
Eén van de nieuwe herfsttitels van TMG is deze Dungeon of
Fortune. Naar alle waarschijnlijkheid gaat er nu een belletje rinkelen en denk
je dat dit al een ouder spel is. Nee, jij denkt aan Dungeon roll, maar dat is
geen schande, want zowel qua materiaal als spelverloop gaat u hier héél wat
overeenkomsten vinden.
Dungeon of Fortune speelt zich af in dezelfde wereld als
Dungeon roll, het artwork is identiek en alle symbolen die je op de
dobbelstenen terugvond, zie je nu op fiches verschijnen. Ook nu weer ga je jouw
geluk beproeven in de diepe kerkers waar gedrochten je het leven zuur proberen
te maken. De meest moedige speler die de diepste schatten opdelft, zal aan het
langste eind trekken en het spel winnen. Maar pas vooral op voor de draak!
In het doosje vind je : meer dan 100
gezelschaps/ervaringsfiches, 80 kerkerkaarten, 96 buitfiches, 12 niveaufiches
en 12 karakterborden.
Elke speler kiest één van deze 12 verschillende
karakterkaarten. Elke kaart levert je een verschillend gezelschap op waarmee je
het spel begint en daarnaast een speciale eigenschap die je tijdens het spel
kan gebruiken. De speelervaring zal dus telkens een beetje anders zijn als je
met een ander karakter aan de slag gaat. Je plaatst een niveaumarker op de
eerste plaatsen van het kerkerniveau en het karakterniveau. Tenslotte krijgt
elke speler alvast het afgebeelde gezelschap aan fiches dat op zn karakterbord
staat afgebeeld.
Er worden een aantal buitfiches uit het spel genomen, afhankelijk
van het aantal spelers. De resterende worden gedekt geschud en klaargelegd. De
kerkerkaarten worden geschud en in het midden van de tafel gelegd. De moedigste
speler wordt als startspeler verkozen.
Het spel bestaat uit diverse ronden, die opgravingen worden
genoemd. Tijdens elke opgraving spelen de spelers om beurten tot elke speler
zn schatten heeft geborgen of is moeten vluchten. Tijdens je beurt ga je
steeds kiezen of je verder gaat delven of dat je jouw schatten gaat opbergen.
Indien je gaat delven trek je de bovenste kerkerkaart en leg
je ze voor je neer. Je moet de
afgebeelde gevaren het hoofd gaan bieden. Er zijn drie types van kaarten :
kerker-, draken- en steelkaarten.
De kerkerkaarten tonen vijf rijen die overeenkomen met de kerkerniveaus op je
karakterbord. Je moet enkel kijken naar de rij van het niveau waarin jij je op
dat moment bevindt. Elke rij toont een combinatie van monsters en schatten. Om
de monsters te verslaan moet je de gevraagde compagnons uit je gezelschap
opofferen, draai deze fiche om naar zn ervaringskant (1 punt) en laat het
voorlopig nog bij je gezelschap liggen. Indien je de monsters niet de baas kan,
moet je vluchten (later meer). Er zijn ook twee types schatten : buit en
kisten. Indien er op de kerkerkaart een buit staat afgebeeld, neem je een
buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord. Kisten moeten
opengemaakt worden door één van je compagnons te gebruiken. Als je dit doet,
neem je wederom een buitfiche en leg je deze gedekt op de buidel op je karakterbord.
De gebruikte compagnon wordt terzijde gelegd en is niet meer beschikbaar deze
ronde, maar je krijgt geen ervaringspunten voor het openen van een schatkist.
Stoot je op een drakenkaart dan heeft dit andere gevolgen.
De eerste en twee drakenkaart gaan nog gewoon zonder gevolgen voorbij, maar
eens een derde drakenkaart voor je komt te liggen, moet je de draak bekampen of
vluchten. Een draak vraagt 3 compagnons om hem te verslaan. Elke draak heeft
echter ook een zwakke plek en heeft één soort compagnon dat hem makkelijker de
baas kan. In dit geval ga je naast deze compagnon nog maar één andere moeten
spelen. Alle gebruikte compagnons worden omgezet in ervaring. Als je een draak
verslaat, worden de kaarten afgelegd en neem je 2 buitfiches die je op de
buidel legt.
Trek je een steelkaart tenslotte, dan mag je één buitfiche bij een tegenspeler wegnemen
en deze, zonder te bekijken, op jouw buidel leggen.
Sommige kaarten hebben ook een perkamentsymbooltje. Indien
je een zulk een kaart voor je hebt liggen, mag je deze altijd afleggen als je
een kaart trekt die je niet wil bekampen. Je moet daarna wel een andere kaart
trekken.
Indien je tijdens je avontuur moet vluchten, laat je alle
buitfiches en ervaring van deze ronde achter en blijf je met lege handen
achter. Eens gevlucht neem je niet meer deel aan deze ronde.
In plaats van een kaart te trekken en dieper in de kerkers
te gaan, kan je er ook voor opteren om je buit op te bergen. Je stapt dan
vrijwillig uit de lopende ronde en legt al je verworven buitfiches in je rugzak
(daar zijn ze veilig voor de rest van het spel). Alle verworven ervaring wordt
in het hiervoor voorziene vak gelegd en kan nu worden omgezet in een hoger
karakterniveau. Pas ook je gezelschap aan als je een hoger niveau bereikt zoals
aangegeven op je karakterbord. Als je niveau 5 bereikt, krijg je overigens nog
een unieke eigenschap. Tenslotte kijk je hoeveel trapsymbolen er op de
kaarten staan die voor je liggen en pas je ook het kerkerniveau desbetreffend
aan. (je kan echter max. 1 niveau per ronde zakken).
Ben jij de laatste, moedige speler die nog in een ronde
aanwezig is, krijg je een bonus van 2 buitfiches om toe te voegen aan je
rugzak. Deze speler wordt ook de startspeler in de volgende ronde. Elke speler
vult zn gezelschap terug aan overeenkomstig zn karakterniveau.
Het gezelschap :
- tovenaar : kan één willekeurig monster verslaan OF alle
slijmmonster (ooze) OF kan een schatkist openen
- vechter : kan één willekeurig monster verslaan OF alle goblins OF kan een
schatkist openen
- priester : kan één willekeurig monster verslaan OF alle skeletten OF kan een
schatkist openen
- dief : kan één willekeurig monster verslaan OF alle schatkisten openen
- kampioen : kan alle monsters van één soort verslaan OF alle schatkisten
openen
Wanneer de laatste buitfiche uit de voorraad is genomen,
eindigt het spel onmiddellijk. Alle spelers draaien nu hun verzamelde
buitfiches open. De meeste leveren gewoon 1,2 of 3 punten op. Sommige tonen
echter edelstenen, deze leveren je één punt op per desbetreffende edelsteen in
je voorraad. Alle ervaringspunten zijn ook nog punten waard. De speler met de
meeste punten wint!
Titel : Dungeon of Fortune
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+
|