Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-01-2015
Steam Donkey (Ragnar Brothers)
Steam donkey is een kaartspel waarin koningin Victoria haar diamanten jubilee viert en je uitdaagt om een soort van thema-pretpark te bouwen met de nieuwste technologische "stoom"machines anno 1897. Monumenten, verblijven, amusement en transport zijn de vier categorieën waarin je je zal moeten bekwamen om als hoofdarchitect te worden aangesteld op het einde van het spel.
Steam Donkey bestaat uit twee stapels kaarten die in een erg stevig doosje verpakt zitten. Dit stevige doosje is ineens al de grootste frustratie, want door de uitmuntende kwaliteit is het niet altijd eenvoudig om te openen, het zit echt wel strak op elkaar. Maar uiteraard kunnen we de kwaliteit van het doosje enkel toejuichen. Als je het kaartspelletje ziet liggen, nodigt het misschien niet onmiddellijk uit tot een aankoop. Het artwork, je kan voor of tegen zijn, is op zich niet echt uitnodigend. Het is een beetje bizar zo'n steampunk-ezel op een retro-strand op de voorkant van de doos. Maar eens je jezelf hier door hebt gesleurd en jezelf en je speelgroep hebt overtuigd om het spel toch eens op tafel te laten komen, ga je een pareltje ontdekken.
Zoals de meeste spellenliefhebbers, zijn ook wij fans van "grote" spellen in "kleine" doosjes. Vandaar dat San Juan, Fleet en andere kaartspellen waarbij een kaart meerdere functies heeft, ons meestal wel weten te bekoren. Ook in Steam Donkey gaan de kaarten diverse eigenschappen hebben. Een openliggende kaart in je persoonlijke bouwplaats noemen we een attractie, een dichte kaart op deze attracties zijn bezoekers en een kaart op handen ... wel dat is gewoon een kaart. (het moet niet altijd moeilijk zijn).
Om het spel te spelen, moet je allereerst goed begrijpen wat de anatomie van de kaarten is. De attractiekant van de kaart toont het icoon van het type attractie, het aantal bezoekers dat er kan op komen te liggen, een kleur (groen, geel of rood), de kosten van de kaart (zelfde iconen als het type) en de waarde van de attractie op het einde van het spel (de broodnodige overwinningspunten waar alles om draait). De achterkant van de kaarten (ofte de bezoekerskant) toont wederom het icoon van het type attractie en vooral koffers in de kleur (groen, geel, rood) van de bezoeker.
Bij aanvang van het spel krijgt elke speler acht handkaarten van de geschudde trekstapel. Elke speler krijgt ook een blauwdruk van het park dat hij moet bouwen (elke speler zal een licht verschillende eindconditie hebben op deze manier). De resterende kaarten vormen de trekstapel, één kaart wordt al opengelegd en vormt de aflegstapel. Daarnaast worden er ook al vier kaarten gelegd als vitrine (bezoekerskant naar boven). De oudste speler begint het spel.
In je beurt kan je één van volgende vier acties uitvoeren : 1) een nieuwe attractie in je park bouwen 2) bezoekers van het station bewegen 3) bezoekers toevoegen aan je hand 4) de bovenste kaart van de aflegstapel op handen nemen
1) een attractie bouwen : kies één of meerdere kaarten uit je hand van één kleur, betaal de bouwkosten zoals aangegeven op deze attracties. Bij deze betaling doet enkel het icoon ertoe, niet de kleur van de kaarten die je afgeeft. Deze afgegeven kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Je park bestaat uit 12 plaatsen, drie rijen (de kleuren) en vier kolommen (amusement, verblijf, monument en transport). Je mag een eerder gebouwde attractie afdekken met een nieuwe kaart, maar dan zal de eigenschap van de eerste kaart niet meer van tel zijn (de punten op het einde van het spel nog wel). Je mag echter nooit bouwen op een attractie waar bezoekers op liggen.
2) bezoekers van het station bewegen : met deze actie voeg je kaarten toe aan je park. Je kiest een kleur en neemt alle bezoekers uit de vitrine en eventueel de bovenste van de trekstapel van die kleur op handen. Zelfs wanneer de kaart die tevoorschijn komt na het nemen van de bovenste kaart van de trekstapel die kleur heeft, mag je die ook nemen, enz. De genomen kaarten worden op de attracties gelegd die dezelfde kleur vereisen. Het aantal bezoekers staat zoals gezegd vermeld op de attracties. Eventuele extra bezoekers die niet kunnen geplaatst worden, blijven in het station. Sommige transportattracties vermelden een +1 in de rechterbovenhoek. Indien deze kaart de gekozen kleur toont, mag je uit het station ook één bezoeker van een kleur naar keuze nemen en op je attracties plaatsen. Op het einde van de actie zorg je dat er terug vier bezoekers in de vitrine liggen.
3) bezoekers aan je hand toevoegen : neem al de bezoekers uit je park op handen. Je mag nooit meer dan 12 kaarten op handen hebben. Een eventueel teveel aan bezoekers wordt in de vitrine gelegd, hierdoor kan de vitrine groter dan 4 kaarten worden. Je mag de kaarten niet bekijken vooraleer je ze allen hebt genomen of afgelegd.
De blauwdruk toont hoeveel attracties elke speler in z'n park moet hebben en aan welke voorwaarden er moet voldaan zijn om het spel te beëindigen. Zo gauw een speler hierin slaagt, krijgen de andere spelers nog één beurt. Dan worden alle resterende handkaarten afgelegd. De punten van al je attracties (ook de afgedekte) worden opgeteld, met daarbovenop eventuele bonussen van je blauwdruk en een aftrek van 1 punt per ontbrekende attractie in je park (in je rooster van 12 dus). (Je mag identieke gebouwen plaatsen, maar dan levert er slechts één punten op). De speler met de meeste punten wint het spel.
De gevorderde speler kan ook een variant toevoegen waarbij hij bij aanvang van het spel een karakterkaart en "kick-on" kaart krijgt. Deze kaarten bezorgen de speler speciale eigenschappen (die voor elk karakter anders zijn). Zo kan je bijvoorbeeld de bouwkosten betalen met een ander icoon, mag je 15 kaarten op handen houden, start je het spel met 12 handkaarten of mag je drie extra kaarten in de vitrine leggen alvorens bezoekers van het station te bewegen. De karakterkaarten stellen je in staat om het volgende te doen : de eigenschap van het karakter gebruiken (en dan 90° draaien), niet te gebruiken, te ruilen met een nog niet-gebruikte karakterkaart van een tegenspeler (en dan 90° te draaien). Zo laten de karakters het bijvoorbeeld toe om in twee kleuren te bouwen, een kaart minder af te geven bij de bouwkosten, twee kleuren van bezoekers toe te voegen of de bovenste kaart van de aflegstapel aan je hand toe te voegen (voor of na je actie)
Titel : Steam Donkey Auteurs : Gary Dicken, Steve Kendall & Phil Kendall Uitgeverij : Ragnar brothers Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 14+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".