IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
02-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 172


Deelnemers : Nico, Dirk, Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Homesteaders & Packet row
Speeldatum : 02/03/'14
Speelplaats : Spellenbeurs "De Kempen speelt!" Merksplas
Opmerkelijk : Allereerste keer dat deze beurs werd georganiseerd. De zaal was mooi gevuld gedurende de namiddag. Alles was aanwezig om een gezellige en fijne namiddag te hebben. Veel tafels met demo's, een spellenwinkel, een 2de handsstand, een tombola, drank en wat lekkers en bovendien was de entree gratis ... dus daar konden we zeker niet voor sukkelen.

02-03-2014 om 17:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 171
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Katrien, Nico, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Nauticus, Euphoria, Blueprints & Roll through the ages
Speeldatum : 01/03/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : geen al te beste avond voor mijn persoonlijke zegestand. Nul overwinningen ... maar erg veel plezier en daar doen we het voor. Op naar de spellenbeurs "De Kempen speelt" van morgen!

02-03-2014 om 00:38 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
01-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Epic resort (Floodgate games)


Dit keer nog geen imprESSEN van een pas gespeeld spel, omwille van diverse redenen. Ten eerste gaat het hier om een prototype waaraan waarschijnlijk nog zal gesleuteld worden na de reacties die de auteur zal mogen ontvangen. Hopelijk komt dit alles het spel al zeker ten goede. Ook over het definitieve materiaal en artwork kunnen we nog niet oordelen, aangezien dit niet vast staat.
De auteur Ben Harkins en tevens oprichter van Floodgate games bracht reeds één spel op de markt onder de naam : Legacy gears of time. Ook die titel zit in onze collectie en blinkt uit in z'n originaliteit qua thema (bouwen in het verleden om je bouwsel in de toekomst te laten renderen), maar was al niet eenvoudig qua spelregels en spelen. Ook nu komt er een origineel thema uit de bus, niet zo zeer het feit dat je een resort in zonnige oorden aan het runnen bent, maar dat je de superhelden vooral onderdak wil geven en ze eens laten uitrusten.

Epic resort is in de eerste plaats een deckbuilder waarbij je tracht je resort te laten draaien op volle toeren. Je resort bestaat uit maximum drie attracties waarbij jij een bont allegaartje arbeiders tewerk stelt. Je zal toeristen ontvangen die geld met zich meebrengen en uitstraling voor je resort. Je lokt de helden naar je verblijf en hoopt dat ze een fijne tijd hebben en goed kunnen uitrusten, want enkel dan zullen ze punten opleveren. Je probeert een constante balans te zoeken tussen geld, aanzien en vooral het ontwijken van monsters die ten gepaste (of ongepaste) tijden je verblijf zullen teisteren.

Qua spelsysteem haal ik graag Dominion erbij. Je zal in een beurt vijf handkaarten van je trekstapel nemen en hiermee moet je het doen, je kan extra kaarten gaan aanschaffen en op het einde van de beurt worden alle gespeelde en aangeschafte kaarten op de aflegstapel gegooid. Punten verkrijg je door helden volledig te laten uitrusten en je attracties uit te breiden en te vernieuwen. Als de monsterstapel volledig is uitgeput eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

In de eerste fase van een beurt (die trouwens uit 5 fasen bestaat) gaan de spelers de arbeiders in hun handkaarten toewijzen aan de attracties zoals gewenst. Sommige attracties vragen 1 of 2 arbeiders, maar de meer gevorderde attracties vragen er zelfs 3 of 4. Het voordeel van je attractie volledig te voorzien van arbeiders, is dat je toeristen tevreden blijven en niet gaan lopen wegens een slechte service en dat gevorderde attracties je een extraatje kunnen opleveren. Nadat je je arbeiders hebt toegewezen, controleer je of er eventueel toeristen gaan lopen en nadien worden je inkomsten berekent. Toeristen leveren geld op, weinig toeristen leveren dan weer aanzien op in de vorm van een rustig resort dat de toekomstige toeristen wel aanspreekt (liever dat, dan een overdruk vakantieverblijf).

In fase twee voeren de spelers om beurten acties uit tot iedereen heeft gepast. Als je past, doe je niet meer mee aan de lopende ronde. Pas je als eerste, wordt je de startspeler voor de volgende ronde (en dat kan in dit spel meer nadelen als voordelen opleveren). Als mogelijke actie kan je helden of toeristen lokken uit de wachtrij. Dit doe je door de gevraagde aanzienpunten (ster) af te geven en de toeristen toe te voegen aan één van je attracties. De helden worden ook steeds toegewezen aan één van je attracties die nog geen held hebben. Elke held heeft een aantal levenspunten die volledig moeten hersteld worden. (sommige hebben véél levenspunten, maar deze leveren natuurlijk meer punten op) Daarnaast kan je een nieuwe arbeider opleiden. Je start het spel met tien basiskaarten, waarvan 3 "crazy peon"-kaarten (die erg handig zijn bij een zwaar monstergevecht, maar voor de rest van het spel in je weg zitten). Om een arbeider op te leiden, moet je een basisarbeider afleggen, de kosten betalen van de opgewaardeerde versie en dan mag je deze aan je hand toevoegen. Van elk type arbeider kan er maar één per ronde worden aangeschaft overigens. (net zoals bij Dominion zijn er ook in dit spel een heel set aan diverse arbeiders, je kiest voor aanvang van het spel welke zes je gaat gebruiken). Als derde actie kan je een nieuwe attractie aanschaffen. Je doet dit door de kosten te betalen (geld) en de attractie in je resort te leggen. Je hebt slechts drie plaatsen, dus soms moet je over een andere attractie (van een lager niveau) heen bouwen. Alle toeristen, slotjes en schadefiches ben je dan wel ineens kwijt.

In fase drie wordt de onderste kaart van de wachtrij verwijderd en dan wordt de rij terug aangevuld (aantal kaarten is afh. aantal spelers).
Indien er "aanval"-kaart(en) uit de trekstapel tevoorschijn komen, gebeurt er een aanval door een monster. Je trekt de bovenste monsterkaart en deze geeft aan welke speler wordt aangevallen. Meestal is dit de speler met de meeste toeristen of helden in z'n resort. (dus de speler die het "goed" doet, wordt op dat moment aangevallen) Bij gelijke stand (wat veel voorvalt) gaat het monster eerste de startspeler aanvallen (of diegene die in volgorde als eerste aan de beurt komt). De monsters kunnen gecounterd worden door een held in te zetten met eenzelfde (of hogere) waarde. De held verliest dan wel één levenspunt, komt hij onder nul, wordt hij zelfs afgelegd. Indien je geen held wil opofferen, dan worden enkele toeristen van de attractie opgegeten door het monster (afh. van z'n kracht, meestal allemaal). Zijn er geen helden of toeristen bij de desbetreffende attractie, dan ontvangt de attractie een schadepunt. De meeste attracties gaan verloren bij een tweede schadepunt. Als de volledige wachtrij terug is aangevuld, gaan we naar de opschoonfase.

In deze fase worden alle arbeiders bij je attracties en uit je hand afgelegd. De helden die volledig zijn uitgerust, leg je terzijde en leveren punten op aan het einde van het spel. (voor elke held die zo gescoord wordt, gaat er onmiddellijk een monster uit het spel van de trekstapel). Alle resterende helden rusten verder uit en winnen een levenspunt. De afgedekte stapels en gebruikte attracties worden terug losgemaakt voor de volgende ronde en je verliest al je resterende "aanzien"punten, geld blijft behouden en is overdraagbaar.

Op zich klinkt dit alles waarschijnlijk vrij abstract en dat is het ook wel. Ook wij moesten serieus zoeken in ons eerste potje. Het idee op zich is erg leuk en we moeten bekennen dat het een erg afgelijnde deckbuilder is. Het is niet zomaar kaarten aanschaffen om je stapel te verbeteren, want dit is niet eenvoudig. Je moet vooral een goede balans en flow vinden tussen de komst en het gaan van je toeristen en je helden. Je moet geld hebben om je attracties te verbeteren en je aanzien nodig om toeristen en helden binnen te halen, maar je kan bijna nooit beiden in een ronde klaarspelen.

Het spel toont toch nog wel wat "foutjes". Qua vormgeven en artwork kan ik weinig slechts of goeds melden aangezien dit niet vast staat. Enkele kaarten hadden al wel een definitieve versie en deze zagen er erg goed uit vind ik persoonlijk. Het geld en aanzien worden in het prototype aangeduid op een overzichtskaartje. Dit zou in de definitieve versie vervangen worden door kartonnen fiches. Dit vind ik onnodig en zelf minder overzichtelijk. Ik hoop dan ook dat ze het bij een overzichtskaart houden (of nog leuker, een arty-farty speelbordje met sliders). Als de startspeler bij dezelfde speler blijft, dient er geld opgelegd te worden, maar deze regel vind ik niet echt nodig. Het is geen meerwaarde, want je gaat niet bewust de startspeler claimen voor dat beetje geld (of toch zeer uitzonderlijk).
Het aanvalsysteem is nogal verwarrend en de spelregels zijn hier niet volledig duidelijk vind ik (ook de spelregels moeten nog herschreven worden en verduidelijkt met voorbeelden). Het is erg vaak frustrerend om te zien dat dezelfde speler wordt aangevallen en als je dan al eens countert, krijg je gegarandeerd de volgende weer op je dak. Ook het inzetten van je helden lijkt me niet echt vaak een goeie keuze, laat die monsters gewoon je toeristen opvreten, dan ben je er van af en krijg je bovendien de volgende ronde nog extra "aanzien". In ons spel is er ook geen enkele attractie verwijderd, aangezien de kans dat dezelfde attractie op korte termijn twee maal geviseerd wordt toch klein is (gelukkig maar).

Kortom :
- ik denk dat Epic resort zeker mogelijkheden heeft als er nog wat aan gesleuteld wordt
- ik denk dat Epic resort een spel is voor de deckbuilder die graag héél erg nauw aan de bak gaat en z'n keuzes goed doordenkt
- ik hoop dat Epic resort fantastisch materiaal en artwork zal presenteren (want dat heeft dit spel zéker nodig ... en dat is niet zo positief)
- ik hoop dat er nog veranderingen worden aangebracht in het aanvalssysteem

Tip :
Het zou misschien fijn zijn om voor de definitieve helden en monsters namen en afbeeldingen te gebruiken van helden en monsters uit andere gekende spellen. Uiteraard weet ik niet hoe het allemaal zit met auteursrechten, maar het idee lijkt me wel leuk.

01-03-2014 om 10:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 170


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Bloqs, Concordia, Quantum, Epic resort & Glastonbury
Speeldatum : 28/02/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : een goed begin van onze spellenweek in de Krokusvakantie. Hopelijk volgen er nog ettelijke leuke speelmomenten deze week. Hartelijk dank Els en Esmeralda voor de fijne avond. Ook een keertje een prototype uitgetest in de vorm van Epic resort. U mag hiervan wel een preview verwachten op de blog binnenkort.

01-03-2014 om 01:02 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
25-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kickstarters


Vanaf vandaag, 25 februari verschijnt er op Kickstarter het nieuwe spel van Mage company,
de uitgeverij van 12 Realms en Wrong Chemistry. Ik raad u zeker aan om dit project te bekijken,
te volgen en even te checken bij de preview van Undead Viking (op BGG). Blijkbaar zou ook een
mogelijke reprint van 12 Realms afhangen van het succes van deze Hoyuk.
   

Morgen, woensdag 26 februari gaat er nog een interessante Kickstarter van start. Dan komt Funforge op de proppen
met een deluxe versie van Tokaido, het zen-achtige spel van Antoine Bauza. Het belooft alleszins echt wel een grand-cru
te worden met prachtige miniaturen, echte munten, een exclusieve soundtrack, nieuwe scorepionnen (aandachtige lezers
van onze imprESSENs weten dat we daar erg blij mee zijn), ... Het is nog even afwachten wat de prijs gaat zijn, maar als
deze ietwat meevalt, dan mag u dit spel zeker niet laten schieten.

25-02-2014 om 07:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Metro



Metro (Queen games) :


+ eenvoudige spelregels, vlotte gameplay
+ vernieuwde versie beschikbaar (San Francisco Cable Car) met mooiere en dikkere tegels en een extraatje
+ puzzelplezier zonder té moeilijk te worden
+ voldoende diepgang in relatie met de speelduur
+ speelt met alle spelersaantallen leuk (maar toch anders), kan met tot zes spelers

- des te meer spelers, des te minder grip je hebt op het geheel (maar echt storen deed het me niet)
- de oudere versie heeft echt wel dunne tegeltjes
- als je je hoofd te hard breekt, kan je wel eens gek worden van al die spoorwegen
- mensen die dagelijks de trein moeten nemen en huiveren van het woord NMBS zouden dit spel misschien wel eens links kunnen laten liggen, wat op zich erg jammer zou zijn

22-02-2014 om 09:56 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 169
 

Deelnemers : OUD KLJ Wechelderzande & Arne
Gespeelde spellen : Blokus, Cappuccino, Metro, Rolit, Pinguin, Gesjaakt, Oh hell!, Poison, Perudo, Take 5
Speeldatum : 21/02/'14
Speelplaats : KLJ lokalen Wechelderzande

 

22-02-2014 om 00:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
20-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Demetra



Demetra (ofte Key harvest) (QWG/Abacusspiele/R&D games/Rio Grande):


+ echt wel uniek speelgevoel en biedsystemen
+ een spel dat je effectief moet kunnen en wat niet iedereen weet te smaken
+ er is een masterprint in het Nederlands (weet niet wat de beschikbaarheid ervan is)
+ je komt altijd wel één actie te kort en dat is voor mij enorm uitdagend
+ opportuniteiten aangrijpen en durven afstappen van je eerste idee
+ het feit dat dit spel uit de Key-reeks door zoveel verschillende uitgeverijen is uitgegeven wil al wel wat zeggen

- als je niet houdt van bieden laat je deze best links liggen

Algemeen : Ook dit is weer één van mijn persoonlijke topspellen (ik vind dat deze spellen een imprESSEN en wat extra aandacht verdienen, daarom neem ik deze als eerste in mijn "oudere" spellen-imprESSENs). Qua artwork valt er weinig te vertellen buiten het feit dat er stevig wordt vastgehouden aan het gekende Key-verhaal. U houdt hiervan of u krijgt spontane opstoten van braaksel in uw mond, ik reken mezelf nog steeds tot die eerste groep. Persoonlijk vind ik het ook één van de beste spellen uit de reeks, samen met Keythedral (wat iets algemener en toegankelijker is) en Keyflower (wat dan weer iets voor de meer doorwinterde speler is). Het unieke aan dit spel is dat u moet gaan bieden en zelf de prijs ook mag bepalen. U kan verschillende kanten op in dit spel, voluit gaan voor de eigen tegels of tegeltjes wegnemen van anderen om op die manier te dwarsbomen of veel munt uit te slaan. U moet ook naar een dubbel doel werken, niet één groot aanééngesloten keten van tegeltjes, maar u probeert twee evenwaardige ketens te maken. Er zijn altijd mensen die kritiek hebben op het feit dat ze dit spel niet in handen hebben, maar ik denk persoonlijk dat je dit wel kan doen. Het valt dan ook op dat het erg vaak dezelfde spelers zijn (lees : altijd) die aan het langste eind trekken. Constant je idee aanpassen en gaan voor de best mogelijke optie is hier de boodschap. De gebeurtenissen kunnen inderdaad wel eens ongelegen zijn, maar meestal zijn ze positief, dus gaan we ons ook daar niet te druk in maken. Dit is ook een "makkelijk" spel qua spelregels en bovendien is er dan nog een handig overzichtje voorzien waarop de vier mogelijke acties netjes staan opgesomd. Een extra uitdaging is het zoeken naar de juiste plaats voor je arbeiders, zodat je ze kan recupereren als je een nieuwe tegel plaatst en onmiddellijk terug een actie wint. Kortom : ik plaats Demetra (en ik ga voorzichtig zijn) zeker in mijn top 10 van beste spellen voor mij persoonlijk. Als ik een algemene top 10 zou moeten maken voor alle spelers te lande dan zou het spel misschien zelfs niet in de top 100 terechtkomen, omdat het te specifiek is voor bepaalde doelgroepen. 

20-02-2014 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Luna



Luna (Z-mangames) :


+ voor mij één van de beste Felds (en dat kan tellen)
+ de complexiteit, de keuzes, maar toch het gericht op je doel afgaan
+ het fantastische filmpje gemaakt door Drakkenstrike (zoek het zeker eens op BGG of youtube)
+ een uniek spelsysteem en dito speelbord
+ een handig overzichtje met de verschillende acties
+ het uitblazen van de kaars om de lengte van een speelronde te bepalen is erg tof gevonden
+ je moet op zoek gaan naar de perfecte flow om je acties zo te plannen dat je het optimale en maximale uit je beurt haalt

- de spelregels zijn niet echt eenvoudig, aanvankelijk is alles nogal abstract, maar eens je er een potje hebt opzitten, wordt alles veel duidelijker
- ook het spel uitleggen is aanvankelijk niet zo erg simpel, enige ervaring is toch wel handig (gelukkig hebben wij die al)

Samenvatting : deze imprESSEN is niet echt objectief te noemen, daar Luna één van mijn favoriete spellen is. Waarom weet ik niet exact, maar feit is dat mijn gevoel goed zit bij dit spel. Het is uniek in z'n soort en blijkt me nog redelijk goed te liggen ook (hoewel ik zeker niet altijd win). Luna is één van die spellen die serieus onder de radar is gevlogen. Na jaren is er nu eindelijk een reprint, maar ook daar hoor je bijzonder weinig van. Eurogamers die deze titel nog nooit hebben gespeeld, weten echt niet wat ze missen en raad ik ten zeerste aan om dringend met mij af te spreken om dit spel op tafel te gooien.

19-02-2014 om 14:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
16-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 168



Deelnemers : Davy & Arne
Gespeeld spel : Blueprints
Speeldatum : 16/02/'14
Speelplaats : Verjaardagsfeestje Lenn

16-02-2014 om 19:30 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
15-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The capitals - cities through time (Mercury games)


The capitals - cities through time is nog maar eens een citybuilding spel. Zo zijn er de laatste tijd wel meerdere op de markt verschenen. Zo waren er Suburbia, City Tycoon, City Council, ... maar dit spel is misschien wel het meest pure, het meest volledige qua gevoel. Laat me eerst en vooral al zeggen dat het niet eenvoudig zal zijn om alle spelregels in deze bespreking aan het bod te laten komen. Aangezien het spel eigenlijk vooral met de gebouwtegels wordt gespeeld en er meer dan 100 verschillende voor handen zijn, moet u dit ook niet verwachten. Ik geef u wel graag een overzicht van de speelfasen en het algemene gevoel.



Het speelbord is eigenlijk niet meer dan een overzicht van enkele sporen waarop u zal bijhouden hoeveel inwoners uw stad heeft, hoeveel tewerkstelling (en vooral de combo van deze beide is belangrijk). U gaat aanduiden hoeveel progressie u reeds maakte, uw cultuur en publieke gebouwen u ter beschikking van de gemeenschap stelt. Al deze sporen zullen zowel naar de positieve als de negatieve kant kunnen hellen en uw overwinningspunten opleveren of kosten. Alle gebouwen die u gaat bouwen gaan dan ook aangeven wat ze opleveren en kosten en dat wordt allemaal netjes bijgehouden op het speelbord. Aanvankelijk zijn het dan ook wel héél erg veel symbolen die u moet leren kennen, maar eens u zich hier doorheen heeft gesparteld, werkt alles wel redelijk intuïtief. U krijgt trouwens netjes een overzicht op een speeloverzichtje.  Het spel voorziet voor de eerste spellen dan ook een eenvoudigere variant om het spel wat te leren kennen, maar we raden u graag aan om toch onmiddellijk met de varianttegels te gaan spelen. 



Elke speler start het spel met een stadhuis, een hotel en een energiecentrale (waarde 1) met daarop 4 energieblokjes. De energiecentrales worden in het spel naast de stad gelegd en horen niet tot de stad. De andere gebouwen worden naast twee kruispuntjes gelegd en moeten volgens twee eenvoudige bouwregels worden geplaatst. U mag hier trouwens tegen zondigen, maar dit kost u overwinningspunten. Er wordt een willekeurige speelvolgorde bepaald en overeenkomstig aantal geld afgegeven. De spelerspionnen worden op de startplaatsen (aangegeven met het Mercury games symbool) op het speelbord geplaatst en dan zijn we klaar om een spel te starten.
Een spelletje The Capitals bestaat uit 3 grote perioden, die op hun beurt zijn ingedeeld in vier ronden. Na elke periode volgt er een tussentelling en worden er punten gescoord (en/of verloren). Een ronde bestaat dan weer uit 5 of 6 fasen (afh. van de ronde).



Fase 1 : Politieke of initiatief fase :
In deze fase wordt een nieuwe speelvolgorde vastgelegd. De spelers kiezen in speelvolgorde hun nieuwe plaats voor de volgende ronde. Dit systeem is redelijk uniek en ben ik nog niet tegengekomen. Onder de huidige speelpositie staat een vermenigvuldiger en die geeft in combinatie met de nieuw gekozen plaats aan hoeveel geld je moet betalen. Hou er dus rekening mee dat wanneer je een goede plaats kiest je de volgende ronde extra zal moeten over de brug komen.

Fase 2 : Bouwfase :
In speelvolgorde kiezen de spelers één van de openliggende gebouwen in de markt. Elke ronde verschijnen er twee plus het aantal spelers aan nieuwe gebouwen. In de loop van de drie grote perioden komen er ook telkens andere en meer opgewaardeerde gebouwen in het spel. De bouwkosten zijn nul dollar. Indien een gebouw niet werd gekozen in een ronde schuift dit door naar de 2 dollar plaats en tenslotte naar de 4 dollarplaats. Indien het dan nog niet werd gekozen gaat het gebouw uit het spel. Het gebouw wordt volgens de bouwregels in je eigen stad gelegd. Er gelden slechts 2 regels, nl. het gebouw moet aan één van de kruispunten worden gebouwd en indien er reeds een gebouw van dezelfde kleur aanwezig is, moet het aangrenzend worden gebouwd. Misschien wil of moet je tegen één of beide regels zondigen en dit kost je 2 overwinningspunten per regel waaraan je je niet houdt. Onmiddellijk na het plaatsen van de gebouwen worden de eventuele onmiddellijke winsten en verliezen aangepast op het speelbord. Zo zullen industriële gebouwen extra werk met zich meebrengen. Sommige gebouwen zullen ook je cultuur laten dalen in ruil voor financiën, ... bijna alle combinaties zijn voorhanden. Deze voor- en nadelen staan op de rechterkant van de tegels afgeprint.

Fase 3 : Toerisme fase :
In deze fase ga je toeristen naar je stad lokken. De speler die het verste gevorderd is op het cultuurspoor neemt toeristen af van de speler die er het slechtste voor staat. Hij krijgt het autootje in z'n eigen kleur en dat van de laatste op het cultuurspoor. Deze autootjes kunnen worden ingezet in de volgende fase. Bovendien zijn er nog extra's te verdienen zo gauw je op bepaalde plaatsen van het cultuurspoor passeert. Op deze plaatsen kan je ook de auto's van alle andere spelers in de wacht slepen als ze nog achterop hinken. De auto's van de spelers die niet eerste of laatste staan blijven standaard bij de eigenaars, tenzij er dus aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan door de leidende speler.



Fase 4 : Uitvoeringsfase :
In deze fase kunnen de gebouwde gebouwen geactiveerd worden. Alle gebouwen tonen op hun linkerkant ook symbolen die aangeven wat het gebouw produceert als je het activeert. Je energiecentrale geeft aan hoeveel gebouwen je mag activeren (aanvankelijk 1). In speelvolgorde activeren de spelers één van hun gebouwen door het gevraagde aantal energieblokjes in te zetten. Er moet telkens één blokje meer worden gespendeerd dan de reeds afgebeelde (of erop liggende) blokjes. In deze fase kunnen ook de autootjes gebruikt worden als vervangmiddel van een energieblokje. Bovendien kunnen deze autootjes in een volgende ronde verzet worden. Energieblokjes gaan daarentegen verloren. Een speler mag (moet) soms verzaken aan het activeren en krijgt hiervoor in ruil 1 overwinningspunt of 1 energieblokje. Als je op het progressiespoor volledig rond bent geweest (dit is het enige ronde spoor) krijg je een upgrade van je energiecentrale en krijg je nieuwe energieblokjes. Bovendien leveren deze nieuwe energiecentrales extra activatie op, dus nu kan je meerdere gebouwen gaan activeren (of hetzelfde meermaals, mits voldoende betaling van energie).

Fase 5 : Administratieve fase :
- beweeg je kruispunten indien deze omgeven is met vier gebouwen, leg het aan de buitenkant van je stad zodat je extra bouwmogelijkheden hebt
- verschuif de niet aangeschafte gebouwen in de bouwrij van nul naar twee en van twee naar vier dollar.
- verplaats de rondepion één plaats
- vul de bouwrij terug aan op de nul dollarplaatsen (2 + het aantal spelers)

Fase 6 : Prosperity fase (varianttegels) :
Op het einde van de rondes 3,5,7,9 en 11 krijgen de spelers enkele tegels op handen waarvan ze er onmiddellijk één moeten bouwen.
Indien ze dit niet kunnen leggen ze de tegel gedekt in hun stad en levert deze 2 energieblokjes op. Deze prosperity-gebouwen leveren vooral overwinningspunten op aan het einde van het spel indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan.



Op het einde van periode I, II en III is er een evaluatie van je stad :
- je krijgt punten overeenkomstig met je plaats op het werkgelegenheidsspoor
- je krijgt minpunten bij eventuele werkeloosheid (je populatie is groter dan je werkgelegenheid)
- je publieke gebouwen leveren ook nog voor- en/of nadelen op
- tenslotte worden alle energieblokjes van je gebouwen verwijderd na de telling

Na de evaluatie in periode III volgt er nog een slottelling :
- 1 punt voor elke 4 resterende energieblokjes op je energiecentrale
- 1 punt voor elke 4 resterende geld op je geldspoor
- 1 punt voor elke 2 op je cultuurspoor (afgerond naar onder)
- 1 punt voor elke plaats dat je verder staat dan de energiecentrale op het progressiespoor.
- punten voor hun prosperitytegels waaraan de voorwaarden voldaan is.
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : The capitals - cities through time
Auteur : Thiago Boaventura
Uitgeverij : Mercury Games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

15-02-2014 om 10:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infamy (Mercury Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Infamy strijden 3 tot 4 spelers voor eeuwige roem in een crimineel landschap. Je claimt de overwinning door 15 "infamy"punten te verzamelen of 5 reputatiepunten in één van de drie criminele organisaties. Het spel speelt zich af in een science fiction-achtige omgeving van ARES 6 een intergalactische mijnkolonie waar het blijkbaar niet echt prettig toeven is.

Een spel verloopt over verschillende ronden, tot aan één van de overwinningsvoorwaarden voldaan wordt. Een ronde bestaat op z'n beurt uit twee delen, het dag en nacht-deel dat dan weer kan worden opgesplitst in drie fasen.

In de contactfase ga je door middel van een biedsysteem de hulp van enkele karakters kunnen inroepen. Deze karakters zorgen voor de gepaste grondstoffen (wapens, data, mineralen, manschappen en voordelen). Er worden in deze fase 5 van de 13 contacten opengedraaid en de spelers gaan in volgorde bieden op deze karakters. De karakters worden één voor één afgehandeld. De startspeler doet een openingsbod door één van z'n twaalf biedfiches om te draaien en enkele anderen op het karakter te plaatsen. De andere spelers mogen in volgorde overbieden of passen. Een bod kan verhoogd worden, maar dan moet er eerste weer één fiche "betaald" (omgedraaid) worden vooraleer je er andere kan bijleggen. Zo gauw alle spelers na elkaar gepast hebben of op het moment dat een speler een "favor" betaalt om een karakter te claimen, eindigt het bieden op dit karakter. De spelers wiens bod het niet heeft gehaald, wordt teruggenomen en kan terug gebruikt worden, de fiches die gebruikt werden om het bod te initiëren is wel verloren voor deze ronde. De speler die won, laat één fiche liggen en legt de resterende fiches omgedraaid bij de reeds verbruikte fiches. Zo worden alle vijf de karakters afgehandeld. Let op, zowel in de dag- als de nachtfase kan je maar over 12 fiches in totaal beschikken. Eens je een bieding gewonnen hebt, krijg je de voordelen van het karakter onmiddellijk.

In de sectorfase gaan de spelers een bezoekje brengen aan de verschillende locaties op ARES 6. Ze leggen één van hun zes locatiekaarten gedekt op tafel. De kaarten worden gelijktijdig omgedraaid en in speelvolgorde (de volgorde van de verpatste karakters in de biedfase) plaatsen ze hun figuur op de gekozen locatie. Je kan op drie plaatsen gaan staan. 2 plaatsen geven grondstoffen aan die je onmiddellijk neemt, maar je kan ook op de missieplaats gaan staan om missies uit te voeren. Er liggen altijd enkele gemeenschappelijke missies open. Deze missies leveren de noodzakelijke infamypunten en reputatiepunten op. Om een missie te volbrengen, moet je op de juiste locatie staan en de gevraagde grondstoffen afgeven. De kaart krijg je als beloning en om je resultaten op te volgen.

In de intrigefase mogen de spelers om beurten één van hun factiekaarten (die ze tijdens het spel verzamelen) uitspelen en de actie van de kaart uitvoeren. Deze drie fasen worden zowel in de dag- als nachtfase van een ronde doorlopen.

Na de nachtfase leveren elke 2 handlangerfiches die je bezit één infamypunt op. Je controleert of aan de overwinningsvoorwaarden voldaan is. De fiches op de biedingen worden verwijderd en als gebruikt weggelegd. Na de nachtfase krijg je alle 12 biedfiches echter terug voor gebruik. De missies worden aangevuld en de dag-nacht-fiche wordt omgedraaid. Zo gauw je reputatie begint te winnen in de verschillende facties ga je ook gebruik kunnen maken van enkele speciale eigenschappen dat deze facties met zich meebrengen.

Titel : Infamy
Auteur : Travis R. Chance
Uitgeverij : Mercury games
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

13-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Notre Dame



Notre Dame (Alea spiele) :


+ toen Feld nog een Feld-je was, kon hij ook al fantastische spellen in elkaar knutselen
+ het doorgeven van kaarten gebeurde dus ook al ver voor 7 Wonders
+ de keuzes, de keuzes, ... die maken het toch weer erg interessant
+ perfect speelbaar met alle spelersaantallen mits een kleine ingreep in het speelbord
+ de unieke vorm van de speelborden, het oog wil ook wat
+ toen Feld nog een Feld-je was, was overwinningspunten sprokkelen al belangrijk, maar toch in mindere mate

-  de hedendaagse Feld-fans die gewoon zijn om meer dan honderdvijftig punten te scoren, gaan hier bedrogen uitkomen

Samenvatting : Notre Dame is al een ouder spel, afstammend uit een tijd toen ik de imprESSEN-reeks nog niet had uitgevonden. Maar aangezien het spel dit weekend op tafel kwam, vond ik het de hoogste tijd en uitermate gepast om er toch een imprESSEN over te schrijven (en ik ben van plan om dit met meer oudere spellen te doen). Deze titel hoort thuis in elke spellencollectie. Het spel is niet zo moeilijk om te spelen, maar heeft toch voldoende diepgang. We zijn echt wel Feld-fans, akkoord, maar dit spel is zonder meer één van z'n betere, strak-afgelijnde ontwerpen. De laatste jaren is Feld vooral gekend voor z'n Trajans, Bora Bora's en andere Amerigo's waar je op héél diverse manieren punten kan sprokkelen. In dit spel is het nog meer rechtlijnig, je kiest een bepaalde route en probeert die zo optimaal mogelijk te blijven hanteren. Rekening houdend met de kaarten die je van de andere spelers krijgt, moet je opportuniteiten zien en trachten om je zo goed mogelijk te beschermen tegen de rattenplaag en tegelijkertijd punten te genereren. Bouwen aan de Notre Dame kan zeer doorslaggevend zijn, mits je de enige bent die kan bouwen in een ronde. Het uitspelen van de Notre Dame-actie is dan ook een speciale actie. Krijg je zulk een kaart in het begin van een ronde vind je het misschien niet opportuun om ze te gebruiken, maar krijg je ze op het eind en is niemand vertegenwoordigd in de Notre Dame, dan is dat misschien wel hét moment om het verschil te maken. Dit spel is er ééntje dat te weinig op tafel komt en ik wil iedereen dan ook uitnodigen om me aan dit spel te herinneren op een moment dat we niet weten wat te kiezen.

12-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
11-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : City council
Klik op de afbeelding om de link te volgen City council (Golden egg games) :

+ het concept is echt wel goed en leuk gevonden
+ je krijgt echt het gevoel dat je aan politiek aan het doen bent, schijn hoog houden, maar dan voor eigen belang gaan
+ interactie en discussie is er zeker aan tafel, net als gevloek en gesakker op elkaar

- het idee is oké, maar er zitten toch wel foutjes in de uitwerking, de uitgebreide FAQ op BGG heb ik achteraf al een beetje bekeken en maakt al héél wat duidelijk, maar dit zou niet mogen
- lees zeker de "kortom"

Kortom : dit is zo'n spel waar je van houdt of helemaal tegen bent. Interactie, onderhandelen, niet alles in de hand hebben, maar toch proberen het geheel te sturen. Je moet voor dit type spel ook je tijd nemen om die interactie in te bouwen, want anders is het allemaal lucht. Het fijne van dit spel zit hem in het concept en het onderhandelen met elkaar, het constant maken van compromissen en vooral opportuniteiten zien en proberen mee op de kar te springen. Persoonlijk vond ik het spel helemaal niet zo slecht als sommige van mijn collega's rond de tafel. Misschien lag het me beter of had ik meer geluk met de gang van zaken, wie zal het me vertellen. Ik ga alleszins de FAQ eens afdrukken en grondig doornemen. Misschien is het zelfs nodig om een overzichtje neer te pennen om enkele verduidelijkingen aan de regels toe te voegen, maar in de kern zit er zeker potentieel in dit spel. Qua gevoel zou ik dit spel een beetje willen vergelijken met "Tomorrow", ook een spel dat met het juiste publiek zeker een aangenaam tijdverdrijf is.

11-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 167


Deelnemers : Lieve, Jan, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Notre Dame & Amerigo
Speeldatum : 09/02/'14
Speelplaats : Spellenclub 't Gezelschap Merksplas 
Opmerkingen : Notre Dame was weeral een tijdje geleden, de uitleg was dan ook meer dan welkom. Uiteindelijk met gelijke punten geëindigd en op één muntje gestrand van de overwinning. Toch ook een toppertje van Feld.

10-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Yunnan
Klik op de afbeelding om de link te volgen Yunnan (Argentum) :

+ een erg stevige bied-euro met de gekende kwaliteit qua materiaal
+ het concept op zich is mooi uitgewerkt, de artwork is prima in orde
+ met drie of vier spelers is het best uitdagend, maar toch nog vlot en heeft u mogelijkheden (zie ook minpuntje)

- er zijn wel héél wat kleine regeltjes die het toch een beetje te droog maken (zegt de euro-speler)
- met vijf spelers is het wel héél erg afgelijnd, u heeft niet veel marge en het vlot allemaal niet zo
- de spelregels zijn echt niet zo goed geschreven en niet echt aangenaam om te lezen

Kortom : Yunnan is zeker geen slecht spel, maar de ervaring met vijf spelers was toch niet optimaal te noemen. Het materiaal is wel mooi en spreekt zeker aan om het spel op tafel te gooien. Er zitten héél wat unieke elementen in het spel (het abnormale biedsysteem bijvoorbeeld) die dit spel zeker een extra troef geven. Het totale gevoel was echter niet zo erg fijn, het zit allemaal nogal op slot met vijf spelers. Ik vermoed dat dit spel veel beter tot z'n recht komt met drie spelers, dus dit zou ik zeker nog eens willen proberen ... en moest mijn mening dan veranderen, kom ik hier zeker nog op terug. Opvallend was dat ik na twee speelronden mijn basis had gelegd voor het hele spel toe te kijken en het spel af te maken, maar net niet te winnen. Daar ben ik alleszins blij voor, want als ik zo had kunnen winnen, zou er echt wel iets schorten aan het spel. Dus voorlopig nog niet volledig overtuigd, maar zeker wel potentieel.

10-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 166


Deelnemers : Sven, Elke, Katrien, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Yunnan, La cucaracha, City Council & Pasha
Speeldatum : 07/02/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De euromaster himself deed het weer, Sven trok het laken naar zich toe in het Oosterse biedspel "Yunnan" en na nog wat te hebben afgelachen met "La cucaracha", was het de hoogste tijd om een politiek spelletje te gaan spelen (letterlijk en figuurlijk). Een imprESSEN over deze spellen volgt de komende dagen.

09-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
08-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Theseus
Klik op de afbeelding om de link te volgen Theseus (Portal) :

+ ondanks het feit dat het een totaal ander spel is, krijg je ook hier een beetje dat Neuroshima hex-gevoel (en dat is in mijn ogen erg positief)
+ elke factie speelt ook echt wel anders, aanvallend of eerder opbouwend voor de datapunten
+ het is op zich een redelijk abstract spel, maar met héél wat thema overgegoten
+ de kaarten zijn opgedeeld in verschillende niveaus zodat je ken wennen met de "eenvoudige" kaarten en nadien met meer uitdaging aan de slag kan gaan.
+ perfect als 2-spelersspel, maar is ook met meer spelers (tot vier) zeker de moeite
+ het "mancala"-systeem zal nooit mijn vriend worden vrees ik, maar het werkt toch wel indrukwekkend

- als je de kaarten nog niet echt goed kent, wordt het soms wat onoverzichtelijk, dan moet je met vele zaken gaan rekening houden
- de doos is wel erg groot voor de beperkte inhoud, dit doet niets te kort aan de kwaliteit van het materiaal, maar u kan toch wel net iets te veel lucht kwijt in de doos

08-02-2014 om 11:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 165


Deelnemers : Nico, Katrien & Arne
Gespeelde spellen : Longhorn (met 2 spelers), Theseus - a dark orbit (met 2 spelers) & Glastonbury
Speeldatum : 07/02/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Longhorn voor een vierde (of is het derde?) keer gespeeld en weer een totaal ander gevoel. Het spel werd volledig doorgespeeld zonder winnaar, geen goud verdeeld en geen enkele koe nog op het speelbord. Gevolg score nul! Van Theseus krijgt u de komende dagen ongetwijfeld een imprESSEN en Glastonbury is misschien wel de beste remake van dit jaar (in z'n categorie zeker)

08-02-2014 om 01:40 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
06-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Freedom - the underground railroad
Freedom - the underground railroad (Academy games) :

+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat u niet zo eenvoudig zal winnen
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat thematisch fantastisch is uitgewerkt
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat volwassen overkomt, maar waarvoor je geen geschiedenis moet gestudeerd hebben
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat u op het puntje van uw stoel zet omdat u ook de verliezen wil beperken
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel waarbij u slechts zes bladzijden spelregels moet doornemen en dat overigens nog eens een fantastisch overzichtje voorziet
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel waarbij u de moeilijkheidsgraad kan aanpassen als het op de duur iets te makkelijk wordt

- de solo-variant vond ik persoonlijk niet zo geslaagd, de uitdaging werd dan wel erg groot
- bij de kickstartereditie werden pionnen voorzien voor de slavenhandelaars, die hadden we graag in de gewone versie ook gezien, niet enkel voor het esthetische, maar ook voor de zichtbaarheid op het bord


06-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs