Op het veld liggen een jongen en een meisje die aan vroeger doen denken.
Ik vermoed dat wij het zijn, acht jaar geleden, maar ze lijken zo sterk op onbekenden dat ik niet naar hen toe loop om te zeggen dat ze het fout onthouden hebben.
Die dag trokken geen vogels over, geen sneeuw of ijs op het veld, oktober nog.
Het riet rond de vijver verderop stond halfhoog en dor, op de achtergrond
in intervallen het geluid van een trage auto op de steenweg, verder niets.
Ik zeg hen niet dat zij hier tussen de laatste muggen en de eerste kussen
namen voor de kinderen zal bedenken, niet dat de werf ondertussen
een siliconenfabriek werd, of dat hij haar hand alvast moet loslaten opdat het went voor later, wanneer ze elkaar enkel nog per ongeluk en met ongemak zullen aanraken.
Ik zeg niets, want precies zo, zoals ze daar liggen, was het ook:
de overgave, het blinde licht in de middag en later daarover de gedichten.
Charlotte Van den Broeck (1991)
uit: Nachtroer (2017)
Morgen ben ik jarig. En ik kijk ernaar uit.
Voor het eerst.
Eigenlijk heb ik nooit echt iets gehad met mijn geboortedag.
En al helemaal niet meer sinds die dag vier jaar geleden samenviel met papa's laatste levensdagen.
Lieve wensen van lieve mensen die door onwetendheid zo totaal geschift binnen kwamen.
Maak er een fijne dag van! Het is jouw dag, geniet ervan! Santé!
Maar morgen doe ik dat.
Op de een of andere manier ben ik erin geslaagd complimenten over mezelf te kunnen aanvaarden. Omdat ik op de een of andere manier nu pas ze zelf zie, nu pas echt zie waar ik me onderscheid van andere mensen, wat mijn talenten zijn. Nu pas een vaag aanwezig, maar onwankelbaar gevoel in me heb : dit ben ik. Dit zijn mijn grote kanten. Dit zijn mijn kleine kanten. Dit zijn mijn pijnpunten. Dit zijn mijn positieve sleutelmomenten. Dit ben ik. Te nemen of te laten. Want dit ben ik.
Dus, laat die felicitaties maar komen, bring it on. Ik ontvang het met graagte. Het is mijn dag.Ik ben er klaar voor.
Een artikel van Liesbeth Gijsel vandaag in dS.
Over het belang van vrij spelen.
Het werkelijke in vrijheid vrij spelen tijdens vrije tijd.
Waar we vroeger in onze agenda in de namiddag 'vrij spel' mochten aanduiden, staat nu 'hoekenwerk'. Niet zomaar vrij alle hoeken van de klas exploreren, experimenteren, maar heel duidelijk in welke hoek welk materiaal of activiteit, conform het project, aangeboden wordt en welke ontwikkelingsdoelen daarmee nagestreefd worden.
Op zich kan dat enkel toegejuicht worden, maar niet als het het vrije spel als onwaardige partner bekeken wordt.
De discussies erover met mijn directie zijn op meer dan één hand te tellen.
De keuze voor een papieren editie van een krant valt ook te betwisten, maar deze keer heeft P het voordeel aan zijn kant : maandag hangt het artikel aan het teambord.
Alle wegen leiden naar Rome en wie het schoentje past trekke het aan enzovoort.
The rain to the wind said,
You push and I'll pelt.'
They so smote the garden bed
That the flowers actually knelt,
And lay lodged--though not dead.
I know how the flowers felt.
- Robert Frost
Be soft.
Als een kapstok, ernaar teruggrijpend, me rechthoudend, me zonder zeil en roer de zee opsturend, het lichtbaken voor me.
Als een mantra, herhalend tot het deel van me is.
'Wat is jouw voornemen voor het nieuwe jaar?' vroeg iemand rond de tafel van de schoolraad aan me.
Geen bescherming meer tegen anderen.
Geen aanpassingen meer in me omwille van de hardheid van anderen.
Met alle zachtheid die ik in me heb spreek ik.
En ik was me er niet bewust van dat ik me er zo bewust van was.
Het ontglipte me, sprong uit me als een meisje in bikini uit een verjaardagstaart.
Be soft.
Do not let the world make you hard.
Do not let pain make you hate.
Do not let the bitterness steal your sweetness.
Take pride that even though the rest of the world may disagree, you still believe it to be a beautiful place.
Kurt Vonnegut, Jr.
Een kadobon die ik kreeg en de tientallen boeken die riepen 'neem me mee!'.
En zo kwam ik bij deze twee uit:
'Destructieve relaties op de schop, psychopathie herkennen en hanteren' van Jan Borms.
Niet de psychopaat die de media haalt, maar de mensen met psychopatische trekken rondom ons.
Maar liefst één op twintig mensen.
Waarvan een heel deel 'verdronken kinderen' zijn, waar emotie en bijhorend geweten vanuit ondraaglijke pijn vervangen werd door leegte.
Gelezen omdat een vriendin me het vroeg.
Gelezen omdat de auteur zegt dat iedereen die werkt met mensen, en kinderen in het bijzonder, dit zou moeten lezen.
(Onder andere dit denk ik erachter)
En'Borderline times: het einde van de normaliteit' van Dirk De Wachter.
Zestig- tot tachtigduizend mensen zouden in Vlaanderen met Borderline gediagnosticeerd kunnen worden.
Gelezen omdat ik alles wil gelezen hebben van Dirk De wachter.
Gelezen omdat alles van het lichaam en geest me interesseert en we allemaal wel iemand kennen die grenzeloos over onze of andermans grenzen gaat.
En zo komt de gedachte rond kinderen weer op.
Hoe kwetsbaar zijn ze, hoe onbeschermd, hoe onbeveiligd.
En hoe groot is onze verantwoordelijkheid als leerkracht, als ouder?
En hoe oppervlakkig, hoe niets afdoend wordt daarmee omgegaan?
Alles onder het mom van het recht om je voort te planten?
En hoe zit dat dan in elkaar? Want de wie niet is vastgelegd, maar de wie wel?
Ze zit een tijd alleen in de auto, buiten is het donker.
De radio aan, ze geniet van de rust.
Van de dag die zo mooi was, de zetelverwarming, het repetitieve van de verlichtingspalen.
Dit lied op de radio, haar hart bonkt in haar keel.
Spottend cynisme versus treurende loyaliteit.
Link :
Laroute
'Ik dacht dat het iemands beltoon was' zegt ze lachend nadat overvliegende en kwetterende eenden voorbij de boomtoppen naast de schelde zichtbaar worden.
Ik schiet elke keer weer in een lach als ik eraan denk.
Min moaten, min moaten, Ineke, Veerle, Wietje, Neleke; ik zie junder geirn, wa zoekik doen zunder gieder?
Link :
MinMoaten
"There's a wonderfull old italian joke about a poor man. He goes to church ever day and prays before the statue of a great saint, begging. Dear saint, please, please, please : let me win the lottery. Finally; the statue comes to life and looks down at the begging man and says : my son, please, please, please : buy a ticket. "
Ik zie een fotootje aan haar muur hangen en zie mezelf, stappend met haar in een ardeens bos.
Een kaartje met dit citaat erop eraan vastgemaakt.
'Het mooiste van alles dat wijsheid ons biedt om het leven prachtig te maken, is zonder twijfel vriendschap'.
En het raakt me, binnenglippend als een onverwachte zonnestraal tussen donkere wolken door.
Zielezingen en een uitnodiging daarvoor. Niet wetende wat het zou inhouden, wat het me zou brengen. Een hoop kussens, schapevellekes, fantastische madammen en mijnheren en mantra's later weet ik het wel .
Niente me manca
Het ontbreekt mij aan niets.
Cause I'm leaving and I'm not going to do
this again. I am just wandering if there is one general thing that you found over the years to be generally true in a generally way that can help anyone with any situation?
That's a great question. Yes. I say: figure out what you want and learn how to ask for it.
And if they don't take you seriously : search someone who does.
Was je bang?
Waarvoor?
Om dood te gaan.
Een goed schrijver is niet bang voor de dood. Ben jij bang?
Ja, het is mijn grootste angst zelfs.
Iedereen gaat dood.
Ik weet het.
Heb je ooit met een geweldige vrouw gevrijd?
Mijn verloofde is best wel sexy.
Voel je bij het vrijen een grote passie en vergeet je dan even je angst voor de dood?
Nee, dat gebeurt niet.
Echte liefde zorgt voor respijt van de dood. Lafheid komt door niet of niet juist te beminnen. En als een dapper man de dood in de ogen kijkt, zoals de neushoornjagers die ik ken of Belmonto de stierenvechter, is dat omdat hij met genoeg passie liefheeft om de dood te vergeten. Tot de angst terugkeert. En dan moet hij opnieuw goed beminnen. Denk daar eens over na.