Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-01-2017
Thief's market (TMG)
In Thief's market gaan de spelers zich onderdompelen in de onderwereld. Gedrocht, gespuis, krapuul, ... het zijn je beste vrienden in dit spel. Je gaat letterlijk stelen bij je medespelers om de grootste en meest waardevolle gangsters aan je ploegje ongeregeld toe te voegen. Elke schavuit gaat je een specifiek voordeel opleveren, zij het punten, mogelijkheden om dobbelstenen aan te passen, te zondigen tegen de reguliere spelregels, enzovoort. De speler die aan het einde van het spel het meeste invloed heeft verzameld in de vorm van invloedsfiches en handlangers die invloed hebben, wint het spel.
In het doosje (formaat Flip city, Harbour, Cthulhu realms) vinden we 5 spelersoverzichten, 13 custom dobbelstenen, 33 geldfiches, 33 invloedsfiches, een startspelermarker en 49 gespuiskaarten. Elke speler krijgt een spelersoverzicht, 1 goudfiche en diegene die als laatste iets heeft gestolen de startspelermarker. De kaarten worden per soort (A,B,C) geschud en als trekstapels klaargelegd. Van de A-stapel worden alvast 5 kaarten opengelegd als vitrine. Afhankelijk van het aantal spelers neemt de startspeler 13/11/10 dobbelstenen (voor 5/4/3 spelers) op handen. Het spel kan al beginnen!
De dobbelstenen tonen op vier zijden, de vier verschillende kleuren edelstenen in het spel, één zijde met goudsymbool en één zijde met invloedssymbool.
Het spel verloopt over verschillende ronden, waarbij elke ronde bestaat uit 2 fasen : 1) de buit verdelen : De startspeler gooit de dobbelstenen en voegt de startspelermarker aan dit aanbod toe. Daarna neemt hij een willekeurig aantal van deze objecten bij zich. Daarna heeft de volgende speler (klokwijzerzin) de keuze om ook iets uit het aanbod te nemen OF alles te stelen wat een andere speler reeds nam. Indien hij dit doet, moet hij minstens één object van het gestolen goed terug in het midden van de tafel leggen (dobbelstenen worden dan hergooid). De rest legt hij voor zich neer, dit brengt met zich mee dat je niet mag stelen van een speler die één object voor zich heeft liggen. Zo gauw elke speler iets voor zich heeft liggen, is alles verdeeld en gaan we over tot fase 2. 2) aankopen doen : Vertrekkende van de (eventueel nieuwe) startspeler kunnen de spelers met hun dobbelstenen het gespuis uit de vitrine kopen. Op de zijkant van de kaart staat aangegeven welke edelstenen de speler moet afgeven. Een goudfiche wordt aanzien als een joker en kan voor elke kleur edelsteen doorgaan. Let wel, dobbelstenen met een goudsymbool mogen nog niet ingezet worden als zijnde goud. In principe mag elke speler slechts max. 1 kaart aanschaffen, tenzij hij over een eerder gekochte kaart beschikt die dit tegenspreekt. Zo gauw alle spelers de kans hadden om een kaart te kopen, ruilen de spelers die nog een dobbelsteen hebben met een goudsymbool of invloedssymbool deze in voor respectievelijk goudfiches (die in de volgende ronde wel als joker gebruikt kunnen worden) en invloedsfiches. De vitrine met kaarten wordt aangevuld. Indien er onvoldoende kaarten van een soort zijn om aan te vullen, worden 5 kaarten van de volgende stapel gebruikt (er zijn op dat moment meer dan 5 kaarten beschikbaar). Alle dobbelstenen (ook de niet-gebruikte) worden afgegeven en er volgt een nieuwe ronde, tenzij er onvoldoende C-kaarten zijn om de vitrine aan te vullen.
Als de vitrine niet aangevuld kan worden, eindigt het spel en scoort de speler met de meeste invloed op z'n kaarten nog 3 invloedsfiches, de tweede speler scoort er nog 1. De speler met het meeste goudfiches krijgt ook nog 3 invloedsfiches, er is geen tweede plaats. Bij gelijkstand scoor je één invloed minder. De speler tellen al hun invloed op (fiches en kaarten) en de speler met het meeste invloed wint!
De 49 kaarten zijn allen uniek en herbergen een unieke eigenschap. Al deze eigenschappen staan netjes opgelijst op de achterkant van de spelregels en in het kort op de spelersoverzichten. De meest voorkomende zijn : - ruil een bepaalde edelsteen in tegen een andere kleur - scoor X aantal punten aan het einde van het spel - indien je dobbelsteen inruilt met goud/invloedsymbool krijg je één goud/invloedsfiche extra - krijg invloedsfiche afh. van het aantal ingeruilde edelstenen/dobbelstenen/...
Titel : Thief's market Auteur : Dave Chalker Uitgeverij : TMG Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 30-50 min. Leeftijd : 14+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".