IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
14-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honshu (Lautapelit)


Vandaag is Honshu aan de beurt, een erg elegant "kaart"spel dat de ambities heeft van een bordspel. In het doosje vinden we 40 grondstofblokjes (in 4 kleuren), 6 dubbelzijdige startkaarten (zodat je gelijk of asymmetrisch kan starten), 60 landkaarten, 8 eindscorekaarten, 5 speelvolgordekaarten en 5 score-overzichtkaarten. Qua uitzicht lijkt dit spel wel wat op "Hangende tuinen van Babylon", maar toch mag je wel iets anders verwachten.

De grondstoffen worden in het midden van de tafel als voorraad klaargelegd. Elke speler ontvangt een startkaart met hierop alvast de grondstoffen die erop geproduceerd worden. Elke speler krijgt willekeurig een volgordekaart en overzichtskaart. Schud de landtegels en geef elke speler er zes op handen. De rest vormt een algemene trekstapel.



Het spel verloopt over 12 ronden, elk bestaande uit een soort slagen-haalfase en een bouwfase.
1) De slagen-haalfase wordt afgewerkt in speelvolgorde (zie volgordekaarten). De speler legt één van z'n handkaarten (die genummerd zijn van 1-60) met eventueel daarbij één van z'n grondstoffen. Deze grondstof verhoogt de waarde van de kaart met 60. De volgende speler speelt ook een kaart met eventueel een grondstof. De eerste speler die een grondstof speelt, bepaalt overigens de kleur van het grondstof (dat iedereen dan ook moet volgen). Nadat alle spelers een kaart (met eventueel grondstof) speelde, wordt de speelvolgorde aangepast. De speler met de hoogste uitgespeelde waarde krijgt nummer 1, ... De gebruikte grondstoffen worden afgelegd.

2) In de nieuwe speelvolgorde nemen de spelers om beurten één van de openliggende kaarten uit de slag en bouwen deze aan op hun bestaande kaarten. Ze overleggen deze, zodat er minstens één vakje wordt afgedekt (op of onder een eerder gelegde kaart) en zodat er ook minstens één vakje van de nieuwe kaart zichtbaar blijft. Watervelden mogen nooit afgedekt worden. Op elk productieveld van de nieuwe kaart dat zichtbaar is, wordt een grondstof van de desbetreffende kleur gelegd. Dek je grondstoffen af met het leggen van een kaart, worden deze grondstoffen afgelegd.

Na drie ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de linkerbuur.
Na zes ronden krijgen de spelers zes nieuwe handkaarten.
Na negen ronden geven de spelers hun handkaarten door aan de rechterbuur.
Na twaalf ronden eindigt het spel en volgt er een slotwaardering.

Eindwaardering :
- 2 punten voor elk zichtbaar bosveld
- 1 punt voor elk zichtbaar stadsveld van je grootste aaneengesloten stad (orthogonaal)
- 2/3/4 punten voor elk fabrieksveld dat kan voorzien worden van een grondstofblokje in de overeenkomstige kleur (dus zet niet al je blokjes in bij het slagen-haalgedeelte)
- 0 punten voor een enkel waterveld, 3 punten per waterveld van grotere waterpartijen (dan 1 veldje)
- woestijn = geen punten, maar doorslaggevend bij gelijkspel

Je kan er ook voor opteren om met de eindscorekaarten te spelen. Dan trek je bij aanvang van het spel één van de acht kaarten en kan er nog op een extra manier gescoord worden. Zo kan je bijvoorbeeld dubbel gaan leveren aan een fabriek, probeer je bossen naast elkaar te krijgen een lijn, tracht je woestijnblokjes van 2x2 te maken, scoren waterpartijen minder, probeer je exact 5 stadsvelden naast elkaar te krijgen, ...

Titel : Honshu
Auteur : Kalle Malmioja
Uitgeverij : Lautepelit
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-40 min.
Leeftijd : 8+

14-11-2016 om 18:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
13-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dokmus (Lautapelit)

De volgende twee dagen beschrijven we de nieuwigheden van de Finse firma Lautapelit, gekend van Eclipse onder andere. Ondanks het feit dat we starten met de grote doos, mag u zeker geen klepper van het genre Eclipse verwachten. Zowel Dokmus, als Honshu dat morgen aan de beurt komt, zijn relatief kleine, korte strategische familiespellen. We bijten vandaag alvast de spits af met Dokmus, wat de naam is van een oude godheid. De spelers zijn stamleden op zoek naar roem, faam en goedkeuring van hun god Dokmus. Ze doen dit door nederzettingen over het land te verspreiden en offers te brengen aan hun god.

Het spel omvat 8 dubbelzijdige landtegels, 5 bewakertegels, 1 talisman (startspelertegel), 1 puntenbord (met scorespoor en offerplaats), 1 scoremarker per spelerskleur en 25 houten nederzettingen (tentjes) per spelerskleur. Schud de 8 landtegels en leg ze op een willekeurige kant in een vierkant in het midden van de tafel, laat het middelste vak bij aanvang vrij. Elke speler krijgt z'n 25 nederzettingen. Het scorebord met de scoreblokjes wordt nog terzijde gelegd. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de talisman. Vertrekkende van de laatste speler en tegen de klok in plaatsen alle spelers hun eerste nederzetting in één van de hoektegels van het speelveld op een weiland of bosveld. 



Een spelletje Dokmus verloopt over acht ronden, die op hun beurt bestaan uit drie fasen. Je zal het verloop van de ronden perfect kunnen volgen aangezien je elke ronde 3 nederzettingen ter beschikking krijgt. Je voorraad nederzettingen dunt zo ronde na ronde uit en zo gauw alle nederzettingen zijn gebruikt eindigt het spel met een eindtelling.

Fase 1 : kiezen van de bewakertegels :
De startspeler neemt de bewakertegels, kiest er één uit en geeft de resterende door aan de volgende speler. Die doet op z'n beurt hetzelfde, dit gaat zo door tot alle speler één tegel kozen. Resterende tegels komen terzijde te liggen. De tegel bepaalt enerzijds de speelvolgorde van de volgende fase en ook de speciale actie die de spelers ter beschikking hebben.

Fase 2 : spelersacties :
De bewakertegels worden in volgorde afgeroepen, beginnend met nummer 1. De spelers voeren om beurten, volgens deze volgorde, hun acties uit. Ze kunnen hun nederzettingen op het bord gaan bouwen OF gaan offeren aan de god. Daarnaast kunnen ze de speciale actie van hun bewakertegel uitvoeren. Al deze keuzes, acties, kunnen ze in een gewenste volgorde uitvoeren.
Het plaatsen van een nederzetting : nederzettingen worden op een veld geplaatst dat orthogonaal aan een eerder geplaatste nederzetting grenst. Elk veld kan maar één nederzetting bevatten en ze kunnen enkel op weiland, bos, ruïne of vulkaan terechtkomen, water, tempel en gebergte is niet toegankelijk. Sommige plaatsingen vragen je een extra nederzetting op te offeren, je moet dan nog één ter beschikking hebben om dit te mogen doen. Plaats de nederzetting in het offerveld op het scorebord. In het uitzonderlijke geval een speler z'n nederzetting niet volgens de regels kan plaatsen, mag hij de nederzetting op een vrij veld ergens naar keuze plaatsen (gebergte, tempel en water zijn nog wel steeds off-limit).
Afhankelijk van het terrein waarop je je nederzetting plaats, vindt er ook een effect plaats :
- weiland : geen effect
- gebergte : hier mag geen nederzetting komen te staan
- vulkaan : wordt op het einde van de speelbeurt in het offerveld gelegd, maar kan als burg dienen om andere plaatsen op een tegel te bereiken
- tempel : hier mag geen nederzetting op komen te staan, als je een nederzetting aangrenzend aan de tempel hebt, gelden wel alle velden naast de tempel als zijnde aangrenzend en aangesloten voor verdere plaatsing van nederzettingen
- bos : indien je hier een nederzetting op wil plaatsen, moet je een extra nederzetting opofferen, tenzij het aangrenzende veld reeds een bosveld was (je bevindt je al in het bos), het aangrenzende veld was een bos via een tempel, je passeert een waterweg, je gebruikt de specilae actie "beweeg een nederzetting" met een bewakertegel.
- water : hier kan geen nederzetting geplaatst worden. Indien je een veld bezet dat grenst aan water, kan je voor het opofferen van een nederzetting, een nieuwe nederzetting plaatsen aan éénder welk aangrenzend veld (volgens de regels) van de waterpartij of via een tempel aangrenst aan het water.
- ruïnes : een nederzetting die hierop wordt geplaatst, zorgt dat je één van de speciale acties kan uitvoeren. Een nederzetting op een ruïne kan wel nooit meer verplaatst worden. De mogelijke speciale acties die je hiermee kan uitvoeren zijn : beweeg een landtegel, verzet een nederzetting of roteer een landtegel. (zie ook onder)

De bewakeracties :
- bewaker 1 : neem de talisman, speel als eerste en kies in de volgende ronde als eerste uit de bewakertegels
- bewaker 2 : beweeg een landtegel in een rechte lijn (orthogonaal) naar de eerst vrije plaats die hij tegenkomt. Je kan hierbij over een andere tegel(s) bewegen. Er zijn steeds vier tegels ter beschikking, de oriëntatie mag niet veranderd worden
- bewaker 3 : beweeg een nederzetting van een weiland, bos of vulkaan naar een leeg aangrenzend weiland, bos, vulkaan of ruïne.
- bewaker 4 : roteer een landtegel 90° (met of tegen de klok)
- bewaker 5 : kies één van de bovenstaande bewakeracties naar keuze (2,3 of 4)

Fase 3 : einde van de ronde :
Het spel eindigt na 8 ronden. Alle nederzettingen zijn nu opgebruikt. Er worden punten gescoord en de speler met de meeste punten wint. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste offers an de god.

Slotwaardering :
- nederzetting op een ruïne = 1 punt
- één of meer nederzetting aan een kleine tempel = 2 punten
- één of meer nederzetting aan een grote tempel = 3 punten
- één of meer nederzettingen aan alle tempels van een landtegel = 8 punten
- het aantal verschillende landtegels waarop men aan een tempel grenst = 1/3/6/10/14/18/22/27 punten voor 1/2/3/4/5/6/7/8 landtegels
- offers aan de god = afhankelijk van het aantal spelers bv. 4 spelers : 5/3/1/0 punt voor de 1ste/2de/3de/4de speler qua aantal offers.

Titel : Dokmus
Auteur : Mikko Punakallio
Uitgeverij : Lautapelit
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

13-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
12-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eternity (Blackrock editions)


Na een kleine maand bordspellengeweld hier op de blog is het de hoogste tijd voor een nieuw slagen-halen-spel. Eternity gaat dit jaar zonder meer met de prijs lopen. Enerzijds omdat het een slagen-halen-spel is met een twist (wat we weten te appreciëren) en anderzijds omdat het artwork fabuleus te noemen is.

In het doosje vinden we 42 speelkaarten, 3 troeftegels, 18 boomfiches, een scoreblokje en een potloodje.
De 42 speelkaarten zijn opgedeeld in drie kleuren (categorieën : zee, lucht en water), genummerd van 1 tot en met 14.
Doel van het spel is niet zo zeer zo veel mogelijk slagen halen, maar vooral boomfiches te verzamelen en ze op jouw verworven slagen "inplanten". Leg de 3 troeftegels aan een zijde van de tafel naast elkaar. Laat voldoende ruimte onder de tegels om kaarten aan te leggen. Daarnaast leg je de boomfiches met hun "boom nog te planten"-zijde naar boven. Een speler noteert de namen van de spelers op een scoreblaadje. Een spel verloopt over drie ronden. Aan het einde van een ronde worden de punten genoteerd en aan het einde wordt het totaal berekend. De speler met de meeste punten wint uiteraard.



De startspeler (willekeurig gekozen) is de deler en geeft elke speler een aantal handkaarten, zijnde 8 voor 5 spelers en 10 bij vier spelers. Bij drie spelers krijgen de spelers ook 10 kaarten en worden de resterende kaarten boven de troeftegels opengelegd zodat alle spelers ze kunnen zien. De resterende 2 kaarten komen onder de desbetreffende troeftegels te liggen. De troeftegel met de meeste kaarten geeft aan welke kleur troef is gedurende het spel. Bij een gelijkstand is het de meest links gelegen troeftegel die de doorslag biedt.

De startspeler van een slag moet telkens een kaart spelen. De andere spelers kunnen kiezen om deel te nemen aan de slag OF een bijdrage te leveren aan de troeftegels.
1) Deelnemen aan de slag : de speler moet de kleur van de uitgespeelde kaart volgen indien mogelijk. Indien je dit niet kan, moet je een troefkaart spelen. Is dit ook niet mogelijk mag je eender welke kaart leggen.
2) Een bijdrage leveren : leg één van je handkaarten horizontaal voor je af. Neem een aantal boomfiches zoals aangegeven op de kaart (zijnde 0,1 of 2) en leg ze bij je voorraad.

Wanneer elke speler één van beide acties heeft uitgevoerd, eindigt de slag. Indien er een troefkaart aanwezig is in de slag, wint de speler met de hoogste troefkaart de slag. Indien er geen troefkaart aanwezig is, wint de speler met de hoogste kaart van de uitgekomen kleur de slag (zoals u welgekend bij slagen-halen). De winnende speler neemt de slag en legt deze als gedekt stapeltje voor zich neer. Je mag deze kaarten niet meer gaan bekijken. De kaarten die als bijdragen zijn gespeeld worden netjes onder de troeftegels van de desbetreffende kleur gelegd en kunnen dus mogelijks voor een nieuwe troefkleur zorgen in de volgende slag. De speler die de slag won, begint de volgende slag. In de loop van de ronde mag je ten allen tijde één van je boomfiches op één van je slagen leggen. Elke slag biedt onderdak voor één boomfiche. Nadat alle kaarten zijn uitgespeeld, eindigt de lopende ronde en wordt er gescoord.

- indien je exact evenveel boomfiches als slagen hebt gehaald, scoor je 1 punt per slag en 2/4/7 punten bonus (in ronde 1/2/3)
- indien je al je bomen geplant hebt, maar nog meer slagen haalde, scoor je 1 punt per geplante boom
- indien je nog bomen over hebt, scoor je helemaal niets.

Titel : Eternity
Auteurs : Jim Dratwa & Cyril Blondel
Uitgeverij : Blackrock editions
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

12-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
11-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Codenames - pictures (CGE)


Het grote voordeel van al een tijdje in het circuit te zitten is dat je op de duur materiaal kan gaan recupereren. Net als gisteren gaan we vandaag een spel ontmoeten dat heel erg bekend voorkomt. Codenames verscheen vorig jaar en heeft alle mogelijke prijzen bij elkaar geschraapt. Dit jaar komt CGE ook met een variant op hun populaire spel. De woorden in het spel zijn vervangen door tekeningen, de grid van 5x5 wordt er één van 4x5 en dan heb je de grootste aanpassingen eigenlijk gehad.

Voor diegenen die het spel Codenames nog niet kennen, hier een kort overzichtje :
In het spel verdelen de spelers zich in twee teams, het blauwe en rode team. Elke team bestaat op z'n beurt uit een spionmeester en de andere spelers zijn diegenen die de agenten moeten ontmaskeren. Het team dat als eerste al z'n eigen agenten heeft kunnen ontmaskeren wint het spel.

De kaarten worden geschud en 20 kaarten worden weerhouden. Deze worden in een rooster van 4x5 in het midden van de tafel gelegd. Langs de ene kant van de grid gaan de spionmeesters zitten, de andere spelers zetten zich hier recht tegenover. Daarna wordt er een sleutelkaart getrokken en willekeurig in de kaartstand geplaatst voor de spionmeesters. Zij zien hierop twee zaken, de plaats van hun agenten in de grid en de kleur die mag starten (staat aangegeven door de lichtjes aan de zijkant van de sleutelkaart, rood in bovenstaand voorbeeld). Het startende team moet overigens op zoek gaan naar 8 agenten, terwijl het andere team 7 agenten moet ontmaskeren.

Een speelbeurt bestaat uit 2 delen. In het eerste deel bekijkt de spionmeester de grid en zoekt de tekeningen die passen bij zijn agenten. Hij gaat op zoek naar een woord dat één of meerdere kaarten zou kunnen omvatten. Daarna geeft hij een tip, bestaande uit 1 woord, gevolgd door een getal. Het woord is een tip die verband zou (moeten) houden met de tekeningen waarnaar we op zoek zijn. Het getal geeft aan hoeveel van de agenten met de tip zouden ontmaskerd kunnen worden.
In de tweede stap van een speelbeurt gaan de andere spelers van het team aan de slag. Ze mogen overleggen en zoeken verbanden tussen de gegeven tip en de tekeningen in de grid. Ze mogen in principe zo veel agenten ontmaskeren als het gezegde getal +1, zo lang ze juiste agenten ontmaskeren. Duiden ze een neutrale kaart aan gaat de beurt naar de tegenspelers. Duiden ze een agent van de tegenstanders aan, dan behalen de tegenstanders alvast dit punt en komen zij ook onmiddellijk aan de beurt. Duidt een team ooit de moordenaar aan, dan wint het andere team onmiddellijk.



Bovendien voorziet deze "Pictures" editie van het spel enkele nieuwe varianten die het spel nog pittiger maken. Zo is er :
- het moordenaarseinde : zo gauw een team al z'n agenten gevonden heeft, moeten ze als laatste nog de moordenaar vinden
- expertenaanwijzing ongelimiteerd : nadat de spionmeester een aanwijzing heeft gegeven, vermeldt deze geen getal maar zegt oneindig. Het team mag dan zoveel kaarten aanduiden als ze willen (tot ze uiteraard een foute kaart aanduiden en hun beurt stopt)
- expertenaanwijzing nul : nadat de spionmeester een aanwijzing heeft gegeven, vermeldt deze geen getal maar zegt nul.
Het team mag dan zoveel kaarten aanduiden als ze willen (tot ze uiteraard een foute kaart aanduiden en hun beurt stopt), maar bovendien weten ze ook dat de aanwijzing totaal niets met de gezochte tekeningen te maken heeft.
Tenslotte voorzien de spelregels ook enkele varianten voor 2 en 3 spelers, alsook een combinatie met de traditionele Codenames.

Titel : Codenames - pictures
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 10-20 min.
Leeftijd : 10+

11-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
10-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shadowscape (NSKN)


Een stevige dungeoncrawler in een doosje ter grootte van een middelmatig kaartspel, zo zou je deze Shadowscape op het eerste zicht kunnen omschrijven. Het spel speelt zich af in de wereld van Mistfall, één van de vorige titels van NSKN. In dit spel gaan 2 tot 4 avonturiers op zoek naar de schaduwsplinters die op fluisterkaarten staan om het spel te winnen. Er is zowel een competitieve als coöperatieve versie van dit spel in de regels voorzien. Het spel omvat maar liefst 220 kaarten en 106 fiches. Er is ook nog een apart te verkrijgen miniaturenpak, zodat je met miniatuurtjes aan de slag kan gaan ipv de kartonnen fiches. Op zich ben ik niet zo thuis in het dungeon-crawling-wereldje, maar op het eerste zicht lijkt er me bijzonder weinig vernieuwend aan de gameplay. Uiteraard gaat elke dungeon er bij dit spel wel totaal anders uitzien, daar hij volledig wordt opgebouwd met kaarten. Er zijn 25 kamerkaarten, 13 heldenkaarten, 52 heldenactiekaarten, 16 algemene actiekaarten, 9 vijandkaarten, 17 uitrustingskaarten, 19 fluisterkaarten, 5 heer-van-de-kerker-kaarten, 4 overzichtskaartjes. De fiches zijn onderverdeeld in 30 vijandfiches, 10 schatfiches, 40 wondefiches, 13 heldenfiches en 5 heer-van-de-kerker-fiches.

De opstelling brengt ons onmiddellijk al bij het grootste obstakel van dit kaartspel. Het omvat maar liefst 3 volle bladzijden in het spelregelboekje om het spel op te zetten, wat toch wel véél mag genoemd worden voor een kaartspel. Ik ga hier dan ook niet beginnen met het opsommen van alle stapjes die je moet uitvoeren. Bovendien is het erg handig om een afbeelding bij de hand te houden om alle verschillende kaarten op de juiste plaats te krijgen. De kerker wordt helemaal opgebouwd met kerkerkaarten, heldenfiches, vijanden, schatten en miniaturen. Elke speler krijgt z'n specifieke heldenactiekaarten, heldenkaart en overzichtskaart. Alle andere kaarten worden als gedekte trekstapels of als vitrines klaargelegd en dan kan het spel beginnen.  



Het spel verloopt over een aantal ronden, tot de heer-van-de-kerker wordt veslagen. De andere spelers voeren dan nog een allerlaatste actie uit, zonder de vijand nog acties te laten uitvoeren en dan worden de punten opgeteld. De punten worden aangegeven als schaduwsplinters (zoals hierboven op de foto zichtbaar).

In een beurt voert een speler 2 reguliere acties uit en daarenboven kan hij tot 2 speciale acties uitvoeren op eender welk moment in z'n beurt. Om acties uit te voeren, dienen de heldenactiekaarten of algemene actiekaarten gebruikt te worden. Ze worden dan getapt om aan te geven dat ze in de lopende beurt niet nogmaals gebruikt kunnen worden. De meeste acties kunnen ook geboost worden door de gevraagde symbolen af te leggen. Deze symbolen vinden we vooral op de fate-kaarten (dit zijn eigenlijk de kaarten die effectief gespeeld worden voor hun symbolen of tekst). Enkele acties kunnen ook geboost worden door vaardigheidssymbolen die op diverse kaarten staan afgebeeld, zoals uitrusting, wapens, ... (zie dit gerust als een soort jokers die je voor diverse acties kan gebruiken). Als één van je actiekaarten wondemarkers heeft, kan deze kaart niet gebruikt worden. Je moet dan eerst de geneesactie kiezen om de wondemarkers van de kaart te verwijderen.

De acties : speel er twee van tijdens je beurt in een volgorde naar keuze, je mag een actie ook meermaals uitvoeren in je beurt.
1) bewegen : speel een kaart met het "beweeg"symbool, elk extra symbool kan je beweging boosten met één extra stap. Een stap is van één kamer naar een aangrenzende kamer. Als je een kamer betreedt met een vijand moet je er je beweging stoppen. Met een tweede beweegactie kan je de kamer eventueel wel verlaten.
2) aanvallen : er zijn twee soorten aanvallen, de traditionele en de magische aanvallen. Deze verlopen identiek aan elkaar, maar tonen andere symbolen (zowel de actiekaart, boostsymbool, als symbolen op de kerkerkaarten). Je moet ervoor zorgen dat je een aanvalswaarde haalt gelijk of hoger aan de verdedigingswaarde van de vijand. Verwijder dan de vijand en neem het fiche bij je als trofee. Je mag max. 3 trofeeën (vijanden en schatten) in je voorraad hebben.
3) onderzoeken : verloopt gelijkaardig aan aanvallen, maar dan in een kamer met een schat. Leg minstens het aantal gevraagde onderzoekssymbolen af en neem de schatfiche als trofee. Sommige fluisterkaarten laten je toe om een kamer te onderzoeken waar je niet aanwezig bent, dit verandert echter niets aan het verloop van deze actie.
4) voorbereiden : deze actie laat je toe om fate-kaarten van de trekstapel te nemen. Hou wel rekening met je handkaartenlimiet. Deze limiet geldt enkel tijdens deze actie. Je mag gedurende het spel meer kaarten op handen houden, enkel als je deze actie uitvoert, wordt er naar je limiet gekeken.
5) Genezen : leg één wondemarker af per geneessymbool dat je op je actiekaart of boostkaart speelt. Kaarten waar alle wondemarkers afgehaald zijn, zijn terug actief en kunnen terug gebruikt worden.



Speciale acties : ook hier mag je er in je beurt 2 van spelen
1) claim een speciale kaart : uitrustingskaart, algemene actiekaart of fluisterkaart
- algemene actiekaart : spendeer het gevraagde aantal trofeeën uit je voorraad om de kaart aan te schaffen. Je mag slechts één actieve algemene actiekaart hebben, extra kaarten schuif je onder je heldenkaart, ze leveren je nog punten op aan het einde van het spel.
- uitrusting : spendeer 1 schat om een uitrustingskaart aan te schaffen. Elke speler mag slechts 2 wapens en 1 type kledij hebben. Als je een teveel neemt, leg je het andere af. Je mag een uitrusting nemen die niet bij je held past om fluisterkaarten te verkrijgen
- fluisterkaarten : je moet aan de voorwaarden op de fluisterkaart voldoen om deze te kunnen krijgen (zie het als opdrachtkaarten). Je legt deze kaarten onder je heldenkaart, ze leveren je punten op aan het einde van het spel. Als de eerste fluisterkaart waarde 3 tevoorschijn komt, leg je de heer-van-de-kerker op het speelveld.
2) alternatieve eigenschap van de fate-kaart : je gebruikt de kaart dit keer niet voor het symbool, maar voor de tekst die op de kaart staat. Speel je het competitieve spel geldt de rode tekst, bij de coöp-versie geldt de groene tekst (zie foto boven)



Fase van de vijand :
- trek een fate-kaart en kijk naar het symbool onderaan op de kaart, al de vijanden van deze soort worden geactiveerd
- indien er geen vijanden van dit type aanwezig zijn in de kerker worden er nieuwe op het speelveld geplaatst zoals bij de opstelling (ze gaan dan niet meer bewegen of aanvallen)
- als de stapel fate-kaarten opgeraakt, schud je de aflegstapel en leg je op elke lege schatplaats in de kerker een nieuwe schatfiche
- de betrokken vijanden worden één voor één geactiveerd (actieve speler kiest volgorde)
- de vijanden gaan bewegen zoals op de kaart staat aangegeven
- nadat de vijand heeft bewogen, valt deze een held aan indien mogelijk (via melee-aanval of afstandsaanval)
- vergelijk de aanvalskracht met het aantal verdedigingssymbolen van de held (met eventueel bijgespeelde schilden van fate-kaarten of afgedrukt op de kerkerkaarten). De held neemt het verschil aan wondemarkers op z'n kaarten.

Titel : Shadowscape
Auteur : Blazej Kubacki
Uitgeverij : NSKN
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 13+

10-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
09-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fields of green (Artipia)


U neme "Among the stars" (waarover u hier meer kan lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2029467), ontdoet het van z'n Sci-Fi-jasje en giet er gewoon een portie "boer en tuinder" bovenop en u krijge "Fields of green".
Eigenlijk zou ik er mij erg makkelijk kunnen van af maken vandaag door gewoon onze beschrijving van Among the stars hier te publiceren en enkele woorden hier en daar aan te passen, want de gelijkenis tussen beide spellen is wel erg frappant. Op zich geen enkel probleem natuurlijk, want voor vele spelers is thema toch een obstakel en als een erg goed "ruimte"spel als Among the stars dan z'n intrede vindt bij de agrarische spelers is dat een surplus.

In de doos vinden we 33 veldkaarten, 33 veekaarten, 33 constructiekaarten, 33 gebouwkaarten, 20 watertorenkaarten, 14 silokaarten, 4 spelershulpen, 1 overzichtskaart, 30 uitrustingstegels, 61 geldfiches, 20 overwinningspuntenfiches, 44 voedselmarkers, 32 watermarkers, 1 startspelertegel, 4 overzichttegels, 1jaarfiche, 1 jaaroverzichttegel, 1 scoreblok en de spelregels. Bij aanvang van het spel worden de stapels kaarten allen apart gedekt geschud en als trekstapels klaargelegd. De overwinningspunten, geldfiches en houten voedsel- en watermarkers worden in het midden van de tafel gelegd. (zie ook afbeelding onder) Elke speler ontvangt een silokaart en watertorenkaart waarop ze respectievelijk 1 voedselmarker en 3 watermarkers leggen. Daarnaast krijg je een startkapitaal van 15 geld en wordt er willekeurig een startspeler gekozen.


Een spelletje Fields of green verloopt over 4 ronden, die zijn opgebouwd uit 3 fasen :
1) Onderhoudsfase :
- verplaats het jaarfiche één stap op het jaaroverzicht (behalve in de eerste ronde), deze geeft ook aan of er die ronde met de klok of tegen de klok zal gespeeld worden.
- krijg nieuwe grondstoffen, zijnde 1 voedselmarker, 2 watermarkers en 3 geld (behalve in eerste ronde). Je moet de markers kunnen onderbrengen op je kaarten, anders gaan ze verloren. (dus water op watertoren en voedsel in silo)
- om beurten nemen de spelers 6 kaarten uit de vier hoofdtrekstapels (veld, vee, constructie of gebouw) naar keuze. Je moet wel van minstens 3 stapels en kaart nemen. Je moet alle kaarten in één keer trekken en mag geen getrokken kaarten bekijken tijdens het trekken.

2) Actiefase : deze fase duurt welgeteld 6 ronden. In elke ronde kiezen de spelers één kaart uit hun hand, leggen deze gedekt voor zich neer en schuiven de resterende handkaarten naar hun buurman (zoals aangegeven op het jaaroverzicht kloksgewijs of tegen de klok). Daarna worden de gekozen kaarten opengedraaid en de mogelijke acties uitgevoerd :
- bouw de locatie : betaal de kosten (geld en/of markers) linksboven op de kaart en leg de kaart orthogonaal aan jouw kaarten. Hou er rekening mee dat wanneer je water moet betalen deze kaart niet verder dan 2 stappen van een watertorenkaart (met marker) mag gelegd worden. Voedsel kan van overal op je kaarten komen. Toont de kaart een grijze balk onderaan wordt de eigenschap van de kaart onmiddellijk uitgevoerd. Groene of gele kaders geven pas voordelen in de oogst- of eindfase.
- bouw een watertoren : leg de gekozen kaart gewoon af en bouw een watertoren uit de voorraad (kosten = 2 geld) en leg er 3 watermarkers op. Watertorens zijn een apart locatietype (voor sommige eigenschappen). Als er geen watertorens meer beschikbaar zijn, kan deze actie niet gekozen worden.
- bouw een silo : leg de gekozen kaart gewoon af en bouw een silo uit de voorraad (kosten = 0 geld) maar leg er geen voedselmarkers op. Silo's zijn een apart locatietype (voor sommige eigenschappen). Als er geen silo's meer beschikbaar zijn, kan deze actie niet gekozen worden.
- ga naar de markt : leg de gekozen kaart en tot max. 2 voedselmarkers af en ontvang respectievelijk 2/4/6 geld voor het afleggen van 0/1/2 voedselmarkers
- herstel een locatie : leg de gekozen kaart af, betaal 1 geld en draai een omgedraaide locatie in je speelveld terug om.

3) Oogstfase : Tijdens de oogstfase activeer je al je kaarten met een groene kader. Betaal de activatiekosten (water, voedsel, geld) en voer de eigenschap uit. Kaarten die niet geoogst worden, worden omgedraaid en moeten hersteld worden om nadien terug te gebruiken. Je bepaalt zelf de volgorde waarin je kaarten activeert en kan opbrengsten van de ene kaart gebruiken om de volgende te activeren. Watermarkers mogen max. 2 ver verplaatst worden, een teveel aan voedsel wordt afgelegd, je moet het in silo's onderbrengen. Sommige lcoaties leveren je uitrustingstegels op die onmiddellijk gebruikt kunnen worden. Aan het eind van deze fase verwijder je alle gebruikte grondstoffen die je gebruikte om te betalen en dan wordt de startspelerfiche nog doorgegeven aan de volgende speler.

Na de vierde ronde eindigt het spel en volgt er een slotwaardering :
- de som van de punten die op de locatiekaarten staan aangegeven, alsook punten die ze genereren
- punten voor uitrustingen met eindpuntbonus en 1 punt per uitrusting die niet gebruikt is
- 1 punt voor elke 3 resterende geld in je voorraad
- 1 punt voor elke 2 voedselmarkers in je silo's
- 1 punt voor elke lege watertoren in je speelveld
- punten voor locaties met een eindpuntbonus
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste locaties en nadien de rijkste speler.

Titel : Field of green
Auteur : Vangelis Bagiartakis
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

09-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
08-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clown standoff (Artipia)


Vandaag gaan we voor een snel en kort tussendoortje. Artipia kwam enkele jaren geleden op het spellentoneel met het circusspel "Drum roll" en nu brengen ze hiervan een spin-off tussendoortje-push-your-luck kaartspel met hetzelfde artwork. 30 kaarten, meer heb je niet nodig om dit spelletje te spelen, 24 clownkaarten (waarden 1-6) en 6 taartkaarten om precies te zijn. De clownskaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 4 op handen. De resterende kaarten worden uit het spel genomen. De taartkaarten worden nog terzijde gelegd.



Het spel verloopt over 2 fasen :
1) argumenteerfase :
Gedurende vier ronden herhalen de spelers de volgende handelingen. Kies een kaart uit je hand en leg gedekt voor je neer. De spelers draaien gelijktijdig hun kaarten open. Indien spelers een kaart met zelfde waarde speelden, heffen deze elkaar op. De speler met de hoogste unieke kaart wint de slag. Let wel, indien er een 1 en 6 gespeeld worden, telt de 1 als een 7 en wint deze de slag. De winnaar neemt de kaarten van deze slag.

2) stand-off-fase :
De spelers tellen de verzamelde clownkaarten uit de argumenteerfase. De speler met de meeste kaarten begint. In geval van gelijke stand speelt diegene eerst die de meeste kaarten met hoogste waarde heeft. Als je aan de beurt bent, neem je de taartenkaartenstapel en kies je één van de volgende stappen :
- Draai de bovenste taartkaart open.
- Leg een clownkaart af, schud de zes taartkaarten terug en draai wederom de bovenste kaart ervan open.
- Leg clownkaarten af gelijk aan het aantal resterende spelers en geef de stapel door aan de volgende speler.
Indien je een "ontwijk"kaart opendraait, blijf je in het spel en geef je de stapel taartkaarten door aan de volgende speler.
Indien je een "raak"kaart opendraait, lig je uit het spel. De zes taartkaarten worden terug geschud en vormen een nieuwe trekstapel.
Indien een speler geen clownkaarten meer heeft als hij aan de beurt is, draait hij de bovenste kaart open. Draait hij een "ontwijk"kaart open dan mag hij de stapel doorgeven of beslissen om nog een kaart open te draaien. Draai je als tweede kaart ook een "ontwijk"kaart open, mag je een clownkaart stelen van de andere spelers (gelijk aan het aantal resterende spelers)
Dit alles wordt herhaald tot er slechts één speler overblijft, dit is de winnaar van het spel.

Titel : Clown standoff
Auteur : Ludovic Barbe
Uitgeverij : Artipia
Aantal speler : 2-6
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 8+

08-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
07-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greedy, greedy goblins (AEG)

In greedy, greedy goblins zijn we, je raadt het al, goblins. Goblins die de mijn gaan ontginnen en zoveel mogelijk rijkdom proberen te vergaren. Maar mijnen is niet zonder risico, als je niet voorzichtig bent met het dynamiet, durf je jezelf wel eens opblazen. Dit knotsgekke goblinspel omvat 60 mijntegels, 12 goblinpionnen (3 in elke kleur), 4 spelersborden 8 mijnlocaties, 1 gildenhaltegel, 24 minionkaarten en 96 munten, waarvan 56 gouden en 40 zilveren.

Elke speler kiest een clan en neemt het overeenkomstige speelbord en 3 goblinpionnen (2 bij 4 spelers). Leg een aantal mijnlocaties in een cirkel in het midden van de tafel (5/8 bij 2/3-4 spelers). De minionkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De mijntegels worden allen gedekt geschud en in het midden van de cirkel geplaatst. Extra materiaal wordt terug in de doos gestopt.



Het spel verloopt over een aantal rondes. Aan het eind van een ronde scoren de spelers hun goblinpionnen en dan vooral de mijntegels die op hun locatie verzameld zijn. Alle spelers gaan gelijktijdig aan de slag. Je neemt een mijntegel uit het midden van de tafel, bekijkt deze en voegt deze gedekt toe aan één van de mijnlocaties. Ten allen tijde mag een speler ook één van z'n goblinpionnen op een mijnlocatie plaatsen om deze te claimen. Er mogen nu geen tegels of goblins meer toegevoegd worden op deze locatie. Deze geplaatste goblins kunnen ook niet meer verplaatst of verwijderd worden. Indien er slechts één speler nog goblins heeft, worden er nog maar 5 tegels getrokken en geplaatst, daarna moet de speler beslissen of hij z'n goblins al dan niet inzet.

Zo gauw alle goblins zijn ingezet of de speler(s) beslist ze niet te plaatsen, eindigt de ronde. Het waarderen gaat van start, dit kan in volgorde of simultaan. Op dit moment kunnen er ook minionkaarten gespeeld worden om het resultaat van de mijnlocaties wat aan te passen. Gespeelde kaarten gaan op de aflegstapel. Een kaart die pas getrokken is, kan niet onmiddellijk ingezet worden op dezelfde mijnlocatie (wel op andere mijnlocaties dezelfde ronde)
Waarderen van de gildenhal : trek één kaart van de minionstapel
Waarderen van de mijnlocaties : draai alle mijntegels open en voer de effecten uit, verzamel nadien muntstukken
Daarna volgt de volgende ronde. Een speler mag nooit meer dan 4 minionkaarten op handen hebben. De goblins gaan terug naar de speler en de mijntegels worden terug in het midden van de cirkel gedekt geschud.
Zo gauw een speler 100 of meer geld heeft (60 bij 4 spelers), eindigt het spel en wint de rijkste speler.

De mijntegels :
- toorts : worden opengespeeld op de mijnlocaties en je mag één extra tegel op de locatie opendraaien, geen speciaal effect bij waardering
- schat (emerald, robijn, saffier en goud) : één punt waard, tenzij je clans favoriet (aangegeven op spelersbord), dan is het 2 punten waard
- schat (diamant) : 2 punten waard
- dynamiet : één dynamiet verdubbelt de waarde van de mijn, twee dynamiet verdrievoudigen de score, drie dynamiet is een ontploffing en een waardeloze mijn. Bovendien verliest de opgeblazen goblin ook nog eens vijf munten.
- dubbele dynamiet : telt gewoon als 2 dynamiet
- monster : eet één schat naar jouw keuze op, dit punt ben je kwijt
- minion : trek een minionkaart (niet als je opgeblazen wordt in die mijnlocatie)

Titel : Greedy, greedy goblins
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 14+

07-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
06-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bubblee pop (Bankiiiz editions/Blackrock editions)


Ik moet u waarschijnlijk spellen zoals Candy crush en Jewel quest niet meer voorstellen. Indien je af en toe een spelletje op je gsm of tablet speelt, lijkt dit principe dagelijkse kost. Probeer minstens drie dezelfde figuurtjes uit te lijnen en ze verdwijnen en leveren punten op. Wel, Bubblee pop is een letterlijke vertaling van dit principe naar een 2-spelerbordspel. Er is echter interactie tussen de twee spelers, want je scoort niet enkel punten door dezelfde "bubblees" op een rij te krijgen, ze laten je bovendien een speciale actie uitvoeren waarmee je je tegenstander danig kan gaan pesten.

Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord, 1 zakje en 96 bubblees (16 elk in de 6 kleuren). Leg het speelbord tussen de spelers, elke speler heeft een planeet, in het midden is de hemel van waaruit de bubblees zullen vallen. Zo gauw de hemel niet meer kan worden aangevuld met bubblees of een speler z'n volledig planeet gevuld heeft en geen bubblee meer kan laten zakken, eindigt het spel. In het eerste geval wint de speler met het meest verzamelde punten. In het tweede geval verliest de desbetreffende speler onmiddellijk (het tetris-einde weet je wel). De spelers leggen alvast 3 zwarte bubblees op de onderste rij van hun planeet (voor een moeilijker spel voeg je nog één of twee extra zwarte bubblees toe). Deze zwarte bubblees zijn obstakels en verdwijnen niet zomaar van je planeet door een rijtje te vormen, enkel door de speciale eigenschappen kunnen ze verdwijnen. Tenslotte wordt de hemel alvast gevuld met 2 bubblees van elke kleur en worden de resterende bubblees in de zak terzijde gelegd.


In een speelbeurt doorloop je enkele stappen :
1) vul de hemel terug aan met bubblees uit de zak, je trekt de bubblees één voor één
2) de actieve speler mag 2 aangrenzende bubblees in de hemel van plaats wisselen (horizontaal of verticaal)
3) de actieve speler kiest 2 aangrenzende bubblees (horizontaal of verticaal) en laat deze op z'n planeet zakken. Deze bubblees vallen gewoon recht naar beneden (zwaartekrachtprincipe)
4) indien de actieve speler 3 of meer bubblees van éénzelfde kleur op elkaar kan laten aansluiten, worden deze bubblees van de planeet genomen en onder het speelbord van de speler gelegd, deze vormen de scorestapel van de speler.
5) Eventuele bubblees die bovenop de verdwenen bubblees lagen, vallen verder naar beneden. Dit kan eventueel een kettingreactie veroorzaken.

Daarnaast voert een speler telkens een speciaal effect uit als hij bubblees in een bepaalde kleur verwijdert van z'n planeet :
- rood : ruil 2 aangrenzende bubblees op de planeet van je tegenspeler
- paars : zend één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je tegenstander, verschuif de bubblee in dezelfde rij. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- blauw : laat een bubblee uit de hemel op de planeet van je tegenspeler vallen. Er moet ruimte zijn in deze rij. Indien alle rijen van je tegenspeler gevuld zijn, kan je hiermee wel het spel afmaken en je tegenstander laten verliezen.
- groen : ruil 2 aangrenzende bubblees op je eigen planeet
- geel : plaats één van je vrije bubblees (zonder bubblee bovenop) naar je scoregebied
- zwart : geen effect, kunnen niet verwijderd worden door een rijtje te vormen, wel door de bovenstaande effecten. Ze leveren dan ook gewoon 1 punt op.

Als de hemel niet meer volledig kan opgevuld kan worden eindigt het spel. De speler met de meeste verzamelde bubblees wint het spel.
Als je ooit een bubblee moet toevoegen aan je planeet maar je geen ruimte meer hebt, verlies je het spel onmiddellijk.

Titel : Bubblee pop
Auteur : Grégory Oliver
Uitgeverij : Blackrock editions/Bankiiiz editions
Aantal spelers : 1-2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

06-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
05-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holmes - Sherlock & Mycroft (Devir)


Dit spel was ons al opgevallen toen het op GenCon dit jaar werd gepresenteerd. Het filmpje dat we te zien kregen was niet van een optimale kwaliteit, maar het spel intrigeerde me meteen. In het doosje voor 2 spelers vinden we 1 speelbord, 6 meeples (3 voor Sherlock, 3 voor Mycroft), 12 karakterkaarten, 52 aanwijzingskaarten, 24 onderzoeksfiches en 3 optionele kaarten.

Het speelbord wordt tussen de spelers gelegd. De karakterkaarten Dr. Watson, Mrs. Hudson en Inspector Lestrade worden alvast open gelegd op hun plaatsen op het speelbord. De andere karakterkaarten worden geschud en als trekstapel op het bord geplaatst. Daarna worden de 2 bovenste kaarten opengedraaid op de vrije velden van dag 1. De onderzoeksfiches worden in het midden van de tafel gelegd en elke speler krijgt er alvast 5. Daarnaast neemt elke speler ook z'n 3 meeples. De aanwijzingskaarten worden geschud en er wordt een vitrine van 4 open kaarten tussen de spelers klaargelegd. (zie afbeelding onder).

Het spel verloopt over 7 ronden (staat aangegeven op het speelbord) waarin de spelers aanwijzingen zoeken en trachten in elk type van aanwijzing de beste te zijn. Je krijgt extra punten voor absolute meerderheid (monopolie) en voor verzamelde stadskaarten. Niet-gebruikte jokerkaarten leveren je nog minpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.


Een ronde verloopt over 3 grote fasen :
1) start van de dag : trek een nieuwe karakterkaart en leg deze op het speelbord op de overeenkomstige dag. Alle meeples van de spelers worden terug rechtgezet op de kaart waarop ze liggen (niet in ronde 1)
2) onderzoek : vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten een actie uit. Hiervoor nemen ze één van hun meeples van een kaart en plaatsen deze op een andere kaart. Ze leggen de meeple plat en voeren de actie van de kaart uit. Dit gaat zo door tot alle meeples van de twee spelers om beurten gespeeld zijn. Je mag nooit een meeple plaatsen op een kaart waar reeds een eigen meeple staat of ligt. In de eerste ronde komen alle meeples van naast het speelveld. Vanaf de tweede ronde verschuiven ze.
3) einde van de dag : kijk na of er karakterkaarten zijn waar meeples van beide spelers liggen. Draai deze kaart gedekt, ze is niet beschikbaar in de volgende ronde. Draai tenslotte de kaarten die deze ronde niet beschikbaar waren naar hun actieve kant.

De eigenschappen van de karakters kunnen verschillende zaken opleveren. Aanwijzingskaarten worden netjes voor de spelers verzameld. Leg dezelfde soort bij elkaar op een rijtje. Verborgen aanwijzingskaarten worden van de gedekte trekstapel getrokken en gedekt voor de speler gelegd. Jokerkaarten worden toegewezen aan een soort aanwijzingen of apart gelegd als nieuwe soort aanwijzing (dan kan er later een aanwijzingskaart aan toegevoegd worden). De stadskaarten worden apart verzameld en leveren punten op afhankelijk van het aantal dat je verzamelt.

De karakters :
- Dr. Watson : betaal 1 onderzoeksfiche en neem een aanwijzingskaart uit de vitrine
- Mrs. Hudson : ontvang 3 onderzoeksfiches
- Inspector Lestrade : betaal 3 onderzoeksfiches en neem twee aanwijzingskaarten uit de vitrine
- Irene Adler : betaal een aantal onderzoeksfiches, gelijk aan de dag waarin je je bevindt en neem een aanwijzingskaart van de tegenspeler en voeg ze toe aan je eigen verborgen (gedekte) aanwijzingskaarten. Deze verborgen kaarten zijn beschermd.
- Inspector Gregson : betaal 2/4/6 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten te nemen uit de vitrine
- Wiggins : ontvang 5 onderzoeksfiches
- Langdale Pike : betaal 1/2/3 onderzoeksfiches om 1/2/3 aanwijzingskaarten van de trekstapel te nemen, kies er één uit om te houden en leg de andere(n) af
- Toby : ontvang een aantal onderzoeksfiches gelijk aan het aantal verschillende aanwijzingskaarten die je voor je hebt liggen. Jokerkaarten die apart liggen tellen niet als soort, stadskaarten wel.
- Shinwell "porky" Johnson : leg 1 tot 3 kaarten uit de vitrine af
- Billy, the bellboy : leg een aanwijzingskaart af uit je voorraad en ontvang onderzoeksfiches gelijk aan de waarde van de kaart
- Von Kramm : neem één aanwijzingskaart uit de vitrine OF betaal 1 onderzoeksfiche om 1 kaart van de trekstapel te nemen
- Violet Hunter : ruil één eigen aanwijzingskaart met één kaart van de vitrine
==> Eén van de karakters komt nooit in het spel. In principe is al het materiaal onuitputtelijk, behalve onderzoeksfiches, op is op.

Na 7 ronden wordt er gescoord :
- Vergelijk elk type aanwijzingen. De speler met de meeste van de soort scoort een aantal punten gelijk aan de waarde van het type aanwijzing min het aantal kaarten dat de tegenspeler hiervan heeft verzameld
- Monopolie in een type aanwijzingen : je krijgt 3 bonuspunten bovenop de waarde van het type
- Stadskaarten scoren -1/1/3/6/10 punten voor respectievelijk 1/2/3/4/5 kaarten van dit type
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Holmes - Sherlock & Mycroft
Auteur : Diego Ibanez
Uitgeverij : Devir
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

05-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
04-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venise (Eggame)

Venise is een titel van een-voor-mij-voor-Essen-nog-onbekende uitgeverij Eggame. Buiten twee kleinere, lokale spellen is dit hun eerste echte "grote" klapper. Vooral het feit dat Vincent Dutrait het artwork deed, sprak ons aan en zorgde voor de interesse. Venise is een relatief simpel, traditioneel euro-game. Het heeft een klein River-dragons-gevoel wat betreft het leggen van de plankjes en het bewegen van je pionnen. Het spel speelt zich af in Venetië waar je tijdens het jaarlijkse carnaval op een rare snuiter botst. Hij daagt je uit om deel te nemen aan een edelstenenjacht waarbij de verschillende spelers om ter eerste hun vier edelstenen moeten ophalen op de verschillende pontons in de drijvende stad. Vooraleer je dit kan doen, moeten er natuurlijk bruggetjes gebouwd worden (ofte planken) om over te bewegen.

In de doos vinden we een dubbelzijdig speelbord (met dag- en nachtkant, naast het andere artwork heeft de nachtkant iets andere wegen en dus mogelijkheden dan de dagkant), 18 pontons, 8 lange planken, 12 korte planken, 12 zandloperfiches, 16 edelstenen (in de vier kleuren), 4 spelerspionnen en 54 speelkaarten (inclusief 8 jokers). Bouw het speelbord op zoals voorgesteld in de spelregelboek (waar er overigens verschillende staan opgelijst). Elke speler krijgt een aantal planken afhankelijk van het aantal spelers. De jokerkaarten worden op de daarvoor voorziene plaats op het speelbord gelegd. Elke speler krijgt als startkaarten : 1 stap, 2 stappen, lange plank, korte plank. Daarnaast worden alle andere kaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler ontvangt nog 2 kaarten van de stapel zodat hij met 6 handkaarten start. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.



Tijdens je beurt mag je kaarten spelen met een totale kost van max. 4 zandloperfiches (in de rechterhoek van de kaart staat aangegeven hoeveel zandlopers het kost om de kaart te spelen). Alternatief kan een speler een jokerkaart nemen. Nadat hij dit gedaan heeft, krijg je nog 2 kaarten van de trekstapel. Indien je meer dan 8 handkaarten hebt, dien je het te veel af te leggen. Indien alle kaarten van de trekstapel op zijn, wordt de aflegstapel terug geschud en als nieuwe trekstapel gebruikt. Wanneer je één van je edelstenen bereikt op het speelbord, leg je deze in je tempel en krijg je een zandloperfiche. Deze fiches kan je vrij gebruiken tijdens je beurt om de max. van 4 zandlopers per beurt éénmalig op te trekken, +1 per fiche. Je kan ten allen tijde ook vier willekeurige kaarten afgeven als zijnde een joker.

De kaarten :
- leg een korte plank (1 zandloper)
- leg een lange plank (2 zandlopers)
- verwijder een plank en neem ze in je voorraad (1 zandloper)
- verplaats een plank (2 zandlopers)
--> alle acties met planken moeten plaatsvinden aan het ponton waarop je pion staat
- beweeg 1,2 of 3 stappen (1,2 of 3 zandlopers)
- leg een joker, telt als eender welke kaart (2 zandlopers)
--> je mag nooit meer dan 2 jokers op handen hebben

Titel : Venise
Auteur : Cyprien Grès
Uitgeverij : Eggame
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 9+

04-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
03-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behind the throne (Ares games)


In behind the throne vechten de spelers onderling voor de troon. Ze chanteren, bedreigen, stelen en bedriegen elkaar. Des te meer volgelingen, bedienden, edelen en notabelen ze aan hun zijde krijgen, des te groter de kans op macht en rijkdom. Het spel omvat 82 kaarten, waarvan 9 stuks van de 9 karakters en 1 eindkaart. Afhankelijk van het aantal spelers 2,3 of 4 worden er 5,7 of 9 kaarten van elke karakter geschud in de trekstapel. De eindkaart wordt nog terzijde gelegd en vormt de eerste kaart van de aflegstapel.

In een speelbeurt draait een spelers kaarten open van de trekstapel, één voor één. Het maximum aantal kaarten dat je mag opendraaien is vijf. Je kan ook stoppen vooraleer je de vijf kaarten hebt opengedraaid, want als je een kaart opendraait met een hogere waarde dan de voorgaande en je deze niet kan aanpassen (zie onder), dan eindigt je beurt en krijg je niets. Je legt alle omgedraaide kaarten in dit geval op de aflegstapel en de volgende spelers is aan de beurt. Indien het je wel lukt om vijf kaarten open te draaien of je vroeger wenst te stoppen, neem je alle opengedraaide kaarten en leg je deze voor je neer in een persoonlijke vitrine. Mocht je toevallig een kaart opendraaien waarvan de waarde gelijk is aan de voorgaande, mag je een kaart die voor iemand ligt (ook jezelf), vernietigen en op de aflegstapel leggen. Als de trekstapel op geraakt, dan neem je de aflegstapel en schud je deze om een nieuwe trekstapel te vormen. De eindkaart zit op dit moment in de trekstapel en het spel eindigt onmiddellijk als deze kaart tevoorschijn komt.

Er zijn wel enkele regels en afspraken voor het spelen van de kaarten in je persoonlijke vitrine :
- Kaarten van hetzelfde karakter worden op elkaar gelegd.
- Je mag maximaal vijf stapels met kaarten hebben. Verzamel je een zesde soort karakter moet je één stapel naar keuze afleggen.
- Elke kaartenstapel mag maximaal vijf kaarten bevatten.
In plaats van de kaarten die je opendraait bij je te leggen mag je er ook voor opteren om al deze kaarten te ruilen met één enkele kaart die voor een medespeler ligt. De andere speler kan dit niet voorkomen en neemt de andere kaarten aan. Hij beslist zelf welke kaarten hij hiervan voor zich legt en welke hij eventueel aflegt. Indien hij het minestreelkarakter voor zich heeft liggen, moet de tegenstander deze kaart ruilen.



Elk karakter in het spel heeft een speciale eigenschap en levert aan het einde punten op. Hoe kleiner de waarde qua score, des te sterker de speciale eigenschap natuurlijk. Je hebt niet automatisch de eigenschap ter beschikking, enkel de speler met de meeste kaarten van dit karakter mag de eigenschap gebruiken. Als je een eigenschap gebruikt, tap je de kaart horizontaal. Het is ook handig dat spelers die een bepaalde eigenschap niet hebben deze kaart tappen, zodat ze onmiddellijk zien dat ze de eigenschap niet ter beschikking hebben.

De karakters :
1) profeet : je mag de bovenste kaart van de trekstapel bekijken vooraleer ze open te draaien
2) generaal : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met drie
3) moordenaar : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met twee
4) nar : je mag de waarde van de laatste opengedraaide kaart verlagen met één
5) rechter : je mag één van de bovenstaande eigenschappen uitvoeren (zelfs al heb je die al uitgevoerd met het bewuste karakter)
6) ministreel : andere spelers mogen enkel deze kaart komen ruilen
7) alchemist : andere spelers mogen enkel deze kaart vernietigen
8) koningin : je mag geen kaarten meer vernietigen zolang je niet meer kaarten hebt opengedraaid als je koninginnen hebt liggen
9) koning : je mag geen kaarten ruilen zolang je niet meer kaarten hebt opengedraaid als je koningen hebt liggen

Zo gauw de eindkaart tevoorschijn komt, eindigt het spel en worden de slotscores berekend.
Elke speler krijgt punten voor elk karakter waarvan hij minstens 2 kaarten heeft. Een enkele kaart telt dus niet mee.
Je krijgt een aantal punten gelijk aan de waarde van de kaart. Ook al heb je meerdere kaarten met waarde 5 bijvoorbeeld, je krijgt maar 5 punten. De speler met de hoogste opgetelde waarde wint het spel.

Titel : Behind the throne
Auteurs : Oleksandr Nevskiy & Oleg Sidorenko
Uitgeverij : Ares games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

03-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
02-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jolly & Roger (Abacusspiele)


Na de exoten is het tijd om een pure 2-speler op de blog te gooien. Hiervoor gaan we naar de gerenomeerde uitgeverij Abacusspiele. In Jolly & Roger gaan beide spelers op zoek naar de meeste schatten door onschuldige handelsschepen te enteren en vooral elkaar de loef hierin af te steken. Het spel bestaat uit 50 speelkaarten, waarvan 43 piratenkaarten (in de vier kleuren en verschillende aantallen en waarden) en 7 speciale actiekaarten (enkel voor geavanceerd spel). Er zijn ook nog 2 schatkaarten, 4 scheepsfiches (waarde 3,5,7 en 9), 8 meeples (4 in zwart en wit) en 1 piratenvlag (voor de deler van de ronde).

Elke speler neemt een schatkaart en de vier meeples van z'n kleur bij zich. De piratenkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd, de 3 bovenste kaarten worden ongezien terug in de doos gelegd. Leg de bootfiches in oplopende volgorde tussen de 2 spelers in. Kies een willekeurige startspeler en geef hem de piratenvlag.



Het spel verloopt in acht ronden, waarin telkens volgende fasen worden herhaald :
1) Splitten : de speler met de piratenvlag neemt de bovenste vijf piratenkaarten en verdeeld deze in twee groepen. Een groep moet minstens uit één kaart bestaan, voor de rest bepaalt de splitter zelf hoe hij de kaarten opdeelt.
2) Nemen : de andere speler (die niet verdeeld heeft) neemt als eerst één groepje kaarten, de resterende groep is voor de splitter.
3) Versterken van je crew of enteren van een schip : de speler die als eerste een groep koos, speelt deze fase als eerste. Hij wijst al z'n gekozen kaarten toe aan boten om z'n crew daar te verstevigen om de boot te enteren. Als je je crew versterkt leg je deze aan de bootfiche van de bijpassende kleur. Leg meerdere kaarten zo dat je de waarde kan blijven aflezen en optellen. Een piratenkaart kan steeds omgedraaid worden, op de achterkant staat een papegaai die bij elke kleur gelegd kan worden en waarde 1 heeft. Als de waarde van je crew groter is dan die van de tegenstander plaats je een eigen meeple op de bootfiche. Bij gelijkstand staan er geen meeples op de fiche (dus eventueel verwijderen). Gebruik je een piratenkaart om een schip te enteren, dan moet deze kaart in kleur overeenkomen met de boot die je entert. Je moet overigens ook een eigen meeple op die boot hebben (je moet sterker zijn dan je tegentander). De gebruikte kaart leg je onder je schatkaart, ze is aan het einde van het spel punten waard. Na voert de splitter z'n volledig 3de fase uit.

Na acht ronden zijn alle piratenkaarten opgebruikt en volgt een slotwaardering. Elke bootfiche wordt gegeven aan de speler die de sterkste crew eraan heeft liggen en dus een meeple erop heeft staan. Boten zonder meeple worden niet vergeven. De spelers tellen al hun verzamelde waarden (bootfiches en piratenkaarten onder de schatkaart) op en de speler met het meeste kapitaal wint.

Al gauw zal je de speciale actiekaarten willen toevoegen aan je spel. Bij aanvang van het spel voeg je ze toe en schudt ze door de stapel piratenkaarten. Voor je begint leg je 10 kaarten terug in de doos, zodat je weer met 40 kaarten start. Als je speciale actiekaarten neemt in je groep, speel je deze in fase 3 en voer je de desbetreffende actie uit. De speciale eigenschappen zijn de volgende :
- skelet : joker met waarde 3, kan aan eender welk schip aangelegd worden. Hij kan niet gebruikt worden om een schip te enteren.
- kraken : verwijder een kaart uit de crew van de tegenspeler. De krakenkaart en die van de tegenspeler gaan uit het spel. Enkel het skelet is veilig voor de kraken.
- tortuga : je draait alle papegaaien in je crews om naar hun piratenkant. Het maakt nu niet uit of er verschillende kleuren aan een boot liggen.

Titel : Jolly & Roger
Auteurs : Shaun Graham & Scott Huntington
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

02-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
01-11-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fold-it (Happy Baobab)


We gaan van de ene exotische titel naar de andere. Van die gekke Koreanen hebben we ondertussen al wel wat meer materiaal gezien, zij het vaak in vertaalde versies, maar ik moet u Machi Koro bijvoorbeeld niet voorstellen. Wat enorm knap is aan die Koreaanse (en Aziatische) spellen is dat ze uniek zijn, een toffe insteek hebben en erg vaak eenvoudig qua spelregels, maar met voldoende diepgang. Fold-it is niet anders. In het fraaie doosje vinden we 5 receptdoekjes, 22 basisreceptkaarten, 20 geavanceerde receptkaarten, 4 houten schijfjes en 15 sterfiches.

Elke speler krijgt een receptdoekje en leg dit open gespreid voor zich. Daarnaast krijgt elke speler 3 sterfiches bij aanvang van het spel. De twee stapels kaarten worden afzonderlijk geschud en als trekstapel klaargelegd. De houten fiches worden in het midden van de tafel gelegd, je gebruikt er één minder dan het aantal spelers.



De speler die als laatste kookte, wordt de startspeler. Hij kiest één van de trekstapel, telt af en draait de bovenste kaart open in het midden van de tafel. De spelers gaan gelijktijdig hun receptdoekje vouwen. Ze trachten het afgebeelde recept(en) op de kaart op hun doekje tevoorschijn te laten komen. Je mag enkel over de horizontale en verticale lijnen van het doekje vouwen. Enkel de afgebeelde recepten mogen nog zichtbaar zijn, de volgorde maakt niet uit. Als je klaar bent met vouwen, neem je één van de beschikbare houten fiches. Indien er geen fiches meer zijn, is de ronde afgelopen. De speler die als laatste geen fiche wist te verwezenlijken verliest één sterfiche. Indien je een fout maakte in je vouwwerk verlies je ook één sterfiche.

De houten fiches worden terug in het midden van de tafel gelegd en de speler die laatste was, begint een volgende ronde. Zo gauw een speler al z'n sterfiches is verloren, ligt deze uit het spel en wordt er een houten fiche uit het spel genomen. De laatste speler die sterfiches overhoudt, is de winnaar van dit spel.

Titel : Fold-it
Auteur : Taeyun Goh
Uitgeverij : Happy Baobab
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

01-11-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
31-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand bazaar (Fibonacci)


Spiel Essen staat jaarlijks natuurlijk ook garant aan het toevoegen van enkele exoten aan onze spelcollectie. Grand Bazaar is zonder meer één van deze titels. Fibonacci, de uitgever komt namelijk uit Azebeidjan en als ik me niet vergis had ik vooralsnog geen spellen uit dat land. In Grand Bazaar zijn we handelaren die vooral op de fluctuerende markt proberen onze slag te slaan. De speler die na 27 ronden het grootste kapitaal weet te vergaren wint dit handelsspel. Het spel bestaat uit 27 prijskaarten, 30 diamantkaarten (10 saffier, 10 robijn en 10 emerald), 1 prijsbord, 3 meeples (om de huidige waarde van de diamanten aan te geven) en 100 geldkaarten (waarde 1,2,5 en 10).

Het prijsbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De 3 meeples starten op hun overeenkomstige kleur op waarde 10. De prijskaarten worden geschud en als dichte trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt 30 geld als startkapitaal en de diamantkaarten worden per soort klaargelegd. Er wordt een willekeurige speler gekozen als startspeler en er wordt kloksgewijs gespeeld.



Het spel bestaat uit 27 ronden (kan je volgen aan de hand van de prijskaarten) die uit twee delen bestaan :
1) Neem de bovenste prijskaart en leg deze open op tafel, pas de waarde van de drie edelsteensoorten aan. De prijskaart geeft aan of de prijs stijgt, daalt of hetzelfde blijft.
2) Vertrekkende van de startspeler MOET elke speler minstens één diamantkaart kopen. Je beslist zelf welke soort en hoeveel, maar je moet er minstens één aanschaffen. Vanaf de tweede ronde kan de speler ook optioneel kaarten verkopen. Een speler mag nooit meer dan 4 kaarten op handen hebben. Je mag nooit de zopas gekochte kaart verkopen.

Als de laatste prijskaart wordt opengedraaid, worden alle waarden van de edelstenen terug op 10 gezet. Elke speler verkoopt z'n resterende handkaarten nog voor 10 geld. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Grand bazaar
Auteur : Sanan Mahmudov
Uitgeverij : Fibonacci
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 8+

31-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
30-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cottage garden (Edition Spielewiese)


Cottage garden was misschien wel één van de titels waar ik het meest naar uit keek deze Spiel-editie omwille van twee redenen : het artwork zag er erg veelbelovend uit en het is de "opvolger van Patchwork". Bovendien blijft het ook qua gameplay wat in diezelfde familie, maar kan je nu tot 4 spelers aan de slag en dat vond ik de grootste troef. In dit tetris-achtige puzzelspel gaan de spelers om beurten hun bloembedden bedekken met tegels. Zo gauw een bed is volgeplant, volgt er een waardering. De speler die het meeste potjes en plantbeschermers weet te verzamelen, gaat met de winst lopen.

Het spel komt met een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers), 36 bloementegels, 9 dubbelzijdige bloembedden, 1 tuinierdobbelsteen, 1 parasolfiche, 30 katfiches, 16 bloempotfiches, 2 bijenkorffiches, 4 spelersbordjes (met scorebord), 12 oranje blokjes, 12 blauwe blokjes en 1 kruiwagen. Leg het speelbord met de juiste kant zichtbaar in het midden van de tafel. Leg de tuinierdobbelsteen met waarde 1 op het startvak. Leg op elk vak een willekeurige bloementegel. De resterende bloementegels vormen een wachtrij rondom het speelbord met aan één uiteinde de kruiwagen (om aan te geven van waar je tegels neemt). De katfiches en bloempotfiches vormen een algemene voorraad. Eén bloembed wordt met de lichte kant naar boven naast de voorraad gelegd. Elke speler krijgt een spelersbord met daarop 3 blauwe en 3 oranje blokjes in startpositie, twee bloembedden (één donker kant en één lichte kant) en 2 katfiches om het spel te starten. 



Het spel verloopt over een verschillend aantal ronden (afh. aantal spelers), waarin de tuinierdobbelsteen rondom het speelbord beweegt. Zo gauw de tuinier waarde 6 aanneemt, volgt er een slotronde. De spelers voeren om beurten hun beurt uit. Een speelbeurt bestaat uit vier fasen :

1) Aanvulfase :
Kijk na of de rij of kolom waaraan de tuinier staat 3 of 4 lege plaatsen heeft. Is dit het geval, dan vul je de lege plaatsen aan met tegels van de wachtrij (vertrekkende vanaf de kruiwagen) en plaats de tegels één voor één op deze rij of kolom op het speelbord (eerst vak dichtste bij tuinier, dan volgende, ...). Indien er slechts 1 of 2 lege vakken zijn, wordt er niet automatisch bijgevuld. Je mag echter een katfiche afgeven om toch aan te vullen.

2) Plantfase :
Kies een bloemtegel uit de rij of kolom waar de tuinier staat en leg de tegel op één van je bloembedden. Indien dit niet mogelijk is, neem je één bloempotfiche uit de voorraad en leg je deze op je bloembed (een bloempotfiche is één vakje groot, dus ideaal om gaten op te vullen, bovendien scoor je hiervoor punten). Je mag de tegels draaien en roteren zoals gewenst. Je mag geen tegels op elkaar leggen of buiten het bloemenbed laten komen. Voorgedrukte bloempotten en plantbeschermers mogen wel afgedekt worden, maar dit heeft natuurlijk negatieve gevolgen voor het waarderen. Je kan ook katfiches plaatsen om vakjes op te vullen in je bloembed. Katfiches leveren echter niets op. (Je kan ten allen tijde een bloemfiche van het centrale speelbord testen op je bloembed, leg de parasolfiche ter herinnering op de plaats van het weggenomen fiche zodat je het kan terugleggen).

3) Waarderingsfase :
Als je een bloembed volledig hebt volgebouwd, volgt er een waardering. Je scoort één punt per zichtbaar bloempotje en verplaatst je oranje blokje overéénkomstig op het scorespoor. Voor elke zichtbare plantbeschermer scoor je 2 punten en verplaats je het blauwe blokje op je scorespoor. Je mag kiezen welk van je drie blokjes je verplaatst, maar als je op de 20 punten komt, vervallen resterende punten voor dat blokje. Je mag de punten niet opdelen over verschillende blokjes. De speler die als eerste een blokje op de 20 punten krijgt, wint de bijenkorffiche waarde 2, de tweede speler krijgt de bijenkorf waarde 1. Een speler mag slechts één bijenkorffiche winnen. Deze fiches leveren respectievelijk 2 en 1 punt(en) op aan het einde van het spel. Wanneer je met je scoresteen over de rode lijn gaat, ontvang je onmiddellijk een katfiche. Als je je laatste oranje of blauwe blokje laat vertrekken op het scorespoor ontvang je onmiddellijk een bloempotfiche dat je op één van je bloembedden moet plaatsen. Na het waarderen leg je alle bloemfiches van het bloembed achteraan in de wachtrij, het bloembed wordt gedraaid en geruild met het bloembed uit de voorraad en gebruikte kat- en bloempotfiches gaan naar de voorraad.

4) Tuinierfase :
Op het einde van je beurt zet je de tuinierdobbelsteen één stapje verder (kloksgewijs). Kom je op het doelveld, dan draai je de dobbelsteen naar de volgende waarde en gaat de volgende speler verder met zijn beurt. Draai je de dobbelsteen op 6 volgt er nog een slotronde.



In deze slotronde ga je eerst en vooral je bloembedden met 2 of minder bloemfiches afgeven. Nadien gaat het spel verder zoals ervoor, maar verlies je telkens 2 punten als je aan de beurt bent. Je zet een blauw of oranje blokje terug op het scorespoor. Indien je geen bloembedden meer hebt, zet je enkel de tuinierdobbelsteen nog verder in je beurt en verlies je geen punten meer. Als je een bloembed vol krijgt in de slotronde, leg je het bloembed af en neem je geen nieuw meer natuurlijk. Zo gauw alle bloembedden uit het spel zijn, eindigt het spel en worden alle punten van al je blokjes opgeteld. Daarnaast scoor je ook nog 1 punt per bijenkorf. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand geven de bijenkorven de doorslag.

Titel : Cottage garden
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Edition Spielewiese
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 8+

30-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
29-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baby blues continues (Juming Turtle Games)


Baby blues continues is de eerste uitbreiding van het knotsgekke spel Baby blues, waarover u hier al meer kon lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2807594. Deze uitbreiding bevat verschillende modules die samen of apart gebruikt kunnen worden met het basisspel. De volgende expansies zijn terug te vinden tussen de 55-kaarten-tellende doosje :
- materiaal voor een vijfde en zesde speler
- de actiekaarten
- de zieke baby en het medicijn
- de variant voor 2 spelers
Al de kaarten van de uitbreiding zijn rechtsboven gemarkeerd met een papflesje, zo kan u ze makkelijk terug uitsorteren. De kaarten voor de 2-spelervariant zijn dan weer rechtsonder gemarkeerd met een pampertje waarin de 2 staat.


1) Vijfde en zesde speler : voeg het materiaal gewoon toe aan het basisspel, hanteer exact dezelfde regels en heb met nog meer mensen tegelijk babyplezier! Er wordt wel aangeraden om de baby's met waarde nul te verwijderen om de tijdsduur te beperken. Met zes spelers speel je overigens altijd max. met 4 baby's anders kom je ongelukkige babykaarten te kort.

2) De actiekaarten : Er worden 16 actiekaarten (bruine rand) toegevoegd. Tijdens je beurt kan je nog steeds een groene of rode kaart spelen, maar bovendien kan je ook één of meer actiekaarten spelen tijdens je beurt. Een gespeelde actiekaart komt op de aflegstapel te liggen.
- Ruil een baby : je mag enkel gelukkige baby's  of ongelukkige baby's met elkaar ruilen (geen mix)
- Probleem verschuiven : verschuif een rode kaart naar de eerstvolgende baby (kan je tegenspeler zijn), de toeter mag je niet verplaatsen
- Handkaart vragen : vraag aan een willekeurige speler een specifieke kaart. Indien hij deze heeft, moet hij die afgeven en mag je deze kaart onmiddellijk spelen (met nog steeds een max. van één rode kaart)
- Kaart nemen : neem één van de vijf bovenste kaarten van de aflegstapel op handen.

3) De zieke baby en het medicijn : voeg de 4 zieke babykaarten en 4 medicijnkaarten toe aan het spel. De baby heeft te veel taart gegeten en voelt zich ziek. Speel de rode zieke-baby-kaart bovenop een gelukkige baby. Indien de zieke baby niet in de lopende ronde wordt genezen door een medicijn, zal hij braken op z'n linker- of rechterbuur. Deze baby begint onmiddellijk te huilen. De zieke baby voelt zich veel beter en is onmiddellijk gelukkig. Als beide buren reeds wenen, heeft de brakende baby geen effect op hen.
Een medicijnkaart die gespeeld wordt, wordt samen met de zieke-babykaart op de aflegstapel gelegd.

4) De variant voor 2 spelers :
In deze variant voegen we 7 nieuwe actiekaarten toe (sleutel en kast opruimen). Daarnaast stoppen we deurbellen in het onderste deel van de trekstapel. Er wordt een kast van 5 kaarten samengesteld. Qua basisspelregels verandert er bijzonder weinig. Volgende zaken worden wel toegevoegd :
- de deurbellen symboliseren de ouders die de baby's vroeger ophalen. Het spel eindigt zo gauw de derde deurbel tevoorschijn komt. Je kan deze kaarten ook gebruiken met meer spelers natuurlijk.
- de speler kan nu ook ruilen met de kast : je ruilt één handkaart met één kaart uit  de kast. Je moet overigens ruilen als je deze actie kiest. Deze kast kan door de nieuwe toegevoegde actiekaarten overigens opruimen (vijf nieuwe kaarten erin stoppen) of sluiten (voor 2 lopende beurten).

Titel : Baby blues continues
Auteur : Jurgen Spreutels
Uitgeverij : Juming Turtle Games
Aantal spelers : 2+6
Speelduur : 20-30 min.
Leeftijd : 8+

29-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
28-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baby clues (Jumping Turtle Games)


Wie een vaste bezoeker is van dit blog zal zich misschien volgend artikel nog herinneren : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2814598. Het betreft hier een link naar het spel "Yikes!" van Prontoplaygames. We hadden al het genoegen om dit spel te mogen testen en vonden de 2-speler van Ally Steven erg geslaagd. Blijkbaar waren we niet alleen, want onze vrienden uit Ramsel en omstreken pikten het spel op, deden enkele kleine aanpassingen en gooiden het in hun eigenste, gekende baby-jasje, Baby clues was geboren!

In dit spel gaan tot 4 (!) spelers aan de slag om elkaar te ontmaskeren of net te ontsnappen aan juiste beschuldigingen. De speler die als eerste vijf papflesjes weet te verzamelen, wint het spel. Het spel komt met 36 aanwijzingskaarten (ofte clues), 6 ontsnappingskaarten, 9 geheime identiteitskaarten, 20 papflesjes en 4 handige overzichtskaarten.

Bij aanvang van het spel ontvangt elke speler een geheime identiteitskaart, deze toont het karakter dat de speler vertegenwoordigt, alsook het voorwerp waar hun karakter absoluut niet tegen kan (bv. detective = toeter). De aanwijzingskaarten worden geschud, 5 opengelegd en de rest wordt trekstapel. De 6 ontsnappingskaarten worden als aparte stapel klaargelegd en ook de papflesjes vormen een voorraad. Tenslotte krijgt elke speler een overzichtskaartje waar de negen baby's en hun dingen die ze haten in drie gekleurde categorieën zijn onderverdeeld. (dit is een kleine esthetische ingreep die het spel een stuk overzichtelijker maakt)



Tijdens een beurt heeft de speler een keuze uit volgende acties :
1) een aanwijzing nemen : kies één van de openliggende kaarten en leg ze open voor je neer. Indien er geen 5 kaarten meer in de rij liggen, vul je ze aan tot 5. Je mag nooit het voorwerp nemen dat je karakter haat en ook nooit 2 keer dezelfde aanwijzing. Leg de kaarten zo voor je neer dat ze overeenkomen met je overzicht (in rijen per kleur), dit maakt het overzichtelijker. Sommige van deze kaarten tonen een speciaal-actie-symbool en dan voer je deze actie onmiddellijk uit. Deze acties zijn :
- een extra beurt spelen
- de 2 bovenste kaarten van de stapel geheime identiteitskaarten bekijken (en ze nadien onder de stapel stoppen)
- een ja-neen-vraag stellen aan een medespeler (er is ook een variant voorzien waarbij je het antwoord geheim houdt voor andere spelers)

2) neem een ontsnappingskaart : kies een kaart van de ontsnappingskaartstapel en leg de kaart voor je neer als aanwijzing. Je mag ook nu geen kaart dubbel hebben. Op deze manier kan je je geheime identiteit iets langer geheim houden, maar zal je bij de waardering ook minder punten scoren.
==> ontsnappen : als je 8 verschillende aanwijzingskaarten voor je hebt liggen (of een combinatie van 8 aanwijzings- en ontsnappingskaarten). Je onthult je geheime identiteit, legt alle aanwijzingskaarten en ontsnappingskaarten terug onder hun betreffende stapels en trekt een nieuwe geheime identiteit. Als beloning krijg je 3 papflessen - 1 voor elke ontsnappingskaart die je gebruikte.

3) Verschoon je luier : voeg 2 nieuwe aanwijzingskaarten van de trekstapel toe aan de rij (een variant laat je toe om alle kaarten uit de rij terug onder de trekstapel te stoppen en vijf nieuwe uit te leggen).

4) Ontmasker een andere speler : beschuldig een andere speler door een aanwijzingskaart die voor je ligt bij die speler te leggen. Indien dit het voorwerp is dat de tegenspeler haat, is de beschuldiging correct. De beschuldigde speler legt z'n kaarten af zoals hierboven al vermeld en krijgt een nieuwe identiteit. Je wint 2 papflesjes. De aanwijzing is niet correct, de speler toont z'n ware identiteit niet en krijgt de aanwijzingskaart als extraatje. Bovendien krijgt hij ook nog 1 papflesje uit de voorraad ter compensatie voor de valse beschuldiging.

Titel : Baby Clues
Auteur : Ally Steven Severi
Uitgeverij : Juming Turtle Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15-30 min.
Leeftijd : 8+

28-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
27-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oceanos (Iello)


Antoine Bauza is zonder meer een grote naam bij de spelauteurs. Combineer deze met Iello en het artwork waarvoor ze staan en je krijgt deze titel als resultaat. Onmiddellijk valt het prachtige materiaal op. In Oceanos zijn de spelers expeditiekapiteins die met hun onderzeeër onder water duiken om koraalriffen te zoeken, exotische waterdieren te spotten en verzonken schatten op te delven ... maar pas op voor de mythische Kraken!

In de doos vinden we 75 puzzelstukken van onderzeeërs (15 per spelerskleur), 30 schatfiches, 1 stoffen buidel, 135 exploratiekaarten (verdeeld in 3 ronden), 15 benzinefiches, 9 krakenfiches, 15 duikerfiches, 5 speeloverzichten en 1 scoreboekje.
De spelers kiezen een kleur en stellen hun startonderzeeër samen (alle puzzelstukken met één symbooltje op, van elk onderdeel zijn er overigens drie puzzelstukken in de drie niveaus). Daarnaast ontvangt elke speler een speeloverzicht, 1 benzinefiche en 1 duikerfiche. De Kraken wordt samengesteld, bestaande uit 3 fiches (1 van elke grootte), de resterende gaan uit het spel. De exploratiekaarten worden geschud per ronde en klaargelegd. De schatfiches worden allen in de stoffen buidel gestopt en dan kan het spel beginnen.



Een spel bestaat uit 3 ronden, die op hun beurt uit 5 beurten bestaan. Na elke ronde volgt er een waardering en na de derde waardering (van ronde 3) volgt er nog een slotwaardering. De speler met de meeste punten wint het spel.
Overzichtje van een ronde :
1) De expeditiekapitein (startspeler) deelt de exploratiekaarten uit aan alle andere spelers, niet aan zichzelf. Elke speler krijgt een aantal kaarten gelijk aan het aantal periscopen op hun onderzeeër plus één.
2) Elke speler kiest een kaart in het geheim en legt deze gedekt voor zich neer, de resterende kaarten worden terug aan de kapitein gegeven.
3) Alle spelers tonen gelijktijdig de gekozen kaart en leggen deze in een rij (per ronde een nieuwe rij) open voor zich neer. Je mag de volgorde van de kaarten niet meer wijzigen.
4) De kapitein kiest één van de kaarten die de andere spelers hem gaven en plaatst deze kaart ook in z'n rij. Indien hij minder kaarten kreeg dan z'n limiet toelaat, krijgt hij de resterende van de trekstapel. (aantal periscopen +1)
5) De volgende speler wordt de kapitein en begint de volgende ronde.

In een ronde kan je telkens :
- een benzinefiche spelen : je mag een extra handkaart houden en voor je uitspelen. Het benzinefiche wordt daarna op de extra kaart gelegd. De motor van je onderzeeër bepaalt hoeveel bezinefiches je ter beschikking hebt. Als je deze sectie upgrade, krijg je telkens één fiche extra.
- een duiker spelen : leg de duiker op een zo-pas-gespeelde kaart met een schat erop. Aan het einde van het spel mag je voor elke schat die de duiker tegenkomt een schatfiche uit het zakje nemen (de rijen met kaarten worden ronde na ronde onder elkaar gelegd, dus je probeert schatkisten onder elkaar te krijgen en je duiker zo laag mogelijk in te zetten).
- je onderzeeër upgraden : als je een kaart openlegt met een basissymbool en je hebt reeds één of meerdere kristallen gespeeld in de huidige rij kaarten dan kan je je onderzeeër upgraden. Met één kleur van kristal kan je een onderdeel van niveau 1 naar niveau 2 opwaarderen. Met twee verschillende kleuren kristallen (groen en geel) kan je een niveau 2 naar niveau 3 tillen. Je kan slechts één upgrade per basis doen. De kristallen die voor de basis in de rij liggen worden als gebruikt beschouwd en kunnen niet meer voor een volgende basis gebruikt worden.

Nadat er 5 ronden gespeeld zijn voer je volgende stappen uit :
1) leg je speeloverzicht aan het einde van de rij kaarten, indien je nog ongebruikte kristallen hebt, kan je een upgrade doen.
2) tel het aantal overwinningspunten van de huidige ronde : 2 punten per verschillend dier en 0/2/5 punten voor de propeller van je onderzeeër (afh. upgrades). De speler met de meeste Kraken-oog-symbolen draait de bovenste tegel van de Kraken open en verliest het aangegeven aantal punten. Bij gelijkstand verliezen al deze spelers de punten.
3) Na het scoren neem je al je verbruikte benzinefiches terug op je onderzeeër. Duikerfiches blijven liggen tot het einde van het spel.

Na 3 ronden eindigt het spel met een slotwaardering :
- 1 punt voor je grootste aaneengesloten koraalrif (alle orthogonaal aangrenzende koralen tellen mee)
- trek schatfiches voor het aantal schatkisten die je duikerfiches tegenkomen op hun weg naar boven en scoor de overeenkomstige punten
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste upgrades aan z'n onderzeeër.

Titel : Oceanos
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2 - 5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

27-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)
26-10-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanagawa (Iello)


Kanagawa is een titel waar we erg naar uitkeken. Enerzijds omwille van de auteurs, zijnde Cathala-Chevallier, anderzijds naar het prachtige artwork. En niet enkel het artwork springt eruit, ook de andere materialen spreken tot de verbeelding. Een bamboematje als speelbord, 19 langwerpige diplomategels en 4 starttegels, 3 stormfiches, 2 assistentenpionnen (groot en klein), 15 houten borstels en 72 leskaarten. De kern van het spel bevindt zich in deze leskaarten, die uit 2 delen bestaan. Langs de rechterkant toont de kaart een prachtig schilderij die netjes naast elkaar gelegd een kleurrijk tafereel vormen. De linkerkant van de kaart toont dan weer een speciale eigenschap die de speler verwerft als hij de kaart aan z'n studio toevoegt. De achterkant van de kaart tenslotte is in een bepaalde kleur, zodat je gedekt ook al kan zien dat de kaart bomen, dier(en), mens(en) of gebouw(en) bevat.

In de studio ga je overigens alle mogelijke eigenschappen proberen te verzamelen om zo goed en flexibel mogelijk te kunnen "schilderen", zijnde schilderen open naast elkaar leggen tot tafereel. Je kan alle landschapstypes gaan bestuderen, extra borstels verzamelen, de assistentpion overnemen, een borstel bewegen of handkaarten behouden tussen de rondes.

De schilderijen zijn dan weer opgebouwd uit een landschapstype, een seizoen, punten, een achtergrond en een onderwerp. Het landschap moet je gestudeerd hebben (in je studio zichtbaar zijn) om het schilderij te kunnen schilderen. Het onderwerp stelt je in staat om diploma's te winnen. De punten worden aan het einde van het spel verrekend en hetzelfde seizoen probeer je alvast in een lange rij naast elkaar te schilderen.

Elke speler krijgt een starttegel en 2 borstels om het spel mee te beginnen. Het bamboematje wordt in het midden van de tafel gelegd. De diplomategels worden gesorteerd (naar kleur) en de kaarten geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de beide pionnen voor zich zet.



Het spel bestaat uit verschillende ronde die als volgt zijn opgebouwd :
1) Volg de les van de meester : de speler met de startspelerpion legt kaarten zoals aangegeven (sommigen open, anderen gedekt) op de eerste rij van het matje.

2) Vergroot je kennis of zet ze om in de praktijk : om beurten bepalen de spelers of ze :
- passen en nog geen kaarten van het matje nemen (je gaat meer kaarten kunnen nemen in een volgende beurt, maar loopt het risico om bepaalde kaarten mis te lopen)
- pas datgene toe dat je geleerd hebt door een kolom van kaarten te nemen, je werk verder te zetten (studio uitbreiden en/of schilderen) en eventueel diploma's op te strijken. Voor elke kaart die je neemt, bepaal je onmiddellijk of je ze in je studio legt (ondersteboven), zodat je meer speciale eigenschappen krijgt (nieuwe borstels, extra bewegingen, bepaalde landschapstypes, startspeler overnemen). Als je verder wil werken aan je schilderij, moet je een desbetreffend landschapstype in je studio afdekken met een borstel om de kaart te mogen aanleggen. Je kan een nieuwe borstel inzetten of een bewegingspunt gebruiken om een borstel te verschuiven. Uiteraard kan je elk bewegingspunt maar éénmalig in een ronde gebruiken. Indien je schilderij voldoet aan één van de voorwaarden op de diploma's, mag je het diploma nemen. Ze lopen op naar gelang het aantal kenmerken. Als je ervoor kiest om een diploma van een kleur te nemen, mag je later geen andere meer nemen van deze kleur. Beslis je echter om het diploma nog te laten liggen, mag je het later niet meer oppakken en moet je werk maken van de grotere diploma's.

3) Nieuwe lessen : Indien er spelers pasten, legt de startspeler nieuwe kaarten uit in de volgende rij, onder de rijen waar nog kaarten liggen. Dan herhaalt zich de ganse procedure.

Indien de drie rijen vol liggen, moeten de spelers een kolom kaarten nemen in hun beurt. De speler die aan het einde van de ronde de kleine assistent heeft bemachtigd, krijgt de startspelerpion (groot) voor de volgende ronde. Herhaal dit tot de laatste kaart op het matje wordt gelegd of tot één of meer spelers 11 of meer kaarten in hun schilderij hebben. Het spel eindigt op het einde van die lopende ronde en de spelers scoren punten :
- 1 punt per leskaart in je schilderij (inclusief starttegel)
- 1 punt per leskaart van de langste rij opeenvolgende kaarten van hetzelfde seizoen
- de punten die op de leskaarten staan geprint (schilderij en studio), kunnen ook negatieve punten zijn
- de punten van je diploma's
- 2 punten voor de speler met de startspelerfiguur
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Kanagawa & Charles Chevallier
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

26-10-2016 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2016
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs