IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
14-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 65 dagen


Karnag is een spel van de Belgische uitgeverij Sit down die ons vorig jaar Wiraqocha bracht. De bedoeling van dit spel is het verzamelen van magische punten (MP) door te voorkomen dat kwaadaardige monsters de mensenwereld zouden bereiken. Deze monsters komen uit de onderwaterstad Ker-Ys.

Het spel bestaat uit een aantal ronden (afh. aantal spelers), die opgebouwd zijn uit volgende fasen :
• De monsters bewegen, ze vertrekken vanuit het midden van het speelbord naar de rand toe. Nieuwe monsters (1-3 afh. dobbelsteenrol) komen op het bord en beginnen ook aan hun beweging.

• Klaarmaken van de actietegels. De zes actietegels worden geschud en in een rij uitgelegd. Elke tegel toont een actie die opgesplitst is in een grote en kleinere actie. Het aantal plaatsen op een tegel hangt af van het aantal spelers.

• Kiezen van de acties. Elke druïde voert vijf acties uit per ronde. De spelers kom om beurten aan de beurt (omgekeerde volgorde scorespoor) en zetten hun actiefiches op de vrije actievelden. Mogelijke acties : druïde bewegen (rond het bord), een magische steen plaatsen, monsters vangen, stijgen op het kennisspoor, magische actie voorbereiden, een magische steen verplaatsen, krachtkaarten verwerven en een monster beïnvloeden en hierdoor bewegen.

• De acties worden uitgevoerd van links naar rechts, beginnend met de grote en nadien de kleine acties. Spelers mogen echter geen twee acties na elkaar uitvoeren, deze actie wordt dan overgeslagen en op het einde uitgevoerd. Nadat een actie is uitgevoerd, moet de druïde naar de vergadering worden geplaatst. Ze kunnen van hieruit terug op pad of blijven staan om invloed te hebben en MP te scoren op het einde van de ronde.

• Activeren van magische stenen. Alle stenen die op een rij staan vormen menhirs en scoren punten. Bovendien hebben de menhirs nog een speciale eigenschap in huis voor het einde van het spel.

• Druïdenvergadering : op het einde van een ronde wordt de invloed van elke druïde berekend. Spelers krijgen MP voor het aantal druïden in de vergadering. Bovendien krijgt de meerderheid extra stappen op het kennisspoor.

Het spel eindigt na 5 of 6 ronden (afh. aantal spelers). De spelers krijgen nog MP voor magische stenen op het bord en krachtkaarten op handen. Tenslotte worden menhirs nog omgezet in MP en scoren de spelers voor hun gevangen monsters. Diegenen met de meeste MP is de winnaar.



Titel : Karnag
Auteur : Pascal Cadot
Uitgeverij : Sit down!
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

14-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
13-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2012/4
De nieuwste Spielbox viel vandaag bij ons in de bus. In dit nummer vind je volgende zaken terug :
Spelbesprekingen :
- Eclipse
- Grimoria
- Lakota
- Farmerama
- Sewer pirats
- Casus belli
- Freitag
- Québec
- Vintage
- Warriors & traders
- Flash point fire rescue
- Nefarious
Daarnaast een portret van Wolfgang Kramer en kritiek op z'n eigen spellen
Extra aandacht ook voor de vernieuwde editie van het superspel GOA.
Ook de uitbreidingen K2 broad peak en Kaispeicher van het Koopmanshuis worden bovengehaald.
Als extraatje krijg je een nieuw kaartje voor 7 wonders, nl. Louis (Armstrong), deze nieuwe leiderkaart geeft je 7 punten op het einde van het spel minus het aantal overwinningsfiches die je behaalde militair.
Er wordt ook een kijkje genomen op andere spellen zoals Saxum (ouder spel), Companeros, Sun Tzu, Bullenparty en Tumblin dice.
In de kindersectie krijg je een overzichtje van Streifen toni, Kleine regenbogenraupe, Kokoriko, Zebra-schwein en Flossen hoch!
Tenslotte is er ook nog een artikeltje over print-and-play spellen.

13-08-2012 om 12:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 66 dagen


Venetië, vijjf eeuwen geleden - om de glorie van Venetië te vieren, geeft de Doge (de hoogste autoriteit van de republiek), het order om een nieuw staatsschip te bouwen.

In The Doge Ship, spelen de spelers de rol van bekwame scheepsbouwers van Venetië die werden aangeduid door de Doge om deel te nemen aan de constructie van het nieuwe schip. Elke speler moet stukken van het schip bouwen om overwinningspunten te behalen, maar ook gondels om geld te krijgen en barrières om de scheepswerf en de stad te beschermen. De opdracht is niet eenvoudig : aan het begin van elke ronde kunnen de kosten van de acties wijzigen, maar ook de vraag van de Doge. Wanneer de constructie van het schip is afgerond, zal er slechts één winnaar zijn en die wint de gunst van de Doge.

In dit spel moeten de spelers in hun vijf acties per ronde strijden met de andere spelers. Spelers kunnen werken aan het Doge-schip om punten te krijgen, gondels bouwen voor geld of barrières plaatsen om Venetië en de scheepswerf te beschermen tegen springtij. Je geld goed beheren is essentieel, want grondstoffen zullen voldoende kosten.



Titel : The doge ship
Auteurs : Marco Canetti & Stefania Niccolini
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

13-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
12-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 67 dagen


In de jaren '70 hebben de regeringen over de ganse wereld de vraag naar energie ingewilligd door het bouwen van vervuilende energiecentrales. Jaar na jaar is de vervuiling toegenomen en niemand deed er iets aan om het te laten afnemen. Nu is de impact op ons milieu zo groot geworden dat we beginnen te realiseren dat we onze energienoden gaan moeten verzorgen door alternatieve, groene, propere energie. Bedrijven met de nodige expertise in groene energie worden om hulp gevraagd om de nodige energie te produceren, zonder hierbij het milieu te beschadigen. Regionale regeringen willen investeren in deze projecten. 

Indien de vervuiling niet ophoudt, is het game over voor ons allen!

In het spel CO₂, is elke speler de CEO van een energiebedrijf die tegemoet komt aan de vraag van de lokale regering voor nieuwe, groene centrales. Het doel is de vervuiling te minderen, terwijl je tegemoet komt aan de stijgende vraag naar energie - en natuurlijk moet jij hier je voordeel uithalen. Je zal voldoende expertise, geld en grondstoffen nodig hebben om je centrales te bouwen. Energieconventies zullen de wereldwijde bewustwording van het probleem vergroten en je deelt een beetje van je expertise, maar leert enorm veel van anderen.

In CO₂, start elke regio met een aantal Carbon Emissions Permits (CEPs) ter beschikking. Deze CEP' worden toegekend door de VN en ze moeten gespendeerd worden wanneer de regio een centrale neerplant voor een project of om een fossiele brandstoffencentrale te bouwen. CEP's kunnen gekocht en verkocht worden op de markt, en de prijzen zullen fluctueren tijdens het spel. Je zal proberen om de controle over de CEP's te krijgen.

Geld, CEP's, groene energiecentrale die je hebt gebouwd, doelen van de VN die je hebt bereikt, verwezenlijkte doelen van het bedrijf en expertise die je verworven hebt zullen je overwinningspunten geven, die staan voor de reputatie van je bedrijf. De speler met de beste reputatie wint het spel ... en bijkomstig red je ook de planeet natuurlijk.



Titel : CO²
Auteur : Vital Lacerda
Uitgeverij : Giochix
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

12-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
11-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 68 dagen


In Tokaido, is elke speler een reiziger die reist langs de oostelijke zeeweg, één van de mooiste wegen van Japan. Terwijl je reist, zal je interessante mensen ontmoeten, lekkere maaltijden nuttigen, prachtige voorwerpen verzamelen, fantastische panorama's zien en tempels en plaatsen bezoeken. Maar wie op het einde van de dag, wanneer iedereen is aangekomen, de reiziger blijkt te zijn die het meeste interessante zaken heeft ontmoet of tegengekomen is, win je het spel.

Tokaido is een strategisch spel dat er door z'n zen-achtig uiterlijk erg vredig uitziet en erg makkelijk te leren is.




Titel : Tokaido
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Funforge
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

11-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
10-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 69 dagen


De derde en laatste release van CGE is Goblins inc.
In dit spel probeer je grootse, onstopbare robots te bouwen voor de dag des oordeels. En dit bedrijf is op zoek naar een nieuwe CEO. Heb jij in je mars wat zo'n bedrijf nodig heeft?

Bouw samen met je op-macht-beluste vrienden-goblins de ultieme gevechtsrobot. Meerdere teams zullen echter strijden voor de titel en hou er dan nog rekening mee dat slechts één goblin kan winnen, want wat heb je nu aan een teamoverwinning?

Het spel verloopt over drie ronden waarin je telkens met een andere partner probeert om de beste gevechtsrobot samen te stellen, maar de tegenspelers weten niet wat je geheime opdracht is om de baas te imponeren. Tijdens de vier fasen van een ronde ga je ontwerpen, bouwen en je robot klaar maken om de andere teams te vernietigen om zo een stap dichter te komen bij de CEO-zetel van Goblins inc.



Titel : Goblins inc.
Auteur : Filip Neduk
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

10-08-2012 om 06:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
09-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 70 dagen


Tzolkin : the mayan calendar presenteert een nieuw spelmechanisme en zal daardoor zonder enige twijfel de aandacht trekken op Spiel. Laat ons zeggen dat onderstaande foto in ieder geval al zeer intrigerend is. (CGE heeft overigens nog geen definitieve artwork voor hun spellen op het wereldwijde web gepubliceerd, vandaar nog geen box fronts). Dit nieuwe mechanisme noemen onze Tsjechische vrienden "dynamische workerplacement". De spelers vertegenwoordigen verschillende Maya-stammen en plaatsen hun werkers op grote tandwielen die aan elkaar verbonden zijn. Als deze tandwielen gaan draaien, zullen de werkers op verschillende actieplaatsen terecht komen.

In een beurt kan een speler ofwel één of meer werkers plaatsen op de laagst mogelijke plaats van de tandwielen of één of meer werkers terugnemen. Wanneer je een werker plaatst moet je met mais betalen. (mais is het geld in het spel) Wanneer je een werker terugtrekt, dan voer je de actie uit die gelinkt is aan de positie van de werker. Acties die "later" vallen op het tandwiel zijn zondermeer waardevoller, dus het is aan jou om te beslissen wanneer je een werker terugtrekt. Je kan je beurt echter niet laten passeren, je moet een actie uitvoeren en als al je werkers op de tandwielen staan, dan moet je er één terugtrekken.

Het spel eindigt na een volledige draai van het grootste tandwiel. Er zijn vele wegen naar de overwinning. Bijvoorbeeld door de goden te plezieren door kristallen schedels in diepe grotten te plaatsen of door het bouwen van vele tempels, maar dit zijn slechts twee mogelijkheden ...

Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd naar dit spel ! (zowel qua uitzicht als speelervaring)



Titel : Tzolkin : the mayan calendar
Auteur : Simone Luciani & Daniele Tascini
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

09-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
08-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 71 dagen


Czech Board Games staat garant voor vuurwerk in Essen. Ook dit jaar zal het niet anders zijn. De eerste nieuwigheid die ze meebrengen is een uitbreiding voor het populaire spel "Dungeon Lords". Dungeon Lords: Festival Season is een grote uitbreiding die heel wat materiaal bevat.

Het spel verloopt nog steeds over twee jaren, maar elk jaar bestaat nu uit vijf ronden in plaats van vier : winter, lente, zomer, herfst en het festivalseizoen. Je krijgt dus meer tijd om je kerker te bouwen, maar ook meer tijd voor de avonturiers om een grotere tegenstand te vormen. Er zij  nieuwe monsters, kamers en valkuilen om je kerker klaar te maken voor het gevecht. Maar ook smerige toverspreuken voor de avonturiers en een bard die hen overtuigt tot heroïsche daden, daarnaast verschijnen er nu elke jaar twee paladins die dus twee stoute spelers treffen.

Probeer je andere spelers kwaadaardig te maken of jezelf goedaardig? Misschien toch eens een investering maken in plaats van het traditionele goud opgraven? En wat te doen met het herstellen van overwonnen tunnels en verwoeste kamers in plaats van nieuwe te bouwen? Er zijn wederom slecht acht acties beschikbaar, maar elk seizoen wordt er één vervangen door een alternatief dat je nieuwe en interessante opties biedt.

En bovendien is het tegenwoordig een trend in Dungeon lords om je persoonlijke huisdier te hebben !



Titel : Dungeon lords festival season
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 120 min.

08-08-2012 om 09:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
07-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog ... 72 dagen


"The convoy" is een asymmetrisch tweepersoons-kaartspel dat zich afspeelt in de wereld van Neuroshima (misschien kent u deze van Neuroshima hex). Een speler leidt een konvooi van sterke robots en z'n doel bestaat erin om tot in New York te marcheren en dit in assen te leggen. De speler heeft een deck van 35 kaarten, waaronder robots, modules om robots te versterken en speciale kaarten (vooral omtrent beweging). Hij speelt deze kaarten aan de stadskaarten terwijl hij oprukt naar New York. Hij probeert de menselijke nederzettingen te vewoesten en zich op te maken voor de definitieve strijd in NY.

De andere speler speelt met de menselijke troepen en probeert het konvooi tegen te houden en uiteindelijk te stoppen. Ook hij krijgt een deck van 35 kaarten, waaronder soldaten, gebouwen en heel wat speciale kaarten (ook beweging en verzorging). De menselijke speler zal minder strijden winnen, maar probeert het konvooi voldoende op te houden en hem warm te onthalen als hij NY toch haalt.

The convoy is een thematisch en dynamisch kaartspel, die bestaat uit een dosis kaarten combineren, bluffen en voorspellen welke kaarten je tegenstrever zal spelen of op z'n hand heeft. 



Persoonlijke toevoeging : na het lezen van de spelregels, het bekijken van een videoreview en deze korte aankondiging is er een sterke gelijkenis op te tekenen met Revolver (WGG). Blijkbaar (volgens Tom Vasel) zou je in dit spel wel meer in de hand hebben en minder afhankelijk zijn van de kaarten die je trekt in je beurt, maar hierover kan ik persoonlijk nog niet veel kwijt.

Titel : The convoy
Auteur : Ignacy Trzewiczek 
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

07-08-2012 om 18:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitkijken naar ... Spiel 2012
Binnen 72 (!) dagen opent Europa's grootste spellenbeurs weeral z'n deuren. Net zoals ik vorig jaar beschreef in een artikel op mijn spellenderwijs-blog wordt het dan ook de hoogste tijd om ons stilaan voor te bereiden op dit evenement, een jaarlijks wederkerend fenomeen eigenlijk. De volgende 72 dagen zullen er hier op de blog dan ook aankondigingen verschijnen van spellen die op Spiel het levenslicht zullen zien.

Sommige spellen zullen misschien iets vroeger op de markt verschijnen, anderen halen het misschien niet of zijn al uitverkocht vooraleer de beurs goed en wel bezig is. Het is zeker niet mijn bedoeling om volledigheid na te streven, want dan moet ik dagelijks 10 berichten posten denk ik. De spellen die hier aan de beurt komen, zijn spellen die mij persoonlijk interesseren, die ik de moeite waard vind en die hoogstwaarschijnlijk in oktober of in de loop van het speeljaar aan onze collectie zullen worden toegevoegd.

Hopelijk zijn jullie trouw op post en mag ik u hier dagdagelijks verwachten. Verwacht nog geen reviews of uitgebreide spelbesprekingen, deze komen eraan als we de spellen in ons bezit hebben (november-december). Bedoeling nu is het geven van een fotootje en een korte samenvatting van het spel.

Veel leesplezier !!!

07-08-2012 om 18:31 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
06-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyclades : Hécate & The manticore (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben al héél wat plezier beleefd aan het fantastisch leuke spel Cyclades (Matagot), daarom schaften we een tijdje geleden de uitbreiding Hades aan. Nu voegen we ook nog enkele resterende goodies aan het spel toe, kwestie van volledigheid.

Er zijn twee mini-uitbreidingen verschenen in de vorm van gratis goodies. De ene kon je vorig jaar in Essen oppikken met de uitbreiding, de andere zat in het Franse spellenmagazine "Plato". Matagot was zo vriendelijk om ons deze goodies te bezorgen, waarvoor onze dank.

De Hécate-uitbreiding brengt een nieuwe Godin in het spel waarop je kan gaan bieden. Ze levert je onmiddellijk een priesteres op en daarnaast mag je voor 2 geldstukken twee zuilen op het speelbord plaatsen. Je mag deze op twee eilanden zetten (van jezelf of tegenstrever). Deze eilanden zijn vanaf nu ondergronds verbonden en kunnen elkaar dan ook aanvallen zonder het gebruik van bootjes. Als Hécate terug in het spel komt, kan er tegen betaling weer geschoven worden met de zuilen. Nog een leuk extraatje dat je bij deze Hécate-kit krijgt, zijn zes stoffen zakjes waarin je de manschappen van de verschillende spelers kan stoppen. (erg mooi)

De Manticore is dan weer een zéér kleine aanvulling voor het spel. Het gaat om een extra creaturenkaart. De manticore doodt de held van een tegenstander.

Titel : Cyclades - Hécate (& Manticore)
Auteurs :  Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

06-08-2012 om 09:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Milestones
Klik op de afbeelding om de link te volgen Milestones :

+ artwork is idem Agricola, Le Havre, ... dus als je fan bent, zal dit je alvast aanspreken
+ erg eenvoudig in gameplay
+ puntensprokkelspelletje (voor de fans)
+ kwaliteit van het hout
+ het speelt zeer snel, eens je vertrokken bent, gaat het goed vooruit
+ de scores lagen bij ons eerste potje zéér dicht bij elkaar (slechts één punt verschil tussen winnaar en tweede)

- aanvankelijk wel wat regeltjes (bij het bouwen) om alles direct goed door te hebben
- puntensprokkelspelletje (voor de niet-fans)
- het is wel redelijk beperkt tot grondstoffen verzamelen, inruilen om te bouwen, punten scoren
- bovenstaande minpunt : er zijn natuurlijk veel van dit soort spellen, dertien in een dozijn, maar dan is dit spel niet het beste uit de reeks vrees ik
- persoonlijke speelbordjes lijkt een trend, maar zorg dan op z'n minst voor een stevig kartonnen bordje (ook bij Ora & Labora ergerde ik me hier al aan)

05-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Riff Raff
Klik op de afbeelding om de link te volgen Riff Raff :

+ erg mooi materiaal, het ziet er zeer uitnodigend uit
+ de houten speelstukken zijn bijzonder licht (toch ietsje makkelijker om te stapelen)
+ zeer snel tussendoortje
+ er mag al eens gelachen worden en dat gaat bij dit spel toch wel eens voorvallen

- het schip is echt wel onvoorspelbaar, balanceren is een kunst op deze schuit
- de spelregel waarbij je speelstukken moet proberen opvangen zorgt ook voor een foutje in het spel, wat te doen bij : speelstuk plaatsen op onmogelijke plaats, opvangen en je bent ervan af?
- door bovenstaande fout was het spel eigenlijk gewoon niet echt leuk, kan ook aan onze onkunde gelegen hebben natuurlijk

04-08-2012 om 09:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riff Raff (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoch verlag staat bekend voor z'n kwalitatieve kinderspellen, maar daarnaast hebben ze ook al een aardige lijn aan behendigheidsspellen zoals Villa Paletti, Hamsterrolle, Bamboleo en nu dus het fantastisch uitgevoerde "Riff Raff".

Het spelconcept van Riff Raff komt overeen met elk behendigheidsspel waarbij spelers zo snel mogelijk hun speelfiguren proberen weg te spelen op een labiel speelbord. Maar wat een speelbord krijgen we nu van Zoch ... een heuse piratenschuit die op de woeste baren van de onrustige oceaan kolkt. De spelers krijgen in het begin van het spel 8 houten speelstukken en 10 kaarten (waarden 1-10).

In een beurt leggen de spelers allen blind een kaart op tafel, dekken tegelijk open en plaatsen om beurten een speelstuk op het schip. De speler met de hoogste waarde is de nieuwe kapitein en mag beginnen. Daarna komen de andere spelers in volgorde (volgens uitgespeelde kaart) aan de beurt. Je dient je speelstuk overigens te plaatsen in de regio die overeenkomt met de waarde van je kaart. Hoe hoger je kaart, hoe hoger je een plaatsje op het schip zal moeten zoeken.

Indien er al een speelstuk aanwezig is in deze regio kan je een gokje wagen en mag je op voorhand beslissen om eventueel zelfs 2 speelstukken te plaatsen in deze regio. Je mag aanwezige speelstukken enkel opzij duwen met je eigen speelstuk. Maar pas op dat er geen speelstukken naar beneden donderen, want dan komen deze bij je persoonlijke voorraad en moet je nog meer stukken proberen weg te spelen. Je hebt nog één levenslijn, je mag namelijk neervallende stukken proberen te pakken. Lukt je dat, dan gaan deze speelstukken definitief uit het spel.

De speler die als eerste al z'n stukken op het bord krijgt, wint het spel. Lukt niemand hierin, wint de speler met het minste speelstukken na het uitspelen van de 10de kaart.

Titel : Riff raff
Auteur : Christoph Cantzler
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bungee (Amigo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb reeds gezegd dat een mens rare spellen bovenhaalt in de vakantie. Aangezien ons topic "kaartje leggen" was stilgevallen bij één luttel spelletje, is het nu dan ook tijd voor een tweede bespreking. Het spel bungee van Amigospiele is een zeer eenvoudig kaartspelletje waarbij spelers over zes ronden om ter minste strafpunten proberen te verzamelen.

De spelers trachten hun handkaarten zo snel mogelijk weg te spelen en "Bungee" te roepen. Concreet bestaat het spel uit 56 speelkaarten, waarvan 5 keer de waarden 1-9, 8 x de waarde 10 en 3 bungeekaarten. Elke ronde krijgt een speler vijf handkaarten. Er wordt ook één kaart omgedraaid  van de trekstapel. Deze kaart toont het geluksgetal. Elke kaart met dezelfde waarde telt voor nul strafpunten.

In een beurt speel je één (of meerdere dezelfde) kaart(en) op de aflegstapel en trek je één kaart bij. Deze kaart neem je van de trekstapel. Je mag er ook voor opteren om eerst een kaart van de aflegstapel te nemen en daarna één (of meerdere dezelfde) kaart(en) te spelen. Speelt iemand één (of meerdere) zes(sen) moet(en) de volgende speler(s) een beurt overslaan. Heb je aan het begin van je beurt kaarten in je hand met een waarde minder of gelijk aan vijf, dan mag je "bungee" roepen. De andere spelers hebben nu allen nog één beurt om kaart(en) weg te spelen en eventueel ook een bungee te halen.

Nadien worden de punten van de "bungee"-spelers vergeleken. Diegene met de laagste waarde wint de ronde en krijgt 0 strafpunten. De bungeekaarten en gelukskaarten tellen voor 0. Alle andere spelers krijgen strafpunten. Een bungeekaart telt nu voor 10 punten.

De speler die na zes rondjes het minste strafpunten weet te verzamelen, wint het spel.

Titel : Bungee
Auteur : Haim Shafir
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-08-2012 om 10:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:"Kaartje leggen"
>> Reageer (0)
01-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wijziging mailadres
Zoals u misschien via de media heeft vernomen, is binnen een dik jaar ons hotmailadres niet meer bereikbaar.
Wij laten het alvast niet aan ons hart komen en schakelden alvast over op het nieuwe outlookadres.
U kan ons vanaf nu dan ook op speleninlille@outlook.com bereiken. Ook berichten op het oude adres komen nog aan,
maar u kan het adres misschien al wijzigen in uw contacten.

01-08-2012 om 14:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milestones (Pegasus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In "Milestones" proberen de spelers zo veel mogelijk punten te scoren door het bouwen van wegen, het plaatsen van mijlstenen, huizen op te richten en marktplaatsen aan te leggen. Hiervoor moeten ze materialen, geld en graan verzamelen. De speler die het beste optimaliseert in z'n eigen keten van grondstoffenopbrengst, ruilhandel en kolonisatie zal het laken naar zich toe trekken.

Elke speler krijgt een speelbord waarop z'n keten is afgebeeld. Er zijn acht werkersplaatsen waar je grondstoffen kan gaan verzamelen en 4 gebouwen die je allerhande andere acties toelaten. In een beurt gaat een speler in wijzerzin op z'n speelbord met z'n figuur rondlopen en moet hij tot 2 keer stoppen. Indien hij het kasteel wil passeren, moet hij daar stoppen. Afhankelijk van de plaatsen waar je figuur halt houdt, voer je de bijpassende acties uit.

1) De werkersplaatsen : op deze plaatsen verzamel je grondstoffen (afhankelijk van de werkers die je op dat ogenblik hebt liggen). Je krijgt de grondstof die staat afgebeeld op de werker waar je stopt en één extra goed per werker die je passeert met hetzelfde goed.
2) Het ruilhuis : hier krijg je één munt van de voorraad als je werkers in aflopende volgorde op je speelbord liggen (alle werkers hebben een nummer). Nadien mag je één of meerdere van volgende acties uitvoeren :
- inhuren van werkers : betaal twee geld en kies één werkerstegel uit de vitrine, leg deze op de werkersplaatsen op je speelbord. Je mag andere werkers geheel of gedeeltelijk afdekken
- koop grondstoffen : betaal twee geld voor elke grondstof die je wenst te kopen
- verkoop grondstoffen : ontvang twee geld voor elke grondstof die je wenst te verkopen
3) De werkersbond : indien je hier terechtkomt, mag je zoveel bouwacties ondernemen als je kan en wil uitvoeren. Voor elke bouwactie geef je de gevraagde grondstoffen af. Je kan kiezen uit volgende bouwacties :
- een straat bouwen : kost 1 steen en 1 zand : plaats 2 straatstukken met daartussen een mijlsteen. Je bouwt steeds verder aan eerder gelegde straten of een marktplaats aan. Je scoort de punten die staan afgebeeld op de plaats van de mijlsteen.
- een huis bouwen : kost 1 steen en 1 hout : een huis wordt geplaatst op een vrije driehoek op het speelbord met minstens één straat aan de zijden. Je scoort de punten van de onbezette mijlstenen rondom de driehoek.
- een marktplaats bouwen : kost 1 hout en 1 zand : zet de marktplaats op een vrije plaats tussen twee straten of aan het eind ervan. Je scoort de punten van de afgedekte mijlsteen.
(hier en daar kan je een bonustegel oppikken door te bouwen op een vrije mijlsteen plaats die grenst aan de bonustegels die reeds op het bord liggen. Plaats de bonustegel op één van je overéénkomstige werkers. Je scoort onmiddellijk één punt en elke keer als de werker grondstoffen oplevert, krijg je ook één punt. Op het einde van het spel krijg je ook punten voor de meerderheid aan een type werkers en telt de bonusfiche als een extra werker.)
4) De molen : je mag elke vrije marktplaats voorzien van graan. Je moet twee graanblokjes terug aan de voorraad geven per graanzakje. Je scoort 2 punten van onbezette mijlsteenplaatsen die grenzen aan de marktplaats en één geld van de voorraad.
5) Het kasteel : je moet hier stoppen en twee zaken controleren. Indien je meer dan drie grondstoffen in voorraad hebt, moet je het te veel afleggen. Bovendien moet je ook één werker afdekken, zodat deze uit het spel is. (indien je nog maar twee werkers hebt liggen, dien je dit niet te doen).

Het spel eindigt als één van de spelers het doelveld op de scoretrack haalt dat aangeeft dat het spel eindigt (afh. aantal spelers). De andere spelers krijgen nog één beurt. Ook wanneer alle werkers zijn verkocht, eindigt het spel. Op het einde van het spel worden de werkers van de verschillende types nog vergeleken. De speler die de meerderheid heeft van een soort, krijgt hiervoor 5 punten, bij gelijke stand scoren al deze spelers 2 punten. De speler met de meest punten, wint het spel.

Titel : Milestones
Auteurs : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Pegasus
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

31-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eclipse (Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eclipse is zonder meer een speciaal geval om te bespreken. Enerzijds is dit spel in no-time tot in de top van de BGG-ranking gevlamd, het heeft een serieuze hype achter de rug, het is uitverkocht geweest tijdens Spiel Essen vorig jaar en ook de herdruk is nog maar moeilijk te vinden op dit moment. Eclipse is zonder twijfel één van de beste en meest spraakmakende spellen van 2012 (neem gerust eind 2011 er nog bij). Anderzijds is dit geen eenvoudig spelletje om hier eens even te gaan bespreken. Versta me zeker niet verkeerd, Eclipse is geen moeilijk spel. Het is netjes ontwerpen, heel duidelijk allemaal en de spelregels lijken misschien lijvig, maar zijn dit eigenlijk helemaal niet.

Het is dan ook niet mijn bedoeling om in deze bespreking alle spelregeltjes te gaan aanhalen, maar om u vooral een zicht te geven op het spelverloop en de mogelijkheden die het spel biedt. Als we naar de doos en het materiaal gaan kijken, valt één ding snel op : groot en veel. De doos is groter dan de reguliere spellendozen, maar de kwaliteit mag er zeker zijn. De dikte van het karton is toe te juichen en ook volledig nodig om al het gewicht van het overige spelmateriaal te kunnen dragen. Elke speler heeft een heleboel fiches en blokjes en daarnaast z'n eigen plastieken vliegtuigjes (hoewel deze slechts in beperkte mate zijn voorzien, je moet het met dat aantal overigens doen in het spel). Waar u wel gek van zal worden zijn de talloze fiches, elke technische upgrade die je kan uitvoeren heeft apart nog eens een tiental fiches ter beschikking. Ik moet alleszins nog een deftig opbergsysteem gaan verzinnen om het materiaal snel op te zetten voor een spelletje (anders mag je toch al gauw een half uurtje rekenen om het spel op te zetten, tenzij je met meer spelers het spel kent en deze je helpen natuurlijk).

Eclipse verloopt over negen ronden. Deze ronden zijn héél duidelijk en rechtlijnig opgebouwd. Een ronde bestaat op z'n beurt uit vier fasen :
1) Actiefase
2) Vechtfase
3) Onderhoudfase
4) Opschoonfase

Het belangrijkste deel van het spel speelt zich af  in de actiefase, de vechtfase volgt enkel als er ergens op het speelbord verschillende spelers (of neutrale spelers) samen staan en de onderhoud- en opschoonfase zijn zéér beperkt en snel uit te voeren. Een overzichtje :

1) Actiefase : de spelers voeren om beurten een actie uit. Hiervoor gebruiken ze hun fiches. Des te meer acties (en fiches) ze gebruiken, des te hoger loopt de prijs op die ze zullen moeten betalen in de onderhoudsfase. De acties waaruit een speler kan kiezen zijn :
- Explore : je breidt het speelveld uit door een extra tegel uit de voorraad aan te leggen, je kan hier direct invloed uitoefenen en populatie inbrengen als er geen neutrale eenheden zijn. Hier en daar kan je ook een ontdekkingstegel vinden, je beslist onmiddellijk of je deze houdt om het extraatje dat het je opbrent of als 2 punten op het einde van het spel.
(je mag overigens ten allen tijde populatie inbrengen als je hiervoor de ruimte hebt en vrije kolonistenschepen om ze over te brengen, elk blokje dat je van je persoonlijke speelbord weghaalt, zal je extra inkomsten opleveren op vlak van geld, wetenschap en grondstoffen)
- Influence : je kan je invloed gaan herverdelen, je mag 2 fiches gaan verzetten. Dit kan zowel op het bord zijn, als terughalen naar je persoonlijke spelersbord (om zo je kosten te drukken). Indien je je invloed op een tegel afgeeft, komt je populatie natuurlijk ook terug
- Research : je gaat technologieën eigen maken door een tegel aan te schaffen, je betaalt hiervoor met wetenschapspunten en legt de fiche op je spelersbord
- Upgrade : je mag een willekeurig aantal bouwtegels van je ruimteschepen gooien en er twee nieuwe inbrengen. Je moet natuurlijk wel de nodige technische kennis (research) hebben en voldoende energie op je schip om het te laten draaien. Op je speelbord staan je gevechtsvliegtuigen afgebeeld, met de basiscapaciteiten. Door deze actie kan je ze sterker, sneller, wendbaarder en doeltreffender gaan maken.
- Build : je mag tot 2 vliegtuigen/gebouwen bouwen, je betaalt de kosten met grondstoffen en brengt de vliegtuigen en/of gebouwen in op een tegel waar je invloed uitoefent
- Move : je mag tot 3 bewegingen doen, met één of verschillende vliegtuigen. De afstand die het kan overbruggen hangt af van welke upgrades het vliegtuig heeft ondergaan.
- Pass : de eerste die past, wordt de nieuwe startspeler. Als je gepast hebt, kan je enkel nog reacties spelen. Deze zijn : upgrade (maar slechts één tegel inbrengen), build (maar slechts één vliegtuig/gebouw bouwen) en move (maar slechts één vliegtuig mag bewegen).

2) Vechtfase : indien er ergens op een tegel vijandige vliegtuigen samenstaan, wordt er gevochten. De gevechten worden uitgevoerd op verschillende tegels in aflopende volgorde van de tegelnummers. Indien er meerdere vijanden samenstaan, vechten eerst diegene die laatst arriveerden op de tegel, dan de verdediger (speler met invloed) of de neutrale krachten. Een vechtfase bestaat uit 6 stapjes :
- missiles fire : indien een speler z'n vliegtuig hiermee is uitgerust, mag hij als eerste de dobbelstenen rollen
- engagement rounds : in volgorde van initiatief vuren de verschillende vliegtuigen met hun eigen kracht (soort en aantal dobbelstenen), dit gaat door tot er slechts één speler overblijft. Je kan er ook voor opteren om te vluchten, als je naar een aangrenzende tegel kan waar je invloed hebt. Je moet dan nog wel een rondje toekijken hoe de tegenstrever je nog in de rug kan schieten
- attack population : indien de aanvaller wint, kan hij de populatie van de andere speler nog uitmoorden, daar één aanval te plaatsen
- trek reputatietegels : afhankelijk van de uitkomst van het gevecht mag je een aantal tegels trekken en er (altijd!) maar 1 van houden (deze leveren punten op voor het einde van het spel)
- influence hexes : indien je de oorspronkelijke speler hebt verdreven, mag je de invloed overnemen
- repair damage : vliegtuigen die niet volledig zijn vernietigd, worden sowieso compleet hersteld
Wat de dobbelsteenrol betreft : een 6 is een hit, een 1 is een misser, alles ertussen kan door upgrades toch tot een hit of misser worden gebracht.

3) Onderhoudsfase : je mag eerst nog populatie vervoeren naar een tegel als je dat kan, je krijgt je geldinkomsten, betaalt overeenkomstig met het aantal acties dat je speelde (je kan bijpassen met wetenschaps- of grondstoffenpunten voor 2 tegen 1) en krijgt daarna nieuwe wetenschaps- en grondstoffenpunten afhankelijk van je populatie in die soort.

4) Opschoonfase : er worden nieuwe technologietegels getrokken, de invloedsfiches gaan terug naar je track zodat je de volgende actiefase kan beginnen, je kolonistenschepen zijn terug beschikbaar en vermoorde populatie komt ook terug naar de tracks. Tenslotte worden de rondemarker één plaatsje verzet.

Als er negen rondes zijn gespeeld, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Deze kan je verzameld hebben door :
- reputatietegels tijdens het vechten
- ambassadeur-tegels door een alliantie aan te gaan met tegenspelers (je belooft gewoon van niet tegen hen te vechten)
- 2 punten per ontdekkingstegel die je hield als overwinningspunten
- 3 punten per Monolith (gebouw) dat je bouwde
- punten afhankelijk van hoever je gekomen bent op de verschillende research-tracks op je speelbord
- punten voor de tegels waarop je invloed hebt (staan afgebeeld op de tegels)
- 2 strafpunten als je de traitorkaart hebt (deze krijg je als je ondanks een alliantie deze speler toch aanvalt)

Titel : Eclipse
Auteur : Touko Tahkokallio
Uitgeverij : o.a. Asmodée
Aantal spelers : 2-6
Speelduur :  30 min./speler
Leeftijd : 14+

30-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coyote (Gigamic)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat doe je tijdens de zomervakantie? Juist, je speelt af en toe een spelletje.
Het kan dan trouwens niet gek genoeg zijn, of het komt wel eens op tafel.
Zo speelden we laatst een spelletje "Coyote". Een spel dat al een tijdje op de markt is,
maar dat we nog niet konden (wilden) proberen.

Dit spel is een partyspel ... maar voor u wegklikt misschien toch even verderlezen.
Houdt u bijvoorbeeld van perudo, chapeau en andere bied/gokspelletjes, dan is deze knotsgekke versie
misschien toch wel wat voor u.

Iedereen krijgt bij aanvang van het spel een haarband die hij/zij op het hoofd plaatst. Elke ronde krijg je
een veer met hierop een getal. U mag uw eigen veer niet bekijken en steekt deze dan ook zonder te bekijken achter de band.
Nadien gaan de spelers gewoon tegen elkaar opbieden wat het totaal is van alle veren die in het spel zijn. Dit leidt tot hilarische
taferelen. Want er zijn echt serieus verschillende waarden, -10,-5, 1 t.e.m. 20, verdubbelen van de hoogste score, de hoogste score annuleren, ...

Het bieden gaat verder tot iemand het niet gelooft, er volgt een controle en de verliezer krijgt een bijltje. Als je drie bijltjes hebt verzameld, val je uit het spel. De speler die het langste overleeft, wint het spel.

Titel : Coyote
Auteur : Spartaco Albertarelli
Uitgeverij : o.a. Gigamic
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

29-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cthulhu dice (Steve Jackson games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat ons beginnen met een foutje recht te zetten, de titel.
Mijn kennis van het Engels is bescheiden, maar dice is volgens mij meervoud en als we het speelmateriaal van dit spel bekijken,
dan zien we slechts één dobbelsteen, "Cthulhu die" was dus misschien beter geweest.
Bovendien zou je het dan op twee manieren kunnen vertalen : dobbelsteen of dood!
En dit laatste is meestal het geval !!!

In dit "spel" gooi je met de dobbelsteen en voer je uit wat er staat afgebeeld.
Het spel duurt gemiddeld 34 seconden (!) per speler, dus eigenlijk is dit een perfect spelletje om een startspeler te bepalen.
Aan het begin van het spel krijgt elke speler 3 stenen, dit zijn z'n levens.
Bedoeling is dat je als enige overlevende overblijft, maar vaak zal ook het spel (Cthulhu) zelf winnen.
Als je aan de beurt bent, zeg je tegen wie je gaat vechten. Je kan de volgende symbolen gooien. Nadien mag de tegenspeler nog een reactie spelen door ook de dobbelsteen te werpen en het resultaat uit te voeren.
1) yellow sign : een aangeduide tegenspeler (op voorhand) verliest een levenspunt aan Cthulhu
2) tentakel : je neemt een levenspunt van een tegenspeler af
3) elder sign : je krijgt één levenspunt van Cthulhu
4) Cthulhu : iedereen verliest één levenspunt aan Cthulhu
5) oog : kies één van bovenstaande uitkomsten
Als je al je levenspunten kwijt bent, wordt je krankzinnig. Je kan dan nog wel aanvallen, maar niemand kan jou nog viseren. Als je levenspunten steelt, dan gaan deze ook naar Cthulhu. Je kan enkel terug genezen als je een Elder sign rolt.
Het spel eindigt als iedereen krankzinnig is of er slechts één speler met levenspunten over is.

Oh ja, er zijn blijkbaar verschillende versies qua dobbelsteen, in allerlei kleurtjes en zelfs een metalen.

Titel : Cthulhu dice
Auteur : Steve Jackson
Uitgeverij : Steve Jackson Games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 5 min. (maximum)
Leeftijd : 10+ (ik zou zelfs 5+ durven zeggen, ware het niet dat het thema nogal duister is)

28-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs