IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peper in je reet !



We bevinden ons op het eiland Zanzibar, gekend als het geheimzinnige kruideneiland. We gaan op zoek naar peper, gember, kruidnagel, vanille en kaneel, want dat levert ons héél wat duiten op.

Het speelbord toont het eiland Zanzibar, onderverdeeld in 5 provinciën. Sommige plaatsen in deze provincie zijn neutraal, andere zijn aangeduid met één of ander kruid, daartussen lopen de wegen waarover we onze figuren gaan kunnen verplaatsen. Elke speler krijgt 10 opdrachtkaarten in zijn kleur en een aantal figuren (afh. aantal spelers). Het speciale aan deze figuren is de grootte. Ze gaan van klein naar groot (of van groot naar klein als u dat prefereert) en hebben een stickertje op zich plakken met daarop de nummers 2 t.e.m. 7 (grootste = nummer 2). De grootte van de figuur geeft de sterkte aan en het getal het aantal stappen dat je in de beurt kan doen.



De spelers schudden hun opdrachtkaarten en nemen er twee in handen. Deze opdrachtkaarten tonen ofwel een provincie ofwel een soort kruid. Bedoeling is om zoveel mogelijk figuren in de bewuste provincie of op het bewuste kruid te krijgen. Als het voor de speler volstaat, gaat hij de opdrachtkaart waarderen. Soms is het aangewezen om een kaart sneller te waarderen (voor minder punten) om snel een nieuwe kaart te mogen trekken. Want het spel is afgelopen als alle kaarten bij een speler zijn gewaardeerd. (bij 2-3 spelers moet er één opdrachtkaart worden afgegooid zonder waardering, bij 4-5 spelers zelfs twee kaarten)



In een beurt mag een speler tot 3 van zijn figuren verplaatsenen daarna één of twee van zijn opdrachtkaarten vervullen en waarderen. Tenslotte trekt hij nieuwe opdrachtkaarten afhankelijk van het aantal gewaardeerde kaarten die ronde.
Voor het verplaatsen van een figuur houden we ons aan volgende regels :
- een figuur mag slechts éénmaal verplaatst worden in een ronde
- hij mag ten verste zoveel stappen gaan als aangegeven op zijn sticker
- de plaats waar hij terecht komt moet vrij zijn of vrij gemaakt worden
- je kan geen plaatsen passeren waar sterkere handelaren staan van tegenspelers
- je kan geen plaatsen passeren waar eigen handelaren staan
- je kan zwakkere handelaren van tegenstanders verplaatsen of verschuiven
- je kan gelijke handelaren van tegenstanders verplaatsen

Verschuiven : je duwt de zwakkere figuur gewoon naar een volgend leeg veld op het speelbord (niet hetgeen van waar je kwam), dit kan meermaals herhaald worden zolang er vrije plaatsen zijn

Verplaatsen : indien er geen vrij veld is, mag je de zwakkere handelaar ergens op een vrij veld op het speelbord plaatsen. Figuren van gelijke sterkte mag je enkel verplaatsen, dus er mag geen vrij veld naast zijn om ze te verschuiven, want dan kan je ze niet passeren.

De waarderingskaarten : tonen dus een provincie of een kruid, je krijgt punten voor het aantal figuren op die plaats (0=-8; 1=-5; 2=-1; 3=1; 4=5 en 5=10 punten). Vanaf het moment dat een speler zijn laatste waarderingskaart speelt, loopt de laatste ronde. De speler die het meeste punten heeft behaald gedurende het spel is de winnaar. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste zijn laatste kaart heeft gewaardeerd.

Dit spel heeft weer alles wat een goede Winning moves moet hebben : weinig regeltjes, snelle en vlotte gameplay, tactisch maar niet al te moeilijk. Weer één van de ondergewaardeerde spellen vind ik persoonlijk. Op boardgamegeek scoren deze spellen nooit erg veel punten. Misschien wel omdat de geeks net vinden dat het te weinig spelregels zijn, maar dit is gewoon een spel om te spelen. Ik denk dat je de meeste mensen wel warm zal krijgen voor dit spel. Wederom sfeervol, mooi materiaal, eenvoudig (je kan enkel bewegen en waarderen).

Titel : Zanzibar
Auteur : Franz Benno Delonge
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+


19-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
18-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen speelt graag met de blokjes...
Deze spelbespreking kan ik op zich héél erg kort houden. In de eerste plaats omdat de spelregels van dit spel zo eenvoudig zijn, dat ze op één lijntje van deze weblog passen. Anderzijds wordt dit spel door héél wat uitgeverijen uitgegeven en niet alleen Winning moves toekomt.
Maar ... het verdient het zeker en vast om hier vermeld te worden.


In dit spel proberen de spelers zoveel mogelijk blokken op het speelbord te krijgen. Om beurten mogen ze één van de blokjes inzetten.
Er is slechts één aanlegregel. De blokjes van een kleuren mogen elkaar slechts met één hoekpuntje raken. De diverse kleuren mogen elkaar wel raken natuurlijk. Als niemand nog blokken kan leggen, is het spel afgelopen en worden de aparte niet gelegde blokjes als strafpunten opgeteld. (bv. de alombekende "lange" tetrisblok zou vier strafpunten opleveren).

Het is dus zaak om je kansen gaaf te houden en tactisch aan te leggen. Een eigen gebied proberen af te schermen en in dat van andere spelers binnen te geraken. Eén tip die we je alvast kunnen geven : begin met de grote blokken, de kleinste geraak je op het einde makkelijker kwijt. Voor de rest kan ik enkel zeggen, speel dit spel enkele malen, je gaat er sowieso wel in leren. En ben je in het begin echt slecht, dan hoeft dat geen probleem te zijn, een spelletje is toch direct om (tenzij je natuurlijk met van die spelers rond tafel zit, waar je een schaakklokje voor nodig zou hebben). Speel je met z'n drieën dan lukt het nog om de vierde kleur uit het spel te laten, met z'n tweeën vertegenwoordig je twee kleuren, maar het allerleukste blijft gewoon met z'n vieren. Een solovariant is er ook, dan probeer je de ganse namiddag om alle blokjes op het bord te krijgen en gooi je hoogstwaarschijnlijk in grote colère alles na een tijdje tegen de vlakte.

Op een beurs enkele jaren geleden werd dit spel gedemonstreerd met de leuze dat wie al z'n blokken zou wegkrijgen met vier spelers, die persoon een fles champagne zou krijgen. Eén persoon is er die twee dagen in geslaagd om dat te doen, maar hij was er weinig mee, want met z'n 7 jaar had hij liever een flesje cola gekregen. Ik haal dit maar aan om aan te geven dat dit spel geschikt is voor alle leeftijden, dat je elkaar enorm kan koeieneren en dwarsbomen, maar dat je ook alle spelers tegelijk in het oog moet houden. Geef zeker geen voorkeursbehandeling aan de kleine en de zwakke of het zou wel eens fataal kunnen aflopen.

Je hebt dit spel ondertussen in diverse vormen. Er is een spel op de markt expliciet voor 2 spelers met de fantastische naam Blokus duo en indien je dit spel al in die mate beheerst dat je wel wat nieuwe uitdaging wil, dan stel ik je graag Blokus trigon voor. Deze laatste heeft een identieke speelwijze, maar de blokjes hebben een iets andere (moeilijkere) vorm om mee te gaan puzzelen. Er is ook een naamgenoot op de markt verschenen, nl. Blokus 3D, maar die hou ik voor een andere keer want hier zit het spelsysteem toch een klein beetje anders in elkaar. (waarom dat leg ik u dan graag uit)



Titel : Blokus (duo, trigon)
Auteur : Bernard Tavitian
Uitgeverij : Winning moves (en andere)
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

18-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn de weergoden ons gunstig gezind?


Zon, regen, nevel, onweer, vuur of ijs : dat zijn de ongemakken die je kan tegenkomen in dit spel.
Elk weertype heeft z'n tegengestelde zodat het kan geneutraliseerd worden. Wie baant zich het eerste een weg naar
z'n eigen dorp door dwars over het speelbord te lopen? Wie krijgt de weerheks op zijn hand en wint dit boeiende weerspel?

Jammerlijk genoeg geen hogedrukgebied van Sabine hier, of een verloren moustache van Frank. We krijgen in ieder geval steeds
maar weer meer weer. In dit spel is het de bedoeling om met je figuren dwars over het spelbord heen te geraken. Het speelbord bestaat uit zeshoekige vlakken waarop verschillende soorten weerfiches liggen. Afhankelijk van het weertype kan je er passeren of niet.

In een beurt doorloopt de speler volgende stappen :
- maximaal twee weerfiches op het speelbord leggen : bepaalde plaatsen onpasseerbaar maken of omgekeerd
- figuren verzetten : zes stappen verdelen over eigen figuren en weerheksen
- weerfiches bijtrekken afhankelijk van het aantal uitgespeelde
- wind maken (enkel voor de windspeler) : windmarker verplaatsen en indien hij op een blauw veld terechtkomt, gooit
de windspeler met de dobbelsteen en gaat de wind langs die zijde op het speelbord blazen.
De weerfiches worden verplaatst :
- schuiven ze van het speelbord, komen ze langs de andere kant terug in het spel
- komen ze op een plaats waar ze niet mogen liggen, gaan ze van het bord in de trekstapel
- ze schuiven in theorie samen, dus kunnen niet op elkaar terecht komen



Onderstaande tabel geeft aan wat er gebeurt met de verschillende weertypes :

weerfiche

geplaatst op een leeg veld

geplaatst op een andere fiche

 

vlakte

bos

bergen

water

zon

regen

mist

storm

vuur

ijs

zon

onpasseer-baar

 

 

 

passeer-baar

 

neutraal

neutraal

 

 

neutraal

regen

onpasseer-baar

onpasseer-baar

 

 

 

neutraal

 

 

 

neutraal

 

mist

figuren staan vast

figuren staan vast

figuren staan vast

 

 

 

 

 

 

 

storm

onpasseer-baar

 

onpasseer-baar

 

onpasseer-baar

 

 

 

 

 

 

 

 

vuur

 

onpasseer-baar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ijs

 

 

onpasseer-baar

 

passeer-baar

neutraal

 

 

 

neutraal

 


Als een speler al zijn figuren over de helft van het speelbord heeft gebracht, eindigt het spel. De ronde wordt nog eerst uitgespeeld.
Je scoort voor een figuur in het eigen dorp 3 punten, een figuur op de eigen helft 1 punt, figuren op de andere helft -1 en figuren die nog in het startdorp staan -3. De speler met de meeste punten wint het spel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit spel slechts éénmaal heb gespeeld tot nog toe. Vooral het feit dat je bovenstaande tabel eigenlijk al goed moet kennen, maakt het spel een beetje stroef in het begin. Maar ... ik vond het spel wel goed, je kan een beetje manipuleren, je kiest je bewegingen, de geluksfactor is traditiegetrouw bij Winning moves ook aanwezig door de wind die het speelbord in je voor- of nadeel kan doen keren.
Ook de fiches die je trekt en dus kan gaan gebruiken om het spel te manipuleren moeten natuurlijk mee willen werken. Is dit het beste spel van deze uitgeverij? Neen, maar ik vind het wel één van de sfeervolle en unieke in het gamma.

Titel  : Wind & wetter
Auteur : Harald Lieske
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

17-01-2010 om 09:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar zijn de piraten?


Waar zijn de piraten? Wie doet er met ons mee? Wie is er groot en stoer en sterk? Wie is niet bang op zee?
Met deze woorden veroverde Bart Kaëll enkele jaren geleden onze Vlaamse zeedijken. In tegenstelling tot zijn andere
scheepshits "De Marie-Louise" en "Zeil je voor het eerst" gaat het hier over de stoerste zeeratten die er zijn.

U weet wel, dat soort dat aan elkaar is genaaid met haken, houten benen, glazen ogen, opgezette papegaaien en vooral ...
vaten RUM! In het spel Caribic gaat u op schattenjacht, stelen en enteren, dat is de leuze. De speler die als eerste een bepaald
bedrag bij elkaar gestolen heeft (afhankelijk van het aantal spelers) wordt de opperpiraat en schrik van de zeven wereldzeeën.



De spelers krijgen een setje rumvaten waarmee ze moeten bieden op de verschillende schepen die in de Caraïbische Zee dobberen. Nadat iedereen zijn kaartjes in de houder heeft gestopt worden alle boten om beurten afgehandeld (eerst Arriba, dan de Bravo, Caribic, Diabolo, Evita en tenslotte de Fuego). De spelers tonen hun bieding voor het schip, de speler die het meeste bood, mag het schip het aantal stappen bewegen gelijk aan zijn bieding (min de -1 punten die eventueel ingezet zijn door de andere spelers) (zie foto boven).

De speler verplaatst het bewuste schip en probeert een schat op te halen in de steden (deze schatten komen stelselmatig in het spel). Daarna moet je nog trachten om met die schat tot op een eigen veld (zeeveld in eigen kleur) te geraken en dan incasseer je het geld dat aan de schat verbonden is. Vaak zal dit niet lukken in één beweging, dus de andere spelers zouden de volgende ronde wel eens kunnen profiteren van jouw goedheid. Bovendien kan je ook schatten stelen van boten door er naast te varen, schatten worden dan gewoon overgeheveld. Tenslotte kan je ook een schat gaan wisselen in een andere stad (maar deze actie wordt normaal niet echt vaak gespeeld, je probeert de schatten zo snel mogelijk binnen te halen).

De speler die als eerste 62.000 dubloenen (2 spelers), 41.000 (3 spelers), 31.000 dubloenen (4 spelers) heeft, wint het spel.

In dit spelletje komt het er dus op aan om je tegenspelers in te schatten, met welke boot zouden zijn willen varen, zorg dat je die minpunten geeft, met welke boot kan jij welke schat ophalen en zo snel mogelijk in een eigen haven terechtkomen? Dit spel vereist dus wel een kleine beetje meer tactiek dan de vorige besproken spellen, maar ... je blijft ook afhankelijk van de tegenspelers, dus alles perfect plannen zal je nooit lukken.
Héél erg leuk en ondergewaardeerd spelletje dat zeker niet mag ontbreken op onze volgende spellenavond.

Titel : Caribic
Auteur : Michail Antonow & Jens-Peter Schliemann
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar zijn die ... hutjes ???


't Zou zo te horen kunnen zijn op een live concert van Milk inc., maar dan niet in het Sportpaleis, maar op een spellenavond ergens in de Stille Kempen tijdens het spelen van een rondje "Clans".

Het speelbord toont een prehistorische landschap dat opgedeeld is in steppe, bos, gras, gebergte. Bovendien omringt het water telkens vijf van deze gebieden. Bij aanvang van het spel worden allerlei gekleurde hutjes (5 kleuren) verdeeld over deze gebieden, je zorgt er wel voor dat in elk gebied elke kleur vertegenwoordigd is. De vijf markers in de spelerskleuren worden op de nul van het scorespoor gezet, de bonusfiches op de track gelegd en na het blind trekken van de clankaarten (die bepalen met welke kleur je speelt) start het spel.



Het is vooral erg belangrijk dat je je eigen clankleur verborgen houdt voor de medespelers, want als ze er snel achter komen, kan je winst zeker vergeten. In een spelbeurt doe je eigenlijk niet meer dan een hut (of een groep hutten) te verschuiven naar een aangrenzend gebied. Behalve als zo'n groep uit 7 of meer hutten bestaat mag deze niet meer verplaatst worden. Er mogen nog wel hutten bij gezet worden.

Vanaf het moment dat door het verschuiven van hutten een dorp wordt gevormd, dwz dat er rond die hutten enkel nog lege gebieden zijn, wordt het spel even stilgelegd en volgt er misschien een telling. Misschien ... want afhankelijk van het tijdperk worden bepaalde landschapstypes niet gewaardeerd, gewoon gewaardeerd of krijgen ze zelfs bonuspunten. (je kan dit volgen op het speelbord) Als een speler zo'n dorp vormt, krijgt hij eerst de bovenste bonusfiche (deze tellen als punt op het einde van het spel). Daarna wordt er gekeken uit hoeveel hutten het dorp bestaat. Je telt ze op en alle kleuren die in het dorp vertegenwoordigd zijn, krijgen deze punten. Er is echter één uitzondering : zijn alle kleuren vertegenwoordigd, dan volgt er een stammenstrijd. Van elke kleur wordt er één hut verwijderd. (het kan dus zelfs zijn dat alle hutten dan verwijderd worden, als er slechts één van elke kleur is). Daarna wordt er weer gewaardeerd zoals gewoonlijk.
- staat het dorp op het landschapstype dat niet wordt gewaardeerd in het tijdperk, worden er geen punten verdeeld
- staat het dorp op het landschapstype dat bonuspunten krijgt, worden er bonuspunten toegevoegd aan de normale punten
- staat het dorp op een ander landschapstype, worden gewoon punten uitgereikt

Nadat het 12e dorp is gesticht en gewaardeerd, bekent iedereen zijn kleur en worden er nog punten bijgeteld voor de bonusfiches. De speler die het verst gevorderd is op de scorelijst, wint het spel.

Wat dit spel betreft, kan ik niet meer zeggen dan : ... typisch winning moves, zo simpel als het groot is qua gameplay, maar zo moeilijk om het te winnen. Schitterend spelconcept, mooi uitgebalanceerd, spannend tot het einde. Je kan elkaar (on)bewust een pee stoven.

Titel : Clans
Auteur : Leo Colovini
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

15-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk ontdekt ...
Eindelijk ontdekt of beter gezegd, ik heb er eens tijd voor gemaakt. 

Als u aandachtig kijkt in de rechterkolom van deze blog, zal u merken dat er iets is toegevoegd.
Het onderdeel "Categorieën" om concreter te zijn. Dit wil zeggen dat sommige artikels werden samengezet in een mapje,
zodat ze makkelijker zijn terug te vinden.

Voorlopig heb ik er twee aangemaakt, alle spelbesprekingen van Essen en daarnaast al de artikels van Winning moves,
die reeds gepubliceerd zijn of die in de loop van de volgende weken verschijnen. U ziet aan het aantal dat er dus nog wel
enkele klaar staan.

Hopelijk vindt u dit alvast een vooruitgang, laat het ons zeker weten !

14-01-2010 om 18:37 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mens-erger-je-niet-nog-eens


Wie kent deze klassieker niet meer? Mens-erger-je-niet, was het perfecte spel om te spelen samen met een broer of zus,
neef of nicht, vader of moeder, die zich de haren uit het hoofd trekken als de dobbelsteen niet wil doen, wat ze ervan verwachten.
Animo gegarandeerd, hoge bloeddruk evenzeer.

Ook Winning moves vond dit spelconcept de moeite en maakte een spel voor de kids, nl. Squeeky.
In Squeeky speelt de speler met zeven muizen (van verschillende waarde; plakkertje op de onderkant van de muis) die hij probeert tot aan de kaas te krijgen in het midden van het spelbord. Ditmaal gaan de spelers dus allemaal op hetzelfde doel af in plaats van naar de eigen thuisplaat.

In een beurt gooien de spelers met twee dobbelstenen en zetten twee muizen exact het aantal gegooide ogen verder op hun pad. (Gooi je een nul, dan beweegt één muis niet, heb je nog maar één muis in het spel, mag je één van de dobbelstenen kiezen) In het begin verloopt het pad nog in de eigen kleur en zijn de muisjes veilig, maar op een gegeven moment komen ze in gemeenschappelijk vaarwater en kunnen ze gevangen worden door medespelers. Indien een tegenspeler een muis inhaalt tijdens zijn bewegingsfase, neemt hij de muis gevangen, toont het aantal punten en plaatst ze op z'n muizenkaart. Het kan zelfs zijn dat je op die manier je eigen muis vangt, maar je moet de waarde dan niet bekend maken. Als een muis de kaas bereikt (moet niet het juiste aantal ogen zijn, overblijvende stappen vervallen), toont de speler de waarde aan z'n medespelers en plaatst hij de muis naast z'n muizenkaart.



Het spel eindigt zodra er nog één speler nog maar één muis op het spelbord heeft. Als de laatste muis gevangen wordt genomen, mag de speler die de muis net ving, zijn eigen muis nog verder naar de kaas verplaatsen en de punten van die muis nog aan zijn punten toevoegen.
Je krijgt voor elke muis het aantal punten dat op het stickertje staat aangegeven, zowel voor de eigen muizen die de kaas bereikten, als de muizen die je gevangen nam, daar trek je het aantal punten van af van je eigen gevangengenomen muizen (een eigen muis die je zelf gevangen hebt, levert noch plus- noch minpunten op). De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : Squeeky
Auteurs : Rosanna Leocata & Gaetano Evola
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 6+

14-01-2010 om 18:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op schattenjacht!

Als de woorden "draak" en "schat" samen in één titel staan, dan kan je wel een superspannend spel verwachten, niet?
Nou ... als je van memory helemaal opgewonden wordt, dan is dit het geval, anders moet je een kat een kat noemen.
Maar natuurlijk doet de aankleding van een spel ook iets, zeker als het over mensen gaat die toch nog een greintje fantasie
in hun hersenen, lichaam en ziel hebben, de kids dus.

"Drakenschat, wie verzamelt de meeste voorwerpen uit de drakengrot?", klinkt toch in ieder geval veel beter dan :
"Stofzuigongelukjes, wie verzamelt het meeste rommel dat verborgen zit onder het tapijt in de living?"
Misschien is deze laatste wel de werktitel geweest voor het spel, want de spelers gaan in dit spel op zoek naar verdwaald
speelgoed : ballen, auto's, poppen, kandelaars, ringen en ook wel schatkisten. Maar pas op : spinnen liggen op de loer en
ook kleine draakjes (anders zou de titel helemaal belachelijk zijn natuurlijk).

Persoonlijk vind ik dit spel zelfs één van de beste, al dan niet hét beste, klassieke memoryspel dat we in onze collectie hebben.
Zoals bekend worden de plaatjes blind op tafel gelegd in een rooster van 7 x 7. Als een speler aan de beurt is, draait hij tegels om
en probeert gelijke afbeeldingen te zoeken. In dit spel komen er nog enkele extra's bij. In principe mag je blijven tegels omdraaien, tot je
op een spin of de draak botst, dan is je beurt afgelopen en moet je de omgedraaide tegels terug blind leggen.

Enkele speciale regels :
- draai je een spin om, is je beurt onmiddellijk afgelopen, je draait de kaarten terug om en mag de spin ergens op een leeg veld leggen (ze veranderen dus van plaats, je kan deze regel laten vallen, als je met kleinere kinderen speelt).
- schatten en draken gaan niet goed samen : indien je reeds schatten (speelgoed, ringen of schatkisten) hebt omgedraaid en je draait dan een draak om, eindigt je beurt en moet je alle kaarten terug omdraaien.
- zelf stoppen : het is enkel als je zelf stopt dat je tegels kan gaan verzamelen, maar dan moeten enkele voorwaarden worden vervuld.
1) diamanten ringen en draken mogen als enkele kaarten opgeraapt worden (dus als je enkel draken omdraait, kan je deze verzamelen).
2) de stukken speelgoed kunnen enkel als paar worden opgeraapt (zoals klassieke memory).
3) kandelaars mogen slechts per groep van drie worden genomen.
4) schatkisten mogen enkel per groep van vier worden genomen.
Je neemt alle tegels die aan de voorwaarden voldoen en draait de andere tegels terug om. De voorwaarden staan trouwens netjes op de tegels, bij elke prent staan 1, 2, 3 of 4 witte bolletjes die aangeven hoeveel je er moet verzamelen om een set te hebben.

Wanneer er nog maar 3 kaarten op tafel liggen (de 3 spinnen) stopt het spel. De speler met de meeste draken in zijn verzameling, krijgt deze spinnentegels. De speler met de meeste tegels in totaal wint het spel.

Titel : Drakenschat
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

13-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
12-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winning moves wedstrijd !!!


Beste lezer,

Ik heb de eer en het genoegen om u te mogen vertellen dat we enkele spellen gaan uitdelen.
Aangezien Winning moves in het middelpunt van de belangstelling staat, gaan we enkele spellen uit hun gamma uitdelen.

We verdelen vier spellen : 2 x aber bitte mit sahne en 2 x coda da vinci.

Meespelen is erg eenvoudig :

- u komt dagelijks hier langs op de weblog en leest aandachtig de verslagjes
- u komt op 5 februari naar onze spellenavond, vult enkele vraagjes in omtrent hetgeen dat u hier gelezen heeft
- u maakt kans om één van de vier prijzen te winnen

Veel succes !

12-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterkilo's kwijtraken?



Durft u sinds de feestdagen niet meer op uw weegschaal gaan staan? Spant uw beste jeans een beetje als je ze 's morgens aantrekt?
Waarschijnlijk heeft u dan ook te maken gehad met iets te zware (vr)eet- en drankfestijnen de afgelopen weken. Bij Winning moves
doen ze er nog een schepje bovenop. En dat schepje mag u zeer letterlijk nemen ... een toefje slagroom meer of minder, daar kijken we
niet naar.

Aber bitte mit sahne ... een spel waar u probeert de stukjes taart te verorberen die het meeste slagroomtoefjes tellen. U kan ook opteren
voor het verzamelen van een complete taartencollectie. Minder zwaar op de maag, en het kan bovendien winstgevend zijn op het einde van het spel.

Het spel verloopt in vijf rondes. Elke ronde maakt een startspeler een taart door 11 stukjes in een ronde te leggen. Daarna snijdt deze speler de taart in een aantal stukken (max.= aantal spelers). Dit hoeven niet zoveel stukken te zijn als het aantal spelers (mij is wel een raadsel waarom je dit niet zou doen, want diegene die snijdt, mag pas als laatste een deel nemen). Als je een stuk hebt genomen, kan je twee zaken doen, ofwel eet je stukjes taart op. Je legt de stukjes opzij en scoort op het einde punten afhankelijk van het aantal toefjes slagroom dat je hebt verorberd. Ofwel ga je bepaalde soorten taart verzamelen. Je legt deze open voor je neer en probeert op het einde van het spel het meeste stukken van deze welbepaalde taart te hebben en de overeenkomstige punten (afgebeeld op taartjes) te scoren. Bij gelijke stand scoren al deze spelers de punten.



Nadat de vijf taarten zijn verdeeld en opgegeten, worden de punten verdeeld en opgeteld. De speler met de meeste punten wint dit "heerlijke" spel.

Het spel is ondertussen ook aangevuld met een jokertaartstukje. Dit stukje taart kan gebruikt worden voor eender welke taartsoort en is bij de telling dan misschien wel erg belangrijk.

Dit was voor mij dé verrassing van spiel 2008. Ik had dit spel niet op voorhand onder ogen gekregen, maar toen ik het in Essen zag liggen was ik direct geïnteresseerd. Het is eigenlijk weer zo eenvoudig als het groot is, is mooi en lekker afgebeeld, speelt snel en vraagt toch niet al te veel denkwerk van de spelers. (enkel het verdelen van de taart kan je wel eens voor dilemma's doen staan) Blij dat ik deze in onze clubcollectie heb!

Titel : Aber bitte mit sahne
Auteur : Jeffrey d' Allers
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 8+

12-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer tsjoeke, tsjoeke ...



Mocht ik u met mijn vorig verslag van Trans America en Trans Europa overtuigd hebben,
zou u het spel hebben aangeschaft en ondertussen al beu gespeeld zou zijn, dan biedt deze
mini-uitbreiding een welgekomen meerwaarde.

Qua materiaal moet ik zeggen dat het allemaal zéér beperkt is, maar ook dit is weer typisch
Winning moves. Met weinig materiaal iets kunnen voorleggen dat kwalitatief iets voorstelt.
De Vexation-uitbreiding is hiervan een erg mooi voorbeeld. 18 houten staafjes om precies te
zijn, drie van elke spelerskleur.

Het basisspel blijft exact hetzelfde, maar elke speler heeft tijdens het spel 3 gekleurde rails
ter beschikking om de tegenspelers een beetje te dwarsbomen. In het basisspel kan je gebruik
maken van het spoorwegennet van je tegenstanders als je je eigen netwerk erop aansluit, maar
met deze gekleurde staafjes, die je volgens de gebruikelijke regels plaatst, blokkeer je je tegenstander.
Indien deze toch van jouw netwerk gebruik wil maken, moet hij rondom gaan.

Titel : Vexation (enkel speelbaar met Trans America of Trans Europa)
Auteur : Manfred Keller
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

11-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjoeke, tsjoeke, tuut, tuut


Treinspellen, het zijn er ondertussen al een heleboel in spellenland. Meestal koopt u wel een leuk spel, ik denk persoonlijk direct aan Ticket to ride, Age of Steam, Stoom, Union pacific, Days of steam, ..., maar meestal heeft u dan ook een spel op tafel liggen dat toch wel een paar uren van uw tijd vergt.

Dit spel wordt op de spelregels aangekondigd als een snel treinspel en dat kunnen we wel stellen. Op een halfuurtje bent u er al vanaf. Als u dit leest, denkt u waarschijnlijk dat het een draak van een spel is en kostbare speeltijdverspilling, maar ... niets is minder waar. Qua spelprincipe is dit een spel dat vrij uniek is (ik weet dat ik natuurlijk nu mensen op mijn dak krijg die andere spellen gaan ophoesten uit hun immense spellengeheugen) en dat zeker de moeite waard is om eens te proberen.

Het speelbord toont, zoals de titel reeds aangeeft, een kaart van Amerika. Op diverse plaatsen staan steden in vijf verschillende kleuren. De bedoeling is om vijf steden van verschillende kleur met elkaar te verbinden dmv uw ijzeren netwerk. Natuurlijk doet u dit niet willekeurig. U krijgt aan het begin van het spel vijf stedenkaarten die u vertellen naar waar u overal moet geraken. U houdt deze steden verborgen voor de tegenstanders. Zodra een speler er in slaat om de vijf steden te verbinden, krijgen de andere spelers strafpunten. Winnaar is diegene die na een aantal spelrondes het meeste punten over heeft.

In de eerste speelbeurt zet elke speler zijn vertrekstation op een onbezet kruispunt (van lijnen) op het speelbord. Dit mag een stad zijn, maar hoeft niet. Dit is het startpunt van het eigen spoorwegennet.
In de volgende rondes worden treinrails gelegd. U heeft hierin twee mogelijkheden :
- 1 tot 2 trainrails op onbebouwde enkele lijnen (over land)
- 1 treinrail op een onbebouwde dubbele lijn (brug over rivier of tunnel door berg)
Je mag enkel aan het eigen spoorwegennet aanbouwen en moet ten alle tijde verbonden zijn met je vertrekstation. Je moet tenminste 1 rail aanleggen in je beurt.
Spelers mogen hun spoorwegennetten met elkaar verbinden en het op dat moment als eigen netwerk gebruiken. Als je er voor opteert om 2 rails aan te leggen, moet dit op twee verschillende plaatsen van het net zijn.

Een speelronde eindigt als een speler zijn vijf steden verbindt (toon de kaarten als bewijs) of als alle 84 spoorwegstaafjes op zijn (hoogst uitzonderlijk). Dan worden de minpunten van de andere spelers berekend. De spelers verbinden hun vijf steden fictief en rekenen 1 verliespunt voor elke nog benodigde treinrail over een enkele lijn en 2 verliespunten voor een dubbele lijn.

Vanaf het moment dat een speler al zijn punten heeft verloren, wint de speler met de meeste punten op dat ogenblik.

Ik vind dit een erg leuk spel, snel, eenvoudig en superspannend. Indien u over zou gaan tot een aankoop, vertel ik er u nog graag even bij dat ook "Trans Europa" bestaat. Zelfde spel, enkel een ander speelbord (dat van Europa natuurlijk, deuh). Nadeel voor de niet-Europa-kenners is dat de stadskaarten niet voorzien zijn van een overzicht met stip waar de stad zich bevindt, dat is bij Trans America wel het geval (en maar goed ook in mijn geval). Sommigen beweren dat de Europese kaart niet zo uitgebalanceerd zou zijn als de Amerikaanse, dus in gedachtenname van de voorgaande punten raad ik u aan om dan Trans America aan te schaffen.



Titel : Trans America - Trans Europa
Auteur : Franz-Benno Delonge
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

10-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekkere kippetjes op het feest!

(foto van de franstalige versie van het spel)

Gisteren was het besproken spel een doordenkertje, vandaag slaan we een andere weg in en gaan we voor observatie en reflexen.
Chicken party is een spel voor 2 tot 4 spelers en kan al gespeeld worden met kleuters, op voorwaarde natuurlijk dat de competitiedrang van de medespelers niet van die mate is dat ze over lijken zouden gaan.

In dit spel proberen de spelers om als eerste al hun nesten in het kippenhok te bezetten met 9 kippen.
Elke speler ontvangt aan het begin van het spel een spelersbord waarop de 9 nesten te zien zijn. Deze nesten zijn op elk bord een klein
beetje anders ingedeeld. Het gaat telkens om nesten met de kleuren rood, blauw, geel of groen met daarin 1, 2 of 3 eieren.
De spelers bestuderen best al even hun spelersbord zodat ze weten over welke nesten zij beschikken (en misschien ook wel de tegenstrevers).



In een speelbeurt gooit de speler met twee aangepaste dobbelstenen. Op één dobbelsteen staan de vier kleuren en twee specials (alle kleuren), op de andere dobbelsteen staan de getallen één tot en met drie (aantal eieren), een joker en twee pluimen. Afhankelijk van de gegooide combinatie gaan de spelers om ter snelste het houten ei, dat in het midden van de tafel ligt, grijpen.

In de meeste gevallen gooi je een bepaalde kleur en een nummer, de spelers die een leeg nest hebben met dezelfde kleur en hetzelfde aantal eieren grijpen om ter snelste het houten ei. Toont de dobbelsteen een special (alle kleuren), mag je het ei proberen te grijpen als je nesten hebt met evenveel eieren als aangegeven op de dobbelsteen. Hetzelfde geldt voor het gooien van een joker, dan moet de kleur nog vrij zijn, maar speelt het aantal eieren geen rol. Gooi je een veer tenslotte, dan mag de gooier een kip gaan stelen bij een andere speler in de gegooide kleur op voorwaarde dat hij zelf nog een leeg nest heeft in deze kleur.

De speler die als eerste zijn 9 nesten bezet heeft met een kip, wint het spel.

Wat mij betreft een erg leuk observatie en relfexspel. Je moet constant op je hoede zijn voor wat de andere spelers gooien. Om het spel te winnen is er natuurlijk weinig tactiek mee gemoeid. De dobbelsteenworp bepaalt uiteindelijk of je dat laatste nestje kan bezetten. Dit is een no-nonsens-spel dat leuk is voor iedereen en dat erg snel tussendoor kan gespeeld worden.

Titel : Chicken party
Auteur : Max Gerchambeau
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

09-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mastermind voor vier


(foto van de nederlandstalige versie van Identity Games)

Onze reeks spelbesprekingen starten we met "Coda da Vinci". Die titel kan wel eens afwijken bij diverse uitgeverijen. In de nederlandstalige winkels zal u het vinden onder "Da Vinci code". Neen, niet het wereldberoemde boek, dito film, zelfs niet het bordspel.

Dit spelletje van Winning moves bestaat uit een set plastic speelstenen in wit en zwart. 13 witte en 13 zwarte om precies te zijn, hierin zijn dan al wel twee jokers voorzien, die nodig zijn voor de variant die het spel nog een extra touch geven.

Zoals de titel u waarschijnlijk al doet vermoeden, is dit een tactisch spel waar de spelers elkaar "code" proberen te achterhalen.
Wie heeft er nooit mastermind gespeeld in zijn jeugd? Bent u één van hen, dan geef ik snel een overzicht van de bedoeling. Bij mastermind zet één speler een kleurcode uit in de vorm van pinnetjes, wij noemen dit bij ons "stekenagels" (daar hebben we superveel mee gespeeld, op zo'n wit bord met gaatjes allemaal figuren maken met die nagels in diverse kleuren en vormen), de andere speler moest de code proberen te raden. Hij maakt zelf een combinatie en krijgt dan te horen hoeveel pinnetjes hij juist heeft qua kleur en plaats. Door deductie zou je dan uiteindelijk tot een correcte code moeten komen. En liefst dan nog in zo weinig mogelijk stappen.

Dit spel gaat uit van hetzelfde doel, maar de weg ernaartoe is toch ietsje anders. Alle zwarte en witte tegels met daarop de cijfers 0 tot en met 11 worden door elkaar geschud en blind in het midden van de tafel gelegd. De spelers nemen willekeurig 4 stenen (3 stenen bij 4 spelers) en plaatsen deze voor zich neer, zodat de tegenspelers niet zien welke stenen ze getrokken hebben. Ze zetten de stenen van klein naar groot (dwz kleinste links, grootste rechts). Indien een speler twee dezelfde getallen heeft van zwart en wit, plaats je zwart links en wit rechts.

Daarna gaat het spel van start. Als je aan de beurt bent, trek je een nieuwe tegel (bekijkt deze zelf). Daarna duidt je een tegel aan van een tegenspeler en raadt wat er daarachter verborgen zit. (bv. een witte 4) Aanvankelijk is dit echt een pure gok, maar naarmate het spel vordert en de codes zichtbaar worden, wordt de gok steeds kleiner en kleiner.
Na een gok kunnen zich twee gevallen voordoen :
- Ofwel heb je fout gegokt, dan eindigt je beurt, je plaatst de net getrokken steen op de juiste plaats in je code, maar met het getal zichtbaar voor de andere spelers
- Ofwel is je gok juist, de geraden tegel wordt zichtbaar voor de medespelers omgedraaid en je mag ofwel verder gokken (ook bij andere spelers) ofwel je beurt doorgeven en de net getrokken tegel verdekt in je code stoppen (je code wordt hierdoor groter).

Indien je hele code ontdekt is, verlaat je het spel. Diegene die als laatste overblijft, met een nog niet volledig ontcijferde code, wint het spel.

Er is een expertenvariant voorzien. Hiervoor gebruik je de tegels met het streepje. Deze zorgen voor meer mogelijkheden. Ze worden ergens tussen twee getallen (niet opéénvolgend) in de code gezet en misleiden de tegenspelers. In de spelregels wordt er ook een toernooivariant voorgesteld waarbij je punten scoort voor elk ontcijferd speelstuk (10), ontcijferde joker (20) en het uitschakelen van een tegenspeler (50).

Titel : Coda da Vinci
Auteur : Eiji Wakasugi
Uitgeverij : Winning moves
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

08-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van winning moves
Toptrumps-reeks (kwartet)
Een hele reeks kwartetten die inspelen op de actuele rages en de klassieke toppers met oa :
spongebob, harry potter, trance formers, ice age, ben 10, littlest pet shop, simpsons horror, 007 james bond,
superautos, star wars : the clone wars, asterix, star wars I-III, star wars IV-VI, star wars raumschiffe, internat. voetbalsterren,
1899 hoffenheim, Borussia Dortmund 2010, world wrestling entertainment, NBA allstars, dierenbaby's, achtbanen, het zonnestelsel,
het oude Egypte, bedreigde dieren, gevaarlijke zeedieren, honden, paarden, ...

Monopoly-reeks
Ook wat het spel der spellen betreft voldoende keuze hier. U kan het zo gek niet bedenken of Winning moves kan het u voorleggen.
Monopoly's speciaal voor steden, voetbalclubs, ... Bedrijven kunnen gerust een aanvraag indienen om een Monopoly op hun maat te maken zodat ze het kunnen gebruiken als relatiegeschenk. Wat de kosten hiervan zijn? Daar heb ik geen idee van.

Familiespellen
Naar deze spellen zit u waarschijnlijk uit te kijken, maar de bovenstaande spellen zijn waarschijnlijk broodnodig om financieel voldoende
gewapend te zijn om eigen spellen uit te geven. Uiteindelijk is de doelgroep toch nog steeds kleiner dan het Monopoly-publiek.

- Hab & gut
- Vineta

- Sequence
- Aber bitte mit sahne
- Trans Europa
- Trans America
- Cirkis

- Inkognito
- Da vinci code
- Cartagena I - die flucht
- Cartagena II
- Cartagena III - die goldinsel
- Cartagena IV - die meuterei
- Schweinerei
- Schatz der drachen
- Schildpaddenrace
- Squeeky
- Bunte runde
- Chicken party
- Caribic
- Wind und wetter
- Zanzibar

- Submarine
- Vabanque
- Terra nova
- Alexandros
- Carolus Magnus
- Dschingis khan
- Kurier des Zaren
- Da Vinci code board game
- Blokus
- Blokus Duo
- Blokus Trigon
- Blokus 3D

(De spellen die in blauw staan gemarkeerd, zitten in onze collectie of zouden onderweg moeten zijn naar ons
en zullen dan ook binnenkort hier besproken worden en op onze spellenavond gespeeld kunnen worden)

PS : heeft u spellen uit deze lijst die nog in het zwart staan en u wil ons hieraan helpen, dan hoor ik het graag

07-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
06-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Winning moves

EEN DROOM, EEN VISIE, EEN ZIEL

De beslissende zet, de zet die de speler aan de winst helpt, dat is de "winning move".
We weten ineens van waar ze hun fantastische naam gevonden hebben.

Deze uitgeverij wil garant staan voor spanning, creativiteit, gezelligheid.
Klevere ideeën, kwaliteit en onconventionele aanpak, dit zijn de codewoorden in hun spellenrepertoire.
In hun 14 jarig bestaan hebben ze hun verdeelgebied verspreid over de Verenigde staten, Engeland, Frankrijk en
natuurlijk Duitsland.

Winning moves brengt spellen voor iedereen, tactisch, strategisch, familiespellen of spelletjes om alleen te spelen.
Vooral spelplezier dragen ze hoog in het vaandel.
 
Deze tekst is provisoir vertaald van de website van winning moves.
http://www.winningmoves.de

Even toch ook mijn licht laten schijnen op de ganse zaak. Ik ga in grote mate akkoord met hun uitgangspunten
en vind dat ze zeker in hun opzet slagen. De spellen die we in de loop van de maand gaan bespreken, zullen deze uitspraak
enkel bevestigen en verstevigen.
Als ik denk aan Winning moves spellen, dan denk ik vooral aan eenvoudige spelregels. Deze regels maken van deze spellen
perfecte spellen voor beginnende spelers, voor spellenclubs, om voor te leggen aan de familie, of om niet-spelers te overtuigen.
Meestal gaat hier ook een aangename speelduur mee gepaard. Een dik halfuurtje en je bent rond met de meeste spellen van deze
uitgever.

Nog enkele concrete gegevens :

Winning Moves Deutschland
Lindemannstrasse 13
40237 Düsseldorf
info@winningmoves.de

06-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
05-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe reeks
Beste bloglezers,

Na een periode van relatieve rust (en veel feesten) zal ik binnenkort op deze weblog van start gaan met een nieuwe reeks.
We zullen elke maand een uitgeverij in het middelpunt van de belangstelling zetten. Deze spellenuitgever zal voorgesteld worden,
u krijgt wat extra informatie, die ook een beetje afhangt van de inbreng van de uitgeverij zelf. Daarnaast, de hoofdbrok, zullen
natuurlijk hun spellen extra aandacht krijgen hier.

U krijgt een overzichtje van het gamma aan spellen, de spellen worden even doorgelicht, de spelregels samengevat, ... zodat u
een goede kijk krijgt op wat u te wachten staat op onze volgende spellenavond. Want de spellenavond sluit telkens een reeks af.
Op deze avond zal u natuurlijk de kans krijgen om alle besproken spellen uit te proberen en als u aandachtig leest hier op de blog,
dan heeft u uw spellenkeuze op voorhand gemaakt, kent u alvast de spelregels en kan u op de bewuste spellenavond serieus doorspelen.
Of ... dat is toch de bedoeling.

We gaan alvast een keertje proberen voor de spellenavond van februari en we gaan dan ook van start in de loop van deze of volgende week,
afhankelijk of ik groen licht krijg van de eerst gekozen uitgever.

Hopelijk bevalt de reeks u en komt u op regelmatige basis een keertje langs om te lezen (en/of te reageren)

05-01-2010 om 08:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand januari

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Winning moves

05-01-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe nieuwsbrief
De nieuwsbrief voor onze spellenavond van januari staat online. Aangezien we hem in een nieuw jasje hebben gestopt, zal ik hem hier ook een keertje publiceren. U mag hem trouwens één van de volgende dagen ook in uw mailbox verwachten.

Wenst u zich in te schrijven voor deze maandelijkse nieuwsbrief, dan kan u op onze website terecht of u laat gewoon een seintje via mail of als een reactie op dit bericht.

31-12-2009 om 11:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast datumwijziging !!!
Onze spellenavond van vrijdag 5 maart 2010 zal worden verzet naar vrijdag 12 maart 2010.
Noteer het zeker en vast al in uw agenda. Ik zal u daartegen ook nog op de hoogte houden,
maar moest u al een folder hebben meegenomen van volgend jaar dan zit u met een foute datum.

29-12-2009 om 15:28 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!