
Progress is de tweede titel die NSKN Games mee naar Essen bracht. Het spel was echter zeer snel uitverkocht en eigenlijk enkel voor de Kickstarterbackers beschikbaar. Enkele weken later wisten ook wij een exemplaartje te bemachtigen. Ook nu weer doet NSKN een prima zaak wat speelmateriaal betreft. De doos omvat 184 technologiekaarten, 56 kennisfiches, 1 krachtbord, 5 spelersborden, 11 tijdsperiodefiches, 100 houten markers, 5 overzichten (tech tree = technologieboom), 5 infokaarten.
Het spel wordt volledig aangedreven door de kaarten die je gaat spelen en gebruiken. De kaarten worden per tijdsperiode gesorteerd en geschud (er worden kaarten verwijderd als je met minder dan 5 spelers speelt). Elke speler neemt een spelersbordje en legt een spelersmarker in elke eerste uitsparing op elke spoor op het speelbord. Het krachtbord wordt in het midden van de tafel gelegd en ook daar worden op elk spoor een marker van elke speler gelegd. Elke speler moet voldoende plaats voor zich houden om z'n kaarten af te leggen. Elke speler neemt een aantal kaarten van de stapel op handen (afh. aantal spelers)
 (foto : Ender Wiggins)
Je spelersbord laat je in dit spel zien welke acties je kan ondernemen, hoeveel, hoeveel handkaarten je mag houden, ... Ik overloop graag even alle sporen die je terugvindt op het spelersbord, aangezien deze een goed overzicht geven op het spelverloop.
Handgroottevaardigheid : je mag op het einde van je beurt 5/6/7/8 kaarten op handen houden, tijdens je beurt mag je er meer op handen houden Trekvaardigheid : je mag 3/4/5/6/7 kaarten trekken met de actie "kaarten trekken". Dit moet wel steeds de laatste actie in je beurt zijn Schudvaardigheid : je mag een aantal kaarten trekken van de trekstapel, na het schudden ervan met de aflegstapel van de bewuste stapel Actievaardigheid : je mag 2/3/4/5 acties uitvoeren in je beurt Ontwikkelingsvaardigheid : toont of je 1/2/3/4 kaarten in ontwikkeling mag hebben Onderzoeksvaardigheid : toont of je 5/4/3 markers op een kaart in ontwikkeling moet leggen Snel-trekken-vaardigheid : het linkse nummer toont hoeveel kaarten je mag trekken, het rechtse hoeveel je er nadien moet afleggen
De technologiekaarten hebben een dubbele functie in het spel. Ze kunnen voor de speler worden gelegd om te ontwikkelen tot technologieën om op die manier combo's te zoeken en te gaan samenstellen die je punten opleveren. Anderzijds kunnen de kaarten afgelegd worden als betaalmiddel in één van de drie gebieden (wetenschap, cultuur, techniek) om de kosten van een andere kaart te dekken.

De spelers spelen om beurten en voeren in hun beurt drie fasen uit :
- ontwikkelingsfase : in deze fase verwijder je van elke technologiekaart in ontwikkeling een marker. Indien je de laatste marker van een kaart verwijderd is de technologie volledig klaar en wordt het een actieve technologie. Je krijgt onmiddellijk de voordelen van de kaart. Je mag ook steeds de uitgespeelde kaarten terug op handen nemen indien gewenst.
- actiefase : in deze fase onderneemt de speler een aantal acties zoals aangegeven op z'n spelersbord. De mogelijke acties die je kan ondernemen, zijn :
* ontdekken : met deze actie leg je technologiekaarten uit je hand voor je af om ze onmiddellijk actief te maken. Je moet hiervoor de aangegeven kosten betalen. Dit kan op twee manieren. Elke kaart toont een aantal technologieën als kost. Indien je over deze beschikt, kan je de kaart gratis afleggen. Indien je dit niet kan, kijk je naar de andere kosten. Hiervoor moet je met kennisfiches betalen of kaarten die soortgelijke symbolen tonen.
* onderzoeken : met deze actie leg je kaarten uit je hand voor je af bij je kaarten in ontwikkeling. Deze technologieën zijn niet onmiddellijk beschikbaar, maar zullen enkele ronden moeten "rijpen". De andere kosten moeten nu niet betaald worden. Je legt een aantal markers op de kaart, zoals aangegeven op je spelersbord (steeds minder als je op dit spoor vooruit gaat).
* trekken : trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord. Dit is je laatste actie die je mag uitvoeren. Je gaat nu onmiddellijk over naar de opschoonfase.
* snel-trekken : je trekt het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord en legt eventueel een aantal kaarten terug af, zoals ook aangegeven op je spelersbord
* schudden en trekken : schud een aflegstapel in z'n trekstapel en trek het aantal kaarten zoals aangegeven op je spelersbord.
- opschoonfase : in deze fase leg je kaarten af tot je handkaartenlimiet en draai je de gebruikte kennisfiches terug naar hun actieve kant

Voordelen van de technologiekaarten : de voordelen die kaarten je kunnen
opleveren, zijn het zetten van stappen op de diverse sporen (eigen
spelersbord of krachtbord). Ook ontwikkelingspunten en kennisfiches
kunnen je op deze manier te beurt vallen. Op sommige kaarten staan tijdperksymbolen afgebeeld. Zo gauw een aantal symbolen van een bepaalde tijdperiode zichtbaar zijn bij de actieve kaarten van spelers, wordt er overgegaan naar een volgende tijdperiode. De stapel kaarten van die periode wordt toegevoegd aan de reeds actieve stapel kaarten van de vorige periode(n). Zo gauw een aantal symbolen van periode 4 tevoorschijn komen (als je niet met de variant "industriële revolutie" speelt, eindigt het spel. De spelers tellen hun overwinningspunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

De punten die je kan scoren : 1) De sporen op het krachtbord : prestigespoor (10/6/3/1 punten voor 1ste, 2de,3de,4de speler); bevolkingsspoor (11/7/4/2 punten voor de 1/2/3/4de speler); legerspoor (12/7/3/1 punten voor de 1/2/3/4de speler) 2) De sporen op je spelersbord : aangegeven met het harpsymbool onder de sporen 3) Punten voor je actieve technologiekaarten
Bij gelijke stand tellen het aantal kennisfiches in volgorde (algemene kennis, cultuurkennis, wetenschapskennis, techniekkennis) Het spel voorziet ook een solovariant, een snel spel en een uitbreiding met personaliteiten (bekende wetenschappers), industriële revolutie (nog een vierde fase in het spel) en mijlpalen.
Titel : Progress - evolution of technology Auteurs : Andrei Novac & Agnieszka Kopera Uitgeverij : NSKN Games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 45-90 min. Leeftijd : 12+
|