Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-01-2010
Waar zijn die ... hutjes ???
't Zou zo te horen kunnen zijn op een live concert van Milk inc., maar dan niet in het Sportpaleis, maar op een spellenavond ergens in de Stille Kempen tijdens het spelen van een rondje "Clans".
Het speelbord toont een prehistorische landschap dat opgedeeld is in steppe, bos, gras, gebergte. Bovendien omringt het water telkens vijf van deze gebieden. Bij aanvang van het spel worden allerlei gekleurde hutjes (5 kleuren) verdeeld over deze gebieden, je zorgt er wel voor dat in elk gebied elke kleur vertegenwoordigd is. De vijf markers in de spelerskleuren worden op de nul van het scorespoor gezet, de bonusfiches op de track gelegd en na het blind trekken van de clankaarten (die bepalen met welke kleur je speelt) start het spel.
Het is vooral erg belangrijk dat je je eigen clankleur verborgen houdt voor de medespelers, want als ze er snel achter komen, kan je winst zeker vergeten. In een spelbeurt doe je eigenlijk niet meer dan een hut (of een groep hutten) te verschuiven naar een aangrenzend gebied. Behalve als zo'n groep uit 7 of meer hutten bestaat mag deze niet meer verplaatst worden. Er mogen nog wel hutten bij gezet worden.
Vanaf het moment dat door het verschuiven van hutten een dorp wordt gevormd, dwz dat er rond die hutten enkel nog lege gebieden zijn, wordt het spel even stilgelegd en volgt er misschien een telling. Misschien ... want afhankelijk van het tijdperk worden bepaalde landschapstypes niet gewaardeerd, gewoon gewaardeerd of krijgen ze zelfs bonuspunten. (je kan dit volgen op het speelbord) Als een speler zo'n dorp vormt, krijgt hij eerst de bovenste bonusfiche (deze tellen als punt op het einde van het spel). Daarna wordt er gekeken uit hoeveel hutten het dorp bestaat. Je telt ze op en alle kleuren die in het dorp vertegenwoordigd zijn, krijgen deze punten. Er is echter één uitzondering : zijn alle kleuren vertegenwoordigd, dan volgt er een stammenstrijd. Van elke kleur wordt er één hut verwijderd. (het kan dus zelfs zijn dat alle hutten dan verwijderd worden, als er slechts één van elke kleur is). Daarna wordt er weer gewaardeerd zoals gewoonlijk. - staat het dorp op het landschapstype dat niet wordt gewaardeerd in het tijdperk, worden er geen punten verdeeld - staat het dorp op het landschapstype dat bonuspunten krijgt, worden er bonuspunten toegevoegd aan de normale punten - staat het dorp op een ander landschapstype, worden gewoon punten uitgereikt
Nadat het 12e dorp is gesticht en gewaardeerd, bekent iedereen zijn kleur en worden er nog punten bijgeteld voor de bonusfiches. De speler die het verst gevorderd is op de scorelijst, wint het spel.
Wat dit spel betreft, kan ik niet meer zeggen dan : ... typisch winning moves, zo simpel als het groot is qua gameplay, maar zo moeilijk om het te winnen. Schitterend spelconcept, mooi uitgebalanceerd, spannend tot het einde. Je kan elkaar (on)bewust een pee stoven.
Titel : Clans Auteur : Leo Colovini Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".