Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
02-11-2013
Spelen met SpinLi 133
Deelnemers : Elke, Sven, Michel & Arne Gespeelde spellen : Vaca Loca, Schmatzspatz, Cappuccino, Quantum & Buccaneer bones Speeldatum : 02/11/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Kamieltje speelde ook duchtig mee, hij waagde zich samen met de mama aan een potje Schmatzspatz, nadat wij het voor hen hadden goedgekeurd. Er komen dus wederom enkele imprESSENs extra aan de komende dagen.
Net als in het kaartspel draait het hier allemaal om sheriff, deputies, outlaws en renegades. De spelers kregen één van deze rollen in het geheim toebedeeld en hebben dan ook een missie voor ogen om het spel te winnen. De outlaws proberen de sheriff te mollen, de sheriff en de deputies het uitschot en de renegade heeft als opdracht om als enige overlevende uit het vuurgevecht te komen. Daarnaast krijgen de spelers ook nog een karakter die een speciale eigenschap met zich meebrengt.
En nog meer dan in het kaartspel zal het een vuurgevecht zijn. De slachtoffers gaan hier met bosjes vallen. In een beurt gooit u maximaal drie keer met vijf dobbelstenen. De dobbelstenen hebben volgend resultaat : - dynamiet : opzij leggen (mag je niet hergooien), bij drie beurt ten einde en verlies van één levenspunt - pijl : neem een pijl van de indianen, nadien mag je hergooien. Als alle pijlen in de voorraad op zijn, vallen de indianen aan en verliest elke speler een aantal levenspunten gelijk aan het aantal pijlen dat hij heeft liggen. - 1 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman - 2 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman die twee plaatsen verder zit - bier : krijg één levenspunt bij (niet boven je maximumlimiet) - gatling : als je er drie kan gooien in je beurt, verliezen alle andere spelers een levenspunt en leg je zelf al je indianenpijlen af
Zo gauw een speler geen levenspunten meer heeft, ligt hij uit het spel, maar kan hij nog wel winnen als z'n team het laken naar zich toe trekt.
+ wederom schitterend materiaal, spelen met Zoch materiaal is toch oh zo fijn + het thema spreekt waarschijnlijk elke Belg wel aan + push-your-luck gecombineerd met een beetje bluf weten we wel te smaken + de bierkaartjes zijn niet enkel mooi, maar ook nuttig wat het "dobbellawaai" betreft, prima demping
- het scoreverloop gaat u de eerste keer open naast het spel moeten leggen, als ... dan ..., het is duidelijk, maar niet te onthouden - mensen die alles in de hand willen hebben, passen beter voor deze - je speelt dit spel best met een volle bezetting en zes mensen heb je niet elke dag aan tafel, met z'n drieën is het oké, maar gaat er véél verloren
Deelnemers : Sven & Arne Gespeeld spel : Pasha Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Nog ééntje erachter na om het af te leren ... of het om het spel natuurlijk juist wel te leren kennen.
Deelnemers : David, Sven & Arne Gespeelde spellen : Garden dice, Rampage, Om nom nom, Steampark & Cappuccino Speeldatum : 31/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Twee vertaalde werkjes op tafel gebracht en een spel dat verdacht veel op een ouder spel lijkt. We kunnen u al verklappen dat er wel wat afgelachen is, bij welk spel? Dat leest u hier de komende dagen op de blog.
+ nog meer van die gekte, grabbelen en graaien maar (maar eerst ... nadenken) + het houten materiaal van Zoch is fantastisch + de kaarten zijn mooi en rijkelijk geïllustreerd
- het is natuurlijk meer van hetzelfde - de extra regels zijn misschien leuk voor kinderen, maar voor iemand met een kleiner brein is het al moeilijk genoeg om gewoon het juiste voorwerp te grabbelen, laat staan dat er dan nog moet geroepen worden of ineens een kleur moet uitgekraamd worden - deze melkkoe lijkt me stilaan leeg te geraken, maar ze blijven elke keer toch weer verbazen
Polterfass mag u gerust plaatsen in dezelfde categorie als "Auf teufel komm raus", een spel dat een tijdje geleden hier op de blog en op onze speeltafel nog furore maakte. Deze lijn van toegankelijke spellen voor volwassenen is in onze ogen een voltreffer van Zoch verlag. Ze combineren het hoogwaardige materiaal en dito artwork dat ze voor de kinderspellen gebruiken, met goede en leuke spellen en dat hebben we graag.
In Polterfass mag u eens achter de tap van uw kroeg gaan staan. U krijgt een echt bierviltje overigens waarop u zal gaan dobbelen. Geen dobbelstenen, maar echte vaten met daarop waarden die het aantal biertjes aangeven dat u gaat schenken. Het spel loopt over diverse ronden tot een spelers 75 punten weet te scoren. Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen, en ik moet bekennen dat de verschillende "als ... dan ..." combinaties in het regelwerk me toch hebben aangezet om de spelregels twee keer te lezen om het allemaal te vatten. Het is natuurlijk vooral belangrijk dat u weet hoe u kunt scoren en dat vind je in stap 5, maar ik geef u hier ook een overzicht in chronologische volgorde.
Stap 1 : Eerste gooi : de startspeler neemt het hoedje met de vaten en gooit de vaten op z'n bierviltje. Hij heft het hoedje op en plaatst de rechtopstaande vaten naast het bierviltje. De waarden van de vaten worden opgeteld. Stap 2 : De bestelling : de andere spelers gaan hun pintjes bestellen en mogen tot twee kaarten uit hun hand dicht op tafel leggen (de kaarten tonen waarden van nul tot en met 7) Stap 3 : Serveren : de barman heeft nu twee keuzes, of hij gooit verder of hij gooit de tap onmiddellijk dicht en gaat over naar de volgende stappen. Indien hij kiest om verder te dobbelen, gooit hij resterende vaten opnieuw. Indien er geen enkel vat rechtop staat, is de barman alles kwijt en gaan we onmiddellijk naar stap 5. Indien er wel rechtopstaande vaten zijn, worden deze ook opzij gezet bij de andere vaten. De barman kan weer beslissen om verder te dobbelen of te stoppen. Stap 4 : Het berekenen van de vaten : de waarden van de vaten die recht opstaan worden opgeteld. De bruine vaten laten toe om vaten te annuleren of te verdubbelen. Stap 5 : De rekening : Indien het aantal geschonken pintjes lager is dan de bestelling van de klanten, dan krijgt de barman alle pintjes in punten. De speler die het meeste bestelde, verliest z'n bestelling in punten en de speler die het nederigste bestelde, krijgt deze punten dan weer bij. Indien er wel voldoende bier is, worden de klanten geserveerd en krijgt de barman de resterende punten.
Titel : Polterfass Auteur : Andreas Schmidt Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 20 min. (misschien een beetje weinig) Leeftijd : 8+ (best ietsje ouder om het te kunnen inschatten, meespelen kan zeker wel)
Binnenkort staan de feestdagen voor de deur en in de eerste plaats het grootste kinderfeest bij uitstek. Als de Heilige man passeert, of het nu met of zonder z'n sidekick is, zal hij ongetwijfeld weer veel leuks en lekkers in de schoentjes stoppen. Indien u of uw kind nog niet meteen weten wat in het briefje te zetten, dan geef ik u graag de volgende tips.
Smartgames staat garant voor solo puzzelplezier, voor jong en oud, dus onder het mum van "de kinderen vroegen het aan de Sint" kan u deze spellen ongegeneerd ook op tafel leggen als de spruiten al gaan slapen zijn. Zoals steeds zijn alle spellen voorzien van verschillende moeilijkheidsgraden verspreid over een zestigtal opdrachten. Ik geef u graag een overzichtje van het materiaal dat ze de laatste tijd op de markt brachten. Aan u de keuze tussen de diverse thema's!
Beginnen doen we met Bunny Boo, een spel voor de kleinere kinderen (op de doos staat 1+, maar de opdrachten vervullen is dan nog wel wat moeilijk)... maar wat ziet het er gaaf uit hé. De kwaliteit is echt enorm goed en dat konijntje trekt onmiddellijk de aandacht naar zich toe. De opdrachten tonen allerhande figuren (zoals u op de foto ziet) waarin het konijntje op de juiste plaats moet staan. In dit spel moet je als eerste al beslissen welke blokken je al dan niet nodig hebt, een stabiele constructie bouwen die dan natuurlijk overeenkomt met de kaart. Zoals steeds is er ook een correctiesleutel voorzien in het spelregelboekje, maar daar gaan enkel de valsspelers piepen.
In Bill & Betty bricks gaat u dan weer héél wat moeilijkere en uitdagende opdrachten krijgen. Als u houdt van Tetris of vaste klant bent bij Ben Crabbé zijn Blokken, dan is dit misschien wel iets voor u. Je bouwt alvast de constructie zoals aangegeven op de opdracht, neemt de blokken die bovenaan staan afgebeeld en probeert een balk te maken met deze blokken. Je mannetje mag je over het dak laten bewegen, maar hij kan enkel trapjes met één trede beklimmen of afdalen, dus geen verdiepen omhoog springen. Kan jij dit bouwsel in elkaar krijgen?
Aqua Belle lijkt qua kleurenpatroon dan weer meer iets voor de meisjes, maar is het zeker niet. In dit spel hanteren we wederom de puzzelstukken die we reeds gewend zijn vanuit andere Smartgames zoals Airport, Camouflage, ... Je probeert door het juist plaatsen van de puzzelstukken de blauwgrijze, stoute vissen in een luchtbel te vangen. De uitleg is simpel, het uitvoeren van het plan allerminst, zeker als je naar de moeilijkere opdrachten gaat.
Na een thema dat meer naar de meisjes gericht was, iets dat de kleine en minder "kleine" jongens wel zal aanspreken. Je neemt de puzzelstukken en boten zoals aangegeven op de opdracht en legt alles zoals op de afbeelding. Probeer de schepen naar hun haven (pijl in zelfde kleur) te krijgen door ze over de woeste golven te laten varen. Door het juist oriënteren van de boten kunnen ze van het ene naar het andere puzzelstuk varen. De puzzelstukken zelf mogen niet meer verlegd of gedraaid worden natuurlijk. Wij kregen bij het spelen een hoog Anti-virus-gevoel (nog zo'n topspel van Smart) en dat is een zéér positief gegeven. Toch nog een kritische noot : het opbergsysteem van dit spel is echt slecht, Smart besteedt meestal véél aandacht aan een mooi doosje waarin alles netjes vast zit, bij deze zijn ze het nog een keertje vergeten.
In Back 2 back probeer je een bord op te vullen met de patronen. Je bouwt eerst het voorbeeld uit het boekje en legt dan de resterende stukken op de juiste plaats. Aanvankelijk nog makkelijk, maar na verloop van tijd zijn er meer gaten en wordt het aanzienlijk moeilijker. Vergeet bovendien niet dat je zowel langs de voor-, als de achterkant van het bord kan werken. Dit spel past grandioos in de IQ-puzzel reeks.
Tenslotte presenteren we u nog graag "Temple trap". Een spel waarin u met de puzzelstukken dan weer een pad moet vrijmaken voor uw avonturier zodat hij uit de tempel geraakt en vooral niet in de vallen trapt. Dit systeem doet dan weer meer denken aan Alcatraz van ondergetekende uitgeverij.
Dit jaar bracht Zoch nogmaals een broertje (of zusje) mee voor hun populaire kinderspel "Geistesblitz", dat bij ons misschien beter bekend is als "Vlotte spoken". Bij deze verwijs ik dan voor het spelverloop ook graag naar onze vorige recensie van geistesblitz 2.0 :
In Geistesblitz
heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en
roepen, zonder fouten te maken.
In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde
kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een
grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de
afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart
omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp
trachten te grabbelen.
- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat
afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en
wiens kleur niet op de kaart voorkomt
Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als
overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug
afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn
omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.
Natuurlijk is dit spel niet helemaal hetzelfde, dus hier even een overzichtje van de verschillen : - nu geen zes, maar negen voorwerpen om uit te grabbelen (vleermuis, sleutel, hoed, zaklamp, spiegel, fles, klok, uil en geest) - 5 voor 12-regel : indien de geest en de klok samen op een kaart staan, mag je niets pakken, maar moet je "5 voor 12!" roepen - extra regels voor gevorderde spelers : 1) voorwerpen in de spiegel : indien je het spiegelbeeld van het voorwerp op de kaart in de spiegel ziet, grijp je dit voorwerp (ook al zondig je dan tegen de basisregels) 2) owlina, de sprekende uil : indien er een uil op de kaart staat afgebeeld, neem je niet het juiste voorwerp, maar roep je het antwoord 3) spiegel en uil - een kleurrijk paar : indien de uil en de spiegel samen op een kaart staan, neem je geen voorwerp maar roep je de kleur die je in de spiegel ziet
Heb je Geistesblitz dus al in je bezit, is dit niet echt veel nieuws onder de zon. Heb je het spel nog niet, kan je misschien voor dit exemplaar opteren omdat hier de meeste mogelijkheden zijn. Of echte die-hards onder jullie verzamelen ze misschien allemaal en vinden hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een manier om ze allemaal te combineren.
Titel : Geistesblitz 5 vor 12 Auteur : Jacques Zeimet Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 8+
+ fantastisch tussendoortje, topper in het genre + dobbelstenen manipuleren ten top, dus gedaan met dobbelfrustratie in een dobbelspel (!) + leuke Kickstarter extra's, zo kan het dus ook, voor iedereen die het spel aankoopt + belachelijke lage Kickstarter prijs, zelfs met versturen van extra materiaal (9 dollar) + onverwachte wendingen naar het einde toe zijn schering en inslag, het blijft spannend en iedereen kan winnen in dezelfde ronde
- te snel gedaan qua tijdsbesef, maar dit is een goed ding natuurlijk, dan speel je gewoon nog een keer - het stelen van een schat is niet echt evident, het kost je toch twee beurten en als het wat tegenzit heb je niets
Deelnemers : Jasper, Kevin & Arne Gespeelde spellen : Buccaneer bones, Bang dice game, Polterfass, Countdown special ops, Banjooli xeet, Geisterblitz 5 vor 12 & Concordia Speeldatum : 29/10/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkingen
:
De Essentitels moeten er van door, dus maar liefst zeven spellen gespeeld. Uiteraard betreft het hier de iets lichtere, snelle tussendoortjes, maar dan weet u alvast welke recensies en imprESSENs u mag verwachten de komende dagen. Belangrijk : Wenst u ook eens langs te komen op onze spellenzolder of wil u meer info omtrent onze speelmomenten, wordt dan lid van onze FB-pagina "SpinLi's spellenzolder". Allen van harte welkom!
Slechts twee weken voor Spiel kwam Kris Gould van Wattsalpoag met deze Kickstarter op de proppen. In gestage lijn werd het nodige geld bij elkaar verzameld en werden de stretchgoals behaald. Maar wat wil je? Voor slechts 9 dollar krijg je het spel in handen en worden de extra's nog naar je thuis opgestuurd, zo ook voor de mensen die een exemplaartje in Essen aanschaften. De set oranje dobbelstenen (die overigens erg mooi zijn) mocht je onmiddellijk meenemen, maar nu zijn we in blijde verwachting van het stoffen zakje en de uitbreidingen om tot acht spelers aan de slag te kunnen gaan.
Buccaneer bones is zonder meer de eerste grote verrassing van deze Spiel-uitgave. Het is een snel en luchtig dobbelspel, waarbij je de dobbelsteenworp gaat kunnen manipuleren en dat weten ondergetekende erg te appreciëren. Doel van het spel is om zo snel mogelijk drie schatten te verzamelen. Vaak zullen meerdere spelers gelijktijdig dit doel bereiken en is er ook nog een scoresysteem voorzien. Elke speler krijgt een spelersbordje waarop zes havens staan die via een zeeweg verbonden zijn met een eiland. Op de eilanden valt er in de eerste plaats een extraatje te rapen en vooral de broodnodige schatten. Daarnaast krijg je zes scheepsfiches die je op de havens zet. Tenslotte beschik je nog over een pion die je als een soort van troostprijs kan inzetten (maar hier komt het manipuleren nog meer tot uiting).
Een standaardbeurt is enorm kort, je neemt vier dobbelstenen, gooit deze en kijkt of je één van je scheepspionnen een of meerdere plaatsjes mag verzetten. Voor elk paar mag je het scheepsfiche in de bewuste rij één plaatsje naar beneden schuiven, bij drie dezelfde dobbelstenen mag je je scheepsfiche zelfs helemaal tot op het eiland brengen. Gooi je drie dezelfde dobbelstenen en staat je schip al op het eiland, kan je een schat oprapen en je schip terug in de haven plaatsen. Het is perfect mogelijk om twee paren te gooien en op die manier twee scheepsfiches te verzetten.
Staat je scheepsfiche op een eiland krijg je bovendien een extraatje dat je erg goed kan gebruiken in je volgende beurten, zo krijg je bij eiland 1 en 6 een extra dobbelsteen, bij eiland 2 en 5 mag je één bijtellen of aftrekken op een dobbelsteen van je worp en bij eiland 3 en 4 mag je een aantal dobbelstenen naar keuze gaan hergooien. Al deze extra's zijn cumulatief, dus kan je leuke combo's proberen te maken.
In het geval dat je helemaal niets gooit (dus geen paar of drie dezelfde), mag je je spelerspion inzetten op één van de onbezette eilanden. In de volgende beurt kan je dan éénmalig dit voordeel (extra dobbelsteen, +/- of hergooien) benutten. Bij een nulworp kan je er ook voor opteren om een schat te stelen bij een andere speler. Dit mag enkel als hij meer of evenveel schatten dan jou heeft en bovendien moet je in de volgende ronde dan drie dezelfde dobbelstenen gooien. In een laatste geval kan je een nulworp ook gebruiken om jouw pion in te zetten tegen een pion van een speler die tracht bij jou te komen stelen.
Titel : Buccaneer bones Auteur : Kris Gould Uitgeverij : Wattsalpoag Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
+ verfrissend thema, leuk gegeven om sprookjes te gebruiken + blazen aan het draairad is hilarisch (zeker met een kunstgebit) + er is onmiddellijk een variant voorzien + het is gewoon een leuk spelletje
- punten behalen in dit spel is geen evidentie - als je wint, win je vaak met véél punten voorsprong omdat de opdrachten cumulatief werken
Conclusie : dit spel is een leuk tussendoortje, het thema is fijn gevonden en toch niet te kinderachtig. Deze reeks spellen gaan weer een ramp worden voor de verzamelaars, want er gaan er slechtere verschijnen en toch ga je de reeks compleet proberen te houden zodat die boekjes mooi op je kast staan. Loop nog wel niet onmiddellijk naar de winkel als je dit als enige dobbelspel uit Essen wil aanschaffen, want er komt er nog een veel betere één van de volgende dagen.
Het Franse Iello is verdeler van héél wat kleinere uitgeverijen, zo ook van Purple Brain Creations. Deze relatief nieuwe speler op de markt brengt éénvoudige familiespellen op de markt die volledig draaien rond bekende (en minder bekende sprookjes). Ze brengen hun spel in een doosje in boekvorm, zodat je de verschillende spellen uiteraard netjes naast elkaar kan gaan verzamelen. De eerste twee titels waren al in Essen te bewonderen. Baba Yaga is een Russisch sprookje dat ze vertaalden naar een soort memory, maar wij bespreken hier vandaag graag nummer 1 uit de reeks : de 3 kleine biggetjes.
Indien u bekend bent met het verhaal weet u dat de 3 kleine biggetjes een huisje aan het bouwen zijn om zich te beschermen tegen de grote, boze wolf. Twee varkentjes waren lui en maakten snel een huisje uit stro en hout, dat natuurlijk werd weggeblazen door de wolf. Het derde biggetje zou uiteindelijk de dag redden door een stevig stenen huis neer te poten.
In dit spel mag u voor één keer een echt zwijn spelen en probeert u ook de beste en stevigste huizen te bouwen. De speler die op het einde van het spel het meeste punten verzamelt in de vorm van afgewerkte huizen (ééntje met een dak) en enkele opdrachten omtrent het meeste huizen, het hoogste huis, de meeste bloempotjes op de tegels en huizen volledig opgetrokken uit één grondstof, wint dit éénvoudige tussendoortje.
In een beurt krijgt een speler drie dobbelbeurten waarin hij mag kiezen welke dobbelstenen hij eventueel opnieuw gooit. Enkel wolven moeten opzij worden gelegd. Indien er twee wolven verschijnen, moet de speler een wolvenronde spelen, zo niet dan kan de speler aan z'n huisje bouwen en een deel uit de voorraad nemen. Afhankelijk of hij ramen, deuren of daken gooide, neemt hij het overeenkomstige stuk: - 2 dezelfde dobbelstenen geven recht op een strooien onderdeel - 3 dezelfde dobbelstenen geven recht op een houten onderdeel - 4 dezelfde dobbelstenen geven recht op een stenen onderdeel (je mag eventueel ook twee delen bouwen indien je rol dit toelaat, bv. 2 ramen en 3 deuren = 1 strooien raam en 1 houten deur)
De bouwregels zijn op zich relatief simpel, een huis begint met een raam of een deur. Je mag zoveel ramen in een huis hebben als je wil en mag steeds een deur onder de reeds geplaatste ramen stoppen. Eens je echter een dak op je huis zet, is het huis afgewerkt en mag je geen onderdelen meer toevoegen. Het maakt niet uit dat je huis uit verschillende grondstofsoorten bestaat, maar er zijn bonuspunten voor huisjes in één soort natuurlijk. Je mag zo veel huizen naast elkaar bouwen als je wil, maar enkel de afgewerkte (dus met dak) zullen punten opleveren op het einde van het spel. Dat einde komt er overigens zeer vlug, want eens een aantal stapels van huisonderdelen zijn opgebruikt (afh. aantal spelers) eindigt het spel na die ronde.
Indien een speler twee (of meer) wolven gooit, volgt er een wolvenronde. De speler duidt een huisje van een tegenspeler aan, blaast tegen een rad en verwijdert alle huisonderdelen van het aangewezen huis van de tegenstander die overeenkomen met de grondstofsoort (stro, hout of steen) waarop de pijl stopt. Indien er enkel een dak overblijft, stort ook dit in.
De spelers krijgen punten voor hun afgewerkte huizen, zijnde 2 punten voor een strooien onderdeel, 3 voor een houten en 4 voor een stenen. Daarnaast worden er extra punten uitgedeeld voor de opdrachtkaarten (zoals hierboven reeds beschreven). Dit is onmiddellijk het volledige spel, er is ook een eenvoudigere versie mogelijk waarbij je de opdrachtkaarten weglaat en enkel nog punten extra krijgt voor verzamelde bloempotjes. The three little pigs is niet meer, maar ook zeker niet minder dan deze beschrijving. Een imprESSEN volgt ongetwijfeld snel.
Titel : The three little pigs Auteur : Laurent Pouchain Uitgeverij : Iello Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 7+
Bij deze een foto van de meegebrachte spellen uit Essen. Indien u dus zin heeft om één van de titels uit te proberen, laat het ons weten! Het gaat wel degelijk om de spellen die op de kasten staan natuurlijk. In de loop van de komende weken zullen nog wel enkele titels worden toegevoegd.
Deelnemers : Jimmy, Johan, Annelies & Arne Gespeelde spellen : Buccaneer bones & The three little pigs Speeldatum : 26/10/'13 Speelplaats : Centerparcs de Kempervennen Opmerkingen
: De eerste twee titels van de Essen-buit zijn gespeeld en al erg leuk bevonden. ImprESSENs mag u de komende dagen, weken en maanden erg vaak verwachten. Ook de recensies van de meegebrachte spellen zullen stilaan beginnen te verschijnen. We gaan ons dit jaar wel niet vastpinnen op één recensie per dag. Ze zullen komen naar gelang de tijd en zin van ondergetekende, maar ik beloof u dat u nooit te lang zal moeten wachten.
Spiel Essen 2013 â Deel V : Belgische en Nederlandse uitgeverijen
Bruxelles 1893
is een worker-placement spel waarin ook bieden en meerderheidscontrole een rol
speelt. Elke speler is een architect in de late 19de eeuw en tracht
door het uitvoeren van diverse acties een architecturaal hoogstaand werk te
fabriceren in de Art Nouveau stijl. Het meest succesvolle gebouw levert
natuurlijk de meeste punten op. Daarnaast produceer je nog wat kunst om je
puntentotaal wat op te vijzen.
Het actiebord is aanpasbaar, en niet
elke speler zal er toegang toe hebben in elke ronde. Sommige acties ondernemen
kost je geld, zoals het verwerven van hoogwaardige materialen, een meester
vinden, een verdiep op je eigen woonst zetten, kunst maken en deze verkopen
voor geld en punten. Andere acties zijn dan weer gratis maar laten je
potentieel één van je arbeiders verliezen, zoals goedkopere grondstoffen
aanschaffen, jouw meesters activeren, de markt bezoeken, Nadat iedereen past,
is een ronde afgelopen en wordt er een exhibitie georganiseerd waarin de kunst
van de spelers kan worden verkocht. Tenslotte krijgen de spelers nog
bonuskaarten afhankelijk van de plaatsen waar hun arbeiders die ronde op het
bord zijn geplaatst. Na vier ronden worden nog punten uitgedeeld voor je
architecturaal niveau, bonuskaarten, vervulde werken en het resterende geld.
Ginkgopolis: The Experts is een
uitbreiding voor het populaire bordspel Ginkgopolis dat vorig jaar op de
markt verscheen. De uitbreiding bestaat uit vijf modules die in eender welke
combinatie aan het basisspel kunnen worden toegevoegd. Zo krijg je nieuwe
gebouwen, prestigegebouwen, experten, gebeurtenissen en groene gebieden.
De experten is een uitbreiding
dat een aanvulling is voor het basisspel, maar dat ook apart gespeeld kan
worden. Het succes van de stad Ginkgopolis trekt experten aan uit alle
mogelijke domeinen (artiesten, ingenieurs, bankiers, journalisten, ) die mee
willen genieten op de deining van het succes. Er woedt een strijd om de beste
ideeën en perscampagnes om avant-garde gebouwen te bouwen. De stad wordt zo
groot, dat er extra groene gebieden moeten verzien worden voor een betere
ventilatie in deze snelgroeiende stad. En vergeet uiteraard niet om aan de kwaliteit
te voldoen, zeker nu alles zo haastig en snel gebouwd zal worden misschien
kan het geen kwaad om iedereen eens tot de orde te roepen. Deze uitbreiding
bestaat op zn beurt uit zes onafhankelijke modules die vrij kunnen
gecombineerd worden om nieuwe strategieën in het basisspel te stoppen.
Countdown special ops is een
coöperatief bordspel waarin de spelers de rol aannemen van één van de zeven
special ops. Samen met je team ga je één van de missies uitvoeren. Het doel van
een missie kan zijn: het uitschakelen van terroristische leiders, redden van
gijzelaars en ontmantelen van bommen. Tijdens deze missies is het van belang
dat je snel handelt. Eerst kies je welke Ops er mee gaan op de missie en waar
start je op de missielocatie. Daarna moet je zorgen dat je missie slaagt door
de doelen te bereiken, niet te veel burgerslachtoffers te maken en levend uit
de missie te komen. Hier vind je de manier waarop een missie wordt opgezet. Het
bordspel Countdown Special Ops bevat vele extra's.
In dit
spel zijn er veel keuzes te maken. Het is dan ook van belang dat je als team
samenwerkt. Doe je dit niet, dan is de kans dat de missie slaagt nihil. Voor de
liefhebbers van meer spanning in het spel is er ook een verrader modus in het
spel. Deze verrader kan de missie aardig in gevaar brengen.
Countdown
special ops is volledig modulair, waardoor iedere missie weer anders speelt en
je steeds andere tegenstanders en situatie tegenkomt. Het spel biedt ontzettend
veel variatie en staat garant voor urenlang spelplezier. Je kunt zelfs een
eigen missie of campagne samenstellen. Een missie duurt 30 minuten en een
campagne, waarin je met jouw team op steeds hoger niveau zult moeten presteren,
kan oplopen tot 2 uur speeltijd. Ga de uitdaging aan en probeer tot het hoogste
niveau door te dringen.
Als je
Countdown Special Ops realtime speelt, dan gaat de klok ook meetellen. Nu wordt
het extra belangrijk dat je snel en doeltreffend bent, kort afstemt met je
teamgenoten en doorgaat om de missie binnen de beperkte tijd van 30 minuten tot
een goed einde brengt.
Het
ontwikkelen van de unieke modulaire spelopzet van Countdown Special Ops heeft
The Game Master bijna 3 jaar gekost, omdat alle mogelijkheden van het spel
doorgetest moesten worden. De twee Nederlandse ontwerpers van het spel,
Gert-Jan Oomis en Hans van Tol, hebben er voor gezorgd dat Countdown Special
Ops een spel is dat je op elke niveau kunt spelen. Je kunt alleen missies
spelen op niveau 1, maar als dat te eenvoudig voor je is schakel je gelijk door
naar niveau 2 of eventueel zelfs spelniveau 3. En vind je het te kort duren,
dan speel je een scenario of stel je een eigen campagne samen. Met het spel
Countdown Special Ops hebben de twee ontwerpers dan ook een eigen "game
generator" ingebouwd: bouw je eigen missie, campagne of scenario. Echt
alles is mogelijk!
In het begin van de 20ste eeuw
strijden de grote Europese en Amerikaanse musea voor allerhande artefacten van
over de ganse wereld om hun museum een meerwaarde te geven en spectaculaire
exhibities te organiseren. In Artifact zijn de spelers
archeologen die sites onderzoeken op zoek naar artefacten, deze te verschepen,
geld te verdienen om terug te investeren in nieuwe opgravingen en aanzien te
verwerven. Acties en geld zijn beperkt, de concurrentie daarenboven bikkelhard.
Misschien is het wel eens handig om de zwarte markt te bezoeken om op die
ongeoorloofde manier aan kapitaal te komen of om zo dat unieke stuk te kunnen
toevoegen aan de collectie. Artifact biedt een rijke speelervaring en
geeft de spelers veel keuzes om over na te denken. Het spel voorziet een
instapversie om het spel te leren kennen, en twee uitbreidingen die naar
believen kunnen worden toegevoegd. Het complete spel wordt wel aangeraden voor
de iets ervarenere speler.
De aarde is in dodelijk gevaar! Invaders is een
asymmetrisch, door kaarten aangedreven, bordspel over oorlog en horror voor
twee spelers. In het spel nemen de spelers de rol aan van twee strijdende
commandanten in een conflict.
Eén speler leidt de buitenaardse
aanvallers wiens doel het is om de aarde om te vormen tot een plaats waar ze
kunnen overleven en zich vestigen. Deze aanvallers beschikken over ondenkbare
wapens en ongekende technologie. In hun alienleger hebben ze tal van
verschrikkelijke schepsels die ontworpen zijn om onrust te zaaien en chaos te
creëren.De andere speler heeft de
controle over de strijdmacht van de verenigde Aarde. De naties hebben de handen
noodzakelijkerwijs in elkaar geslagen om samen te vechten tegen het onheil dat
letterlijk boven hun hoofden hangt. De aardse alliantie moet het doen met
minder wapens, achterhaalde technologie en staan met één voet in het graf.
Gelukkig kunnen ze nog rekenen op elkaar, een sterk netwerk van militaire
machines, elite troepen en oorlogswetenschappers.
De Invaders
proberen de legers van de Aarde te vernietigen en hun voorraden uit te putten.
Ze doen dit door sleutellocaties te verdedigen en er voor te zorgen dat de
Aarde speler kaarten moet afgooien in zn aflegstapel. De aanvaller zal ook
voorzichtig zijn met het in het spel brengen van schepsels en oorlogsmachines
aangezien er grote kosten bij komen kijken en ze dan vaak andere voorwerpen
zullen moeten verwijderen uit het spel. De mensheid moet dan weer wanhopig
proberen om de kritische voedsel- en grondstofvoorraden te beschermen en
corruptie en beïnvloeding van de aliens voorkomen. Ze doen dit door fantastisch
dodelijke verdedigingen op te stellen, voorspellen waar de aanvaller zal
toeslaan en vallen te plaatsen om de aanvaller te ontmoedigen op bepaalde
plaatsen binnen te vallen. Ook de mens zal moeten uitkijken met zn voorraden
en strijdkrachten, want ook al zijn de soldaten gemotiveerd, het zijn er
ongetwijfeld onvoldoende om de aanvaller te overklassen.
Er resteert slechts één vraag: Aan welke kant sta JIJ?
New York, 1842: de kades langs de Zuidstraat wemelen van de activiteit.
Pakschepen komen voortdurend aan en varen terug uit. Er zijn zoveel
handelsschepen die in de rij staan te wachten om behandeld te worden, deze rij
is bekend onder de naam Packet Row.
In Packet Row
vertegenwoordigd elke speler een handelscompagnie die natuurlijk zo veel
mogelijk winst probeert te maken aan de trans-Atlantische handel. Veel geld
hebben is echter niet voldoende om het spel te winnen. Je moet je geld
spenderen ten voordele van de stad om de nodige overwinningspunten te
verkrijgen.
Een pasha (ook wel padisha
genaamd) is een machtige gouverneur. In Pasha proberen alle
spelers de best mogelijke combinatie te gooien met vijf dobbelstenen om zo de
Pasha te worden en de meest waardevolle kaart meet te grabbelen. Diegenen die
hun actieblokjes het beste inzetten, zullen een goede kans hebben om het spel
te winnen. Speel een kaart om te bepalen op welke manier er die ronde punten
kunnen gescoord worden. Vergeet ook zeker de bonustegels niet te verzamelen,
want deze leveren je speciale acties op.
2048, Aarde: de corrupte regering heeft zn grip verloren op Rain City,
een metropool vol criminelen die amok maken tegen de politiepatrouilles. Deze
wanhopige strijd kreeg er onlangs een nieuwe speler bij, een geheim agentschap
van premiejagers, die de controle proberen terug te krijgen over de
onophoudende golven van aanslagen op het stadsleven. Jouw taak: verslaag en
arresteer criminelen, onmantel bommen die stadswijken in puin zouden kunnen
leggen en voorkom dat moordenaars hun duivelse plannen kunnen uitvoeren. Jij
bent één van de leden van het geheime bondgenootschap van rechtvaardigheid. Dus
ben je klaar om de criminaliteit in de grote stad te trotseren?
Rogue Agent
is een spannend cyberpunk avonturenspel waarin de spelers het opnemen tegen
ondergrondse netwerken. Het spel bevat gedetailleerde miniaturen, een grote
variëteit aan unieke criminelen die moeten verslagen worden, speciale
dobbelstenen met iconen en twee verschillende speelmodi. In Rogue Agent
controleren de spelers een agent die werkt voor The Agency, gecreëerd om de
criminaliteit in Rain City in te dijken. Je wint het spel door het meeste macht
over de stad te krijgen in een race tegen een spelsysteem dat een levende stad
creëert waarin criminaliteit en andere uitdagingen op elke hoek van de straat
komen piepen.
Elke ronde bestaat uit
een actiefase, gevolgd door een opschoonfase. Tijdens de actiefase scoren de
spelers mracht door moordenaars te elimineren, criminele zwaargewichten in te
rekenen en high-tech bommen te ontmantelen. Door stadsgebieden te onderzoeken
verzamel je grondstoffen die vitaal zullen zijn om te overleven en de
mogelijkheden van de agenten te verhogen. Daarnaast zullen de agenten ook hun
vervoer, wapen en onderzoeksmogelijkheden verbeteren om zo een beter zicht te
krijgen op de ware identiteit van hun collega-agenten. Collaborateurs zoeken op
de verschillende locaties in de stad zal de agenten helpen in de confrontaties
met het lokale uitschot. Ondertussen zit de politie ook niet stil en houden ze
de agenten in het oog, aangezien die ook niet vies zijn van hier en daar een
illegaal werkje. The Agency heeft echter zn eigen luchtdefensie die het kan
inroepen ter ondersteuning. Gedurende het spel kunnen agenten als verrader
worden onthuld en spelen ze verder in de vorm van androids (die dus bij aanvang
zich hadden gemengd tussen de agenten). Deze androids hebben andere
overwinningscondities, zoals het vernietigen van sleutelplaatsen waar informatie
zit verborgen over de androidproductie en het elimineren van de menselijke
agenten. De eerste speler die acht macht weet te verzamelen, wint het spel.
In American Rails
speelt elke speler een rijke kapitalist die zn portfolio van aandelen in de
zes belangrijkste spoorwegmaat-schappijen moet beheren. Door meedogenloze
onderhandelingen en zorgvuldige planning proberen de spelers de waarde van hun
hebben en houden te verhogen. De rijkste speler wordt op het einde van het spel
bekroond tot de spoorwegbaron van het land.
In dit spel is geen sprankeltje geluk te bespeuren, doordacht plannen en
strategische acties beslissen over winst en verlies. Het spel is geïnspireerd
op spellen als Chicago express en het
Historic railroads system van Winsome
Games. Het spel speelt zich af in de VS aan de oostelijke kant van de
Mississippi. Het spel herbergt wisselende speelvolgorde (natuurlijk
gecontroleerd door de spelers zelf) en variabele startopstellingen, zodat dit
tactische treinspel een hoog niveau van herspeelbaarheid krijgt.
Er is een vloek over jou uitgesproken zodat je in het magische land van
Norkobia terecht. Je wil natuurlijk terug naar jouw wereld, maar Lord Maldorf,
heerser over Norkobia, laat je niet gaan tot je aan zijn voorwaarden voldoet en
zn enorme imperium voor hem uitbouwt.
In Warlock
(ontworpen door Belg Fabrice Vandenbogaerde) kruipt elke speler in de huid van
één van de verdoemde wezens. De opdracht is simpel: bouw een rijk in opdracht
van Lord Maldorf. Wie wapent zich het best tegen de duistere krachten en wie
weet de hulp van de andere wezens het best te benutten? Door het spelen en
strategisch inzetten van kaarten probeert iedere speler zijn rijk te
ontwikkelen. Wie dit het beste doet, wint het spel.Het doel van het spel is een imperium bouwen
naast je kasteel, uitgelegd in een 4x4 rooster. Elke ronde krijgt een speler 5
kaarten. Eén wordt in de kerker gelegd (waar hij een speciale actie wordt), een
andere in Hubbas bar (waar locale karakters kunnen ingehuurd worden). De
andere drie kaarten worden op handen gehouden. Dan worden er kaarten geveild,
te betalen met je handkaarten (kaarten krijgen dus vele functies in het spel).
Eens de veiling is afgelopen, kunnen de speciale acties van de kaarten gebruikt
worden om het imperium op te bouwen. Meer info vind je hier : http://www.spellenclub13.be/Warlock/inleiding.htm
UGO! is een typisch slagen-halen-kaartspel dat in een thematisch jasje is
gestopt. Hier en daar is er nog een kleine aanpassing en het scoren van punten
zal de doorwinterde kaarter waarschijnlijk helemaal onbekend zijn, maar laat
ons vooral het spel eens van naderbij bekijken.
Eén ding moeten we Playthisone al zeker nageven en dat is dat ze kwalitatief
materiaal op de markt brengen. De doos is van stevig glanzend karton en ook de
inlay is nuttig te noemen, niet zo'n nutteloos tussenschot dat je beter in de
prullenmand gooit. Het spel UGO! is voorzien van 4 spelersborden (die uit 2
puzzeldelen bestaan), 45 kleurrijke kaarten en 36 stevige kartonnen
boerenfiches. Op dit vlak is er echt niets op aan te merken. Misschien toch
even muggenziften: persoonlijk opteer ik er wel liever voor om kartonnen fiches
in een zakje te bewaren dan ze in zo'n smalle opening te plaatsen waar mijn
dikke vingers niet echt voor gemaakt zijn.
Het spelverloop van dit spel is niet echt moeilijk, zeker als je een beetje in
de kaartspellen thuis bent. Er worden vier ronden gespeeld en de speler die het
meeste punten wist te sprokkelen, wordt tot winnaar uitgeroepen. Het spel wordt
vooral gespeeld met de 5 x 9 gekleurde kaarten (waarden 0 tot en met 8). Elke
speler krijgt er 10 op handen, dus niet alle kaarten zullen in het spel zijn, dit
zorgt voor een beetje onberekenbaarheid en dat weten wij wel te appreciëren, de
die-hard-slagen-halers waarschijnlijk niet. De startspeler komt een kaart uit,
daarna moeten de spelers om beurten een kaart aan de slag toevoegen. Je moet
zoals steeds kleur bekennen indien mogelijk. Kan je geen kleur bekennen, mag je
een kaart van een andere kleur wegspelen. De speler die de kaart met de hoogste
waarde aflegde, wint de slag. Dit kan dus ook diegene zijn die een andere kleur
speelde. Troef bestaat niet in dit spel. Indien twee spelers de hoogste waarde
speelden, wint in de eerste plaats de uitgekomen kleur. Is die niet betrokken,
wint de speler die als eerste de hoogste waarde speelde in de slag.
Indien een speler een slag wint, plaatst hij de kaarten uit de slag op zijn
spelersbord. Dit spelersbord bestaat uit 5 vakken, 5 plaatsen om de kaarten van
de vijf verschillende kleuren in onder te brengen. De speler kiest zelf welke
kleur hij waar bewaart (van links naar rechts), maar dient een stapeltje te
vormen. Enkel de bovenste kaart zal op het einde van het spel punten opleveren,
dus leg best die met de hoogste waarde bovenaan. En probeer later in het spel
geen kaart met een lage waarde (bijvoorbeeld de "0"!) van die kleur
in een slag mee te graaien, want die wordt onverbiddelijk bovenop jouw hoge
kaart gelegd.
Indien je een slag wint, bekijk je of je ook boeren krijgt. Deze staan op de
kaarten afgebeeld. Win je bijvoorbeeld de slag met de rode 6 zoals hierboven
afgebeeld, dan mag je één boer aan je spelersbord toevoegen (van links naar
rechts). De kaarten met waarde 1 en 2 laten zelfs toe dat je boeren verdient
door een slag te verliezen, afhankelijk van hoe de slag afloopt. Nadat alle
kaarten zijn uitgespeeld, eindigt de ronde en worden er punten uitgereikt.
Elke speler krijgt de punten van de bovenste kaarten op hun spelersbord, indien
deze volledig voorzien zijn van boeren. Elk vak vereist een aantal boeren om de
volledige punten te kunnen scoren. Liggen er onvoldoende boeren in een vak, dan
scoor je -5 punten per ontbrekende boer, de bovenste kaart speelt hier geen rol
en levert niets op. Tenslotte kan het zijn dat je de benodigde boeren hebt
liggen in een vak waar geen kaart ligt, in dit geval krijg je de afgebeelde
punten op het spelersbord (zijnde 1, 3 of 5 punten).
(reeds een
uitgebreidere bespreking van dit spel dankzij het recensie-exemplaar van Play
this one)
In Rampage kom je
in Meeplestad terecht al seen groot, verschrikkelijk monster! Jouw doel bestaat
erin alles te vernietigen wat je tegenkomt, gebouwen neerhalen, je klauwen in
het asfalt planten en de inwoners (meeples) de schrik van hun leven bezorgen
kortom zaai terreur terwijl je er nog plezier aan beleeft ook.
De
gebouwen in Meeplestad bestaan uit verschillende verdiepen en meeples die
dienst doen als pilaar ter ondersteuning van de verdiepen. Vier houten
voertuigen rijden door de straten en acht districten van de stad. Elk monster
bestaat uit een schijfje en een pion. Tijdens een beurt mag je twee acties
kiezen uit de vier mogelijke acties:
Bewegen:
neem je pion op, schiet met het schijfje en plaats je pion op de plaats
waar de schijf terechtkomt.
Vernietig:
neem je pion, laat het op een gebouw vallen en verzamel alle verdiepen die
geen meeples meer op hen hebben liggen of staan.
Gooi een voertuig om:
indien je in de buurt bent van een voertuig, mag je het opnemen, op je
pion zetten en dan wegschieten naar een gebouw of een ander monster.
Adem: zelfs
wanneer je niet in de beurt van een voertuig bent, kan je schade
berokkenen. Plaats je kin op je pion en blaas over het bord.
Monsters
zijn nogal chaotisch als het op eten aankomt, maar als je meeples van het bord
gooit, kan je er wel eens voor gestraft worden. Het kan je een tand kosten of
een extra actie aan de andere spelers. Na je twee acties mag je onbeschermde
meeples op de grond in jouw district opeten, maar je kan slechts zoveel meeples
eten als je tanden hebt. Als je een ander monster op de grond mept, breek je
één van zn tanden en hou je deze bij. De meeples hebben zes verschillende
kleuren en vertegenwoordigen de soorten inwoners van de stad : blauw
(journalisten), groen (militairen), geel (blondines), grijs (senioren), rood
(helden) en zwart (zakenmensen). Voor elke set die je van deze soorten
verzamelt, krijg je 10 extra punten op het einde van het spel. Bovendien scoor
je ook voor verzamelde tanden en het bereiken van het doel dat jouw
karakterkaart je oplegt.
Bovenop de karakterkaart heeft elke
speler ook een krachtkaart (die gedurende het ganse spel geldig is) en een
superkrachtkaart (éénmalig gebruik) die je héél erg goed zal kunnen gebruiken.
Bovendien voorziet men ook een variant waarin de monsters tijdens het spel
evolueren, je punten kan verliezen als je bepaalde kleuren van meeples niet in
je sets hebt en een variant waarbij je met twee speelbord tot acht spelers aan
het werk kan zetten.
Onze Franse vrienden van YSTARI staan garant voor de
betere veelspelerspellen op de markt. Ook dit jaar kondigden ze wederom twee
zéér interessante titels aan, die menig spellenliefhebber zowel qua artwork als
spelverloop aanspreken.
Spyrium vindt plaats in een alternatieve wereld, een
Engeland in een op steampunk-gebaseerd universum. De spelers bouwen fabrieken,
hebben arbeiders nodig om de productie te laten draaien en het ongekende
Spyrium te verwerken. In de ene fabriek zal het kostbare goedje worden
geproduceerd, terwijl het in een andere wordt omgezet in de broodnodige
overwinningspunten. De nieuwe grondstof kan ook worden aangekocht, maar het is
zeldzaam en duur en je zal constant je laatste centjes moeten bij elkaar
schrapen. Enkel diegene die dit alles prima weten te managen krijgen een
constant inkomen en kunnen op die manier hun arbeiders tewerk stellen.
In Prosperity
bouwen de spelers dan weer aan hun eigen land op grote schaal, waarbij ze de
balans moeten zoeken tussen energie en ecologie om ze de
langetermijndoelstellingen en prosperitypunten te behalen. Door middel van
tegels te gebruiken, gaan de spelers kunnen opteren om energie (geld), ecologie
(vervuiling), hoofdstad (geld), onderzoek (onderzoeksspoor) en prosperity
(overwinningspunten) aan hun land toe te voegen. Maar pas op, de ruimte op je
persoonlijke spelersbord is beperkt en je zal de beste keuze op het juiste
moment moeten trachten te maken.
HURRICAN is een Zwitserse
uitgeverij die ons nauw aan het hart ligt. Zij staan in onze spellengeheugen
gegrift als de ontwikkelaars van Mr. Jack en ook nu brengen ze een spel mee
naar Spiel waarin het Mr. Jack spelsysteem wordt gebruikt.
Le
Fantôme de lOpéra is een tweespelerspel, dat
eveneens die asymmetrische aspecten herbergt, één speler is de verdachte, de
andere gaat hem proberen te vatten. Alternerend, volgens een vast patroon
zullen de spelers hun acties kunnen uitvoeren, zich over het bord bewegen en
trachten door middel van deductie het laken naar hun kant te trekken. Er zijn
echter ook enkele significante wijzigingen ten opzichte van Mr. Jack, er zullen
geheime doorgangen zijn, de karakters gaan anders kunnen bewegen (aantal
stappen gelijk aan het aantal karakters in de kamer van waaruit je vertrekt) en
verschillende acties kunnen uitvoeren. Elk karakter zal nuttig zijn, zolang ze
maar op het juiste moment kunnen worden ingezet.
MATAGOT EDITIONS is misschien wel de uitgeverij met
het coolste artwork in hun spellen. Of ze nu een nieuw product lanceren of een
ouder spel in een nieuw jasje stoppen, we kunnen enkel beamen dat deze
uitgeverij goed bezig is. Ook hun line-up voor Spiel was dit jaar weer
ijzersterk.
C3K, staat voor "Creatures Crossover
Cyclades/Kemet", en is a mini-uitbreiding die bestaat uit zeven kaarten
voor Cyclades en zes krachttegels voor Kemet. Deze onderdelen stellen je in
staat om de miniaturen van beide spellen met elkaar te mixen, zodat je meer
mogelijkheden krijgt en vooral die supergave plastieken hebbedingetjes voor
beide topspellen kan gebruiken. Voor meer info omtrent Kemet en Cyclades
verwijs ik u graag door naar onze SpinLi-blog.
In Cappuccino
gaan de spelers koffiekopjes op elkaar stapelen en trachten elkaars kopjes te
vangen en vast te zetten. Cappuccino bestaat uit 64 mooie plastic
koffiekopjes in de vier spelerskleuren. In een beurt kan een speler een
aangrenzende stapel kopjes vangen als zn eigen stapel minstens even hoog is.
Zo lang je spelerskleur bovenaan ligt, controleer je de stapel. Als alle
stapels geïsoleerd zijn, eindigt het spel en wint de speler die het meeste kopjes
in zn stapels wist te verzamelen.
Stap in
de magische avonturenwereld van Corto Maltese, de held uit de vruchtbare
verbeelding van Hugo Pratt. Kies je avonturen, en beleef ze zoals ze werden
verteld. Geholpen door Corto en strijdend tegen Rasputin die jouw plannen wil
dwarsbomen, stel je je team samen en probeer je zo veel mogelijk goud te
sprokkelen tegen het einde van het verhaal! Corto is een op
kaarten gebaseerd avonturenspel waarin een mix zit van tactisches keuzes en
geluk. Door het uitspelen van deze kaarten ga je personages in de strijd gooien
en ze voorzien van hulpmiddelen. Strijd tegen de andere spelers en zet Corto en
Rasputin verstandig in om je tegenstanders te dwarsbomen. Elk avontuur heeft
zn eigenheid, zorgt voor andere schatten en tegenstand en verwacht een andere
tactiek van de spelers.
In 1845 leidde Sir John Franklin een expeditie om het laatste stukje
van de Noord-West passage te ontdekken. Kosten noch moeite warden gespaard,
wetenschappelijk materiaal, 1000 boeken, 128 bemanningsleden, genoeg eten voor
drie jaar, Ze voeren uit en zagen walvissen aan de westkust van Groenland. Het
weer was in het voordeel en ze beslisten om in onbekende wateren te gaan varen
er werd nooit nog iets van hen gehoord...
Hun verdwijning deed veel stof opwaaien en vele Britse en Amerikaanse
expedities trachtten hen te vinden. Jij bent een kapitein in één van deze
expedities in Expedition: Northwest Passage. Je zal de
woeste Arctische wateren moeten overleven, je bemanningsleden leiden,
ontdekkingen doen, bewijzen verzamelen en proberen te achterhalen waar het fout
liep voor Sir John Franklin. Eens het spel vordert, zullen delen van de passage
dichtvriezen en je weg blokkeren. Bewijzen verzamelen en de Noord-West passage
vinden is één, maar je moet je ook tijdig terug in Groenland melden om dit spel
te winnen!
Vanuit
het hart van Afrika zetten de mensen koers richting de rest van de wereld om
zich over de globe te verspreiden. In Origin ga je jouw weg
zoeken, je stam uitbreiden en nooit vergeten een link te houden met je
voorvaderen. De pionnen in het spel komen voor in drie kleuren, drie hoogtes en
drie verschillende diktes. Je breidt je volk uit, maakt ze sterker door
verschillende technologieën te ontwikkelen en probeert opdrachten te
volbrengen. In een beurt kan je kiezen tussen drie mogelijke acties : een
nieuwe pion inbrengen, pionnen verplaatsen of de strijd aangaan met de
tegenstrevers om ze uit een gebied te verdrijven. Je scoort punten voor je
ontwikkelde technologieën, opdrachtkaarten, niet gebruikte kaarten, het
bezetten van de vruchtbare graslanden en twee aangrenzende gebieden met een
waterweg tussen.
Rokoko is een eurostijl bordspel met een interessante kijk
op deck-building. Elke ronde speel je één van je personeelskaarten en laat je
hem een taak uitvoeren : nieuwe personeelsleden inhuren, grondstoffen kopen,
een jurk laten maken of investeren in de decoraties voor het bal. Maar niet elk
personeelslid is geschikt om elke actie uit te voeren. Kies dus verstandig wie
je welke taak laat uitvoeren, zeker aangezien elk personeelslid een uniek bonus
met zich mee brengt, waaronder het verkrijgen van overwinningspunten. Na zeven
rondes eindigt het spel met een groot bal en een eindwaardering, waarin je
scoort voor personeel, jurken en andere galakledij die je uitleent aan gasten
en de decoratie die voor het bal werd gebruikt.
Coal
Baron of Glück Auf in het Duits speelt zich af in de regio van de
spellenbeurs, namelijk het Rührgebied. Spelers sturen hun mijnwerkers in de
schachten diep onder de grond om tunnels te graven en kool op te halen. Er zijn
vier verdiepen, elk met hun kwaliteit van steenkool die nodig zijn om
contracten te vervullen. In deze worker-placement kan je actieplaatsen die
bezet zijn nog gebruiken, maar dan ga je meerdere arbeiders moeten inzetten.
Elke speler heeft een individuele mijnschacht en hij heeft zn arbeiders dus
ook nodig om ze naar beneden te sturen om het zwarte goud naar boven te halen.
En liefst zo snel mogelijk zodat niemand dat mooie contract voor je neus
wegkaapt.
Hanabi is zonder
twijfel één van de beste spellen van het afgelopen spellenjaar. Na ettelijke
prijzen, verbluffende recensies en heel wat speelplezier, besliste ABACUSSPIELE
dat het tijd was voor een luxe versie van dit coöperatieve kaartspel. Geen
kaarten en kartonnen fiches meer dit keer, maar prachtige stenen in een fijn
afgewerkte houten doos. Aan de spelregels en het concept is er echter niets
veranderd, maar desalniettemin verdient dit spel zeker een plaatsje in deze
lijst en is het meer dan het vermelden waard.
Bang! The Dice Game houdt het concept van zn
broertje Bang! het kaartspel in ere. Bij aanvang van het spel krijgen de
spelers een identiteit met speciale eigenschap en dit plaatst hen in een team,
dat van de sheriff en zn hulpjes of dat van de vogelvrij verklaarden. Het doel
bestaat erin elkaar gewoon koud te maken en zelf te overleven. Elke beurt
worden er vijf dobbelstenen gegooid die ervoor zorgen dat je op je buren kan
knallen, de afstand van je schot vergroten, levenspunten herwinnen, Er wordt
duchtig op los geschoten tot er één team aan de overwinningsconditie voldoet.
Misschien offer jij je wel op voor het hogere doel?!
Super Fantasy is een bordspel waarin tot zes
spelers de rol aannemen van moedige en unieke helden. Elke ronde duiken ze in
een gevaarlijke grot of een donkere kelder vol monsters en vreselijke schepsels
die hen proberen een kopje kleiner te maken. De helden gaan op zoek naar
schatten en uitrusting die broodnodig zal zijn om hun missie te vervullen.
Aangezien horden monsters het pad van onze helden kruisen zijn bloederige
strijden onvermijdelijk om tot de overwinning te komen. Een dobbelsteenrol zal
beslissen welke actie een held in een beurt mag uitvoeren. Super Fantasy
voorziet een dubbelzijdig speelbord zodat er talloze scenarios kunnen worden
gemaakt, zes machtige helden en drie unieke krachten!
Los
Incognitos: Alien iacta est is een dobbelspel waarin de
spelers trachten zoveel mogelijk buitenaardse tijdsreizigers te vinden als
mogelijk. De spelers zullen doorheen de geschiedenis van de mensheid kunnen
reizen op zoek naar aliens. Punten verkrijg je door het vinden van dit
buitenaards leven en het onderzoeken van de plaats waar ze te vinden zijn. Het
mechanisme van dit spel komt uit een ander spel van IGRAMOON nl. Expedition
Sumatra: Dadu Dadu, maar speelt zich af in een totaal andere setting.
Madeira is een eiland dat officieel werd ontdekt in
het begin van de 15de eeuw door Portugese ontdekkingsreizigers. Op dit eiland
vinden we vooral weelderige bossen in een zeer vruchtbare omgeving. Madeira zou
het labo worden voor het Portugese imperium.
Graanvelden
waren de eerste vereisten om te overleven op het eiland. Nadien zwengelde de
economie aan door de suikerplantages. Pas wanneer deze ook niet meer voldoende
winst met zich meebracht, ontstond de bekende wijn, het belangrijkste
exportproduct van dit eiland. Bouw jij deze geschiedenis terug op en probeer de
economische motor op gang te krijgen door je arbeiders op de juiste plaatsen in
te zetten. Doe ontdekkingen, richt steden op, zoek handelsroutes, verhoog je
rijkdommen en houd controle over de macht zodat jij het meeste prestige
verdient en op een goed blaadje staat bij de Portugese kroon. Maar pas op want
graan wordt schaarser, geld heb je nooit genoeg, je bevolking krijgt honger en
de schaduw van piraterij is constant aanwezig
The Rats in the Walls plaatst
de spelers in dezelfde positie als de verteller van het H.P. Lovecraft verhaal
dat wil zeggen dat ze niet weten of er zich nu al dan niet ratten achter de
muur van hun huis bevinden. In het spel is één speler de gever die de ronde
start met één dobbelsteen, die één rat toont op de ene kant, twee op een andere
en niets op de resterende zijden. In dit spel geef je een beker met
dobbelstenen door en bluft over de hoeveelheid ratten die zich er in bevinden.
Het is dan ook aan de volgende speler om je te geloven of niet en daarmee het
bod te verhogen of overwinningspunten (in de vorm van hersenen) te verliezen
voor diegene die het fout wist in te schatten. Zo gauw een speler al zn
hersenen verliest, eindigt het spel en wint de speler met de meeste hersenen op
dat moment. Perudo met één bekertje
dus!
Armadöra is een herwerkte versie van het spel Nuggets dat
in 2003 al op de markt verscheen. In het spel tracht je de goudmijnen op het
speelbord te omringen door het leggen van tegels zodat ze in jouw domein
vallen. Op het einde van het spel worden alle tegels omgedraaid en gekeken wie
de overhand halt bij een bepaalde mijn. Armodöra voegt ook nog
geavanceerde regels toe, waarbij de speler een tegel kan gaan versterken.
Daarnaast lopen er wel wat mythische wezens rond in het spel die je in staat
stellen om speciale acties te doen om het plannetje van je tegenspelers te
dwarsbomen.
In 21 Mutinies Arrr! Editie proberen
de spelers overwinningspunten en geld te vergaren door verschillende acties op
het bord te ondernemen. De kapitein bepaalt steeds welke actie kan uitgevoerd
in een ronde. De andere spelers kunnen de kapitein volgen of aan muiterij doen
en de kapitein worden voor de volgende ronde. Het spel eindigt na 21
muiterijen, dwz 21 wissels van de kapiteinrol. De speler die op dat moment het
meeste punten heeft, wint het spel. Deze nieuwere versie van 21 Mutinies
herbergt gebeurteniskaarten, een volledig ingewerkt piratenthema (met rum,
schatten, schipbreuken, overvallen, ), een nieuw design en een variant voor 2
spelers.
De tovenaar van de stam is dood. Zoals het werd aankondigd
door de voorouders duizenden jaren geleden, zal een maffe struisvogelrace in de
heilige grot bepalen wie de nieuwe dorpstovenaar zal worden.
In Banjooli Xeet worden de spelers tovenaars die de
volgorde van aankomst van de racende struisvogels moeten voorspellen. De
struisvogels zullen obstakels moeten omzeilen, bessen verzamelen, een leeuw
vermijden en vooral de slapende krokodillen niet wakker maken. Banjooli
Xeet is een razendsnel racespel voor 2 tot 5 spelers waarin je gaat moeten
bluffen, maffe voorspellingen doen en vooral veel plezier aan zal beleven.
The Battle of Red Cliffs is een
herwerkte versie van Tien Zi Que, ofte Mahjong het kaartspel. Net
zoals Mahjong loopt elk spel over verschillende ronden waarin de spelers
sets kaarten proberen te verzamelen. Wat dit spel zo uniek maakt is dat de
spelers uit de verzamelde sets telkens een kaart achterhouden om hun meesterset
te vormen. Deze set telt als score op het einde van
de ronde. De spelers zullen ervoor proberen te zorgen dat hun meesterset hun
voldoende oplevert, zodat ze naar een volgend scoreniveau kunnen gaan en vooral
niet terugvallen wat dat betreft. Je kan ook een set proberen te vormen aan het
begin van je beurt, wat een Peng wordt genoemd, kan commandeerkaarten
gebruiken om een uniek voordeel te verkrijgen en kan in teams gaan spelen om
het speelplezier nog te verhogen.
In Alliances speel je een supermacht die op zoek is naar
werelddominantie samen met een bondgenoot. Dit spel is hoofdzakelijk gebaseerd
op het slagen-halen-systeem, waarin elke slag staat voor een strijd om controle
over een land in de wereld. Elk land heeft zn eigen defensieve waarde,
economische en politieke kracht die moet verslagen worden in de slag. Om te
winnen zal jouw alliantie moeten trachten de meerderheid aan landen te
controleren en domineren. Het knappe aan Alliances bestaat er vooral in
dat het spel totaal anders wordt als je het met 2, 3 of 4 spelers speelt.
Francis Drake is een race om te zien wie het snelste tot in de
Nieuwe Wereld geraakt. De rijkdommen van de Azteken en Incas liggen voor het
grijpen. Maar er dienen moeilijke beslissingen te worden genomen voor elke
reis: hoeveel manschappen, wapens en handelsgoederen neem je mee? Is er
voldoende voedsel om het tot aan de Carraïben te redden? Is je schip voldoende
uitgerust om aanvallen uit te voeren? Elke nieuwe reis heeft zn eigen
uitdagingen die zullen getrotseerd moeten worden. Maar het verzamelde goud,
zilver en juwelen zullen de koningin tevreden stellen.
Beginnend met één kudde in het
moeras ga je inTriassic Terror
trachten nieuwe kuddes op te richten en uit te breiden. Migreer over de
prehistorische vlaktes en strijdt voor de beste plaatsen op aarde. Deze wereld
zit echter vol gevaren. Je zal misschien ten prooi vallen aan de machtige
T-Rex, dodelijke Velociraptors en andere roofdieren. Uitbarstende vulkanen
strooien hun giftige gassen en assen door de lucht. Probeer al deze
hindernissen te vermijden als de pest en zorg dat jouw kudde het grootste is in
de vier verschillende soorten omgeving om het spel te winnen.
Café
Melange neemt de spelers mee
naar het Wenen in het jaar 1910, waarin spraakmakende personen als Trotzky,
Klimt en Freud elkaar ontmoeten in de koffiebar Central. De spelers werken in
de koffiebar en moeten door logisch na te denken en te deduceren hun gasten
proberen naast de VIPs te posteren.
Je grootste wens als klein biggetje is het bouwen van een mooi huisje
waar je de lange winteravonden in kan doorbrengen. In dit spel heb je enkel
dobbelstenen nodig om dit doel te bereiken. Maar pas zeker op voor de wolf want
die gaat letterlijk trachten je huis om te blazen.
The
Three Little Pigs is een makkelijk en grappig
dobbelspel voor de hele familie. Je tracht dezelfde symbolen te gooien op de
dobbelstenen om in te ruilen voor ramen, duren en daken van stro, hout en
steen. Des te groter en steviger je huisje, des te meer punten je hiervoor krijgt
op het einde van het spel. Gooi je twee wolven, dan neem je eens diep adem en
probeer je de huizen van tegenstrever stuk te blazen!
LOCWORKS gaat een ouder spel een
nieuw leven trachten te geven in een mini-versie. Crokinole is een fantastisch
behendigheidsspel, waarbij spelers elkaar tactisch de loef proberen af te
steken en letterlijk van het bord af te schieten. De uitgeverij brengt bewust
een kleinere uitvoering op de markt zodat deze iets draagbaarder zijn en
makkelijker op alle locaties kunnen worden ingezet. Bovendien zullen ze te
verkrijgen zijn in verschillende kleuren hout.
Daarnaast
verdeelt LocWorks ook spellen van Amerikaanse collegas die niet het budget
hebben om naar Spiel af te zakken. Zo verdelen ze onder meer de spellen van
MERIDAE GAMES en NEVERMORE GAMES.
Garden Dice is een strategisch
familiespel waarbij je gaat tegels leggen, setjes verzamelen en dobbelstenen
gooien. Het speelbord toont een tuin van 6 op 6 die met zaden en groentetegels
wordt vol gelegd volgens de coördinaten van de dobbelsteenworp. Spelers gaan om
beurten planten, water geven en oogsten. Uiteraard ga je proberen om met
elkaars werk te gaan lopen, ofwel vind jij het perfecte kettingmechanisme om
verschillende groenten te oogsten in één beurt. Probeer jouw plantjes te
beschermen, voeg bonussen toe aan bepaalde groenten en scoor extra punten voor
verzamelde setjes. Er verschijnt in Essen overigens een extra
kaartenuitbreiding bij dit spel die op zn beurt zorgt voor meer diversiteit en
mogelijkheden.
In Mars Needs Mechanics vertegenwoordigen de spelers
denkers en ingenieurs van over het hele land die willen meedingen naar deze
unieke kans om naar Mars af te reizen. Met het beperkte geld dat ze bij aanvang
hebben proberen ze via unieke spelmechanismen onderdelen te verzamelen om
steampunk ontdekkingen in elkaar te knutselen, zodat je meer centen kan
vergaren. De rijkste speler krijgt zn plaats als astrologisch ingenieur in de
bemanning van de H.M.S. Victoria VII met als bestemming de rode planeet.
Days of Honor: Operation
Wildhorn III is een snel, tactisch oorlogskaartspel voor twee
spelers. De ene speler speelt de Poolse commandant en probeert raketfragmenten
te verzamelen van een testmissie van de Duitsers. De andere speler is de Duitse
commandant en probeert de geheime locatie van het rakettestgebied te
beschermen. Het spel bestaat uit vier ronden, die telkens start met het
verspreiden van raketfragmenten na een testmissie. Daarna spelen de spelers
alternerend eenheden op tafel en voeren acties uit. Stuur verkenners op pad,
maar verzorg ook je defensieve instellingen en zorg voor de veiligheid van
soldaten en burgers. Bouw een commandonetwerk uit en ondersteun eenheden, zodat
ze effectief hun acties kunnen uitvoeren. De speler die op het einde van het
spel het meeste raketfragmenten wist te verzamelen, wint het spel en ontdekt de
geheimen van het V-2 wapen.
The Outcast Heroes omvat de
strijd tussen de ondergrondse Poolse militaire eenheden en het communism. De
USSR wil Polen annexeren, maar enkele mensen bieden nog weerstand en vechten
voor hun onafhankelijkheid. Slaag jij erin om de rode plaag tegen te houden? De
spelers zullen moeten samenwerken om hun doel te bereiken, hoewel dit geen
compleet coöperatief spel is. Je verdient overwinningspunten door missies
succesvol af te ronden en geheime doelen te bereiken. Er komen misschien ook
verraders in het spel komen die punten verdienen als de missies juist
mislukken.
Wanneer de goden vechten, vloeit
het bloed van vele onschuldigen. In Theomachie wordt je één van
deze oude goden en strijd je met een groep volgelingen voor het enige doel dat er
is : het vermorzelen van de volgelingen van je tegenstrevers en een stap zetten
naar absolute macht. Door het verzamelen van de juiste kaarten en het uitspelen
ervan ga je volgelingen in de strijd kunnen gooien, tempels bouwen en
verschrikkelijke vloeken op de ongelovigen laten neerdalen. Elke ronde zal je
wederom een moeilijke keuze moeten maken, spendeer je je aandacht aan je
volgelingen en hun strijd tegen de anderen of keer je je rug naar hen en laat
je hen sterven? Orkanen en muren van vuur zullen de mensheid teisteren.
Conjurers vindt plaats in een
mythologisch universum en is een strategisch spel dat een hoge graad van
diversiteit herbergt. Het spel is gebaseerd op vijf verschillende mythologieën
: de Bijbelse, Egyptische, Griekse, Japanse en Noorse mythologie. Het doel is
zoveel mogelijk punten verzamelen in 12 speelronden. Je doet dit door het
verzamelen van artefacten en grondstoffen en het creëren van allerhande
schepsels. Probeer zo veel mogelijk schepsel van dezelfde mythologie te verzamelen
en dwarsboom het plan van je tegenspelers. Conjurers is een worker-placement
waarbij er in elke fase nieuwe acties mogelijk worden. Zo kan je grondstoffen
verzamelen, artefacten en voorwerpen kopen, assistenten inhuren om meer acties
te kunnen ondernemen, controle trachten te verwerven over mythische figuren
door ze te verslaan in een gevecht,
In Cornish Smuggler nemen de spelers de rol aan
van een smokkelaar in het 18de eeuwse Cornwall. Het kopen en verkopen van
goederen voor goud, terwijl je een netwerk aanlegt van lokale karakters,
geheime informatie verzamelt, verborgen locaties vindt, omkoperij trotseert,
vuile trucjes uithaalt en een dosis gezond verstand nodig hebt om de douane en
andere spelers hun aandacht niet te trekken.
Smokkelen in Cornwall was zelden een éénmansactie, georganiseerde groepen
smokkelaars, die de juiste persoon op de juiste plaats in het werk zetten, elk
met hun eigen, unieke mogelijkheden, kosten en aanzien binnen de lokale
gemeenschap. Maar pas goed op want de douane wordt attenter, talrijker en
strenger met de tijd. Je job zal steeds lastiger worden en het risico om gepakt
te worden groter. Je zal creatief moeten zijn om de wet te omzeilen en dit spel
naar jouw hand te zetten.
Elke speler
start in Buccaneer Bones met zes
schepen op de zes genummerde havens van zn spelersbord; elk schip zit in een
vaarlaan die bestaat uit een haven, zee en een eiland. In een beurt gooit de
speler vier dobbelstenen, hergooit zo vaak hij wil en verplaatst zn schepen
indien hij een paar of drie dezelfde waardes gooit. Indien het schip het eiland
bereikt, wordt er een bonus (extra dobbelstenen, aanpassen van een
dobbelsteenworp of hergooi mogelijkheden) uitgedeeld. Daarnaast beschikt de
speler over een aantal handlangers die je verder op weg helpen of de
tegenstrevers in de val lokken. Verzamel zo snel mogelijk drie schatten en
breng je schepen het verst.
Nu je ondertussen wat ervaring hebt opgedaan
als een kwaadaardige dokter, is het tijd om wat op te klimmen op de ladder. De
ideale plaats voor de Evil Doctor in de jaren 1800, Londen. Het plan? Een
goedkoop magazijn vinden waar je de Dag des oordeels machine maakt, maar best
ook een ontsnappingsplan voorziet. In What's He Building in There?Speel je de
dokter en zn drie kornuiten uit om grondstoffen te verkrijgen, goud te
verzamelen, de zwarte markt te bezoeken, te werken in je labo, handenarbeid te
verrichten, je sociale status op te krikken en zaken uit te vinden. Des te
beter jouw machine en ontsnappingsplan is en des te sneller je dit doet, des te
beter want Scotland Yard zit je op de hielen.
De Amerikaanse uitgeverij MINION GAMES staat voor
het eerst op de beurs in Essen. Zij brengen het fantastische Hegemonic
waarmee ze gaan proberen om Eclipse (de topper van vorige beurs) naar de kroon
te steken in dit gamma. Daarnaast was er ook een eerder op de markt verschenen
uitbreiding present.
The Manhattan Project: Second Stage bestaat uit vier kleine
uitbreidingen die individueel of gezamenlijk aan het basisspel kunnen worden
toegevoegd. Nations 2 werkt identiek aan de eerder verschenen Nations
uitbreiding, waarbij elke speler een natie gaat vertegenwoordigen. De Rocket
technology laat je toe om een raketfabriek te bouwen die véél efficiënter zijn
in aanvallen tegen andere naties. H-Bomb technology zorgt dat je je
vervaardigde bommen gaat kunnen upgraden naar de H-bom en de Personalities ten
slotte zijn zeven rollen (gebaseerd op realistische individuen) die je
verkrijgt bij het terugtrekken van je arbeiders en die een unieke eigenschap
met zich meebrengen.
CZECH GAMES EDITION staat garant voor een stevige
jaarlijkse bijdrage aan menig spellenverzameling. De vorige jaren publiceerden
ze telkens prijswinnende en noemenswaardige titels, zoals Dungeon Lords,
Dungeon petz, Tzolkin, Galaxy trucker, Last Will, Vele van deze titels werden
opgepikt door uitgeverijen in andere landen en talloze keren vertaald. Dit jaar
lijkt het vooral het jaar van de uitbreiding te worden voor onze Tsjechische
vrienden.
In het populaire spel Dungeon Petzmoest je een
dierenspeciaalzaak uitbouwen in een nogal speciale wereld vol goblins en
volgelingen. Dit jaar verschijnt de uitbreiding Dungeon Petz: Dark
Alleyswaarin er nieuwe kooien, magische voorwerpen en een compleet nieuw
district in de stad komt. Het betreft hier een achterbuurt waar je illegale
arbeiders kan inhuren, huisdieren van een zwarte markt kan kopen en andere
duistere praktijken kan uitvoeren die je op een slinkse manier toelaten om het
spel naar je hand te zetten.
In Galaxy
Trucker: Latest Models
vindt u dan weer nieuwe speelborden, waarop u andereruimteschepen gaat bouwen. Asteroïden kunnen
in stukken splitsen en op meerdere plaatsen schade aanrichten. De nieuwe
schepen zijn groter, moeilijker en uitdagender om elkaar te knutselen en zullen
nog tactischer moeten worden opgebouwd om de ruimtereizen te overleven. Daarnaast
is er de optie om een dobbelsteenrol te laten beslissen aan welke
compartimenten er al dan niet zal mogen gebouwd worden. Houdt u van de
knotsgekke ruimterace die Galaxy trucker toch wel is, dan is deze aanvulling
misschien wel iets voor u.
Een spel met een héél apart thema, dat is
zonder meer Last Will, een deel van de erfenis van uw rijke, overleden oom
zo snel mogelijk spenderen om uiteindelijk de ganse erfenis op te strijken, dat
kan niet anders dan voor leute zorgen. In Last Will: Getting
Sacked, vonden de advocaten een verborgen clausule in het testament.
Snel geld spenderen is niet meer voldoende, je moet ook je job nog trachten te
verliezen, want de erfenis van je oom kan toch niet gaan naar iemand die
tewerkgesteld is! Maandelijkse inkomsten verstoren natuurlijk je taak om zo
snel mogelijk bankroet te zijn, dus probeer je op alle mogelijke manieren om
van je werk af te komen. Dit lijkt in het spel niet zo makkelijk als in
realiteit, dus je zal creatief uit de hoek moeten komen. Je zal elke ronde
proberen om je inkomen te laten zakken door je baas ontevreden te maken. Zo
gauw je alle opdrachten hebt uitgevoerd om je te laten ontslaan, wordt je met
de glimlach buiten gegooid. Goed nieuws, want dan heb je meer tijd om een
veeleisende vrouw te zoeken, kostelijke kinderen, een peperduur trouwfeest, alles
is goed om véél geld te spenderen. We hebben je gewaarschuwd, het zijn rare
jongens daar bij CGE.
Tzolkin: The Mayan Calendar was zonder meer de hype van vorig
spellenjaar, de draaienderaderen op het
speelbord intrigeerden de ganse spellenwereld en bovendien bleek deze
worker-placement-game nog eens erg goed te zijn ook. Je plande je acties nu
niet enkel op bepaalde plaatsen, maar ook nog eens in tijd. Bouwen aan de
Inca-beschaving bleek nooit zo leuk als in dit spel. In Tzolk'in:
The Mayan Calendar - Tribes & Prophecies, wordt elke speler nu
hoofd van één van de 13 stammen, elk met hun eigen mogelijkheden en
beperkingen. Dit zorgt voor een grote variëteit aan speelmogelijkheden en
diverse beginsituaties. Bovendien zijn er 3 profetische voorspellingen die in
de loop van het spel zullen uitkomen. Zorg dat je voorbereid bent op deze
gebeurtenissen en scoor hiermee de broodnodige overwinningspunten. Tenslotte
zijn er ook nieuwe gebouwen en materiaal voor een vijfde speler toegevoegd, wat
op zich ook zeker een meerwaarde is.
Tash-Kalar:
Arena of Legends is het enige nieuwe stand-alone spel dat dit
jaar in Essen verschijnt van CGE. Twee tot vier strijders nemen het tegen
elkaar op in deTash-Kalar arena, tonen
hun vaardigheden en strategie in een korte, intense strijd. Door hun
volgelingen klever in te zetten, vormen ze magische patronen die krachtige
wezens tot leven wekken. Het spel biedt 2 speelvarianten aan, één waarbij
je punten scoort voor het vervullen van verschillende queesten en opdrachten,
de andere verwacht van jou dat je de toeschouwers vermaakt met het oproepen van
legendarische wezens. De regels van Tash-Kalar: Arena of Legends
zijn eenvoudig te begrijpen, maar eens je de mogelijke tactieken begint te
ondervinden en kan anticiperen op de bewegingen en patronen van de tegenstander
ontstaat er een echte clash der titanen.
DLP GAMES gooit zich dit jaar op de fruitmarkt.
Verkiest u sinaasappels of citroenen of beiden? Creëer een nieuwe plantage of
breidt er één uit. Verzamel landschapstegel of bouw een finca om het meeste
punten te ontvangen tijdens de waardering. Citrus
bezorgt de speler nieuwe uitdagingen, en er is weinig geluk mee gemoeid. De
acties zijn eenvoudig, maar de beslissingen des te moeilijker. Spelers bouwen
hun plantages uit en oogsten om de broodnodige inkomsten te vergaren. Maar de
timing zal van een cruciaal belang zijn, welke plantage oogst je wanneer? Want
als je oogst neem je de plantage uit de running voor de levensbelangrijke
punten van de finca waardering.
Gamesalute
is in Amerika stilaan aan het uitgroeien tot één van de populairste en beste
verdelers van bord- en kaartspellen. Zij richten zich vooral op het
ondersteunen van de nieuwere en kleinere uitgeverijen. Ze begeleiden hen bij de
productie en verwezenlijking van hun product en zorgen voor de verdeling ervan.
Er verschijnen elk jaar enkele titels die ze fabriceren onder eigen naam, maar
ook tal van licentietitels van hun kleinere partners. Dit jaar brachten ze zo
onder andere de nieuwe titel van Conquistador games en Dice hate me games mee
naar hun allereerste Spiel.
Tomorrow (Conquistador Games) simuleert
een nabije toekomst waarin de zes wereldmachten onderling strijden om hun
bevolking en cultuur te beschermen, ten koste van de anderen natuurlijk. Je
taak bestaat erin om de onvermijdelijke daling van de wereldpopulatie tot stand
te brengen, terwijl je het goedkeuren van je eigen bevolking en dit van de rest
van de wereld tracht te verwerven (van een contradictie gesproken). Tomorrow
bevat tal van aantrekkelijke speelelementen : een hoge dosis sociale interactie
en diplomatie, samenzwering, pestfactor, variatie door diverse gebeurtenissen
en verschillende vormen van oorlogvoering waaronder biologische en nucleaire
destructie.
Compounded
(Dice hate me games) is een spel waarin je chemische verbindingen tot stand
probeert te brengen, door zorgvuldig om te gaan met de elementen, ze soepel te
beheren en te delen met je medespelers en met een kleine dosis geluk. De
spelers zijn laboranten die tegen een hoog tempo chemische verbindingen
trachten samen te stellen voor de andere spelers dit doen of voordat ze
vernietigd worden in een explosie. Sommige verbindingen zijn uiterst
ontvlambaar en worden met de tijd gevaarlijker, neem je te veel tijd dan zou
het wel eens kunnen gebeuren dat je lab in duigen ligt. Ondanks het feit dat Compounded
voor een deel bestaat uit press-your-luck is er ook zeker wat strategische
planning vereist. Laboranten die nauw samenwerken met anderen zullen
makkelijker aan elementen, labmateriaal en misschien wel gunsten komen en het
laken naar zich toe kunnen trekken.
De Franse uitgeverij FUNFORGE wist de laatste jaren
steeds te overtuigen met releases zoals Isla Dorada en vorig jaar Antoine Bauzas
Tokaido. Dit jaar gooien ze het qua thematiek weer over een héél andere boeg en
zoeken ze de ruimte op.
In Quantum,
is elke speler een vlootcommandant van één van de vier mensenrassen. Allen
strijden ze om een plaatsje te bemachtigen in de ruimte. Hun ruimteschepen
worden voorgesteld door dobbelstenen, waarvan de waarde de beweging van het
schip bepaald, maar ook de gevechtskracht waarbij lagere nummers krachtiger
zijn. Een zes zorgt dus voor véél snelheid, maar ook een zwakker schip, terwijl
een één een traag, maar machtig gevechtsstation voorstelt. Elk type schip heeft
ook een bijzondere eigenschap die het éénmalig per beurt kan gebruiken. Vooral
de combinatie van deze eigenschappen kunnen vernietigende gevolgen hebben. Het
uiteindelijke doel in Quantum is echter het bouwen van Quantum Cubes massieve
energievoorzieningen. Elke keer je er één bouwt, kan je je vloot uitbreiden en
krijg je meer mogelijkheden.
Het Russische MAGE COMPANY is stilaan zn plaats in
de bordspelwereld aan het veroveren. Dit jaar brachten ze met véél bravoure 12 Realms mee naar Essen. Dit spel was
in beperkte oplage beschikbaar, maar zou binnenkort ook voor het grote publiek
beschikbaar zijn, en dan kom ik hiermee graag bij u terug.
Daarnaast brachten ze ook Wrong
Chemistry: Expand Your Lab mee, een uitbreiding voor Wrong Chemistry dat
vorig jaar op de markt verscheen. Deze uitbreiding stelt de spelers in staat om
meer actie toe te voegen aan het basisspel. Ten eerste wordt het spel nu
speelbaar voor vijf spelers, daarnaast zijn er nieuwe elementkaarten die ervoor
zorgen dat je op een alternatieve manier overwinningspunten kan gaan sprokkelen
door beide kanten van de tegels te gebruiken. Nieuwe wetenschappers, elk met
hun eigen speciale eigenschap, die de spelers gedurende het spel kunnen
gebruiken zorgen voor diversiteit. Twee nieuwe kaarten laten je toe om in de
beurt van de tegenspeler te spelen. Ten slotte worden er vijf opdrachtkaarten
opengelegd bij aanvang van het spel, die elke speler zo snel mogelijk tracht te
bemachtigen.
De Poolse uitgeverij GRY
LEONARDO neemt ons mee terug naar de jaren 30 waarin de spelers de rol
aannemen van een eigenaar van een vakantieverblijf langsheen de Warschau
-Otwock treinverbinding. In Letnisko (wat zomerverblijf
betekent) wordt er gestreden om de vakantiegangers die per trein arriveren.
Verdien geld en herinvesteer in bossen, goedkope chalets, comfortabele villas
en luxueuze pensions. Des te hoger je standaard ligt, des te rijkere gasten je
kan ontvangen maar onderschat zeker niet de minder-verwachtende toeristen,
die zelfs bij slecht weer naar de regio afzakken. Anticipeer op trends en
investeer je kapitaal op het juiste moment om het meest gerespecteerde figuur
in de Letnisko-Falenica gemeenschap te worden.
De
tweede Poolse uitgeverij in de lijst is REBEL. Deze uitgeverij wist bij ons
vooral naambekendheid te winnen met hun spel K2 dat door de Nederlandse
uitgeverij WGG werd opgepikt (en terecht). Na het beklimmen van de 2de
hoogste berg ter wereld, kozen ze vorig jaar voor de diepten van The Cave.
Dit jaar zoeken ze terug hogere oorden op en gaan ze direct voor het summum
voor elke alpinist, de Mount Everest.
In Mount Everest gaan de spelers aan de slag met twee ervaren
bergbeklimmers die een bende toeristen, zonder enige ervaring, naar de top te
leiden op de hoogste berg op deze aardbol ... en ze natuurlijk veilig terug te
brengen.
De spelers krijgen een stapel kaarten waarmee ze over het bord gaan bewegen. Je
bouwt kampen en beslist hoeveel zuurstof je meeneemt om de top tebereiken. Enkel zuurstof zorgt voor
acclimatiseerkaarten, die het de toeristen toelaat om de klim te overleven. De
spelers kiezen welke toeristen ze meenemen, de atletische, diegene met
klimervaring of de rijkere en prestigieuze amateurs. Met één toerist aan jouw
touw klimmen, is overigens makkelijk, maar met een groep is het wel een ander
paar mouwen. Zoals op elke berg is het weer van een cruciaal belang. Kan jij de
expeditie coördineren en een crisis op de top vermijden? Dan zal je de toeristen
met een glimlach terug aan de voet van de berg brengen.
Daarnaast
publiceren ze ook Vikings: Warriors of the North, een spel waarin je de
rol aanneemt van een Vikingleider en vecht voor controle over het Noorden.
Diegene die als eerste alle buurdorpen plundert en de vrouwen meesleurt naar
zn eigen dorp, wint het spel. Om dit te bekomen, zal je de woeste noordelijke
zeeën moeten trotseren, zeegevechten overleven en vooral uitkijken voor het
reusachtige zeemonster dat zich verschuilt onder de golven! Eigenlijk is dit
een kaartspel waarin de windkaarten bepalen hoe je over het speelbord beweegt,
naar andere dorpen (om te plunderen) , bij een andere boot (om aan te vallen)
of de thuishaven om een groot feest te organiseren. Daarnaast zullen
actiekaarten je in staat stellen om drastische veranderingen door te voeren in
het spelverloop, een gevecht naar je toe te trekken (zelfs na een slechte
dobbelsteenrol) en helden in de strijd te gooien. De speler die als eerste de
dochters van de drie dorpen naar zn dorp overbrengt, wordt tot oppermachtige
Vikingleider uitgeroepen.
De derde Poolse uitgeverij in de rij is dan weer PORTAL
PUBLISHING, met aan het roer de spellenauteur Ignacy Trzewiczek, de man die ons
al eerder Robinson Crusoë, Stronghold en Neuroshima hex bracht. Naast een
uitbreiding voor die Robinson Crusoë, verschijnen er dit jaar ook twee nieuwe
spellen bij deze uitgeverij, waarvan één van een Nederlandse auteur.
Legacy: The Testament of Duke de
Crecy is een spel van Michiel
Hendriks dat zich afspeelt in Frankrijk in de periode voor de Franse Revolutie,
een tijd waarin de aristocratie alle macht heeft en het land regeert. Als een
rijke, goed onderrichte aristocraat, die de wereld heeft rondgereisd en van zn
rijkdom heeft genoten, merk je dat er veranderingen op til zijn. Uiteraard
besef je als geen ander dat jij en je familie moeten voorbereid zijn om een
grote storm te gaan overleven. Je moet nieuwe bondgenoten gaan zoeken. Je gaat
de hulp moeten inroepen van kleinere families, verstandshuwelijken forceren,
sterke connectie met het hof onderhouden, titels verwerven, kastelen bouwen en
vooral de juiste eegas vinden voor jouw zonen en dochters. Elk spel weer bouw
je jouw familie uit, schrijf je een uniek verhaal en breng je de relaties
tussen ouders en hun kinderen, tussen neven en nichten, ooms en tantes tot
leven. Er is maar één doel, de status van jouw familie opkrikken door rijkdom,
prestige, nieuwe vaardigheden en mogelijkheden.
In Theseus: The Dark Orbit komen de spelers terecht
in een conflict tussen vijf volkeren, die gevangen zitten op een ruimtestation.
Slechts één volk zal echter kunnen overleven In dit spel bewegen de spelers
hun pionnen in het ruimtestation om de bijbehorende acties van de verschillende
kamers uit te voeren. Elke beweging die je uitvoert, gaat ook de
bewegingsmogelijkheden van je tegenspelers beïnvloeden. Je gaat telkens moeten
overwegen welke kamer je zelf wil bereiken en hoe je het plannetje van je
concurrenten kan dwarsbomen, wat leidt tot belangrijke keuzes en straffe
beslissingen. Ook de acties van de diverse kamers zal tijdens het spel wijzigen
door het uitspelen van kaarten, zo wordt de wereld van Theseus telkens weer
opgebouwd met valstrikken, wapens, geheime doorgangen en vele andere gimmicks.
De laatste Poolse uitgeverij in het gezelschap is G3.
Een relatief jonge uitgeverij die met maar liefst vier releases zn plaatsje op
de markt wil veroveren. Het is alleszins zéér verwonderlijk en
bewonderenswaardig dat de spellen elk op zich van een totaal ander orde zijn.
7 Days of Westerplatte is een coöperatief
oorlogsspel. De spelers vormen een groep Poolse commandanten die het Duitse
leger trotseren en proberen het spel te winnen. Voer aanvallen uit, laat de
landmacht oprukken en voer bombardementen uit om de Duitse troepen tegen te
houden. Landmijnen,mortieren, granaten en
geweren vliegen ons rond de oren, maar denk er ook aan om de defensieve
instellingen te vrijwaren en het moraal hoog te houden. Houdt jij het zeven
dagen uit tot de versterkingen komen of ga je ten onder aan de vernietigende
druk van de vijand?
Craftsmenis dan weer de
typische eurogame in het rijtje met een economische motor die je aan de gang
moet proberen krijgen. Je doet het allemaal voor een gedenkplaat en borstbeeld
in het centrum van een klein stadje dat je economisch eens onder de loep gaat
nemen. Elke ondernemer heeft vijf arbeiders ter beschikking die erg loyaal en
volgzaam zijn. Zet hen gedurende drie jaar aan het werk en gebruik hun
vakmanschap en vaardigheden om de meest eerzame positie te bekleden. Bouw
productiegebouwen, leg connecties tussen deze gebouwen, produceer ruwe
grondstoffen en consumptiegoederen of koop ze aan. Exporteer je goederen naar
de verste uiteinden van de wereld en verdien de zo gewilde appreciatiepunten om
te winnen.
Enclave is het spel dat
thematisch het sterkst is uitgewerkt. Twaalf spirituele leiders, gekend als de
meesters der Genialiteit, hebben een grote invloed en vele volgers. Op de nacht
van de zonnewende brachten ze een onverwacht einde naar de wereld, precies
zoals ze het hadden voorspeld. Alles wat de mensen maar konden verzinnen,
gebeurde die nacht. Tijdens dit tragisch spektakel scheidden de meester der
Genialiteit het kaf van het koren en namen ze de uitverkorenen mee naar een
nieuwe, kleine hel die ze in een andere dimensie hadden gebouwd. Niemand weet
hoe ze daar geraakten of hoe ze de realiteit konden beïnvloeden. Enkel
krachtige samenwerking zou hen genoeg kracht hebben gegeven. Maar dit plan voor
het einde van de wereld was niet helemaal perfect uitgevoerd. Al gauw bleek dat
er overlevenden waren en dat zij een weg hadden gevonden naar de wereld van de
meesters. Een gilde van overlevenden tracht naar die andere dimensie te
springen om er uitvindingen en toestellen van de meester te stelen, zodat ze
hun eigen wereld terug konden opbouwen.
In Raverun
vechten de spelers over het land van Raverun. Om te kunnen overwinnen, moeten
huurmoordenaars worden ingehuurd, wiens loyaliteit in twijfel te trekken valt.
Tijdens ontelbare gevechten, zullen ze van kant wisselen naar gelang de zijde
die hen het meeste oplevert. Slaag je erin om de sterkste huurlingen aan jouw
kant te houden? Wie verslaat zn vijanden en verenigt het versnipperende land
van Raverun? Raverun is een relatief eenvoudig kaartspel waarbij spelers hun
huurlingen tegen elkaar inzetten en waarbij ze trachten de sterkste kaarten op
hand te krijgen. Uiteraard beschikken de huurlingen ook over speciale
eigenschappen zodat het niet altijd de sterkste huurling is die aan het langste
eind trekt.
R&R GAMES is een Amerikaanse uitgeverij die héél
wat Europese titels naar Amerika haalt en dus wel oog heeft voor de betere
Eurogame. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat zij Coal Baron
(Eggertspiele, zie deel IV van deze reeks) in hun gamma opnemen. Daarnaast
brengen ze drie eigen titels mee naar Spiel.
Plunder
is een deductive kaartspel waarin iedereen een piratenkapitein speelt die op
zoek is naar een begraven schat (waar hebben we dat nog al eens gehoord?). Je
kan de exacte plaats zoeken door de drie landtekens te combineren, maar
uiteraard dien je jezelf niet echt moe te maken door te graven naar de
schatten, je kan ze toch simpelweg stelen van je tegenstrevers. De speler die
als eerste bij een schat komt, neemt natuurlijk het leeuwendeel mee, kom je
later op de place to be aan ga er steeds minder te rapen vallen. Behoed je
ervoor dat je schatten niet gestolen worden, want ze leveren overwinningspunten
op op het einde van het spel. Vind en steel de meeste schatten om te winnen!
UnNatural
Selection is dan weer een amusant, schertsend
gevechtsspelletje waarin je allerhande kaarten met schepsels in de arena in de
strijd gooit. Eens de schepsels klaar zijn om te vechten kan je ze nog
ondersteunen door het uitspelen van andere kaarten om zo hun mogelijkheden te
vergroten. Eén speler is de jury en beslist welke combinatie van schepsels die
ronde de wedstrijd wint.
In New Haven, dat zich afspeelt in het koloniale New
England, moeten de spelers de rijkdom van het land beheren en een blakende
nederzetting bouwen. Spelers plaatsen tegels strategisch op een
gemeenschappelijk spelbord om hout te hakken, steen te verwerven, graanvelden
te planten en weien te vullen met dikke schapen. Nadien worden deze
grondstoffen gebruikt om gebouwen op te richten op het eigen spelersbord,
waarbij complete rijen en kolommen zorgen voor populatiepunten.Diegene die de grootste en belangrijkste
stad, met de grootste populatie, weet op te bouwen wint het spel!
De Tsjechische vrienden van STRAGOO GAMES leerden we vorig jaar
kennen met Mafia City, een spel dat ons echt wel wist te bekoren. Dit jaar
brengen ze een spel op de markt dat ook geschikt is voor de jongere spelers.
Vooral reactiesnelheid, snelle handen en ogen en een beetje geheugen gaan je
ver brengen in dit spel. In elke beurt van Grabolo
gooit er iemand twee dobbelstenen, dan probeert iedereen gelijktijdig een
schijf te grabbelen waarvan de kleur en waarde overeenkomt met het gegooide
resultaat. Indien die schijf niet op de tafel ligt, probeer je je te herinneren
welke speler die schijf in zn stapel heeft zitten.
Ten slotte brengen we in hal 1 nog een bezoekje aan
het Russische RIGHTGAMES LLC.
Ook zijn brengen een uitbreiding van hun toptitel
(tot nu toe) en drie alleenstaande spellen op de markt.
Het grote supercontinent Pangea is in stukken gebroken en de evolutie
gaat zn eigen weg op de diverse continenten om een eigen gemeenschap van
dieren te vormen. In Evolution: Continents, kan je Evolution
nu spelen op twee verschillende werelddelen, met alle waterdieren die dan nog
eens op een aparte locatie eindigen, nl. de oceaan. Dieren op verschillende
continenten hebben elk hun eigen voedselketen en de ontwikkeling ervan is op afhankelijk
van de locatie. In deze uitbreiding kan je je dieren zich laten aanpassen aan
de omgeving en soms laten migreren tussen twee continenten.
Driehonderd
jaar voor onze jaartelling werd het Middellandse Zeegebied al door dozijnen
mensen bewoond, maar slechts één van die stammen zal uitgroeien tot een grote
civilisatie die strekt van Egypte tot Brittannië. Neem het heft in handen en
bewijs dat jij de enige bent die het echt waard is om de halve wereld onder je
hoede te nemen! In Founders of the Empire breidt elke speler zn
domein uit door gebruik te maken van vier soorten tegels, groen voor
landschappen, blauw voor productiegebouwen, purper voor stadsgebouwen en rood
voor tempels en altaren die overwinningspunten opleveren.
In Kings
Under Mountains nemen de spelers het commando over vier fantasierassen orcs,
dwergen, goblins en reuzen en gebruiken ze deze om mijnen in te palmen en te
ontginnen. In dit kaartspel probeer je punten te scoren door de mijnen te
claimen. Dit doe je door steeds hogere kaarten bij de mijnen te leggen tot de
limiet aangegeven op de mijn is bereikt. Het ras dat bovenop de stapel ligt,
ontgint de mijn en krijgt de mijnkaart. Je probeert uiteraard af te werken met
je eigen ras zodat je de mijn zelf kan claimen.
Af en toe wil je weg uit de drukte, de gonzende stad ontvluchten. Je
doet dan niets liever dan in je tuin springen met een spade in de hand. Je
geniet van het planten, verzorgen en oogsten van gewassen. Maar helaas, je hebt
zo weinig tijd door dat drukke leven dat in de tuin werken er vaak overschiet.
Kitchen Garden laat je toe om je ontspanning toch te beoefenen
zonder vuil onder je nagels te krijgen. Elke speler krijgt bij aanvang van het
spel een opdrachtkaart met een aantal bedden en het soort groenten dat moet
verbouwd worden. Diegene die als eerste zn vier bedjes compleet weet af te
werken, wint dit spel!