Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-01-2017
The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games)
Het heeft z'n tijd geduurd vooraleer we het nieuwste spel van Stefan Feld in handen kregen. Uiteraard waren we zeer geïnteresseerd in deze titel en als je de beschrijving leest, het materiaal overschouwt of de spelregels doorneemt, dan begrijp je ook waarom. Feld doet met dit spel een keertje iets anders, geen punten-salade zoals collega-recensent Tom Vasel zegt, maar een race. Een race om als eerste aan de 12 opdrachten die Zeus je oplegt te voldoen. Bouw 3 heiligdommen, breng 3 offers, richt 3 standbeelden op en versla 3 monsters. De speler die hierin het eerste slaagt en dan zich naar het Zeusbeeld haast, wint naar alle waarschijnlijkheid dit spel. Naar alle waarschijnlijkheid want meerdere spelers kunnen in dezelfde ronde eventueel hierin slagen en dan zijn er enkele tie-breakers die over winst of verlies oordelen.
Het materiaal in de doos is kleurrijk, erg fraai en bovendien zit het Feldsgewijs goed vol. Een overzicht : 12 bordtegels, 6 stadstegels, 12 eilandtegels, 34 gunstfiches (betaalmiddel in dit spel), 48 zeusfiches (in de spelerskleuren), 8 scheepstegels (voor veranderlijke en unieke starteigenschappen), 4 schilden, 1 Zeusfiguur, 24 offers, 6 tempels, 24 monsters, 18 standbeelden, 24 goden, 12 heiligdommen, 4 schepen, 12 orakeldobbelstenen, 1 titaandobbelsteen, 1 gevechtsdobbelsteen, 42 wondekaarten, 30 orakelkaarten, 18 metgezelkaarten, 4 overzichtskaarten en 4 spelersborden. Het zou ons te ver leiden om al dit materiaal te gaan bespreken, maar dit staat erg netjes in de spelregels uitgelegd, alsook de opstelling van het spel. De spelregels verdienen overigens een speciale vermelding. Ondanks het feit dat het 12 pagina's telt (maar 12!), zijn er daarvan slechts 2 die effectief de acties moeten uitleggen die je kan gaan uitvoeren. Bovendien staat alles netjes afgebeeld op je spelersbord en overzichtje, dus je gaat er zo mee weg zijn. Er is ook nog een overzicht voorzien van alle mogelijke kaarten en ander materiaal met bijhorende info (super duidelijk). Ik vermeld er nog graag bij dat het speelbord willekeurig wordt samengesteld, dus samen met de variabele spelerseigenschappen, de veranderlijke tegels en de diverse kaarten in het spel gaat dit je reis telkens totaal anders maken en zelfs anders laten aanvoelen.
Het spel wordt gespeeld in ronden, waarin elke speler beurtelings 1 beurt heeft. Elke beurt bestaat dan weer uit 3 fasen (waarbij vooral de 2de telt, de anderen zijn erg kort). 1) Controleer je wondekaarten : - heb je 3 of meer gelijkgekleurde wondekaarten of 6 of meer wondekaarten in totaal, dan moet je aan je beurt verzaken en 3 wondekaarten naar keuze afleggen - heb je 0 wondekaarten, dan mag je 2 gunstfiches nemen of 1 god 1 stap vooruit zetten op je spelersbord - in de andere gevallen (meestal) gebeurt er gewoon niets 2) Voer je acties uit : - gebruik je 3 orakeldobbelstenen - gebruik eventueel 1 van je orakelkaarten (deze kaarten tonen gewoon dezelfde kleuren als die van de dobbelstenen). Je mag slechts 1 kaart per beurt gebruiken, deze wordt getapt en aan het einde van je beurt afgelegd - je mag de speciale godenacties gebruiken van goden die tot op het hoogste niveau van het spoor zijn geraakt 3) Eindig je beurt : - gooi je orakeldobbelstenen en zeg luidop welke kleuren je gegooid hebt. De andere spelers (enkel de andere) mogen 1 van hun goden 1 stap vooruit zetten op het spoor (op voorwaarde dat deze god al vertrokken is, goden die op de onderste tree staan mogen niet verzet worden) - indien je de laatste speler bent, gooi je ook de titaandobbelsteen. Gooi je een 6, nemen alle spelers 2 wondekaarten. Bij elke andere waarde wordt er vergeleken met de schildwaarde van de spelers. Is de titaan sterker, dan neemt de bewust speler 1 wondekaart.
De acties die je in dit spel kan ondernemen zijn kleurgerelateerd of niet. Je moet hiervoor kijken naar de kleur van je orakeldobbelstenen of orakelkaarten. Een overzicht van de niet-kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen naar keuze - trek 1 orakelkaart - neem 2 gunstfiches - bekijk 2 dichte eilandtegels en leg ze terug op hun plaats
Een overzicht van de kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen in de aangegeven kleur. Je kan dobbelstenen herkleuren door het afgeven van gunstfiches (volg het orakel wijzerszin) - schip verplaatsen : je moet je beweging eindigen op de kleur die je gebruikte (standaard kan je 3 vakken ver varen, maar dit kan door talloze bonussen verlengd worden) - monster bevechten : gooi de gevechtsdobbelsteen en tel de waarde van je schild erbij. Versla je het monster met waarde 9? Zo niet, kan je een gunstfiche afgeven om een nieuwe vechtronde te starten, het monster zakt dan met waarde 1. Je kan dit zo vaak herhalen als je wil (kan). Indien je het monster verslaat, leg je het op je spelersbord en verwijder je de opdracht en ontvangt de bonus. Gooi je trouwens een nul tijdens een gevecht moet je verplicht 1 wondekaart nemen. (mini-regeltje dat je misschien zou vergeten) - eiland ontdekken : je moet naast het eiland staan met je schip en de dobbelsteen gebruiken in de kleur van het eiland, draai de tegel om. Is het een plaats waar jij mag bouwen, dan zet je er een heiligdom, leg je deze opdracht af en krijg je de bonus. Is het geen eiland waar je kan bouwen, ontvang je de bonus van het eiland (zijnde 4 gunstfiches of 2 orakelkaarten of goden 3 stappen verzetten of je wondekaarten in een kleur afleggen en je schild opwaarderen) - heiligdom bouwen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het eilandveld en plaats je tempel op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus - offer inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het offer op een aangrenzend veld naast je schip en stop het offer in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren). - offer brengen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van de tempel waaraan je offert (zelfde kleur als offer trouwens) en leg het offer bij de tempel. Verwijder de opdracht en ontvang de aangegeven bonus. - standbeeld inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het standbeeld op een aangrenzend veld
naast je schip en stop het standbeeld in je voorraad (je moet hiervoor wel
plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren). - standbeeld oprichten : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het aangrenzend standbeeldeiland, zet een standbeeld uit je scheepsvoorraad op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus. - wondekaarten afleggen : leg alle wondekaarten af in de kleur van de gebruikte dobbelsteen - god vooruitzetten : zet de god in de kleur van de gebruikte dobbelsteen 1 stap vooruit op het godenspoor
De orakelkaarten tonen overigens gewoon de kleuren van de dobbelstenen en kunnen voor de bovenstaande acties gebruikt worden. De goden hebben elk hun eigenschap die gebruikt kan worden zo gauw de godenstenen op de bovenste rij van het spoor liggen. Na gebruik worden de goden terug op de onderste rij geplaatst. Hun voordelen zijn de volgende : - Poseidon : verplaats je schip naar een plaats naar keuze op het speelbord - Artemis : draai een dichte eilandtegel om en neem de bijbehorende beloning - Ares : ligt je schip aangrenzend aan een monster, dan versla je het zonder te vechten, voer de actie voor de rest zoals normaal uit - Apollon : trek 1 orakelkaart, deze beurt mag je je dobbelstenen en kaart gebruiken als een kleur naar keuze - Aphrodite : leg al je wondekaarten af - Hermes : ligt je schip naast een stadstegel, dan neem je een standbeeld van een stadstegel naar keuze en scheep je deze in Als alternatief aan deze acties mag je er ook steeds voor kiezen om je god op de onderste rij te leggen en een orakelkaart te nemen.
De metgezelkaarten krijg je als bonus voor het verslaan van een monster, ze leveren je volgende voordelen op : - verplaats je schild éénmalig 2 stappen naar rechts, leg alle wondekaarten van de aangegeven kleur af - trek éénmalig 1 orakelkaart en je mag vanaf nu de dobbelsteen in de aangegeven kleur als joker gebruiken (voor eender welke kleur) - als je opteert voor de actie schip verplaatsen, mag je je schip 3 stappen verder verplaaatsen
Gunstfiches kunnen gebruikt worden om je dobbelstenen te herkleuren, om je vaarbereik telkens met 1 stap te verhogen en om een nieuwe vechtronde te initiëren bij een gevecht met een monster.
De bonussen voor het uitvoeren van opdrachten zijn : - zet 1 god 1 stap vooruit op het spoor - neem een metgezelkaart naar keuze in de kleur van het opgerichte standbeeld - neem 3 gunstfiches - neem 1 uitrustingskaart (deze ga ik niet overlopen, staan netjes in het spelregelboek)
Titel : The oracle of Delphi Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : TMG/Pegasus spiele/999 games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 70-100 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".