IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 259


Deelnemers : Peter, Bart, Gregg & Arne
Gespeelde spellen : Orléans, Temporum, Rattlebones & Waggle dance
Speeldatum : 31/01/15
Speelplaats : Novelty night Forumfederatie in Broechem
Opmerkelijk : 3 nieuwe spellen kunnen spelen waarvan u binnenkort ongetwijfeld weer korte imprESSENs te verwerken krijgt

01-02-2015 om 08:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
31-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 258


Deelnemers : Steven, Hans & Arne
Gespeelde spellen : Five tribes, Black fleet & El gaucho
Speeldatum : 30/01/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Five tribes blijft een topper, Black fleet is zo goed en fun en El gaucho heeft bij deze tweede sessie ook extra punten gewonnen. Hij stijgt op mijn BGG-ranking.

31-01-2015 om 01:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
28-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pay dirt



Pay dirt (Crash games) :


Pay dirt is een spel van Tory Niemann (de auteur van Alien Frontiers), dit is ook de reden waarom ik het spel gebacked heb op Kickstarter. Deze week kwam het spel eindelijk, na lang wachten in ons bezit (normaal zou het een Essen pick-up geweest zijn, maar zoals zo vaak, liet de KS-versie toch nog even op zich wachten). Deze imprESSEN zal dan ook ietsje uitgebreider en anders zijn dan de anderen, aangezien het niet mijn bedoeling is om een bespreking te maken van het spel (toch niet in een korte tijdspanne)

Het materiaal is echt wel verzorgd :
* het karton is stevig en met een linnen afwerking (zowel de doos, de tegels als de spelersborden)
* de gouden nuggets zijn een leuke meerwaarde en tonen wel als ze op tafel liggen (het is echter niet de kwaliteit van die van Stonemaier Games, ze zijn van plastic en voelen dan ook lichter aan dan je zou verwachten)
* de houten componenten zijn prima in orde, enkel de startspelerfiche (een hoedje) hadden ze voor mij, zeker als KS-extra, beter moeten uitwerken. Deze laatste is alles behalve netjes afgewerkt, bovendien hebben ze hem samen met de "no bid" fiche in een ziplock-zakje gestopt zodat deze aan elkaar kleefden en elkaars kleurtjes kregen bij het scheiden van beiden (jammer)

Het artwork is erg mooi en thematisch te noemen. Men heeft zich echter beperkt tot enkele tekeningen op de tegels (claims, equipment en gear), wat ongetwijfeld kosten- en tijdsbesparend zullen zijn geweest, maar tegenwoordig mag je toch wel meer verwachten. Het had het geheel alleszins nog beter en fraaier gemaakt.

De Kickstarter extra's zijn bij deze KS relatief beperkt. Het spel haalde uiteindelijk maar net z'n productiedoel. Enkel de startspelerfiche en de gouden nuggets waren een extra (meer hierover kon u hierboven al lezen). Crash games is echter zo vriendelijk geweest om onmiddellijk drie mini-uitbreidingen toe te voegen. Elke uitbreiding voegt extra tegels (6) en kaarten (2) toe aan het basisspel en vooral extra flavour. De ene uitbreiding is gesitueerd in het verleden (met oude machines, twee oude goudzoekers en een kaart met de veelbetekende naam "I'm too old for this shit"), één uitbreiding in de toekomst en met het typisch Amerikaanse Zombie/horror-gegeven.



De gameplay was aangenaam te noemen. Het spel is op zich erg makkelijk om uit te leggen en te spelen. De regels zijn duidelijk en beperkt. Hou er wel rekening mee dat je wat Engelse tekst te verwerken zal krijgen, zowel op de kaarten als de tegels. Dit kan het spel enigszins vertragen en voor sommige spelers misschien een probleem vormen. De fasen in het kort :
* Biedfase : er worden slechts zoveel artikelen geveild als er spelers zijn, elke speler mag blijven meespelen, dus er kunnen ook spelers zonder nieuwe aanwinst de biedingsfase verlaten. Geld is hier de belangrijkste troef, je moet dit toch nog wat achter de hand houden. Timing en een portie geluk is wel nodig. De spelregels beschrijven geen afruimen van de niet-gekochte zaken, maar dit lijkt me wel opportuun. Als je de pech hebt dat je zit te wachten op een werktuig dat er nooit meer uitkomt, kan je daar bijzonder weinig tegen doen. Let wel, dan komt het er op aan dat je zelf je strategie maar probeert bij te sturen. Het nadeel van dit soort biedingen is ook dat er met wat geluk in een ronde fantastische zaken kunnen komen open te liggen, maar als je zonder geld zit, dan doe je gewoon niet mee. Heeft een andere speler dan toevallig wat geld opgepot, gaat hij met alle goede dingen lopen (dit is geluksfactor 1 in het spel)



* Werkfase : het plaatsen van de arbeiders gebeurt simultaan en kan dus snel vooruit gaan. Je gaat echter vaak stevig moeten nadenken over welke zetten je wil doen. Je hebt nochtans slechts 4 plaatsen waar je je arbeiders kan zetten. Ofwel laat je ze goud verwerken (en hieraan kan je echt wel te veel arbeiders verliezen), je laat ze een machine herstellen, je verkoopt goud voor geld of je koopt gereedschappen aan.
- Het gereedschap : het is jammer dat je slechts 2 gereedschappen actief mag hebben, je mag meer aankopen, maar dan moet je de vorige tegel verwijderen. Je ziet vaak erg leuke en potentieel dodelijke combo's, maar kan het je vaak niet veroorloven of wil er je ander materiaal niet voor opofferen. Het minste voor deze tegels is echter het artwork dat toch wel de vorm zou mogen hebben aangenomen van eht materiaal waarover sprake.
- Het herstellen van machines : dit is een zeer fijn deel van het spel, je plant in wanneer je best herstelt en moet sowieso arbeiders achterhouden
- Goud verwerken : je probeert je machines zo te optimaliseren dat het goud sneller verwerkt wordt, hierin ligt de sleutel tot de overwinning. Als je deze upgrades niet doet, kom je hopeloos te laat. Het goud wordt overigens voorgesteld op fiches die tijdens de ganse verwerking gedekt blijven, je weet dus niet wat je gaat ophalen. Thematisch is dit logisch, maar als je pech hebt (geluksfactor 2), dan kan je dus in principe evenveel investeren als een andere speler, maar toch bedrogen uitkomen.
* Gebeurtenisfase : over deze fase kan ik kort zijn, deze is K U T. Elke speler krijgt een bepaalde gebeurtenis over zich heen en vaak is het kiezen tussen cholera en de pest. Op de duur kan je wel wat gaan anticiperen en trachten deze gebeurtenissen te ontlopen. Aan deze fase gaat wel wat leeswerk aan vooraf. Een erg goed punt is dat de rijkste speler pas als laatste een kaart krijgt, dus geen keuze meer heeft, het tactisch kiezen en doorgeven van deze kaarten kan het spel totaal veranderen. Als je een beetje geluk hebt, glip je echter vaak door de mazen van het net, goed gespeeld? of gewoon geluk (geluksfactor 3)



De geluksfactor :
Ik heb hierboven bewust gesproken over de geluksfactoren. Ik vind Pay dirt een erg fijn spel en speel het graag nog een keertje terug binnenkort. Het is echter wel zo dat je je moet instellen op het ergste. Ik had bijvoorbeeld bij alle geluksfactoren een beetje pech. Ik was nooit in staat om een goede machine te kopen die me echt vooruit zou helpen, maar dit kan nog aan mijn slecht beheer van mijn budget liggen en een slecht aanvoelen van timing en bieden. Wat het verwerken van goud betreft, had ik het natuurlijk véél minder in de hand. Telkens ik mijn fiches binnenbracht in het begin van het spel toonden ze mij de minimumwaarde, terwijl mijn tegenspelers véél meer incasseerden. Op zich thematisch oké, ik zal niet op de goudader gezeten hebben, maar het is wel iets om rekening mee te houden. De minst storende van de drie factoren is echter de laatste. Je gaat ongetwijfeld vloeken als je de kaarten in je handen krijgt, maar ze maken het spel zo leuk, zo interactief en je kan elkaar echt lekker pesten.

Het totaalbeeld :
Pay dirt is zeker een aanwinst voor onze spellenkast. Het is een thematisch sterk spel, dat erg nauw is. Je zal moeten optimaliseren zo goed als je kan. Ga op zoek naar fijne combo's om het goud zo snel mogelijk binnen te halen, maar verkoop het aanvankelijk om geld te hebben tijdens de biedfase. Bovendien mag je als "armste" speler aan goud als eerste een gebeurteniskaart kiezen. Het spel doet je in ieder geval nadenken over hoe je het volgende keer anders zou proberen aanpakken en dat is een goed teken. Let wel, het spel gaat niet bij elke speler in goede aarde vallen. Ik twijfel er zelfs niet aan dat er evenveel tegenstanders als voorstanders zullen zijn voor dit spel.

ps : ik verwacht de volgende weken overigens nog een drietal KS-titels. Het is helemaal niet zo dat ik dit vaak doe, maar het lot wil precies dat ze allen gelijktijdig ter plaatse zullen zijn. U mag de komende dagen misschien dus nog wel iets "nieuws" verwachten.

28-01-2015 om 12:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 257


Deelnemers : Dirk, Hans & Arne
Gespeelde spellen : Pay dirt & Waggle dance
Speeldatum : 27/01/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Pay dirt is een Kickstarterproject dat wordt afgehandeld zoals ik het het liefste heb. Met een speelsessie en dan nog wel vlekkeloos voorbereid om te demoën, waarvoor mijn uitdrukkelijke dank Dirk!

27-01-2015 om 23:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
24-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 256


Deelnemers : Ivo, Nico, Wim & Arne
Gespeelde spellen : Cubist & Hyperborea
Speeldatum : 24/01/15
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier

24-01-2015 om 20:17 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
22-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 255


Deelnemers : Dirk, Bob & Arne
Gespeelde spellen : Battle sheep, Sultaniya, Korrigans & Grog island
Speeldatum : 22/01/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

22-01-2015 om 23:22 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
21-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Battle sheep (Blue orange)


Battle sheep is één van die spelletjes die we leerden kennen op Spel, de spellenbeurs in Antwerpen. Wij, als fans van Pinguïn (Phalanx), waren onmiddellijk overtuigd en enthousiast over die fijne kleinnood. Wat het materiaal betreft, kan ik erg kort zijn : 16 weilandtegels en 64 schapenfiches (16 in elke spelerskleur). Het materiaal is wel van een fantastische kwaliteit, stevig karton, stenen schapenfiches met stickers van unieke (vaak grappige) schaapjes. Dit alles zit mooi vervat in een handige inlay in een kwalitatieve doos met glansbedrukking.

Dit is zo'n spel dat u ook erg makkelijk kan bovenhalen bij alle soorten spelers, beginnelingen, gevorderden, kinderen, in de klas, op beurzen, bij extra-murosactiviteiten van je spellenclub, ... De spelregels zijn kort, duidelijk en toch heeft het spel voldoende diepgang om te blijven boeien.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 4 weitegels en z'n 16 schapentegels. Om beurten bouwen de spelers het speelveld op door hun weitegels één voor één aan elkaar te leggen. Hierbij moet er enkel rekening gehouden worden dat minstens één kantje grenst (logisch, want anders valt alles uit elkaar). Nadat het speelbord gevormd is, plaatsen de spelers hun stapel schapenfiches op één veld aan de rand van het speelbord.



Het doel van het spel is om zoveel mogelijk land te bezetten met jouw schapen. De speler die z'n schapen het beste verdeelt, wint dan ook het spel. Bij gelijke stand wint overigens de speler die de grootste kudde (aaneengesloten fiches) weet te creëren.

In een speelbeurt neemt een speler (een deel) van z'n stapel schapenfiches en verplaatst deze over een rechte lijn op het speelbord. Hij verplaatst deze tot ze op een obstakel botsen en plaatsen de stapel daar. Een obstakel is de rand van het bord, een schaapfiche, een opening in het speelbord, ... Er moet wel altijd minstens één schaap achterblijven op het startveld.

Tactisch kan je natuurlijk gaan trachten om schapenstapels van tegenspelers klem te zetten, zodat ze geen valabele zet meer kunnen maken. Op die manier verliezen ze een aantal schapen die ze niet meer kunnen verdelen. Indien een speler geen zetten meer kan maken, past hij gewoon z'n beurt. De andere spelers spelen door tot geen enkele speler nog een schaap(stapel) kan bewegen.



Titel : Battle Sheep
Auteur : Francesco Rotta
Uitgeverij : Blue orange
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

21-01-2015 om 06:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 254


Deelnemers : Raf, Severijn, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Splendor, Port Royal & Zhanguo
Speeldatum : 16/01/15
Speelplaats : Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Zhanguo tweede speelsessie en ik heb de negen op BGG nog opgekrikt naar een 9.5! Topshit!

17-01-2015 om 00:47 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (1)
15-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steam Donkey (Ragnar Brothers)


Steam donkey is een kaartspel waarin koningin Victoria haar diamanten jubilee viert en je uitdaagt om een soort van thema-pretpark te bouwen met de nieuwste technologische "stoom"machines anno 1897. Monumenten, verblijven, amusement en transport zijn de vier categorieën waarin je je zal moeten bekwamen om als hoofdarchitect te worden aangesteld op het einde van het spel.

Steam Donkey bestaat uit twee stapels kaarten die in een erg stevig doosje verpakt zitten. Dit stevige doosje is ineens al de grootste frustratie, want door de uitmuntende kwaliteit is het niet altijd eenvoudig om te openen, het zit echt wel strak op elkaar. Maar uiteraard kunnen we de kwaliteit van het doosje enkel toejuichen. Als je het kaartspelletje ziet liggen, nodigt het misschien niet onmiddellijk uit tot een aankoop. Het artwork, je kan voor of tegen zijn, is op zich niet echt uitnodigend. Het is een beetje bizar zo'n steampunk-ezel op een retro-strand op de voorkant van de doos. Maar eens je jezelf hier door hebt gesleurd en jezelf en je speelgroep hebt overtuigd om het spel toch eens op tafel te laten komen, ga je een pareltje ontdekken.



Zoals de meeste spellenliefhebbers, zijn ook wij fans van "grote" spellen in "kleine" doosjes. Vandaar dat San Juan, Fleet en andere kaartspellen waarbij een kaart meerdere functies heeft, ons meestal wel weten te bekoren. Ook in Steam Donkey gaan de kaarten diverse eigenschappen hebben. Een openliggende kaart in je persoonlijke bouwplaats noemen we een attractie, een dichte kaart op deze attracties zijn bezoekers en een kaart op handen ... wel dat is gewoon een kaart. (het moet niet altijd moeilijk zijn).

Om het spel te spelen, moet je allereerst goed begrijpen wat de anatomie van de kaarten is. De attractiekant van de kaart toont het icoon van het type attractie, het aantal bezoekers dat er kan op komen te liggen, een kleur (groen, geel of rood), de kosten van de kaart (zelfde iconen als het type) en de waarde van de attractie op het einde van het spel (de broodnodige overwinningspunten waar alles om draait). De achterkant van de kaarten (ofte de bezoekerskant) toont wederom het icoon van het type attractie en vooral koffers in de kleur (groen, geel, rood) van de bezoeker.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler acht handkaarten van de geschudde trekstapel. Elke speler krijgt ook een blauwdruk van het park dat hij moet bouwen (elke speler zal een licht verschillende eindconditie hebben op deze manier). De resterende kaarten vormen de trekstapel, één kaart wordt al opengelegd en vormt de aflegstapel. Daarnaast worden er ook al vier kaarten gelegd als vitrine (bezoekerskant naar boven). De oudste speler begint het spel.

In je beurt kan je één van volgende vier acties uitvoeren :
1) een nieuwe attractie in je park bouwen
2) bezoekers van het station bewegen
3) bezoekers toevoegen aan je hand
4) de bovenste kaart van de aflegstapel op handen nemen

1) een attractie bouwen : kies één of meerdere kaarten uit je hand van één kleur, betaal de bouwkosten zoals aangegeven op deze attracties. Bij deze betaling doet enkel het icoon ertoe, niet de kleur van de kaarten die je afgeeft. Deze afgegeven kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Je park bestaat uit 12 plaatsen, drie rijen (de kleuren) en vier kolommen (amusement, verblijf, monument en transport). Je mag een eerder gebouwde attractie afdekken met een nieuwe kaart, maar dan zal de eigenschap van de eerste kaart niet meer van tel zijn (de punten op het einde van het spel nog wel). Je mag echter nooit bouwen op een attractie waar bezoekers op liggen.

2) bezoekers van het station bewegen : met deze actie voeg je kaarten toe aan je park. Je kiest een kleur en neemt alle bezoekers uit de vitrine en eventueel de bovenste van de trekstapel van die kleur op handen. Zelfs wanneer de kaart die tevoorschijn komt na het nemen van de bovenste kaart van de trekstapel die kleur heeft, mag je die ook nemen, enz. De genomen kaarten worden op de attracties gelegd die dezelfde kleur vereisen. Het aantal bezoekers staat zoals gezegd vermeld op de attracties. Eventuele extra bezoekers die niet kunnen geplaatst worden, blijven in het station. Sommige transportattracties vermelden een +1 in de rechterbovenhoek. Indien deze kaart de gekozen kleur toont, mag je uit het station ook één bezoeker van een kleur naar keuze nemen en op je attracties plaatsen. Op het einde van de actie zorg je dat er terug vier bezoekers in de vitrine liggen.

3) bezoekers aan je hand toevoegen : neem al de bezoekers uit je park op handen. Je mag nooit meer dan 12 kaarten op handen hebben. Een eventueel teveel aan bezoekers wordt in de vitrine gelegd, hierdoor kan de vitrine groter dan 4 kaarten worden. Je mag de kaarten niet bekijken vooraleer je ze allen hebt genomen of afgelegd.

De blauwdruk toont hoeveel attracties elke speler in z'n park moet hebben en aan welke voorwaarden er moet voldaan zijn om het spel te beëindigen. Zo gauw een speler hierin slaagt, krijgen de andere spelers nog één beurt. Dan worden alle resterende handkaarten afgelegd. De punten van al je attracties (ook de afgedekte) worden opgeteld, met daarbovenop eventuele bonussen van je blauwdruk en een aftrek van 1 punt per ontbrekende attractie in je park (in je rooster van 12 dus). (Je mag identieke gebouwen plaatsen, maar dan levert er slechts één punten op). De speler met de meeste punten wint het spel.

De gevorderde speler kan ook een variant toevoegen waarbij hij bij aanvang van het spel een karakterkaart en "kick-on" kaart krijgt. Deze kaarten bezorgen de speler speciale eigenschappen (die voor elk karakter anders zijn). Zo kan je bijvoorbeeld de bouwkosten betalen met een ander icoon, mag je 15 kaarten op handen houden, start je het spel met 12 handkaarten of mag je drie extra kaarten in de vitrine leggen alvorens bezoekers van het station te bewegen. De karakterkaarten stellen je in staat om het volgende te doen : de eigenschap van het karakter gebruiken (en dan 90° draaien), niet te gebruiken, te ruilen met een nog niet-gebruikte karakterkaart van een tegenspeler (en dan 90° te draaien). Zo laten de karakters het bijvoorbeeld toe om in twee kleuren te bouwen, een kaart minder af te geven bij de bouwkosten, twee kleuren van bezoekers toe te voegen of de bovenste kaart van de aflegstapel aan je hand toe te voegen (voor of na je actie)

Titel : Steam Donkey
Auteurs : Gary Dicken, Steve Kendall & Phil Kendall
Uitgeverij : Ragnar brothers
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

15-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hooop!


Hooop! (Granna) :

+ prachtig, schattig en aantrekkelijk materiaal
+ simpel spelprincipe, moeilijk om te winnen
+ de actiekaarten op het juiste moment gebruiken is een gooi doen naar de zege
+ het spel is erg gelijkopgaand, het gaat op een zet of twee aankomen
+ dubbelzijdig bedrukt bord (achterkant voor 3 spelers)
+ de kettingreacties zorgen af en toe voor fantastische resultaten

- met 2 spelers speel je op dezelfde kant als voor vier spelers en is het principe hetzelfde, maar werkt het toch niet zo leuk
- het is uiteindelijk elkaar een beetje in evenwicht houden
- er kan gerust een speler kingmaker gaan spelen als hij dit echt in de hand zou werken

Conclusie : Hooop! is zo'n abstract spel dat men prachtig heeft vormgegeven. Dit zorgt ervoor dat menig abstracte-spellenhater toch zal aanschuiven voor een potje Hooop! Ik beloof u plechtig dat u een fijn tijdverdrijf zal vinden in dit spel. Of u het elke dag op tafel gaat gooien, daar twijfel ik aan (zeker als u een kast vol spellen heeft staan), maar indien u jongeren in huis heeft, dan lijkt me dit een erg fijne aanvulling voor uw spellenkast.

14-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
13-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mahé


Mahé (Franjos) :

+ leuk materiaal, toffe schildpadjes
+ uniek dobbelsysteem om stappen vooruit te zetten
+ push-your-luck-gehalte is nog te overzien
+ het meeliften op de rug van een ander werkt hier erg goed
+ het speelbord is dubbelzijdig bedrukt (dag- en nachtkant), puur vormgeving maar tof gedaan

- als je erg veel pech hebt met dobbelen, kun je niet veel doen in dit spel
- erg repetitief, duurt net ietsje te lang

Conclusie : Mahé is een leuke filler, waarbij je je hersenen niet zal moeten pijnigen. Het dobbelen met verschillende dobbelstenen is een leuk aspect en zorgt af en toe voor een hilarisch moment, maar daarmee zal je het moeten doen. Het is een fijn spel, zeker met kindjes aangezien het materiaal erg mooi is.

13-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hooop! (Granna)

In Hooop! proberen de spelers hun kikkers op de thuisbladeren van de andere spelers te krijgen. Ze doen dit door van lelieblad naar lelieblad te springen. Maar er moet een bruggetje liggen tussen de bladeren, anders is een sprong niet mogelijk. In een beurt kan een speler dan ook kiezen tussen springen of het plaatsen van een bruggetje.

Het spel bestaat uit een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 2 en 4 spelers, andere kant voor 3 spelers), 50 bruggen, 12 kikkers in vier kleuren en 16 speciale kaarten (4 per speler). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en tussen alle bladeren wordt exact één brug geplaatst. De spelers plaatsen hun drie kikkers op hun thuisblad en ontvangen de vier speciale kaarten in hun kleur. (zie afbeelding onder)



De jongste speler begint en kiest één van de volgende twee acties :
- een sprong maken van het ene naar het andere blad
- een brug plaatsen

Een sprong maken : is enkel mogelijk als er een brug tussen beide bladeren is. De brug waarover je je bewogen hebt, wordt daarna van het bord verwijderd. Er kan slechts één kikker op het doelblad staan, dus indien er reeds een kikker stond, moet deze ook verplaatst worden door de actieve speler naar een aangrenzend blad (op voorwaarde dat ook daar een brug kan gebruikt en verwijderd worden). Op deze manier kan er een kettingreactie teweeggebracht worden. Indien er geen uitwijkmogelijkheden zijn, dan is de sprong niet geldig en mag de initiële sprong al niet ondernomen worden. De brug tussen het thuisblad en het speelbord wordt nooit verwijderd en op het thuisblad mogen uiteraard wel meerdere kikkers samen staan.

Een brug plaatsen : is enkel mogelijk op een plaats waar er nog geen brug tussen twee bladeren ligt

Speciale kaarten : elke speler beschikt over vier speciale actiekaarten die hij éénmalig in het spel mag gebruiken. Na gebruik worden ze uit het spel verwijderd. Je mag slechts één actiekaart in een beurt gebruiken (geen combo's dus). De mogelijke acties zijn :
- twee sprongen maken met één kikker in één beurt
- in plaats van te springen wordt een kikker op een willekeurig aangrenzend blad gedropt (niet verbonden met brug)
- je mag twee bruggen aanleggen om het even waar op het speelbord
- na de sprong mag je nog een extra brug verwijderen om het even waar op het speelbord



De speler die er als eerste in slaagt om z'n kikkers op de thuisbladeren van de andere spelers te krijgen (één op elk ander thuisblad) wint het spel.

Titel : Hooop!
Auteur : Adam Kaluza
Uitgeverij : Granna - in de Benelux verdeeld door CLD games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

13-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahé (Franjos)


Mahé is een eiland van de Seychellen waar de schildpadden maar wat graag hun eieren gaan leggen. In dit spel proberen tot 7 (!) spelers zo veel mogelijk eieren op het strand van Mahé achter te laten. Elke speler gaat z'n schildpad rond het eiland bewegen, dit kan soms ook op de rug van een andere schildpad. Zo gauw je een rondje volmaakt, neem je de bovenste broedkaart (die een aantal eieren toont van 1 tot 6). Als de stapel broedkaarten is opgebruikt, wordt er nog een laatste ronde gelopen. De schildpad die dan als eerste over de eindstreep komt, ontvangt nog 7 eieren. De speler wiens schildpad het meeste eieren heeft gelegd, wint het spel.

Het spel omvat een speelbord, 7 schildpadden (in verschillende kleuren), 24 broedkaarten en 3 dobbelstenen.
Elke speler neemt een schildpad en plaatst deze op vakje "1" op het speelbord. De broedkaarten worden geschud, vier worden ongezien uit het spel verwijderd. De andere 20 kaarten komen op het eiland te liggen. De bovenste kaart wordt opengedraaid. Er wordt een startspeler gekozen.

De spelers gaan dobbelen om te zien hoeveel vakjes ze mogen bewegen. De spelers gooien de dobbelstenen één voor één, want ze mogen nooit meer dan een totaal van 7 gooien. De speler bepaalt zelf hoeveel dobbelstenen hij gooit. Indien je meer dan 7 gooit in totaal wordt je schildpad terug op vak 1 gezet. Indien je minder dan 7 gooit, dan vermenigvuldig je het totaal met het aantal gegooide dobbelstenen. Bv. als je een 3 en 4 gooit, vermenigvuldig je 7 met 2 en mag je dus 14 stappen vooruit zetten.

Als je je schildpad beweegt, mag je andere schildpadden passeren. Eindig je op een vak waar reeds een schildpad staat, kruip je op z'n rug. Als de speler van de onderste schildpad aan de beurt komt, bepaalt de eigenaar van de bovenste schildpad of er nog extra dobbelstenen gegooid moeten worden. Indien er dan hoger dan 7 gegooid wordt, wordt de ganse stapel op vak 1 gezet. Ook het verplaatsen gebeurt als ganse stapel. Een schildpad draagt enkel schildpadden die bovenop hem liggen, niet eronder, dus op die manier kan een stapel ook terug in stukken verdeeld worden.

Betreedt een schildpad of een stapel schildpadden het strandveld nr. 21 dan krijgt de speler de open broedkaart en wordt er een nieuwe kaart opengedraaid. De speler van de bovenste schildpad in een stapel krijgt de broedkaart.
Als de laatste broedkaart is genomen, wordt er nog verder gespeeld tot een volgende schildpad vak 21 betreedt, deze wordt op het vak met de 7 eieren op het speelbord geplaatst. De spelers tellen hun verzamelde eieren en de speler met de meeste eieren wint het spel.



Variant : je kan je reeds verzamelde eierenkaarten gebruiken als zijnde tweede of derde dobbelsteen. De kaart wordt nadien uit het spel verwijderd. De speler wiens schildpad bovenaan in een stapel zit, mag ook opteren om een eierenkaart te spelen, je kan dus niet de onderste speler dwingen om er één te spelen.

Titel : Mahé
Auteur : Alex Randolph
Uitgeverij : Franjos - verdeeld door CLD games in Benelux
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

12-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Progress : evolution of technology (NSKN Games)


Progress is de tweede titel die NSKN Games mee naar Essen bracht. Het spel was echter zeer snel uitverkocht en eigenlijk enkel voor de Kickstarterbackers beschikbaar. Enkele weken later wisten ook wij een exemplaartje te bemachtigen. Ook nu weer doet NSKN een prima zaak wat speelmateriaal betreft. De doos omvat 184 technologiekaarten, 56 kennisfiches, 1 krachtbord, 5 spelersborden, 11 tijdsperiodefiches, 100 houten markers, 5 overzichten (tech tree = technologieboom), 5 infokaarten.

Het spel wordt volledig aangedreven door de kaarten die je gaat spelen en gebruiken. De kaarten worden per tijdsperiode gesorteerd en geschud (er worden kaarten verwijderd als je met minder dan 5 spelers speelt). Elke speler neemt een spelersbordje en legt een spelersmarker in elke eerste uitsparing op elke spoor op het speelbord. Het krachtbord wordt in het midden van de tafel gelegd en ook daar worden op elk spoor een marker van elke speler gelegd. Elke speler moet voldoende plaats voor zich houden om z'n kaarten af te leggen. Elke speler neemt een aantal kaarten van de stapel op handen (afh. aantal spelers)

(foto : Ender Wiggins)

Je spelersbord laat je in dit spel zien welke acties je kan ondernemen, hoeveel, hoeveel handkaarten je mag houden, ... Ik overloop graag even alle sporen die je terugvindt op het spelersbord, aangezien deze een goed overzicht geven op het spelverloop.

Handgroottevaardigheid : je mag op het einde van je beurt 5/6/7/8 kaarten op handen houden, tijdens je beurt mag je er meer op handen houden
Trekvaardigheid : je mag 3/4/5/6/7 kaarten trekken met de actie "kaarten trekken". Dit moet wel steeds de laatste actie in je beurt zijn
Schudvaardigheid : je mag een aantal kaarten trekken van de trekstapel, na het schudden ervan met de aflegstapel van de bewuste stapel
Actievaardigheid : je mag 2/3/4/5 acties uitvoeren in je beurt
Ontwikkelingsvaardigheid : toont of je 1/2/3/4 kaarten in ontwikkeling mag hebben
Onderzoeksvaardigheid : toont of je 5/4/3 markers op een kaart in ontwikkeling moet leggen
Snel-trekken-vaardigheid : het linkse nummer toont hoeveel kaarten je mag trekken, het rechtse hoeveel je er nadien moet afleggen

De technologiekaarten hebben een dubbele functie in het spel. Ze kunnen voor de speler worden gelegd om te ontwikkelen tot technologieën om op die manier combo's te zoeken en te gaan samenstellen die je punten opleveren. Anderzijds kunnen de kaarten afgelegd worden als betaalmiddel in één van de drie gebieden (wetenschap, cultuur, techniek) om de kosten van een andere kaart te dekken.


 De spelers spelen om beurten en voeren in hun beurt drie fasen uit : 

- ontwikkelingsfase : in deze fase verwijder je van elke technologiekaart in ontwikkeling een marker. Indien je de laatste marker van een kaart verwijderd is de technologie volledig klaar en wordt het een actieve technologie. Je krijgt onmiddellijk de voordelen van de kaart. Je mag ook steeds de uitgespeelde kaarten terug op handen nemen indien gewenst.

- actiefase : in deze fase onderneemt de speler een aantal acties zoals aangegeven op z'n spelersbord. De mogelijke acties die je kan ondernemen, zijn :

* ontdekken : met deze actie leg je technologiekaarten uit je hand voor je af om ze onmiddellijk actief te maken. Je moet hiervoor de aangegeven kosten betalen. Dit kan op twee manieren. Elke kaart toont een aantal technologieën als kost. Indien je over deze beschikt, kan je de kaart gratis afleggen. Indien je dit niet kan, kijk je naar de andere kosten. Hiervoor moet je met kennisfiches betalen of kaarten die soortgelijke symbolen tonen.

* onderzoeken : met deze actie leg je kaarten uit je hand voor je af bij je kaarten in ontwikkeling. Deze technologieën zijn niet onmiddellijk beschikbaar, maar zullen enkele ronden moeten "rijpen". De andere kosten moeten nu niet betaald worden. Je legt een aantal markers op de kaart, zoals aangegeven op je spelersbord (steeds minder als je op dit spoor vooruit gaat).

* trekken : trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord. Dit is je laatste actie die je mag uitvoeren. Je gaat nu onmiddellijk over naar de opschoonfase.

* snel-trekken : je trekt het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord en legt eventueel een aantal kaarten terug af, zoals ook aangegeven op je spelersbord

* schudden en trekken : schud een aflegstapel in z'n trekstapel en trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord.

- opschoonfase : in deze fase leg je kaarten af tot je handkaartenlimiet en draai je de gebruikte kennisfiches terug naar hun actieve kant



Voordelen van de technologiekaarten : de voordelen die kaarten je kunnen opleveren, zijn het zetten van stappen op de diverse sporen (eigen spelersbord of krachtbord). Ook ontwikkelingspunten en kennisfiches kunnen je op deze manier te beurt vallen.
Op sommige kaarten staan tijdperksymbolen afgebeeld. Zo gauw een aantal symbolen van een bepaalde tijdperiode zichtbaar zijn bij de actieve kaarten van spelers, wordt er overgegaan naar een volgende tijdperiode. De stapel kaarten van die periode wordt toegevoegd aan de reeds actieve stapel kaarten van de vorige periode(n). Zo gauw een aantal symbolen van periode 4 tevoorschijn komen (als je niet met de variant "industriële revolutie" speelt, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.



De punten die je kan scoren :
1) De sporen op het krachtbord : prestigespoor (10/6/3/1 punten voor 1ste, 2de,3de,4de speler); bevolkingsspoor (11/7/4/2 punten voor de 1/2/3/4de speler); legerspoor (12/7/3/1 punten voor de 1/2/3/4de speler)
2) De sporen op je spelersbord : aangegeven met het harpsymbool onder de sporen
3) Punten voor je actieve technologiekaarten

Bij gelijke stand tellen het aantal kennisfiches in volgorde (algemene kennis, cultuurkennis, wetenschapskennis, techniekkennis)
Het spel voorziet ook een solovariant, een snel spel en een uitbreiding met personaliteiten (bekende wetenschappers), industriële revolutie (nog een vierde fase in het spel) en mijlpalen.

Titel : Progress - evolution of technology
Auteurs : Andrei Novac & Agnieszka Kopera
Uitgeverij : NSKN Games
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

11-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheriff of Nottingham (Arcane Wonders)


Met Sheriff of Nottingham brengt Arcane Wonders een herwerkte versie van het "Hart an der Grenze" van Kosmos. Het spel met de blikken koffertjes waarbij je illegale goederen (zoals rum en sigaren) over de Mexicaanse grens moet smokkelen. Het spelconcept is eigenlijk volledig behouden in dit spel, enkel het thema heeft zich verplaatst naar Nottingham, waar de strenge Sheriff toekijkt en afneemt wat prins John toebehoort. Ben jij de sluwe, slinkse handelaar die z'n goederen voorbij het alziend oog van de sheriff krijgt op een propere of minder propere manier?

Het spel bestaat uit maar liefst 216 goederen kaarten, waarvan 144 legale en 60 illegale en 12 koninklijke goederen (die voor een variant worden gebruikt). Er zijn 110 munten in verschillende waarde, 1 Sheriffpion, 5 handelaarkaarten, 5 stoffen zakjes en de spelregels.
De rum en sigaren zijn hier vervangen door peper, mede, zijde en kruisbogen, maar het idee blijft hetzelfde.
Een spelletje duurt net zo lang tot alle spelers 2 keer sheriff hebben kunnen spelen (3 keer in een 3-spelerspel).

Elke speler kiest bij aanvang een handelaarkaart die hij voor zich neerlegt. De handelswarenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 6, de rest vormt een trekstapel waarvan er 10 worden afgenomen en opengelegd in 2 aflegstapels van 5 kaarten. Elke speler krijgt 50 geld als startkapitaal en een zakje. Afhankelijk van het aantal spelers en de variant zullen enkele kaarten uit het spel worden verwijderd of worden toegevoegd.



Een ronde bestaat uit 5 fasen, waarbij de sheriff eigenlijk enkel in fase 4 en 5 actief deelneemt. Het zal echter belangrijk blijken om ook in de andere fasen als sheriff goed op te letten, want hierbij kan je zeker je voordeel halen.

1) De markt : in deze fase mogen alle spelers, behalve de sheriff, hun handkaarten gaan wijzigen. Ze mogen tot vijf handkaarten afleggen en hun hand terug aanvullen tot zes met kaarten van de beide aflegstapels en de trekstapel. Je moet altijd wel eerst kaarten van de aflegstapels nemen vooraleer je van de trekstapel mag nemen. Je mag de aflegstapels ten allen tijde bekijken, maar de onderlinge volgorde van de kaarten erin niet wijzigen. Nadat je jouw kaarten hebt aangevuld, leg je jouw afgelegde kaarten op een zelf gekozen volgorde op één van beide aflegstapels.

2) Je zakje vullen : in deze fase vullen de spelers, behalve de sheriff, hun zakje met kaarten. Je mag één tot vijf kaarten in het zakje stoppen. Zo gauw je het dicht hebt gemaakt, leg je het voor je neer en mag er niets meer aan gewijzigd worden.

3) Handelswaren aankondigen : in deze fase kondigen de spelers aan de sheriff aan wat ze in hun zakje vervoeren. Uiteraard zal er hier duchtig op los worden gelogen. Je moet volgende regels in acht houden :
- je mag enkel legale goederen aankondigen
- je mag slechts één type van goed aankondigen (bv. 4 kaas)
- je moet wel het exact aantal kaarten dat in je zak zitten aankondigen

4) Inspectie : deze fase is het hart van het spel. Hierin gaat de sheriff je aankondiging in twijfel kunnen trekken, en eventueel inspecteren. De sheriff neemt alle zakjes in z'n hand en handelt ze één voor één af. Hij bepaalt zelf of hij jou geloofd of niet. Hij kan het zakje gewoon teruggeven aan de betreffende speler. Deze speler neemt dan de kaarten uit z'n zak en legt ze bij z'n handelaarskaart. De kaarten leveren punten op op het einde van het spel. Legale goederen worden opengelegd, illegale komen op een dichte stapel bij de handelaarskaart te liggen. Maar meestal zal de sheriff je er niet zo goed van laten afkomen. Hij trekt jouw aanbod in twijfel en zou graag de zak openen. Vooraleer hij dit doet, mag je de sheriff proberen om te kopen met zo goed als alles dat je ter beschikking hebt (goud, legale goederen van je handelaarskaart, illegale goederen van je handelaarskaart, kaarten uit je zakje, beloftes voor volgende ronden, ...). (Enkele belangrijke regels hierbij vind je hieronder). Neemt de sheriff je bod aan, dan krijg je je zakje terug en leg je de kaarten weer bij je handelaarskaart. Aanvaard de sheriff je bod niet, dan wordt het zakje geopend en kunnen zich volgende zaken voordoen :
- je aanbod was wel correct : de sheriff betaalt je het aantal goud zoals aangegeven op de kaarten, daarna worden de kaarten toegevoegd aan je handelaarskaart
- je aanbod was (deels) gelogen : de goederen die wel klopten met je aanbod, worden bij je handelaarskaart gelegd. De goederen die niet kloppen worden afgenomen en op één van beide aflegstapels gelegd door de sheriff. Je moet de sheriff daarbovenop nog een boete betalen gelijk aan de boetewaarde die aangegeven staat op de kaarten.

5) Einde van een ronde : alle spelers trekken kaarten bij tot hun hand zes kaarten omvat. Het zou kunnen dat de sheriff meer dan zes kaarten op handen heeft, door omkopingen. Hij legt deze kaarten af. De volgende speler wordt dan sheriff en een volgende ronde kan beginnen.

Nadat elke speler 2 keer sheriff geweest is (of 3 keer bij 3 spelers), eindigt het spel en tellen de spelers hun punten. Deze omvatten :
- de waarde van al hun handelswaren die bij hun handelarenkaart ligt (legaal en illegaal)
- het resterende goud in hun voorraad
- de bonussen om koning of koningen te zijn in bepaalde legale goederen (de speler die het meeste en het 2de meeste appels, kaas, brood en kippen naar de markt bracht scoren respectievelijk 20/10, 15/10, 15/10 en 10/5 punten)

Omkoopregels : De allerbelangrijkste regel bij het omkopen is dat beloftes voor toekomstige ronden nooit bindend zijn. Daarnaast kan het perfect zijn dat een bepaalde kaart uit de zak wordt beloofd, maar als deze niet in het zakje zit, kan je de kaart uiteraard ook niet afgeven. De beloftes van kaarten en goud dat zichtbaar openligt, moet wel worden betaald aan de sheriff. Nog een belangrijke aanbeveling die expliciet in de regels staat, is dat je de sheriff ook mag omkopen om nu net wel het zakje van één van de tegenspelers te openen!

Speel je de variant met de koninklijke kaarten, dan voeg je deze kaarten gewoon aan de trekstapel toe. Deze kaarten tonen de basis legale grondstoffen, maar met een hogere waarde. Ze zijn op deze manier ook illegaal geworden (want ze zijn van de koning), maar tellen wel voor 2 of 3 van de desbetreffende goederen bij het bepalen van de koning en koningin op het einde van het spel.

Er worden ook nog enkele tips gegeven om het spel spannender of sneller te maken. Zo zou je de sheriff slechts 1 minuut onderhandeltijd per speler kunnen geven, de spelers 7 handkaarten laten houden, kaarten verwijderen uit het spel voordat het spel begint (zodat je minder kan gaan "tellen" en nog een aantal promokaarten toevoegen.



Titel : Sheriff of Nottingham
Auteurs : Sergio Halaban & Andre Zatz
Uitgeverij : Arcane Wonders
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

10-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triominos Tribalance (Goliath)
Materiaal : 1 driehoekig bord, 1 voetstuk, 3 sets gekleurde blokjes (genummerd van 1 tot en met 5) en de spelregels

Doel van het spel : Behaal het hoogst aantal punten door blokjes op het bord te leggen en ervoor te zorgen dat het bord niet kantelt.

Voorbereiding van het spel : Plaats het speelbord op het voetstuk in het midden van de tafel. Elke speler neemt het juist aantal gekleurde blokjes en legt deze voor zich neer. Bij 3 spelers krijgt iedereen 9 blokjes, bij 2 spelers krijgen de spelers alle 13 blokjes in de gekozen kleur.

Om de beurt plaatsen de spelers een blokje op een vrij vak. Ze leggen deze natuurlijk zo tactisch mogelijk zodat deze het meeste punten opleveren. Zo gauw je het blokje legt, zal het bord gaan wankelen. Er kunnen twee dingen gebeuren :
- het bord blijft in balans : de zet is geldig, de volgende speler is aan de beurt
- het bord blijft met een punt de tafel raken : de speler neemt z'n blokje terug en slaat z'n beurt over

Einde van het spel : zo gauw een speler z'n laatste blokje op het bord plaatst, is de ronde nog NIET afgelopen. De andere speler(s) mogen nu nog 1 beurt spelen om extra punten te kunnen scoren. Tel alle waarden van de geplaatste blokjes op en daarna worden de waarden van de blokjes die je niet hebt kunnen plaatsen van je totaal afgetrokken. De speler met de meeste punten wint het spel.

Het spel is overigens ook afgelopen als er geen zetten meer mogelijk zouden zijn. Je kan een geldige zet bijvoorbeeld testen door een blad tussen het bord en de tafel te schuiven.

Titel : Triominos Tribalance
Auteur : Michael Sohre
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-3
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 6+


09-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UFO alarm! (Goliath)


Materiaal : 1 speelbord, 1 ruimteschip, 16 pionnen in vier keuren, 1 dobbelsteen met nummers, 1 speciale dobbelsteen en de spelregels

Doel van het spel : blijf als enige met pionnen op het speelbord over

Voorbereiding van het spel : leg het speelbord in het midden van de tafel, assembleer voor het eerste spel het ganse ruimteschip zoals aangegeven in de spelregels en plak alle stickers op de pionnen. Elke speler legt de vier pionnen in z'n kleur op de overeenkomstige boerderij. De speciale dobbelsteen en het ruimteschip worden nog terzijde gelegd.

UFO alarm bestaat uit twee verschillende rondes.

In de eerste ronde gaan de spelers hun pionnen uit de boerderij laten vertrekken. Om beurten gooien ze met de dobbelsteen (met nummers) en plaatsen één van hun pionnen het aantal stappen verder zoals aangegeven door de ogen. Tel bezette vakjes niet mee (zo kan je met enkele stappen erg ver komen). Dezelfde pion mag pas verplaatst worden als al je pionnen de boerderij verlaten hebben.

In de tweede ronde kunnen de aliëns beginnen aanvallen. De speler gooit nu ook de speciale dobbelsteen. Er kunnen zich verschillende situaties voordoen :
- Boer + nummer : verplaats één van je pionnen het aangegeven stappen vooruit of achteruit (geen combinatie)
- Boer + straal : sla één beurt over
- Aliën + nummer : verplaats het ruimteschip het aangegeven aantal stappen vooruit of achteruit. Probeer elke pion die je tegenkomt te teleporteren (ook je eigen pionnen). Als je boven een pion staat, druk je op de knop. Soms zal een pion worden opgezogen, soms ook niet. (dan gaat een lichtje knipperen).
- Aliën + straal : je mag het ruimteschip naar een plaats naar keuze zetten en nadien een pion die er staat eventueel teleporteren

Op het bord zijn twee speciale plekken :
- geheime vluchtwegen : stellen je in staat om héél erg snel van de ene kant van het bord, naar de andere kant te geraken. Het ruimteschip kan deze weg natuurlijk niet volgen. Je mag niet twee beurten na elkaar dezelfde geheime vluchtweg gebruiken.
- toilet : de ideale schuilplaats, daar het ruimteschip hier niet mag teleporteren. Indien het toilet bezet is, wordt de eerder aanwezige pion verwijderd uit het toilet en op het eerste vrije vak geplaatst.

Een speler die al z'n pionnen kwijt is, moet nog wel mee dobbelen. Gooi je dan een boer, sla je je beurt over, maar als je een aliën gooit, mag je wel proberen om anderen hun pionnen te teleporteren.

Als er slechts pionnen van één speler overblijven, is deze speler de winnaar.

Titel : UFO alarm!
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 6+

08-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hongerige Harrie (Goliath)

Materiaal : 1 hongerige Harrie, 18 voorwerpen en de spelregels

Doel van het spel : pak als eerste speler 5 voorwerpen uit Harrie z'n buik.

Voorbereiding : Duw de ogen van Harrie op hun plaats, trek de mond voorzichtig open tot deze vast staat. Plaats alle voorwerpen in de buik van Harrie en schud de inhoud eens goed door elkaar. Zet Harrie dan in het midden van de tafel.

Als je aan de beurt bent, dan grijp je een voorwerp uit de mond van Harrie. Is dit voorwerp een gekleurd insect of gekleurd voorwerp, dan is het goed en mag je het houden. Je beurt is voorbij en de volgende speler is aan de beurt.
Is het insect of voorwerp zwart, dan moet je het terug in de mond stoppen. Bovendien verlies je één eerder gewonnen voorwerp. Je beurt is voorbij.
Als je Harrie te hard kietelt, doet hij z'n mond dicht. Je verliest nu twee eerder verzamelde voorwerpen (indien je deze hebt). Je maakt Harrie terug klaar voor de actie en je beurt is voorbij.

De speler die als eerste 5 voorwerpen verzamelt, is de winnaar. Je kan ook een variant spelen waarbij voorwerpen 2 en insecten 1 punt waard zijn.

Titel : Hongerige Harrie
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

07-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barbecue party (Goliath)


Materiaal : 1 barbecue, 1 rooster, 16 stukken voedsel, 18 kaarten, 1 tang, 1 vel stickers en de spelregels

Doel van het spel : Verzamel als eerste drie stukken voedsel en win het spel!

Voorbereiding : voor uw eerste spel moet u de stickers op de ogen van het voedsel plakken. Zet de barbecue op een vlakke tafel en schuif de knop op de onderkant van de BBQ op 0. Druk de knop in het midden van de BBQ naar beneden. Let het rooster op de BBQ door de pootjes in de 3 inkepingen te plaatsen. Zet de BBQ in het midden van de tafel en zet de schuifknop op 1. De 18 kaarten worden geschud en vormen een trekstapel, het voedsel wordt naast de BBQ klaargelegd.

De startspeler neemt de bovenste kaart en draait deze om.
Zie je een stuk voedsel dan heb je 2 mogelijkheden :
1) het voedsel ligt nog niet op de BBQ : neem het voedsel met de tang en leg het voorzichtig op de rooster, de kaart wordt op de aflegstapel gelegd. (Is de trekstapel op, wordt de aflegstapel geschud en een nieuwe trekstapel gevormd).
2) het voedsel ligt al op de BBQ : pak het stuk voedsel met de tang van de BBQ en zorg dat het rooster zeker niet springt. Lukt het je om het stuk te nemen, dan plaats je het op de getrokken kaart en leg je deze voor je neer.

Wanneer je een joker trekt, dan mag je zelf een stuk voedsel kiezen om op de BBQ te leggen of eraf te halen.
Je kan ook de kaart "beurt overslaan" omdraaien en dan moet je ... jawel ... een beurt overslaan.

Als het rooster zou springen, dan leg je het rooster terug op de BBQ. Het voedsel dat erop lag, leg je ook terug. Maar het stuk voedsel dat je moest pakken, wordt terug in de voorraad gelegd.

Zo gauw een speler z'n derde stuk voedsel weet van de BBQ te nemen, wint deze het spel.

Titel : Barbecue party
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

06-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snuffie hup (Goliath)

Materiaal : 1 konijnenhol, 1 springend konijn (Snuffie), 12 wortels, 1 draaischijf, 4 gekleurde mandjes en de spelregels

Doel van het spel : Diegene die het meeste wortels weet te verzamelen, wint het spel. Het spel eindigt wanneer het konijn in de lucht springt.

Spelvoorbereiding : plant alle wortels in de gaten van het konijnenhol, zet Snuffie bovenaan in het konijnenhol tot het helemaal vastzit. Elke speler krijgt een mandje en de draaischijf wordt klaargelegd.

In je beurt draai je aan de draaischijf. Voer de actie uit die de pijl aangeeft :
- Trek 1 wortel uit het hol en leg het in je mandje
- Trek 2 wortels en leg ze in je mandje
- Pech : leg één van je wortels uit je mandje (als je er hebt) af (verwijderen uit het spel)
- Sla een beurt over

Let goed op tijdens het spel. Het konijn kan op elk moment springen. Tijdens het spel moeten alle spelers hun handpalmen op tafel leggen. Zo gauw het konijn in de lucht springt, proberen de speler Snuffie te vangen vooraleer hij de grond raakt. De speler die hem vangt mag 2 wortels aan z'n mandje toevoegen. Hij neemt deze af van andere spelers. De speler met het meeste wortels wint het spel.

Titel : Snuffie Hup
Uitgeverij : Goliath
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 2-4
Leeftijd : 4+

05-01-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs