IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The rats in the walls (Sphinx spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste recensies voor één van de makkelijkste spellen, aangezien er wel wat "als ... dan ..."-situaties kunnen voorvallen in dit bluf, Perudo-achtig, Chapeauspelletje.
Het thema vertelt ons het verhaal van een man die ratten in z'n muur hoort rondkruipen en langzamerhand krankzinnig wordt.
In het spel start je met een aantal hersenen die je tracht te behouden of er zelfs bij te winnen. U zal er echter snel kunnen kwijtspelen en zo gauw een speler ze allemaal kwijt is, wint de speler met het meeste hersenen op dat ogenblik.

Het spel bestaat uit een potje, met daarop stickers gekleefd, dat de muur voorstelt, 5 dobbelstenen (waarop 1 en 2 ratten staan en 4 lege zijden) en een bierviltje met daarop een kat (en andere zijde een doodshoofd).
De startspeler neemt één dobbelsteen, doet deze in de muur, gooit dicht op het bierviltje en bekijkt z'n resultaat in het geheim. Hij heeft dan 2 mogelijkheden :
1) Ofwel zeg je dat er geen ratten in de muur zitten en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder de muur, voegt een dobbelsteen toe en wordt zelf gever
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er inderdaad geen ratten liggen, verliest de ontvanger één hersenen en wint de gever één hersenen. Indien er wel ratten in de muur zitten, verliest de gever 2 hersenen en wint de ontvanger één hersenen.

2) Ofwel zeg je dat er X ratten in de muur zitten, verlies één hersenen en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder muur, verliest 1 hersenen en de gever wint 1 hersenen en kan dan kiezen om de muur ongewijzigd door te geven of een extra dobbelsteen toe te voegen, te hergooien en een nieuwe aankondiging te doen waarbij de X minstens één rat hoger ligt dan de vorige voorspelling
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er minder ratten in de muur zitten verliest de gever één hersenen en wint de ontvanger één hersenen. Indien er X of meer ratten in de muur zitten, verliest de ontvanger 2 hersenen en wint de gever één hersenen.

Titel : The rats in the walls
Auteur : Henning Poehl
Uitgeverij : Sphinx spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  12+

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sheepzzz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sheepzzz (Hurrican) :

+ leuke, cartoonie tekeningen op de kaarten
+ het is niet onmiddellijk makkelijk om er zicht op te krijgen, je moet het wel een aantal keren spelen om het goed te doen

- eigenlijk weer gewoon zo'n aflegspelletje met een twist
- in ons potje was er te weinig animo, we konden blijven afleggen en slechts één speler moest een stapeltje oprapen, maar dat
ligt misschien aan onze speelstijl
- de speciale kaartjes zijn misschien een beetje te beperkt, zeker als je niet agressief speelt

Kortom : Ik vond sheepzzz een tegenvaller, er is hier niets nieuws onder de zon, maar er is bovendien ook niet echt een verbetering of meerwaarde aan het oude. Ik denk dat er betere spellen in het gamma zijn en dan denk ik spontaan aan Take 5, UNO en andere van die leg-je-kaarten-maar-snel-af spellen. Ik ga het spel nog zeker een kans geven en trachten véél agressiever te spelen, maar als de andere spelers dan niet diezelfde toer op gaan vrees ik dat ik zelf het slachtoffer zal worden. Anderen onder druk zetten door direct je goede kaarten uit te spelen is misschien wel je eigen graf delven. We zullen zien, maar voorlopig is het een "neen" voor mij.

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon Roll (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is een titel die niet echt in de Essenreeks thuishoort aangezien het spel reeds voor de beurs op de markt was. Maar daar ik het spel in Essen overhandigd heb gekregen neem ik het toch graag even op in de reeks. Bovendien is het spel ook verschenen bij Pegasusspiele in een Duitse editie en is deze binnenkort ook overal beschikbaar normaal gezien.

In Dungeon roll gaat u in drie speelronden trachten zo veel mogelijk XP's (experiencepunten) te verzamelen. Dit doe je door met een bont gezelschap van magiërs, dieven, helden en vechtersbazen een kerker in te duiken die vol gevaren zit. Met een level dobbelsteen wordt er bijgehouden hoe diep je in de kerker geraakt.

Bij aanvang van je beurt gooi je zeven dobbelstenen, dit vormt je gezelschap van helden en vechters die in de kerker gaan. Bij level 1 gooit een andere speler één zwarte dobbelsteen, die een gevaar voorstelt of een schat of toverdrank. Bij een gevaar moet deze gecounterd worden door één van je gezelschapsdobbelstenen op te geven. Is het gevaar geweken, mag je dieper in de kerker gaan delven. Dan worden er 2 zwarte dobbelstenen gegooid die moeten gecounterd worden, enzovoort. Als je onvoldoende manschappen hebt om de gevaren te overwinnen verlaat je zonder punten de kerker. Stop je tijdig dan scoor je een aantal experiencepunten gelijk aan het level waar je geraakt bent. De speler die na drie ronden het meeste punten heeft verzameld wint het spel.

Nu geef ik u nog graag mee wat de dobbelstenen zoal kunnen.
* Witte dobbelstenen :
- vechter : verslaat alle goblins of één ander monster
- cleric : verslaat alle skeletten of één ander monster
- tovenaar : verslaat alle slijmmonsters of één ander monster
- dief : verslaat één ander monster of kan alle schatkisten openmaken
- kampioen : verslaat alle tegenstanders van één type (joker)
* Zwarte dobbelstenen :
- alle types van monsters zoals hierboven beschreven
- draak : wordt in z'n grot gelegd, zo gauw er drie verschijnen moet je hem bekampen door drie verschillende witte dobbelstenen af te geven. Als je de draak verslaat gaan de zwarte dobbelstenen terug in de voorraad en krijg je een schat  en 1 XP
- toverdrank : kan gebruikt worden om gesneuvelde helden terug te laten komen als een strijder naar keuze (bv. kampioen), vooral interessant als je er meerdere gooit, want je moet één witte dobbelsteen afgeven om alle toverdranken te mogen gebruiken
- schatkist : mag je openmaken door een witte dobbelsteen op te geven of nog beter je geeft een dief af en opent alle schatkisten, je trekt een schatfiche uit de voorraad
* Schatfiches leveren je een extraatje op zoals fictieve vechtersbazen, een toverdrank, verdubbeling van punten of gewoon punten

Tenslotte heeft elke speler ook een karakter met een speciale eigenschap die ten allen tijde geldt en een actie die éénmalig per beurt kan worden ingezet. Elk karakter heeft ook een opgewaardeerde kant (achterkant kaart) die z'n eigenschappen nog verbeteren. Nadat je 5 XP verzameld hebt, mag je je kaart omdraaien.

Titel : Dungeon roll
Auteur : Chris Darden
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : New haven
Klik op de afbeelding om de link te volgen New haven (R&R games) :

+ dik en stevig materiaal
+ een leuk, degelijk puzzelspel waarin ik wel plezier heb gehad
+ qua niveau kan je het een beetje vergelijken met Maharani (Queen), waarbij je ook nog eens buiten je beurt (misschien) kan meespelen
+ het spel op zich is éénvoudig, maar u heeft toch meer keuzes dan op het eerste zicht
+ het spelconcept is niet volledig nieuw, maar komt toch niet zo vaak voor (wel bij Castelli bijvoorbeeld)

+/- : al het materiaal past precies in de doos, maar je moet dan wel perfect alle tegels in de doos gaan passen, hier ben je wel even mee zoet, de tegels in het zakje moeten ook netjes glad gestreken worden anders lukt het ook niet meer

- het karton heeft een glanzende afwerking en kan onder een slechte lichtinval wel wat glanzen (maar dat ligt meer aan je licht, dan aan het karton natuurlijk)
- het scoren van de punten is nogal éénzijdig, misschien brengt de variant (extra opdrachttegels) hier verandering in
- als iemand een hoge dubbele puntenrij scoort, en de andere kunnen dit niet, dan hoeft er eigenlijk al niet meer geteld te worden

Conclusie : dit is weer zo'n puzzelspel dat als "gevorderd" familiespel echt wel in een spellenkast thuishoort. Hoogstwaarschijnlijk gaat ook deze titel een beetje onder de radar blijven. U krijgt alleszins waar voor uw geld, want de kleinere doos zit bomvol materiaal. Het is gewoon een leuk spel, maar of de herspeelbaarheid erg hoog is, dat is dan weer wel de vraag.

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 140
Een druk spellendagje achter de rug op Spel 2013 (Broechem) en nadien bij spellenclub Pallieter in Lier.
Vandaar één grote "spelen met SpinLi" :

Deelnemers : Ann & Arne
Gespeeld spel : De glasstraat
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Ann, Ann, Raf, Fre & Arne
Gespeeld spel : River dragons
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013
Opmerkingen : Drie Ann-en rond tafel zorgde af en toe voor de nodige verwarring, maar vooral veel gelach. River dragons had misschien wel de Gouden Ludo moeten zijn, want het meest toegankelijk, erg mooi en speelt bovendien nog leuk ook, zeker voor het grote publiek.



Deelnemers :  Ann, demonstrator Quined & Arne
Gespeeld spel : Warlock
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeeld spel : La cucaracha
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeelde spellen : Snuffie Hup & Hongerige Harry
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Michel, Kris, Lieve, Nathalie & Arne
Gespeeld spel : Tomorrow
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel & Arne
Gespeeld spel : Rokoko
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel, Sven & Arne
Gespeeld spel : Expedition Northwest Passage
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter


24-11-2013 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Packet row
Klik op de afbeelding om de link te volgen Packet row (WGG) :

+ fijne speelborden, prachtig vormgegeven kaarten
+ het spelconcept is weer leuk gevonden, de manier waarop de kaarten worden gekozen zorgen voor kleine tactische keuzes
+ de rol van havenmeester kan je erg leuk uitspelen, want je wil toch zo graag dat éne kaartje dat de anderen ook willen (en zij hebben eerst de keuze)
+ dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): eenvoudig, relatief snel, maar toch leuke keuzes te maken
+ elke speler volgt een beetje zijn weg, maar de uiteindelijke scores lagen bij ons dicht bij elkaar

- de kaarten schuiven wel nogal op de speelborden
- het spel voelt misschien een beetje te beperkt aan voor de veelspeler
- dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): het is moeilijk te duiden, maar het lijkt of men niet alles uit het spel heeft gehaald wat erin lijkt te zitten. (zie ook onder)

Algemeen : Naar mijn bescheiden mening had WGG deze titel beter onder z'n "familiespellen"gamma gerekend. Het spel op zich ziet er wel "volwassener" uit, maar de toegankelijkheid en eenvoud maken het toch een vlot spelletje. Dit is natuurlijk allemaal positief bedoeld, want we kunnen dit enkel toejuichen. Packet row is een redelijk strak en gestroomlijnd spel waarbij je echt goed uit je doppen moet kijken welke kaarten je aanschaft. Persoonlijk hou ik dan meer van de goed "lopende" spellen waarbij je veel grondstoffen verzamelt, constant contracten vervult, het geld stevig binnenrijft en dan op zoek gaat naar leuke combo's in de overwinningspuntenkaarten. Daarin komt dit spel niet aan mijn voorkeur tegemoet, hier gaat u al relatief wat centen moeten betalen voor de grondstoffen, maak je dan ook maar een kleinere winst, mag u al blij zijn als u tijdens het spel twee of drie contracten inlevert en de puntenkaarten zijn allemaal identiek, met als enig verschil de waarde. Ik heb onmiddellijk al enkele leuke uitbreidingen in gedachten voor dit spel, waarin er toch misschien nog wat extra soorten kaarten de dynamiek zouden kunnen verhogen. Maar dit is een keuze van de auteurs, dit spel past volledig in hun kraam en héél veel spelers houden er wel van om op zich "weinig" keuzes te hebben (wat niet volledig klopt natuurlijk). Packet row is zeker een geslaagd spel dat meermaals bij ons op tafel zal komen.

24-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Haven (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In New Haven draait alles rond tegels, héél erg veel tegels en fiches. De tegels en fiches zijn overigens van uitzonderlijk stevige kwaliteit. De doos weegt dan ook méér dan genoeg en is tot de rand gevuld. 

Doel van het spel is het bouwen van een je eigen dorp op je spelersbord. Dit spelersbord toont een rooster van 30 vakjes waarop je gebouwfiches kan gaan plaatsen. Aan de uiteinden van de rijen en kolommen staan de kolonisten afgebeeld die naar je dorp komen als de rij of kolom volgebouwd is en zijn ook onmiddellijk de overwinningspunten.

Een beurt bestaat uit zes fasen :
1) Een oogsttegel spelen : de speler legt één van z'n oogsttegels op het centrale, gemeenschappelijke speelbord. Elke tegel toont drie soorten grondstoffen. Je plaatst de tegel op een vrij veld op het speelbord. 
2) Je telt hoeveel grondstoffen er in totaal op de juist gelegde tegel en in een keten van aangrenzende tegels zijn en geeft dit aan op het grondstoffenspoor.
3) Bouwen aan je dorp : je bouwt één (of meerdere) van de gebouwfiches uit je voorraad en reduceert de gebruikte grondstoffen op de grondstoffensporen. Het eerste gebouw in een bepaalde kleur mag nog vrij gespeeld worden. Indien in een latere beurt een gebouw van dezelfde kleur wordt gebouwd, moet dit aangrenzend aan het vorige worden gebouwd. (diagonaal telt niet) Indien het nummertje van het gebouw overéénkomt met het cijfer op het spelersbord mag het gebouw open worden gelegd. Is dit niet het geval moet het gedekt worden gelegd op eender welke plaats.
4) Rijkdom delen : indien er nog grondstoffen over zijn, mogen de andere spelers in speelvolgorde ook bouwen.
5) Trek gebouwen : de actieve speler trekt één nieuw gebouw voor elk grondstoffenspoor dat op 0 staat. Het eerste gebouw dat je neemt moet één van de openliggende gebouwen in de vitrine zijn, de andere mogen uit de voorraad komen.
6) Einde van de ronde : plaats alle grondstoffensporen terug op nul, trek een nieuwe oogsttegel en dan speelt de volgende speler.

Wanneer er exact één plaatsje op het speelbord open is, eindigt het spel onmiddellijk. Elke gevulde rij of kolom levert het aantal kolonisten op dat staat aangegeven naast of onder de rij of kolom. Indien alle gebouwen in een rij of kolom open liggen, wordt de score verdubbeld. In geval van gelijke stand wint de speler met de minste open plaatsen op z'n spelersbord.

Titel : New Haven
Auteurs : Brian Leet & Kevin Worden
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

24-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
23-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Agora
Klik op de afbeelding om de link te volgen Agora (Spielworxx) :

+ strak ontwerp, over alles is erg goed nagedacht
+ rustgevend bord en speelmateriaal mag ook al wel eens (zeker na een potje Archon)
+ u gaat elkaar tactisch kunnen pesten bij dit spelletje (= fijn)
+ als u van tellen houdt en tactisch doorzicht dan is dit misschien wel iets voor u

- het spel gaat wel wat slepen, ik heb me niet echt verveeld, maar het is wel telkens hetzelfde (hier lijden veel van deze spellen aan waarbij je blind fiches moet leggen, opendraaien, acties uitvoeren), ik vind het ook wel wat gedoe met die fiches
- de verdeling gebeurt door Queen games, je verwacht dan dat het makkelijk te vinden zou zijn, maar niets is minder waar
- de achterkant van de doos is nogal goedkoop (een te kleine scan van het origineel precies)
- de prijs van het spel ligt tamelijk hoog, zeker als u ziet welk materiaal u ervoor in de plaats krijgt
- het spel zit nog niet in onze collectie en ik weet niet goed of het er ooit in zal komen

Korte conclusie : ondanks het feit dat er meer negatieve puntjes staan, dan positieve vond ik dit toch een leuk spel. Het is zeker de moeite om eens te spelen, maar of het nu in de collectie komt, daar ben ik echt niet zeker van. Moesten we het op de kop kunnen tikken voor een degelijke prijs, dan zeker wel. Maar ik vrees dat de voorradigheid een groot probleem zal worden.

23-11-2013 om 07:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 139
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Daf, Nico & Arne
Gespeeld spel : Archon, Agora, 7 Days of Westerplatte
Speeldatum : 22/11/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Drie nieuwigheden van Essen onder de loep op de vooravond van Spel 2013. Hopelijk morgen nog héél wat nieuwe titels uittesten en dan kunnen er wederom enkele fijne imprESSENs volgen.

23-11-2013 om 01:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Packet row (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Packet row is een spel van de makers van Rattus, dus kreeg direct onze attentie toen het werd aangekondigd. Bovendien zijn we fan van Michael Menzel die het artwork voor z'n rekening heeft genomen. Na het lezen van de spelregels hadden we ietwat een dubbel gevoel. We hadden enigszins verwacht dat dit een lijviger spel zou worden, maar na enig overpeinzing bleek de fout toch wel duidelijk bij ons te liggen. Ook Rattus was geen serieuze doordenken, maar gewoon een goed spel, niet te gecompliceerd, maar toch wel wat mogelijkheden ... wel dat gevoel hebben we hier alvast ook en het is een goed gevoel.

Packet row vertelt het verhaal van de af en aankomende schepen in de haven van New York in de jaren 1800. De handel bloeit op en de immigratie komt helemaal op gang. Het is aan jou als speler om de noodzakelijke dingen van boord te halen om contracten te vervullen, geld te incasseren en vooral terug te investeren in de opbouw van de stad. De speler die hiermee de meeste punten verzamelt, wint het spel.

In het spel zijn er vier locaties met bijbehorend speelbord. Hierop ligt telkens een stapel kaarten, waarvan er drie worden opengelegd in de huidige markt en twee in de toekomstige markt. Uit de vier huidige markten gaan de spelers in een speelronde kaarten kiezen, deze op handen nemen en ten gepaste tijde uitspelen indien mogelijk. Hiermee is eigenlijk het ganse speelsysteem al uitgelegd. Enkel het kiezen van de kaarten is op zich bijzonder te noemen, het heeft ietwat weg van het veilen zoals bij "Vorsten van Florence", je moet enkel niet met geld bieden en mag gewoon een kaart nemen. Concreet is er elke ronde een havenmeester (startspeler) die één van de borden kiest, daarna mogen de andere spelers in volgorde één van de kaarten van dit bord nemen. Je mag ook gewoon passen. De havenmeester heeft als laatste de kans om een kaart te nemen, indien er nog één ligt of een nieuw bord aan te duiden. Indien hij een kaart neemt, eindigt de lopende ronde. Indien hij voor een nieuw bord kiest, wordt er weer eerst de kans gegeven aan de medespelers die nog geen kaart namen. Zo gauw de havenmeester een kaart neemt, eindigt de ronde. Het kan overigens best zijn dat er een speler zonder kaart uit een ronde komt. Als je een kaart neemt, moet je soms de kosten betalen. Ze staan linksboven op de kaart. Indien je deze niet kan betalen, mag je de kaart uiteraard niet nemen. De volgende speler wordt havenmeester en begint een nieuwe ronde door de toekomstige markt naar de huidige markt te leggen en aan te vullen met één kaart en een nieuwe toekomstige markt te leggen. Dit nemen van kaarten gaat eigenlijk gewoon door tot er een aantal borden niet meer kunnen worden aangevuld (afh. aantal spelers).

Op het einde van het spel krijgen de spelers punten voor de kaarten waarop OP's staan, 1 OP voor elke 10 dollar en punten overeenkomstig met het aantal verzamelde bankiers. (zie ook bankierkaart)

Op elke moment van het spel mogen de spelers overigens contracten vervullen. Ze moeten hiervoor het schip met de juiste locatie uitspelen, de gevraagde grondstoffen en de contractkaart. In ruil krijgen ze het geld dat op het contract staat aangegeven.

De kaarten in het kort :
- overwinningspunten : betaal de kosten, leveren gewoon het aangegeven aantal punten op op het einde van het spel
- goederen : betaal de kosten, goederen kunnen ingeruild worden voor het vervullen van een contract
- handelaar : kost geen geld, kan je inruilen bij het vervullen van een contract om een bepaalde goederenkaart fictief te veranderen in een ander goed
- contract : kost geen geld, kan je mits het afleggen van de juiste goederen en handelsschip inruilen voor geld
- assistent : kost geen geld, kan een kaart uit een toekomstige markt nemen
- handelsschip : kost geen geld, leg je voor je neer, hiermee kan je contracten gaan vervullen
- goud : betaal de kosten, telt als een joker bij het inleveren van goederen
- kapitein : kost geen geld, kan de bestemming van een handelsschip wijzigen
- geld : kost geen geld, kan ten allen tijde afgelegd worden om het overeenkomstige geld te nemen uit de voorraad
- bankier : kost geen geld, verzamel je tot het eind van het spel, diegene die er het meeste van verzamelde krijgt per kaart een aantal OP's (afh. aantal spelers). Ook de tweede krijgt nog 1 OP per kaart die hij verzamelde (bij 4-5 spelers)

Titel : Packet row
Auteurs : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

23-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
22-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C3K (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Creatures Crossover Cyclades/Kemet, dat is de naam voluit van deze mini-uitbreiding die twee spellen van uitgeverij Matagot met elkaar verbind. Bedoeling is vooral dat de miniaturen van Cyclades en die van Kemet ook in het andere spel gebruikt kunnen worden. Fijntjes gedaan van Matagot als u het ons vraagt. Of het al dan niet erg veel toevoegt daarbuiten, dat zal later in een imprESSEN moeten blijken.

In het kleine doosje zit het volgende materiaal :
- zes Kemettegels met de beeltenissen van de Cycladesfiguren
- zeven Cycladeskaarten met de beeltenissen van de Kemetfiguren
- spelregels of beter gezegd overzichtsblaadjes die we al kennen uit de beide spellen met de info wat de kaarten en tegels doen

Even kort een overzicht :
1) Egyptische versterkingen in Cyclades : de miniaturen uit Kemet worden louter gebruikt als extra troepen, niet als mythologische figuren (zoals de miniaturen in het spel dat wel zijn). Je plaatst deze versterkingen bij je troepen en ze leveren een extraatje op. Ze zijn ook de laatste die in een strijd verslagen worden. Je kan overigens in je beurt 1 goud betalen om een speciale aanval uit te voeren met je miniatuur :
- de mummie : verslagen troepen veranderen direct in eigen troepen
- de sphinx : het leger kan direct naar een ander eiland geteleporteerd worden
- de schorpioen : verwijder onmiddellijk één troep van een tegenstander als je op zijn eiland komt
- de olifant : gooit altijd een 3 met zijn aanvaldobbelsteen
- de phoenix : als je verslagen wordt, ga je niet van het bord, maar terug naar het eiland van waar je kwam
- de scarabee : als je een strijd overleeft, mag je op het eiland een gebouw veranderen in een ander type gebouw
- de slang : het leger kan één leeg zeeveld oversteken

2) Griekse legendes in Kemet : de zes krachttegels en de miniaturen worden toegevoegd aan de vitrine bij aanvang van het spel
- chiron : kan met een troep meereizen die al met een andere troep meereist
- minotaur : troep wordt beschermd tegen schade door een strijdkaart
- cerberus : leg je op een veld dat gedurende één ronde niet kan worden aangevallen, daarna gaat hij terug in de vitrine
- medusa : in een strijd is de kracht van je tegenstander 0, strijdkaarten, krachttegels en GI-kaarten worden genegeerd
- kraken : leg de miniatuur op de Nijl, voor de rest van het spel heb je +1 sterkte nodig voor elke strijd die plaatsvindt op een veld aangrenzend aan de rivier (behalve steden)
- polyphemus : de troepen kunnen uit 7 eenheden bestaan ipv 5

Titel : C3K
Auteur : Bariot, Cathala, Maublanc & Montiage
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

22-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
21-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The phantom of the opera
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera (Hurrican) :

+ alles wat je ervan mag verwachten nadat je Mr. Jack al fantastisch vond
+ de kleine regelwijzigingen zijn een verfrissing als je het spel voor de eerste keren speelt
+ je maakt terug dezelfde kinderlijke en domme fouten in je eerste rondjes
+ het smaakt zoals steeds naar meer, een potje is ook snel afgelopen, dus best meermaals na elkaar spelen
+ het overzichtskaartje met de acties was al duidelijk, maar is nu dubbelzijdig en toont het spelverloop prima

- er is weinig meerwaarde ten opzichte van Mr. Jack, dus als je die al in huis hebt ...
- de gebruikte symbolen voor de krachten van de karakters vind ik persoonlijk dit keer niet zo duidelijk, misschien moet ik de karakters gewoon nog beter leren kennen natuurlijk

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UnNatural Selection (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In UnNatural Selection gaat u een knotsgekke strijd aan in de arena. Je gaat allerhande rare schepsels creëren en ze eigenschappen toewijzen die hen nog specialer maken. U kan dit spel overigens van 2 tot 10 spelers spelen en dat is misschien al in één keer het bijzonderste feit.

Het spel omvat 170 schepsels/eigenschappen-kaarten en 10 gebeurteniskaarten die u in een variant kan gebruiken.
De jongste speler wordt de startspeler en begint als jury. Hij schudt de kaarten en geeft elke speler er drie op handen. De resterende kaarten vormen een trekstapel.

Elke speler kiest een schepsel uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich op tafel.
Daarna wordt er een kaart van de trekstapel gedekt op alle gespeelde kaarten gelegd.
De jury neemt al de gespeelde kaarten, schudt ze en legt ze open voor zich neer.
Alle andere spelers draaien de kaarten in hun hand zodat de blauwe eigenschappen nu leesbaar zijn.
In speelvolgorde mag elke speler kaarten onder de openliggende schepsels leggen om ze een upgrade en bijhorende eigenschappen te bezorgen. Je kan één of meerdere kaarten spelen, onder je eigen of andere schepsels.
Als alle spelers dit gedaan hebben, kiest de jury uit de ontstane schepsels diegene die hij het sterkste vindt.

De speler wiens schepselkaart door de jury gekozen werd, krijgt de kaart en legt deze gedekt voor zich als overwinningspunt. Indien één van de willekeurige schepsels gekozen werd, worden alle kaarten gewoon afgelegd. Nu is de volgende speler de jury, deelt terug drie kaarten uit aan de andere spelers en een nieuwe ronde begint.

Afhankelijk van het aantal spelers moet je een aantal overwinningspunten zien binnen te halen om het spel te winnen.

Varianten : de jury neemt een gebeurteniskaart en neemt een beslissing inzake winnend schepsel op basis van de gebeurtenis. De spelers proberen dus een schepsel te creëren dat nauw aansluit bij deze gebeurtenis. Indien je speelgroep ervoor open staat om totaal belachelijk te gaan doen, kan je de jury ook het slechtste schepsel laten aanduiden. De speler die voor dit schepsel verantwoordelijk is, zal een straf moeten ondergaan, zoals op één been gaan staan, bier gaan halen, ...

Titel : UnNatural Selection
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
20-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The phantom of the opera (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera is een nieuw epos in de Mr. Jack-reeks en dat mag u héél erg letterlijk nemen. Zowel qua uitzicht, artwork, materiaal als spelverloop vertoont dit spel erg veel overeenkomsten met één van mijn favoriete 2-spelersspellen. Ook de auteurs zijn in deze niet veranderd, dus als u fan bent van Bruno Cathala, Ludovic Maublanc of het spelconcept dat u hier op de blog al enkele keren tegenkwam, dan is dit een erg fijne aanvulling voor uw spellencollectie.

Om u een zicht te geven op het spelverloop raad ik u aan om de recensie van Mr. Jack hier op de blog te lezen. U vindt deze hier: http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=817135

Naast het thema zijn er toch nog enkele kleine verschillen. Enerzijds loopt het spel op een andere manier op z'n eind en zijn de overwinningscondities ietwat aangepast, je kan bovendien ook een soort van handicap instellen voor diegene die met het fantoom speelt. En de eigenschappen van de karakters zijn ook ietwat anders, hoewel ze erg veel gelijkenissen vertonen met de basisversie van Mr. Jack.

Doel van het spel : ofwel speelt u de inspecteur die tracht het fantoom te vinden vooraleer de diva krankzinnig wordt van dat spook dat constant op haar hielen zit ofwel neemt u de rol aan van het fantoom en tracht u diezelfde rondborstige dame dus de stuipen op het lijf te jagen. 
Moeilijkheidsgraad handicap : de speler die met het fantoom speelt kan het zichzelf moeilijker of makkelijker maken. Geen acht vaste ronden meer maar een spoor dat toont hoe gek het fantoom de diva aan het maken is. Indien je het jezelf graag moeilijker maakt begint het fantoom verder op het spoor, indien je het makkelijker wil maken, ga je al enkele stapjes dichter bij het einde van het spoor staan bij aanvang van het spel. 
De actiefase : deze blijft identiek aan het vertrouwde Mr. Jack-systeem, in de ene beurt speelt de inspecteur één actie, dan twee keer het fantoom en dan terug de inspecteur, in de volgende beurt is het net omgekeerd. Ook nu weer zijn er acht personages in het spel die alternerend aan de beurt zullen komen om ze te verzetten en hun speciale actie te laten uitvoeren.
Licht en donker : op het einde van een ronde moet het fantoom ook weer aangeven of hij zichtbaar is of niet (in dit spel noemt het "zich openbaren"). Als hij alleen staat in een kamer of in een kamer die niet verlicht is, openbaart hij zich en wordt de diva een aantal stappen voorwaarts gezet op het spoor. Als er na een beurt nog meer dan twee verdachten overblijven verschuift ze een aantal stappen op het spoor gelijk aan het aantal overblijvende verdachten. Bovendien doet ze één stapje extra als het fantoom zich heeft geopenbaard. 
Verplaatsen : geen drie stapjes hier, gewoon naar aangrenzende kamers (indien deze niet op slot is), je mag het aantal stappen zetten gelijk aan het aantal personen aanwezig in de kamer van waaruit je vertrekt.

Als de diva het einde van het spoor bereikt, is het spel afgelopen want loopt ze in een razende vaart uit de opera en wordt de voorstelling geannuleerd. Indien er slechts één verdachte overblijft tijdens het spel, dan wint de inspecteur, is het fantoom ontmaskerd en gaat de diva met een gerust gemoed haar keel open zetten.

De karakters : 
- Raoul De Chagny : verplaatsing EN trekt een kaart van de alibistapel (indien fantoomkaart, diva verplaatst één plaats afhankelijk of de rol gekozen worden door het fantoom of door de inspecteur)
- Meg Giry : kan tijdens het verplaatsen gebruik maken van geheime gangen
- Madame Giry : doet een deur op slot van haar kamer na haar beweging
- Joseph Buquet : verplaatst en legt een verduisteringsfiche in z'n kamer
- Christine Daaé : verplaatst en mag daarna alle personen in aangrenzende kamers naar haar lokken
- M. Moncharmin : verplaatst en laat alle personen in z'n kamer naar aangrenzende kamers vluchten
- M. Richard : kan gewoon verplaatsen of volledig met een andere persoon wisselen
- De perziër : mag één persoon vanuit z'n beginkamer meenemen tijdens z'n verplaatsing, hij kan deze onderweg achterlaten of meenemen tot in zijn kamer

Titel : The phantom of the opera
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min. 
Leeftijd : 9+

20-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
19-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Grabolo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Grabolo (Stragoo games) :

+ erg snel spel, waarbij behendigheid geboden is
+ trainen oog-hand-coördinatie
+ prima kinderspel en fijn alternatief voor Jungle speed, geen rondvliegende totem hier
+ extra aspect van het onthouden wie welke kaarten won, zorgt voor iets extra

- nog maar eens een jungle-speed-variant, pfff...
- de kwaliteit van de kaartjes is bedenkelijk, iets dikkere "geplastificeerde" kaarten lijken me een langere levensduur te hebben
- de witte nummers op de witte kaarten zijn niet echt goed zichtbaar

19-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheepzzz (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de koeien van Mow, brengt Hurrican u nu de schapen van Sheepzzz! Het spel waarin u als trouwe en waakzame herder tracht om niet in slaap te vallen tijdens het tellen van je schaapjes. Het spel omvat 44 schaapkaarten met waarde 1 t.e.m. 19 en 4 wolfkaarten. Daarnaast is er ook nog 1 kaart die de speelrichting aangeeft en 1 die aangeeft of we hoger of lager gaan spelen.

De kaarten worden geschud, er worden er drie open gelegd (geen wolf) en elke speler krijgt 5 handkaarten. De richtingskaart wordt met de klok mee gelegd en de startspeler bepaald of we hoger of lager gaan spelen. In een beurt moet een speler trachten een kaart te spelen en trekt daarna een nieuwe kaart.

Indien we hoger gaan spelen :
- moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels hoger zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF
- moet de kaart die wordt gespeeld exact tien lager zijn

Indien we lager gaan spelen :
- moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels lager zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF
- moet de kaart die wordt gespeeld exact tien hoger zijn

Indien je geen enkele kaart kan spelen die aan de voorwaarden voldoet, moet je één van de stapels nemen als straf, ze dicht voor je neerleggen en een kaart uit je hand spelen om een nieuwe stapel te beginnen. Na het spelen van een kaart (in welke situatie dan ook) trek je een nieuwe kaart van de trekstapel.

Sommige kaarten hebben een extra eigenschap :
- kaarten 1 en 19 laten je toe om een een andere speler aan te duiden die dan moet spelen op een stapel van jouw keuze
- kaarten 2,3, 17 en 18 laten je toe om het spel van richting te laten veranderen en een speler aan te duiden die moet spelen op een stapel van jouw keuze
- de wolfkaarten wordt de "hoger/lager"-kaart omgedraaid. De stapel waarop je de wolf speelde wordt geschud en terug gelegd. Nadien trekt de speler een nieuwe kaart. Indien dit een wolf is, moet je de stapel nemen en wordt het spel met één stapel minder gespeeld.

Als er geen kaarten meer in de trekstapel zijn, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Tot de spelers geen handkaarten meer hebben of tot een speler een stapel moet nemen. Resterende handkaarten worden ook nog meegenomen als strafpunten. De spelers tellen het aantal kussens op hun kaarten (dit zijn strafpunten). Indien een speler 75 of meer strafpunten heeft, eindigt het spel en wint de speler met de minste strafpunten. Indien niet, wordt een volgende ronde gespeeld.

Titel : Sheepzzz
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

19-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
18-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Armadöra
Klik op de afbeelding om de link te volgen Armadöra (Blackrock editions) :

+ nog eens een klein pareltje in een klein doosje
+ eenvoud siert, maar is toch zo plezant
+ u kan hier lekker gaan dwarsbomen en (kleine) tactische meesterzetten doen
+ de spelregels zijn kort en eenvoudig, de variant zou ik altijd toevoegen, maar deze maakt geen wereld van verschil
+ leuk strategisch met twee, dodelijke strijd voor een morzel grond met vier

- het thema is er eigenlijk maar wat opgeplakt, er gaat een relatief abstract spel onder de motorkap schuil
- het is en blijft gewoon blind tegeltjes leggen om uiteindelijk een meerderheid te creëren, dus als dat je ding niet is
- het is weer zo'n doosje met een leuk spel, maar of het recht blijft tegen al dat andere geweld is nog maar de vraag
- omdat het zo'n klein materiaal is, is het af en toe wel wat geprul voor mensen met de bekende "worsten"vingers

18-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dig mars (Brain games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In dit spel trekken we met tot vier spelers naar Mars om de bodem te ontginnen en de kostbaarheden boven te halen. Het speelbord bestaat uit 48 tegels van drie verschillende niveaus, elke speler krijgt 3 uitrustingstegels, 3 blokjes om hun niveaus aan te geven en vier stationschijven, waarvan er reeds één op het speelveld wordt geplaatst. 

In een speelbeurt mag een speler tot 3 acties uitvoeren. Je mag de acties in een volgorde naar keuze doen en je mag een actie meermaals uitvoeren.
Actie 1 : Graven 
Kies een onontgonnen (dichte) tegel waarop één van je stationschijven hebt staan. Je graafniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel omdraaien. Indien de tegel een bonusactie vertoont, mag je deze onmiddellijk uitvoeren. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. (ook schijven van andere spelers, ze kunnen dit niet verhinderen)

Actie 2 : Dragen
Kies een ontgonnen tegel (open) waarop één van je stationschijven ligt. Je draagniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel gedekt voor je leggen. Deze tegels leveren punten op op het einde van het spel of kunnen gebruikt worden om te investeren in verbeteringen. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. De schijven komen op de tegel onder de weggenomen tegel terecht (of op de tafel indien alle tegels weggenomen zijn).

Actie 3 : Verplaatsen
Verplaats één van je stationschijven naar een aangrenzende stapel (horizontaal of verticaal). Je mag over lege velden springen of bewust blijven staan om met een volgende actie naar een andere richting te bewegen.

Actie 4 : Verbeteren
Verhoog je niveaus (graven, dragen en vloot waarbij je extra stationschijven mag inbrengen) door te betalen met punten. Je betaalt met reeds verzamelde tegels (punten), eventueel krijg je wisselpunten van de voorraad. Verbeteren van niveau 1 naar 2 kost je 1 punt, van 2 naar 3 kost 2 punten en van 3 naar 4 kost 3 punten. Indien je je vloot opwaardeert, mag je onmiddellijk een stationschijf op een plaats naar keuze inbrengen.

Het spel eindigt wanneer een speler de overwinning claimt in z'n beurt als hij (afh. aantal spelers) een bepaald puntenaantal bij zich heeft verzameld.

Bonusacties : 
- extra graafactie
- extra draagactie
- stationschijf verplaatsen
- 1 punt 
- grond inspecteren door een onontgonnen tegel te bekijken

Titel : Dig mars
Auteur : Oliver Sihiveer
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :8+

18-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
17-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : River dragons
Klik op de afbeelding om de link te volgen River dragons (Matagot) :

+ prachtig materiaal, reken het maar bijna in dezelfde categorie als Takenoko
+ tekening van Pierô, u bent verkocht
+ simpel concept, snel gespeeld, snel uitgelegd
+ iedereen blijft meestrijden tot het einde van het spel
+ tactischer met minder spelers
+ uw acties op voorhand vastleggen, haat-liefde wat mij persoonlijk betreft, maar hier past het wel
+ eindelijk nog eens fatsoenlijke inlay
+ eindelijk nog eens spelregels die te overzien zijn, 2 à 3 pagina's, daar houden we van
+ een spel voor jong en oud, maar toch niet kinderachtig

- onvoorspelbaarder met meer spelers
- u heeft wel wat geluk nodig natuurlijk, er kan van alles veranderen tegen dat u aan de beurt bent
- de spelregels zijn in een nogal druk "chineesachtig" lettertype, het is zeker leesbaar, maar bij een slechte belichting ...

17-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armadöra (Blackrock editions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Armadöra gaan de spelers als elf, ork, goblin of tovenaar op zoek naar het goud dat in de dwergenmijnen verstopt zit. Het speelbord omvat 40 vakjes met daarin verspreid 8 mijnen. In deze mijnen zitten verschillende waarden van goud verstopt (gele blokjes). De spelers krijgen afhankelijk van het aantal spelers een aantal krijgers die de waarden 1, 2, 3, 4 en 5 tonen.

In een standaardspelletje voeren de spelers één actie uit in hun beurt. Ze hebben slechts keuze uit twee mogelijke acties.
Ofwel breng je één van je krijgers op een leeg veld op het bord. De krijgers worden gedekt gelegd zodat niemand de waarde kan zien.
Ofwel plaats je tot twee omheiningen op een lijn naar keuze op het bord. Deze mogen niet op de omtrek van het speelveld geplaatst worden.
Je moet er ook voor zorgen dat als je een gebied omsluit deze uit minstens vier vakken bestaat.

Wanneer een speler geen krijger of omheiningen meer kan of wil inzetten, past hij. Indien alle spelers na elkaar hun beurt passen, eindigt het spel. Het goud wordt uitgedeeld aan de speler die de sterkste waarde aan krijgers in het gebied heeft staan waar ook de mijn toe behoort. Bij gelijke stand wordt het goud netjes verdeeld. Is dit niet mogelijk dan blijft het goud liggen. Zorg ervoor dat je ook steeds het verzamelde goud in hoopjes laat liggen zoals je het krijgt, want bij gelijke stand vergelijk je eerst je grootste hoopje, dan de volgende, enz.

Uiteraard is er ook een variant voorzien die ietsje meer uitdaging met zich meebrengt. Elke speler krijgt bovenop z'n krijgers nog een speciale actie en een versterkingsfiche. De versterkingsfiche kan bovenop een reeds geplaatste krijger gelegd worden, indien het gebied nog niet vol is. Er mag maar één versterking per gebied geplaatst worden. De versterking verhoogt de waarde van de krijger met 1. Indien er bij de eindtelling een gelijke stand is, wint de speler met de versterking (indien hij natuurlijk betrokken is bij de gelijke stand).

De krachten van de verschillende rassen :
- tovenaars : kunnen tot twee keer in het spel één strijdersfiche van een tegenstrever gaan bekijken
- goblin : kunnen éénmalig in het spel in één beurt twee krijgers na elkaar spelen (op een leeg veld uiteraard)
- ork : kunnen éénmalig in het spel één extra omheining plaatsen
- elf : kan tot twee keer in het spel een pijl schieten op een andere strijder. De waarde van de strijder neemt af met 1. De strijder moet zich in hetzelfde gebied bevinden. De elf mag z'n twee pijlen gebruiken tegen dezelfde strijder.

Titel : Armadöra
Auteur : Christwart Conrad
Uitgeverij : Blackrock editions
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

 


17-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs