Ik koop de laatste tijd nog erg weinig spellen, enerzijds omdat onze collectie reeds omvangrijk is en we meer voor kwaliteit dan kwantiteit willen gaan, anderzijds omwille van het feit dat onze hobby in tijden van crisis erg duur is geworden. Vandaar ook dat het volgende spel echt wel een uitzondering is, enerzijds omdat het naar mijn bescheiden mening beide bovenstaande punten combineert, kwaliteit, maar ook prijzig.
Agents of Smersh is een story-telling spel, concreet wil dit zeggen dat je vooral van de ervaring zal moeten genieten. Je doorloopt als het ware een spannend verhaal, meer nog dan een spel. Vaak wordt het spel dan ook vergeleken met "Tales of the arabian nights", een spel waaraan we telkens veel plezier beleven, omdat je in het verhaal gezogen wordt. Je krijgt wel telkens de opmerking dat dit genre van spellen meer verhaal dan spelen is, zeker in het geval van Tales, wel dan heb ik goed nieuws. In Agents of Smersh is de willekeur toch beperkter, afhankelijk van je mogelijkheden en de gebeurtenissen op jouw weg, ga je meer logische keuzes moeten maken. Jammerlijk genoeg heb ik nog geen speelsessie kunnen regelen, maar dat gaat er zeker van komen binnen de kortste keren. Zo gauw ik een potje achter de rug heb, krijgt u er wel méér van te horen.
In Agents of Smersh gaat u de strijd aan in ware 007-stijl met dr. Lobo, een boosaardig genie die ergens op de wereld verstopt zit. Om het spel te winnen ga je dan ook de nodige informatie moeten verzamelen om z'n schuilplaats te vinden en hem te verslaan. Een alternatieve manier om het spel te winnen is zijn vier handlangers verslaan, maar in de spelregels zelf staat dat dit een schier onmogelijke opdracht zal zijn. Concreet ga je je over de wereldkaart verplaatsen, allerhande gebeurtenissen meemaken, deze hopelijk succesvol afsluiten en informatie verzamelen. Elke agent heeft dan ook nog z'n eigen missies, waarmee hij beloningen kan ontvangen. Deze beloningen kunnen trouwens een welgekomen hulp zijn om dr. Lobo te verslaan. Na elke beurt komt ook het kwaad in actie en gaat het net strakker rond de agenten worden gespannen. Het belooft alleszins een spannende strijd te worden.
Informatie die je verzamelt, blijft overigens gedekt, zodat je niet weet of je wel voldoende en vooral de juiste informatie hebt verzameld, wanneer je dr. Lobo gaat bestrijden. Heb je op dat ogenblik niet de juiste info, verlies je het spel. Ook wanneer je te lang wacht om met dr. Lobo te "vechten", is het kalf verdronken.
Je kan dit spel op twee manieren spelen, met de kaarten (waarop alle gebeurtenissen staan) of met een verhalenboek à la Tales of the Arabian nights. Uiteraard prefereren wij die laatste aangezien het verhaal dan nog intenser wordt. Aan de hand van een matrix ga je je weg kiezen en ga je het kwaad bestrijden, met je eigen wapens en ... een dobbelsteenrol. Het is echter zo dat je extra dobbelstenen kan aanschaffen, die een hoger rendement hebben trouwens. Het is een constant wikken en wegen of je extra vuurkracht in de strijd gooit of niet. Spelers gaan ook niet dood, wanneer ze hun levenspunten allemaal kwijt zijn, dan krijgt het kwaad een extra duwtje in de rug, maar kan er gewoon verdergespeeld worden.
|