Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-03-2017
imprESSEN : Cobra twist
Cobra twist (Huch & friends) :
+ dit spel kan vlekkeloos naast de smartgames gaan staan + de productiekwaliteit van de blokken is erg fraai te noemen + de puzzels lijken makkelijk, maar zijn zonder meer een uitdaging + de opdrachten zijn divers en gaan niet enkel in moeilijkheid omhoog, maar ook de denkwijze moet je aanpassen
- het wegstoppen van de opdrachtkaarten had in een mooi houdertje gemogen
Conclusie : Cobra twist is een erg fijne aanvulling in mijn collectie één-persoons-puzzel-spellen. Zeker met twee kids thuis die erg graag met deze spellen aan de slag gaan, is dit een meerwaarde. Voor jongere kinderen is dit soort puzzels nog wel te moeilijk, omdat zij het concept van 3D nog niet volledig beheersen. Als oefening op meetkundig inzicht, lijkt dit spel me wel te tellen. Gebruik het in je klas, voor je kinderen of gewoon voor jezelf omdat je zelf ook zo slecht bent in dit type puzzels.
Tenno is een taktisch blufspel dat in zekere zin een "Stratego - het kaartspel" lijkt te zijn op het eerste gezicht. Het spel bestaat uit 77 kaarten, waarbij er telkens 11 van een kleur zijn. Elke speler neemt bij aanvang van het spel de 11 kaarten in z'n kleur en legt de 3 boeren (waarden 1-2-3) gedekt voor zich op tafel in een zelfgekozen volgorde, de andere kaarten zijn z'n handkaarten.
In Tenno tracht je zoveel mogelijk kaarten van tegenstanders gevangen te nemen door de kaarten die voor een speler liggen aan te vallen en ervoor te zorgen dat jouw kaart (waarmee je aanvalt) een hogere waarde heeft dan die van je tegenstander. De startspeler kiest als eerste één van z'n kaarten (die voor hem ligt), draait deze open en duidt dan een kaart van een tegenstander aan. Deze wordt ook opengedraaid en vergeleken. De hoogste waarde wint, tenzij de kaart een speciale eigenschap heeft (zie onder). De verslagen kaart(en) gaan uit het spel (als punt of volledig uit het spel - zie onder) en nadien aangevuld met handkaarten.
De volgende situaties kunnen zich voordoen : 1) de aanvaller wint, neemt de kaart van de tegenstander en stopt deze in z'n overwinningspuntenstapel, z'n eigen gebruikte kaart wordt terug gedekt gelegd en nadien mag deze speler één van z'n kaarten ruilen tegen één van z'n handkaarten 2) de verdediger wint, verwijdert de verslagen kaart van de aanvaller uit het spel, legt z'n eigen kaart terug gedekt en mag één van de drie kaarten van z'n aanvaller bekijken en terug op z'n plaats leggen 3) geen van beiden wint, beide kaarten worden uit het spel verwijderd, beide spelers vullen het gat aan met een handkaart
Zo gauw een speler z'n kaarten (3) niet meer kan aanvullen, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten in z'n overwinningspuntenstapel. Dit is de gezamenlijke waarde van alle gevangengenomen kaarten in z'n stapel.
De speciale eigenschappen : - ninja : verdediging sterkte 4, maar aanval sterkte 8 - monnik : waarde 5 en mag je opendraaien als één van je kaarten wordt aangevallen en telt als +2 verdedigingswaarde, na het gevecht wordt de monnik terug dichtgedraaid - ronin : waarde 6 en mag na een gevecht beslissen of hij met één van de twee andere kaarten ook nog een aanval wil inzetten. Het maakt niet uit of het eerste gevecht gewonnen werd of niet. Gaten worden pas aangevuld na het tweede gevecht. - shogun : waarde 10, mag niet aanvallen, maar mag de aanvaller gevangen nemen als hij wint als verdediger, kan enkel door een geisha gevangen worden - geisha : sterkte is altijd één hoger dan de tegenstander, maar wordt na een gevecht altijd uit het spel verwijderd. Als 2 geisha's tegen elkaar komen worden ze beiden uit het spel verwijderd.
Titel : Tenno Auteur : Lukas Zach & Michael Palm Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-7 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Cobra twist gaat u niet op de website van Boardgamegeek vinden. Net als de gekende smartgames wordt deze solospeler gezien als een puzzel en niet als een spel. Echter hebben deze spellen ook zeker hun plaats op onze blog, omdat ze interessant, leerrijk en gewoon leuk zijn. Ook dit keer is de werkwijze gekend, je neemt één van de opdrachtkaarten en gaat door middel van het plaatsen van blokken de puzzel proberen op te lossen. 20 dubbelzijdige kaarten zorgen voor 40 uitdagende opdrachten waarbij je probeert om de slang (of slangen) in 3D te vervolledigen. Ook in dit spel zijn er verschillende speelniveaus.
categorie groen : op de opdracht staat aangeduid welke kleur blokken je dient te gebruiken, aan jou om ze juist te plaatsen categorie geel : op sommige plaatsen dienen twee of meer blokken op elkaar te worden geplaatst. De kaart geeft niet aan in welke volgorde, dat dien je zelf uit te zoeken categorie blauw : enkel het aantal kubussen staat aangegeven, de rest is aan jou categorie rood : alle puzzels moeten opgelost worden, alle kanten van de kubussen dienen te kloppen (360°)
Titel : Cobra twist Auteur : Ariel Laden Uitgeverij : Huch & friends Aantal spelers : 1 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 7+
Vorig jaar bracht Blue orange "King domino" uit en dat bleek een enorm succes. In dit spel hanteren ze ongeveer dezelfde basisprincipes, maar ga je op andere manieren scoren. In grote lijnen gaan de spelers met de gekende dominostenen (tegels) aan de slag en bouwen deze op en naast elkaar om een speelveld te vormen. Deze stenen bestaan uit combinaties van allerhande fantasiedieren. Sommige tegels tonen 2 keer hetzelfde dier, terwijl andere tegels twee diverse dieren tonen (het dominoprincipe dus).
Deze tegels zijn het hart van het spel, er zitten er 55 in de doos. Daarnaast krijg je ook nog een scorebordje en 5 houten gidsen (scorepionnen) en een startspelerfiche. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers bij aanvang van het spel 4 of 5 (bij 2 spelers) tegels op handen. De oudste speler is de eerste startspeler en neemt de startspelerfiche.
Om beurten leggen de spelers één van hun handtegels in het midden van de tafel. Dit wordt herhaald tot alle spelers nog één tegel op handen hebben. Deze tegel wordt dan gewaardeerd en punten gescoord. Daarna wordt de hand terug aangevuld en de startspelerfiche één plaats opgeschoven en speel je een nieuwe ronde. Afhankelijk van het aantal spelers doorloop je enkele ronden en blijven er al dan niet enkele tegels over. De speler die na deze ronden het meeste punten heeft gescoord in totaal wint het spel.
Legregels : - de nieuwe tegel moet met tenminste één zijde grenzen aan een eerder gelegde tegel of bovenop 2 andere tegels gelegd worden - een tegel mag niet "overhangen", dwz moet steeds volledig ondersteund worden - een tegel mag nooit volledig op een andere tegel geplaatst worden (moet op 2 verschillende tegels steunen)
Het scoren : - de dieren die op je overgebleven tegel staan leveren je punten op - je zoekt de grootste aaneengrenzende keten (enkel orthogonaal, niet diagonaal) in deze kleur in het speelveld en scoort deze punten - heb je 2 verschillende dieren op je resterende tegel, scoor je voor beide dieren de punten - heb je 2 keer hetzelfde dier, dan scoor je de punten van dit dier gewoon dubbel - als je een dier hebt dat niemand anders heeft om te scoren, dan verdubbel je de waarde nog een keer als bonus
Titel : Fantastic park Auteur : Brett J. Gilbert Uitgeverij : Blue orange Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Treasure rush is nog één van die spelletjes in de metalen doosje van Blue orange. Ook dit keer mag u zich verwachten aan de gekende ronde kaarten, meer bepaald 24 dubbelzijdige avonturierkaarten (6 per speler) en 50 schatkaarten. Daarnaast is er 1 houten schatkist en 1 eindpuntkaart.
Deze eindpuntkaart (met het gekende kruis "hier ligt de schat") wordt in het midden van de tafel geplaatst met de schatkist erop. Elke speler neemt z'n avonturierkaarten en legt deze naast elkaar (willekeurige zijden naar boven) op een afstand van ongeveer 5 kaarten van de schat. De schatkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd.
Het spel wordt over meerdere ronden gespeeld. In een ronde wordt de bovenste schatkaart omgedraaid en gaan alle spelers gelijktijdig aan de slag. Ze proberen zo snel mogelijk de afgebeelde weg op de schatkaart na te bouwen met hun persoonlijke avonturierkaarten. De weg moet exact kloppen. De gevraagde voorwerpen moeten in de juiste volgorde zichtbaar zijn en er mogen geen voorwerpen zichtbaar zijn die ook niet op de kaart staan (deze moet je onder de andere kaarten stoppen dan). Je weg moet steeds starten van aan de cirkelkaart en dan over 2,3,4 of 5 avonturierkaarten lopen om bij de eindpuntkaart te belanden.
De speler die denkt dat z'n route klaar is, grijpt zo snel mogelijk de schatkist. Maakte hij geen fouten, dan scoort hij de schatkaart als overwinningspunt. Bij een fout dien je een eerder gewonnen kaart af te geven. De speler die als eerste vijf kaarten weet te verzamelen, wint het spel.
De spelregels voorzien ook nog een variant tot 8 spelers, waarbij er telkens in teams van 2 spelers wordt gespeeld. Er moet dan snel en goed samengewerkt worden om de routes na te bouwen.
Titel : Treasure rush Auteur : Nicolas Bourgoin Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 7+
In Quizoo testen we je kennis van diertjes en je snelheid. Het spel bestaat uit 60 dubbelzijdig bedrukte opdrachtkaarten en vier overzichtskaarten. In het normale spel worden de overzichtskaarten rondom het speelveld (midden tafel) gelegd. Op deze overzichtskaarten zie je alle dieren die in het spel zitten afgebeeld volgens lengte, gewicht, levensduur en snelheid. De opdrachtkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd met de symbolen naar boven.
De bovenste kaart wordt opengedraaid en er komen enkele dieren (3-5) tevoorschijn. De nieuwe bovenste kaart op de trekstapel geeft aan wat de eigenlijke opdracht is. De spelers gaan dan ook zo snel mogelijk op zoek naar het grootste, kleinste, lichtste, zwaarste, snelste, traagste, langstlevende of kortstlevende dier op het kaartje. De spelers duiden zo snel mogelijk met hun vinger het juiste dier aan.
De speler die het juiste antwoord geeft, ontvangt de dierenkaart als punt. De speler die als eerste acht kaarten wint, wint het spel. Bij een fout antwoord dient de speler één van z'n puntenkaarten terug af te geven. Je kan ook een variant spelen waarbij je twee dierenkaarten gelijktijdig opendraait of waarbij je de overzichtskaarten weglaat.
Titel : Quizoo Auteur : Thierry Denoual Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 6+
Go go gelato is een spel dat perfect past in het rijtje Dr. Eureka en andere Top thats. Ook in dit spel gaan 2 tot 4 spelers de snelheidsuitdaging aan om om ter snelste een voorgestelde opdracht tot een goed einde te brengen. Het spel komt met 16 kleurrijke hoorntjes (in 4 kleuren), 12 bollen (in 3 kleuren) en 54 opdrachtkaarten.
Bij aanvang van het spel neemt elke speler een hoorntje van elke kleur en plaatst het bijpassend bolletje op de hoorntjes. Er zijn geen blauwe bollen, dus het blauwe hoorntje blijft leeg. Daarna worden alle opdrachtkaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Bij aanvang van een ronde draait een speler de bovenste kaart open in het midden van de tafel, zodat alle spelers deze goed kunnen zien. De spelers gaan gelijktijdig aan de slag en trachten de afgebeelde combinatie samen te stellen. Ze mogen hiervoor de bollen niet met hun handen aanraken. Ze dienen de bollen over te gieten van het ene in het andere hoorntje. Valt er een bol mag deze ook niet met je handen aangeraakt worden, maar moet je twee hoorntjes gebruiken.
De speler die als eerste de combinatie maakt, roept "go go gelato". De andere spelers controleren de combinatie. Is deze juist wint de speler de opdrachtkaart. Bij een foute combinatie dient hij een eerder gewonnen kaart af te geven. De speler die als eerste vijf kaarten wint, wint het spel. Je kan ervoor opteren om elke ronde terug vanuit de startopstelling te beginnen of door te gaan met de combinatie die je op dat ogenblik voor je hebt staan.
Titel : Go Go Gelato Auteur : Roberto Fraga Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 6+
+ een Schacht in een kaartdoosje is meestal wel de moeite + het spel heeft een mini-economic-engine die op zich wel werkt + het is een race naar de beste kaarten en opdrachten, die erg snel verloopt
- ondanks het feit dat dit een nieuw spel is, lijkt het artwork zo uit de jaren 90 te komen - het speelt vlot, het werkt allemaal wel, maar het is ook niet meer dan dat - qua herspeelbaarheid lijkt me dit niet onmiddellijk de sterkste titel
Conclusie : Das Vermächtnis des Maharaja is een oké kaartspel, dat snel tussendoor gespeeld kan worden. Het ziet er eigenlijk wel niet erg fraai uit, de gebruikte munten en het artwork komen zo uit de vorige eeuw. De iconografie is ietwat aan de kleine kant, de ganse kaart is gevuld met een perkament dat er niet toe doet en de symbolen zijn petieterig klein zodat je ze vanop een afstand moeilijk kan onderscheiden (en zo is een foutje snel gebeurd)
+ het materiaal is oké, maar niet uitzonderlijk + je vindt wel enige uitdaging in het puzzelen met deze moeilijke puzzelstukken + iedereen is gelijktijdig bezig en erg betrokken + qua gevoel heeft dit spel een deftig "Traxx"-gehalte
- het is fijn om een keertje te doen, maar daar blijft het voor mij toch wat bij - het puzzelen is uitdagend, maar voor mij eerder frustrerend - je gaat ongetwijfeld beter worden in dit spel als je de vormen van de puzzelstukken beter kent, maar ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil
Conclusie : Na het lezen van de spelregels en het bekijken van het materiaal leek dit spel wel eens een leuk tussendoortje te kunnen worden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het allemaal wat tegenviel. Op zich straalt het spel nog wel iets uit, maar al gauw heb je het gevoel dat er weinig nieuws onder de zon is bij dit spel. Voor mij komt dit spel persoonlijk zelfs niet aan de enkels van andere tussendoortjes zoals Traxx, Qwixx, Quinto of Keer op keer.
In Maharaja gaan de spelers in een race strijden om de meeste antiquiteiten. Neem je geld in je beurt of koop je een voorwerp? Ben jij de eerste die een set verzamelt, dan scoor jij een collectiekaart. De speler die de meeste punten heeft verzamelt in de vorm van collectiekaarten en antiquiteiten wint het spel.
In het kleine "kaart"doosje vinden we 36 antiquiteitskaarten (6 types in de 6 kleuren), 9 handelskaarten, 15 collectiekaarten, 14 gouden munten (waarde 3) en12 zilveren munten (waarde 1). Schud de antiquiteitskaarten en leg als trekstapel klaar. Trek de bovenste vier kaarten en leg deze als vitrine klaar. Leg de handelskaarten in een aflopende rij in het midden van de tafel (afh. aantal spelers gebruik je bepaalde kaarten wel/niet) en plaats een gouden munt op elke kaart. De collectiekaarten worden gesorteerd per soort en overzichtelijk terzijde gelegd. De startspeler ontvangt 1 gouden en 1 zilveren munt, de andere spelers ontvangen 1 zilveren munt extra.
Het spel verloopt over verschillende ronden. Tijdens een beurt doorloopt de speler volgende fasen : 1) voer een actie uit : de speler kiest uit één van beide acties : - neem een gouden munt : neem de gouden munt van de meest linkse handelskaart waarop nog een munt ligt - koop een antiquiteitskaart : neem een kaart uit de vitrine en betaal de kostprijs (tussen 2 en 4). De kosten worden bepaald door de meest linkse handelskaart waarop nog een gouden munt ligt.
2) neem een collectiekaart (optioneel) : indien je aan de voorwaarde op de collectiekaart voldoet, mag je de kaart nemen. Je mag slechts één kaart per beurt nemen. Je mag deze stap ook uitvoeren als je een gouden munt neemt in fase 1, als je aan de voorwaarde van een kaart voldoet.
3) betaal belastingen : indien je meer dan waarde 8 aan munten hebt, leg je het teveel af.
De lopende ronde eindigt na de beurt waarin de laatste gouden munt van een handelskaart wordt genomen OF de laatste antiquiteitskaart uit de vitrine wordt gekocht. Doorloop de volgende stappen om de volgende ronde voor te bereiden. Verwijder de resterende antiquiteitskaarten (indien deze er nog zijn), trek er vier nieuwe en vorm een nieuwe vitrine (indien dit niet mogelijk is omdat de stapel is uitgeput, eindigt het spel), leg één gouden munt op elke lege handelskaart. De speler die normaal aan de beurt zou zijn, begint de nieuwe ronde.
Einde van het spel : - elke speler legt de antiquiteiten af waarvan hij slecht één exemplaar heeft weten te verzamelen - tel de waarden op van alle resterende antiquiteitskaarten en collectiekaarten De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste antiquiteiten.
De collectiekaarten : Deze vergen het verzamelen van bepaalde antiquiteiten en komen vaak voor in dezelfde vorm maar verschillende waarden, we noemen deze kleine en grote collecties. Je mag er meerdere van dezelfde soort verzamelen, maar als je reeds een grote collectie hebt, mag je de kleine collectie niet meer nemen. Je moet dus het risico nemen en eerst de kleine collectie nemen vooraleer voor de grote te gaan.
Titel : Das vermächtnis des Maharaja Auteur : Michael Schacht Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Met NMBR9 brengt Abacusspiele een spel voort dat in het rijtje met Qwixx, Quinto en vooral Träxx zou passen. De doos omvat 80 puzzelstukken, waarvan telkens 8 stukken met de nummers 0 t.e.m. 9, alsook 20 cijferkaarten (2x de waarden 0 t.e.m. 9). Deze cijferkaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel gelegd en het spel kan beginnen.
Eén van de spelers draait de bovenste cijferkaart om en vernoemt het cijfer op de kaart. Alle spelers krijgen nu een puzzelstuk met het desbetreffende cijfer en gaan dit voor zich leggen. Daarna wordt het volgende kaartje omgedraaid en wordt dit herhaald. Dit gaat zo door tot alle 20 kaarten zijn omgedraaid en elke speler dus 20 puzzelstukken heeft gebruikt.
De puzzelstukken dienen volgens enkele regels geplaatst (gebouwd) worden. - het cijfer van het puzzelstuk moet zichtbaar zijn, maar mag wel georiënteerd worden zoals je wil - op niveau nul (tafel) mogen zo veel stukken liggen als je wil - elk puzzelstuk moet grenzen met één zijde (van één vierkantje) aan een puzzelstuk op hetzelfde niveau (tenzij dit het eerste puzzelstuk op dit niveau is) - als je een puzzelstuk op een hoger niveau plaatst, moet dit volledig ondersteund worden met onderliggende tegels - het puzzelstuk moet ook op minstens twee andere puzzelstukken geplaatst worden en mag dus niet volledig op één stuk gelegd worden
Nadat alle puzzelstukken gelegd zijn, breken de spelers hun bouwsel terug af, niveau per niveau. Je scoort de waarde van de tegel vermenigvuldigt met het niveau waarop de tegel zich bevindt. Op niveau nul scoren alle tegels dus nul punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
+ wat een doos, wat een enorm goed gevulde doos + de miniaturen zijn erg fraai en voor mij persoonlijk een must + speel je liever met de kartonnen fiches? Geen probleem, deze zitten er ook bij + dit spel is een pure worker-placement, maar meaty en heavy, net waar we van houden + het spel heeft een hogere speelduur, maar de tijd vliegt voorbij + het thema is erg grondig uitgewerkt, val je hiervoor dan is het totaal je ding + de spelregels zijn erg lijvig, maar prima geschreven (er is overigens een fantastische Nederlandse vertaling online te vinden) + de vormgeving is fraai, de iconografie erg duidelijk en intuïtief, proficiat Mindclash + eens je bezig bent, is alles zo duidelijk en wordt het een erg toffe puzzel + de diverse arbeiders die hun voordeeltjes hebben, de keuzes die je moet maken, de diverse einddoelen waarop je kan spelen, ...
- de grondstofblokjes zijn niet altijd even duidelijk van elkaar te onderscheiden (afh. de ondergrond waarop ze liggen) - de speelduur zal spelers ook afschrikken, net als de hoeveelheid materiaal en de regels als je die voor een eerste keer moet vatten - de kostprijs van dit spel ligt hoog, erg hoog, het lijkt een beetje standaard te worden, maar je betaalt voor de kwaliteit alleszins
Conclusie : Anachrony bombardeert zich onmiddellijk tot één van mijn persoonlijke favorieten. Ik wil dit spel terug herspelen, en liever snel dan laat. Enerzijds omdat de regels natuurlijk nu nog fris in het geheugen zijn geprent en het dan toch iets handiger is om uit te leggen en te spelen, maar anderzijds gewoon omdat de eerste sessie me zo goed bevallen is. De exosuits zijn machtig om te zien en geven het spel zeker een meerwaarde. Het spel is stevig, maar toch gestroomlijnd. Het tijdreizen lijkt op het eerste zicht complex, maar eens je bezig bent, loopt dit erg vlot en heb je echt het gevoel dat het spel je wil overbrengen. Ik zou je niet aanraden om dit spel blindelings te kopen, daarvoor is het net dat tikje te duur (zeker omdat je het best met de miniaturen koopt), maar probeer het alleszins eens een keertje en beslis dan zelf maar of het iets voor jou is of niet.
+ méér dan fantastisch artwork + een overfunded KS-project, dit wil zeggen héél wat stretchgoals + variatie, variatie, variatie ... door alle mogelijke goden tegen elkaar uit te spelen + herspeelbaarheid is enorm + speelduur is kort, zodat je verschillende potjes na elkaar kan doen + spelregels zijn superkort en superduidelijk + dit spel kan je aan het kleinste kind aanleren, maar is oh zo moeilijk om te winnen + de uitvoering van dit spel is fraai, erg fraai, je laat het zonder problemen op je salontafel staan prijken + ...
- totaal geen negatieve punten op te merken hier
Conclusie : het is wel duidelijk dat ik in de wolken ben (letterlijk en figuurlijk) van dit spel. Santorini is zo'n abstract hebbedingetje dat in elke collectie thuishoort. Ook al ben je niet onmiddellijk fan van het abstracte genre, dan gaat dit spel, door z'n schoonheid je toch bekoren. Het herbergt zo veel mogelijkheden en diversiteit en is toch oh zo simpel om uit te leggen. Elke keer dat je met een unieke combinatie aan goden speelt zal je spel totaal anders zijn, ga je anders moeten denken en je strategie aanpassen. De leuze "30 seconds to teach, a lifetime to master" is volledig van toepassing. Ik zou zelfs durven stellen dat, indien mijn partner me hierbij wil helpen, dit spel meer dan 100 plays zou kunnen halen op een jaar. Dit spel zal op die manier elke euro waard zijn. Moest er al zoiets bestaan als een "seal of excellence van SpinLi", dan gaat Santorini hier zeker mee aan de haal.
+ het artwork is erg fraai en thematisch + de miniatuurtjes zijn fijn, maar ook weer geen must voor de gameplay op zich + het is een relatief toegankelijk familiespel waarvan de moeilijkheidsgraad te vergelijken is met Ticket to Ride + het spel speelt op zich erg vlot, eens je de diverse acties kent, loopt het als een trein
- als je met de volle bezetting speelt, is er te veel downtime, uiteindelijk speelt iedereen z'n beurt volledig apart - de spelregels zijn op zich erg duidelijk, maar gezien de hoeveelheid aan diverse acties en mogelijkheden had een overzichtje of verduidelijkende symboliek op het speelbord erg handig (een must!) geweest - qua herspeelbaarheid weet ik het niet zo goed met deze titel, het lijkt me vaak hetzelfde te zijn - de speelduur is volgens mij enkel met drie spelers in verhouding tot het speelplezier (misschien lukt vier ook nog als iedereen stevig doorspeelt)
Conclusie : In the name of Odin is één van de Essen-titels die redelijk lang is blijven liggen ondanks het feit dat het een erg toegankelijk spel is. Ik ben wel erg blij dat ik hem eindelijk op tafel heb gekregen en ik heb me zeker wel geamuseerd. We speelden met de volle bezetting en dan kom je al gauw de sterkere en mindere punten te weten. Het spel is toegankelijk, echt wel gericht op de niet-veelspeler ook, maar zal ook zeker liefhebbers weten te boeien. Of het echter een blijvertje is, dat durf ik te betwijfelen, daarvoor omvat het spel misschien net iets te weinig. Het grootste probleem vond ik de wachttijden tussen de beurten. Elke speler speelt z'n beurt volledig af vooraleer de volgende speler aan de beurt is en je beurt is niet één actie, maar kan wel wat zaken omvatten. Je kan wel enigszins anticiperen en op voorhand je acties plannen, maar vaak wordt dit nog in de war gestuurd doordat iemand anders met je favoriete gebouw weg is of net op raid is gegaan en net die kaart heeft weggenomen waarvoor je ging. Liefhebbers van het thema kan ik het wel aanbevelen om een keertje te genieten van het prachtige artwork en vooral de eigenschappen van de gebouwen en helden trachten te combineren. Solide ... ja, slecht ... zeker niet, altijd zin om dit te spelen ... dat nu ook weer niet!
+ zéér kwalitatief materiaal + speelbaar vanaf jonge leeftijd, maar ook boeiend voor de veelspeler + supersnel tussendoortje dat zeker weet te boeien + interessant keuzesysteem om de tegels te veroveren + beetje puzzelen, beetje dominoën, dat beviel ons wel + korte spelregels, je bent onmiddellijk bezig + variantjes voorzien voor extra punten, gooi ze gelijk in de strijd zou ik zeggen + je kan dit spel zelfs 2 keer in het Nederlands aanschaffen, Blue orange heeft de internationale versie (met Nederlandstalige spelregels incluis), WGG heeft de Nederlandstalige versie.
- voor de die-hards sowieso te weinig inhoud (maar dat wil dit spel ook helemaal niet pretenderen)
Conclusie : ons is Kingdomino absoluut bevallen. Het is een charmant tussendoortje met kwalitatief stevig materiaal. Het oogt mooi, is kleurrijk, snel uitgelegd en nog sneller gespeeld. Dit is het perfecte tussendoortje of spel om niet-spelers te overtuigen. Iedereen gaat zich toch op zijn manier geamuseerd hebben bij dit spel. Het puzzelaspect is fijn, maar niet overheersend en vooral het tegel-neem-systeem leent zich tot hergebruik in andere "grotere" spellen. Ik kan je enkel aanraden om dit spel een keertje op tafel te gooien, het is alleszins geen verloren tijd. Op beurzen lijkt mij dit het perfecte demo-spel.
The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games) :
+ als Feld-fan kunnen we dat enkel als positief puntje neerpennen + Feld brengt dit keer een a-typisch Feld-spel, met toch de gekende Feld-ingrediënten + het race-aspect van het spel is wel tof, je moet echt optimaliseren, want elke actie telt + er zijn héél erg veel mogelijkheden en routes naar de overwinning volgens mij + er is al bij aanvang van het spel discussie over de speciale eigenschappen van de boottegels die elke speler heeft, maar toch komt alles netje bij elkaar + gelukkig is het spel relatief kort, want AP loert achter de hoek + het materiaal is rijkelijk aanwezig, kleurrijk en speelt lekker
- de speciale eigenschappen van de boottegels zullen wel uitgebalanceerd zijn, maar er is wel het risico dat het ene makkelijker te spelen is als de andere, of dat de situatie zich meer leent tot de ene dan de andere eigenschap - het speelbord durft wel héél druk te worden met al die kleurtjes, als je te veel gaat nadenken, dan zie je sowieso scheel - het is de bedoeling dat je buiten je beurt je acties al overdenkt, maar afhankelijk van de situatie kan héél wat veranderen, dit leidt toch wel tot wat AP - in ons exemplaar zat een drukfoutje in de groene opdrachttegels waar er één kant niet bedrukt was (erg raar en nog nooit meegemaakt, het lijkt me ook raar dat dit enkel bij mijn exemplaar zou zijn) - het opbouwen van het speelbord is al een moeilijke puzzel op zich, dat is de tol die je betaalt voor een modulair speelbord dat je dan toch probeert op te bouwen zoals in het voorbeeld
Conclusie : The oracle of Delphi is een typische euro met als extraatje het race-aspect. En het is volgens mij nu net dat aspect dat ervoor zorgt dat ook niet-Feld-fans dit spel absoluut ook een keer moeten proberen. Het vechten tegen de monsters is een lichte sluier Ameritrash, maar je kan ook op andere manieren zorgen dat je sowieso wint, dat kost tijd en is je eigen keuze. Het spel heeft zeker een leercurve en de mogelijkheden zijn enorm, zeker omdat het bord er telkens helemaal anders zal uitzien. De speciale eigenschappen van de boottegels gaan je ook in een bepaalde speelstijl duwen, dus elk spel zal anders zijn. Ik ben alleszins fan van dit spel en leg het graag meer op tafel. Maar het is in mijn ogen niet de beste Feld, daar moet het nog opboksen tegen andere kleppers à la Burgundy en Trajan.
+ prachtig geïllustreerde unieke kaarten + fraaie dobbelstenen + de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar (5 spelers, slechts 2 punten tussen winnaar en laatste) + het verdelen van de buit is een erg fijn systeem vind ik persoonlijk + zelfs met de volle bezetting is de speelduur nog oké (maar misschien iets te lang voor een tussendoortje) + de gebruikte iconografie is even wennen, maar nadien erg duidelijk, bovendien worden alle kaarten netjes overlopen op de achterkant van de spelregels
- de geld- en puntenfiches zijn oké, maar in vergelijking met de kaarten en dobbelstenen wat minnetjes - de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar dat je je afvraagt of het er toe doet wat je eigenlijk doet tijdens het spel - het verdelen van de buit is een fijn systeem, maar kan wel wat AP in de hand werken, als je buit gestolen wordt, moet je helemaal overnieuw gaan denken over de situatie die op dat ogenblik op tafel ligt - tijdens je eerste spel lijkt de iconografie wel wat overheersend
Conclusie : Als ik een tip mag geven, als je dit spel voor de eerste keer speelt, laat je het allemaal even gebeuren. Overloop elke kaart pas als deze in het spel komt en dan heb je geen last meer met de iconografie. Thief's market heeft een erg fijn verdeelsysteem van de buit, soms gebeuren er extreem interessante dingen. Je moet je keuze ook erg goed overwegen aangezien elk puntje echt wel telt. Ga je op lange termijn werken of op korte termijn? Ik weet nog niet welke het meest succesvol is, maar het zal spannend zijn. Hou altijd in je achterhoofd dat de punten het belangrijkste zijn, dus te extreem opbouwen is er hier niet bij. Af en toe kan het ook een beetje frustrerend zijn als je buit telkens weer wordt gestolen, maar dan wordt ook plotsklaps de centrale buit weer veel interessanter. Ik ga het dan ook bij dit woord houden voor dit spel "interessant". Ik heb er persoonlijk plezier aan beleefd, maar of het als tussendoortje op tafel komt, daar heb ik mijn twijfels over. Het spel zit zo in een schemerzone wat dat betreft, te kort en te beperkt voor een deftig spel, te lang en complex voor het snelle tussendoortje.
The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games)
Het heeft z'n tijd geduurd vooraleer we het nieuwste spel van Stefan Feld in handen kregen. Uiteraard waren we zeer geïnteresseerd in deze titel en als je de beschrijving leest, het materiaal overschouwt of de spelregels doorneemt, dan begrijp je ook waarom. Feld doet met dit spel een keertje iets anders, geen punten-salade zoals collega-recensent Tom Vasel zegt, maar een race. Een race om als eerste aan de 12 opdrachten die Zeus je oplegt te voldoen. Bouw 3 heiligdommen, breng 3 offers, richt 3 standbeelden op en versla 3 monsters. De speler die hierin het eerste slaagt en dan zich naar het Zeusbeeld haast, wint naar alle waarschijnlijkheid dit spel. Naar alle waarschijnlijkheid want meerdere spelers kunnen in dezelfde ronde eventueel hierin slagen en dan zijn er enkele tie-breakers die over winst of verlies oordelen.
Het materiaal in de doos is kleurrijk, erg fraai en bovendien zit het Feldsgewijs goed vol. Een overzicht : 12 bordtegels, 6 stadstegels, 12 eilandtegels, 34 gunstfiches (betaalmiddel in dit spel), 48 zeusfiches (in de spelerskleuren), 8 scheepstegels (voor veranderlijke en unieke starteigenschappen), 4 schilden, 1 Zeusfiguur, 24 offers, 6 tempels, 24 monsters, 18 standbeelden, 24 goden, 12 heiligdommen, 4 schepen, 12 orakeldobbelstenen, 1 titaandobbelsteen, 1 gevechtsdobbelsteen, 42 wondekaarten, 30 orakelkaarten, 18 metgezelkaarten, 4 overzichtskaarten en 4 spelersborden. Het zou ons te ver leiden om al dit materiaal te gaan bespreken, maar dit staat erg netjes in de spelregels uitgelegd, alsook de opstelling van het spel. De spelregels verdienen overigens een speciale vermelding. Ondanks het feit dat het 12 pagina's telt (maar 12!), zijn er daarvan slechts 2 die effectief de acties moeten uitleggen die je kan gaan uitvoeren. Bovendien staat alles netjes afgebeeld op je spelersbord en overzichtje, dus je gaat er zo mee weg zijn. Er is ook nog een overzicht voorzien van alle mogelijke kaarten en ander materiaal met bijhorende info (super duidelijk). Ik vermeld er nog graag bij dat het speelbord willekeurig wordt samengesteld, dus samen met de variabele spelerseigenschappen, de veranderlijke tegels en de diverse kaarten in het spel gaat dit je reis telkens totaal anders maken en zelfs anders laten aanvoelen.
Het spel wordt gespeeld in ronden, waarin elke speler beurtelings 1 beurt heeft. Elke beurt bestaat dan weer uit 3 fasen (waarbij vooral de 2de telt, de anderen zijn erg kort). 1) Controleer je wondekaarten : - heb je 3 of meer gelijkgekleurde wondekaarten of 6 of meer wondekaarten in totaal, dan moet je aan je beurt verzaken en 3 wondekaarten naar keuze afleggen - heb je 0 wondekaarten, dan mag je 2 gunstfiches nemen of 1 god 1 stap vooruit zetten op je spelersbord - in de andere gevallen (meestal) gebeurt er gewoon niets 2) Voer je acties uit : - gebruik je 3 orakeldobbelstenen - gebruik eventueel 1 van je orakelkaarten (deze kaarten tonen gewoon dezelfde kleuren als die van de dobbelstenen). Je mag slechts 1 kaart per beurt gebruiken, deze wordt getapt en aan het einde van je beurt afgelegd - je mag de speciale godenacties gebruiken van goden die tot op het hoogste niveau van het spoor zijn geraakt 3) Eindig je beurt : - gooi je orakeldobbelstenen en zeg luidop welke kleuren je gegooid hebt. De andere spelers (enkel de andere) mogen 1 van hun goden 1 stap vooruit zetten op het spoor (op voorwaarde dat deze god al vertrokken is, goden die op de onderste tree staan mogen niet verzet worden) - indien je de laatste speler bent, gooi je ook de titaandobbelsteen. Gooi je een 6, nemen alle spelers 2 wondekaarten. Bij elke andere waarde wordt er vergeleken met de schildwaarde van de spelers. Is de titaan sterker, dan neemt de bewust speler 1 wondekaart.
De acties die je in dit spel kan ondernemen zijn kleurgerelateerd of niet. Je moet hiervoor kijken naar de kleur van je orakeldobbelstenen of orakelkaarten. Een overzicht van de niet-kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen naar keuze - trek 1 orakelkaart - neem 2 gunstfiches - bekijk 2 dichte eilandtegels en leg ze terug op hun plaats
Een overzicht van de kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen in de aangegeven kleur. Je kan dobbelstenen herkleuren door het afgeven van gunstfiches (volg het orakel wijzerszin) - schip verplaatsen : je moet je beweging eindigen op de kleur die je gebruikte (standaard kan je 3 vakken ver varen, maar dit kan door talloze bonussen verlengd worden) - monster bevechten : gooi de gevechtsdobbelsteen en tel de waarde van je schild erbij. Versla je het monster met waarde 9? Zo niet, kan je een gunstfiche afgeven om een nieuwe vechtronde te starten, het monster zakt dan met waarde 1. Je kan dit zo vaak herhalen als je wil (kan). Indien je het monster verslaat, leg je het op je spelersbord en verwijder je de opdracht en ontvangt de bonus. Gooi je trouwens een nul tijdens een gevecht moet je verplicht 1 wondekaart nemen. (mini-regeltje dat je misschien zou vergeten) - eiland ontdekken : je moet naast het eiland staan met je schip en de dobbelsteen gebruiken in de kleur van het eiland, draai de tegel om. Is het een plaats waar jij mag bouwen, dan zet je er een heiligdom, leg je deze opdracht af en krijg je de bonus. Is het geen eiland waar je kan bouwen, ontvang je de bonus van het eiland (zijnde 4 gunstfiches of 2 orakelkaarten of goden 3 stappen verzetten of je wondekaarten in een kleur afleggen en je schild opwaarderen) - heiligdom bouwen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het eilandveld en plaats je tempel op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus - offer inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het offer op een aangrenzend veld naast je schip en stop het offer in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren). - offer brengen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van de tempel waaraan je offert (zelfde kleur als offer trouwens) en leg het offer bij de tempel. Verwijder de opdracht en ontvang de aangegeven bonus. - standbeeld inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het standbeeld op een aangrenzend veld
naast je schip en stop het standbeeld in je voorraad (je moet hiervoor wel
plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren). - standbeeld oprichten : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het aangrenzend standbeeldeiland, zet een standbeeld uit je scheepsvoorraad op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus. - wondekaarten afleggen : leg alle wondekaarten af in de kleur van de gebruikte dobbelsteen - god vooruitzetten : zet de god in de kleur van de gebruikte dobbelsteen 1 stap vooruit op het godenspoor
De orakelkaarten tonen overigens gewoon de kleuren van de dobbelstenen en kunnen voor de bovenstaande acties gebruikt worden. De goden hebben elk hun eigenschap die gebruikt kan worden zo gauw de godenstenen op de bovenste rij van het spoor liggen. Na gebruik worden de goden terug op de onderste rij geplaatst. Hun voordelen zijn de volgende : - Poseidon : verplaats je schip naar een plaats naar keuze op het speelbord - Artemis : draai een dichte eilandtegel om en neem de bijbehorende beloning - Ares : ligt je schip aangrenzend aan een monster, dan versla je het zonder te vechten, voer de actie voor de rest zoals normaal uit - Apollon : trek 1 orakelkaart, deze beurt mag je je dobbelstenen en kaart gebruiken als een kleur naar keuze - Aphrodite : leg al je wondekaarten af - Hermes : ligt je schip naast een stadstegel, dan neem je een standbeeld van een stadstegel naar keuze en scheep je deze in Als alternatief aan deze acties mag je er ook steeds voor kiezen om je god op de onderste rij te leggen en een orakelkaart te nemen.
De metgezelkaarten krijg je als bonus voor het verslaan van een monster, ze leveren je volgende voordelen op : - verplaats je schild éénmalig 2 stappen naar rechts, leg alle wondekaarten van de aangegeven kleur af - trek éénmalig 1 orakelkaart en je mag vanaf nu de dobbelsteen in de aangegeven kleur als joker gebruiken (voor eender welke kleur) - als je opteert voor de actie schip verplaatsen, mag je je schip 3 stappen verder verplaaatsen
Gunstfiches kunnen gebruikt worden om je dobbelstenen te herkleuren, om je vaarbereik telkens met 1 stap te verhogen en om een nieuwe vechtronde te initiëren bij een gevecht met een monster.
De bonussen voor het uitvoeren van opdrachten zijn : - zet 1 god 1 stap vooruit op het spoor - neem een metgezelkaart naar keuze in de kleur van het opgerichte standbeeld - neem 3 gunstfiches - neem 1 uitrustingskaart (deze ga ik niet overlopen, staan netjes in het spelregelboek)
Titel : The oracle of Delphi Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : TMG/Pegasus spiele/999 games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 70-100 min. Leeftijd : 12+
In Thief's market gaan de spelers zich onderdompelen in de onderwereld. Gedrocht, gespuis, krapuul, ... het zijn je beste vrienden in dit spel. Je gaat letterlijk stelen bij je medespelers om de grootste en meest waardevolle gangsters aan je ploegje ongeregeld toe te voegen. Elke schavuit gaat je een specifiek voordeel opleveren, zij het punten, mogelijkheden om dobbelstenen aan te passen, te zondigen tegen de reguliere spelregels, enzovoort. De speler die aan het einde van het spel het meeste invloed heeft verzameld in de vorm van invloedsfiches en handlangers die invloed hebben, wint het spel.
In het doosje (formaat Flip city, Harbour, Cthulhu realms) vinden we 5 spelersoverzichten, 13 custom dobbelstenen, 33 geldfiches, 33 invloedsfiches, een startspelermarker en 49 gespuiskaarten. Elke speler krijgt een spelersoverzicht, 1 goudfiche en diegene die als laatste iets heeft gestolen de startspelermarker. De kaarten worden per soort (A,B,C) geschud en als trekstapels klaargelegd. Van de A-stapel worden alvast 5 kaarten opengelegd als vitrine. Afhankelijk van het aantal spelers neemt de startspeler 13/11/10 dobbelstenen (voor 5/4/3 spelers) op handen. Het spel kan al beginnen!
De dobbelstenen tonen op vier zijden, de vier verschillende kleuren edelstenen in het spel, één zijde met goudsymbool en één zijde met invloedssymbool.
Het spel verloopt over verschillende ronden, waarbij elke ronde bestaat uit 2 fasen : 1) de buit verdelen : De startspeler gooit de dobbelstenen en voegt de startspelermarker aan dit aanbod toe. Daarna neemt hij een willekeurig aantal van deze objecten bij zich. Daarna heeft de volgende speler (klokwijzerzin) de keuze om ook iets uit het aanbod te nemen OF alles te stelen wat een andere speler reeds nam. Indien hij dit doet, moet hij minstens één object van het gestolen goed terug in het midden van de tafel leggen (dobbelstenen worden dan hergooid). De rest legt hij voor zich neer, dit brengt met zich mee dat je niet mag stelen van een speler die één object voor zich heeft liggen. Zo gauw elke speler iets voor zich heeft liggen, is alles verdeeld en gaan we over tot fase 2. 2) aankopen doen : Vertrekkende van de (eventueel nieuwe) startspeler kunnen de spelers met hun dobbelstenen het gespuis uit de vitrine kopen. Op de zijkant van de kaart staat aangegeven welke edelstenen de speler moet afgeven. Een goudfiche wordt aanzien als een joker en kan voor elke kleur edelsteen doorgaan. Let wel, dobbelstenen met een goudsymbool mogen nog niet ingezet worden als zijnde goud. In principe mag elke speler slechts max. 1 kaart aanschaffen, tenzij hij over een eerder gekochte kaart beschikt die dit tegenspreekt. Zo gauw alle spelers de kans hadden om een kaart te kopen, ruilen de spelers die nog een dobbelsteen hebben met een goudsymbool of invloedssymbool deze in voor respectievelijk goudfiches (die in de volgende ronde wel als joker gebruikt kunnen worden) en invloedsfiches. De vitrine met kaarten wordt aangevuld. Indien er onvoldoende kaarten van een soort zijn om aan te vullen, worden 5 kaarten van de volgende stapel gebruikt (er zijn op dat moment meer dan 5 kaarten beschikbaar). Alle dobbelstenen (ook de niet-gebruikte) worden afgegeven en er volgt een nieuwe ronde, tenzij er onvoldoende C-kaarten zijn om de vitrine aan te vullen.
Als de vitrine niet aangevuld kan worden, eindigt het spel en scoort de speler met de meeste invloed op z'n kaarten nog 3 invloedsfiches, de tweede speler scoort er nog 1. De speler met het meeste goudfiches krijgt ook nog 3 invloedsfiches, er is geen tweede plaats. Bij gelijkstand scoor je één invloed minder. De speler tellen al hun invloed op (fiches en kaarten) en de speler met het meeste invloed wint!
De 49 kaarten zijn allen uniek en herbergen een unieke eigenschap. Al deze eigenschappen staan netjes opgelijst op de achterkant van de spelregels en in het kort op de spelersoverzichten. De meest voorkomende zijn : - ruil een bepaalde edelsteen in tegen een andere kleur - scoor X aantal punten aan het einde van het spel - indien je dobbelsteen inruilt met goud/invloedsymbool krijg je één goud/invloedsfiche extra - krijg invloedsfiche afh. van het aantal ingeruilde edelstenen/dobbelstenen/...
Titel : Thief's market Auteur : Dave Chalker Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 30-50 min. Leeftijd : 14+
Het bordspel Mysterium was vorig speeljaar één van de grotere hits. Het coöperatieve spel waarin één speler als geest hints geeft aan allerhande helderzienden om gezamenlijk op zoek te gaan naar de moordenaar, de plaats en het moordwapen en dit binnen een tijdspanne van 7 uur. Nu brengt de digitale cel van Asmodée het spel naar de tablet op iOS, Android en PC.
In de persmededeling sprak men van de volgende zaken : - een paranormaal-geïnspireerd thema, vertrekkende vanuit het bordspel met gemoderniseerde en oogverblindende illustraties en animaties - het interpreteren van afbeeldingen en dynamische discussies - volledig coöperatief onderzoek, iedereen wint of iedereen verliest - asymmetrisch spel, 2 rollen die totaal anders aanvoelen - sterke en intrigerende verhaallijn - hoge herspeelbaarheid, grote keuze tussen kaarten en overeenkomsten - gebruiksvriendelijke interface met beschikbare spelregels en aanpasbaarheid van de moeilijkheidsgraad
Voldoet dit spel nu aan al die bovenstaande beloftes, we gaan hier even dieper op in en vertrekken vooral vanuit het bordspel, wat uiteindelijk onze core-business is. Qua graphics en animatie kunnen we erg snel en duidelijk zijn, die zijn erg mooi. Natuurlijk was hier niet zo veel uitdaging te zoeken, want de kaarten en afbeeldingen uit het spel konden gewoon behouden blijven. Er is wel dat beetje extra door de geluiden die er op zijn geplakt. Op de website van Asmodée kon je overigens ook een soundtrack downloaden die je bij een speelsessie kan afspelen, dus dat brengt beiden netjes terug in balans.
Qua spelverloop en werking van de app hebben we geen foutjes of oneffenheden kunnen vaststellen. Het verloopt allemaal zeer vlot en een potje kan je wel erg snel afwerken. Het enige wat me wel tegen de borst stoot is dat de grootste kracht van het bordspel, nl. de al-dan-niet-onderlinge communicatie hier volledig wegvalt. In de multiplayer kan je via een soort chatsessie wel communiceren met de anderen waarmee je speelt, maar dit werkt toch niet zoals je rond een tafel zit. Het doel en de manier van werken zijn natuurlijk identiek, maar de charme van het bordspel is nu net dat je als geest de anderen hoort sukkelen, filosoferen en er totaal naast zitten.
Als je met de multiplayer aan de slag wil, zal je je wel even moeten aanmelden op de Asmodée digitale website om een account aan te maken. Op zich logisch en overzichtelijk en bovendien niet moeilijk om dit te doen, maar het had fijn geweest als je hier gewoon ook als een soort van gast had kunnen deelnemen aan speelsessies. Dat bespaart toch wat gedoe en zou velen misschien sneller aanzetten om deel te nemen.
Conclusie : Mysterium blijft er op de app even indrukwekkend uitzien, speelt erg vlot en ademt zeker het thema volledig uit. Maar ... de grote kracht van discussie, non-verbale communicatie en onderlinge spanning gaat wel wat verloren. Bovendien spitst de IA van de app zich erg toe op overeenkomstige voorwerpen op de kaarten, wat in realiteit vaak gewoon niet mogelijk is. Je gaat het spel kunnen aanpassen aan je deelnemersveld als je het bordspel speelt en gaat ook hints en tips geven die inhoudelijk met de kaarten te maken hebben of ik ken zelfs spelers die zich vooral bezighouden met overeenkomstige kleuren (wat ik persoonlijk wat flauw vind). De app werkt wel erg goed en is zeker z'n geld waard ... maar als je er de tijd en het gezelschap voor hebt, zou ik altijd het bordspel prefereren.
Titel : Mysterium Platform : iOS/Android/PC Ontwikkelaar : Playsoft Uitgeverij : Asmodée digital Prijs : 7 euro