Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-12-2016
imprESSEN : Mystic vale
Mystic vale (AEG) :
+ het card-crafting-systeem wordt niet onterecht vernieuwend
genoemd
+ het feit dat je met slechts 20 kaarten speelt, zorgt
ervoor dat de opgebouwde kaarten ook met regelmaat terugkomen
+ de eigenschappen van de kaarten zijn erg duidelijk, het beetje
tekst is niet doorslaggevend en je kent al gauw de mogelijkheden
+ dit spel heeft in mijn ogen een prima speelduur, vanaf het
moment dat je kaarten perfect zijn opgebouwd, is het onmiddellijk gedaan
+ het is een constante balans zoeken tussen hoe je je
kaarten opbouwt
+ je wil dit spel snel herspelen om beter te proberen doen
+ er is ruimte voor enorm veel uitbreiding(en)
+ het artwork is feeëriek
+ de kaarten bezitten nog een beschermlaag, fijn voor de
eerste sessies
-het opruimen vraagt toch wat werk, aangezien je
alle kaartjes terug uit de sleeves moet halen -de tekst op de kaarten is soms wel redelijk
klein gedrukt, -de sleeves zijn van een goede kwaliteit, maar
hoe lang gaan ze mee gaan? -er is ruimte voor uitbreiding en dat zullen we
ongetwijfeld geweten hebben, leg je euros maar opzij als je je collectie
compleet wil houden -na enkele keren spelen komt de beschermlaag er
stilaan af, best verwijderen dan die handel, anders ga je je er aan storen
+ tof concept om in groepen te spelen, maar toch
afzonderlijk punten te scoren
+ het materiaal is mooi, vol van kleur en zeer duidelijk
+ er hangt een zekere spanningsboog bij het kiezen van de
acties omdat er tijd mee gemoeid is
+ de opdrachten waar je naartoe werkt, kunnen je tactiek
mogelijks verklappen, het is echt inschatten wat de tweede beste optie of minst
slechte optie zijn om de tegenstand te misleiden
+ de spelregels zijn duidelijk en rechtlijnig, er is ook een
handig overzichtje voorzien op het einde van de spelregels
+ elke keer worden de vluchtkaarten herlegd en moet je terug
beginnen denken, bovendien moet iedereen, zowel actief team als oppositie
duchtig nadenken tijdens het doorlopen van de zandloper
-het is en blijft vooral een sfeerspel, waarbij
de intrige en overleg een groot deel van het spel maken -je hebt bijzonder weinig in de hand wat betreft
overwinningspunten, eerder toeval dat je de winst naar je toetrekt -om het tof te maken, moet je al minstens met 4
spelers zijn -druk de spelregels nu toch eens op een normaal
formaat papier en in boekvorm, die arty-farty-krantenvorm is toch niet echt handig (gelukkig moet je niet al te vaak iets opzoeken)
+ je hebt geen uitpakwerk, uitpunchen hoeft niet, Blue
orange verpakt alles netjes
+ het speelbord is dubbelzijdig bedrukt, erg fraai, maar
heeft geen functie
+ het spel ruimt zichzelf vlekkeloos op, de boten verdwijnen
één voor één
+ je hebt soms erg leuke keuzes te maken
+ ondanks de relatief eenvoudige, mogelijke acties, ga je
toch af en toe voor een dilemma komen te staan
-de schildjes staan langs de zijkant van de
boten, als je er recht opkijkt, zie je niet onmiddellijk de waarden -je hebt niet zo erg veel in de hand, je zal
moeten anticiperen en ook gewoon een beetje geluk hebben -er zijn zoveel veranderlijke elemenenten dat je
er weinig grip op krijgt
+ dit is een toegankelijk spel, ook voor kinderen, ze zijn
er zo mee weg
+ een ezelrace, met toffe, grote ezelfiguurtjes = leuk
+ het speelt snel, is duidelijk en is een goeie opstap naar
andere biedspellen
-het omvat misschien toch een tikje te weinig om
te blijven boeien -het spelmechanisme is prima, maar een spel als
Winners circle is volmaakter in dit geval -de keuzes tijdens het spel zijn eerder beperkt
+ enorm véél mogelijke wegen te bewandelen, maar zo weinig
acties
+ 18 kaarten nemen en er toch zo veel mogelijk uithalen, het
is telkens een uitdaging die je anders wil aanpakken
+ de verschillende modules die in één keer voorzien zijn,
maken het divers, altijd anders en elke combinatie stelt je in staat om weer op
andere manieren punten te scoren
+ de iconografie is fantantisch goed gedaan, het is even
wennen, maar daarna loopt het letterlijk en figuurlijk als een trein
-het scorebordje is nogal pover, zeker als je
jouw overwinningsblokjes moet beginnen leggen (gelukkig is dit meer naar het
einde van het spel) -het is even wennen aan de symbolen op de kaarten
omdat het er toch wel enkele zijn
+ erg tof worker-placement-gedeelte met de kaarten
+ het lijkt allemaal moeilijker dan het eigenlijk is, je
bent er vlug mee weg en gaat er wel wat puzzelplezier aan beleven
+ het spel heeft een perfecte verhouding speelduur
diepgang keuzestress
+ je bouwt zowel op korte als lange termijn aan je spel
+ de inlay is handig, het opruimen ook aangezien je dit al
grotendeels tijdens het scoren van de punten doet
+ persoonlijk vind ik m leuker dan zn grote broer
-in dit genre zijn er in deze periode zoveel
spellen verschenen en jammerlijk genoeg voor Glück auf is hij niet de beste -het verschil tussen de spelerskleuren zwart en
blauw is niet altijd even duidelijk als de lichtinval niet echt goed is
+ eenvoudig om te spelen, moeilijk om te doorgronden
+ verschillende startopstellingen maken het telkens weer
anders
+ artwork is erg fijntjes gedaan
-de bruggen zijn tof gedaan, maar het is toch
even wennen of je onder de brug loopt of erover -het is wel redelijk repetitief wat je doet, je
hebt niet zo erg veel keuzes -op het juiste moment, de juiste kaart in handen
krijgen kan het verschil maken in deze spannende race -met twee werkt het op zich wel, maar het is toch
eerder geschikt voor 4 spelers
+ prima introductie spel voor de beginnende veelspeler
+ toegankelijk, speelt vlot en is gewoon erg tof
+ combineert enkele leuke spelmechanismen zonder ze te diep
door te drijven
+ je hebt het gevoel dat je zelf wel kan gaan combineren en
goede keuzes maken
+ gate-way-game pur sang
+ de kaarten zijn mooi en herbergen nog wat extra
achtergrondinfo die er voor de rest van het spel niet toe doen
-drukfoutje in de eerste editie, maar dat wordt
normaal gauw rechtgezet -misschien is het een beetje te beperkt om erg
veel uit de kast te komen -het thema is bij dit spel totaal overbodig, wel
fijn dat men eens een keer iets anders heeft gezocht
+ het zit in dezelfde lijn als de andere Geode games en is
zeker niet het slechtste
-het is als stronten, maar dan met diertjes -hun nut van de bedrukte fiches is me niet
onmiddellijk duidelijk, overbodig lijkt me -het is erg repetitief en duurt een tijdje
vooraleer je vier dezelfde hebt -je kan je ook gewoon focussen op het feit dat een
andere speler wel vier dezelfde zal verzamelen, gewoon niet laatste zijn is de
boodschap
+ de gestripte versie van zn voorganger, waarbij de
essentie behouden blijft
+ de perfecte instapper om op termijn met jongere spelers
naar zn grote broer te gaan
+ de speelduur van deze titel is aangenamer dan zn
voorganger
+ de eigenschappen van de karakters van deze versie houden
weinig in, dus je bent er snel mee weg en moet geen eigenschappen gaan opzoeken
in de spelregels
-je zal snel naar zn grote broer willen, want
dit spel is te beperkt -dit spel gaat erg snel, acht punten ben je zo,
misschien had 10 ietsje interessanter geweest, zeker omdat deze veel sneller
speelt dan zn broer -de eigenschappen van de karakters in dit spel
zijn niet echt leuk
+ het spel speelt erg vlot, is niet supertactisch, maar toch
enkele fijne keuzes te maken
+ de Kodama-kaarten duwen je echt in een bepaalde richting
+ het zen-gehalte straalt van dit spelletje
+ de eindscores liggen altijd erg close bij elkaar
-jammer dat dit spel niet in het Nederlands
verschijnt (tot nog toe) -het scorebordje van de Franse versie is niet
echt handig, dat is bij de Engelse versie al ietwat aangepast -je bent afhankelijk van de Kodamakaarten die je
krijgt en sommigen zijn iets makkelijker om punten mee te scoren dan anderen
+ dit is een Keyflower met minder toeters en bellen, meer
gestroomlijnd
+ je speelt meer op je eigen wijk en zoekt combos die in
dit spel relatief makkelijk te verwezenlijken zijn
+ de scores liggen erg dicht bij elkaar, ondanks het feit
dat elke speler zn eigen weg gaat
+ de tegels zijn fraai vormgegeven en het spel toont echt
wel op tafel
+ weer een fantastische titel in de Key-reeks, het lijkt
niet op te houden
+ het is een perfecte instapper om naar Keyflower te
geraken, bovendien ben je als Keyflower-speler met dit spel onmiddellijk weg
-je hebt naar mijn gevoel iets minder interactie
dan bij Keyflower -je speelt meer op je eigen wijk -je hebt een grote tafel nodig om alles bij
aanvang uit te leggen -het verschuiven van de verbindingen bij een
opwaardering van een tegel is soms een beetje prulwerk, maar mij stoorde het
niet
+ erg fraai tactiel materiaal, nodigt uit om te spelen
+ het is een uitdagend spel om te winnen in de gevorderden
variant, en haalbaar in de basis(kinder)stand
+ ideaal om met het ganse gezin te spelen
+ de stappen zijn zo eenvoudig dat je onmiddellijk mee bent
met het spel
+ ik ben normaal geen fan van het ganzendbord principe,
gooien en stappen, maar hier werkt het wonderwel
+ het spel nodigt uit tot communicatie met je medespelers
+ er is een nodige dosis geluk nodig om dit spel te
overleven, maar het stoort totaal niet
+ het artwork is van Piêro, do we need to say more
+ een uitbreiding met nog wat extra kaartjes met diverse
mogelijkheden kan perfect, dan kom je dicht bij Pandemie, zeker als je de
schattenzoekers dan ook nog persoonlijke eigenschappen geeft
-de spookjes zijn superschattig en mooi, maar
vallen nogal makkelijk om (kan hinderlijk zijn als je er niet tegenkan dat ze
plat liggen op het bord)
+ dit spel speelt vlot, bolt zoals het moet bollen, is voor
mij het spel dat Food Chain Magnate had moeten zijn (qua leveringsdeel dan)
+ de houten speelstukken zijn erg fraai
+ de scores liggen belachelijk dicht bij elkaar, elke keuze
blijkt achteraf belangrijk
+ dit is voorlopig één van de beste spellen die ik uit de
nieuwe Essen-lading speelde
+ dit spel is van Belgische makelij, we mogen al eens
chauvinistisch zijn
-je gaat moeten stickeren, erg veel stickeren
(leuk, maar voor iemand met dikke, onhandige vingers een frustratie) -het artwork is thematisch fraai, maar zorgt toch
voor héél wat drukte op het bord, tegels, -thematisch euvel waarbij je 2 geld moet betalen
om pizzas uit te leveren, rare situatie (maar speeltechnisch klopt het
natuurlijk volledig)
+ fraaie 2-speler die één eenvoudig mechanisme hanteert
+ af en toe krijg je lastige verdelingen voorgeschoteld
+ je houdt elkaar relatief netjes in evenwicht
+ het materiaal is erg netjes en het artwork bijzonder fraai
-als het echt tegenzit voor één van beide
spelers, kan het verschil wel oplopen -de speciale actiekaarten zijn oké, maar de
Tortuga-kaart kan (als ze op het juiste moment komt) voor dodelijke gevolgen
zorgen
+ het keuze-systeem is doodsimpel, maar oh zo goed
+ de combinaties die je kan vormen met de kaartjes zijn soms
wel grappig
+ vlotte gameplay, relatief kleine pestfactor (gezond)
-de weinige tekst op de kaarten zorgt ervoor dat
je het spel niet onmiddellijk met kleinere kinderen kan spelen, wat jammer is,
want dit zou perfect mogelijk zijn -aanvankelijk is het even wennen aan het systeem
van kaarten bekijken, zeker als een stapeltje blijft liggen en je het voor de
derde keer bekijkt, sla je jezelf wel voor het hoofd -de uiteindelijke verschillen in punten kunnen
wel wat oplopen
+ hanteert het push-your-luck-principe van Port royal, maar
door de speciale eigenschappen ga je niet vaak jezelf kapot draaien
+ de speciale eigenschappen maken het wel leuk
+ de slotscore wordt niet bepaald door het aantal kaarten
dat je verzamelt, de scores liggen dus sowieso erg dicht bij elkaar, de laatste
ronde kan beslissend zijn
+ je gaat elkaar pesten en backstabben
+ het speelt vlot weg (eens je de eigenschappen van de
kaarten onder de knie hebt)
-het is wel even wennen aan de eigenschappen -het is een gedoe om een overzicht te houden van
welke speler welke eigenschap al dan niet mag gebruiken, verandert constant