Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-11-2013
Packet row (WGG)
Packet row is een spel van de makers van Rattus, dus kreeg direct onze attentie toen het werd aangekondigd. Bovendien zijn we fan van Michael Menzel die het artwork voor z'n rekening heeft genomen. Na het lezen van de spelregels hadden we ietwat een dubbel gevoel. We hadden enigszins verwacht dat dit een lijviger spel zou worden, maar na enig overpeinzing bleek de fout toch wel duidelijk bij ons te liggen. Ook Rattus was geen serieuze doordenken, maar gewoon een goed spel, niet te gecompliceerd, maar toch wel wat mogelijkheden ... wel dat gevoel hebben we hier alvast ook en het is een goed gevoel.
Packet row vertelt het verhaal van de af en aankomende schepen in de haven van New York in de jaren 1800. De handel bloeit op en de immigratie komt helemaal op gang. Het is aan jou als speler om de noodzakelijke dingen van boord te halen om contracten te vervullen, geld te incasseren en vooral terug te investeren in de opbouw van de stad. De speler die hiermee de meeste punten verzamelt, wint het spel.
In het spel zijn er vier locaties met bijbehorend speelbord. Hierop ligt telkens een stapel kaarten, waarvan er drie worden opengelegd in de huidige markt en twee in de toekomstige markt. Uit de vier huidige markten gaan de spelers in een speelronde kaarten kiezen, deze op handen nemen en ten gepaste tijde uitspelen indien mogelijk. Hiermee is eigenlijk het ganse speelsysteem al uitgelegd. Enkel het kiezen van de kaarten is op zich bijzonder te noemen, het heeft ietwat weg van het veilen zoals bij "Vorsten van Florence", je moet enkel niet met geld bieden en mag gewoon een kaart nemen. Concreet is er elke ronde een havenmeester (startspeler) die één van de borden kiest, daarna mogen de andere spelers in volgorde één van de kaarten van dit bord nemen. Je mag ook gewoon passen. De havenmeester heeft als laatste de kans om een kaart te nemen, indien er nog één ligt of een nieuw bord aan te duiden. Indien hij een kaart neemt, eindigt de lopende ronde. Indien hij voor een nieuw bord kiest, wordt er weer eerst de kans gegeven aan de medespelers die nog geen kaart namen. Zo gauw de havenmeester een kaart neemt, eindigt de ronde. Het kan overigens best zijn dat er een speler zonder kaart uit een ronde komt. Als je een kaart neemt, moet je soms de kosten betalen. Ze staan linksboven op de kaart. Indien je deze niet kan betalen, mag je de kaart uiteraard niet nemen. De volgende speler wordt havenmeester en begint een nieuwe ronde door de toekomstige markt naar de huidige markt te leggen en aan te vullen met één kaart en een nieuwe toekomstige markt te leggen. Dit nemen van kaarten gaat eigenlijk gewoon door tot er een aantal borden niet meer kunnen worden aangevuld (afh. aantal spelers).
Op het einde van het spel krijgen de spelers punten voor de kaarten waarop OP's staan, 1 OP voor elke 10 dollar en punten overeenkomstig met het aantal verzamelde bankiers. (zie ook bankierkaart)
Op elke moment van het spel mogen de spelers overigens contracten vervullen. Ze moeten hiervoor het schip met de juiste locatie uitspelen, de gevraagde grondstoffen en de contractkaart. In ruil krijgen ze het geld dat op het contract staat aangegeven.
De kaarten in het kort : - overwinningspunten : betaal de kosten, leveren gewoon het aangegeven aantal punten op op het einde van het spel - goederen : betaal de kosten, goederen kunnen ingeruild worden voor het vervullen van een contract - handelaar : kost geen geld, kan je inruilen bij het vervullen van een contract om een bepaalde goederenkaart fictief te veranderen in een ander goed - contract : kost geen geld, kan je mits het afleggen van de juiste goederen en handelsschip inruilen voor geld - assistent : kost geen geld, kan een kaart uit een toekomstige markt nemen - handelsschip : kost geen geld, leg je voor je neer, hiermee kan je contracten gaan vervullen - goud : betaal de kosten, telt als een joker bij het inleveren van goederen - kapitein : kost geen geld, kan de bestemming van een handelsschip wijzigen - geld : kost geen geld, kan ten allen tijde afgelegd worden om het overeenkomstige geld te nemen uit de voorraad - bankier : kost geen geld, verzamel je tot het eind van het spel, diegene die er het meeste van verzamelde krijgt per kaart een aantal OP's (afh. aantal spelers). Ook de tweede krijgt nog 1 OP per kaart die hij verzamelde (bij 4-5 spelers)
Titel : Packet row Auteurs : Ase & Henrik Berg Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".