IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yokohama (TMG)


Yokohama is een titel waarnaar we al een tijdje zaten uit te kijken. Het spel werd in 2016 al gelanceerd door Okazu brand, maar was al gauw uitverkocht (zoals de meeste Japanse titels in Essen). Het was wachten op de reprint in de vorm van Tasty Minstrel Games. Nu is het eindelijk zo ver. Op het eerste zicht ga je overrompeld worden door al het karton, de speelborden, fiches, kaarten, spelermaterialen, ... maar in z'n binnenste is het spel eigenlijk een relatief eenvoudige en rechtlijnige workerplacement.

In Yokohama gaan de spelers handelaars voorstellen die faam trachten te verdienen door bestellingen te leveren, buitenlandse technologieën te leren, de stad uit te breiden door winkels en handelshuizen te bouwen, ... Dit doe je door in de straten van Yokohama rond te struinen en de daar betreffende acties uit te voeren, alsook de medewerking te verwerven van buitenlandse agenten.

In de lijvige doos (wel standaardmodel, maar barstensvol materiaal) vinden we per speler 1 spelersbord, 1 president, 20 assistenten, 1 scorefiche, 8 winkels en 4 handelshuizen. Daarnaast krijgen we 30 koperfiches, 30 zijdefiches, 40 theefiches, 40 visfiches, 23 importfiches, 68 geldfiches, 1 stationfiche, 10 buitenlandse agentenfiches, 20 kracht-5-fiches, 18 gebiedsborden, 6 managementborden, 1 douanebord, 1 havenbord en 1 dokbord, 1 laboratoriumbord en 1 onderzoekscentrumbord, 1 scorebord, 36 bestellingskaarten, 30 technologiekaarten, 12 doelkaarten, 24 bouwkaarten en 1 startspelerkaart. De opstelling van al dit materiaal is netjes omschreven in de spelregels, waarnaar ik hier graag verwijs. Je volgt netjes in 12 stappen wat je te doen staat en je kan aan het spel beginnen. Je hebt wel best een grote tafel nodig, zoals hieronder op de foto ook wel duidelijk is.



Vertrekkende van de startspeler, voeren de spelers kloksgewijs hun hele beurt uit tot er aan één van de eindvoorwaarden voldaan wordt. De lopende ronde wordt dan nog afgespeeld, alsook een laatste volledige beurt door alle spelers. Daarna volgt er nog een eindwaardering en wint de speler met de meeste punten. Een speelbeurt doorloopt 3 grote fasen :
1) Extra actiefase (deel I)
2) Hoofdactiefase
3) Extra actiefase (deel II)

Ik begin voor de gemakkelijkheid en duidelijkheid met de hoofdactiefase. De beide extra actiefases zijn identiek, maar kunnen enkel uitgevoerd worden voor en/of na de hoofdactiefase (meer hierover later).

Hoofdactiefase :

- plaatsen van assistenten : in deze fase plaatst een speler z'n assistenten op het speelbord. Je kan ervoor opteren om 3 assistenten in te zetten op 3 verschillende borden OF 2 assistenten te plaatsen op één bord. Deze assistenten moeten uit je beschikbare voorraad komen (indien te kort plaats je er minder), je mag ze niet op het kanaal plaatsen, je mag ze bij je president zetten. Plaats je ze in een gebied waar er een vreemde president staat, moet je aan de eigenaar ervan 1 yen betalen per assistent die je er plaatst.

- bewegen van de president : er zijn hier drie mogelijkheden, waarvan de 3de de meest frequente is. Je kan je president van het bord halen naar je voorraad en mag zoveel assistenten van het speelbord terugtrekken als je wil (van eender welk gebied). Je mag je president vanuit je voorraad op een gebied plaatsen waar nog geen president staat en waar één van jouw assistenten aanwezig is (ook de haven is verboden terrein). Tenslotte kan je je president gaan verplaatsen naar een gebied waar één van jouw assistenten staat. Je kan enkel bewegen door gebieden waar je zelf een assistent hebt. Passeer je langs de haven, betaal je 1 yen aan de bank. Passeer je een gebied met een vreemde president, dan betaal je de eigenaar 1 yen, je mag hier overigens niet stoppen. Je mag ook nooit terug terechtkomen op je startgebied. 

- actie van het gebied : je gaat in het gebied waar je president eindigde bekijken wat je kracht is. Zowel je president, elke assistent, een eigen gebouw of handelshuis als stationfiche leveren je 1 krachtpunt op. De kracht waarmee je de actie gaat uitvoeren bepaalt wat je op elke locatie kan verwerven. (diverse locaties, zie onder). Elke tegenstander die een winkel heeft op het speelgebied waar de actie wordt uitgevoerd, ontvangt 1 yen van de bank (voor een handelshuis krijg je niets).

- kracht-5-bonus (optioneel) : indien je de voorgaande actie uitvoerde met een kracht van 5 en er is nog een kracht-5-fiche beschikbaar, mag je deze nemen en onmiddellijk het afgebeelde voordeel nemen. Hou de fiche ook bij, deze kan je nog nodig hebben om doelkaarten te vervullen.

- bouwen (optioneel) : indien je een actie uitvoerde met kracht 4 of 5 mag je een bouwactie ondernemen. Hiervoor moet je wel een winkel of handelshuis in je voorraad voor hebben. Je mag slechts één winkel per gebied hebben. Je legt de winkel op de bouwkaart en ontvangt onmiddellijk het afgedekte voordeel. Dit verloopt idem voor een handelshuis.

- herstellen : aan het einde van de hoofdactiefase neem je alle assistenten van het speelgebied waar je de actie uitvoerde terug op handen in je voorraad.

Extra actiefase :
- gebruik een buitenlandse agent : indien je 2 kaarten wist te verzamelen met een overeenstemmend landsymbool heb je een buitenlandse agentfiche gekregen. Je kan deze in deze fase inzetten om een actie uit te voeren van een speelveld waar je minstens 1 assistent hebt staan en geen president. Je doorloopt dan gewoon de stappen van de hoofdactiefase. De gebruikte agent wordt omgedraaid en is niet meer beschikbaar. Hou deze wel bij voor de eindwaardering. Je mag deze actie slechts één keer in je ganse beurt uitvoeren.
- volbreng een doelkaart : als je kan aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden van een doelkaart plaats je één van je beschikbare assistenten (uit je voorraad) op de hoogste punten van de opdrachtkaart. De eerste die erin slaagt, krijgt hogere punten dan de volgende spelers. Let erop dat deze assistent nooit meer in je voorraad zal komen gedurende het spel.
- volbreng een bestelling : leg een opdrachtkaart uit je hand voor je op tafel en leg hiervoor de gevraagde grondstoffen af. Je ontvangt onmiddellijk het afgebeelde voordeel. Kijk onmiddellijk of je een buitenlandse agentfiche zou winnen (als je 2 dezelfde landsymbolen zou hebben op dat ogenblik). Bestellingskaarten op handen tellen niet mee voor het bepalen van een buitenlandse agentfiche. Je mag overigens maximaal 3 bestellingskaarten op handen hebben.

Einde van het spel :
voorwaarden :
- een speler bouwde z'n 4 handelshuizen
- een speler bouwde z'n 8 winkels
- je kan de bestellingskaarten niet meer aanvullen
- er staan een aantal assistenten op het kerkbord (afh. aantal spelers 5/5/6 bij 2/3/4 spelers)
- er staan een aantal assistenten op het douanebord (afh. aantal spelers 5/5/6 bij 2/3/4 spelers)
Wanneer er aan één van deze voorwaarden is voldaan, wordt de lopende ronde uitgespeeld en nadien nog één slotronde gespeeld.
slotwaardering :
- 6/3 punten voor de eerste twee spelers met de grootste aanwezigheid op het kerkbord. Bij gelijkstand wint de speler met de assistent op de meest rechtse plaats op het bord. Indien slechts één speler aanwezig, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- 8/4 punten voor de eerste twee spelers met de grootste aanwezigheid op het douanebord. Bij gelijkstand wint de speler met de assistent op de meest rechtse plaats op het bord. Indien slechts één speler aanwezig, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- 10/5 punten voor de eerste twee spelers met de grootste waarde aan technologiekaarten. Bij gelijkstand wint de speler die als eerste aan de beurt komt in speelvolgorde. Indien slechts één speler technologiekaarten heeft, krijgt deze enkel de punten voor de eerste plaats.
- landenbonus waarbij je al je symbolen op volbrachte bestellingskaarten en technologiekaarten in sets gaat onderbrengen. Je scoort 12/8/4/2/0 punten voor 5/4/3/2/1 verschillende symbolen.
- je scoort nog 1 punt voor elke niet-gebruikte agentfiche, importfiche, 2 yen en 3 grondstoffiches.



de locaties :
- kopermijn : ontvang 0/0/1/2/3 koper bij kracht 1/2/3/4/5
- visgrond : ontvang 1/2/3/4/5 vis bij kracht 1/2/3/4/5
- zijdemolen : ontvang 0/1/2/3/4 zijde bij kracht 1/2/3/4/5
- theeplantatie: ontvang 1/2/3/4/5 thee bij kracht 1/2/3/4/5
- bank : ontvang 1/2/3/4/5 yen bij kracht 1/2/3/4/5
- chinatown : ontvang 1/2/3/4/5 ruilmogelijkheden bij kracht 1/2/3/4/5 (koop of verkoop koper of zijde voor 2 yen, koop of verkoop thee of vis voor 1 yen, koop 1 import voor 4 yen)
- kerk : ontvang 1/2/3/4/5 geloof bij kracht 1/2/3/4/5. Je mag extra geloof aankopen voor elke verschillende grondstof of 2 yen. Nadien plaats je een beschikbare assistent uit je voorraad op het kerkbord op de plaats die overeenkomt met je totaal aan geloof.
- douane : je mag 0/1/2/3/4 importfiches afgeven bij kracht 1/2/3/4/5. Afhankelijk van het aantal importfiches die je afgeeft, mag je een beschikbare assistent uit je voorraad op de desbetreffende plaats op het douanebord plaatsen.
- dok : je mag 0/laag/midden/hoog/hoog+3 punten bestellingskaarten nemen bij kracht 1/2/3/4/5. Indien je een kaart neemt, mag je onmiddellijk 2 yen of een importfiche afgeven om een extra kaart te nemen. De kaarten worden doorgeschoven naar links op het bord en aangevuld.
- tewerkstelling : beweeg 0/1/2/3/4 voorwerpen van je spelersbord naar je beschikbare voorraad bij kracht 1/2/3/4/5. Assistenten kosten je niets, winkels kosten 2 yen en handelshuizen oplopend 4/5/6/7 yen.
- laboratorium : ontvang 1/2/3/4/5 technologiepunten bij kracht 1/2/3/4/5. Je kan voor 1 import of 2 yen extra punten bijkopen (zo vaak je wil) om nadien één technologiekaart aan te schaffen met deze punten. De kaart wordt open voor je neergelegd en het voordeel is onmiddellijk voor jouw beschikbaar. Je mag nooit een tweede kaart met dezelfde naam aanschaffen. Kijk ook onmiddellijk of je een buitenlandse agentfiche wint. De kaarten schuiven door naar links en worden aangevuld.
- haven : idem dok
- onderzoekscentrum : idem laboratorium
- kanaal : hier kan je president niet eindigen of geen assistent staan, maar je betaalt 1 yen aan de bank als je dit bord passeert.

Titel : Yokohama
Auteur : Hisashi Hayashi
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-05-2017 om 09:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Valletta
Valletta (Hans im Glück) :

+ deckbuilder met dat tikje meer bordspel erin dan kaartspel
+ elk personage dat je aanschaft gaat je meer in een bepaalde richting duwen
+ de scores liggen erg dicht bij elkaar, het blijft spannend tot de laatste kaart gespeeld is
+ het spelprincipe is erg eenvoudig, snel uit te leggen en voor iedereen eigenlijk geschikt
+ de taalbarrière is erg beperkt, maar er komt ook een Nederlandstalige editie, dus je kan op beide oren slapen

- weinig interactie, maar dat zal ongetwijfeld beteren als je het spel meer in de vingers hebt
- misschien iets te licht bevonden om een big-box te zijn (de doos weegt letterlijk ook niet erg veel)
- het scorespoor is tijdens het spel wel oké, maar op het einde is het een beetje prutswerk

Conclusie : Valletta is een elegante deckbuilder die perfect past in het kraam van HiG in mijn ogen. Bij het lezen van de spelregels zie je onmiddellijk het potentieel van dit spel en eens je bezig bent, ga je enkel instemmend knikken. Het speelt vlot weg, zorgt toch voor de nodige keuzes en uitdagingen en ziet er gewoon al interessant uit. Dit alles bereikt het overigens zonder al te moeilijk en technisch te worden. Verzamel de benodigde grondstoffen en ruil ze in om te bouwen of op te waarderen, c'est tout. Of Valletta een lang leven beschoren is, dat is dan weer een andere vraag. Het lijkt me zo'n spel dat als instapper zeker een meerwaarde voor een spellencollectie kan zijn, maar het is niet zo dat de kaarten oneindig zijn. Het zal een beetje alle mogelijke combinaties proberen zijn en daar houdt het voorlopig een beetje op. Of er al dan niet uitbreidingen voorzien zijn, dat weet ik niet, maar mij lijkt dit zeker mogelijk. Maar dit gaat weinig of niets veranderen aan het feit dat het gewoon als basisspel erg solide en elegant is.

Opmerking : in mijn beschrijving sprak ik telkens over baksteen, maar na een speelsessie zijn we er uit dat het duidelijk gaat over dakpannen

20-05-2017 om 10:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valletta (Hans im Glück)


Valletta is de nieuwe big-box van Hans im Glück die werd gepresenteerd in Nürnberg en dat is altijd spannend want voor hen is deze beurs minstens zo belangrijk als die van Essen. Elk jaar weer staan we dan ook te popelen om deze nieuwigheid te proberen en dat is dit keer niet anders. Valletta herbergt een deck-builder à la Dominion, gecombineerd met het verzamelen van grondstoffen en bouwen van je huisjes. Het bouwen gaat in de spel overigens samen met het uitbouwen van je deck kaarten. De speler die het meeste toedraagt aan de bouw van Valletta zal dit spel winnen.

In de doos vinden we dit keer op zich niet zo heel erg veel materiaal : een speelbordje (bestaande uit 2 puzzelstukken), 25 vatfiches, 8 puntenfiches, 37 gebouwkaarten, 73 persoonkaarten, 4 spelersbordjes, 32 huizen (8 per spelerskleur), 4 speelfiguren (1 per spelerskleur), 42 munten, 30 hout, 30 steen en 30 baksteen, alsook de Jean de la Valetta-figuur. Het speelbordje wordt samengesteld en op elk vak wordt een vatfiche gedekt gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers neem je een aantal gebouwen in diverse kleuren (overzicht spelregels) en schud je deze. Je legt ze in straten van 5 gebouwen boven en onder het speelbordje. Elke speler neemt nu z'n spelersbordje en z'n acht-startkaarten, schudt deze en neemt er vijf op handen, de resterende vormen een trekstapel (links op je bordje). Op alle gebouwen wordt de personagekaart gelegd die er bij hoort. Elke speler neemt ook z'n acht huizen en plaats z'n pion voor het speelbord (scorespoor). Tenslotte krijgt elke speler alvast één grondstof van elke soort (hout, goud, steen en baksteen). Tenslotte stelt de laatste speler nog een setje grondstoffen samen en wordt deze tegen wijzerzin rondgegeven, zodat elke speler nog één grondstof naar keuze kan nemen.



Als een speler aan de beurt is, speelt hij drie van z'n handkaarten uit en voert de desbetreffende acties uit. Tenslotte vul je je hand terug aan tot vijf en is de volgende speler aan de beurt. Dit gaat zo door tot de eindfase wordt ingeluid. Zo gauw de Jean de la Valette-figuur het laatste vatfiche heeft bereikt OF een spelerspion de 25 punten heeft bereikt OF een speler z'n achtste huis bouwt, wordt de eindfase ingeluid. Alle spelers schudden dan hun trek- en aflegstapel (niet hun handkaarten) en vormen een nieuwe trekstapel. Je speelt deze stapel nog volledig een keertje door. Het kan dus gebeuren dat je in je laatste beurt minder dan 3 kaarten speelt. Zo gauw alle spelers hun laatste kaart hebben gespeeld, eindigt het spel met de slotwaardering. Bij de reeds verzamelde punten worden nog de punten van de gebouwen opgeteld en krijg je nog één punt voor elke drie grondstoffen die je overhoudt.

De spelregels zelf zijn dus erg beperkt en makkelijk uit te leggen. Alles draait echter om de personagekaarten. Je moet deze even van naderbij bekijken om alles in z'n geheel te snappen. Afhankelijk van de kleur die ze hebben, geven ze bepaalde voordelen. Sommigen leveren je gewoon een grondstof (hout, goud, baksteen, steen) op.
- maagd : levert je een grondstof naar keuze op
- houthakker, steenhouwer, baksteenmaker en marktkramer : leveren een grondstof op
- de bouwmeester het toelaat om één van je gebouwen op een vrije gebouwkaart te plaatsen. Deze gebouwkaarten tonen linksboven de bouwkosten (combinatie van grondstoffen). Je legt deze terug in de voorraad, plaatst je huis op de gebouwkaart en neemt de personagekaart van deze kaart bij op handen. Deze kaart is onmiddellijk beschikbaar voor jou. De bouwmeester laat je ook toe om een gebouw op te waarderen, hiervoor moet je allereerst al een gebouw op de gebouwkaart hebben. Nadien betaal je nogmaals de bouwkosten (zonder het gevraagde goud) en draai je de kaart om. Je zal nu merken dat de overwinningspunten van dit gebouw hoger zijn. Daarnaast zijn er nog 3 kleine extraatjes. Slaag je erin om orthogonaal naast elkaar te bouwen, dan krijg je vermindering, namelijk 1 goud voor elke eigen aangrenzend gebouw. Daarnaast kan je ook ten allen tijde drie willekeurige grondstoffen afgeven voor een grondstof dat je niet ter beschikking hebt. Bouw je een gebouw in de rij waar de Jean de la Valette-figuur staat, scoor je onmiddellijk 2 punten.
- de leerling : kopieert een eerder gespeelde groene of rode personagekaart
- Jean de la Valette : zet de figuur één stap vooruit op het spoor, ontvang de vatfiche en overeenkomstige grondstof, daarna mag je één handkaart afleggen (in algemene aflegstapel) of een nieuwe personagekaart uit de algemene voorraad terughalen.
- groene personagekaarten : leveren grondstoffen op naar gelang het aantal zelfde symbolen (hout, goud, steen of baksteen, linksonder op de kaart) op de gebouwkaarten waarop je een gebouw hebt.
- bedelmonnik : elke speler die 4 of meer grondstoffen in z'n voorraad heeft, moet je er één naar keuze geven
- dakdekker : je mag net zoals bij de bouwmeester een gebouw bouwen of opwaarderen, de bouwkosten worden echter met 2 bakstenen gereduceerd
- andere blauwe kaarten : maken het mogelijk om bepaalde ruilacties uit te voeren die je goud of grondstoffen opleveren
- gele kaarten : laten je toe om grondstoffen om te ruilen in overwinningspunten of leveren punten op voor het bouwen van bepaalde gebouwen

Titel : Valletta
Auteur : Stefan Dorra
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40-80 min.
Leeftijd : 10+

15-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Yamataï
Yamataï (Days of Wonder) :

+ prachtig kleurrijk materiaal, DoW-kwaliteit
+ dit spel is duidelijk van dezelfde hand als "Five tribes", wat in mijn ogen zeker positief is
+ de eindscores liggen erg dicht bij elkaar
+ je hebt erg veel keuzes, de vloottegel, waar de boten plaatsen, bouwen of fiches nemen, ...
+ de veranderlijke speelvolgorde (met nummer vloottegel) is tof gevonden, maar herbergt ook een negatief punt (zie onder)
+ je moet je zetten goed overdenken, zodat je niet te veel weggeeft aan de medespelers

- prachtig kleurrijk materiaal, dat in mijn ogen soms te bont wordt en niet altijd even duidelijk (vooral verschil tussen zwart en bruin is niet altijd duidelijk op het bord en de tegels)
- misschien lijkt dit spel wel te hard op "Five tribes" en dan prefereer je misschien de oudere titel boven deze
- dit spel kan erg snel AP tot gevolg hebben, je moet soms lang wachten op je beurt
- de veranderlijke speelvolgorde zorgt ervoor dat je misschien vier of zes beurten moet wachten tot je terug aan de beurt bent

Conclusie : Ik weet het niet zo goed met deze "Yamataï". Je merkt overduidelijk het spelverloop dat je in Five tribes ook terugvond, maar deze titel speelt toch een heel stuk stroever. Misschien betert dit met meerdere sessies, maar ik had op dit spel gewoon veel minder zicht dan op Five tribes. Ik begrijp nu ook de mening van sommigen die dit gevoel al hadden bij Five tribes. Voor mij was niet altijd duidelijk waar ikzelf echt naartoe wilde, je ziet hier en daar opportuniteiten, maar kan weinig plannen op langere termijn. Je moet proberen om in je eigen beurt zoveel mogelijk te benutten, want tegen je volgende beurt kan het bord er gans anders uitzien. Je scoort bovendien geen overvloed aan punten. De specialisten die je inhuurt bijvoorbeeld lijken op het eerste zicht misschien sterk, maar als je ze één of twee keer in het spel kan gebruiken, dan heb je volgens mij goed gespeeld. Daarnaast leveren ze bijzonder weinig extra op. De speciale gebouwen zetten is ook zo'n dubbel gevoel, ze leveren apart veel punten op (toch meer dan basisgebouwen), maar je scoort er geen extra punten mee, dus een goed geplaatst eigen gebouw kan zomaar evenveel waard worden en bijna geen inspanningen kosten qua grondstoffen (bootjes). Het meest frustrerende is dat je in je beurt moet kiezen tussen het nemen van fiches OF het bouwen. Uiteraard wil je graag beiden combineren, maar dit is natuurlijk de bedoeling van het spel. In mijn ogen is dit spel toch een stuk nauwer dan z'n voorganger en ik heb persoonlijk graag wat meer vrijheid. De strijd zal hier ongetwijfeld spannender zijn tot het einde, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik het verschil aan het maken ben tijdens het spel. Iedereen kiest de, op dat moment, beste keuze en scoort er maximaal uit. Wie aan het einde het meeste punten heeft, heeft die het beste gespeeld of zat het hem gewoon het beste mee? (en ja, ik zeg dit vooral omdat ik zelf het spel won) Ik gooi dit spel graag snel terug op tafel en hoop dan mijn mening ietwat te herzien, al was het maar omdat het spel er fantastisch uitziet.

13-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yamataï (Days of Wonder)


Yamataï is de nieuwe big-box van Days of Wonder, ook deze is van de hand van Bruno Cathala (net als één van hun vorige titels "Five tribes"). In zekere zin heeft dit spel wel wat weg van Five tribes, zowel qua sfeer als spelproces zijn er, weliswaar, kleine overeenkomsten. Ik heb zelfs ergens gelezen dat dit spel als sequel zou dienen van z'n voorganger, andere tongen beweren zelfs als uitbreiding. Wat het ook zij, er staat een volledig apart en stand-alone-spel op ons te wachten met deze "Yamataï". In het spel zijn de spelers bouwers die aan het rijk bouwen van koningin Himiko. Je probeert zo veel en zo geconcentreerd mogelijk te bouwen aan de archipel en scoort hiervoor prestige. Daarnaast huur je specialisten in die je speciale eigenschappen opleveren en prestige met zich meebrengen. Tenslotte kunnen ook de financiën niet verwaarloosd worden, want ook dit geeft je het nodige aanzien.

De prachtige doos, komt weer met een handige inlay en de volgende materialen : 1 speelbord (zie onder), 34 standaardgebouwen (in de spelerskleuren), 4 speeloverzichten, 6 volgordepionnen, 80 houten boten (in vijf kleuren), 10 vloottegels, 28 gebouwtegels, 7 gebergtetegels, 34 cultuurfiches, 8 heilige-grond-fiches, 73 geldmunten, 24 prestigefiches en 18 specialisttegels. Qua speelvoorbereiding verwijs ik je graag naar de spelregels, dit is zeer duidelijk uitgelegd en bovendien niet al te veel werk. Hieronder zie je een startopstelling voor vier spelers.



Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers in speelvolgorde (aangegeven door hun pion op het volgordespoor) de volgende vijf stappen uit. Nadat elke speler z'n beurt heeft gespeeld wordt alles klaargemaakt voor de volgende ronde. Dit wordt herhaald tot het einde van het spel zich aandient :

1) Kies een vloottegel : de speler kiest één van de openliggende vloottegels (linksonder op het bord). Hij neemt de boten die afgebeeld staan op de tegel in z'n voorraad. Indien een type boot opgebruikt is, heeft de speler pech. Daarnaast heeft elke tegel een speciale eigenschap die je tijdens je beurt kan gebruiken. Tenslotte toont de tegel een nummer, die de volgorde voor de volgende ronde zal bepalen.

2) Ruilen (optioneel) : je mag één boot kopen of verkopen tegen de afgebeelde prijs. Groen = 1, bruin = 2, zwart = 3, rood = 4 geld, goud is niet te koop of kan je niet verkopen.

3a) Plaats boten op het bord (optioneel) : de speler zet de verworven boten (en eventueel opgeslagen boot van vorige ronde) op het speelbord. De eerste boot moet verplicht starten op een startveld (links op het speelbord) OF naast een eerder geplaatste boot in dezelfde kleur. Elke volgende boot mag gewoon naast de vorige boot worden geplaatst (geen beperking qua kleur meer).

3b) Verzamel cultuurfiches OF bouw (verplicht, indien mogelijk) :
- verzamelen : neem een aangrenzend cultuurfiche voor elke zo net geplaatste boot
- bouwen : kies een gebouwfiche uit de vitrine en plaats een eigen gebouw of speciaal gebouw op het lege veld op het speelbord. Het veld moet grenzen aan een zo pas geplaatste boot en de boten rond dit eiland moeten in kleur overeenkomen met de vraag op de gebouwtegel. (deze boten mogen geplaatst zijn door andere spelers). Je scoort de punten van de tegel aan het einde van het spel maar krijgt extra prestigefiches voor elk aangrenzend speciaal gebouw, 1 prestige als je op een gebergtefiche bouwt en bovendien krijg je 1 munt voor elk aangrenzend eigen gebouw in een keten (zelfs 2 munten per gebouw als je een handelspost bouwt).

4) Plaats resterende boten op je speeloverzicht : een speler kan standaard één boot overdragen naar de volgende ronde (dit kan uitbreiden met een specialist). De andere resterende boten worden op het speeloverzicht geplaatst op de daarvoor voorziene plaats. Ze kunnen niet meer gebruikt worden tijdens het spel en elke twee boten die hier staan aan het einde van het spel zijn één strafpunt waard.

5) Recrutreer een specialist : betaal 2 dezelfde of 3 verschillende cultuurfiches en neem een specialist uit de vitrine. Vanaf dit moment kan je de speciale eigenschap van de specialist benutten. Ze stellen je in staat om tegen de standaardspelregels te zondigen, extra boten op te slaan, boten en cultuurfiches te ruilen, verwijderen, ...

Zo gauw alle spelers hun beurt hebben gespeeld, eindigt de ronde en worden de volgende stappen uitgevoerd :
- plaats 2 munten op elke niet-aangeworven specialist en vul de vitrine aan
- trek nieuwe gebouwen van de trekstapel met gebouwtegels zodat de vitrine is aangevuld
- elke speler zet z'n volgordepion op het nummer dat overeenkomt met de gekozen vloottegel van de vorige ronde
- schuif de vloottegels door naar links en draai de eerste vijf open
- verzamel de vloottegels van de vorige ronde, schudt ze en plaats ze gedekt aan het einde van de rij met tegels

Het spel eindigt als aan één van volgende voorwaarden voldaan is :
- een speler plaatst z'n laatste standaardgebouw op het bord (de lopende ronde wordt afgerond)
- er is een type boot niet meer beschikbaar bij het opzetten van een nieuwe ronde
- je kan de vitrine van de specialisten niet aanvullen bij het opzetten van een nieuwe ronde
- je kan de vitrine van de gebouwen niet aanvullen bij het opzetten van een nieuwe ronde

De spelers krijgen prestigepunten voor :
- 1 punt voor elke 5 munten
- 1 punt voor elke prestigefiche verworven tijdens het spel
- punten voor gebouwtegels
- punten voor specialisten
- 1 minpunt voor elke 2 boten op je speeloverzicht
- 1 minpunt voor elk gereserveerd gebouw dat niet gebouwd is
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Yamataï
Auteurs : Bruno Cathala & Marc Paquien
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

12-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Bärenpark
Bärenpark (Mayfair games) :

+ prachtig vormgegeven
+ lekker puzzelen, de tegels zijn altijd wel in te passen
+ de scores liggen belachelijk dicht bij elkaar, je gaat strijden om net dat tikkeltje eerder te zijn voor bepaalde tegeltjes
+ het thema is ook eens lekker wat anders
+ het spelverloop is vlot en laat geen ruimte voor vragen
+ er is een variant voorzien, die ik zeker zou aanraden na één testsessie te hebben gespeeld

- ik vermoed dat het spel wel repetitief kan worden als je het meer speelt
- de scores liggen altijd dicht bij elkaar, wat maakt nu net het verschil tussen winst en verlies, maakt hetgeen dat je doet zo'n groot verschil
- het spel speelt zo vlot, speelt het zichzelf niet zo'n beetje? (geen vaststelling, gewoon een vraag die ik me voorlopig stel)

Conclusie : Ik heb me reuze vermaakt met dit spel. Ik ga dit zeker nog meer op tafel gooien, gewoonweg omdat je er zo'n fijne "puzzel"tijd mee hebt. De keuzes zijn duidelijk en simpel, maar het is erg fijn spelen, en daar mag het af en toe ook eens om draaien. Voor mij is dit één van de leukere ontdekkingen van het voorjaar.

11-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Costa Rica
Costa Rica (Mayfair games) :

+ push-your-luck à la Diamant, maar toch met iets meer keuzes
+ het speelt erg vlot
+ je kan naast het verzamelen van tegels je ook concentreren op het afsluiten van gebieden zodat er voor andere spelers minder te rapen valt
+ extra achtergrondinfo omtrent de dieren die in het spel zitten in de spelregels is toch een meerwaarde (voor diegenen die dit graag lezen)
+ de kwaliteit van de tegels en het hout is prima
+ de bijgeleverde overzichtstegels zijn nuttig

- het is en blijft push-your-luck, dus als het even tegenzit, dan zit het vaak hard tegen
- de scores liggen erg ver uit elkaar aan het einde van het spel
- een goeie ronde spelen levert je misschien plotsklaps de winst op
- het artwork op de tegels en de dieren zijn niet echt mijn persoonlijke smaak
- het opzetten van het spel duurt bijna even lang als het spel zelf
- het uittellen van de punten aan het eind is zonder pen en papier niet eenvoudig

Conclusie : ik weet het zo niet met deze titel. Het is op zich zeker geen slechte push-your-luck. Intrinsiek is het volgens mij zelfs beter dan Diamant, maar het uitzicht van het spel doet hier wat afbreuk aan. Het formaat van de doos is overigens niet conform het aanwezige materiaal, het had ook in de helft van de doos gepast. Al bij al vind ik het wel een goed spel, waar je wat fijne keuzes kan maken, maar of het effectief vaak uit de kast zal komen dat is nog maar de vraag.

10-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Santo Domingo
Santo Domingo (Pegasus spiele) :

+ artwork van Franz Klemens, toch een vaste waarde
+ het spel is kort en snel
+ bij het lezen van de spelregels verwacht je erg goede dingen (zaken die er toch niet volledig uitkwamen mijns inziens)
+ het is compact, het is elegant, het omvat meer dan je op eerste zicht zal denken
+ de kleine overzichtjes op het speelbordje zijn prima gedaan
+ de gekozen symbolen op de kaarten zijn superduidelijk en maken het makkelijk om het spel uit te leggen

- het spel lijkt ietwat te veel op Port Royal qua artwork, ik begrijp dat ze in hetzelfde thema wilden blijven, maar voor mij had dit nu eens niet gehoeven, liever dan iets compleets nieuw en origineel
- je zit erg snel aan de vooropgestelde punten, wat op zich ook weer goed is, want anders zou het spel misschien wat gaan rekken

Conclusie : Santo Domingo is zo'n spel dat je, na het lezen van de spelregels, met hoge verwachtingen achterlaat. In zekere zin worden deze ook wel deels opgelost, maar als puntje bij paaltje komt, omvat het spel toch net dat tikje te weinig om interessant te blijven. Het feit dat je enkel goederen gaat verzamelen om in te ruilen tegen punten of rechtstreeks punten gaat oprapen is net te beperkt. Ik vermoed dat wat extra kaarten die je kan verzamelen of andere scoremogelijkheden dit spel interessanter zouden maken. Ik vind dit meer een goed-draaiend spelmechanisme dan een compleet spel, dus een beetje een gemiste kans. Misschien is het wel de bedoeling dat ze dit spel gaan combineren met Port Royal en nog wat worker-placement om tot een mooi, groot bordspel te komen.

09-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Candy match
Candy match (Pegasus spiele) :

+ mmm.... snoepjes
+ het opzet van Halli Galli, gecombineerd met snoep ipv gezond fruit, joepie
+ pluim voor de spelregels die aangeven dat je de inzet kan verhogen door te spelen voor echte snoepjes
+ het feit dat je meerdere kaarten tegelijk mag gaan combineren steekt dit spel boven z'n voorgangers uit
+ een fraai idee, netjes uitgewerkt

- weeral een Halli Galli-clone en ik ben daar al niet sterk in
- iemand die snel het overzicht verliest, gaat zichzelf totaal verliezen in dit soort spellen

Conclusie : love it ... or hate it. Reactiespelletjes zijn misschien totaal niet aan jou besteedt, troost je dan met de gedachte dat een spelletje zo over is. En wie weet ... wie weet ... roep je per ongeluk toch één keer op het juiste moment "Candy match"!

08-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Sheep & Thief
Sheep & Thief (Pegasus spiele) :

+ het cartoony artwork is enorm schattig en erg fraai
+ het draften zorgt ervoor dat je je beurten toch een beetje gaat vooruit kunnen denken
+ een spelronde is snel en duidelijk
+ er zijn 2 varianten voorzien, ik zou ze onmiddellijk erbij ingooien na een eerste sessie om het interessant te houden
+ de houten meeples (schapen en vossen) zijn erg mooi
+ het is een beetje puzzelen, maar toch met enkele doordachte, moeilijke keuzes
+ je kan met de vos elkaar echt wel pijn gaan doen

- het cartoony artwork geeft ook een beetje een fout beeld van dit spel met , toch wel wat, diepgang
- je kan wel een deel van je spel plannen, maar sommige zaken ga je echt niet in de hand hebben
- de kwaliteit van de speelborden en kaarten zijn weer een tikje minder dan we gewend zijn
- als de vos langskomt, kan het echt wel pijnlijk zijn, als je niet van pestgedrag houdt tijdens spellen is dit niet je ding

Conclusie : Sheep & Thief is een interssant spelletje dat enkele toffe spelmechanismen, zijnde draften, puzzelen en setcollecting combineert. Het artwork is fraai, de kwaliteit van het papier en karton een tikje minder. Dit is zo'n spel dat je onmiddellijk met alle varianten moet spelen als je met veelspelers aan tafel gaat. Met jongeren spelers ga je ook zeker scoren met dit spel. Ik ben alleszins geïntrigeerd om het nog meer op tafel te gooien.

07-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Frogriders
Frogriders (Pegasus spiele) :

+ Frogriders speelt snel, erg snel, de beurten volgen elkaar snel op
+ de plastic kikkers zijn fraai
+ het artwork is ietwat uniek, het hoeft niet altijd Franz Klemens te zijn
+ de kaarten zijn prima vormgegeven, ze zijn eigenlijk onmiddellijk duidelijk, ook al krijg je ook nog eens een overzichtje op de achterkant van de spelregels
+ een overzichtskaartje van een speelbeurt, we kunnen dit enkel toejuichen

- de kleuren van de kikkers zijn oké, maar dat bruin had ik misschien liever in een fleurig groen gezien
- het artwork is bijzonder te noemen, maar ik vind het persoonlijk nogal schreeuwerig op de kaarten
- een overzichtskaartje van een speelbeurt, hier toch een beetje overbodig (aangezien een beurt uit slechts 1 of 2 stappen bestaat)

Conclusie : Frogriders is zo'n typisch abstract denkspel, maar met een fraaie vormgeving. Het concept is simpel en duidelijk, maar het spel winnen dat is een ander paar mouwen. De scores zullen overigens vaak erg kort bij elkaar liggen. Het feit dat je naar 2 publieke doelstellingen speelt en 1 persoonlijke maakt het wel fijn, zeker omdat er toffe combinaties uit voort kunnen komen. Op zich zit hier ook onmiddellijk een klein minpuntje. Als je het geluk hebt dat jouw persoonlijke opdracht in grote lijnen overeenkomt met de publieke, dan heb je toch een streepje voor. De privilegekaarten zorgen net voor dat tikje extra, zodat het niet al te gauw saai wordt. Een potje kan tegen een stevig tempo in minder dan 10 minuten afgehandeld worden, en dat spreekt ons zeker aan.

06-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bärenpark (Mayfair games)


Vergeet pretparken, circussen en andere Disneylanden, berenparken ... daar draait het om! De spelers bouwen een zo mooi mogelijk park uit met diverse beren, eetstanden, toiletten, speeltuinen, waterpartijen, ... Zo gauw een speler z'n park heeft afgewerkt eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

In de doos vinden we 16 parkdelen (waarvan 4 starttegels met een inkom) en een heleboel tegels in de vorm van 16 eettenten, 10 toiletten, 10 speeltuinen, 16 rivieren, 28 dierenverblijven, 12 dierenruimtes en 16 berenbeelden. Er is ook nog een voorraadbord waarop al deze tegels netjes worden gesorteerd. Daarnaast zijn er ook nog 30 doeltegels voor de variant. Het voorraadbord wordt in het midden van de tafel gelegd en afhankelijk van het aantal spelers doen er een aantal van elk soort tegels mee, dit staat netjes opgelijst in de spelregels. De parktegels worden geschud en als twee trekstapels klaargelegd. Elke speler neemt een startparktegel en er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Deze neemt alvast een toilettegel in z'n voorraad, de volgende spelers een speeltuin en de laatste speler een eetkraampje.



Tijdens je beurt doorloop je de volgende fasen :
1) plaats een tegel : kies één tegel uit je voorraad en leg deze op je parktegels. Je moet steeds orthogonaal aangrenzend bouwen aan een eerder gebouwde tegel (behalve bij eerste tegel, deze is vrij). Je mag niet op een putdeksel bouwen, naast het bord terechtkomen of over een andere tegel heen bouwen. Je mag de tegel roteren en draaien zoals je wil. Wanneer je geen tegel in je voorraad hebt die je kan afleggen, neem je één van de groene tegels in je voorraad. Je beurt eindigt onmiddellijk. Je mag niet passen als je kan leggen.

2) evalueer de afgedekte symbolen : alle symbolen die je afdekt met de gelegde tegel worden uitgevoerd in een zelfgekozen volgorde.
- groene kruiwagen : neem een groene tegel naar keuze (toilet, speeltuin, eetkraam, rivier) en leg in je voorraad (OP = OP)
- witte cementtruck : neem een dierenverblijf naar keuze en leg in je voorraad (OP = OP)
- oranje graafmachine : neem een dierenruimte naar keuze en leg in je voorraad (OP = OP)
- bouwcrew : neem een parktegel van één van de beide trekstapel en leg deze aan je eerder gebouwde parktegels. Je mag maximaal vier tegels hebben in je park. Het nieuwe park moet orthogonaal grenzen aan je park en de tegel moet juist georiënteerd worden. Je mag de tegel niet onder je ingang leggen.

3) plaats een berenstandbeeld : indien je een parkbord volledig hebt gevuld met tegels (behalve een putdeksels) ontvang je het berenstandbeeld van de grootste waarde. Je legt deze op het putdeksel van de zonet volgelegde tegel.

Wanneer een speler z'n vierde parktegel heeft volgebouwd, mogen de andere spelers nog één beurt spelen. Daarna volgt er een slotwaardering waarin de spelers de waarde van hun park bepalen door alle zichtbare punten (op de tegels) bij elkaar op te tellen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste punten op de resterende tegels in z'n voorraad.

Titel : Bärenpark
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 8+

05-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Costa Rica (Mayfair games)


Costa Rica, een push-your-luck spel waarbij je door de wildernis van Costa Rica struint om het meeste zeldzame dieren te verzamelen. In de (veel te grote) doos vinden we 72 tegels (van drie verschillende terreinen gebergte, water, bos), 30 ontdekkingsreizigers (in 5 spelerskleuren), 1 expeditieleider en 5 speeloverzichten (met scoretabel en overzicht van diersoorten en hun frequentie waaarin ze voorkomen).

Maak een speelveld bestaande uit gedekt gelegde tegels, een zeshoek (honingraat) met aan elke zijde 5 tegels. De resterende tegels worden uit het spel genomen. Nemen alle ontdekkingsreizigers van de aanwezige spelers en plaats er telkens één per speler op elk van de zes hoektegels van het spelveld. Elke speler krijgt ook het speeloverzicht in z'n kleur. Kies een startspeler en geef deze de expeditieleider, je bent klaar om te beginnen.

De tegels :
- gebergte : komen erg veel gevaren op voor, toekans zijn véélvoorkomend, jaguars schaars, er komen véél dieren op voor
- water : minder gevaren, basilisks zijn véélvoorkomend, kikkers schaars, er komen minder dieren op voor
- bos : weinig tot geen gevaren, apen zijn véélvoorkomend, neushoornkevers schaars, er komen het minste dieren op voor



In een ronde kiest de expeditieleider een groep ontdekkingsreizigers waar hij zelf bij betrokken is om de wildernis in te trekken. Hij draait een aangrenzende tegel open. Je moet nu onmiddellijk bepalen of je de tegel neemt of niet. Neem je hem niet, dan wordt hij aangeboden aan de andere spelers die betrokken partij zijn. Indien iemand de tegel claimt, neemt hij deze tegel bij zich en neemt ook z'n ontdekkingsreiziger van het bord. Als al je ontdekkingsreizigers verwijderd zijn, is jouw spel alvast afgelopen. De andere ontdekkingsreizigers die betrokken waren worden op de opening geplaatst van de laatst genomen tegel. De expeditieleider wordt doorgeschoven naar de volgende speler. Indien niemand de tegel claimt, dan kiest de expeditieleider een volgende aangrenzende tegel en worden beide tegels aangeboden zoals hierboven beschrijven. Dit kan zo blijven duren tot een speler de tegels neemt of tot er 2 keer een gevarensymbool te zien is op de omgedraaide tegels. In dit laatste geval worden de tegels met de gevaren uit het spel verwijdert, neemt de expeditieleider de andere tegels bij zich, alsook z'n ontdekkingsreiziger.

Indien ontdekkingsreizigers worden afgesloten van de wildernis, door het wegnemen van tegels en dus geen nieuwe expeditie kunnen starten worden ze uit het spel genomen. Als alle ontdekkingsreizigers van het speelveld zijn verwijderd, eindigt het spel en worden de punten geteld. Je scoort voor de zes diersoorten afhankelijk van het aantal dat je verzamelde, zijnde 1/3/6/10/15/21/28 punten voor 1/2/3/4/5/6/7 of meer dieren. Daarbovenop scoor je 20 punten als je van elke diersoort minstens één dier hebt verzameld. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Costa Rica
Auteurs : Matthew Dunstan & Brett J. Gilbert
Uitgeverij : Mayfair games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 8+

04-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheep & thief (Pegasus spiele)


In Sheep & thief gaan de spelers aan de slag om om ter meeste schapen te hoeden ... en te stelen. Door het tactisch draften van kaarten kom je in het bezit van de gewenste kaarten om deze nadien stapsgewijs in je tableau aan te bouwen. Je verkrijgt nieuwe schapen, kan ze gaan bewegen en kan ook de vos gaan bewegen. Deze laatste doet dat niet enkel op jouw spelersbord, maar evenzeer op dat van jouw tegenspelers ... en dan maar schapen vangen!

In de doos vinden we 4 spelersborden (bestaande uit een lege grid van 4x4 met aan de rand enkele dorpen), 50 witte schapen, 4 zwarte schapen (voor een variant), 9 missiekaarten (voor een andere variant), 56 landschapskaarten, 4 vosfiguren, 4 boerderij "start"kaarten, 4 omheinde weitegels, 3 startspelerkaarten en 4 overzichtskaarten.

Elke speler neemt een landschapsbord, 1 boerderijkaart, 1 vos, 1 weitegel en 1 overzichtskaart. Leg de boerderijkaart alvast in de linkerbovenhoek van je spelersbord en plaats er één wit schaap op (zwart bij variant). De resterende schapen vormen een algemene voorraad. Plaats de vos op de aangegeven plaats. Leg de weitegel en de overzichtskaart naast je speelbord. Kies een startspeler en geef hem de startspelerkaarten, die je in volgorde op elkaar klaarlegt (deze geven aan in welke richting er gedraft zal worden en in welke ronde we zijn). Deze startspeler schudt de landschapskaarten en geeft elke speler er 5 op handen.


(afbeelding van de originele Japon Brand)

Het spel verloopt over 3 ronden, die op hun beurt bestaan uit 2 fasen :
1) de kaartenfase : je draft (à la 7 Wonders) 5 keer. Je kiest één van je handkaarten en legt deze terzijde. De resterende kaarten geef je door aan je buur. Dit wordt 4 keer herhaald zodat je deze fase eindigt met 5 handkaarten. In ronde 1 en 3 gebeurt het draften met de klok, in ronde 2 gebeurt dit tegen de klok, zoals aangegeven op de startspelerkaarten.

2) de plaatsingsfase : vertrekkende van de startspeler gaat iedere speler een kaart spelen en de acties van de afgebeelde symbolen uitvoeren. Dit wordt vier keer herhaald, de laatste handkaart wordt niet uitgespeeld.
De plaatsingsregels :
- je moet een kaart plaatsen, orthogonaal aangrenzend aan een eerder geplaatste kaart
- rivieren mogen niet doodlopen en moeten doorlopen, ze mogen wel eindigen aan de rand van het speelbord of aan een leeg vak (dat later misschien nog wordt opgevuld)
- de vosfiguur blokkeert het vak, dus hier mag geen kaart gespeeld worden
- wegen moeten niet doorlopen en mogen doodlopen
- indien je geen kaart legaal kan plaatsen, moet je er één gedekt op een vak leggen en kan je hier nadien (volgens bovenstaande regels) aan verder bouwen
De symbolen en hun acties :
- schaap : plaats een schaap op de gespeelde kaart voor elk schaapsymbool
- hond : verplaats één schaap/kudde (aantal schapen op dezelfde kaart) één vak per hondsymbool. Je mag enkel bewegen naar kaarten, niet naar lege vakken
- vos : verplaats de vosfiguur één veld (orthogonaal) per vossymbool. Je verplaatst niet enkel de vos van de actieve speler, maar van alle spelers (dus hij zal bij iedereen telkens op hetzelfde vak staan). Indien de vos schapen tegenkomt, worden deze gevangen genomen en plaatst de actieve speler deze op z'n weitegel. Vang je schapen van je eigen kaarten, dan worden deze in de algemene voorraad gelegd. Schapen die op een kaart staan met een stal zijn veilig voor de vos.

Na een ronde geeft de startspeler elke speler terug vier nieuwe handkaarten, zodat je er terug vijf op handen hebt. Hij legt de bovenste startspelerkaart terug in de doos en geeft de resterende aan de linkerbuur die de nieuwe startspeler wordt. Daarna begint het draften opnieuw. Na ronde 3 eindigt het spel (elke speler heeft nog 3 lege velden op z'n spelersbord) en volgt er een eindwaardering, waarin de spelers punten krijgen voor het volgende :
- 1 punt voor elk schaap op je spelersbord
- 1 punt voor elk schaap op je weitegel
- 5 of 10 punten als je je boerderijkaart kan aansluiten op één (of meer) van de afgebeelde dorpen aan de rand van je spelersbord (zoals afgebeeld)
- punten voor het aantal kaarten waarop een rivier doorlopend stroomt (zijnde 1/3/5/8/11/15 punten voor 1/2/3/4/5/6 kaarten +5 voor elke extra kaart)
- punten voor het volbrengen van je missie (indien je met deze variant speelt, zie spelregels)
- punten voor de plaats van je zwarte schaap (indien je met deze variant speelt, zie spelregels)

Titel : Sheep & thief
Auteur : Yuichi Sakashita
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frogriders (Pegasus spiele)


Frogriders komt met een speelbord, 6 publieke scorekaarten, 10 persoonlijke scorekaarten, 24 privilegekaarten, 4 overzichtskaarten, 4 spelerspionnen en vooral 56 "frogrider"-figuren. Plaats het speelbord in het midden van de tafel. Plaats de frogrider-figuren willekeurig op alle leliebladeren met uitzondering van het centrale gele lelieblad (bij 2 spelers, worden enkele uit het spel genomen en de donkergroene lelies niet bezet). De privilegekaarten worden geschud en er worden er 4 opengelegd als vitrine. Er worden 2 publieke scorekaarten willekeurig getrokken en op het bord gelegd. Elke speler ontvangt ook 2 persoonlijke scorekaarten, waarvan je er één houdt, de andere wordt afgelegd. Tenslotte krijgt elke speler een overzichtskaart en bijpassende scorepion die je op de nul plaatst op het scorespoor rondom het speelbord.



Een beurt van een speler bestaat uit 2 zaken :
1) je moet een frogrider-figuur laten springen en een ander figuur slaan (verplicht)
2) je mag één van je verzamelde figuren inruilen in het dorp voor de bijpassende actie

1) Springen en slaan : neem een willekeurige figuur en spring over een orthogonaal aangrenzende figuur. Je moet er voor zorgen dat het vakje achter deze laatste figuur vrij is, zodat je er kan op eindigen. Je mag niet diagonaal springen. Indien je deze actie niet kan uitvoeren, eindigt het spel onmiddellijk. Na het springen, neem je de figuur waarover je sprong in je persoonlijke voorraad.

2) Inruilen en een speciale actie uitvoeren : een speler mag één van z'n ingezamelde figuren inruilen om een speciale actie uit te voeren.
- rode frogrider : voer de eerste stap (springen en slaan) nogmaals uit, fase 2 mag je dan niet nog eens doen
- gele frogrider : ruil deze figuur voor een andere figuur die reeds in het dorp staat
- blauwe frogrider : neem een privilegekaart en leg ze open voor je neer. Deze kaarten leveren vaak extra punten op aan het einde van het spel en laten je toe om te zondigen tegen de basisregels (zoals diagonaal springen, springen over een gat, springen in L-vorm, ...)
- bruine frogrider : kan nooit ingeruild worden, maar leveren extra punten op aan het einde van het spel

Zo gauw er geen legale sprongen meer gemaakt kunnen worden, eindigt het spel en volgt een slotwaardering :
- scoren van de publieke scorekaarten : verzamel de juiste combinatie aan figuren en scoor de overeenkomstige punten. Je kan elke combinatie meermaals scoren en bovendien kan je de figuren inzetten over verschillende kaarten
- scoren van de persoonlijke scorekaarten : idem publieke scorekaarten
- elke bruine figuur levert 1 punt op
- sommige privilegekaarten leveren extra punten op (sommigen zelfs minpunten)

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste figuren.

Titel : Frogriders
Auteurs : Asger Harding Granerud & Daniel Skjold Pedersen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

02-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (9)
01-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santo domingo (Pegasus spiele)


Santo domingo doet onmiddellijk denken aan Port royal. Niet enkel het doosje is gelijkaardig qua grootte, vorm en kleurenpallet, maar ook het gebruikte artwork en de benamingen zijn identiek. Het gaat hier echter niet om een uitbreiding of sequel, maar om een totaal ander spel, dat gewoon in hetzelfde jasje is gegoten. In het doosje vind je 60 kaarten, waarvan 8 actiekaarten voor elk van de zes mogelijke spelers. Daarnaast zijn er ook voor elke speler 2 overzichtskaarten (overwinningspunten en goederen). Daarnaast zit er een klein speelbordje in en 15 houten blokje (7 blauw, 7 rood en 1 geel).

Het speelbordje wordt in het midden van de tafel gelegd. Er wordt een houten blokje gelegd op "1" van elk van de drie sporen (rood = punten, blauw = goederen, geel = handel). Elke speler krijgt een set van 8 actiekaarten en 2 overzichtskaarten. Op de overzichtskaart "goederen" legt hij een blauw blokje op de plaats gelijk aan het aantal spelers, het rode blokje leg je gewoon nog naast de kaart voor de overwinningspunten. Deze laatste kaart is overigens dubbelzijdig bedrukt, op de voorkant tot 15, op de achterkant loopt het scorespoor tot 30. Deze 30 is overigens zeer belangrijk omdat het de trigger is van het einde van het spel. De speler die erin slaagt om het meeste overwinningspunten bij elkaar te sprokkelen nadat het einde is ingeluid, wint het spel.

Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk zijn opgedeeld in 3 fasen :
1) bevoorrading : zet de blokjes op het speelbord een aangegeven plaatsen vooruit (afh. aantal spelers, afgebeeld op speelbord)
2) actiekaarten spelen : elke speler kiest 1 van z'n actiekaarten (2 bij 2-3 spelers) en legt deze gedekt voor zich neer
3) actiekaarten uitvoeren : de spelers draaien gelijktijdig de gekozen kaarten open en nu worden ze van laag naar hoog uitgevoerd



De actiekaarten en hun eigenschappen :
1) Kapitein : elke speler die voor de kapitein koos krijgt tot 2 punten. Om beurten nemen ze één punt en verminderen ze dit op het speelbord. Indien er onvoldoende voorradig is, krijgt niemand nog punten.
2) Admiraal : elke speler die de admiraal koos krijgt tot 5 punten. Om beurten nemen ze één punt en verminderen ze dit op het speelbord. Je kan met de admiraal meer punten scoren dan de kapitein, maar loopt zeker het risico dat alle punten reeds opgebruikt zijn.
3) Gouverneur : elke speler die de gouverneur koos krijgt 4 goederen voor elke gespeelde kapitein in deze ronde en 2 goederen voor elke gespeelde admiraal in deze ronde. Deze goederen worden niet van het speelbord genomen.
4) Fregat : elke speler die het fregat koos krijgt tot 3 goederen. Om beurten nemen ze één goed en verminderen ze dit op het speelbord. Indien er onvoldoende goederen voorradig zijn, krijgt niemand nog goederen.
5) Gallei : elke speler die het gallei koos krijgt zoveel goederen als er voorradig zijn om te verdelen onder deze spelers. Er worden goederen verdeeld tot ze volledig opgebruikt zijn. (of er resteren er omdat er onvoldoende zijn om eerlijk te verdelen)
6) Douane : elke speler die de douane koos krijgt 3 punten voor elke gespeeld fregat en 1 punt voor elk gespeelde gallei deze ronde. De punten worden niet van het speelbord genomen.
7) Handelaar : indien er meer dan één handelaar werd gespeeld, wordt het geel blokje per extra handelaar 2 plaatsen achteruit gezet. Nu mag elke speler die de handelaar koos een willekeurig aantal goederen inruilen voor punten zoals aangegeven op het speelbord. Nadien wordt het gele blokje terug op nul gezet op het spoor op het speelbord. (indien er geen handelaar is gespeeld, gebeurt dit niet)
8) Bedelaar : elke speler die de bedelaar speelt ontvangt een aantal goederen afhankelijk van het aantal handkaarten die hij nog vast heeft (zijnde 4/3/2/1 bij 0/1-2/3-4/5-7 handkaarten). Nadien neemt hij alle gespeelde actiekaarten terug op handen. De verkregen goederen worden niet van het speelbord genomen.

Nadat de bedelaar is afgehandeld, leggen alle andere spelers hun gespeelde actiekaarten op hun persoonlijke aflegstapel en begint een nieuwe ronde. Als een speler in een lopende ronde 30 of meer punten scoort, eindigt het spel na de ronde. Elke speler mag nog z'n resterende goederen omzetten in punten tegen een ratio van 3:1. De speler met de meeste punten wint, bij gelijkstand tellen resterende goederen en nadien resterende handkaarten.

Titel : Santo domingo
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

01-05-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timmy räumt auf (Pegasus spiele)


Eindigen doen we onze kinderreeks van de afgelopen week met deze herwerkte versie van "Pino Sortino", tevens ook het spel voor de jongste spelers en al vanaf 3 jaar (en jonger) op tafel te gooien. In Timmy räumt auf moet Timmy zijn kamer opruimen. Alles laat hij altijd maar rondslingeren en het is de hoogste tijd dat hier verandering in komt. Tegelijk dus ook een wijze levensles voor uw kleuter.

In de doos vinden we 6 speelborden (in verschillende kleuren), 18 puzzelstukken (3 ervan passen in elk speelbord), 1 Timmy-figuur, 6 houten schijfjes en 1 dobbelsteen met kleuren. Leg de speelborden tegen elkaar in een willekeurige volgorde (vormen een cirkel). Leg alle puzzelstukken in het midden van de cirkel (je kan zelf kiezen of je ze open of dicht legt, in het laatste geval maak je het spel een beetje moeilijker voor de kinderen). Kies een startspeler en geef deze de dobbelsteen.

In een speelbeurt gooi je met de dobbelsteen en verplaats je Timmy naar het overeenkomstige speelbord. Nadien zoek je een puzzelstuk dat hoort bij de kleur van het bord en leg je het puzzelstuk in het speelbord. Is het bord reeds gevuld of neem je een fout puzzelstuk is je beurt voorbij. Slaag je erin om het derde (en laatste) puzzelstuk toe te voegen, dan ontvang je een houten schijfje. Nadat alle puzzelstukken zijn opgebruikt, kijk je wie het meeste houten schijfjes heeft verzameld, deze speler wint het spel.

In de originele Pino Sortino waren nog enkele varianten voorzien die het spel aantrekkelijker maakten. Zo zat er ook een gewone zeszijdige dobbelsteen bij, zodat je Timmy dit aantal stappen moest verzetten vooraleer te gaan puzzelen. Bovendien kon je het spel ook starten door om beurten puzzelstukken te nemen en deze zo snel mogelijk proberen weg te spelen. Deze varianten zijn niet onmiddellijk voorzien in deze "nieuwe" versie, maar zijn makkelijk integreerbaar natuurlijk.

Titel : Timmy räumt auf
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 3+

30-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peggy porcupine (Pegasus spiele)
Afbeeldingsresultaat voor sabrina stachelschwein

Wat hoort er bij elk goed feestje? Ballonnen kunnen natuurlijk niet ontbreken. Peggy houdt ook erg van feestjes, maar heeft één groot probleem. Als stekelvarken kan ze niet echt in de buurt komen van ballonnen, want dan hebben deze laatste wel eens de neiging om er de brui aan te geven. Wie weet er in deze helse situatie toch het meeste ballonnen te verzamelen?

In het spel vinden we 28 ballonkaarten, 5 feestgasten, 1 stekelvarkenfiguur en 1 dobbelsteen. Afhankelijk van het aantal spelers krijgt elke speler een aantal ballonkaarten die hij voor zich open op tafel legt. De spelers leggen deze zo dat ze een grote cirkel vormen. De feestgasten worden tussen de kaarten van de spelers gelegd om aan te geven welke kaarten van welke speler zijn. De resterende ballonkaarten worden gedekt in het midden van de cirkel gelegd. De speler die de kaart heeft met de hoogste waarde EN het stekelvarkensymbool legt deze kaart ook gedekt in het midden van de tafel en zet het stekelvarkenfiguurtje op de vrijgekomen plaats tussen z'n kaarten. Hij kiest zelf in welke richting het figuurtje kijkt en neemt de dobbelsteen.

De speler die aan de beurt is, gooit de dobbelsteen en voert uit wat er op de dobbelsteen verschijnt :
- 2/3/5 : zet het aangegeven aantal stappen (over kaarten) in de richting waarin het figuurtje kijkt
- 1-5 : zet een aantal stappen tussen 1 en 5 (naar keuze) in de richting waarin het figuurtje kijkt
- pijl : draai het figuurtje naar de andere kant en gooi nog eens
- kaart : neem een gedekte kaart uit het midden van de tafel en leg deze open tussen je kaarten en gooi nog eens
De kaart waarop het figuurtje eindigt, wordt gedekt in het midden van de tafel gelegd. De speler wiens kaart "ontploft" is, speelt de volgende beurt. Zo gauw een speler z'n laatste kaart moet wegleggen, eindigt het spel. De spelers tellen hun overgebleven aantal ballonnen. De speler met de hoogste score wint. TIP : speel 3 ronden en noteer de scores, de speler met de hoogste score wint het spel.

Titel : Peggy Porcupine
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 10-15 min.
Leeftijd : 6+

29-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The cat's meow (Pegasus spiele)


Wie heeft er vroeger nooit met zo'n mini-doolhofje gespeeld. De bedoeling was om een ijzeren balletje doorheen een doolhof te loodsen om het uiteindelijk in het juiste gaatje te laten vallen. Dat principe wordt een klein beetje toegepast op dit spel waarin de spelers de juiste muis aan de juiste poes willen voederen.

Het spel bestaat uit een speelbord (dat in de doos dient verwerkt te worden), 4 voedselkommen, 35 muisjes (in 5 kleuren) en 1 katfiguur. Elke speler krijgt een voedselkom die hij voor zich legt. De muizen worden gedekt geschud en als trekstapel klaargelegd. Het speelbord wordt in de speeldoos bevestigd, onder dit bord zitten er verschillende compartimenten in de doos. De katfiguur wordt in het midden van de tafel gezet. De speler die als laatste een snoepje kreeg, is de startspeler.

Als je aan de beurt bent neem je drie muizenfiches en leg je deze open in het midden van de tafel. Draai de muizenfiches nadien terug gedekt en leg ze op het speelbord. Neem de speeldoos in handen en probeer de muizenfiches in het juiste gat (poes) te laten vallen. Je mag dit enkel doen door de speeldoos te bewegen en mag de fiches absoluut NIET met je handen aanraken. De andere spelers kijken aandachtig mee. Indien er een muizenfiche in een gat valt dat niet overeenkomt met z'n kleur, dan nemen de andere spelers om ter snelste de katfiguur, de actieve speler plaatst de speeldoos onmiddellijk op tafel. Muizenfiches die nog niet gevallen waren worden terug in de voorraad geplaatst, de fiches die in de doos zitten worden bekeken.
- de speler die de katfiguur nam krijgt alle muizenfiches die in de doos zitten als er één muis fout gevoederd werd en legt ze in z'n kom
- indien alle muizenfiches wel perfect zijn verdeeld, krijgt de actieve speler de fiches in z'n kom. De speler die foutief de katfiguur heeft gegrepen moet één van z'n gewonnen fiches terug in de voorraad leggen.
- indien niemand de katfiguur neemt, dan krijgt de actieve speler alle muizenfiches in z'n kom
Daarna is de volgende speler (klokwijzerzin) aan de beurt. De speler(s) die als eerste 9 of meer fiches heeft verzameld, wint het spel.

Titel : The cat's meow
Auteurs : Anja Wrede & Christoph Cantzler
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 5+

28-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Good night monsters (Pegasus spiele)


Kijk jij nog altijd even onder je bed vooraleer je onder de wol kruipt? Soms kan je dit beter toch even doen, wie weet wat zit er nog allemaal verstopt? In "good night monsters" probeer je zo snel mogelijk te onthouden welke zaken er allemaal gedobbeld zijn vooraleer ze onder het deksel van de doos verdwijnen. Nadien krijg je een opdracht en moet je deze zo goed mogelijk trachten te beantwoorden.

Het spel omvat 6 dobbelstenen, 6 pionnen, 1 speel(score)bord, 6 x 6 tipkaarten en 11 opdrachtkaarten. Elke speler ontvangt de pion en de tipkaarten in z'n kleur. De pionnen worden op het scorespoor van het speelbordje geplaatst. De tipkaarten (tonen waarden 0 tot en met 5) nemen de spelers in handen. De opdrachtkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De dobbelstenen en het deksel van de doos worden alvast klaargelegd. De speler die als laatste een lichtschakelaar heeft bediend, wordt de startspeler.

Deze speler gooit de zes dobbelstenen. Alle spelers bekijken het gegooide resultaat en proberen dit zo snel mogelijk te memoriseren. De dobbelstenen tonen teddyberen en/of monsters in drie mogelijke kleuren (geel, rood of blauw). Als een speler denkt dat hij voldoende kennis heeft, zet hij het deksel van de doos over de dobbelstenen heen. Daarna wordt de bovenste opdrachtkaart opengedraaid en gaan de spelers op de gestelde vraag antwoorden. De mogelijke vragen zijn : Hoeveel gele, rode of blauwe monsters zag je? Hoeveel gele, rode of blauwe teddyberen zag je? Hoeveel gele (rode of blauwe) monsters en teddyberen zag je? Hoeveel monsters/teddyberen zag je?
De spelers kiezen één van hun tipkaarten waarvan de waarde overeenkomt met het antwoord op de vraag en leggen deze kaart gedekt voor zich neer. Nadien draaien alle spelers gelijktijdig deze kaart open en controleren het antwoord door het deksel op te heffen. De spelers die het juiste antwoord kozen, zetten hun scorepion één stapje vooruit. De speler(s) die als eerste 8 punten heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Good night monsters
Auteur : Hartwig Jakubik
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 5+

27-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs