor iets tussen, die mochten hun sessie in een andere hal afwerken, ofwel het feit dat er nog een extra hal (7) bij gekomen was. Wij malen er alleszins niet om, want het zorgde er alleszins voor dat we makkelijker van de éne naar de andere stand konden huppelen ... en het waren er nogal wat in hal 3. Een spel dat onze aandacht al ver voor de beurs trok was Domus Domini, hopelijk voldoet het ook aan de hoge verwachtingen. De standen van Iello, Asmodée, Amigo, Pegasus, ... waren zoals steeds luchtig, groot, mooi aangekleed en erg sfeervol ... en vooral volzet, dus hier zijn wel dan maar relatief snel voorbij gegaan. Bij Abacusspiele, een vaste stop voor ons, was er dit jaar weinig te rapen. Ze brachten geen enkel nieuw spel mee naar Essen, buiten een remake van Mexica en hun voorjaarsnieuwigheid Cacao. Ook voor de promo's visten we rijkelijk achter het net, alles uitverkocht, maar ik twijfel er niet aan dat deze later wel eens tot bij ons zullen geraken. Een spel dat erg véél positieve commentaar kreeg vorig jaar was Evolution en in Essen brachten ze ook de uitbreiding Flight uit, genoeg redenen om ze beiden in onze tas te laten verdwijnen. Bij Quined moesten we jammerlijk genoeg vaststellen dat alles uitverkocht was. Eigenlijk is dit helemaal niet jammer, dit is een prima zaak, want Arno en de zijnen verdienen dit zonder meer. We wachten zonder enige problemen op ons exemplaar dat met de post komt (bovendien weer wat minder sleurwerk op de beursvloer, dus enkel blije gezichten). Op de stand van Repos was het ook grabbelen in de schaarste, er waren enkel nog Duitstalige versies van hun topper 7 Wonders duel. Op zich niet erg, want enkel de namen op de kaarten staan in het Duits vermeld en de spelregels vinden we zonder enige problemen online. Een jammerlijke trend die we dit jaar ook moesten vaststellen was wederom de afwezigheid van enkele spellen, wegens niet klaar of volledig uitverkocht. Automobiles van AEG, Termites van Rebel, Between 2 cities van Stonemaier games, Haspelknecht van Quined, Drachenzähne van Trefl, Nippon van What's your game, Jolly Roger van Ares games, Raptor van Matagot, Haru Ichiban van Blackrock, ... Maar onze tassen waren erg goed gevuld, dus erg zwaar tillen we er niet aan. Misschien is de spreiding juist een goede zaak en werkt het niet zo verstikkend, zodat goede spellen in de massa verdwijnen.

Een goede zaak die ik tot nogtoe constateerde is dat de meeste spellen die ik al uitpakte van een prima kwaliteit zijn, voorlopig slechts één spel dat niet in orde was wegens een complete misprint op één van de punchboards, maar dit komt ongetwijfeld wel goed de komende tijd. Tenslotte wil ik ook Nico en Dirk nog bedanken voor het oppikken van enkele spellen die we voorbestelden of vertaalden, deze vervullen onze collectie ongetwijfeld binnenkort.

Bij deze nodig ik u allen de komende dagen, weken en maanden hier op de blog graag uit om de spellen te ontdekken die we uit Essen meebrachten. Ik ga u niet beloven dat er dagdagelijks een nieuwe recensie verschijnt, de spreiding zal iets ruimer zijn dan de vorige jaren, maar dit mag de pret niet bederven. Zoals steeds krijgt u eerst een voorstelling van het spel met een overzicht van de spelregels en het materiaal. Na enkele speelsessies mag u de imprESSENs verwachten, maar hier kan ik geen tijd op plakken omdat dit natuurlijk ook afhangt van tijd, medespelers en persoonlijke goesting

12-10-2015 om 07:21 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
05-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cthulhu Realms (TMG)


Een tijdje geleden presenteerden we hier op de blog Star Realms, een tweespeler die ons danig beviel. Nu zouden we perfect die bespreking hier kunnen copy-pasten, want Cthulhu realms blijft trouw aan bijna het ganse spelconcept van z'n voorganger. Het  thema is uiteraard iets totaal anders en vooral het feit dat je nu ook met 3 of 4 spelers aan de slag kan gaan is een verandering.

Het spelprincipe is gelijklopend met dat van Dominion en Star realms. Je schudt je trekstapel (die bij aanvang van het spel voor alle spelers identiek is) en neemt er vijf op handen. Tijdens je beurt speel je deze kaarten uit om de acties uit te voeren en één of meerdere kaarten aan te schaffen uit de vitrine. Speel je overigens met meer dan 2 spelers, zullen er verschillende vitrines gevormd worden tussen de spelers. Je mag enkel kaarten aanschaffen uit de vitrines tussen jezelf en je buren. Daarna worden alle gespeelde en aangeschafte kaarten en resterende handkaarten afgelegd en mag je vijf nieuwe kaarten trekken. Is je trekstapel opgebruikt, wordt de aflegstapel geschud en vul je hiermee je hand terug aan tot vijf. Een uitzondering op deze regel zijn de locatiekaarten die netjes in je speelzone blijven liggen en die je elke beurt de nodige voordelen zullen opleveren, al dan niet moeten ze geactiveerd worden en/of aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dit gaat zo door tot één van de spelers geen sanitypunten meer over heeft. Je probeert de andere spelers letterlijk totaal gek te maken, maar je kan je geestelijke gezondheid ook gaan versterken door het uitspelen van bepaalde kaarten. De symboliek die gebruikt wordt in dit spel is redelijk duidelijk, maar toch een beetje complexer dan die van Star realms als je het mij vraagt. De kaarten zijn over het algemeen ook compleet hetzelfde opgebouwd. In de rechterbovenhoek staat de kost om de kaart aan te schaffen, linksonder de kleur en familie tot welke ze behoort en linksboven staan alle mogelijke acties die je met de kaart kan uitvoeren. Zo zal ze je geestelijke gezondheid doen stijgen, die van een tegenstander doen dalen, krijg je "geld" om andere kaarten te kopen, moet je kaarten afleggen of zelfs volledig uit het spel verwijderen ...
Daar ik het spel zelf nog niet in handen heb (dit zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week in Essen zijn), kan ik nog niet al te veel kwijt over alle kaarten. In de spelregels staat enkel een overzichtje van mogelijke symbolen, maar hoe deze met elkaar mengen of je mooie combo's kan maken, is nog af te wachten.

Het lijkt me dan ook nuttiger om een uitgebreidere imprESSEN te maken voor dit spel en het qua beschrijving hierop te houden.

     
(enkele kaarten van de gele familie)                                            (en de groene familie)

Titel : Cthulhu realms
Auteur : Darwin Kastle
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

05-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up - supercup (Pegasus spiele)


Ook vandaag zetten we een uitbreiding op het programma. Camel up is een spel dat ondertussen in héél wat talen verschenen is, dus dat bewijst al zeker z'n waarde. Graag verwijs ik naar ons artikel hier op de blog voor meer info omtrent dit spel : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494707 en de imprESSEN : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2495596
In het voorjaar verscheen er een uitbreiding op dit spel die enkele modules omvat. Het spel kan nu overigens ook met 10 spelers gespeeld worden, maar dan moet je alle modules van de uitbreiding ook toevoegen.



Qua materiaal ontvang je, zoals je hierboven ziet, een extra speelbord. Dit kan je ook gebruiken als opslagplaats voor het materiaal als je de uitbreiding niet wenst te gebruiken. 5 ondersteuningdobbelstenen, 22 extra muntjes die gewoon aan het basisspel kunnen worden toegevoegd, 5 extra biedtegels per kleur, 4 positiebiedtegels, 1 fotograaftegel, een fototoestel en podium. Daarnaast zijn 2 extra woestijntegels, 10 biedkaarten (om met 10 aan de slag te kunnen) en tenslotte 10 partnership-kaarten (1 per speler).

Module 1 : langere racebaan en ondersteuningsdobbelstenen
Het extra speelbord wordt gebruikt om de racebaan langer te maken. Daarnaast worden ook de 5 ondersteuningsdobbelstenen gebruikt en die van de laatste kameel in de piramide gestopt. De extra biedtegels en piramidetegel worden toegevoegd aan die van het basisspel. Het spel verloopt volgens de normale regels. Als er een ondersteuningsdobbelsteen uit de piramide komt, verzet je de overeenkomstige kameel zoals het hoort en plaats je de dobbelsteen terug op het podium. Aan het begin van elke nieuwe ronde wordt de ondersteuningsdobbelsteen van de kameel op de laatste plaats in de piramide gestopt.

Module 2 : Fotograaf en fototoestel
Gebruik voor deze module het fototoestel en de fotograaftegel. Er komt een mogelijke actie bij die je in je beurt kan uitvoeren, nl. word de fotograaf. Indien de fotograaftegel nog niet bij een speler ligt, mag je deze nemen en het fototoestel naar één bepaald vakje van de racebaan laten wijzen. In volgende beurten mag je het fototoestel eventueel verzetten (als actie). Indien er kamelen op het vakje eindigen waar je het fototoestel plaatste, ontvang je 1 geld per kameel aanwezig. Nadien wordt de fotograaftegel terug beschikbaar voor andere spelers. Voor het begin van elke nieuwe ronde moet de tegel overigens terug beschikbaar worden, ook al heb je er nog geen voordeel uit gehaald. Opm. : indien je je woestijntegel wil plaatsen, mag dit niet op een vakje met het fototoestel zijn.

Module 3 : Bieden op de posities
Gebruik de 4 positiebiedtegels en de 5 extra biedtegels. De extra biedtegels worden gewoon toegevoegd aan de desbetreffende stapels, de positiebiedfiches worden op hun voorziene plaats gelegd. Met deze module kan je ook opteren voor een andere actie in je beurt, nl. het nemen van een positiebiedfiche. Daarna leg je deze fiche ofwel op een biedtegel die je reeds aanschafte OF je neemt de onderste biedtegel van een stapel en plaatst het fiche daarop (onderste deel van de fiche). Op deze manier geef je aan dat je biedtegel niet gebruikt wordt voor de eerste plaats, maar de desbetreffende plaats op de positiebiedtegel (2de, 3de, 4de of 5de). Bij de uitbetaling ontvang je 3 geld voor elke kameel die exact de positie bekleed die je biedfiches aangeven. Je verliest natuurlijk nog steeds 1 geld voor elke kameel die niet op z'n positie staat. Na het waarderen gaan de positiebiedfiches terug naar de voorraad en zijn ze weer beschikbaar.

Module 4 : Samen bieden (partnership)
Gebruik de partnership-kaarten en geef elke speler er één. In je beurt kan je een nieuwe mogelijke actie kiezen, nl. in een samenwerkingsverband stappen met andere spelers. Indien je partnership-kaart nog beschikbaar is, ruil je deze met een kaart van een medespeler wiens kaart ook nog beschikbaar is en leg je elkaars kaart omgekeerd bij jezelf neer. De medespeler mag dit niet weigeren. Bij het waarderen mogen partners bij elkaar één tegel komen nemen (piramide-, bied-, positiebiedtegel) die ze toevoegen aan hun beloningen. Ook de eigenaar krijgt nog steeds deze beloning, je deelt en neemt niet af. Na de waardering worden alle kaarten terug actief voor de eigen speler gelegd.

Titel : Camel up - supercup
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

01-10-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul - Mocha & Baksheesh (Pegasus spiele)


Istanbul is zonder meer één van de betere spellen die we vorig jaar speelden. De toegankelijke spelregels, maar een redelijke diepgang die het spel toch met zich meebrengt, zorgden voor een erg fijne coctail, zoals je reeds kon lezen hier op de blog. Ik verwijs jullie voor de regels van het basisspel dan ook graag naar : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2494841 en voor diegenen die niet goed weten wat onze imprESSENs zijn, hierbij de imprESSEN van het basisspel :

+ leuk vormgegeven, prima materiaal, tweetalige tegels en overzichten
+ taalonafhankelijk speelmateriaal, maar er is een Nederlandstalige versie beschikbaar bij WGG
+ het is wederom een race naar de vijf robijnen, dus eens vertrokken gaat het verschrikkelijk goed vooruit
+ het actiepuntensysteem is erg leuk uitgewerkt, je zoekt een bepaalde route die je zowel op als af kan doen, zodat je geen beurten verliest
+ je hebt echt het gevoel dat het spannend is en het komt vaak op één beurt aan wie het spel naar zich toe zal trekken
+ de verschillende mogelijke opstellingen maken het spel effectief wel helemaal anders
+ wij speelden met de shortcuts (beginnersopstelling) en dan ligt alles effectief in de juiste volgorde om mooie combo's te maken
+ je hebt echt véél keuzes, wat je op het eerste gezicht niet zou zeggen
+ een speelbeurt is snel en intuïtief, dus dit komt het vlot spelen zeker ten goede

- misschien is het spel zelfs iets te snel gedaan ... maar dat is hier vooral een goed teken
- misschien gaan de verwachtingen iets te groot zijn, verwacht geen big-box zoals het dorp bijvoorbeeld, het spel past wel perfect in de lijn van de andere spellen in hetzelfde formaat van doos



Vandaag leggen we graag even de uitbreiding voor u klaar. In de doos vind je 6 nieuwe plaatstegels (waarvan er 2 "oude" tegels uit het basisspel vervangen en 4 totaal nieuwe), 8 tavernetegels, 18 bonuskaarten, 20 gildekaarten, 30 houten koffiezakjes, 1 houten koffiehandelaar, de baksheesh-tegel, 5 extra robijnen en nog een barrière tegel en marker. Er zijn ook nieuwe stickertjes voorzien om de, door het véélvuldig gebruik, verweerde van het basisspel te vervangen.

In tegenstelling tot het basisspel bestaat het speelbord met de uitbreiding uit 20 plaatsen die je kan bezoeken. In de spelregels staat er een voorstel qua opstelling voor je eerste speelsessies, nadien mag je alles willekeurig gaan leggen. De fontein moet echter in het centrale gedeelte liggen en de zwarte markt en het theehuis moeten minstens 3 plaatsen van elkaar verwijderd zijn. De nieuwe bonuskaarten worden gewoon met de oude geschud, de koffiehandelaar wordt op het bord geplaatst net als de gouverneur en smokkelaar (dobbelstenen gooien) en de gildekaarten worden geschud en gedekt op het gildenhuis gelegd. De tavernetegels wordt per soort op een stapel gelegd met de minste koffiesymbolen bovenaan en de meeste onderaan. Op het koffiehuis worden de vijf nieuwe robijnen geplaatst. Het spel verloopt in zéér grote lijnen zoals het basisspel, maar eindigt altijd (onafhankelijk van spelersaantal) als een speler 6 robijnen heeft verzameld.

De nieuwigheden :
- koffie : kan je verzamelen zo veel je wil, wordt niet als een goed gezien (dus je kan er bijv. ook niet mee betalen bij de sultan)
- gildekaarten : kan je uitspelen in plaats van je normale beurt te spelen. Je kan deze kaarten niet combineren met andere bonuskaarten of moskeetegels en je moet alles op de gildekaart uitvoeren (anders mag je ze niet spelen). Er zijn allerlei combinaties qua goederen, geld betalen en ontvangen, handelaars bewegen, bepaalde acties extra uitvoeren, koffie nemen, ...)
- tavernetegels : werken zoals de moskeetegels, geven je een doorlopend voordeel eens je ze verworven hebt
- koffiehandelaar : stelt je in staat om 1 koffie te ruilen tegen 2 geld OF 1 willekeurig goed
- nieuwe bonuskaarten : neem 2 koffie; betaal 2 koffie voor een gildekaart; betaal 1 koffie voor 8 geld; gooi 2 dobbelstenen en neem de afgebeelde voordelen (goederen, koffie, geld); ruil tot 3 goederen/koffie voor hetzelfde aantal andere goederen/koffie; je mag één gegooide dobbelsteen naar 6 draaien; je mag je handelaars in één van de hoeken van het speelbord plaatsen; je mag een bepaalde actie 2x uitvoeren
- nieuwe locaties : koffiebranderij (betaal 2 geld voor 2 koffie OF betaal 1 goed voor 2 koffie OF betaal 1 bonus/gildekaart voor 2 koffie), gildehal (neem 1 koffie en 2 gildekaarten waarvan je er één op handen houdt en de andere aflegt), taverne (betaal 2 koffie en leg een barrière op het speelbord om de overgang voor andere spelers tussen 2 plaatsen onmogelijk te maken OF koop de bovenste tavernetegel die je nog niet in je bezit hebt OF betaal 4 koffie en de goederen afgebeeld op de baksheesh (smeergeld)-tegel en neem een robijn van de sultan of de edelsteenhandelaar of het koffiehuis), koffiehuis (lever koffie in om de volgende robijn te claimen).

Titel : Istanbul - Mocha & Baksheesh
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

30-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viva topo! (Pegasus spiele)


Viva topo! hanteert het spelprincipe van mens-erger-je-niet gecombineerd met Haai baai!. In dit laatste spel probeer je steeds voorop te blijven met je visjes voor de haai je te pakken krijgt. In dit spel is het echter de kat die achter je muisjes aanzit. Ook nu vind je weer erg mooie materiaal in de doos. Een speelbord met daarop het spoor waar de muisjes en de kat over lopen, de vier holletjes waarin de muizen kunnen schuilen en de start- en finishplaats in het midden van het bord. Daarnaast zijn er 20 houten muizen in 4 kleuren, 20 houten kazen en verschillende stukken en 1 dobbelsteen.

"De kleine muisjes zijn erg enthousiast als ze aan die overheerlijke kaas denken die op hun ligt te wachten in de holletjes en in de keuken. Ze kunnen niet wachten om aan hun gevaarlijke reis te starten. Gevaarlijk ... want de kat ligt op de loer. Wie durft de kat het meeste uit te dagen en geraakt tot in de keuken?"

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en plaatst 5 (2 spelers) of 4 (3 of 4 spelers) muizen in het midden van het speelbord in het holletje. De kazen worden over de schuilplaatsen verdeeld, de kleine stukken in het eerste holletje, de andere in oplopende grootte over de andere holletjes en de volledige kazen in de keuken aan de finish. De kat wordt op z'n startpositie geplaatst (vak 2, 3 of 4 bij 2, 3 of 4 spelers). Diegene die het meeste kaas eet, begint het spel.

Als je de dobbelsteen gooit, kan er een nummer tevoorschijn komen of de kat (met een nummer 1). In het laatste geval zet je één van je muizen één plaats vooruit (in klokwijzerzin) en zet je ook de kat 1 (in ronde 1) of 2 stappen (in ronde 2) vooruit.
Gooi je een nummer dan verplaats je één van je muizen zo veel stappen vooruit. Let op, op elk vak mogen maximaal 4 muizen staan. Kom je op een vak terecht als vijfde moet je op het voorgaande vak stoppen. Indien de kat passeert of landt op het vak met muizen worden al deze muizen uit het spel genomen. Ook wanneer de kat aan z'n tweede ronde begint, worden alle nog-niet-vertrokken muizen uit het centrale hol uit het spel verwijderd. Een gouden tip : blijf netjes achter de kat zo lang het kan.

Vluchten naar de holletjes : in de vier hoeken van het speelbord zijn er holletjes waar je kaas kan gaan rapen. Indien je schrik hebt dat de kat je gaat pakken, kan je hierin vluchten. Je moet één extra stapje tellen om vanaf het kaassymbool in het holletje te springen. Je neemt een kaasblokje in de grootte die daar aanwezig is en verwijdert je muis uit het spel.

Indien een speler geen muizen meer heeft, omdat ze allen gepakt zijn door de kat of in een hol gevlucht zijn, speelt de speler nog steeds mee. Hij zou de kat bijvoorbeeld nog kunnen moeten verzetten in z'n beurt. Gooit hij een getal dan vervalt z'n volledige beurt. Geraak je met één van je muizen tot aan de keuken neem je natuurlijk een volledige kaas en verwijder je de muis uit het spel.

Nadat alle muizen zijn gepakt of binnen gevlucht zijn, eindigt het spel en tellen de spelers hun stukken kaas bij elkaar op. De speler met het meeste kaas wint!




Titel : Viva topo!
Auteur : Manfred Ludwig
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 4+

29-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoowaboo (Pegasus spiele)


Zoowaboo is een spel met erg leuk materiaal. De vele (30) houten diertjes, de fraaie dierenkaarten, 18 overwinningspuntenfiches, de 8 biedfiches en de 6 uitgedrukte raften zijn erg tof om mee te spelen. Tenslotte zit er ook nog 1 zandloper bij van 1 minuut.

"De dieren zijn zo gelukkig, want vandaag gaan ze raften en iedereen wil graag mee. Maar het raftje zit overvol, sommige dieren vallen in het water. Daarom zorgt de kleine muis-matroos ervoor dat iedereen een plaatsje krijgt. Iedereen aan boord? Daar gaan we dan! Volle kracht vooruit!"

Leg de houten dieren op een stapel bij elkaar. Ook de overwinningspuntenfiches en de zandloper worden klaargelegd. De dierenkaarten worden geschud en vormen een trekstapel en elke speler krijgt een "ja-" en "neen-biedfiche". Plaats één van de raften in het midden van de tafel, trek 10 dierenkaarten en plaats deze rond de raft en leg op elke kaart het passend diertje.

Elke speler bekijkt de dieren die open liggen, daarna moet je beslissen of deze dieren met z'n allen op de raft kunnen of niet. Je legt de overeenkomstige biedfiche gedekt voor je neer. Als iedereen heeft gekozen, worden ze open gedraaid.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er op passen, wordt er een nieuwe dierenkaart getrokken (met diertje erop) en wordt het bieden herhaald.
- Indien iedereen denkt dat de dieren er niet op passen, wordt er een dierenkaart vervangen door een andere kaart (en bijpassend dier) en wordt het bieden herhaald. Indien er 3 keer na elkaar een negatief resultaat zou volgen, worden alle kaarten afgelegd en wordt alles opnieuw klaargezet.
- Indien er onenigheid is tussen de spelers, krijgen de spelers die denken dat het haalbaar is 1 minuut de tijd (zandloper) om alle dieren "plat" in de raft te krijgen. Indien ze hierin slagen krijgen zij de punten. Indien ze er niet in slagen, krijgen de andere spelers de punten.

Er worden identieke ronden gespeeld (met alle raften), maar ook de scores lopen per ronde op (dus ronde 1 = 1 punt, ronde 5 = 5 punten, ...). De speler die het meeste punten verzamelt, wint het spel!




Titel : Zoowaboo
Auteur : Carlo A. Rossi
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 5+

28-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hopp hopp häschen (Pegasus spiele)


De spellen die de komende dagen op de blog verschijnen, zullen je misschien bekend in de oren klinken. Het zijn oudere titels van Selecta spielzeug die door Pegasus spiele zijn opgepikt en terug zijn uitgebracht. Een goede zaak? ... Jazeker, als je het ons vraagt.

De eerste titel is er één van niemand minder dan Reiner Knizia (die de laatste tijd wel erg veel opduikt hier op de blog). Bouncing bunnies ofte Hopp Hopp Häschen is een spelletje voor kinderen vanaf 3 jaar. Doel van het spel is vooral de kleuren leren kennen. In de doos, die overigens fungeert als speelbord bevinden zich 20 leuke houten haasjes en 1 dobbelsteen.

"Op een lekker warme zomerdag begint het toch wel te stortregenen zeker. De haasjes hun hol loopt onder water en hun voetjes worden nat. Ze vluchten zo snel mogelijk naar de dichtsbijzijnde uitgang en zoeken een schuilplaats bovengronds. Wie helpt er het meeste haasjes aan een veilige schuilplaats?"

Alle haasjes worden netjes in het midden van de doos geplaatst. Rond het centrale gat in het speelbord zijn er vijf gaten (uitgangen) voorzien in verschillende kleuren (geel, rood, blauw, groen en paars). De speler met de langste oren begint, neemt de dobbelsteen en gooit deze.

Je kan een kleur gooien (in 5 van de 6 gevallen) of een haasje. Indien je een haasje gooit, neem je een haasje uit het midden van de speeldoos en plaats je deze voor je als overwinningspunt. Gooi je een kleur kunnen zich 2 scenario's voordoen. Indien er in de overeenkomstige uitgang nog geen haasje bevindt, dan plaats je een haasje uit het midden in het gaatje van de uitgang. Staat er echter al een haasje in de uitgang van de gegooide kleur, mag je dit haasje bij je nemen als overwinningspunt.

Daarna is de volgende speler aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle haasjes uit het midden van de doos zijn verdwenen. De resterende haasjes op de uitgangen tellen niet meer mee. De speler die het meeste haasjes heeft verzameld, wint het spel.

Variant 1 : gooi je een haas, dan moet je nog eens gooien
Variant 2 : gooi je een haas, dan moet je één van je verzamelde haasjes terug in het midden van de doos plaatsen



Titel : Hopp hopp häschen
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 3+

25-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Star Trek : five-year mission (Mayfair games)


Star Trek : five-year mission is een coöperatief dobbelspel dat tot met 7 spelers kan gespeeld worden. Het leuke aan dit spel is dat je zowel met de karakters van de oorspronkelijke Star Trek-serie kan spelen, alsook de karakters uit Star Trek a new generation. Elke speler neemt één van deze karakters en bijbehorende speciale eigenschap. Qua spelprincipe is er in dit spel weinig nieuws onder de zon, u gaat met z'n allen trachten om voldoende missies uit te voeren vooraleer de Enterprise vernield is, of tot je een aantal missies hebt laten schieten. In deze laatste gevallen ga je gezamenlijk de boot in. Bij aanvang van het spel bepaal je welke moeilijkheidsgraad je gaat spelen. In het makkelijkste scenario heb je slechts 10 punten nodig met minstens één missie van elke kleur, in het moeilijkste scenario met je 20 punten scoren met minstens 2 missies van elke kleur en minstens één urgente missie.

In de doos vind je een dubbelzijdig speelbord met de Enterprise. Hierop staat de afbeelding van de Enterprise uit beide series en onderaan een schadespoor. De schademarker loopt over dit spoor en moest die tot het laatste vak gaan, dan is het spel verloren. Daarnaast zijn er 7 spelersborden (genummerd), in je eerste potjes wordt er aangeraden om de nummer in volgorde te nemen, nadien kan je random spelen. De 35 dobbelstenen (in 3 kleuren blauw, geel en rood) en de 112 missiekaarten vormen het hart van het spel. Tenslotte is er ook nog een zandloper die je bij urgente missies zal gebruiken. Deze missies moeten binnen de 3 minuten opgelost worden.



Tijdens een speelbeurt doorloopt een speler 4 fasen :
- trek een nieuwe missiekaart
- heraanvullen van je dobbelsteenvoorraad (behalve eerste beurt)
- dobbelstenen gooien
- dobbelstenen inzetten en missies voltooien + aansluitend einde van je beurt

1) Bij aanvang van je beurt trek je een missiekaart van één van de drie trekstapels (blauw, geel, rood). Afhankelijk van waar de schadefiche op de Enterprise staat, kan het zijn dat je geen blauwe missies mag trekken of geen blauwe en gele. Voer de eigenschappen van de gevaren op de missies onmiddellijk uit. Sommigen hebben ook een langdurig effect (zo lang ze in het spel zijn), anderen zijn dan weer urgent en behoeven de zandloper erop.

2) Kijk naar je spelersbord, er zouden 5 dobbelstenen moeten liggen (in je actieve voorraad en bij je wonden). Indien je er minder dan 5 hebt, mag je er eventueel van de Enterprise nemen, indien voorradig, tot je er weer 5 hebt. Je mag kiezen welke kleuren je neemt.

3) Gooi alle dobbelstenen die je in fase 2 hebt genomen van de Enterprise en deze in je actieve voorraad, NIET die van je wonden. Leg alle gegooide resultaten in je actieve voorraad.

4) Je mag zo veel dobbelstenen als gewenst gaan inzetten om missies te voltooien of de Enterprise terug te herstellen en de schadefiche terug te dringen. Er kunnen verschillende voorwaarden aan een kaart vasthangen. Sommigen behoeven een exacte waarde in een bepaalde kleur, voor anderen is het in een kleur naar keuze, nog anderen vragen een bepaalde waarde of hoger dan aangegeven of lager dan aangegeven, tenslotte zijn er ook nog missies die bepaalde setjes vragen. Al je niet gebruikte dobbelstenen blijven in je actieve voorraad liggen.

Indien je een missie volbrengt, leg je de kaart bij je overwinningspuntenstapel. Sommige kaarten geven je ook een voordeel dat je éénmalig tijdens het spel mag nuttigen. De gebruikte dobbelstenen komen terug op de Enterprise terecht.

Eigenschappen van de karakters : elk karakter heeft een bepaalde eigenschap die hij éénmalig in z'n beurt mag gebruiken. Je mag ze op elk moment gebruiken als je wil, maar wel pas na het trekken van de nieuwe missie.

Wonden : sommige missies leveren je een wonde op, leg hiervoor één van je dobbelstenen bij je wonden. Deze dobbelsteen is nu niet meer beschikbaar. Indien je geen dobbelstenen voorradig hebt, neem je er één van de Enterprise. Is er daar ook geen, voeg je geen wonde toe.

Genezen : je kan aan de fasen 2-4 volledig verzaken om wonden te genezen. Je moet nog wel steeds een nieuwe missie toevoegen. Je verwijdert nadien 1 dobbelsteen van je wonden en legt deze op de Enterprise.

Conditie van de Enterprise : sommige missies bezorgen schade aan de Enterprise, verschuif de schademarker één plaatsje. De plaats waar  de marker staat bepaalt welke kleur van missies je mag trekken. Daarnaast verlies je het spel als de marker voorbij vak 5 zou moeten springen. Ook de Enterprise kan hersteld worden door actieve dobbelstenen in te zetten zoals bij een missie.

Mislukte missies : een missie kan mislukken omdat er een nieuwe kaart getrokken wordt en er reeds drie missies in die kleur openlagen. De oudste verdwijnt en triggert misschien bovendien nog eens een nadeel. Daarnaast gaan de urgente missies ook verloren als ze niet binnen de drie minuten uitgevoerd worden. Er kunnen nooit 2 urgente missies gelijktijdig afgehandeld worden. Laat de zandloper eerst volledig doorlopen vooraleer je naar een eventuele volgende urgente missie gaat.


(op de achterkant van de spelregels staat een handig overzichtje van alle iconen en symbolen op de kaarten en een overzichtje van je beurt, alsook de voorwaarden om het spel te winnen)

Titel : Star Trek : five-year mission
Auteur : David E. Whitcher
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 3-7
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
23-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Stingy


Stingy (Play this one) :

+
het materiaal is wederom verzorgd, de tegels zijn van een oké kwaliteit
+ het bijgeleverde zakje is wel fijn (maar toch stop ik alle tegels steevast in een ziplock-zakje)
+ het ruilen op zich is een leuk spelmechanisme dat een beetje tactisch kan worden
+ het doosje heeft hetzelfde formaat als dat van RevoltAAA wat aangenaam staat in je kast en het doosje is goed gevuld

- persoonlijk had ik de tegels misschien liever een tikje dikker gezien
- als er veel tegels op tafel beginnen te liggen, is niet alles even duidelijk en overzichtelijk naar mijn bescheiden mening
- het spel duurt misschien net een tikje te lang en wordt eerder repetitief naar het einde, maar op dat punt schiet het in een stroomversnelling en is het spel zo over
- er staan enkele typo's in de Nederlandstalige spelregels, geen erg, maar wel jammer natuurlijk

Conclusie : Ik ga verder waar ik gisteren ben gestopt. Het lijkt in deze imprESSEN dat ik Stingy niet zo hoog inschat omdat er toch wat negatieve puntjes zijn. Dit is volgens mij vooral te wijten aan het feit dat Play this one nu toevallig met twee spellen gelijktijdig op de markt komt, van dezelfde auteur, in hetzelfde formaat van doosje, ... en dat RevoltAAA voor mij persoonlijk véél beter is dan deze titel. Dit neemt niet weg dat Stingy ook best leuk is, vlot speelt en uitdagend kan zijn. Ondanks de drukke Essen-periode raad ik je toch aan om beide spellen sowieso even te testen, je gaat er zeker plezier aan beleven en daarna kan je zelf een keuze maken. Play this one wil ook tegemoetkomen in deze financieel zware Spiel-tijden en biedt het pakketje van beide spellen aan een democratische prijs aan. Bravo Play this one!

23-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : RevoltAAA



RevoltAAA (Play this one) :

+
een tactisch kaartspel met een twist, we hebben er een zwak voor en dit spel heeft dit zeker
+ zowel het standaardspel als de variant zorgen voor een ander en vooral goed gevoel
+ de kaarten zijn op zich duidelijk en verzorgd, ook de kwaliteit is méér dan behoorlijk
+ een rondje is snel over, meerdere rondjes spelen is in dit spel zeker geen straf
+ de scores liggen sowieso dicht bij elkaar, de keuzes die je moet maken zijn op zich niet zo makkelijk als ze eruit zien
+ lage of hoge handkaarten? Maakt niet uit, met de hoge kan je een kleur makkelijker laten winnen, met de lagere waarden kan je de slag gaan proberen te halen
+ Knizia is een begrip en daar doet hij in dit spel geen afbreuk aan

- het thema is misschien een beetje raar en had iets volwassener gemaakt kunnen worden (ik denk spontaan aan de kleuren wit-zwart ipv rood-blauw en een strijd tussen 2 aartsvijanden, er zouden dus héél wat varianten op dit spel kunnen ontstaan)

Conclusie : RevoltAAA is een aanwinst voor iedereen die houdt van het betere kaartspel met een twist erin. Het is helemaal niet zo makkelijk om je stempel te drukken en het spel in handen te krijgen. Toch is het een supertactisch spelletje, hoewel je dit op het eerste ogenblik waarschijnlijk niet zal vermoeden. Ik ben alvast fan en ik kan dan ook bijzonder weinig negatieve zaken verzinnen. Na onze imprESSEN van Stingy (die morgen gepland staat), komt er nog wel een bedenking bij qua marketing van Play this one voor Spiel maar daarvoor komt u ongetwijfeld ook morgen een keertje langs op de blog.

22-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steam works (TMG)

Steam Works is nog zo’n titel die TMG naar een topnajaar moet leiden. Steam Works is een tegellegspel dat zich in een steampunkwereld afspeelt. De spelers bouwen aan allerhande rare apparaten die het leven van de mensen makkelijker zouden moeten maken op de één of andere manier. Wij zien het vooral als handige apparaten die de spelers overwinningspunten opleveren, zeker als ook de tegenstanders er gebruik van willen maken.

In de doos vind je een speelbord, waarop een overzicht komt van de beschikbare tegels, 8 dubbelzijdige spelersborden (iedereen kan weer met een uniek personage aan de slag), 1 startspelerpion (die lijkt weggeplukt uit Kings of air and steam), 4 mechaniekermeeples en 1 ploegbaasmeeples per spelerskleur, 28 tijdperk I-tegels, 23 tijdperk II-tegels en 16 tijdperk III-tegels. Daarnaast zijn er nog 8 starttegels, 15 karaktertegels en 60 basis-kracht-tegels. Er zijn ook geldfiches, prestigepuntenfiches en klokfiches aanwezig.

Het spel verloopt over drie tijdperken, die op zich weer zijn opgesplitst in verschillende ronden. Elke ronde zal je jouw mechaniekers op pad sturen om grondstoffen te verzamelen, tegels aan te schaffen en deze in apparaten omzetten door ze netjes in elkaar te puzzelen. De tegels worden per tijdperk geschud en op de voorziene plaatsen van het speelbord als trekstapels klaargelegd. De 8 starttegels worden alvast opengelegd, elke speler krijgt een karakterbord en bijhorende grondstoffen en geld en de mechaniekers (waarvan 2 op handen en 2 in de reserve) en ploegbaas (in de reserve) in z’n kleur. Afhankelijk van het aantal spelers worden er klokfiches op het speelbord geplaatst.

In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende vanaf de startspeler, hun mechaniekers inzetten. Hiervoor moeten ze ook telkens het gevraagde bedrag betalen. Indien ze dit niet willen, moeten ze passen en inkomsten verwerven. Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt de lopende ronde. Een mechanieker kan geplaatst worden op één van de acties op het eigen spelersbord of op één van de apparaten die op de tafel liggen. Op deze manier kan je ook gebruik maken van de apparaten van andere spelers. De eigenaar van het gebruikte apparaat krijgt in ruil hiervoor een klokfiche van het speelbord. Deze klokfiches fungeren op deze manier als speelklok. Zo gauw de fiches van tijdperk opgebruikt zijn, worden de tegels van een volgend tijdperk gebruikt. Elke klokfiche is op het einde van het spel een overwinningspunt waard.

Als je je mechanieker op een apparaat plaatst, zet je deze op de energiebron van het apparaat en activeer je alle aangekoppelde componenten in een volgorde naar keuze. Je mag er ook voor opteren om bepaalde componenten niet te activeren. Sommige componenten leveren ook de eigenaar een bonus op, deze staan rood omlijnd op de tegels.

Indien je past, verplaats je je mechanieker naar de tekening op je spelersbord en ontvang je inkomsten gelijk aan de normale kost om de mechanieker in het spel te brengen.

Tijdens het spel ga je tegels verwerven die op het centrale speelbord liggen uitgestald. Hou deze tegels onder je spelersbord tot je ze gaat aanbouwen aan een bron van één van je apparaten. Kies je later de bouwactie, dan kan je een aantal tegels toevoegen (dit aantal wordt aangegeven naast de actie). Er zijn enkele eenvoudige regels die je moet volgen om tegels aan te leggen. Elk apparaat moest minstens één energiebron hebben en minstens één component. Daarnaast moet elke energiebron met een component zijn verbonden en omgekeerd. Er zijn twee tegels die een uitzondering zijn op deze regels, de één laat je toe om twee componenten ver van de energiebron te bouwen, de andere splitst energie op naar twee componententegels.

Nadat elke speler heeft gepast, eindigt de ronde. Verzamel al je mechaniekers terug naar je spelersbord, je ploegbaas gaat terug naar het centrale speelbord (indien gebruikt). Indien er een stapel klokfiches is opgebruikt, ga je over naar het volgende tijdperk en leg je de desbetreffende tegels open op het speelbord. Indien je reeds in tijdperk III was, eindigt hier het spel. De tegels worden aangevuld, nadat de meest rechtse tegels zijn verwijderd en de andere doorgeschoven. Als laatste wordt de startspelerpion doorgeschoven naar links naar de volgende speler.

Op het einde van het spel tellen de spelers hun punten op. Dit zijn de prestigefiches die ze tijdens het spel verzamelden. Elke klokfiche levert ook nog 1 punt op en sommige tegels in hun apparaten hebben ook een puntensymbool en worden bij de totale puntenwaarde van de speler opgeteld. De speler met de meeste punten wint het spel.

De acties van een karakterbord kunnen een beetje verschillen naargelang het karakter, maar in grote lijnen omvatten ze telkens volgende vier mogelijkheden :

- neem de meest rechtse tegel van een rij op het speelbord bij je
- neem een basisgrondstof (al dan niet met extra geld)
- bouw een apparaat van grootte 2 (al dan niet moet je nog bijbetalen of krijg je zelfs geld)
- activeer één van je energiebronnen

De tegels overlopen zou ons iets te ver leiden, maar er zijn drie soorten verbindingen die erg belangrijk zijn om tegels aan elkaar te hangen. Zo heb je tandwielenconnectoren, pijpleidingconnectoren en elektrische bedradingconnectoren. Vaak kunnen aan bepaalde energiebronnen maar één soort componenten worden gehangen, sommigen zijn dan weer universeel en laten héél wat mogelijkheden toe. In grote lijnen geven de diverse tegels je inkomsten, prestige, tegels en bouwmogelijkheden als ze worden geactiveerd.

Titel : Steam Works
Auteur : Alex Churchill
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+

21-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 315


Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : Mice and mystics, Rattlebones, Stingy & RevoltAAA
Speeldatum : 18/09/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

19-09-2015 om 08:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
18-09-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold west (TMG)


Gold west is zonder meer de titel waarnaar ik het meeste heb uitgekeken het afgelopen spellenjaar. Na een eerste lezing van de spelregels had ik hem dan ook met rood aangestipt op onze lijstjes. Dit zou voor de eurogamer, die houdt van korte, maar toch diepgaande spellen, wel eens het spel van het najaar kunnen worden denk ik.

Het speelbord bestaat uit 4 grote delen, waarvan 1 deel bestaat uit 8 terreintegels en 1 watertegel. Doordat je de terreintegels steeds in een andere volgorde rond de centrale watertegel legt, zal de beginsituatie op die manier ook steeds ietsje anders zijn. Bij aanvang van het spel worden op alle terreintegels fiches gelegd in de overeenkomstige kleuren (koper, goud, zilver, bos) en diegene die grenzen aan het water worden alvast opengedraaid en voorzien van grondstoffen (blokjes) die staan afgebeeld op de fiches.

Elke speler krijgt een spelersbord, een mijnmeeple om de punten aan te geven op het scorespoor dat rond het speelbord loopt, 3 postkoetsen die later op het spoor linksboven van het speelbord hun intrede doen, 12 kampen en 12 invloedsfiches die in de loop van het spel op het speelbord geplaatst zullen worden, maar voorlopig in de speler z’n voorraad worden gelegd.

Er worden vier willekeurige boomtownfiches genomen en in het 3x3 rooster geplaatst op een willekeurige manier. Het resterende vakje wordt steeds opgevuld het met 4-puntenfiche. Dit rooster is verdeeld in rijen en kolommen en bij elke rij of kolom staat één van de grondstoffen uit het spel afgebeeld, dit zal aangegeven welke grondstoffen je moet ophoesten om punten te verzamelen op het einde van het spel (zie boomtownfase).

Kies acht willekeurige investeringskaarten (van de 20) en leg ze naast het speelbord klaar. Ook de investeringsbonustegels worden hier naast gelegd. (afh. aantal spelers). De 12 verschepenbonustegels worden ook op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd, hoogste waarde per soort bovenaan.

Tenslotte wordt er een willekeurige startspeler gekozen, krijgen de andere spelers ook een volgordefiche in wijzerzin verdeeld en nemen ze de hierop afgebeelde grondstoffen als startkapitaal. Deze grondstoffen leggen ze op hun persoonlijke voorradenspoor op hun spelersbord, zoals aangegeven op de volgordetegel.


Tijdens een beurt doorloop je drie fasen :
1) activeer je voorradenspoor
2) gebruik metalen
3) bouwen of incasseren

Activeer je voorradenspoor : kies één van de vakken in je voorradenspoor en neem alle daar aanwezige grondstoffen op handen, daarna plaats je telkens één van deze grondstoffen in de vakken erboven (mancala-systeem). De resterende grondstoffen worden boven je spelersbord gelegd en kunnen gedurende het resterende verloop van de ronde gebruikt worden. Niet gebruikte grondstoffen worden overigens afgelegd op het einde van je beurt en kunnen niet worden overgedragen op een volgende ronde.

Gebruik metalen : heb je toevallig goud, koper of zilver boven je voorradenspoor gekregen, dan kan je deze gaan gebruiken om te investeren OF boomtown te gebruiken OF te verschepen. Indien je wenst te investeren, geef je de afgebeelde grondstoffen op de investeringskaarten af aan de algemene voorraad en krijg je de afgebeelde bonus (punten en een voordeel). Dit kan je maar één keer per beurt doen. Ook de boomtownactie mag je maar één keer per beurt doen. Geef de gevraagde grondstoffen volgens de rij en kolom aan de algemene voorraad en plaats je invloedsfiche op het aangegeven kruispunt op de boomtownfiche. Aan het einde van het spel zal je hiervoor scoren als je aan de gevraagde voorwaarde voldoet. Indien je op de 4-puntenfiche landt, zet je onmiddellijk vier punten bij op het scorespoor. Tenslotte kan je ook je resterende materiaal inleveren om met je postkoetsen op de verschillende sporen verder te springen. Indien je een puntenfiche passeert, neem je de bovenste en zet je jouw scoremarker het desbetreffende aantal overwinningspunten op het scorespoor vooruit.

Hout en steen zijn de andere grondstoffen die je uit je voorraad kunt toveren. Deze kan je gaan gebruiken om te bouwen of te incasseren. Welke actie je ook kiest, je gaat steeds één van je kampen moeten plaatsen. Je kan opteren om een kamp te bouwen, om een nederzetting te bouwen of om te incasseren.

* Als je een kamp wil bouwen, leg je 1 hout OF 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord op de desbetreffende kleur, deze geeft je invloed weer in de diverse gebieden.  

* Als je een nederzetting wil bouwen, leg je 1 hout EN 1 steen in de algemene voorraad, plaats je een eigen kamp, met daaronder een invloedsfiche, op een openliggende tegel op het speelbord en neem je alle daar aanwezige grondstoffen. Deze plaats je onmiddellijk op je voorradenspoor in een vakje naar keuze en ontvang de daar afgebeelde punten. Tenslotte leg je de fiche van het speelbord op jouw spelersbord, met één spatie tussen, aangezien je 2 invloed hebt verworven in deze kleur.

* Als je geen hout of steen hebt, moet je incasseren. Je plaatst één van je kampen op het Wanted-gebied op het bord, verliest 1 punt, verwijderd een openliggende fiche naar keuze van het speelbord uit het spel, maar plaatst wel de grondstoffen in je voorradenspoor. Je scoort natuurlijk geen punten of invloed bij deze actie.

Welke actie je hierboven ook kiest, nadat je dit deed, worden alle aangrenzende fiches op het speelbord opengedraaid en voorzien van grondstoffen.


Het spel loopt door tot alle spelers al hun kampen hebben geplaatst. Nadien krijgt elke speler nog één beurt. In deze beurt wordt er enkel nog fase 1 en 2 uitgevoerd. Er volgt nog een slotwaardering waarbij je 2 punten scoort per kamp in je grootste groep van aanééngesloten kampen en nederzettingen.  Je scoort voor je invloedsfiches op boomtowntegels en verliest punten als je de meeste kampen hebt in het Wanted-gebied. De speler met de meeste kampen daar krijgt 1 strafpunt per eigen kamp daar, de 2de speler krijgt 1 strafpunt per 2 eigen kampen daar. Tenslotte worden er nog bonussen uitgereikt voor de speler met de meeste en 2de meeste invloed in de verschillende kleuren op z’n spelersbord.

Titel : Gold west
Auteur : J. Alex Kevern
Uitgeverij :  TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

18-09-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (1)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs