Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-11-2013
imprESSEN : Packet row
Packet row (WGG) :
+ fijne speelborden, prachtig vormgegeven kaarten + het spelconcept is weer leuk gevonden, de manier waarop de kaarten worden gekozen zorgen voor kleine tactische keuzes + de rol van havenmeester kan je erg leuk uitspelen, want je wil toch zo graag dat éne kaartje dat de anderen ook willen (en zij hebben eerst de keuze) + dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): eenvoudig, relatief snel, maar toch leuke keuzes te maken + elke speler volgt een beetje zijn weg, maar de uiteindelijke scores lagen bij ons dicht bij elkaar
- de kaarten schuiven wel nogal op de speelborden - het spel voelt misschien een beetje te beperkt aan voor de veelspeler - dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): het is moeilijk te duiden, maar het lijkt of men niet alles uit het spel heeft gehaald wat erin lijkt te zitten. (zie ook onder)
Algemeen : Naar mijn bescheiden mening had WGG deze titel beter onder z'n "familiespellen"gamma gerekend. Het spel op zich ziet er wel "volwassener" uit, maar de toegankelijkheid en eenvoud maken het toch een vlot spelletje. Dit is natuurlijk allemaal positief bedoeld, want we kunnen dit enkel toejuichen. Packet row is een redelijk strak en gestroomlijnd spel waarbij je echt goed uit je doppen moet kijken welke kaarten je aanschaft. Persoonlijk hou ik dan meer van de goed "lopende" spellen waarbij je veel grondstoffen verzamelt, constant contracten vervult, het geld stevig binnenrijft en dan op zoek gaat naar leuke combo's in de overwinningspuntenkaarten. Daarin komt dit spel niet aan mijn voorkeur tegemoet, hier gaat u al relatief wat centen moeten betalen voor de grondstoffen, maak je dan ook maar een kleinere winst, mag u al blij zijn als u tijdens het spel twee of drie contracten inlevert en de puntenkaarten zijn allemaal identiek, met als enig verschil de waarde. Ik heb onmiddellijk al enkele leuke uitbreidingen in gedachten voor dit spel, waarin er toch misschien nog wat extra soorten kaarten de dynamiek zouden kunnen verhogen. Maar dit is een keuze van de auteurs, dit spel past volledig in hun kraam en héél veel spelers houden er wel van om op zich "weinig" keuzes te hebben (wat niet volledig klopt natuurlijk). Packet row is zeker een geslaagd spel dat meermaals bij ons op tafel zal komen.
In New Haven draait alles rond tegels, héél erg veel tegels en fiches. De tegels en fiches zijn overigens van uitzonderlijk stevige kwaliteit. De doos weegt dan ook méér dan genoeg en is tot de rand gevuld.
Doel van het spel is het bouwen van een je eigen dorp op je spelersbord. Dit spelersbord toont een rooster van 30 vakjes waarop je gebouwfiches kan gaan plaatsen. Aan de uiteinden van de rijen en kolommen staan de kolonisten afgebeeld die naar je dorp komen als de rij of kolom volgebouwd is en zijn ook onmiddellijk de overwinningspunten.
Een beurt bestaat uit zes fasen :
1) Een oogsttegel spelen : de speler legt één van z'n oogsttegels op het centrale, gemeenschappelijke speelbord. Elke tegel toont drie soorten grondstoffen. Je plaatst de tegel op een vrij veld op het speelbord.
2) Je telt hoeveel grondstoffen er in totaal op de juist gelegde tegel en in een keten van aangrenzende tegels zijn en geeft dit aan op het grondstoffenspoor.
3) Bouwen aan je dorp : je bouwt één (of meerdere) van de gebouwfiches uit je voorraad en reduceert de gebruikte grondstoffen op de grondstoffensporen. Het eerste gebouw in een bepaalde kleur mag nog vrij gespeeld worden. Indien in een latere beurt een gebouw van dezelfde kleur wordt gebouwd, moet dit aangrenzend aan het vorige worden gebouwd. (diagonaal telt niet) Indien het nummertje van het gebouw overéénkomt met het cijfer op het spelersbord mag het gebouw open worden gelegd. Is dit niet het geval moet het gedekt worden gelegd op eender welke plaats.
4) Rijkdom delen : indien er nog grondstoffen over zijn, mogen de andere spelers in speelvolgorde ook bouwen.
5) Trek gebouwen : de actieve speler trekt één nieuw gebouw voor elk grondstoffenspoor dat op 0 staat. Het eerste gebouw dat je neemt moet één van de openliggende gebouwen in de vitrine zijn, de andere mogen uit de voorraad komen.
6) Einde van de ronde : plaats alle grondstoffensporen terug op nul, trek een nieuwe oogsttegel en dan speelt de volgende speler.
Wanneer er exact één plaatsje op het speelbord open is, eindigt het spel onmiddellijk. Elke gevulde rij of kolom levert het aantal kolonisten op dat staat aangegeven naast of onder de rij of kolom. Indien alle gebouwen in een rij of kolom open liggen, wordt de score verdubbeld. In geval van gelijke stand wint de speler met de minste open plaatsen op z'n spelersbord.
+ strak ontwerp, over alles is erg goed nagedacht + rustgevend bord en speelmateriaal mag ook al wel eens (zeker na een potje Archon) + u gaat elkaar tactisch kunnen pesten bij dit spelletje (= fijn) + als u van tellen houdt en tactisch doorzicht dan is dit misschien wel iets voor u
- het spel gaat wel wat slepen, ik heb me niet echt verveeld, maar het is wel telkens hetzelfde (hier lijden veel van deze spellen aan waarbij je blind fiches moet leggen, opendraaien, acties uitvoeren), ik vind het ook wel wat gedoe met die fiches - de verdeling gebeurt door Queen games, je verwacht dan dat het makkelijk te vinden zou zijn, maar niets is minder waar - de achterkant van de doos is nogal goedkoop (een te kleine scan van het origineel precies) - de prijs van het spel ligt tamelijk hoog, zeker als u ziet welk materiaal u ervoor in de plaats krijgt - het spel zit nog niet in onze collectie en ik weet niet goed of het er ooit in zal komen
Korte conclusie : ondanks het feit dat er meer negatieve puntjes staan, dan positieve vond ik dit toch een leuk spel. Het is zeker de moeite om eens te spelen, maar of het nu in de collectie komt, daar ben ik echt niet zeker van. Moesten we het op de kop kunnen tikken voor een degelijke prijs, dan zeker wel. Maar ik vrees dat de voorradigheid een groot probleem zal worden.
Deelnemers : Daf, Nico & Arne Gespeeld spel : Archon, Agora, 7 Days of Westerplatte Speeldatum : 22/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Drie nieuwigheden van Essen onder de loep op de vooravond van Spel 2013. Hopelijk morgen nog héél wat nieuwe titels uittesten en dan kunnen er wederom enkele fijne imprESSENs volgen.
Packet row is een spel van de makers van Rattus, dus kreeg direct onze attentie toen het werd aangekondigd. Bovendien zijn we fan van Michael Menzel die het artwork voor z'n rekening heeft genomen. Na het lezen van de spelregels hadden we ietwat een dubbel gevoel. We hadden enigszins verwacht dat dit een lijviger spel zou worden, maar na enig overpeinzing bleek de fout toch wel duidelijk bij ons te liggen. Ook Rattus was geen serieuze doordenken, maar gewoon een goed spel, niet te gecompliceerd, maar toch wel wat mogelijkheden ... wel dat gevoel hebben we hier alvast ook en het is een goed gevoel.
Packet row vertelt het verhaal van de af en aankomende schepen in de haven van New York in de jaren 1800. De handel bloeit op en de immigratie komt helemaal op gang. Het is aan jou als speler om de noodzakelijke dingen van boord te halen om contracten te vervullen, geld te incasseren en vooral terug te investeren in de opbouw van de stad. De speler die hiermee de meeste punten verzamelt, wint het spel.
In het spel zijn er vier locaties met bijbehorend speelbord. Hierop ligt telkens een stapel kaarten, waarvan er drie worden opengelegd in de huidige markt en twee in de toekomstige markt. Uit de vier huidige markten gaan de spelers in een speelronde kaarten kiezen, deze op handen nemen en ten gepaste tijde uitspelen indien mogelijk. Hiermee is eigenlijk het ganse speelsysteem al uitgelegd. Enkel het kiezen van de kaarten is op zich bijzonder te noemen, het heeft ietwat weg van het veilen zoals bij "Vorsten van Florence", je moet enkel niet met geld bieden en mag gewoon een kaart nemen. Concreet is er elke ronde een havenmeester (startspeler) die één van de borden kiest, daarna mogen de andere spelers in volgorde één van de kaarten van dit bord nemen. Je mag ook gewoon passen. De havenmeester heeft als laatste de kans om een kaart te nemen, indien er nog één ligt of een nieuw bord aan te duiden. Indien hij een kaart neemt, eindigt de lopende ronde. Indien hij voor een nieuw bord kiest, wordt er weer eerst de kans gegeven aan de medespelers die nog geen kaart namen. Zo gauw de havenmeester een kaart neemt, eindigt de ronde. Het kan overigens best zijn dat er een speler zonder kaart uit een ronde komt. Als je een kaart neemt, moet je soms de kosten betalen. Ze staan linksboven op de kaart. Indien je deze niet kan betalen, mag je de kaart uiteraard niet nemen. De volgende speler wordt havenmeester en begint een nieuwe ronde door de toekomstige markt naar de huidige markt te leggen en aan te vullen met één kaart en een nieuwe toekomstige markt te leggen. Dit nemen van kaarten gaat eigenlijk gewoon door tot er een aantal borden niet meer kunnen worden aangevuld (afh. aantal spelers).
Op het einde van het spel krijgen de spelers punten voor de kaarten waarop OP's staan, 1 OP voor elke 10 dollar en punten overeenkomstig met het aantal verzamelde bankiers. (zie ook bankierkaart)
Op elke moment van het spel mogen de spelers overigens contracten vervullen. Ze moeten hiervoor het schip met de juiste locatie uitspelen, de gevraagde grondstoffen en de contractkaart. In ruil krijgen ze het geld dat op het contract staat aangegeven.
De kaarten in het kort : - overwinningspunten : betaal de kosten, leveren gewoon het aangegeven aantal punten op op het einde van het spel - goederen : betaal de kosten, goederen kunnen ingeruild worden voor het vervullen van een contract - handelaar : kost geen geld, kan je inruilen bij het vervullen van een contract om een bepaalde goederenkaart fictief te veranderen in een ander goed - contract : kost geen geld, kan je mits het afleggen van de juiste goederen en handelsschip inruilen voor geld - assistent : kost geen geld, kan een kaart uit een toekomstige markt nemen - handelsschip : kost geen geld, leg je voor je neer, hiermee kan je contracten gaan vervullen - goud : betaal de kosten, telt als een joker bij het inleveren van goederen - kapitein : kost geen geld, kan de bestemming van een handelsschip wijzigen - geld : kost geen geld, kan ten allen tijde afgelegd worden om het overeenkomstige geld te nemen uit de voorraad - bankier : kost geen geld, verzamel je tot het eind van het spel, diegene die er het meeste van verzamelde krijgt per kaart een aantal OP's (afh. aantal spelers). Ook de tweede krijgt nog 1 OP per kaart die hij verzamelde (bij 4-5 spelers)
Titel : Packet row Auteurs : Ase & Henrik Berg Uitgeverij : WGG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Creatures Crossover Cyclades/Kemet, dat is de naam voluit van deze mini-uitbreiding die twee spellen van uitgeverij Matagot met elkaar verbind. Bedoeling is vooral dat de miniaturen van Cyclades en die van Kemet ook in het andere spel gebruikt kunnen worden. Fijntjes gedaan van Matagot als u het ons vraagt. Of het al dan niet erg veel toevoegt daarbuiten, dat zal later in een imprESSEN moeten blijken.
In het kleine doosje zit het volgende materiaal : - zes Kemettegels met de beeltenissen van de Cycladesfiguren - zeven Cycladeskaarten met de beeltenissen van de Kemetfiguren - spelregels of beter gezegd overzichtsblaadjes die we al kennen uit de beide spellen met de info wat de kaarten en tegels doen
Even kort een overzicht : 1) Egyptische versterkingen in Cyclades : de miniaturen uit Kemet worden louter gebruikt als extra troepen, niet als mythologische figuren (zoals de miniaturen in het spel dat wel zijn). Je plaatst deze versterkingen bij je troepen en ze leveren een extraatje op. Ze zijn ook de laatste die in een strijd verslagen worden. Je kan overigens in je beurt 1 goud betalen om een speciale aanval uit te voeren met je miniatuur : - de mummie : verslagen troepen veranderen direct in eigen troepen - de sphinx : het leger kan direct naar een ander eiland geteleporteerd worden - de schorpioen : verwijder onmiddellijk één troep van een tegenstander als je op zijn eiland komt - de olifant : gooit altijd een 3 met zijn aanvaldobbelsteen - de phoenix : als je verslagen wordt, ga je niet van het bord, maar terug naar het eiland van waar je kwam - de scarabee : als je een strijd overleeft, mag je op het eiland een gebouw veranderen in een ander type gebouw - de slang : het leger kan één leeg zeeveld oversteken
2) Griekse legendes in Kemet : de zes krachttegels en de miniaturen worden toegevoegd aan de vitrine bij aanvang van het spel - chiron : kan met een troep meereizen die al met een andere troep meereist - minotaur : troep wordt beschermd tegen schade door een strijdkaart - cerberus : leg je op een veld dat gedurende één ronde niet kan worden aangevallen, daarna gaat hij terug in de vitrine - medusa : in een strijd is de kracht van je tegenstander 0, strijdkaarten, krachttegels en GI-kaarten worden genegeerd - kraken : leg de miniatuur op de Nijl, voor de rest van het spel heb je +1 sterkte nodig voor elke strijd die plaatsvindt op een veld aangrenzend aan de rivier (behalve steden) - polyphemus : de troepen kunnen uit 7 eenheden bestaan ipv 5
Titel : C3K Auteur : Bariot, Cathala, Maublanc & Montiage Uitgeverij : Matagot Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
+ alles wat je ervan mag verwachten nadat je Mr. Jack al fantastisch vond + de kleine regelwijzigingen zijn een verfrissing als je het spel voor de eerste keren speelt + je maakt terug dezelfde kinderlijke en domme fouten in je eerste rondjes + het smaakt zoals steeds naar meer, een potje is ook snel afgelopen, dus best meermaals na elkaar spelen + het overzichtskaartje met de acties was al duidelijk, maar is nu dubbelzijdig en toont het spelverloop prima
- er is weinig meerwaarde ten opzichte van Mr. Jack, dus als je die al in huis hebt ... - de gebruikte symbolen voor de krachten van de karakters vind ik persoonlijk dit keer niet zo duidelijk, misschien moet ik de karakters gewoon nog beter leren kennen natuurlijk
In UnNatural Selection gaat u een knotsgekke strijd aan in de arena. Je gaat allerhande rare schepsels creëren en ze eigenschappen toewijzen die hen nog specialer maken. U kan dit spel overigens van 2 tot 10 spelers spelen en dat is misschien al in één keer het bijzonderste feit.
Het spel omvat 170 schepsels/eigenschappen-kaarten en 10 gebeurteniskaarten die u in een variant kan gebruiken. De jongste speler wordt de startspeler en begint als jury. Hij schudt de kaarten en geeft elke speler er drie op handen. De resterende kaarten vormen een trekstapel.
Elke speler kiest een schepsel uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich op tafel. Daarna wordt er een kaart van de trekstapel gedekt op alle gespeelde kaarten gelegd. De jury neemt al de gespeelde kaarten, schudt ze en legt ze open voor zich neer. Alle andere spelers draaien de kaarten in hun hand zodat de blauwe eigenschappen nu leesbaar zijn. In speelvolgorde mag elke speler kaarten onder de openliggende schepsels leggen om ze een upgrade en bijhorende eigenschappen te bezorgen. Je kan één of meerdere kaarten spelen, onder je eigen of andere schepsels. Als alle spelers dit gedaan hebben, kiest de jury uit de ontstane schepsels diegene die hij het sterkste vindt.
De speler wiens schepselkaart door de jury gekozen werd, krijgt de kaart en legt deze gedekt voor zich als overwinningspunt. Indien één van de willekeurige schepsels gekozen werd, worden alle kaarten gewoon afgelegd. Nu is de volgende speler de jury, deelt terug drie kaarten uit aan de andere spelers en een nieuwe ronde begint.
Afhankelijk van het aantal spelers moet je een aantal overwinningspunten zien binnen te halen om het spel te winnen.
Varianten : de jury neemt een gebeurteniskaart en neemt een beslissing inzake winnend schepsel op basis van de gebeurtenis. De spelers proberen dus een schepsel te creëren dat nauw aansluit bij deze gebeurtenis. Indien je speelgroep ervoor open staat om totaal belachelijk te gaan doen, kan je de jury ook het slechtste schepsel laten aanduiden. De speler die voor dit schepsel verantwoordelijk is, zal een straf moeten ondergaan, zoals op één been gaan staan, bier gaan halen, ...
Titel : UnNatural Selection Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir Uitgeverij : R&R games Aantal spelers : 2-10 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
The phantom of the opera is een nieuw epos in de Mr. Jack-reeks en dat mag u héél erg letterlijk nemen. Zowel qua uitzicht, artwork, materiaal als spelverloop vertoont dit spel erg veel overeenkomsten met één van mijn favoriete 2-spelersspellen. Ook de auteurs zijn in deze niet veranderd, dus als u fan bent van Bruno Cathala, Ludovic Maublanc of het spelconcept dat u hier op de blog al enkele keren tegenkwam, dan is dit een erg fijne aanvulling voor uw spellencollectie.
Naast het thema zijn er toch nog enkele kleine verschillen. Enerzijds loopt het spel op een andere manier op z'n eind en zijn de overwinningscondities ietwat aangepast, je kan bovendien ook een soort van handicap instellen voor diegene die met het fantoom speelt. En de eigenschappen van de karakters zijn ook ietwat anders, hoewel ze erg veel gelijkenissen vertonen met de basisversie van Mr. Jack.
Doel van het spel : ofwel speelt u de inspecteur die tracht het fantoom te vinden vooraleer de diva krankzinnig wordt van dat spook dat constant op haar hielen zit ofwel neemt u de rol aan van het fantoom en tracht u diezelfde rondborstige dame dus de stuipen op het lijf te jagen.
Moeilijkheidsgraad handicap : de speler die met het fantoom speelt kan het zichzelf moeilijker of makkelijker maken. Geen acht vaste ronden meer maar een spoor dat toont hoe gek het fantoom de diva aan het maken is. Indien je het jezelf graag moeilijker maakt begint het fantoom verder op het spoor, indien je het makkelijker wil maken, ga je al enkele stapjes dichter bij het einde van het spoor staan bij aanvang van het spel.
De actiefase : deze blijft identiek aan het vertrouwde Mr. Jack-systeem, in de ene beurt speelt de inspecteur één actie, dan twee keer het fantoom en dan terug de inspecteur, in de volgende beurt is het net omgekeerd. Ook nu weer zijn er acht personages in het spel die alternerend aan de beurt zullen komen om ze te verzetten en hun speciale actie te laten uitvoeren.
Licht en donker : op het einde van een ronde moet het fantoom ook weer aangeven of hij zichtbaar is of niet (in dit spel noemt het "zich openbaren"). Als hij alleen staat in een kamer of in een kamer die niet verlicht is, openbaart hij zich en wordt de diva een aantal stappen voorwaarts gezet op het spoor. Als er na een beurt nog meer dan twee verdachten overblijven verschuift ze een aantal stappen op het spoor gelijk aan het aantal overblijvende verdachten. Bovendien doet ze één stapje extra als het fantoom zich heeft geopenbaard.
Verplaatsen : geen drie stapjes hier, gewoon naar aangrenzende kamers (indien deze niet op slot is), je mag het aantal stappen zetten gelijk aan het aantal personen aanwezig in de kamer van waaruit je vertrekt.
Als de diva het einde van het spoor bereikt, is het spel afgelopen want loopt ze in een razende vaart uit de opera en wordt de voorstelling geannuleerd. Indien er slechts één verdachte overblijft tijdens het spel, dan wint de inspecteur, is het fantoom ontmaskerd en gaat de diva met een gerust gemoed haar keel open zetten.
De karakters :
- Raoul De Chagny : verplaatsing EN trekt een kaart van de alibistapel (indien fantoomkaart, diva verplaatst één plaats afhankelijk of de rol gekozen worden door het fantoom of door de inspecteur)
- Meg Giry : kan tijdens het verplaatsen gebruik maken van geheime gangen
- Madame Giry : doet een deur op slot van haar kamer na haar beweging
- Joseph Buquet : verplaatst en legt een verduisteringsfiche in z'n kamer
- Christine Daaé : verplaatst en mag daarna alle personen in aangrenzende kamers naar haar lokken
- M. Moncharmin : verplaatst en laat alle personen in z'n kamer naar aangrenzende kamers vluchten
- M. Richard : kan gewoon verplaatsen of volledig met een andere persoon wisselen
- De perziër : mag één persoon vanuit z'n beginkamer meenemen tijdens z'n verplaatsing, hij kan deze onderweg achterlaten of meenemen tot in zijn kamer
+ erg snel spel, waarbij behendigheid geboden is + trainen oog-hand-coördinatie + prima kinderspel en fijn alternatief voor Jungle speed, geen rondvliegende totem hier + extra aspect van het onthouden wie welke kaarten won, zorgt voor iets extra
- nog maar eens een jungle-speed-variant, pfff... - de kwaliteit van de kaartjes is bedenkelijk, iets dikkere "geplastificeerde" kaarten lijken me een langere levensduur te hebben - de witte nummers op de witte kaarten zijn niet echt goed zichtbaar
Na de koeien van Mow, brengt Hurrican u nu de schapen van Sheepzzz! Het spel waarin u als trouwe en waakzame herder tracht om niet in slaap te vallen tijdens het tellen van je schaapjes. Het spel omvat 44 schaapkaarten met waarde 1 t.e.m. 19 en 4 wolfkaarten. Daarnaast is er ook nog 1 kaart die de speelrichting aangeeft en 1 die aangeeft of we hoger of lager gaan spelen.
De kaarten worden geschud, er worden er drie open gelegd (geen wolf) en elke speler krijgt 5 handkaarten. De richtingskaart wordt met de klok mee gelegd en de startspeler bepaald of we hoger of lager gaan spelen. In een beurt moet een speler trachten een kaart te spelen en trekt daarna een nieuwe kaart.
Indien we hoger gaan spelen : - moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels hoger zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF - moet de kaart die wordt gespeeld exact tien lager zijn
Indien we lager gaan spelen : - moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels lager zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF - moet de kaart die wordt gespeeld exact tien hoger zijn
Indien je geen enkele kaart kan spelen die aan de voorwaarden voldoet, moet je één van de stapels nemen als straf, ze dicht voor je neerleggen en een kaart uit je hand spelen om een nieuwe stapel te beginnen. Na het spelen van een kaart (in welke situatie dan ook) trek je een nieuwe kaart van de trekstapel.
Sommige kaarten hebben een extra eigenschap : - kaarten 1 en 19 laten je toe om een een andere speler aan te duiden die dan moet spelen op een stapel van jouw keuze - kaarten 2,3, 17 en 18 laten je toe om het spel van richting te laten veranderen en een speler aan te duiden die moet spelen op een stapel van jouw keuze - de wolfkaarten wordt de "hoger/lager"-kaart omgedraaid. De stapel waarop je de wolf speelde wordt geschud en terug gelegd. Nadien trekt de speler een nieuwe kaart. Indien dit een wolf is, moet je de stapel nemen en wordt het spel met één stapel minder gespeeld.
Als er geen kaarten meer in de trekstapel zijn, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Tot de spelers geen handkaarten meer hebben of tot een speler een stapel moet nemen. Resterende handkaarten worden ook nog meegenomen als strafpunten. De spelers tellen het aantal kussens op hun kaarten (dit zijn strafpunten). Indien een speler 75 of meer strafpunten heeft, eindigt het spel en wint de speler met de minste strafpunten. Indien niet, wordt een volgende ronde gespeeld.
Titel : Sheepzzz Auteur : Bruno Cathala Uitgeverij : Hurrican Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
+ nog eens een klein pareltje in een klein doosje + eenvoud siert, maar is toch zo plezant + u kan hier lekker gaan dwarsbomen en (kleine) tactische meesterzetten doen + de spelregels zijn kort en eenvoudig, de variant zou ik altijd toevoegen, maar deze maakt geen wereld van verschil + leuk strategisch met twee, dodelijke strijd voor een morzel grond met vier
- het thema is er eigenlijk maar wat opgeplakt, er gaat een relatief abstract spel onder de motorkap schuil - het is en blijft gewoon blind tegeltjes leggen om uiteindelijk een meerderheid te creëren, dus als dat je ding niet is - het is weer zo'n doosje met een leuk spel, maar of het recht blijft tegen al dat andere geweld is nog maar de vraag - omdat het zo'n klein materiaal is, is het af en toe wel wat geprul voor mensen met de bekende "worsten"vingers
In dit spel trekken we met tot vier spelers naar Mars om de bodem te ontginnen en de kostbaarheden boven te halen. Het speelbord bestaat uit 48 tegels van drie verschillende niveaus, elke speler krijgt 3 uitrustingstegels, 3 blokjes om hun niveaus aan te geven en vier stationschijven, waarvan er reeds één op het speelveld wordt geplaatst.
In een speelbeurt mag een speler tot 3 acties uitvoeren. Je mag de acties in een volgorde naar keuze doen en je mag een actie meermaals uitvoeren.
Actie 1 : Graven
Kies een onontgonnen (dichte) tegel waarop één van je stationschijven hebt staan. Je graafniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel omdraaien. Indien de tegel een bonusactie vertoont, mag je deze onmiddellijk uitvoeren. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. (ook schijven van andere spelers, ze kunnen dit niet verhinderen)
Actie 2 : Dragen
Kies een ontgonnen tegel (open) waarop één van je stationschijven ligt. Je draagniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel gedekt voor je leggen. Deze tegels leveren punten op op het einde van het spel of kunnen gebruikt worden om te investeren in verbeteringen. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. De schijven komen op de tegel onder de weggenomen tegel terecht (of op de tafel indien alle tegels weggenomen zijn).
Actie 3 : Verplaatsen
Verplaats één van je stationschijven naar een aangrenzende stapel (horizontaal of verticaal). Je mag over lege velden springen of bewust blijven staan om met een volgende actie naar een andere richting te bewegen.
Actie 4 : Verbeteren
Verhoog je niveaus (graven, dragen en vloot waarbij je extra stationschijven mag inbrengen) door te betalen met punten. Je betaalt met reeds verzamelde tegels (punten), eventueel krijg je wisselpunten van de voorraad. Verbeteren van niveau 1 naar 2 kost je 1 punt, van 2 naar 3 kost 2 punten en van 3 naar 4 kost 3 punten. Indien je je vloot opwaardeert, mag je onmiddellijk een stationschijf op een plaats naar keuze inbrengen.
Het spel eindigt wanneer een speler de overwinning claimt in z'n beurt als hij (afh. aantal spelers) een bepaald puntenaantal bij zich heeft verzameld.
Bonusacties :
- extra graafactie
- extra draagactie
- stationschijf verplaatsen
- 1 punt
- grond inspecteren door een onontgonnen tegel te bekijken
+ prachtig materiaal, reken het maar bijna in dezelfde categorie als Takenoko + tekening van Pierô, u bent verkocht + simpel concept, snel gespeeld, snel uitgelegd + iedereen blijft meestrijden tot het einde van het spel + tactischer met minder spelers + uw acties op voorhand vastleggen, haat-liefde wat mij persoonlijk betreft, maar hier past het wel + eindelijk nog eens fatsoenlijke inlay + eindelijk nog eens spelregels die te overzien zijn, 2 à 3 pagina's, daar houden we van + een spel voor jong en oud, maar toch niet kinderachtig
- onvoorspelbaarder met meer spelers - u heeft wel wat geluk nodig natuurlijk, er kan van alles veranderen tegen dat u aan de beurt bent - de spelregels zijn in een nogal druk "chineesachtig" lettertype, het is zeker leesbaar, maar bij een slechte belichting ...
In Armadöra gaan de spelers als elf, ork, goblin of tovenaar op zoek naar het goud dat in de dwergenmijnen verstopt zit. Het speelbord omvat 40 vakjes met daarin verspreid 8 mijnen. In deze mijnen zitten verschillende waarden van goud verstopt (gele blokjes). De spelers krijgen afhankelijk van het aantal spelers een aantal krijgers die de waarden 1, 2, 3, 4 en 5 tonen.
In een standaardspelletje voeren de spelers één actie uit in hun beurt. Ze hebben slechts keuze uit twee mogelijke acties. Ofwel breng je één van je krijgers op een leeg veld op het bord. De krijgers worden gedekt gelegd zodat niemand de waarde kan zien. Ofwel plaats je tot twee omheiningen op een lijn naar keuze op het bord. Deze mogen niet op de omtrek van het speelveld geplaatst worden. Je moet er ook voor zorgen dat als je een gebied omsluit deze uit minstens vier vakken bestaat.
Wanneer een speler geen krijger of omheiningen meer kan of wil inzetten, past hij. Indien alle spelers na elkaar hun beurt passen, eindigt het spel. Het goud wordt uitgedeeld aan de speler die de sterkste waarde aan krijgers in het gebied heeft staan waar ook de mijn toe behoort. Bij gelijke stand wordt het goud netjes verdeeld. Is dit niet mogelijk dan blijft het goud liggen. Zorg ervoor dat je ook steeds het verzamelde goud in hoopjes laat liggen zoals je het krijgt, want bij gelijke stand vergelijk je eerst je grootste hoopje, dan de volgende, enz.
Uiteraard is er ook een variant voorzien die ietsje meer uitdaging met zich meebrengt. Elke speler krijgt bovenop z'n krijgers nog een speciale actie en een versterkingsfiche. De versterkingsfiche kan bovenop een reeds geplaatste krijger gelegd worden, indien het gebied nog niet vol is. Er mag maar één versterking per gebied geplaatst worden. De versterking verhoogt de waarde van de krijger met 1. Indien er bij de eindtelling een gelijke stand is, wint de speler met de versterking (indien hij natuurlijk betrokken is bij de gelijke stand).
De krachten van de verschillende rassen : - tovenaars : kunnen tot twee keer in het spel één strijdersfiche van een tegenstrever gaan bekijken - goblin : kunnen éénmalig in het spel in één beurt twee krijgers na elkaar spelen (op een leeg veld uiteraard) - ork : kunnen éénmalig in het spel één extra omheining plaatsen - elf : kan tot twee keer in het spel een pijl schieten op een andere strijder. De waarde van de strijder neemt af met 1. De strijder moet zich in hetzelfde gebied bevinden. De elf mag z'n twee pijlen gebruiken tegen dezelfde strijder.
Titel : Armadöra Auteur : Christwart Conrad Uitgeverij : Blackrock editions Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Stragoo games wist ons vorig jaar enorm te verrassen met Mafia city, een spel dat we pas op Zuiderspel (dus een half jaar na Essen) eindelijk leerden kennen, en we waren er direct wild van. Dit jaar brachten de Tsjechen geen bordspel mee, maar een éénvoudig reactiesnelheidspelletje. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar denken.
Grabolo is totaal wat z'n naam zegt dat het is, grabbelen op snelheid. Jungle speedgewijs gaat u proberen een aantal overwinningspunten, in dit geval kaarten, te verzamelen om het spel te winnen. De kaarten worden allemaal open op tafel gelegd. Elke kaart toont een getal en een kleur. Eén van de spelers neemt de twee dobbelstenen (één met kleuren, één met getallen) en gooit deze. De spelers gaan om ter snelste op zoek naar de gegooide combinatie en leggen hun hand er zo snel mogelijk op. De snelste mag de kaart gedekt voor zich leggen. Indien je fout grabbelt, verlies je één van je gewonnen kaarten terug aan de voorraad. Indien er een combinatie wordt gegooid die reeds uit het spel is, mag iedereen de naam van de speler roepen die de kaart zou kunnen hebben. Bij een juiste gok dient de vorige eigenaar de kaart door te schuiven naar diegene die hem juist aanduidde. Bij een foute bewering, verliest deze speler één van z'n kaarten aan de voorraad. Je mag ook jezelf roepen om te voorkomen dat je een kaart verliest. De speler die als eerste een aantal kaarten verzamelt (afhankelijk van het aantal spelers) wint dit eenvoudige spelletje.
Titel : Grabolo Auteur : Maureen Hiron Uitgeverij : Stragoo games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 4+ Speelduur : 20 min.
+ ondanks alle heisa rond het thema, vind ik het thema wel toepasselijk + het is een bikkelharde strijd waar de lijn vriend-vijand zeer dun is + het spel is relatief éénvoudig om te spelen, de gevechten zijn makkelijk + je moet echt wel in confrontatie gaan en onderhandelen met elkaar + je kan wel ongeveer inschatten hoe iedereen er voor staat, maar de strategiekaarten zijn een onbekende + het materiaal is verzorgd
- als je niet houdt van rechtstreeks confrontatie en véél babbelen rond de speeltafel, is dit misschien niets voor u - je kan best wel het Engels machtig zijn, het is geen overvloed aan tekst (verre van zelfs), maar het is toch makkelijker - jammer dat de leuke meeples weer enkel voor de kickstarters zijn (of te verkrijgen tegen bijbetaling?) - je moet met minimum vier spelers zijn, beter nog met 5 of de volle 6
Conclusie : dit spel behoeft zeker nog enkele potjes om het ten volle tot z'n recht te laten komen, ik denk zelfs best met steeds dezelfde spelersgroep. Indien je dus vaak met dezelfde groep speelt en je bent bij voorkeur met 6 dan moet je deze in huis halen als je houdt van onderhandelen, duchtig napraten en een mes in de rug steken. Ook erg belangrijk is dat iedereen ten volle beseft dat je rond een speeltafel zit en dat niets persoonlijks bedoeld is, anders zou er wel eens ruzie van kunnen komen. Ook mensen die altijd politiek correct willen zijn, sluiten beter niet aan de speeltafel aan.
Deelnemers : Kevin, Carrie, Annelies & Arne Gespeeld spel : Compounded Speeldatum : 15/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi (eigenlijk de living, want nog twee kleine kapoenen in de buurt) Opmerkingen
: Dit keer hadden we zelf babybezoek en wederom een spel op tafel kunnen leggen, daar kunnen we enkel erg gelukkig mee zijn. De imprESSEN mag u binnen een tijdje verwachten, nadat de recensie is verschenen.
+ zéér mooi materiaal zoals we van Funforge gewoon zijn + het gebruik van de kleur wit op het materiaal is sinds Tokaïdo echt wel aan te raden, ze trekken hier alvast de lijn door + het is een vlot spel dat, eens je het kent, echt wel een race spel wordt + de kaarten maken het spel echt wel fijn en dynamisch + de speciale acties van de dobbelstenen geven je meer bewegingsvrijheid + het is niet zomaar dobbelen en hopen dat je geluk hebt
- de dobbelstenen staan een beetje bol, ik weet niet of dit de bedoeling was (je ondervindt wel geen problemen in het spel hiervan) - het spel is onmiddellijk afgelopen als iemand z'n laatste quantumblokje plaatst, maar aangezien het steeds gelijk opgaat vroegen we ons wel af of de startspeler of diegene die eerder spelen geen voordeel hebben (wij konden met twee in dezelfde ronde uitspelen, dus ...) - elke dobbelsteen heeft een speciale actie, maar als je acties en speciale acties gaat mixen (wat overigens mag), dan hou je nog maar moeilijk bij hoeveel acties je ondernomen hebt en welke dobbelstenen nog speciale acties mogen doen - het vechten op zich vonden wij niet direct een winnende strategie, misschien wordt dit belangrijker als je het spel meer (en beter) speelt
Deze titel deed in Amerika heel wat stof opwaaien, vooral aangaande het thema dat "echt wel niet zou kunnen" volgens onze preutse vrienden. Het thema omvat niet meer dan een relatief realistisch beeld (jammerlijk genoeg) van een niet zo verre toekomst waarin we de wereld als menselijk ras compleet verziekt hebben. De populatie is gewoon te groot geworden en overschrijdt de draagkracht van deze aardbol. Het is nu aan ons, leiders van de grote wereldmachten om dit probleem op te lossen door gericht populaties uit te roeien. U vermoedt al dat dit een onderhandel spel is waar u uw tegenspelers pijn gaat moeten doen. U zal ook wel moeten want indien u niet tijdig het wereldprobleem oplost, verliest u gezamenlijk. Punten worden enkel geteld als u de doodshoofdfiche op de smiley krijgt op het onheilsspoor.
Tomorrow loopt over negen ronden, aangegeven door de negen gebeurteniskaarten die bij aanvang van elke ronde in het spel komen. Zo heeft u ook onmiddellijk fase 1 van het spel gehad. De gebeurteniskaarten bestaan uit drie delen, u leest enkel het deel waarin het spel zich op dat moment bevindt, geel, rood of bruin. Dit kan u weten door onderaan op het bord te kijken, want daar loopt een onheilsspoor waarop wordt aangegeven of je al dan niet goed bezig bent.
In fase 2 (van de vijf overigens) mag de speler die de Cyberspacekaart controleert (bij aanvang China) het voordeel hiervan benutten. Je kan opteren om de speelvolgorde aan te geven, een strategiekaart te trekken (geel, rood of bruin afhankelijk van waar we op het onheilsspoor zitten) of een strategiekaart te stelen. Indien u wil stelen kan het slachtoffer in kwestie dit blokkeren, maar dan heeft hij of zij één actie minder in fase 3.
In fase 3 gaan de spelers twee actiekaarten uitkiezen (uit zes) die ze graag willen uitvoeren. Ze leggen beide kaarten gedekt voor zich neer. Indien ze zich hebben verdedigt in fase 2 met de "spionagekaart" mogen ze slechts één kaart leggen.
Fase 4 is de langste en belangrijkste fase in het spel, dan worden de acties gespeeld. De speler die met Europa speelt of die met de Cyberspacekaart (die opteerde voor het kiezen van de speelvolgorde) bepaalt wie wanneer aan de beurt komt. Als een speler aan de beurt is, mag hij één van z'n kaarten opendraaien en de bijhorende actie uitvoeren of passen. Als je echter past, dan verlies je één van je kaarten, maar kan je tijdens de tweede actie wel één van beide kaarten kiezen. - biological : gooi een ziekte in de strijd die onmiddellijke slachtoffers maakt in een regio naar keuze en gooi met de dobbelsteen om te zien of aangrenzende gebieden ook geïnfecteerd worden. De fiche op het onheilsspoor gaat naar beneden overeenkomstig met het aantal en de soort van slachtoffers (Amerikanen en Russen vervuilen meer, dus dan gaat de fiche meer stappen naar beneden). De andere spelers kunnen voor het uitspelen van de ziektekaart deze actie voorkomen door de spionagekaart te spelen. Andere spelers kunnen op hun beurt de blokkage dan weer blokkeren door hun spionagekaart open te leggen (uiteraard moet deze dan wel tussen de twee gekozen actiekaarten liggen) - nukes : gooi een kernbom op een regio naar keuze, er sterft 1 pion en nog 1 pion voor elke vijf die er nog zijn. De speler die een kernbom gooit, zal op het einde van het spel sowieso 3 strafpunten krijgen, maar ook de speler die de regio controleert waar er een kernfiche ligt, krijgt 3 minpunten - militair : kondig aan met hoeveel manschappen je een regio binnenvalt, andere spelers kunnen met hun militair kaart de ene of de andere zijde ondersteunen. Fiches verslaan elkaar één-op-één en komen onmiddellijk bij de spelers terug (onbruikbaar, tot na de opschoonfase). - spionage : kan dus gebruikt worden om andere kaarten te blokkeren - eigen actie : elke supermacht heeft nog één extraatje (zo mag Europa standaard de volgorde bepalen, kan Arabië een terreuraanval doen, is Rusland beschermt tegen verspreiding van virussen, is Amerika moeilijker om aan te vallen en start China met de Cyberspacekaart)
De vijfde en laatste fase is een opschoonfase waarin de spelers fiches kunnen bijleggen op het bord of terugnemen, waarin de cyberspacekaart kan beschermd worden met een andere fiche en waarin eerdere slachtoffers terug beschikbaar worden.
Als de spelers erin slagen om de fiche op de smiley te krijgen, dan is de aarde gered en worden er punten uitgedeeld : - pionnen in je eigen land (afhankelijk van supermacht zijn ze 1,2,3 of 5 punten waard) - pionnen in gebieden die je controleert : 1 punt per twee pionnen (afgerond naar boven) - pionnen die je hebt verzamelt als slachtoffers : 1 punt per twee pionnen - politieke punten verzamelt op je strategiekaarten : kunnen positief of negatief zijn - 3 minpunten voor elke gegooide kernbom of kernbom in je gebieden De speler met de meeste punten wint het spel.
Titel : Tomorrow Auteur : Dirk Knemeyer Uitgeverij : Conquistador games Aantal spelers : 4-6 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 18+