Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-05-2017
Sheep & thief (Pegasus spiele)
In Sheep & thief gaan de spelers aan de slag om om ter meeste schapen te hoeden ... en te stelen. Door het tactisch draften van kaarten kom je in het bezit van de gewenste kaarten om deze nadien stapsgewijs in je tableau aan te bouwen. Je verkrijgt nieuwe schapen, kan ze gaan bewegen en kan ook de vos gaan bewegen. Deze laatste doet dat niet enkel op jouw spelersbord, maar evenzeer op dat van jouw tegenspelers ... en dan maar schapen vangen!
In de doos vinden we 4 spelersborden (bestaande uit een lege grid van 4x4 met aan de rand enkele dorpen), 50 witte schapen, 4 zwarte schapen (voor een variant), 9 missiekaarten (voor een andere variant), 56 landschapskaarten, 4 vosfiguren, 4 boerderij "start"kaarten, 4 omheinde weitegels, 3 startspelerkaarten en 4 overzichtskaarten.
Elke speler neemt een landschapsbord, 1 boerderijkaart, 1 vos, 1 weitegel en 1 overzichtskaart. Leg de boerderijkaart alvast in de linkerbovenhoek van je spelersbord en plaats er één wit schaap op (zwart bij variant). De resterende schapen vormen een algemene voorraad. Plaats de vos op de aangegeven plaats. Leg de weitegel en de overzichtskaart naast je speelbord. Kies een startspeler en geef hem de startspelerkaarten, die je in volgorde op elkaar klaarlegt (deze geven aan in welke richting er gedraft zal worden en in welke ronde we zijn). Deze startspeler schudt de landschapskaarten en geeft elke speler er 5 op handen.
(afbeelding van de originele Japon Brand)
Het spel verloopt over 3 ronden, die op hun beurt bestaan uit 2 fasen : 1) de kaartenfase : je draft (à la 7 Wonders) 5 keer. Je kiest één van je handkaarten en legt deze terzijde. De resterende kaarten geef je door aan je buur. Dit wordt 4 keer herhaald zodat je deze fase eindigt met 5 handkaarten. In ronde 1 en 3 gebeurt het draften met de klok, in ronde 2 gebeurt dit tegen de klok, zoals aangegeven op de startspelerkaarten.
2) de plaatsingsfase : vertrekkende van de startspeler gaat iedere speler een kaart spelen en de acties van de afgebeelde symbolen uitvoeren. Dit wordt vier keer herhaald, de laatste handkaart wordt niet uitgespeeld. De plaatsingsregels : - je moet een kaart plaatsen, orthogonaal aangrenzend aan een eerder geplaatste kaart - rivieren mogen niet doodlopen en moeten doorlopen, ze mogen wel eindigen aan de rand van het speelbord of aan een leeg vak (dat later misschien nog wordt opgevuld) - de vosfiguur blokkeert het vak, dus hier mag geen kaart gespeeld worden - wegen moeten niet doorlopen en mogen doodlopen - indien je geen kaart legaal kan plaatsen, moet je er één gedekt op een vak leggen en kan je hier nadien (volgens bovenstaande regels) aan verder bouwen De symbolen en hun acties : - schaap : plaats een schaap op de gespeelde kaart voor elk schaapsymbool - hond : verplaats één schaap/kudde (aantal schapen op dezelfde kaart) één vak per hondsymbool. Je mag enkel bewegen naar kaarten, niet naar lege vakken - vos : verplaats de vosfiguur één veld (orthogonaal) per vossymbool. Je verplaatst niet enkel de vos van de actieve speler, maar van alle spelers (dus hij zal bij iedereen telkens op hetzelfde vak staan). Indien de vos schapen tegenkomt, worden deze gevangen genomen en plaatst de actieve speler deze op z'n weitegel. Vang je schapen van je eigen kaarten, dan worden deze in de algemene voorraad gelegd. Schapen die op een kaart staan met een stal zijn veilig voor de vos.
Na een ronde geeft de startspeler elke speler terug vier nieuwe handkaarten, zodat je er terug vijf op handen hebt. Hij legt de bovenste startspelerkaart terug in de doos en geeft de resterende aan de linkerbuur die de nieuwe startspeler wordt. Daarna begint het draften opnieuw. Na ronde 3 eindigt het spel (elke speler heeft nog 3 lege velden op z'n spelersbord) en volgt er een eindwaardering, waarin de spelers punten krijgen voor het volgende : - 1 punt voor elk schaap op je spelersbord - 1 punt voor elk schaap op je weitegel - 5 of 10 punten als je je boerderijkaart kan aansluiten op één (of meer) van de afgebeelde dorpen aan de rand van je spelersbord (zoals afgebeeld) - punten voor het aantal kaarten waarop een rivier doorlopend stroomt (zijnde 1/3/5/8/11/15 punten voor 1/2/3/4/5/6 kaarten +5 voor elke extra kaart) - punten voor het volbrengen van je missie (indien je met deze variant speelt, zie spelregels) - punten voor de plaats van je zwarte schaap (indien je met deze variant speelt, zie spelregels)
Titel : Sheep & thief Auteur : Yuichi Sakashita Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".