IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 63 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In Qin koloniseren de spelers het Chinese hinterland, ontginnen gebieden en breiden hun invloed uit door het plaatsen van tegels en pagodes. De speler die als eerste al z'n pagodes kwijtspeelt, wint het spel.

Een beurt is zeer eenvoudig : je kiest één tegel (van de drie) uit je hand, plaatst het op het speelbord (een grid) en trekt een nieuwe tegel. Elke tegel toont twee landschappen. Als je een gebied maakt dat bestaat uit twee aangrenzende tegels met hetzelfde landschap, ontgin je het. Je kan je gebieden ook uitbreiden, gebieden van andere spelers overnemen en jouw gebieden aan een stad op het speelbord laten grenzen. Al deze zaken laten je toe om pagodes te plaatsen.

Titel : Qin
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-08-2012 om 08:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
15-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 64 dagen
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Saint Malo is een luchtig, maar strategisch dobbelspelletje waarin de spelers hun eigen stad tekenen (!). Ze gaan letterlijk hun gebouwen en muren tekenen met stiften op hun uitwisbare spelersborden. 

In het spel gooien de spelers 5 dobbelstenen om verschillende grondstoffen te bekomen. Bepaalde combinaties van dobbelsteenworpen zorgen dat je bepaalde karakters of gebouwen krijgt, deze leveren extra punten op, geld of speciale acties zoals het aanpassen van je dobbelworp. De spelers tekenen met symbolen de gebouwen op de grid op hun uitwisbare spelersbord. Op bepaalde plaatsen kan je bijvoorbeeld winkels tekenen, om nadien een handelaar in de buurt te plaatsen die je geld oplevert. Een ander belangrijk karakter is de soldaat; spelers moeten zichzelf dan ook beschermen van piratenaanvallen, die hun stad zouden kunnen verwoesten.

ps : Saint Malo krijgt een 2/10 qua moeilijkheidsgraad volgens Alea spiele
pps : Saint Malo werd reeds getoond op de beurs in Nürnberg, maar aangezien men niet het geschikte materiaal vond (stiften, spelersbord) is de release uitgesteld, nu in Essen zou hij dus eindelijk beschikbaar zijn.
ppps : Alea spiele zal ook het spel "Bora Bora" van Stefan Feld voorstellen in prototype. Hier betreft het terug een big-box-game en deze zou in de loop van december op de markt moeten verschijnen.

Titel : Saint Malo
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 9+

15-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
14-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Collapsible D : the final minutes of the Titanic (Sir Chester Cobblepot)
Dit bericht verschijnt tussen het aftellen naar Essen, gewoon om de simpele reden dat dit spel zeker de moeite waard is om te vermelden in de ganse reeks. Ik heb hem nochtans niet in de echte reeks gestopt, aangezien de uitgevers niet in Essen zullen aanwezig zijn, het spel nu al uit is en het hoogstwaarschijnlijk ook niet Essen te koop zal zijn.



Dit spel trok onmiddellijk onze aandacht, omwille van twee redenen. Eén : ik zag een foto van het speelmateriaal en was direct geïntegreerd door het wat en hoe van deze mooie componenten en artwork. Twee : dit spel komt van dezelfde uitgever als Letters from Whitechapel, do I have to say more ??? Het was de bedoeling dat dit spel de pre-orders zou bereiken voor 14 april, want exact 100 jaar geleden gebeurde deze enorme scheepsramp die nog steeds tot de verbeelding spreekt. Jammerlijk genoeg is het onze Italiaanse vrienden niet gelukt, maar niet getreurd nu is het spel beschikbaar en te bestellen via hun website.

Vooraleer het spel hier in de bus stak, had ik me al wat voorbereid door het lezen van enkele reviews en het bekijken van een filmpje dat recent op BGG verscheen. Het waren allen Amerikaanse besprekingen en telkens kwamen twee dezelfde zaken naar boven wat betreft iets negatiever. Laat me daar misschien mee beginnen, dan eindig ik met de positieve noot.

Ten eerste had men een beetje problemen met het feit dat je in dit spel speelt met het leven van de mensen die deze ramp hebben overleefd. Alle personages zijn waarheidsgetrouw en zijn overlevers van de ramp. Typisch Amerikaans misschien nemen er blijkbaar héél wat mensen aanstoot aan dit gegeven en vinden ze dit een afknapper. Persoonlijk kan ik me er wel overzetten en maak de bedenking dat ze dan ook maar geen enkele wargame moeten bovenhalen en dat fantasy flight games meer dan twee derde van z'n gamma uit de winkelrekken mag halen. Ten tweede klagen ze een beetje over het feit dat dit spel eerder een beleving op zich is, dan een spel dat je speelt. De geluksfactor is veelvuldig aanwezig en zorgt ervoor dat dit echt wel een erg licht spelletje is. Je bent afhankelijk van een dobbelsteenrol of je al dan niet pionnetjes kan verzetten, je moet het geluk hebben dat de sloep waarbij je staat dat die snel uitvaart, dan moet je nog het geluk hebben dat je wordt toegelaten op deze sloep aangezien sommigen zijn voorbehouden voor enkel kinderen, enkel vrouwen, enkel eerste-klasse-reizigers, ...

Dit laatste is een tendens die steeds terugkomt en na het lezen van de spelregels sluit ik me daar volmondig bij aan. Ik moet wel zeggen dat deze "zwakte" ook onmiddellijk het erg sterke punt van het spel is. Thematisch is dit ongetwijfeld één van de best uitgewerkte spellen op de markt. De afbeeldingen zijn knap gedaan, de karakters zijn bestaande overlevenden van de ramp, alle bonusfiches die je kan oprapen lijken zo uit de boeken de film zijn weggekaapt, de tijdsduur waarop bepaalde delen van het schip onder water komen te staan, de tijdstippen waarop bepaalde passagiers doorhebben dat er een probleem is, de afstand die personages moeten afleggen naar de sloepen, de uren wanneer de sloepen ter water worden gelaten, de chaos die er ontstond aan de sloepen, het geduw en getrek om mee te mogen, het kapseizen van sloep B (zodat je slechts halve punten scoort, tenzij je een reddingsvest hebt), de titel van het spel als zijnde de laatste sloep die te water werd gelaten vooraleer de mastodont van een schip naar de bodem van de oceaan zonk, ...

U merkt het al dat het thema er werkelijk afdruipt en dit mag ook wel eens in de picture staan. Jammerlijk genoeg is men er inderdaad zo ver in gegaan dat dit ten koste ging van het spelen op zich. Je zal gefrustreerd achter blijven en hebt totaal niets in handen om dit spel te kunnen winnen, vandaar ook de logische opmerking dat dit meer een ervaring is dan een spel. Maar wel een ervaring die slechts een halfuurtje duurt, dus weggegooide tijd is het zeker niet. Ik kan iedereen aanraden om het ervaringsmoment eens te beleven, maar vertrek met het idee dat u geen spel gaat spelen, maar dat u het gevoel gaat herbeleven die er heerste ten tijde van de ramp. Overleven is het enige dat telt ... en zelfs dat heeft u hier niet in de hand.



Titel : Collapsible D : the final minutes of the Titanic
Auteur : Gianluca Santopietro
Uitgeverij : Sir Chester Cobblepot
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

14-08-2012 om 16:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 65 dagen


Karnag is een spel van de Belgische uitgeverij Sit down die ons vorig jaar Wiraqocha bracht. De bedoeling van dit spel is het verzamelen van magische punten (MP) door te voorkomen dat kwaadaardige monsters de mensenwereld zouden bereiken. Deze monsters komen uit de onderwaterstad Ker-Ys.

Het spel bestaat uit een aantal ronden (afh. aantal spelers), die opgebouwd zijn uit volgende fasen :
• De monsters bewegen, ze vertrekken vanuit het midden van het speelbord naar de rand toe. Nieuwe monsters (1-3 afh. dobbelsteenrol) komen op het bord en beginnen ook aan hun beweging.

• Klaarmaken van de actietegels. De zes actietegels worden geschud en in een rij uitgelegd. Elke tegel toont een actie die opgesplitst is in een grote en kleinere actie. Het aantal plaatsen op een tegel hangt af van het aantal spelers.

• Kiezen van de acties. Elke druïde voert vijf acties uit per ronde. De spelers kom om beurten aan de beurt (omgekeerde volgorde scorespoor) en zetten hun actiefiches op de vrije actievelden. Mogelijke acties : druïde bewegen (rond het bord), een magische steen plaatsen, monsters vangen, stijgen op het kennisspoor, magische actie voorbereiden, een magische steen verplaatsen, krachtkaarten verwerven en een monster beïnvloeden en hierdoor bewegen.

• De acties worden uitgevoerd van links naar rechts, beginnend met de grote en nadien de kleine acties. Spelers mogen echter geen twee acties na elkaar uitvoeren, deze actie wordt dan overgeslagen en op het einde uitgevoerd. Nadat een actie is uitgevoerd, moet de druïde naar de vergadering worden geplaatst. Ze kunnen van hieruit terug op pad of blijven staan om invloed te hebben en MP te scoren op het einde van de ronde.

• Activeren van magische stenen. Alle stenen die op een rij staan vormen menhirs en scoren punten. Bovendien hebben de menhirs nog een speciale eigenschap in huis voor het einde van het spel.

• Druïdenvergadering : op het einde van een ronde wordt de invloed van elke druïde berekend. Spelers krijgen MP voor het aantal druïden in de vergadering. Bovendien krijgt de meerderheid extra stappen op het kennisspoor.

Het spel eindigt na 5 of 6 ronden (afh. aantal spelers). De spelers krijgen nog MP voor magische stenen op het bord en krachtkaarten op handen. Tenslotte worden menhirs nog omgezet in MP en scoren de spelers voor hun gevangen monsters. Diegenen met de meeste MP is de winnaar.



Titel : Karnag
Auteur : Pascal Cadot
Uitgeverij : Sit down!
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

14-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
13-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2012/4
De nieuwste Spielbox viel vandaag bij ons in de bus. In dit nummer vind je volgende zaken terug :
Spelbesprekingen :
- Eclipse
- Grimoria
- Lakota
- Farmerama
- Sewer pirats
- Casus belli
- Freitag
- Québec
- Vintage
- Warriors & traders
- Flash point fire rescue
- Nefarious
Daarnaast een portret van Wolfgang Kramer en kritiek op z'n eigen spellen
Extra aandacht ook voor de vernieuwde editie van het superspel GOA.
Ook de uitbreidingen K2 broad peak en Kaispeicher van het Koopmanshuis worden bovengehaald.
Als extraatje krijg je een nieuw kaartje voor 7 wonders, nl. Louis (Armstrong), deze nieuwe leiderkaart geeft je 7 punten op het einde van het spel minus het aantal overwinningsfiches die je behaalde militair.
Er wordt ook een kijkje genomen op andere spellen zoals Saxum (ouder spel), Companeros, Sun Tzu, Bullenparty en Tumblin dice.
In de kindersectie krijg je een overzichtje van Streifen toni, Kleine regenbogenraupe, Kokoriko, Zebra-schwein en Flossen hoch!
Tenslotte is er ook nog een artikeltje over print-and-play spellen.

13-08-2012 om 12:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 66 dagen


Venetië, vijjf eeuwen geleden - om de glorie van Venetië te vieren, geeft de Doge (de hoogste autoriteit van de republiek), het order om een nieuw staatsschip te bouwen.

In The Doge Ship, spelen de spelers de rol van bekwame scheepsbouwers van Venetië die werden aangeduid door de Doge om deel te nemen aan de constructie van het nieuwe schip. Elke speler moet stukken van het schip bouwen om overwinningspunten te behalen, maar ook gondels om geld te krijgen en barrières om de scheepswerf en de stad te beschermen. De opdracht is niet eenvoudig : aan het begin van elke ronde kunnen de kosten van de acties wijzigen, maar ook de vraag van de Doge. Wanneer de constructie van het schip is afgerond, zal er slechts één winnaar zijn en die wint de gunst van de Doge.

In dit spel moeten de spelers in hun vijf acties per ronde strijden met de andere spelers. Spelers kunnen werken aan het Doge-schip om punten te krijgen, gondels bouwen voor geld of barrières plaatsen om Venetië en de scheepswerf te beschermen tegen springtij. Je geld goed beheren is essentieel, want grondstoffen zullen voldoende kosten.



Titel : The doge ship
Auteurs : Marco Canetti & Stefania Niccolini
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

13-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
12-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 67 dagen


In de jaren '70 hebben de regeringen over de ganse wereld de vraag naar energie ingewilligd door het bouwen van vervuilende energiecentrales. Jaar na jaar is de vervuiling toegenomen en niemand deed er iets aan om het te laten afnemen. Nu is de impact op ons milieu zo groot geworden dat we beginnen te realiseren dat we onze energienoden gaan moeten verzorgen door alternatieve, groene, propere energie. Bedrijven met de nodige expertise in groene energie worden om hulp gevraagd om de nodige energie te produceren, zonder hierbij het milieu te beschadigen. Regionale regeringen willen investeren in deze projecten. 

Indien de vervuiling niet ophoudt, is het game over voor ons allen!

In het spel CO₂, is elke speler de CEO van een energiebedrijf die tegemoet komt aan de vraag van de lokale regering voor nieuwe, groene centrales. Het doel is de vervuiling te minderen, terwijl je tegemoet komt aan de stijgende vraag naar energie - en natuurlijk moet jij hier je voordeel uithalen. Je zal voldoende expertise, geld en grondstoffen nodig hebben om je centrales te bouwen. Energieconventies zullen de wereldwijde bewustwording van het probleem vergroten en je deelt een beetje van je expertise, maar leert enorm veel van anderen.

In CO₂, start elke regio met een aantal Carbon Emissions Permits (CEPs) ter beschikking. Deze CEP' worden toegekend door de VN en ze moeten gespendeerd worden wanneer de regio een centrale neerplant voor een project of om een fossiele brandstoffencentrale te bouwen. CEP's kunnen gekocht en verkocht worden op de markt, en de prijzen zullen fluctueren tijdens het spel. Je zal proberen om de controle over de CEP's te krijgen.

Geld, CEP's, groene energiecentrale die je hebt gebouwd, doelen van de VN die je hebt bereikt, verwezenlijkte doelen van het bedrijf en expertise die je verworven hebt zullen je overwinningspunten geven, die staan voor de reputatie van je bedrijf. De speler met de beste reputatie wint het spel ... en bijkomstig red je ook de planeet natuurlijk.



Titel : CO²
Auteur : Vital Lacerda
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

12-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
11-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 68 dagen


In Tokaido, is elke speler een reiziger die reist langs de oostelijke zeeweg, één van de mooiste wegen van Japan. Terwijl je reist, zal je interessante mensen ontmoeten, lekkere maaltijden nuttigen, prachtige voorwerpen verzamelen, fantastische panorama's zien en tempels en plaatsen bezoeken. Maar wie op het einde van de dag, wanneer iedereen is aangekomen, de reiziger blijkt te zijn die het meeste interessante zaken heeft ontmoet of tegengekomen is, win je het spel.

Tokaido is een strategisch spel dat er door z'n zen-achtig uiterlijk erg vredig uitziet en erg makkelijk te leren is.




Titel : Tokaido
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Funforge
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

11-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
10-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 69 dagen


De derde en laatste release van CGE is Goblins inc.
In dit spel probeer je grootse, onstopbare robots te bouwen voor de dag des oordeels. En dit bedrijf is op zoek naar een nieuwe CEO. Heb jij in je mars wat zo'n bedrijf nodig heeft?

Bouw samen met je op-macht-beluste vrienden-goblins de ultieme gevechtsrobot. Meerdere teams zullen echter strijden voor de titel en hou er dan nog rekening mee dat slechts één goblin kan winnen, want wat heb je nu aan een teamoverwinning?

Het spel verloopt over drie ronden waarin je telkens met een andere partner probeert om de beste gevechtsrobot samen te stellen, maar de tegenspelers weten niet wat je geheime opdracht is om de baas te imponeren. Tijdens de vier fasen van een ronde ga je ontwerpen, bouwen en je robot klaar maken om de andere teams te vernietigen om zo een stap dichter te komen bij de CEO-zetel van Goblins inc.



Titel : Goblins inc.
Auteur : Filip Neduk
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

10-08-2012 om 06:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
09-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 70 dagen


Tzolkin : the mayan calendar presenteert een nieuw spelmechanisme en zal daardoor zonder enige twijfel de aandacht trekken op Spiel. Laat ons zeggen dat onderstaande foto in ieder geval al zeer intrigerend is. (CGE heeft overigens nog geen definitieve artwork voor hun spellen op het wereldwijde web gepubliceerd, vandaar nog geen box fronts). Dit nieuwe mechanisme noemen onze Tsjechische vrienden "dynamische workerplacement". De spelers vertegenwoordigen verschillende Maya-stammen en plaatsen hun werkers op grote tandwielen die aan elkaar verbonden zijn. Als deze tandwielen gaan draaien, zullen de werkers op verschillende actieplaatsen terecht komen.

In een beurt kan een speler ofwel één of meer werkers plaatsen op de laagst mogelijke plaats van de tandwielen of één of meer werkers terugnemen. Wanneer je een werker plaatst moet je met mais betalen. (mais is het geld in het spel) Wanneer je een werker terugtrekt, dan voer je de actie uit die gelinkt is aan de positie van de werker. Acties die "later" vallen op het tandwiel zijn zondermeer waardevoller, dus het is aan jou om te beslissen wanneer je een werker terugtrekt. Je kan je beurt echter niet laten passeren, je moet een actie uitvoeren en als al je werkers op de tandwielen staan, dan moet je er één terugtrekken.

Het spel eindigt na een volledige draai van het grootste tandwiel. Er zijn vele wegen naar de overwinning. Bijvoorbeeld door de goden te plezieren door kristallen schedels in diepe grotten te plaatsen of door het bouwen van vele tempels, maar dit zijn slechts twee mogelijkheden ...

Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd naar dit spel ! (zowel qua uitzicht als speelervaring)



Titel : Tzolkin : the mayan calendar
Auteur : Simone Luciani & Daniele Tascini
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

09-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
08-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 71 dagen


Czech Board Games staat garant voor vuurwerk in Essen. Ook dit jaar zal het niet anders zijn. De eerste nieuwigheid die ze meebrengen is een uitbreiding voor het populaire spel "Dungeon Lords". Dungeon Lords: Festival Season is een grote uitbreiding die heel wat materiaal bevat.

Het spel verloopt nog steeds over twee jaren, maar elk jaar bestaat nu uit vijf ronden in plaats van vier : winter, lente, zomer, herfst en het festivalseizoen. Je krijgt dus meer tijd om je kerker te bouwen, maar ook meer tijd voor de avonturiers om een grotere tegenstand te vormen. Er zij  nieuwe monsters, kamers en valkuilen om je kerker klaar te maken voor het gevecht. Maar ook smerige toverspreuken voor de avonturiers en een bard die hen overtuigt tot heroïsche daden, daarnaast verschijnen er nu elke jaar twee paladins die dus twee stoute spelers treffen.

Probeer je andere spelers kwaadaardig te maken of jezelf goedaardig? Misschien toch eens een investering maken in plaats van het traditionele goud opgraven? En wat te doen met het herstellen van overwonnen tunnels en verwoeste kamers in plaats van nieuwe te bouwen? Er zijn wederom slecht acht acties beschikbaar, maar elk seizoen wordt er één vervangen door een alternatief dat je nieuwe en interessante opties biedt.

En bovendien is het tegenwoordig een trend in Dungeon lords om je persoonlijke huisdier te hebben !



Titel : Dungeon lords festival season
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

08-08-2012 om 09:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
07-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 72 dagen


"The convoy" is een asymmetrisch tweepersoons-kaartspel dat zich afspeelt in de wereld van Neuroshima (misschien kent u deze van Neuroshima hex). Een speler leidt een konvooi van sterke robots en z'n doel bestaat erin om tot in New York te marcheren en dit in assen te leggen. De speler heeft een deck van 35 kaarten, waaronder robots, modules om robots te versterken en speciale kaarten (vooral omtrent beweging). Hij speelt deze kaarten aan de stadskaarten terwijl hij oprukt naar New York. Hij probeert de menselijke nederzettingen te vewoesten en zich op te maken voor de definitieve strijd in NY.

De andere speler speelt met de menselijke troepen en probeert het konvooi tegen te houden en uiteindelijk te stoppen. Ook hij krijgt een deck van 35 kaarten, waaronder soldaten, gebouwen en heel wat speciale kaarten (ook beweging en verzorging). De menselijke speler zal minder strijden winnen, maar probeert het konvooi voldoende op te houden en hem warm te onthalen als hij NY toch haalt.

The convoy is een thematisch en dynamisch kaartspel, die bestaat uit een dosis kaarten combineren, bluffen en voorspellen welke kaarten je tegenstrever zal spelen of op z'n hand heeft. 



Persoonlijke toevoeging : na het lezen van de spelregels, het bekijken van een videoreview en deze korte aankondiging is er een sterke gelijkenis op te tekenen met Revolver (WGG). Blijkbaar (volgens Tom Vasel) zou je in dit spel wel meer in de hand hebben en minder afhankelijk zijn van de kaarten die je trekt in je beurt, maar hierover kan ik persoonlijk nog niet veel kwijt.

Titel : The convoy
Auteur : Ignacy Trzewiczek 
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

07-08-2012 om 18:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitkijken naar ... Spiel 2012
Binnen 72 (!) dagen opent Europa's grootste spellenbeurs weeral z'n deuren. Net zoals ik vorig jaar beschreef in een artikel op mijn spellenderwijs-blog wordt het dan ook de hoogste tijd om ons stilaan voor te bereiden op dit evenement, een jaarlijks wederkerend fenomeen eigenlijk. De volgende 72 dagen zullen er hier op de blog dan ook aankondigingen verschijnen van spellen die op Spiel het levenslicht zullen zien.

Sommige spellen zullen misschien iets vroeger op de markt verschijnen, anderen halen het misschien niet of zijn al uitverkocht vooraleer de beurs goed en wel bezig is. Het is zeker niet mijn bedoeling om volledigheid na te streven, want dan moet ik dagelijks 10 berichten posten denk ik. De spellen die hier aan de beurt komen, zijn spellen die mij persoonlijk interesseren, die ik de moeite waard vind en die hoogstwaarschijnlijk in oktober of in de loop van het speeljaar aan onze collectie zullen worden toegevoegd.

Hopelijk zijn jullie trouw op post en mag ik u hier dagdagelijks verwachten. Verwacht nog geen reviews of uitgebreide spelbesprekingen, deze komen eraan als we de spellen in ons bezit hebben (november-december). Bedoeling nu is het geven van een fotootje en een korte samenvatting van het spel.

Veel leesplezier !!!

07-08-2012 om 18:31 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
06-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyclades : Hécate & The manticore (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben al héél wat plezier beleefd aan het fantastisch leuke spel Cyclades (Matagot), daarom schaften we een tijdje geleden de uitbreiding Hades aan. Nu voegen we ook nog enkele resterende goodies aan het spel toe, kwestie van volledigheid.

Er zijn twee mini-uitbreidingen verschenen in de vorm van gratis goodies. De ene kon je vorig jaar in Essen oppikken met de uitbreiding, de andere zat in het Franse spellenmagazine "Plato". Matagot was zo vriendelijk om ons deze goodies te bezorgen, waarvoor onze dank.

De Hécate-uitbreiding brengt een nieuwe Godin in het spel waarop je kan gaan bieden. Ze levert je onmiddellijk een priesteres op en daarnaast mag je voor 2 geldstukken twee zuilen op het speelbord plaatsen. Je mag deze op twee eilanden zetten (van jezelf of tegenstrever). Deze eilanden zijn vanaf nu ondergronds verbonden en kunnen elkaar dan ook aanvallen zonder het gebruik van bootjes. Als Hécate terug in het spel komt, kan er tegen betaling weer geschoven worden met de zuilen. Nog een leuk extraatje dat je bij deze Hécate-kit krijgt, zijn zes stoffen zakjes waarin je de manschappen van de verschillende spelers kan stoppen. (erg mooi)

De Manticore is dan weer een zéér kleine aanvulling voor het spel. Het gaat om een extra creaturenkaart. De manticore doodt de held van een tegenstander.

Titel : Cyclades - Hécate (& Manticore)
Auteurs :  Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

06-08-2012 om 09:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Milestones
Klik op de afbeelding om de link te volgen Milestones :

+ artwork is idem Agricola, Le Havre, ... dus als je fan bent, zal dit je alvast aanspreken
+ erg eenvoudig in gameplay
+ puntensprokkelspelletje (voor de fans)
+ kwaliteit van het hout
+ het speelt zeer snel, eens je vertrokken bent, gaat het goed vooruit
+ de scores lagen bij ons eerste potje zéér dicht bij elkaar (slechts één punt verschil tussen winnaar en tweede)

- aanvankelijk wel wat regeltjes (bij het bouwen) om alles direct goed door te hebben
- puntensprokkelspelletje (voor de niet-fans)
- het is wel redelijk beperkt tot grondstoffen verzamelen, inruilen om te bouwen, punten scoren
- bovenstaande minpunt : er zijn natuurlijk veel van dit soort spellen, dertien in een dozijn, maar dan is dit spel niet het beste uit de reeks vrees ik
- persoonlijke speelbordjes lijkt een trend, maar zorg dan op z'n minst voor een stevig kartonnen bordje (ook bij Ora & Labora ergerde ik me hier al aan)

05-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Riff Raff
Klik op de afbeelding om de link te volgen Riff Raff :

+ erg mooi materiaal, het ziet er zeer uitnodigend uit
+ de houten speelstukken zijn bijzonder licht (toch ietsje makkelijker om te stapelen)
+ zeer snel tussendoortje
+ er mag al eens gelachen worden en dat gaat bij dit spel toch wel eens voorvallen

- het schip is echt wel onvoorspelbaar, balanceren is een kunst op deze schuit
- de spelregel waarbij je speelstukken moet proberen opvangen zorgt ook voor een foutje in het spel, wat te doen bij : speelstuk plaatsen op onmogelijke plaats, opvangen en je bent ervan af?
- door bovenstaande fout was het spel eigenlijk gewoon niet echt leuk, kan ook aan onze onkunde gelegen hebben natuurlijk

04-08-2012 om 09:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riff Raff (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoch verlag staat bekend voor z'n kwalitatieve kinderspellen, maar daarnaast hebben ze ook al een aardige lijn aan behendigheidsspellen zoals Villa Paletti, Hamsterrolle, Bamboleo en nu dus het fantastisch uitgevoerde "Riff Raff".

Het spelconcept van Riff Raff komt overeen met elk behendigheidsspel waarbij spelers zo snel mogelijk hun speelfiguren proberen weg te spelen op een labiel speelbord. Maar wat een speelbord krijgen we nu van Zoch ... een heuse piratenschuit die op de woeste baren van de onrustige oceaan kolkt. De spelers krijgen in het begin van het spel 8 houten speelstukken en 10 kaarten (waarden 1-10).

In een beurt leggen de spelers allen blind een kaart op tafel, dekken tegelijk open en plaatsen om beurten een speelstuk op het schip. De speler met de hoogste waarde is de nieuwe kapitein en mag beginnen. Daarna komen de andere spelers in volgorde (volgens uitgespeelde kaart) aan de beurt. Je dient je speelstuk overigens te plaatsen in de regio die overeenkomt met de waarde van je kaart. Hoe hoger je kaart, hoe hoger je een plaatsje op het schip zal moeten zoeken.

Indien er al een speelstuk aanwezig is in deze regio kan je een gokje wagen en mag je op voorhand beslissen om eventueel zelfs 2 speelstukken te plaatsen in deze regio. Je mag aanwezige speelstukken enkel opzij duwen met je eigen speelstuk. Maar pas op dat er geen speelstukken naar beneden donderen, want dan komen deze bij je persoonlijke voorraad en moet je nog meer stukken proberen weg te spelen. Je hebt nog één levenslijn, je mag namelijk neervallende stukken proberen te pakken. Lukt je dat, dan gaan deze speelstukken definitief uit het spel.

De speler die als eerste al z'n stukken op het bord krijgt, wint het spel. Lukt niemand hierin, wint de speler met het minste speelstukken na het uitspelen van de 10de kaart.

Titel : Riff raff
Auteur : Christoph Cantzler
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bungee (Amigo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb reeds gezegd dat een mens rare spellen bovenhaalt in de vakantie. Aangezien ons topic "kaartje leggen" was stilgevallen bij één luttel spelletje, is het nu dan ook tijd voor een tweede bespreking. Het spel bungee van Amigospiele is een zeer eenvoudig kaartspelletje waarbij spelers over zes ronden om ter minste strafpunten proberen te verzamelen.

De spelers trachten hun handkaarten zo snel mogelijk weg te spelen en "Bungee" te roepen. Concreet bestaat het spel uit 56 speelkaarten, waarvan 5 keer de waarden 1-9, 8 x de waarde 10 en 3 bungeekaarten. Elke ronde krijgt een speler vijf handkaarten. Er wordt ook één kaart omgedraaid  van de trekstapel. Deze kaart toont het geluksgetal. Elke kaart met dezelfde waarde telt voor nul strafpunten.

In een beurt speel je één (of meerdere dezelfde) kaart(en) op de aflegstapel en trek je één kaart bij. Deze kaart neem je van de trekstapel. Je mag er ook voor opteren om eerst een kaart van de aflegstapel te nemen en daarna één (of meerdere dezelfde) kaart(en) te spelen. Speelt iemand één (of meerdere) zes(sen) moet(en) de volgende speler(s) een beurt overslaan. Heb je aan het begin van je beurt kaarten in je hand met een waarde minder of gelijk aan vijf, dan mag je "bungee" roepen. De andere spelers hebben nu allen nog één beurt om kaart(en) weg te spelen en eventueel ook een bungee te halen.

Nadien worden de punten van de "bungee"-spelers vergeleken. Diegene met de laagste waarde wint de ronde en krijgt 0 strafpunten. De bungeekaarten en gelukskaarten tellen voor 0. Alle andere spelers krijgen strafpunten. Een bungeekaart telt nu voor 10 punten.

De speler die na zes rondjes het minste strafpunten weet te verzamelen, wint het spel.

Titel : Bungee
Auteur : Haim Shafir
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-08-2012 om 10:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:"Kaartje leggen"
>> Reageer (0)
01-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wijziging mailadres
Zoals u misschien via de media heeft vernomen, is binnen een dik jaar ons hotmailadres niet meer bereikbaar.
Wij laten het alvast niet aan ons hart komen en schakelden alvast over op het nieuwe outlookadres.
U kan ons vanaf nu dan ook op speleninlille@outlook.com bereiken. Ook berichten op het oude adres komen nog aan,
maar u kan het adres misschien al wijzigen in uw contacten.

01-08-2012 om 14:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milestones (Pegasus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In "Milestones" proberen de spelers zo veel mogelijk punten te scoren door het bouwen van wegen, het plaatsen van mijlstenen, huizen op te richten en marktplaatsen aan te leggen. Hiervoor moeten ze materialen, geld en graan verzamelen. De speler die het beste optimaliseert in z'n eigen keten van grondstoffenopbrengst, ruilhandel en kolonisatie zal het laken naar zich toe trekken.

Elke speler krijgt een speelbord waarop z'n keten is afgebeeld. Er zijn acht werkersplaatsen waar je grondstoffen kan gaan verzamelen en 4 gebouwen die je allerhande andere acties toelaten. In een beurt gaat een speler in wijzerzin op z'n speelbord met z'n figuur rondlopen en moet hij tot 2 keer stoppen. Indien hij het kasteel wil passeren, moet hij daar stoppen. Afhankelijk van de plaatsen waar je figuur halt houdt, voer je de bijpassende acties uit.

1) De werkersplaatsen : op deze plaatsen verzamel je grondstoffen (afhankelijk van de werkers die je op dat ogenblik hebt liggen). Je krijgt de grondstof die staat afgebeeld op de werker waar je stopt en één extra goed per werker die je passeert met hetzelfde goed.
2) Het ruilhuis : hier krijg je één munt van de voorraad als je werkers in aflopende volgorde op je speelbord liggen (alle werkers hebben een nummer). Nadien mag je één of meerdere van volgende acties uitvoeren :
- inhuren van werkers : betaal twee geld en kies één werkerstegel uit de vitrine, leg deze op de werkersplaatsen op je speelbord. Je mag andere werkers geheel of gedeeltelijk afdekken
- koop grondstoffen : betaal twee geld voor elke grondstof die je wenst te kopen
- verkoop grondstoffen : ontvang twee geld voor elke grondstof die je wenst te verkopen
3) De werkersbond : indien je hier terechtkomt, mag je zoveel bouwacties ondernemen als je kan en wil uitvoeren. Voor elke bouwactie geef je de gevraagde grondstoffen af. Je kan kiezen uit volgende bouwacties :
- een straat bouwen : kost 1 steen en 1 zand : plaats 2 straatstukken met daartussen een mijlsteen. Je bouwt steeds verder aan eerder gelegde straten of een marktplaats aan. Je scoort de punten die staan afgebeeld op de plaats van de mijlsteen.
- een huis bouwen : kost 1 steen en 1 hout : een huis wordt geplaatst op een vrije driehoek op het speelbord met minstens één straat aan de zijden. Je scoort de punten van de onbezette mijlstenen rondom de driehoek.
- een marktplaats bouwen : kost 1 hout en 1 zand : zet de marktplaats op een vrije plaats tussen twee straten of aan het eind ervan. Je scoort de punten van de afgedekte mijlsteen.
(hier en daar kan je een bonustegel oppikken door te bouwen op een vrije mijlsteen plaats die grenst aan de bonustegels die reeds op het bord liggen. Plaats de bonustegel op één van je overéénkomstige werkers. Je scoort onmiddellijk één punt en elke keer als de werker grondstoffen oplevert, krijg je ook één punt. Op het einde van het spel krijg je ook punten voor de meerderheid aan een type werkers en telt de bonusfiche als een extra werker.)
4) De molen : je mag elke vrije marktplaats voorzien van graan. Je moet twee graanblokjes terug aan de voorraad geven per graanzakje. Je scoort 2 punten van onbezette mijlsteenplaatsen die grenzen aan de marktplaats en één geld van de voorraad.
5) Het kasteel : je moet hier stoppen en twee zaken controleren. Indien je meer dan drie grondstoffen in voorraad hebt, moet je het te veel afleggen. Bovendien moet je ook één werker afdekken, zodat deze uit het spel is. (indien je nog maar twee werkers hebt liggen, dien je dit niet te doen).

Het spel eindigt als één van de spelers het doelveld op de scoretrack haalt dat aangeeft dat het spel eindigt (afh. aantal spelers). De andere spelers krijgen nog één beurt. Ook wanneer alle werkers zijn verkocht, eindigt het spel. Op het einde van het spel worden de werkers van de verschillende types nog vergeleken. De speler die de meerderheid heeft van een soort, krijgt hiervoor 5 punten, bij gelijke stand scoren al deze spelers 2 punten. De speler met de meest punten, wint het spel.

Titel : Milestones
Auteurs : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Pegasus
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

31-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs