IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Epic resort (Floodgate games)


Dit keer nog geen imprESSEN van een pas gespeeld spel, omwille van diverse redenen. Ten eerste gaat het hier om een prototype waaraan waarschijnlijk nog zal gesleuteld worden na de reacties die de auteur zal mogen ontvangen. Hopelijk komt dit alles het spel al zeker ten goede. Ook over het definitieve materiaal en artwork kunnen we nog niet oordelen, aangezien dit niet vast staat.
De auteur Ben Harkins en tevens oprichter van Floodgate games bracht reeds één spel op de markt onder de naam : Legacy gears of time. Ook die titel zit in onze collectie en blinkt uit in z'n originaliteit qua thema (bouwen in het verleden om je bouwsel in de toekomst te laten renderen), maar was al niet eenvoudig qua spelregels en spelen. Ook nu komt er een origineel thema uit de bus, niet zo zeer het feit dat je een resort in zonnige oorden aan het runnen bent, maar dat je de superhelden vooral onderdak wil geven en ze eens laten uitrusten.

Epic resort is in de eerste plaats een deckbuilder waarbij je tracht je resort te laten draaien op volle toeren. Je resort bestaat uit maximum drie attracties waarbij jij een bont allegaartje arbeiders tewerk stelt. Je zal toeristen ontvangen die geld met zich meebrengen en uitstraling voor je resort. Je lokt de helden naar je verblijf en hoopt dat ze een fijne tijd hebben en goed kunnen uitrusten, want enkel dan zullen ze punten opleveren. Je probeert een constante balans te zoeken tussen geld, aanzien en vooral het ontwijken van monsters die ten gepaste (of ongepaste) tijden je verblijf zullen teisteren.

Qua spelsysteem haal ik graag Dominion erbij. Je zal in een beurt vijf handkaarten van je trekstapel nemen en hiermee moet je het doen, je kan extra kaarten gaan aanschaffen en op het einde van de beurt worden alle gespeelde en aangeschafte kaarten op de aflegstapel gegooid. Punten verkrijg je door helden volledig te laten uitrusten en je attracties uit te breiden en te vernieuwen. Als de monsterstapel volledig is uitgeput eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

In de eerste fase van een beurt (die trouwens uit 5 fasen bestaat) gaan de spelers de arbeiders in hun handkaarten toewijzen aan de attracties zoals gewenst. Sommige attracties vragen 1 of 2 arbeiders, maar de meer gevorderde attracties vragen er zelfs 3 of 4. Het voordeel van je attractie volledig te voorzien van arbeiders, is dat je toeristen tevreden blijven en niet gaan lopen wegens een slechte service en dat gevorderde attracties je een extraatje kunnen opleveren. Nadat je je arbeiders hebt toegewezen, controleer je of er eventueel toeristen gaan lopen en nadien worden je inkomsten berekent. Toeristen leveren geld op, weinig toeristen leveren dan weer aanzien op in de vorm van een rustig resort dat de toekomstige toeristen wel aanspreekt (liever dat, dan een overdruk vakantieverblijf).

In fase twee voeren de spelers om beurten acties uit tot iedereen heeft gepast. Als je past, doe je niet meer mee aan de lopende ronde. Pas je als eerste, wordt je de startspeler voor de volgende ronde (en dat kan in dit spel meer nadelen als voordelen opleveren). Als mogelijke actie kan je helden of toeristen lokken uit de wachtrij. Dit doe je door de gevraagde aanzienpunten (ster) af te geven en de toeristen toe te voegen aan één van je attracties. De helden worden ook steeds toegewezen aan één van je attracties die nog geen held hebben. Elke held heeft een aantal levenspunten die volledig moeten hersteld worden. (sommige hebben véél levenspunten, maar deze leveren natuurlijk meer punten op) Daarnaast kan je een nieuwe arbeider opleiden. Je start het spel met tien basiskaarten, waarvan 3 "crazy peon"-kaarten (die erg handig zijn bij een zwaar monstergevecht, maar voor de rest van het spel in je weg zitten). Om een arbeider op te leiden, moet je een basisarbeider afleggen, de kosten betalen van de opgewaardeerde versie en dan mag je deze aan je hand toevoegen. Van elk type arbeider kan er maar één per ronde worden aangeschaft overigens. (net zoals bij Dominion zijn er ook in dit spel een heel set aan diverse arbeiders, je kiest voor aanvang van het spel welke zes je gaat gebruiken). Als derde actie kan je een nieuwe attractie aanschaffen. Je doet dit door de kosten te betalen (geld) en de attractie in je resort te leggen. Je hebt slechts drie plaatsen, dus soms moet je over een andere attractie (van een lager niveau) heen bouwen. Alle toeristen, slotjes en schadefiches ben je dan wel ineens kwijt.

In fase drie wordt de onderste kaart van de wachtrij verwijderd en dan wordt de rij terug aangevuld (aantal kaarten is afh. aantal spelers).
Indien er "aanval"-kaart(en) uit de trekstapel tevoorschijn komen, gebeurt er een aanval door een monster. Je trekt de bovenste monsterkaart en deze geeft aan welke speler wordt aangevallen. Meestal is dit de speler met de meeste toeristen of helden in z'n resort. (dus de speler die het "goed" doet, wordt op dat moment aangevallen) Bij gelijke stand (wat veel voorvalt) gaat het monster eerste de startspeler aanvallen (of diegene die in volgorde als eerste aan de beurt komt). De monsters kunnen gecounterd worden door een held in te zetten met eenzelfde (of hogere) waarde. De held verliest dan wel één levenspunt, komt hij onder nul, wordt hij zelfs afgelegd. Indien je geen held wil opofferen, dan worden enkele toeristen van de attractie opgegeten door het monster (afh. van z'n kracht, meestal allemaal). Zijn er geen helden of toeristen bij de desbetreffende attractie, dan ontvangt de attractie een schadepunt. De meeste attracties gaan verloren bij een tweede schadepunt. Als de volledige wachtrij terug is aangevuld, gaan we naar de opschoonfase.

In deze fase worden alle arbeiders bij je attracties en uit je hand afgelegd. De helden die volledig zijn uitgerust, leg je terzijde en leveren punten op aan het einde van het spel. (voor elke held die zo gescoord wordt, gaat er onmiddellijk een monster uit het spel van de trekstapel). Alle resterende helden rusten verder uit en winnen een levenspunt. De afgedekte stapels en gebruikte attracties worden terug losgemaakt voor de volgende ronde en je verliest al je resterende "aanzien"punten, geld blijft behouden en is overdraagbaar.

Op zich klinkt dit alles waarschijnlijk vrij abstract en dat is het ook wel. Ook wij moesten serieus zoeken in ons eerste potje. Het idee op zich is erg leuk en we moeten bekennen dat het een erg afgelijnde deckbuilder is. Het is niet zomaar kaarten aanschaffen om je stapel te verbeteren, want dit is niet eenvoudig. Je moet vooral een goede balans en flow vinden tussen de komst en het gaan van je toeristen en je helden. Je moet geld hebben om je attracties te verbeteren en je aanzien nodig om toeristen en helden binnen te halen, maar je kan bijna nooit beiden in een ronde klaarspelen.

Het spel toont toch nog wel wat "foutjes". Qua vormgeven en artwork kan ik weinig slechts of goeds melden aangezien dit niet vast staat. Enkele kaarten hadden al wel een definitieve versie en deze zagen er erg goed uit vind ik persoonlijk. Het geld en aanzien worden in het prototype aangeduid op een overzichtskaartje. Dit zou in de definitieve versie vervangen worden door kartonnen fiches. Dit vind ik onnodig en zelf minder overzichtelijk. Ik hoop dan ook dat ze het bij een overzichtskaart houden (of nog leuker, een arty-farty speelbordje met sliders). Als de startspeler bij dezelfde speler blijft, dient er geld opgelegd te worden, maar deze regel vind ik niet echt nodig. Het is geen meerwaarde, want je gaat niet bewust de startspeler claimen voor dat beetje geld (of toch zeer uitzonderlijk).
Het aanvalsysteem is nogal verwarrend en de spelregels zijn hier niet volledig duidelijk vind ik (ook de spelregels moeten nog herschreven worden en verduidelijkt met voorbeelden). Het is erg vaak frustrerend om te zien dat dezelfde speler wordt aangevallen en als je dan al eens countert, krijg je gegarandeerd de volgende weer op je dak. Ook het inzetten van je helden lijkt me niet echt vaak een goeie keuze, laat die monsters gewoon je toeristen opvreten, dan ben je er van af en krijg je bovendien de volgende ronde nog extra "aanzien". In ons spel is er ook geen enkele attractie verwijderd, aangezien de kans dat dezelfde attractie op korte termijn twee maal geviseerd wordt toch klein is (gelukkig maar).

Kortom :
- ik denk dat Epic resort zeker mogelijkheden heeft als er nog wat aan gesleuteld wordt
- ik denk dat Epic resort een spel is voor de deckbuilder die graag héél erg nauw aan de bak gaat en z'n keuzes goed doordenkt
- ik hoop dat Epic resort fantastisch materiaal en artwork zal presenteren (want dat heeft dit spel zéker nodig ... en dat is niet zo positief)
- ik hoop dat er nog veranderingen worden aangebracht in het aanvalssysteem

Tip :
Het zou misschien fijn zijn om voor de definitieve helden en monsters namen en afbeeldingen te gebruiken van helden en monsters uit andere gekende spellen. Uiteraard weet ik niet hoe het allemaal zit met auteursrechten, maar het idee lijkt me wel leuk.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs