Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-07-2010
Tomb (cryptmaster)
Dit spel is al een tweede uitgave. Er is ook een originele Tomb, die vergelijkbaar is met dit spel, maar aangezien we deze in de collectie hebben, gaan we deze even toelichten. Tomb is wederom een spel in de fantasy-sfeer. De spelers gaan een team samenstellen dat monsters het leven (of de dood) zuur gaat maken en ze trachten af te maken in hun tombes. Vooraleer je dit kan gaan doen, moet je natuurlijk een zo degelijk mogelijke uitrusting bij elkaar sprokkelen om de strijd te kunnen aangaan.
In de cryptes liggen verschillende zaken op de spelers te wachten. Je kan stuiten op schatkaarten, vloeken, monsters en valkuilen. Je zal al deze vloeken en valkuilen moeten trachten te ontwijken en levend je weg uit de tombe te vinden. Het verslaan van monsters en verzamelen van schatten is dan natuurlijk weer nodig om het spel te kunnen winnen, want beide kaarten leveren XP (overwinningspunten) op.
In de herberg, waar je je bevindt voor je de tombe ingaat, kan je je uitrusting versterken. Je hebt gebeden (die kunnen gebruikt worden door klerken en heilige mensen die in je team zitten), toverspreuken (door tovenaars en andere magische schepsels te gebruiken), voorwerpen (door alle avonturiers), tactiek (voor in de strijd te gebruiken) en cryptmasterkaarten (die je het beroven van een crypte kunnen vergemakkelijken of bemoeilijken).
In een beurt kan een speler : - vrije acties gebruiken - een actie per ronde gebruiken - ronde beëindigen
Vrije acties zijn : 1) uitrusten van teamleden met voorwerpen 2) delen van items tussen teamleden 3) incasseren van punten 4) rusten om je wondefiches te verwijderen en te recuperen van de strijd 5) een vloek opheffen door een goede dobbelsteenworp
Ronde-acties : 1) trekken van handkaarten 2) recruteren van karakters voor je team (max. 5) 3) bewegen tot 10 plaatsen in de tombe 4) genezen indien je een klerk in je team hebt, voor elke goeie dobbelsteenworp kan je genezen 5) stelen indien je een dief in je team hebt, kan je van een ander team zaken stelen 6) terugkeren naar de herberg 7) een crypte overvallen
Ronde beëindigen : 1) betaal huurlingen 2) aanvullen van je team (dode teamleden vervangen) 3) extra leden ontslaan (indien meer dan 5 leden) 4) opruimen van alle gespeelde kaarten 5) lege tombe = einde van het spel De speler met de meeste XP-punten is de winnaar.
Indien je opteert om een crypte te overvallen kan je dus verschillende zaken tegenkomen. Wat er exact gebeurt, hangt dan ook af van hetgeen je tegenkomt. In een gevecht ga je de kracht van je team en hun voorwerpen gebruiken tegen het monster. De dobbelsteenworpen gaan uiteindelijk over winst of verlies beslissen. Een tegenspeler speelt het monster. Hoeveel je kan incasseren hangt dan ook weer af van je sterkte. Het volledige vechtsysteem hier uit de doeken doen, is misschien een beetje overbodig, zeker als je reeds spellen speelde waarbij er moet gevochten worden. Je speelt eerst speciale kaarten, berekent je sterkte, gooit dobbelstenen, legt wondefiches voor elke hit, de verdediger is nu aan de beurt, ... Dit proces wordt herhaald tot er iemand de strijd verliest.
Titel : Tomb (cryptmaster) Auteur : Brent Keith Uitgeverij : AEG Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 13+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".