Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-07-2010
Hete spellenavond
Gisteren was het onze heetste spellenavond ongetwijfeld. Gelukkig had Pieter z'n Kubb meegebracht zodat we ook buiten in de schaduw onze geliefkoosde hobby konden uitoefenen. Voor de rest waren er toch zo'n 20 spelers, wat niet slecht is met dit hete weer.
Een spelletje Castle panic, Chocolatl en een heleboel demo's van HiG vulden de ganse avond. Tussendoor nog snel even een spannende penaltyreeks van Uruguay en Ghana en een vruchtbaar gesprek inzake internetforaperikelen. We voegen ook nog twee nieuwe spellen toe van WGG : Hotel Samoa en Galapagos.
Dit spel is al een tweede uitgave. Er is ook een originele Tomb, die vergelijkbaar is met dit spel, maar aangezien we deze in de collectie hebben, gaan we deze even toelichten. Tomb is wederom een spel in de fantasy-sfeer. De spelers gaan een team samenstellen dat monsters het leven (of de dood) zuur gaat maken en ze trachten af te maken in hun tombes. Vooraleer je dit kan gaan doen, moet je natuurlijk een zo degelijk mogelijke uitrusting bij elkaar sprokkelen om de strijd te kunnen aangaan.
In de cryptes liggen verschillende zaken op de spelers te wachten. Je kan stuiten op schatkaarten, vloeken, monsters en valkuilen. Je zal al deze vloeken en valkuilen moeten trachten te ontwijken en levend je weg uit de tombe te vinden. Het verslaan van monsters en verzamelen van schatten is dan natuurlijk weer nodig om het spel te kunnen winnen, want beide kaarten leveren XP (overwinningspunten) op.
In de herberg, waar je je bevindt voor je de tombe ingaat, kan je je uitrusting versterken. Je hebt gebeden (die kunnen gebruikt worden door klerken en heilige mensen die in je team zitten), toverspreuken (door tovenaars en andere magische schepsels te gebruiken), voorwerpen (door alle avonturiers), tactiek (voor in de strijd te gebruiken) en cryptmasterkaarten (die je het beroven van een crypte kunnen vergemakkelijken of bemoeilijken).
In een beurt kan een speler : - vrije acties gebruiken - een actie per ronde gebruiken - ronde beëindigen
Vrije acties zijn : 1) uitrusten van teamleden met voorwerpen 2) delen van items tussen teamleden 3) incasseren van punten 4) rusten om je wondefiches te verwijderen en te recuperen van de strijd 5) een vloek opheffen door een goede dobbelsteenworp
Ronde-acties : 1) trekken van handkaarten 2) recruteren van karakters voor je team (max. 5) 3) bewegen tot 10 plaatsen in de tombe 4) genezen indien je een klerk in je team hebt, voor elke goeie dobbelsteenworp kan je genezen 5) stelen indien je een dief in je team hebt, kan je van een ander team zaken stelen 6) terugkeren naar de herberg 7) een crypte overvallen
Ronde beëindigen : 1) betaal huurlingen 2) aanvullen van je team (dode teamleden vervangen) 3) extra leden ontslaan (indien meer dan 5 leden) 4) opruimen van alle gespeelde kaarten 5) lege tombe = einde van het spel De speler met de meeste XP-punten is de winnaar.
Indien je opteert om een crypte te overvallen kan je dus verschillende zaken tegenkomen. Wat er exact gebeurt, hangt dan ook af van hetgeen je tegenkomt. In een gevecht ga je de kracht van je team en hun voorwerpen gebruiken tegen het monster. De dobbelsteenworpen gaan uiteindelijk over winst of verlies beslissen. Een tegenspeler speelt het monster. Hoeveel je kan incasseren hangt dan ook weer af van je sterkte. Het volledige vechtsysteem hier uit de doeken doen, is misschien een beetje overbodig, zeker als je reeds spellen speelde waarbij er moet gevochten worden. Je speelt eerst speciale kaarten, berekent je sterkte, gooit dobbelstenen, legt wondefiches voor elke hit, de verdediger is nu aan de beurt, ... Dit proces wordt herhaald tot er iemand de strijd verliest.
Titel : Tomb (cryptmaster) Auteur : Brent Keith Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 13+
Om het zeer kort te houden : Dominion in een fantasy-jasje!
Natuurlijk is dit wel redelijk kort door de bocht, maar qua gameplay is het effectief wel een Dominion-kloon. Het grote verschil is het behalen van punten. Bij dominion kon je de punten gewoon kopen, hier moet je de strijd aangaan met angstaanjagende geesten, monsters en andere vieze ventjes. (Ignace Crombé-uitbreiding zou in de maak zijn)
Dit spel is een deckbuilding-game. Je gaat door het uitspelen van kaarten, acties ondernemen en nieuwe kaarten verzamelen om zo je deck voldoende te stofferen om tegen de monsters te gaan vechten. Taaie tegenstanders leveren natuurlijk meer op dan zwakkelingetjes, maar deze zijn dan weer easy money en ze tellen uiteindelijk toch ook door. Ik heb het spel één keer gespeeld toen het pas in Essen was verschenen en ik was er eigenlijk onmiddellijk door gecharmeerd. De enige reden waarom het zo'n tijdje geduurd heeft, vooraleer het bij SpinLi te spelen was, is dan ook dat we Dominion al in de kast hadden staan en er zoveel lekkers was verschenen die periode rond Spiel.
Uiteindelijk zijn we wel zeer blij dat dit spel eindelijk in onze collectie hebben kunnen bijschrijven. De kaarten zijn fantastisch mooi getekend, de gameplay is eenvoudig (zoals u reeds weet van Dominion) en het biedt toch iets extra's aan de mensen die wel van fantasy houden. Bovendien kan dit soort spellen best wel eens een opstapje zijn voor het grotere werk, dat van Fantasy Flight. Eens je door de microbe gebeten wordt om je een beetje in de duistere wereld in te leven, ga je graag een stapje verder.
Meer uitleg : lees ons verslagje van Dominion bij HiG zou ik zeggen en anders een partijtje op onze spellenavond.
Titel : Thunderstone Auteur : Mike Elliott Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Dit spel is een coöperatief spel, ondertussen een wereldberoemd spelmechanisme na kleppers als Pandemie, Shadows over Camelot, Battlestar Galactica, Red November, ... De spelers zijn een team wereldverbeteraars die de kwaadaardige dr. Necreaux moeten tegenhouden, want deze wil de aarde verwoesten. Bovendien heeft hij voor zijn snode plan wetenschappers ontvoert en deze moet jij trachten te bevrijden.
Elke speler is in het bezit van drie karakters, wiens eigenschappen hij kan gebruiken. Afhankelijk van het aantal spelers wordt een bepaalde tijd gespeeld. Deze tijdsfactor is erg belangrijk in het spel, want indien het team dr. Necreaux niet kan stoppen binnen de aangegeven tijd : BOEM !!! In een deck avonturenkaarten worden de wetenschappers en ontsnappingsvliegtuig onderaan gestopt. Er wordt in dit spel trouwens ook niet individueel gespeeld, maar als team, je zal samen moeten beslissen welke actie je gaat ondernemen.
Er zijn eigenlijk twee grote opties die je kan doen : rusten of bewegen. Indien je rust, kan je je karakters opladen (zodat ze terug speciale eigenschappen kunnen gebruiken) en kan je als extraatje de bovenste avonturenkaart bekijken en beslissen of je ze bovenaan of onderaan de deck steekt. Deze avonturenkaarten bepalen het verloop van het spel en de gevaren die je tegenkomt. Indien je opteert om te bewegen, wordt er beslist met welke snelheid. Maar des te hoger de snelheid, des te meer avonturenkaarten moet je onder handen nemen. (maar hoe sneller je dan ook weer bij de wetenschappers en de shuttle komt) In deze avonturenkaarten zitten allerlei gebeurtenissen die worden uitgevoerd zoals op de kaart vermeld. Daarnaast kan je ook monsters tegenkomen, die je moet trachten te verslaan met al je karakters en hun eigenschappen. Welke offer je op, welke nog niet als je weet dat er nog x-aantal avonturenkaarten volgen?
Het spel kan op verschillende manieren eindigen : - de tijdsklok komt op nul (je ontploft met het ganse eiland) - de wetenschappers en het vliegtuig zijn gevonden (de wereld staat bij jou in schuld) - het vliegtuig is gevonden en je beslist om te vertrekken (nog een keertje proberen, want dr. Necreaux is met de wetenschappers ontsnapt)
Het scenario lijkt er wel één uit een fantastische Austin Powers-film en daar doet het spel me ook een beetje aan denken. Op zich is het concept weer erg leuk, maar mensen die totaal niet voor coöperatieve spellen zijn, zullen dit helemaal niets vinden. Overleggen is iets dat ook niet voor iedereen gegeven is natuurlijk. Er zijn ook enkele varianten voorzien die het spel telkens een andere wending moeten geven, maar het basisprincipe blijft identiek.
Titel : The isle of doctor Necreaux Auteur : Jonathan Leistiko Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 15+
Vandaag gooi ik speciaal een extraatje op de weblog. En ééntje die er mag wezen. Een spel van een piepkleine uitgever uit Frankrijk.
Dixit is de naam, de naam van het spel van het jaar in Duitsland en dat wil toch wat zeggen. Een Frans spel dat de hoofdvogel afschiet in het almachtige spellenland Duitsland. Spiel des Jahres prijkt vanaf nu op de vierkante doos met met de prachtige tekeningen op de doos en vooral op de kaarten.
Dixit is een atypisch spel, een spel dat u aan een zeer ruim publiek kan voorstellen. Het gaat hier niet om spelstructuren doorgronden of tactisch zware overwegingen te doen, maar u moet wel creatief zijn en een beetje vindingrijk. U probeert punten te scoren door andere spelers hun psychologie te doorgronden en af en toe met een beetje geluk te gokken.
De spelers krijgen elk zes "wondermooie" handkaarten. De startspeler kiest één van z'n handkaarten en omschrijft de kaart, verzint een uitspraak die er bij past, maar mag dit niet té duidelijk doen. De andere spelers kiezen uit hun hand ook allen een kaart die aan de beschrijving voldoet en geven deze dicht af. De kaarten worden geschud en nadien netjes naast elkaar open gelegd. Nu gokken alle spelers (behalve de verteller) welke de oorspronkelijke kaart van de startspelers is, door het inzetten van fiches.
Kan de verteller anderen misleiden, dan scoort hij 3 punten. Ook diegene die het wel bij het juiste einde hebben, krijgen drie punten. Raadt niemand de kaart of iedereen, dan krijgt de verteller 2 strafpunten. Elke speler (behalve de verteller) krijgt één punt per stem op zijn kaart. Nadien vult elke speler zijn hand terug aan tot zes kaarten, de volgende speler wordt verteller.
Het spel eindigt wanneer de laatste kaart getrokken wordt, de speler met de meeste punten, wint het spel.
Titel : Dixit Auteur : Jean-Louis Roubira Uitgeverij : Libellud Aantal spelers : 4-6 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Voor diegene die niet aangemeld zijn op onze nieuwsbrief of die hun agenda niet consequent aanvullen : nu vrijdag 2 juli houden we onze 43ste spellenavond in de cafetaria van Lindelo. U bent van harte welkom vanaf 19 uur. Hoogstwaarschijnlijk is het toch te heet om iets anders te doen en raadt Frank of Sabine u zware inspanningen af, ofwel is het eens lekker aan het stormen en regent het dat het giet, dus kan u beter een spelletje komen spelen.
Het belooft overigens een erg toffe spellenavond te worden, met Hans im Glück centraal. De kwaliteit van deze spellen alleen al zal er zeker voor zorgen dat er duchtig kan gespeeld worden. Daarnaast kunnen we ook aan elke derde bezoeker een verrassingkje bezorgen (zolang de voorraad strekt natuurlijk).
Ik hoop u alleszins te mogen begroeten zodat we met z'n allen de zomervakantie goed kunnen inzetten, met de hobby die ons nauw aan het hart ligt. Tot speels ! SpinLi
Wederom een strakke doos, volgeladen met dikke kartonnen tegels, waarop de futuristische graphics zijn doorgetrokken. Het laat allemaal het beste vermoeden, maar de gameplay stokt toch wel enigszins het enthousiasme. Carcassonnesgewijs gaan we een stad opbouwen uit tegels.
Het spels start met vijf gedekte tegels die in een plus-vorm op tafel worden gelegd. Elke speler krijgt vijf handtegels en 15 markers en het spel kan beginnen. In een beurt doe je niet meer dan een tegel plaatsen, eventueel een marker erop vestigen en een nieuwe handtegel trekken. Op de tegels staan hier en daar punten vermeld die je moet zien te sprokkelen tegen het einde van het spel. That's it! Je kan ook een marker plaatsen op een gedekte tegel, je draait deze dan om en voert de tekst uit die erop staat. Indien je gewoon een marker plaatst op een tegel die reeds openlag, voer je de tekst niet uit.
Zo gauw een speler geen marker meer kan inzetten, spelen de andere spelers de ronde nog uit en eindigt het spel. Ook wanneer alle vijf de energiestations in het spel zijn, eindigt het spel onmiddellijk.
Het verdelen van de punten gaat als volgt : - je scoort punten voor groepen aansluitende gebouwen die je bezit (minstens 3 vooraleer je ze kan scoren), ze leveren het aantal gebouwen in punten op - je scoort voor sommige gebouwen die je bezit en waar punten op staan
Zoals u misschien al kan indenken is dit spelletje dan ook vrij eenvoudig. Het is natuurlijk de bedoeling om de tekst die op de tegels staat zo goed mogelijk uit te spelen. Het nogmaals mogen plaatsen van een tegel, het mogen verplaatsen van een marker, ... deze acties gaan beslissend zijn over winst en verlies. Op zich is er weinig mis met dit spel, maar we hebben het allemaal al wel eens een keertje gezien, los van het thema, dat wel redelijk origineel is.
Titel : Infinite city Auteur : Brent Keith Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Een Knizia??? Oren spitsen en oogjes open dan maar weer !!! En dat mag hier zeker ook gebeuren. Je waant je op de Titanic in volle glorie. Groots en zinkend. De spelers krijgen in het begin van het spel een opdracht. Op deze kaart staan drie kleuren van ratten die je moet zien te redden. Natuurlijk hou je dit best geheim voor je tegenspelers, want anders zou het wel eens fout kunnen aflopen.
De startspeler gooit de acht dobbelstenen. Dan kiezen de spelers om beurten een dobbelsteen uit en voeren de bijhorende opdracht uit. Op de dobbelsteen staan : - 1,2,3 : de rat van bijpassende kleur wordt 1,2 of 3 stappen naar boven gezet - pijl : verplaats de rat van de bijpassende kleur naar de eerst volgende rat boven hem - anker : verplaats de rat van de bijpassende kleur naar de eerst voorgaande rat onder hem - 2 in cirkel : een rat naar keuze mag 2 plaatsen vooruit gezet worden - x : deze dobbelsteen blijft in de voorraad
Indien er nog maar één dobbelsteen overblijft, zinkt het schip een beetje dieper. Je draait een "schip-zink-fiche" om en laat het schip het aangegeven plaatsen zakken in het kolkende water. Indien er hierdoor één rat onder water komt, is deze rat dood en gaat ze uit het spel. Indien er meerdere ratten ondergaan, gebeurt er niet onmiddellijk iets, de ratten hebben nog kans om te ontsnappen. Het spel gaat zoals gewoonlijk door tot er nog slechts één rat onder water zit, deze sterft en gaat uit het spel. Als alle "schip-zink-fiches" zijn omgedraaid, zinkt het schip niet dieper.
Op elk passagiersdeck kan je kaas verzamelen door met een rat erop te eindigen, dit zijn punten op het einde van het spel. Indien een rat op het bovendek geraakt wordt deze op de overwinningstabel geplaatst. Zo gauw er vier ratten boven zijn, eindigt het spel. Als er nog slechts 2 ratten in het spel zijn, eindigt het spel ook. Score voor ratten (1ste scoort 0 punten, 2de 5 punten, de 3de 3 punten en de vierde 2 punten). De speler draait z'n opdracht om en scoort punten voor de kleuren die het overleefd hebben en de kaas.
Titel : Abandon ship Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 3-7 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 10+
Een iets futuristischere Fomula Dé, zo zou ik dit spel best wel kunnen omschrijven. Blijkbaar heeft het spel formula dé toch wat losgemaakt in spellenland, want de race-games volgen elkaar mooi op. We hadden al de hondensleeënrace, struisvogelrace, ave caesar-race, ... en nu deze, waar de dobbelstenen ook hun nut hebben. (zij bepalen je schade in dit spel)
Ook nu weer probeer je heelhuids aan te komen op een parcours dat kan worden samengesteld uit verschillende borden. Alles staat mooi op het spelersbordje. Stuurbekrachtiging, remmen, nitro, carrosserieschade, motorwarmte, ... je moet het allemaal netjes bijhouden. Schakel je een vitesse hoger, dan zal je sneller vooruit komen, maar kan je meer tegenslag hebben ook.
Aan een hogere snelheid hangt ook vast dat je minder stuurvaardig zal worden en dat je minder obstakels zal kunnen ontwijken en het laatste wat je natuurlijk wil doen, is de muur gaan kussen. Je kan tegenstanders gaan rammen of van hun baan duwen. Bovendien heeft elke wagen z'n eigen mogelijkheden en basispakketje aan materiaal om in de strijd te gaan.
Het spel voorziet ook een arcade-versie om het spel te leren kennen en een geavanceerde versie waar je het parcours gaat aanpassen en mekaar nog meer op de zenuwen werken. Op zich is dit dan ook een mooi spel, dat mogen we gerust stellen, hoewel de fiches en dobbelstenen, het spel maar een belabberd uitzicht geven. Hiervoor hadden ze mijn inziens toch wel wat cooler voor kunnen verzinnen. Wat dat betreft heeft de nieuwe formule D dan ook een streepje voor met z'n leuke schakelbox.
Titel : Rush 'n crush Auteur : Guillaume Blossier & Frédéric Henry & Charly Cazals Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 3-6 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+
Het belangrijkste aan dit spel is het materiaal en het thema, laat het ons daarbij houden. Indiana Jones-gericht ga je op zoek naar archeologische schatten in een verloren tempel in het midden van de jungle. In de loop van het spel ga je de tempel doorlopen en proberen hier en daar overwinningskaarten mee te pikken. Maar pas op, de boobytraps, sluitende muren, kolkende lava, kolkende rivier en levensgrote rots-bal kunnen je wel eens de das omdoen. Je moet bovendien ook nog voortmaken want als je niet buiten bent als de bal op het einde van z'n spoor is, dan blijf je voor eeuwig in de tempel opgesloten.
Elke speler kiest een personage, elk personage heeft een extraatje dat je ergens in de tempel zal kunnen gebruiken. Deze eigenschappen zijn niet doorslaggevend dus op zich kies je gewoon het figuurtje dat je het leukste vindt of die met de mooiste borsten (en er zijn er nogal wat in dit spel, kwestie dat het vrouwelijk geslacht niet moet jammeren dat er geen dames in het spel zijn).
Het opstellen van het spel neemt wel wat tijd in beslag, je moet alle kaartjes en fiches op z'n plaats leggen, de boobytraps opstellen, ... ik krijg er een hoog "muizenval"-gevoel bij, alhoewel je bij deze laatste het spelbord opbouwt gedurende het spel.
Een speelbeurt is opgebouwd uit verschillende fasen : 1) laadlevel aanpassen : des te meer je laadt (en dus overwinningspunten sprokkelt, des te minder acties je kan doen) 2) dobbelstenen gooien en acties bepalen 3) acties uitvoeren (spelers spelen om beurten) 4) verplaats de muren en de rots-bal 5) breng vervangers in het spel (als je eerste personage dood is, mag je nog meespelen met een tweede) 6) geef de dobbelstenen door naar de volgende speler
De acties die een speler kan uitvoeren hangen af van de plaats waar hij zich bevindt : - kamer der muren (de muren sluiten je stilaan op) - rotsgang (de reusachtige rots rolt je plat als je niet oppast) - lavakamer (stap op de juiste tegels of je valt in de lava) - ondergrondse rivier en waterval (duik je in het water voor schatten? dan neem je een risico want de enige uitgang is vlak voor de waterval) - de houten brug (de brug staat op instorten, zorg dat je er tijdig overgeraakt)
In de kamer der muren kan je bewegen, onderzoeken of glyfen ontcijferen In de rotsgang kan je snel doorlopen of een schatkist proberen open te breken In de lavakamer kan je voorzichtig rondlopen of dwars door het lavaveld proberen om schatten te vinden In de ondergrondse rivier kan je schatten op de bodem van de rivier zoeken, maar zorg dat je niet meegesleurd wordt door de stroming Over de houten brug moet je geraken met zoveel mogelijk schatten, want te zware ladingen kan de brug niet meer houden
Hoe alles concreet in z'n werk gaat, kan je best leren door het spel een keertje te doorlopen. Zoals u ook wel zal aanvoelen is het een echt familiespel. Kinderen vinden het waarschijnlijk ongemeen spannend om achternagezeten te worden door die rotsblok, of om tussen de muren geplet te worden, maar als geoefend speler is dit echt gewoon no-nonsense, niet nadenken, een avondje alle herhalingen van FC de kampioenen na elkaar.
Titel : The adventurers Auteur : Frédéric Henry & Guillaume Blossier Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Arcana is een alleraardigst kaartspelletje met eigenschappen van Blue moon en Dominion. Het komt er in dit spel ook op aan om een zo goed mogelijk deck samen te stellen, net zoals bij Thunderstone en Dominion. Het verschil is wel dat er voor elke kaart zal moeten gevochten worden, je kan de kaarten dit keer niet zomaar kopen.
Elke speler begint het spel met een setje van 11 kaarten (agenten), vergelijk het gerust met Blue moon, waarmee hij de strijd zal moeten aangaan. Elke deck van personages is weer net ietsje anders en heeft andere eigenschappen. Er wordt om de kaarten gestreden in vier categorieën : politiek, militair, spiritueel en financieel. Elke kaart heeft z'n eigen categorie waarin de strijd zal worden beslecht. De kaarten die je gaat proberen te veroveren zijn personen (die je dan in de volgende ronden kan inzetten om andere kaarten te veroveren), locaties (op deze kaarten staan teksten die worden uitgevoerd) en relikwieën (die je in een strijd ter ondersteuning kan bijleggen).
In een ronde nemen de spelers vier handkaarten van hun deck, deze vier kaarten gaan ze aan de stapels leggen waarvan ze de bovenste kaart kunnen winnen. In een beurt kan je ofwel een kaart open leggen aan één van de stapel in de eigen zone of vrije zone, ofwel een dichte kaart in een zone die niet eigen is, je kan een locatiekaart spelen (en de actie op de kaart uitvoeren) en gewoon een kaart in je aflegstapel leggen. Als alle vier de kaarten zijn gespeeld worden de kaarten in het midden van de tafel verdeeld. Indien een speler voldoende punten scoort in de categorie van de kaart om deze te overtreffen wint hij de kaart. Haalt geen enkele speler het gevraagde minimum blijven de kaarten allemaal liggen voor een volgende ronde.
De spelers nemen vier nieuwe kaarten van hun trekstapel en een volgende ronde vangt aan. Indien een speler geen kaarten meer heeft in z'n trekstapel, wordt de aflegstapel geschud en heeft hij deze kaarten weer ter zijner beschikking (à la dominion). Wanneer de "game over" kaart uit de deck komt, wordt er nog één ronde gespeeld en nadien worden de punten geteld (onderaan rechts op de kaarten) die de speler in z'n deck heeft weten te verzamelen.
Er is ook een variant waarbij de spelers in het begin van het spel twee opdrachtkaarten krijgen. Slagen ze erin om deze uit te voeren tegen het einde van het spel, krijgen ze de extra punten. Een andere variant brengt militia-kaarten in het spel, je kan deze opvragen als beurt om extra te gebruiken in een strijd, nadien gaan ze gewoon terug naar de militiastapel. De tactische variant tenslotte laat toe om een gewonnen kaart opzij te leggen en niet in je aflegstapel. Deze kaart telt bij de eindtelling gewoon mee, maar zit niet in je weg tijdens het spel. (vergelijk het gerust met de punten die bij Dominion in je weg zitten gedurende het spel)
Titel : Arcana Auteur : Damien Desnous Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Het spel met de schattige aapjes, het moet gezegd, oogt erg mooi en speelt ook wel fijn. Je gaat op jacht in het labo om de aapjes die nog gevangen zitten te bevrijden. Er wordt een speelbord opgebouwd met vier tegels die langs beide kanten bedrukt zijn. In elke kamer wordt er een aapje in een kooi gezet en worden twee voorwerpen gedropt. Deze voorwerpen gaan de spelers nodig hebben om de sloten van de kooien creatief open te krijgen.
In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren (in willekeurige volgorde en meermaals) 1) bewegen : een aap naar een aansluitende kamer verplaatsen 2) oppakken, laten vallen of wisselen van een voorwerp : je kan slechts één voorwerp vasthouden, maar je kan een voorwerp achterlaten en een nieuw meezeulen 3) ontdek een apenkooi : draai de tegel zichtbaar, nu kom je te weten welke voorwerpen je nodig hebt om ze open te krijgen 4) open een kooi : indien je alle nodige voorwerpen in de kamer hebt, kan je de kooi openen, als trofee krijg je de kooi (punten), alle apen die in dezelfde kamer of kamer ernaast aanwezig zijn, krijgen ook een overwinningsfiche (gelijk aan het aantal punten van de kooi - 1) 5) speel een kaart : speel de kaart en volg de opdracht 6) vechten : je mag met een andere aap vechten als je in dezelfde kamer bent, als je je vechtvoorwerp vasthebt (staat op je overzichtje) en je tegenstrever niet z'n vechtvoorwerp vastheeft. Indien je je tegenstander zo verslaat, laat deze z'n voorwerp vallen en mag hij de aap van de tegenstander ergens anders op het bord zetten Op het einde van je beurt trek je handkaarten bij tot twee (indien je er zou gespeeld hebben)
Tenslotte is er ook nog de opzichter die eigenlijk nog dommer is dan een aap, hij vertraagt enkel je spel. Door middel van kaarten kan deze wachter verzet worden, kom je in een kamer met de wachter eindigt je beurt onmiddellijk. Je mag slechts één actie uitvoeren in de kamer van de wachter. Indien je na deze actie nog steeds in de kamer van de wachter bent, eindigt je beurt.
Het spel eindigt indien de speler geen handkaarten meer heeft of als alle kooien zijn opengemaakt. De spelers tellen hun punten op en zien wie de meest succesvolle aap is van het pak. Schitterend thema, mooie figuurtjes en leuke pestfactor, zonder dodelijk te zijn.
ps : met de kaarten kan je overigens een voorwerp verplaatsen, voorwerpen ruilen, voorwerpen stelen van tegenstrever, twee bewegingen in één klap doen en de wachter verzetten.
Titel : Monkey Lab Auteur : Dan Manfredini Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.
"Het spel dat de kameel z'n rug breekt", zo wordt dit ludieke kaartspel aangekondigd. Wel beste bloglezer, het is zo'n heerlijk licht kaartspelletje. We gaan niets anders doen dan de kameel volladen met allerlei oosterse rommel, tot hij het gewicht niet meer kan dragen. Diegene die ervoor zorgt dat het gewicht boven de 50 gaat, is de pineut en krijgt geen punten die ronde. Maar ... kan jij de rug van de kameel breken door middel van een strootje, dan ben jij de enige die scoort.
Snelle voorbereiding en snel spelen : - De kameel wordt in het midden van de tafel gelegd. - Elke speler krjigt vier handkaarten - Er wordt een aantal ronden gespeeld gelijk aan het aantal spelers (ze zijn om beurten deler) - In een beurt moet je : A) een kaart op de kameel z'n rug plaatsen B) het totale gewicht van de kameel luidop zeggen (de waarde van jouw kaart optellen bij de vorige waarde) C) een nieuwe handkaart trekken (indien de trekstapel op is, gaat het spel door zonder fase C)
Wanneer het gewicht boven de 50 gaat, breekt de kameel z'n rug en is het tellen geblazen, behalve de snoodaard die de rug heeft gebroken. Maar wil je iemand een peer stoven en zorg jij dat de laatste waarde exact 50 is, dan kan de volgende speler de rug van de kameel breken met een strootje. Indien hij dit kan doen, is hij de enige die punten scoort. De punten zijn gewoon de waarden van de handkaarten optellen.
A la "Uno" zijn er natuurlijk ook nog enkele speciale actiekaarten : - reverse : de speelrichting draait - copy : je kopieert de waarde van de vorige afgelegde kaart op de kameel - aladdin's lamp : je kiest de waarde van je kaart (van 1 t.e.m. 10) - vliegend tapijt : hebben een negatieve score, dus die waarde wordt afgetrokken van het totaal is je ze op de kameel speelt of zijn negatieve punten bij een telling indien je ze in de hand hebt
Titel : Straw Auteur : Richard James Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-6 Leeftijd : 8+ Speeltijd : 30 min.
Big box games : - The adventurers - Thunderstone - Thomb (encrypter) - Rush & Crush
Middle box games : - Abandon ship - Monkey lab - Pressure matrix - Infinite city
Card games : - Straw - Myth - Arcana - The isle of doctor Necreaux
RPG : - The ultimate toolbox - Legend of the five rings - Legend of the burning sands
Deze laatste drie passen niet echt in onze winkel, aangezien we in onze club geen RPG's spelen, dus die gaan we dan ook links laten liggen. Voor de liefhebbers wijs ik u graag door naar de website van AEG.
Alderac Entertainment Group is een relatief nieuwe speler op onze Europese spellenmarkt. Dit Amerikaans bedrijf bestaat nochtans al enkele jaren. Het bedrijf werd opgericht in 2004 en legde zich toe op de RPG-games. Voor de leken onder ons, dit zijn Role Playing Games, spellen waar je je als speler serieus moet inleven, al dan niet met passende kledij, een verhaal doorlezen en toneeltje spelen. Klinkt misschien wat oneerbiedig de manier waarop ik het uitleg, maar het is dan ook totaal mijn ding niet.
Pas op Spiel 2009 kwamen ze vanuit het niets op de proppen met een héél gamma aan bord- en kaartspellen. De volledige lijst spellen die u hier morgen ziet verschijnen werden aangekondigd als zijnde nieuwe spellen in Essen. Echt nieuw waren de meeste niet, maar de Europese markt had in ieder geval nog geen notie van deze spellen, dus ... we bestempelen ze ineens als nieuw. (kwestie dat je toch aan 550 nieuwe spellen geraakt in Essen)
Op het eerste zicht lijken de spellen typisch Amerikaans, het ziet er allemaal erg mooi uit, knappe graphics, lijkt voor volwassenen, maar daaronder schuilen eigenlijk spellen die niet veel voorstellen qua moeilijkheidsgraad. Het zijn doordeweekse-spelletjes die je makkelijk met het ganse gezin kan spelen. Het voelt dan ook een beetje raar aan dat je bepaalde thema's tegenkomt, waarvan je een hoog Fantasy Flight Games - gehalte te zien krijgt, maar dat toch véél eenvoudiger is om te spelen. Ik zou ze hiervoor alleen al een thumbs up willen geven.
Of deze uitgeverij nu potten gaat breken in Europa, daar twijfel ik voorlopig nog even aan, maar ze gaan in ieder geval al wel de strijd aan en over de kwaliteit en artwork valt er weinig slechts te zeggen, dus hou onze blog de volgende dagen zeker in het oog, het wordt Amerikaanse moeite.
Adresgegevens AEG :
4045 E. Guasti Rd. #210 Ontario, CA 91761 USA 909.390.5444 phone 909.390.5446 fax
Om deze fantastische reeks af te sluiten toch nog een bedankje aan HiG :
- dank je wel voor de recensie-exemplaren die we mochten ontvangen - dank je wel voor de topkwaliteit van jullie spellen - dank je wel voor de tactische spellen die gespeeld kunnen worden in familieverband - dank je wel voor de heerlijke meeple-snoepjes - dank je wel voor de mooie HiG-draagtassen - dank je wel voor al het lekkers dat nog komen zal
Tja, waar moet ik nu beginnen ... en vooral waar zal ik eindigen. Er staan wel een paar goede melkkoeien in spellenland, maar dit is toch diegene met de dikste uier (samen met die van KvC). Je hebt uitbreidingen, mini-uitbreidingen, officiële uitbreidingen, onofficiële uitbreidingen, regelvarianten (officieel en onofficieel), spin-offs, andere versies, 2-persoonsversie, PC-versie, online versie, nintendo DS versie, ...
Als ik me zou wagen aan een opsomming, ben ik er zeker van dat ik er zou vergeten, vandaar ook dat ik me ga beperken tot het plaatsen van de uitbreidingen en versies die we in onze clubkast hebben staan. Voor meer info verwijs ik u overigens zonder schroom gewoon door naar de website van onze goede vriend Pieter Syroit : www.carcassonne.nl Hier vindt u alles wat u maar wenst te vinden omtrent dit fascinerend spel.
De uitbreidingen worden steeds gespeeld met het basisspel, dit zorgt voor een langere speelduur (aangezien er meer tegels in het spel zijn), maar vooral ook nog extra manieren om punten te scoren. Voor de exacte regels wijs ik u weer graag door naar bovenstaande link
De mini-uitbreidingen, zijn echt wel mini. Je vindt ze in kleine kubusvormige doosjes of als extraatje in een spellenmagazine. Ze voegen vooral extra tegeltjes toe aan het spel, met hier en daar weer een extra regeltje. "Die kornkreise" hebben we niet in ons bezit. De tunnel die als extraatje bij Spielbox zat hebben we wel ter beschikking. (maar hiervan vonden we geen afbeelding op het internet)
Tenslotte zijn er ook nog de andere versies, losstaande spellen die je zonder het basisspel kan spelen. Het thema verschilt af en toe, het materiaal is een beetje anders, het aantal spelers wijzigt, maar het concept is identiek. Er is ook nog een reisversie van de basisversie (kleinere tegels en meeples, maar we raden u deze aankoop niet echt aan, neem maar gewoon de basisversie mee op reis dan). En Cardcassonne heeft de naam, maar is een totaal ander spel zoals u reeds een tijdje geleden ontdekte op onze blog.
Titel : Carcassonne uitbreidingen Uitgeverij : Hans im Glück