
Karnag is een spel van de Belgische uitgeverij Sit down die ons vorig jaar Wiraqocha bracht. De bedoeling van dit spel is het verzamelen van magische punten (MP) door te voorkomen dat kwaadaardige monsters de mensenwereld zouden bereiken. Deze monsters komen uit de onderwaterstad Ker-Ys.
Het spel bestaat uit een aantal ronden (afh. aantal spelers), die opgebouwd zijn uit volgende fasen : De monsters bewegen, ze vertrekken vanuit het midden van het speelbord naar de rand toe. Nieuwe monsters (1-3 afh. dobbelsteenrol) komen op het bord en beginnen ook aan hun beweging.
Klaarmaken van de actietegels. De zes actietegels worden geschud en in een rij uitgelegd. Elke tegel toont een actie die opgesplitst is in een grote en kleinere actie. Het aantal plaatsen op een tegel hangt af van het aantal spelers.
Kiezen van de acties. Elke druïde voert vijf acties uit per ronde. De spelers kom om beurten aan de beurt (omgekeerde volgorde scorespoor) en zetten hun actiefiches op de vrije actievelden. Mogelijke acties : druïde bewegen (rond het bord), een magische steen plaatsen, monsters vangen, stijgen op het kennisspoor, magische actie voorbereiden, een magische steen verplaatsen, krachtkaarten verwerven en een monster beïnvloeden en hierdoor bewegen.
De acties worden uitgevoerd van links naar rechts, beginnend met de grote en nadien de kleine acties. Spelers mogen echter geen twee acties na elkaar uitvoeren, deze actie wordt dan overgeslagen en op het einde uitgevoerd. Nadat een actie is uitgevoerd, moet de druïde naar de vergadering worden geplaatst. Ze kunnen van hieruit terug op pad of blijven staan om invloed te hebben en MP te scoren op het einde van de ronde.
Activeren van magische stenen. Alle stenen die op een rij staan vormen menhirs en scoren punten. Bovendien hebben de menhirs nog een speciale eigenschap in huis voor het einde van het spel.
Druïdenvergadering : op het einde van een ronde wordt de invloed van elke druïde berekend. Spelers krijgen MP voor het aantal druïden in de vergadering. Bovendien krijgt de meerderheid extra stappen op het kennisspoor.
Het spel eindigt na 5 of 6 ronden (afh. aantal spelers). De spelers krijgen nog MP voor magische stenen op het bord en krachtkaarten op handen. Tenslotte worden menhirs nog omgezet in MP en scoren de spelers voor hun gevangen monsters. Diegenen met de meeste MP is de winnaar.

Titel : Karnag Auteur : Pascal Cadot Uitgeverij : Sit down! Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
|