Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-02-2015
imprESSEN : Cacao
Cacao (Abacusspiele) :
+ prachtig materiaal in een mooie inlay kan ons altijd bekoren + een tegellegspel, dat niet nog eens een Carcassonne-variant is, we zijn geïnteresseerd + de eenvoudige regels en spelverloop maken dit een perfect toegankelijk spel voor beginnende spelers, maar ook doorwinterde spelers gaan hier volgens mij toch van genieten + perfect speelbaar met alle spelersaantallen, hoewel de speeltactiek dan lichtjes aangepast moet worden + de tegels zijn erg mooi en duidelijk en na één korte uitleg moet je het hulpblad zeker niet meer ter hande nemen + puntjes sprokkelen, zonder dat je hier onmiddellijk dat gevoel krijgt + de indeling van de arbeiders op de tegels maken het af en toe knap lastig om de beste beslissing te nemen, draaien en keren met die tegel om toch tot de constatie te komen dat het nooit echt goed uitkomt
- het is zo'n familiespel waarvan er inderdaad wel 13 in een dozijn zijn, maar laat het dan voor Cacao pleiten dat het misschien wel in de top 3 staat van dat dozijn
Conclusie : Ook bij dit spel heb ik persoonlijk weinig negatieve aanmerkingen. Het spel is gewoon een elegant, goed spel in z'n categorie. Er is weinig of niets mis mee. Je hebt steeds enkele keuzes (tenzij je misschien op een gegeven moment met drie dezelfde arbeiderstegels zit, maar dat kan hooguit één keer in het spel voorvallen). Het speelt erg vlot en intuïtief. Met z'n tweeën ben je zelfs binnen een halfuurtje rond. Dit spel is zeker geen must-have, dat durf ik ook zeker toegeven, maar dit gaat zo'n spelletje zijn dat u na een eerste speelsessie wel zal waarderen. U gaat zeer snel de mogelijkheden zien van dit spel. Dat is op zich ook al eens fijn, omdat de meeste spellen die je tegenwoordig ziet verschijnen toch een bepaalde leercurve hebben en mensen met voorkennis vaak een voorsprong geven. Dit gaat in dit spel geen probleem zijn. Iedereen begrijpt waar het naartoe gaat en kan volgens mij onmiddellijk competitief zijn of het nu je eerste of je honderdste keer is dat je het spel speelt.
Träxx, der beste Weg gewinnt! is één van de nieuwe spellen die NSV bij aanvang van dit nieuwe jaar publiceerde (naaste de koeienreeks). In het doosje (formaat 2 spelersspellen van 999 games) vindt u : 4 spelersborden, 15 kaarten en 4 stiften. U leest het goed, ook nu weer gaat u met uitwisbare stiften op uw spelersbord moeten schrijven. Ze halen de mosterd uiteraard bij hun eigen Qwixx deluxe en vernoemen dan ook zonder schroom naar hun kaskraker.
De spelers krijgen bij aanvang van het spel allen een spelersbord en een stift. De spelersborden zijn identiek, enkel het startpunt (aangegeven met een dikke zwarte stip) is anders. De 15 kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel klaargelegd. Op deze kaarten staan telkens 4 of 5 vakjes die overeenkomen met deze op de spelersborden.
Een speler draait de bovenste kaart om en mag dan een aantal vakjes op z'n spelersbord met elkaar gaan verbinden indien deze overeenkomen met die van de kaart. Je mag er ook voor opteren om geen enkel vakje aan te tekenen. Dit tekenen gebeurt gewoon met een lijn van het ene naar het andere aangrenzende vakje. (Men raadt aan om eerst een puntje te zetten in de vakjes vooraleer een lijn te trekken) Als alle spelers dit voor de gangbare kaart hebben kunnen doen, wordt de volgende kaart omgedraaid. Ook nu weer gebeurt exact hetzelfde, maar hebben de spelers de keuze aan welke kant ze hun lijn verder uitbreiden. Ze mogen dit slechts aan één zijde doen (en dus geen vakjes gaan opsplitsen).
Als een speler met z'n lijn op een vakje komt waar een waarde opstaat, vermeldt hij dit luidop en noteert de punten in de scoretabel rechts op z'n spelersbord. Indien hij de eerste is om het vakje te bereiken krijgt hij de volle waarde, alle volgende spelers ontvangen slechts de helft. (naar boven afgerond) Zo gauw alle 15 kaarten zijn omgedraaid, tellen de spelers hun verworven punten op. Daarna trekken ze voor elke onbereikte tegel op hun spelersbord 1 punt af. De speler met de meeste punten wint het spel.
Het solospel is gelijklopend, enkel de score is ietwat anders. Je krijgt daar enkel de volle waarde van de punten indien je voordien geen hogere waarde hebt gehaald. Deze variant vraagt je dus om de waarden in oplopende volgorde te proberen binnenhalen. Een score van 40 zou fantastisch zijn.
Titel : Träxx Auteurs : Steffen Benndorf & Reinhard Staupe Uitgeverij : NSV Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
+ prachtig materiaal + er is altijd wel een goede reden waarom een oud spel in een nieuw jasje verschijnt + mogelijke aanpassingen om het spel dieper (of eenvoudiger) te maken (met/zonder gebeurtenissen, speciale krachtkaarten) + de driehoekige "scoreborden" per regio zijn erg fijn gevonden, bovendien zijn er 10 voorzien voor 5 provincies, dus dit maakt elk spel ietsje anders + het is een erg confronterend 2-persoonsspel, dat toch nog elegant eenvoudig is (ver weg van de complexiteit die een Mage Wars bijvoorbeeld heeft) + het vechtsysteem hoeft dus niet altijd ingewikkeld te zijn, het verschil in waarde van kaart is voldoende + er zitten toch wel wat tactische beslissingen in het spel die je op het eerste zicht niet meteen doorhebt + de spelregels zijn ook voorzien in het Nederlands
- voor de die-hards is dit spel misschien te eenvoudig - het spel kan effectief afgelopen zijn na ronde 3 of 6 als de tegenstander onvoldoende anticipeert - de speler die ondersteboven op het speelbord kijkt, moet in ronde 1 goed kijken welke kaart hij eerst moet omdraaien
Conclusie : Sun Tzu is een erg elegant, combatief 2 spelersspel met erg mooi materiaal. Ik kan begrijpen dat dit spel een remake verdiende in de ogen van Matagot en ben erg blij dat ik nu ook dit type spel in mijn collectie hebt zitten. Of het spel effectief vaak uit de kast zal komen, hangt waarschijnlijk af van de gelegenheid. Ik zou het plaatsen in de korte, strijdvaardige spellen zoals Kamisado, Dammen, Schaken, Gipf-reeks, maar nu met een portie thema en aanschouwelijk materiaal.
Gespeelde spellen : Sun Tzu & Cacao (Arne & Nico) en Hyperborea & Roll for the galaxy (met vier)
Speeldatum : 16/02/15 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
:
Eindelijk Sun Tzu op tafel gekregen, eerstdaags een imprESSEN. Ook Cacao, de nieuwste "Nürnberger" in huis was een fijne meevaller. Meer hierover zeker later.
Speeldatum : 15/02/15 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Die Alchemists blijft toch iets speciaals. Na onze belachelijke code-fout vorige keer liep het nu weer volledig mis. Geen fouten tegen de spelregels, maar die grid invullen lukt me echt niet. Het is een fantastisch concept en prima spel, maar niet echt voor mij. Ik sluit zeker nog wel eens aan, maar dan moet de goesting er zeker bij zijn. Battlesheep ontpopt zich stilaan wel tot één van mijn favoriete korte tactische spellen. Die ligt me stukken beter en daar heb ik het principe wel volledig van door.
Op 7 maart organiseert Spellenclub 1000-1 Bredene hun eerste spellenbeurs.
Onder de noemer Spellenplezier kan je een ganse dag effectief speelplezier gaan beleven in zaal "De Caproen" (Breendonklaan 2a in Bredene) vanaf 10 uur tot 20 uur.
Bij deze alvast een fotootje van de flyer :
Moest u passeren, kom dan zeker een goeiedag zeggen want het is normaal de bedoeling om er te gaan demoën. Misschien ga ik de 2de handsstand ook van enkele spellen voorzien, dus als u graag nog wat materiaal met me mee geeft, dan kan dat natuurlijk ook.
Cacao neemt de spelers mee naar de exotische wereld van het "fruit van de goden". Elke speler is een stamhoofd die z'n stam roem en rijkdom tracht te brengen door cacao te verbouwen en te verhandelen. De speler die op het eind het meeste goud wist te verzamelen, wint het spel.
Het spel komt verpakt in een kleurrijke doos, met een prachtige inlay, waarin al het materiaal stevig op z'n plaats blijft zitten. U krijgt 44 arbeiderstegels (in de 4 spelerskleuren), 4 meeples, 4 dorpsborden (in de 4 kleuren), 28 jungletegels, 20 cacaobonen, 12 zonfiches en 48 goudfiches (in waarden 1,5 en 10). Daarnaast krijgt u overzichtelijke spelregels, met daarnaast een handig overzichtsblad van de functies van de jungletegels. Erg handig aandien je deze af en toe terhand zal moeten nemen tijdens uw eerste speelsessies.
Bij aanvang van het spel neemt elke speler een dorpsbord, de meeple en arbeiderstegels in z'n kleur. De meeple plaatst hij op de -10 op het rivierspoor. De arbeiderstegels worden geschud en als dichte trekstapel terzijde gelegd. Hiervan neem je drie tegels op handen. (Afhankelijk van het aantal spelers dienen soms enkele tegels te worden verwijderd uit de stapel arbeiderstegels). De jungletegels worden geschud en als trekstapel naast het speelbord gelegd. Twee tegels worden alvast opengelegd als vitrine. Er wordt ook een enkelvoudig cacaoveld en markt waarde 2 open gelegd in het midden van de tafel (diagonaal tegen elkaar met een hoekpunt). De goud- en zonfiches en de cacaobonen worden terzijde klaargelegd.
(foto : dorpsbord, met de rivier, de drie plaatsen voor zonnefiches en de vijf plaatsen voor cacaobonen. Daarnaast de meeple van de rode speler en een aantal van z'n arbeiderstegels. Deze tegels geven aan de vier zijden aan hoe vaak je een actie van een jungletegel zal kunnen uitvoeren en ze komen in verschillende aantallen voor)
Tijdens het spel gaan de spelers arbeiderstegels en jungletegels leggen, waarbij je in acht moet nemen dat ze nooit lateraal (orthogonaal) aan elkaar grenzen. Je krijgt als het ware een soort schaakbordpatroon met enerzijds jungletegels en anderzijds arbeiderstegels (zie ook afbeelding onder).
In je speelbeurt doorloop je drie fasen : A) Plaats een arbeiderstegel : leg een arbeiderstegel naast één of meerdere jungletegels, de oriëntatie mag je zelf bepalen. B) Vul lege jungleplaatsen : indien er ruimten ontstaan tussen twee verschillende arbeiderstegels wordt deze onmiddellijk opgevuld met jungletegels uit de vitrine. Indien de trekstapel jungletegels is opgebruikt, vervalt deze stap. C) Voer de acties van de jungletegels uit : elke net geplaatste arbeider die grenst aan jungletegels voert de actie van de desbetreffende tegel uit. Ook bij het aanvullen van jungletegels (stap B) mogen de acties worden uitgevoerd. De speler kiest zelf in welke volgorde hij de acties uitvoert, maar ze moeten wel één voor één worden uitgevoerd. Je moet je actie niet uitvoeren als je niet wil.
Op het einde van je beurt trek je een nieuwe arbeiderstegel en vul je je hand terug aan tot drie. Indien je trekstapel is opgebruikt, vervalt dit. Ook de vitrine van jungletegels wordt aangevuld tot twee.
Het spel eindigt als alle spelers hun arbeiderstegels hebben geplaatst. Er wordt nog gescoord voor tempels (meerderheden), ongebruikte zonfiches (1 goud) en de plaats waar je bent beland op de rivier. Deze waarde tel je bij of trek je af van je goudtotaal. De speler met het meeste goud wint. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende cacaobonen.
De jungletegels : (worden geactiveerd door aangrenzende arbeiders) - Plantages : Neem voor elke arbeider cacaobonen zoals afgebeeld op de plantage. Je mag max. 5 bonen opslaan op je dorpsbord. - Markten : Verkoop voor elke arbeider één cacaoboon aan de prijs aangegeven op de markt (2,3,4). - Goudmijn : Neem voor elke arbeider 1 of 2 goud (zoals aangegeven op de tegel) - Water : Zet voor elke arbeider je meeple één stapje vooruit op het rivierspoor op je dorpsbord. Indien je reeds op vak 16 staat, vervallen extra stappen - Zon-aanbidden-site : Neem voor elke arbeider één zonnefiche en leg ze op je dorpsbord. Je mag max. 3 zonnefiches opslaan op je bord. Wanneer de jungletegelsstapel is opgebruikt, mag je deze zonnefiches inruilen om één van je arbeidersfiches bovenop je reeds geplaatste fiches te leggen. Je voert dan aangrenzende acties van jungletegels opnieuw uit. Je kan slechts één keer op een andere arbeiderstegel bouwen. Niet gebruikte zonnefiches leveren 1 goud op op het einde van het spel. - Tempel : Geen effect gedurende het spel. Op het einde van het spel krijgt de speler met de meeste aangrenzende arbeiders 6 punten, de tweede 3 punten.
Titel : Cacao Auteur : Phil Walker-Harding Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
+ prachtig, stevig en veel materiaal + er zijn wel wat icoontjes gebruikt, maar op elke tegel staat er ook nog begeleidende tekst + een overzichtsscherm met letterlijk de ganse spelregels samengevat erop + eens je de flow of play kent, is dit een erg vlot spel, dat perfect simultaan kan worden afgewerkt + de dobbelsteengooi is uiteraard bepalend, maar er zijn voldoende mogelijkheden en manieren om toch iets uit de brand te slepen bij een erg slechte worp + erg spannende eindscore, alle spelers doen effectief mee voor de winst
- des te meer speciale eigenschappen je in je intergalactische wereld opbouwt, met des te meer zaken moet je gaan rekening houden of je vergeet ze (maar dit raak je wel snel gewend) - die verduivelde bekertjes, zet ze niet naast je glas, want je begint dobbelstenen te drinken en je frisdrank over tafel te gooien
Conclusie : Roll for the galaxy wordt vaak als het kleine broertje gezien van Race for the galaxy en dat is in zekere zin wel terecht. Dit spel zou een perfecte opstap kunnen zijn naar z'n toch wel complexere grote broer. Persoonlijk denk ik zelfs dat het een beter, een meer gestroomlijnd spel is. De echte liefhebbers zullen ongetwijfeld de vele mogelijkheden van het kaartspel prefereren, maar dit dobbelspel heeft zeker zo veel charme. Het grootste compliment dat ik dit spel kan geven ten opzichte van z'n broer is dat ik dit spel na een week in de collectie te hebben het toch al gespeeld heb, terwijl ik Race for the galaxy (na véélvuldig herlezen van de spelregels) na jaren nog steeds niet gespeeld heb. Dat is gewoon een spel dat erg moeilijk op tafel komt, dat moeilijk uit te leggen is aan nieuwe spelers en dat qua iconografie misschien wel het lastigste spel in onze collectie is. Die problematiek valt hier grotendeels weg. Het is relatief simpel om te spelen, je komt eigenlijk nooit zaken tegen die je extra moet opzoeken in de spelregels en dit spel komt gewoon sneller op tafel. Als u dus nog geen van beiden heeft en u zou willen overgaan tot een aanschaf, dan raad ik u toch aan om voor Roll for the galaxy te kiezen.
Gespeelde spellen : Euphoria, Pay dirt & Roll for the galaxy
Speeldatum : 06/02/15 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Drie deftige spellen gespeeld, allen stevig verloren, maar geen erg. Erg blij dat we Euphoria nog eens konden opfrissen en Pay dirt nog wat steviger in het geheugen stoppen. Roll for the galaxy krijgt dra een imprESSEN en zou ook zo snel mogelijk terug een speelbeurt mogen krijgen, dus als er kandidaten zijn ...
Samurai spirit is een coöperatief spel van Antoine Bauza dat dit jaar in Essen z'n opwachting maakte. In dit spel gaat u samen met uw medespelers als samurai door het leven en tracht je je dorp te redden van de invallen van de ninja's van de Oni-Musha clan. Het spel bevat : 7 samuraiborden, 7 samuraimeeples, 7 steunfiches, 6 boerderijfiches, 10 muurfiches, 3 familiefiches, 66 ninjakaarten, 1 dorpsbord, 1 actieve spelerfiche en 7 wondefiches.
Het spel kan gespeeld worden in vier verschillende moeilijkheidsniveaus, dit vraagt slechts enkele aanpassingen die netjes aan het eind van het spelregelboekje staan vermeld. Bij een normaal spel stel je het spel als volgt op : - plaats het dorpsbord in het midden van de tafel - schud de boerderijfiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord - schud de familiefiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord - plaats een aantal muurfiches, gelijk aan het aantal spelers +2, op willekeurige plaatsen op het dorpsbord - schud de ninjakaarten (zonder die van waarde 5 en 6) en neem er 7x het aantal spelers, de resterende kaarten worden uit het spel verwijderd. De kaarten met waarde 5 (luitenanten) en 6 (bazen) worden nog even terzijde gelegd en komen in de loop van het spel aan bod. - elke speler neemt een samuraibord, legt deze op de menselijke kant (achterkant is een dier), zet z'n samuraimeeple op de nul van het vechtspoor en legt z'n steunfiche naast z'n bord - er wordt willekeurig een startspeler aangeduid die de actieve spelerfiche krijgt
Het spel loopt over 3 ronden, waarin spelers telkens om beurten hun beurt spelen tot de ninjakaartenstapel is opgebruikt of tot alle spelers uit de lopende ronde zijn gestapt. Tijdens een beurt doorloopt een speler volgende stappen : A) pas de gevechtsstraf toe : indien je rechts van je samuraibord ninjakaarten hebt liggen (waartegen je vecht), moet je de eventuele straf afhandelen van de bovenste kaart in het rijtje (de straf staat eventueel linksonder op de kaart). Mogelijke straffen zijn : het verwijderen van een muurfiche, een wonde oplopen, een ninja in de indringerstapel steken, bepaalde acties die je niet mag uitvoeren in je beurt, ...
B) voer een actie uit : - vecht : neem de bovenste ninjakaart van de stapel en beslis wat je hiermee gaat doen. Je kan de kaart bekampen of je ertegen verdedigen. Als je de kaart aanvalt, leg je ze rechts naast je spelersbord en verhoog je de waarde op je gevechtsspoor naar gelang de waarde van de getrokken kaart. Indien je je wil verdedigen, leg je de kaart aan de linkerkant van je spelersbord. Let wel dat je enkel kaarten met een hoed, boerderij of familiesymbool links mag leggen. Je mag overigens maar één kaart van elke soort daar leggen. - steun : geef je steunfiche aan een medespeler, hij kan jouw speciale actie gebruiken in z'n volgende beurt (nadien geeft hij de fiche terug). Jijzelf verzaakt aan een normale beurt en trekt één ninjakaart van de stapel en plaatst deze ongezien in een indringerstapel (= geen aflegstapel) - pas : de speler stapt uit de lopende ronde, leg je samurai neer op de plek waar hij op het gevechtsspoor staat. Je kan geen kaarten meer krijgen, wegspelen en krijgt niet langer een straf (je wordt volledig overgeslagen). Indien je samuraimeeple reeds voorbij je "Kiai"waarde is, moet je wel passen.
De talenten : Elke samurai heeft een eigen, unieke eigenschap die hij tijdens z'n beurt mag gebruiken (moet niet). Zo kan je bijvoorbeeld kaarten gaan doorschuiven naar je medespelers, de straffen op kaarten negeren, een dubbele actie uitvoeren in je beurt, kaarten afleggen, ... De kiai's : Elke samurai heeft ook een extra superkracht die enkel geactiveerd wordt, als de waarde op het gevechtsspoor exact op z'n kiaiwaarde komt. Indien dit voorvalt mag je je superkracht gebruiken als je wenst. Nadien verwijder je de onderste kaart in je gevechtslijn (rechts naast je speelbord) en leg je deze op de aflegstapel. Op deze manier kan je je kiai meerdere malen activeren en er vooral voor zorgen dat de ninjakaarten uit het spel verdwijnen. Zo ga je terug muurfiches kunnen plaatsen, wonden herstellen, kaarten verwijderen uit je gevechtslijn, kaarten van de trekstapel of indringerstapel verwijderen, steunfiches doorgeven (zonder hiervoor je beurt op te moeten geven), ... De wonden : Indien een speler wonden ontvangt, legt hij deze op z'n samuraibord. De eerste wonde is nog geen erg, bij een tweede wonde, draait hij z'n samuraibord om naar z'n dierenkant. Nu is z'n actie veel sterker. Ontvang je nog een derde wonde, wordt deze op je bord gelegd en bij een vierde wonde, is het helemaal over. Want als één speler uit het spel verdwijnt op deze manier, is het onmiddellijk afgelopen.
Einde van een ronde : Zo gauw de laatste ninjakaart van de trekstapel wordt getrokken of alle spelers pasten, eindigt de ronde. Op het einde van een ronde doorloop je vier stappen : 1) elke samurai die geen kaart met een hoedsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde ontvangt een wonde 2) elke samurai die geen kaart met een boerderijsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een boerderij uit het dorp en ontvangt (bij een zwaar of heroïsch spel) daarenboven de schade van de vernietigde boerderij. 3) elke samurai die geen kaart met een familiesymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een familiefiche uit het dorp, de corresponderende bonus wordt wel gegeven overeenkomstig het aantal nog aanwezige familiefiches in het dorp (zo kan je wondefiches verwijderen, muurfiches plaatsen of een kaart van de indringerstapel verwijderen) 4) leg de kaarten van de indringerstapel één voor één open. Elke kaart die rechtsonder vlammen vertoont, zorgt ervoor dat je een muurfiche moet verwijderen. Indien je geen muurfiches meer kan verwijderen, verwijder je een boerderij (en krijg je wederom de straf van deze boerderij bij een zwaar of heroïsch spel)
Indien er op het einde van de eerste ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de luitenanten (waarde 5) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat. Indien er op het einde van de tweede ronde nog minsten één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de bazen (voor elke speler één) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat.
Einde van het spel : Indien er op het einde van de derde ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, ben je gewonnen. Indien er tijdens het spel een speler een vierde wondefiche ontvangt en hierdoor sterft, verliezen de spelers. Indien je laatste boerderijfiche of familiefiche van het dorpsbord verdwijnt, verliezen de spelers.
Titel : Samurai spirit Auteur : Antoine Bauza Uitgeverij : Funforge Aantal spelers : 1-7 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 9+
Voorlopig geef ik u een traditionele imprESSEN van deze titel met de pro's en contra's. Ik vermoed dat er toekomstgericht zeker nog een utigebreidere bespreking zit aan te komen, maar die houden we liever tot we het spel in ons bezit hebben en de herwerkte versie hebben weten te bemachtigen (indien dit lukt, want hier moet ik al veel vraagtekens bij plaatsen)
+ we startten het spel met hoge verwachtingen en deze zijn volledig ingelost (dit is een mega-plus-punt om mee te starten) + het spel is erg gestroomlijnd, duidelijk en de spelregels zijn prima geschreven. Dit is zo'n steviger spel dat je toch makkelijk kan uitleggen en dat voor de meeste spelers ongetwijfeld erg duidelijk zal zijn + er zijn héél wat mogelijkheden, maar toch heb je wel door waar je naartoe wil. (of dit een overwinning oplevert, dat is een andere zaak) + dit is een titel die we absoluut in de collectie willen (maar niet liever vroeg dan laat, zie onder voor meer) + aanvankelijk vrees je een lange speelduur, maar met de maximum bezetting speelde wij hem in een anderhalf uur ongeveer
- het overzicht dat je aanvankelijk bij het spel krijgt, is erg droog en onduidelijk te noemen, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon als je de regels begint uit te leggen - de fiches die uit de zak worden getrokken, beginnen na verloop van tijd wat sleet te vertonen en dat is erg jammer. Houten schijfjes zou hier geen overbodige luxe zijn. Bovendien zou je deze ook makkelijker kunnen detecteren op je spelersbord - de prijs is relatief hoog voor enkel kartonnen onderdelen, doe mij dus maar ééntje met houten onderdelen
Conclusie : Orléans is z'n buzz op Essen echt wel waard geweest. Het speelt enorm lekker weg, is iets voor de eurospeler en iemand die graag worker-placement doet, die wel in is voor fiche-building en die graag met blokjes schuifelt op diverse sporen. Optimaliseren, opportuniteiten zien en vooral de juiste arbeiders op het juiste moment en de juiste plaats hebben. Alles aan dit spel klopte bijna, met uitzondering van het "saaiere" materiaal. TMG, de Amerikaanse uitgeverij, bracht dit spel onlangs op Kickstarter, maar dan wel met houten speelstukken en na het behalen van alle stretchgoals zijn er zelfs helemaal geen kartonnen fiches meer in het spel te vinden. Enige nadeel is dat Europese backers niet welkom waren. We zullen het spel dus moeten proberen bij ons te krijgen via een omweg of hopen op DLP dat zij mee in dit bootje stappen. Op hun website houden ze alleszins de optie open om een luxe-pakketje aan te bieden. We houden het in het oog en hopen dat het er zeker van komt. Aanrader!
Rattlebones is hét spel met de moduleerbare dobbelstenen. U mag dit echt wel letterlijk nemen. U krijgt drie dobbelstenen ter beschikking (zwart, wit en grijs) en gaat deze gedurende het spel totaal veranderen van uitzicht. U gaat de zijvlakken van de dobbelstenen aanpassen en op die manier verschillende zaken in uw bezit krijgen. Op de bovenstaande foto ziet u uiterst rechts een deel van het arsenaal aan modifiërs die je kan verwerven.
Rattlebones is bovendien een zeer snel, party-dobbelspel dat ongetwijfeld héél wat mensen erg leuk gaan vinden. Het speelbord is kleurrijk, de pionnen zijn zelfs een beetje "hoofdpijn"kleurrijk. Het artwork is ongelooflijk knap. Het innovatieve aspect van de dobbelstenen is zondermeer grandioos te noemen.
+ prachtig materiaal, zonder enige twijfel één van de mooiste spellen van het afgelopen speeljaar (alhoewel dit natuurlijk subjectief is) + het is vlot, het is fun, het is speels + op het speelbord zijn enkele open vakken, waar er telkens andere acties kunnen opduiken in verschillende spellen (misschien ook ideaal voor toekomstige uitbreidingen of eigen ontwerpen) + het spel is vooral innovatief, dit type spel heeft u nog niet in uw kast staan
- het is vlot, fun en speels, maar ook totaal onoverzichtelijk, druk en moeilijk te volgen (voor mij persoonlijk dan) - wederom een spel van Amerikaans allooi, dus erg duur, u mag boven de 50 euro neertellen voor deze titel - het is en blijft natuurlijk een dobbelspel, je mag je dobbelsteen wel aanpassen, maar als je niet echt goed gooit, heb je pech. Hoewel deze factor toch een beetje kan weggewerkt worden ongetwijfeld als je beter weet waarmee je bezig bent - Voor een dik kwartier speeltijd, heb je heel wat sorteerwerk bij aanvang van het spel, aparte doosjes of zo'n plano-doos lijkt me erg handig voor dit spel
Een instant-buy hoor ik u denken?!? Wacht hier toch nog even mee, tot u mijn bedenkingen heeft gelezen. Als ik mijn bovenstaande intro lees, dan heb ik ook onmiddellijk zin om het spel aan te schaffen en in onze collectie te droppen, maar toch zijn er enkele zaken die me hiervan voorlopig tegenhouden. Wij speelden het spel gisteren op een goede 20 minuutjes, erg snel dus. Toch had ik halverwege al het idee dat de spelers met voorkennis (ondanks het feit dat het een dobbelspel is) een enorm voordeel hadden. De uiteindelijk punten logen hier ook niet om. Daarnaast is het ineen prutsen van die dobbelstenen wel leuk, maar ook niet echt makkelijk. Met welke dobbelsteen ga ik spelen, waar wil ik terechtkomen om welke modifiër toe te voegen? Persoonlijk ging het allemaal een beetje te snel voor mij gisteren. Ik vond het nogal slordig en onoverzichtelijk (in tegenstelling tot het eerste spel dat we speelden, maar meer hierover morgen). Als conclusie stel ik dan ook graag dat ik het spel graag nog een keertje speel, ietsje meer op het gemak en moest het spel ooit in onze schoot worden geworpen of tegen een zachtere prijs op de kop kunnen worden getikt, gaan we het zeker niet nalaten om te overwegen om het spel in de collectie op te nemen.
Temporum is het nieuwste spel van Donald X. Vaccarino (ofte mijnheer Dominion). Ook in dit spel gaan vooral de kaarten belangrijk zijn in het spel. Het is echter wel geen deckbuilder en je zal het met héél wat minder kaarten moeten stellen. Het spel speelt zich af in een nogal SF-gerichte setting waarbij je als speler doorheen vier tijdzones reist. Veel blabla om eigenlijk gewoon te proberen om je 10 houten kroontjes vanuit vak I naar vak IV te krijgen. De speler die daar als eerste in slaagt, wint het spel. Je kan deze kronen vooral verplaatsen door het scoren van kaarten die je uit je hand speelt. Het scoren van een kaart brengt bepaalde kosten met zich mee en zal je afhankelijk daarvan een aantal bewegingspunten opleveren. Eigenlijk is het spel dan ook erg beperkt, nl. financiën regelen en dan een kaart scoren.
Het eigenlijke spel zit vooral in de kaarten die op het speelbord in de diverse tijdzones worden opengelegd. Het zijn er overigens een hele stapel, waarvan je er maar enkele gebruikt. Je gaat dus elk spel een totaal ander gevoel krijgen. Deze kaarten (en tijdzones) zijn verbonden met elkaar via tijdwijzers (gouden pijltjes). Deze route moet je als avonturier volgen om van de éne naar de andere kaart te springen. Voor aanvang van je beurt mag je zo'n pijltje onder je huidige plaats verleggen om op die manier ook het tijdtraject te bepalen en te verleggen. Op deze manier spring je van de ene naar de andere kaart. Deze kaarten stellen je in staat om bepaalde zaken in je beurt uit te voeren. Ze geven je bijvoorbeeld de opdracht om kaarten te trekken, kaarten te spelen of kaarten te scoren. Daarnaast leveren sommige geld of "kroontjes-bewegingspunten" op of kan je er tegenspelers mee pesten. Het komt er vooral op aan om hier een mooie combo in te zoeken en op het gepaste moment op de juiste kaart te komen staan, zodat je de actie kan uitvoeren die jij wil doen.
+ een grote verscheidenheid aan tijdskaarten zorgt telkens voor een heel ander spel + je ziet al snel combo's tussen de kaarten, het is geen zwaar gezoek en geprul + er staat Engelse tekst op de kaarten, maar dit is enerzijds beperkt en de tijdkaarten liggen open, dus kunnen gezamenlijk worden overlopen + het artwork is wel oké, zowel bord, kaarten als houten speelstukken, maar in deze tijden is het zeker geen uitzonderlijk materiaal + het spel is relatief eenvoudig, weinig spelregels, weinig FAQ (en dat mag ook wel eens in deze tijden van ellenlange FAQs op BGG)
- ondanks de verscheidenheid aan tijdskaarten en het feit dat elk spel anders is, is het toch een beetje repetitief. Zo gauw je een goede combinatie gevonden hebt, gaan alle spelers ongeveer wel dezelfde weg op (gewoon omdat dit de meest interessante keuze is) en dan hangt het op het eind vaak af van een klein detail (bv. trekken van een juiste kaart) of je het spel al dan niet wint - misschien was onze combinatie van tijdskaarten niet echt spannend en sexy, maar we vonden het spel (ondanks het feit dat het erg snel speelt, rond het half uur), de laatste ronden saai worden, dat kan toch niet de bedoeling zijn voor zo'n kort spel - een spel uit Amerika, van Rio Grande, haal uw portefeuille maar boven, net te duur voor wat het is in mijn ogen
Kortom : Is Temporum een slecht spel? Neen, zeker niet, het heeft z'n charmes en je ziet dat de auteur geen leek is in het vak. Het is gestroomlijnd en goed uitgewerkt. Mij persoonlijk kon het niet echt bekoren, het was fijn om te spelen, maar in de collectie gaat het spel niet direct komen denk ik. Moest de prijs nu spectaculair dalen of een Europese uitgeverij het spel binnenhalen (wat me erg sterk lijkt), zou het nog kunnen, want het is wel zeker toegankelijk voor veel spelers. Maar in de stroom van nieuwigheden die ons de laatste jaren overspoelt, gaat dit spel totaal verloren.
Speeldatum : 31/01/15 Speelplaats : Novelty night Forumfederatie in Broechem Opmerkelijk
: 3 nieuwe spellen kunnen spelen waarvan u binnenkort ongetwijfeld weer korte imprESSENs te verwerken krijgt
Gespeelde spellen : Five tribes, Black fleet & El gaucho
Speeldatum : 30/01/15 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Five tribes blijft een topper, Black fleet is zo goed en fun en El gaucho heeft bij deze tweede sessie ook extra punten gewonnen. Hij stijgt op mijn BGG-ranking.
Pay dirt is een spel van Tory Niemann (de auteur van Alien Frontiers), dit is ook de reden waarom ik het spel gebacked heb op Kickstarter. Deze week kwam het spel eindelijk, na lang wachten in ons bezit (normaal zou het een Essen pick-up geweest zijn, maar zoals zo vaak, liet de KS-versie toch nog even op zich wachten). Deze imprESSEN zal dan ook ietsje uitgebreider en anders zijn dan de anderen, aangezien het niet mijn bedoeling is om een bespreking te maken van het spel (toch niet in een korte tijdspanne)
Het materiaal is echt wel verzorgd : * het karton is stevig en met een linnen afwerking (zowel de doos, de tegels als de spelersborden) * de gouden nuggets zijn een leuke meerwaarde en tonen wel als ze op tafel liggen (het is echter niet de kwaliteit van die van Stonemaier Games, ze zijn van plastic en voelen dan ook lichter aan dan je zou verwachten) * de houten componenten zijn prima in orde, enkel de startspelerfiche (een hoedje) hadden ze voor mij, zeker als KS-extra, beter moeten uitwerken. Deze laatste is alles behalve netjes afgewerkt, bovendien hebben ze hem samen met de "no bid" fiche in een ziplock-zakje gestopt zodat deze aan elkaar kleefden en elkaars kleurtjes kregen bij het scheiden van beiden (jammer)
Het artwork is erg mooi en thematisch te noemen. Men heeft zich echter beperkt tot enkele tekeningen op de tegels (claims, equipment en gear), wat ongetwijfeld kosten- en tijdsbesparend zullen zijn geweest, maar tegenwoordig mag je toch wel meer verwachten. Het had het geheel alleszins nog beter en fraaier gemaakt.
De Kickstarter extra's zijn bij deze KS relatief beperkt. Het spel haalde uiteindelijk maar net z'n productiedoel. Enkel de startspelerfiche en de gouden nuggets waren een extra (meer hierover kon u hierboven al lezen). Crash games is echter zo vriendelijk geweest om onmiddellijk drie mini-uitbreidingen toe te voegen. Elke uitbreiding voegt extra tegels (6) en kaarten (2) toe aan het basisspel en vooral extra flavour. De ene uitbreiding is gesitueerd in het verleden (met oude machines, twee oude goudzoekers en een kaart met de veelbetekende naam "I'm too old for this shit"), één uitbreiding in de toekomst en met het typisch Amerikaanse Zombie/horror-gegeven.
De gameplay was aangenaam te noemen. Het spel is op zich erg makkelijk om uit te leggen en te spelen. De regels zijn duidelijk en beperkt. Hou er wel rekening mee dat je wat Engelse tekst te verwerken zal krijgen, zowel op de kaarten als de tegels. Dit kan het spel enigszins vertragen en voor sommige spelers misschien een probleem vormen. De fasen in het kort : * Biedfase : er worden slechts zoveel artikelen geveild als er spelers zijn, elke speler mag blijven meespelen, dus er kunnen ook spelers zonder nieuwe aanwinst de biedingsfase verlaten. Geld is hier de belangrijkste troef, je moet dit toch nog wat achter de hand houden. Timing en een portie geluk is wel nodig. De spelregels beschrijven geen afruimen van de niet-gekochte zaken, maar dit lijkt me wel opportuun. Als je de pech hebt dat je zit te wachten op een werktuig dat er nooit meer uitkomt, kan je daar bijzonder weinig tegen doen. Let wel, dan komt het er op aan dat je zelf je strategie maar probeert bij te sturen. Het nadeel van dit soort biedingen is ook dat er met wat geluk in een ronde fantastische zaken kunnen komen open te liggen, maar als je zonder geld zit, dan doe je gewoon niet mee. Heeft een andere speler dan toevallig wat geld opgepot, gaat hij met alle goede dingen lopen (dit is geluksfactor 1 in het spel)
* Werkfase : het plaatsen van de arbeiders gebeurt simultaan en kan dus snel vooruit gaan. Je gaat echter vaak stevig moeten nadenken over welke zetten je wil doen. Je hebt nochtans slechts 4 plaatsen waar je je arbeiders kan zetten. Ofwel laat je ze goud verwerken (en hieraan kan je echt wel te veel arbeiders verliezen), je laat ze een machine herstellen, je verkoopt goud voor geld of je koopt gereedschappen aan. - Het gereedschap : het is jammer dat je slechts 2 gereedschappen actief mag hebben, je mag meer aankopen, maar dan moet je de vorige tegel verwijderen. Je ziet vaak erg leuke en potentieel dodelijke combo's, maar kan het je vaak niet veroorloven of wil er je ander materiaal niet voor opofferen. Het minste voor deze tegels is echter het artwork dat toch wel de vorm zou mogen hebben aangenomen van eht materiaal waarover sprake. - Het herstellen van machines : dit is een zeer fijn deel van het spel, je plant in wanneer je best herstelt en moet sowieso arbeiders achterhouden - Goud verwerken : je probeert je machines zo te optimaliseren dat het goud sneller verwerkt wordt, hierin ligt de sleutel tot de overwinning. Als je deze upgrades niet doet, kom je hopeloos te laat. Het goud wordt overigens voorgesteld op fiches die tijdens de ganse verwerking gedekt blijven, je weet dus niet wat je gaat ophalen. Thematisch is dit logisch, maar als je pech hebt (geluksfactor 2), dan kan je dus in principe evenveel investeren als een andere speler, maar toch bedrogen uitkomen. * Gebeurtenisfase : over deze fase kan ik kort zijn, deze is K U T. Elke speler krijgt een bepaalde gebeurtenis over zich heen en vaak is het kiezen tussen cholera en de pest. Op de duur kan je wel wat gaan anticiperen en trachten deze gebeurtenissen te ontlopen. Aan deze fase gaat wel wat leeswerk aan vooraf. Een erg goed punt is dat de rijkste speler pas als laatste een kaart krijgt, dus geen keuze meer heeft, het tactisch kiezen en doorgeven van deze kaarten kan het spel totaal veranderen. Als je een beetje geluk hebt, glip je echter vaak door de mazen van het net, goed gespeeld? of gewoon geluk (geluksfactor 3)
De geluksfactor : Ik heb hierboven bewust gesproken over de geluksfactoren. Ik vind Pay dirt een erg fijn spel en speel het graag nog een keertje terug binnenkort. Het is echter wel zo dat je je moet instellen op het ergste. Ik had bijvoorbeeld bij alle geluksfactoren een beetje pech. Ik was nooit in staat om een goede machine te kopen die me echt vooruit zou helpen, maar dit kan nog aan mijn slecht beheer van mijn budget liggen en een slecht aanvoelen van timing en bieden. Wat het verwerken van goud betreft, had ik het natuurlijk véél minder in de hand. Telkens ik mijn fiches binnenbracht in het begin van het spel toonden ze mij de minimumwaarde, terwijl mijn tegenspelers véél meer incasseerden. Op zich thematisch oké, ik zal niet op de goudader gezeten hebben, maar het is wel iets om rekening mee te houden. De minst storende van de drie factoren is echter de laatste. Je gaat ongetwijfeld vloeken als je de kaarten in je handen krijgt, maar ze maken het spel zo leuk, zo interactief en je kan elkaar echt lekker pesten.
Het totaalbeeld : Pay dirt is zeker een aanwinst voor onze spellenkast. Het is een thematisch sterk spel, dat erg nauw is. Je zal moeten optimaliseren zo goed als je kan. Ga op zoek naar fijne combo's om het goud zo snel mogelijk binnen te halen, maar verkoop het aanvankelijk om geld te hebben tijdens de biedfase. Bovendien mag je als "armste" speler aan goud als eerste een gebeurteniskaart kiezen. Het spel doet je in ieder geval nadenken over hoe je het volgende keer anders zou proberen aanpakken en dat is een goed teken. Let wel, het spel gaat niet bij elke speler in goede aarde vallen. Ik twijfel er zelfs niet aan dat er evenveel tegenstanders als voorstanders zullen zijn voor dit spel.
ps : ik verwacht de volgende weken overigens nog een drietal KS-titels. Het is helemaal niet zo dat ik dit vaak doe, maar het lot wil precies dat ze allen gelijktijdig ter plaatse zullen zijn. U mag de komende dagen misschien dus nog wel iets "nieuws" verwachten.
Speeldatum : 27/01/15 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Pay dirt is een Kickstarterproject dat wordt afgehandeld zoals ik het het liefste heb. Met een speelsessie en dan nog wel vlekkeloos voorbereid om te demoën, waarvoor mijn uitdrukkelijke dank Dirk!
Battle sheep is één van die spelletjes die we leerden kennen op Spel, de spellenbeurs in Antwerpen. Wij, als fans van Pinguïn (Phalanx), waren onmiddellijk overtuigd en enthousiast over die fijne kleinnood. Wat het materiaal betreft, kan ik erg kort zijn : 16 weilandtegels en 64 schapenfiches (16 in elke spelerskleur). Het materiaal is wel van een fantastische kwaliteit, stevig karton, stenen schapenfiches met stickers van unieke (vaak grappige) schaapjes. Dit alles zit mooi vervat in een handige inlay in een kwalitatieve doos met glansbedrukking.
Dit is zo'n spel dat u ook erg makkelijk kan bovenhalen bij alle soorten spelers, beginnelingen, gevorderden, kinderen, in de klas, op beurzen, bij extra-murosactiviteiten van je spellenclub, ... De spelregels zijn kort, duidelijk en toch heeft het spel voldoende diepgang om te blijven boeien.
Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 4 weitegels en z'n 16 schapentegels. Om beurten bouwen de spelers het speelveld op door hun weitegels één voor één aan elkaar te leggen. Hierbij moet er enkel rekening gehouden worden dat minstens één kantje grenst (logisch, want anders valt alles uit elkaar). Nadat het speelbord gevormd is, plaatsen de spelers hun stapel schapenfiches op één veld aan de rand van het speelbord.
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk land te bezetten met jouw schapen. De speler die z'n schapen het beste verdeelt, wint dan ook het spel. Bij gelijke stand wint overigens de speler die de grootste kudde (aaneengesloten fiches) weet te creëren.
In een speelbeurt neemt een speler (een deel) van z'n stapel schapenfiches en verplaatst deze over een rechte lijn op het speelbord. Hij verplaatst deze tot ze op een obstakel botsen en plaatsen de stapel daar. Een obstakel is de rand van het bord, een schaapfiche, een opening in het speelbord, ... Er moet wel altijd minstens één schaap achterblijven op het startveld.
Tactisch kan je natuurlijk gaan trachten om schapenstapels van tegenspelers klem te zetten, zodat ze geen valabele zet meer kunnen maken. Op die manier verliezen ze een aantal schapen die ze niet meer kunnen verdelen. Indien een speler geen zetten meer kan maken, past hij gewoon z'n beurt. De andere spelers spelen door tot geen enkele speler nog een schaap(stapel) kan bewegen.
Titel : Battle Sheep Auteur : Francesco Rotta Uitgeverij : Blue orange Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 7+