Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
05-02-2015
Samurai spirit (Funforge)
Samurai spirit is een coöperatief spel van Antoine Bauza dat dit jaar in Essen z'n opwachting maakte. In dit spel gaat u samen met uw medespelers als samurai door het leven en tracht je je dorp te redden van de invallen van de ninja's van de Oni-Musha clan. Het spel bevat : 7 samuraiborden, 7 samuraimeeples, 7 steunfiches, 6 boerderijfiches, 10 muurfiches, 3 familiefiches, 66 ninjakaarten, 1 dorpsbord, 1 actieve spelerfiche en 7 wondefiches.
Het spel kan gespeeld worden in vier verschillende moeilijkheidsniveaus, dit vraagt slechts enkele aanpassingen die netjes aan het eind van het spelregelboekje staan vermeld. Bij een normaal spel stel je het spel als volgt op : - plaats het dorpsbord in het midden van de tafel - schud de boerderijfiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord - schud de familiefiches en leg ze op hun plaatsen op het dorpsbord - plaats een aantal muurfiches, gelijk aan het aantal spelers +2, op willekeurige plaatsen op het dorpsbord - schud de ninjakaarten (zonder die van waarde 5 en 6) en neem er 7x het aantal spelers, de resterende kaarten worden uit het spel verwijderd. De kaarten met waarde 5 (luitenanten) en 6 (bazen) worden nog even terzijde gelegd en komen in de loop van het spel aan bod. - elke speler neemt een samuraibord, legt deze op de menselijke kant (achterkant is een dier), zet z'n samuraimeeple op de nul van het vechtspoor en legt z'n steunfiche naast z'n bord - er wordt willekeurig een startspeler aangeduid die de actieve spelerfiche krijgt
Het spel loopt over 3 ronden, waarin spelers telkens om beurten hun beurt spelen tot de ninjakaartenstapel is opgebruikt of tot alle spelers uit de lopende ronde zijn gestapt. Tijdens een beurt doorloopt een speler volgende stappen : A) pas de gevechtsstraf toe : indien je rechts van je samuraibord ninjakaarten hebt liggen (waartegen je vecht), moet je de eventuele straf afhandelen van de bovenste kaart in het rijtje (de straf staat eventueel linksonder op de kaart). Mogelijke straffen zijn : het verwijderen van een muurfiche, een wonde oplopen, een ninja in de indringerstapel steken, bepaalde acties die je niet mag uitvoeren in je beurt, ...
B) voer een actie uit : - vecht : neem de bovenste ninjakaart van de stapel en beslis wat je hiermee gaat doen. Je kan de kaart bekampen of je ertegen verdedigen. Als je de kaart aanvalt, leg je ze rechts naast je spelersbord en verhoog je de waarde op je gevechtsspoor naar gelang de waarde van de getrokken kaart. Indien je je wil verdedigen, leg je de kaart aan de linkerkant van je spelersbord. Let wel dat je enkel kaarten met een hoed, boerderij of familiesymbool links mag leggen. Je mag overigens maar één kaart van elke soort daar leggen. - steun : geef je steunfiche aan een medespeler, hij kan jouw speciale actie gebruiken in z'n volgende beurt (nadien geeft hij de fiche terug). Jijzelf verzaakt aan een normale beurt en trekt één ninjakaart van de stapel en plaatst deze ongezien in een indringerstapel (= geen aflegstapel) - pas : de speler stapt uit de lopende ronde, leg je samurai neer op de plek waar hij op het gevechtsspoor staat. Je kan geen kaarten meer krijgen, wegspelen en krijgt niet langer een straf (je wordt volledig overgeslagen). Indien je samuraimeeple reeds voorbij je "Kiai"waarde is, moet je wel passen.
De talenten : Elke samurai heeft een eigen, unieke eigenschap die hij tijdens z'n beurt mag gebruiken (moet niet). Zo kan je bijvoorbeeld kaarten gaan doorschuiven naar je medespelers, de straffen op kaarten negeren, een dubbele actie uitvoeren in je beurt, kaarten afleggen, ... De kiai's : Elke samurai heeft ook een extra superkracht die enkel geactiveerd wordt, als de waarde op het gevechtsspoor exact op z'n kiaiwaarde komt. Indien dit voorvalt mag je je superkracht gebruiken als je wenst. Nadien verwijder je de onderste kaart in je gevechtslijn (rechts naast je speelbord) en leg je deze op de aflegstapel. Op deze manier kan je je kiai meerdere malen activeren en er vooral voor zorgen dat de ninjakaarten uit het spel verdwijnen. Zo ga je terug muurfiches kunnen plaatsen, wonden herstellen, kaarten verwijderen uit je gevechtslijn, kaarten van de trekstapel of indringerstapel verwijderen, steunfiches doorgeven (zonder hiervoor je beurt op te moeten geven), ... De wonden : Indien een speler wonden ontvangt, legt hij deze op z'n samuraibord. De eerste wonde is nog geen erg, bij een tweede wonde, draait hij z'n samuraibord om naar z'n dierenkant. Nu is z'n actie veel sterker. Ontvang je nog een derde wonde, wordt deze op je bord gelegd en bij een vierde wonde, is het helemaal over. Want als één speler uit het spel verdwijnt op deze manier, is het onmiddellijk afgelopen.
Einde van een ronde : Zo gauw de laatste ninjakaart van de trekstapel wordt getrokken of alle spelers pasten, eindigt de ronde. Op het einde van een ronde doorloop je vier stappen : 1) elke samurai die geen kaart met een hoedsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde ontvangt een wonde 2) elke samurai die geen kaart met een boerderijsymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een boerderij uit het dorp en ontvangt (bij een zwaar of heroïsch spel) daarenboven de schade van de vernietigde boerderij. 3) elke samurai die geen kaart met een familiesymbool heeft geplaatst aan z'n verdedigerzijde verwijdert een familiefiche uit het dorp, de corresponderende bonus wordt wel gegeven overeenkomstig het aantal nog aanwezige familiefiches in het dorp (zo kan je wondefiches verwijderen, muurfiches plaatsen of een kaart van de indringerstapel verwijderen) 4) leg de kaarten van de indringerstapel één voor één open. Elke kaart die rechtsonder vlammen vertoont, zorgt ervoor dat je een muurfiche moet verwijderen. Indien je geen muurfiches meer kan verwijderen, verwijder je een boerderij (en krijg je wederom de straf van deze boerderij bij een zwaar of heroïsch spel)
Indien er op het einde van de eerste ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de luitenanten (waarde 5) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat. Indien er op het einde van de tweede ronde nog minsten één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, worden alle ninjakaarten verzameld en samen met de bazen (voor elke speler één) geschud. Je plaatst je samuraimeeples terug op nul op het gevechtsspoor en een nieuwe ronde wordt aangevat.
Einde van het spel : Indien er op het einde van de derde ronde nog minstens één familiefiche en één boerderijfiche op het dorpsbord ligt, ben je gewonnen. Indien er tijdens het spel een speler een vierde wondefiche ontvangt en hierdoor sterft, verliezen de spelers. Indien je laatste boerderijfiche of familiefiche van het dorpsbord verdwijnt, verliezen de spelers.
Titel : Samurai spirit Auteur : Antoine Bauza Uitgeverij : Funforge Aantal spelers : 1-7 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 9+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".