IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 6 : Die händler von Genoa

      

Dit is het zoveelste spel dat ondertussen verschenen is bij QWG, maar dit keer vind ik niet dat ze er een meerwaarde aan hebben gegeven.
Ik vond de oorspronkelijke kleuren van de Aleaversie al vrij flets, maar hier heeft men bij QWG weinig aan veranderd. Het speelbord blijft nog steeds vrij saai, de gameplay eigenlijk ook wel.

Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik vond dit spel, dat toch redelijk hoog staat aangeschreven, zeker niet het beste spel uit de reeks. Ik vond het nogal saai en traag overkomen. Misschien stelt het probleem zich een beetje thematisch, maar toch ... Het spel bezit ook weer allerlei diverse spelmechanisme, van dobbelen overgaan naar het strategisch plaatsen van een handelaarstoren van waaruit je verschillende gebouwen bezoekt die elk een actie voorstellen. Je gaat grondstoffen verzamelen om hiermee opdrachten uit te voeren die je op hun beurt geld opleveren. Misschien doe je ook af en toe wel eens een boodschapje en lever je iets van het ene naar het andere gebouw, waarvoor je natuurlijk ook vergoed wordt. Ofwel spaar je tenslotte privileges bij de vooraanstaande families in Genoa en krijg je hier ook nog wat poen voor. De speler die op het einde van het spel het meeste dukaten heeft gesprokkeld, wint het spel.



Ik heb bij dit spel een redelijk grote déjà-vu ervaring, niet moeilijk natuurlijk want alle spellen beginnen elkaar op de duur elkaar te kopiëren. Misschien is dit spel gewoon op "Fürsten von Florenz" gestoten (wat we rond dezelfde periode aanschaften) en beviel die ons meer dan dit spel. Het monopoly-geld zal zeker ook geen goed doen voor het spelplezier, ik weet dat je er doorheen moet kijken, maar bij elk spel met die briefjes krijg ik kippenvel. Ik heb het dan ook nog niet vaak gespeeld, volgens mij maar één keer om precies te zijn, en dit is te weinig om een goed oordeel te kunnen vellen. Hij moet zeker nog eens een kans krijgen, misschien zelfs eens in de vorm van de QWG-versie, want die krijg je uiteindelijk toch ietsje makkelijker verkocht aan het grotere publiek.

Titel : Die händler von Genoa
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

13-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 5 : Adel verpflichtet
       

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit spel niet heb in de originele Alea-versie maar in de Jumbo-versie (afbeelding rechts).
Uiteraard betreft het wel hetzelfde spel, het is taalonafhankelijk, maar als je ziet dat het spel "spiel des jahres" is geworden in 1990, dan ligt het niet voor de hand om het nog ergens op de kop te tikken. Zelfs de Jumbo-versie vinden, wordt nog een uitdaging.

Persoonlijk vind ik dit een erg apart spel in de Alea-reeks, misschien omdat ik de originele versie niet heb en de artwork ietwat anders is, maar ook het spelprincipe is een beetje ouderwetser dan de andere spellen die we hier bespreken. Dat wil niet zeggen dat het spel z'n waarde niet heeft, want dat heeft het zeker wel. Ik raad u wel aan om het spel met zo veel mogelijk te spelen, dat maakt het alleszins leuker. De leeftijd staat op 12+, maar als je een rondje gedraaid hebt is het best speelbaar voor jongere kinderen.

Het is de bedoeling om zo snel mogelijk rond het spelbord te lopen met je figuur, je kan dit doen door tentoonstellingen te organiseren met waardevolle kunstcollecties. Ben jij diegene met de waardevolste tentoonstelling, dan ga je voort op het scorespoor.

De spelers krijgen 2 plaatskaarten en 8 actiekaarten (4 geldkaarten, 2 dieven, 1 detective en 1 tentoonstelling).
In elke ronde bepalen de spelers waar ze naartoe gaan (veilinghuis of kasteel) en wat ze er gaan doen. Afhankelijk van hun keuzes die ze verborgen maken voor de tegenstrevers gaan ze verschillende acties kunnen ondernemen.

Dit zijn de mogelijkheden :
- veilingshuis en betaalkaart : de speler met het hoogste bedrag, koopt één van de twee openliggende voorwerpkaarten en legt het geld in de kassa, de andere spelers nemen hun geldkaart terug op handen (verliezen eigenlijk een beurt)
- veilinghuis en dief : de speler neemt het geld uit de kassa dat er deze ronde is neergelegd (niet uit vorige rondes), indien meerdere spelers een dief spelen, krijgt niemand het geld
- kasteel en tentoonstelling : je legt een tentoonstelling (drie kaarten van zelfde soort of opéénvolgend), de speler met de meest waardevolle collectie (afhankelijk grootte, daarna oudste voorwerp) mag x aantal stappen zetten, de tweede beste tentoonstelling mag ook nog enkele stappen zetten (afh. van het aantal aangegeven stappen waar de leidende pion op dat moment staat)
- kasteel en dieven : de speler mag één voorwerp stelen van elke speler met een tentoonstelling, indien er meerdere dieven zijn, mag diegene met de meeste ervaring (hoogste getal) als eerste stelen
- kasteel en detectives : alle gespeelde dieven van deze ronde gaan naar de gevangenis, indien je een dief vangt, mag je x aantal stappen vooruit zetten (afh. van je plaats op dat ogenblik bv. 3de mag 3 stappen zetten)

Dieven die in de gevangenis terechtkomen worden telkens doorgeschoven als er nieuwe dieven bijkomen, tot ze uit de gevangenis gaan en terug op handen van de speler terechtkomen.

Zo gauw een pion het laatste veld van het scorespoor bereikt heeft, wordt er nog één maal gewaardeerd voor de waardevolste tentoonstellingen. De speler die op dat ogenblik het verste vooraan staat, is de winnaar.

Het is ondertussen toch al een dikke drie jaar geleden volgens mij dat ik dit spel speelde. Niet omdat het slecht is, verre van zelfs, maar er zijn nu éénmaal betere spellen. Maar het ultieme bordspel uitvinden, dat gaat niet over één nacht ijs, ik denk dat onze Klaus daar een mooi voorbeeld van is. Na Adel verpflichtet, kwam er nog drunter und drüber (Hans im Gluck) en toen begon het grote "Kolonisten van Catan" avontuur.

Titel : Adel Verpflichtet
Auteur : Klaus Teuber
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

12-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 4 : Die fürsten von Florenz
       

Het verhaal van dit spel loopt parallel met dat van Chinatown, de originele versie van het spel zou ik niet meer gaan zoeken. Het zou u een hoop frustratie en wel wat centjes kosten. Schaf u gewoon de versie van QWG aan, die volledig gerestyled is. Bovendien krijgt u er een variant bovenop, waarover ik u bijzonder weinig kan vertellen, aangezien ik hem nog nooit gespeeld heb. Hoeft ook niet, want het basisspel is al een toppertje.

Net zoals bij Puerto Rico, spelen de spelers op hun eigen speelbord. Ze trachten een stad vol te bouwen met gebouwen, parken, meren, bossen, ... Ze huren goochelaars en bouwmeesters in om hier voordelen uit te halen en tegemoet te komen aan het paleis. Dit alles heeft maar één doel : werken voltooien, want hiervoor krijg je overwinningspunten. Elk werk heeft een aantal basisvoorwaarden om te kunnen vervuld worden.

Elke ronde wordt het moeilijker om werken te voltooien, want de prestatiewaarde gaat telkens de hoogte in. Zoek daarom ook werken die naar dezelfde basisvoorwaarden vragen, een bonuskaart helpt je misschien aan die laatste puntjes. Als je een werk voltooit, mag je opteren voor een uitbetaling in geld (dat je kan gebruiken bij het bieden en bouwen) of in punten, die uiteindelijk het belangrijkste zijn.

Het spel verloopt over zeven rondes, die bestaan uit een veilingfase en een actiefase :

In de veilingfase wordt er geveild voor de verschillende voorwerpen : woud, meer, park, goochelaar, bouwmeester, prestigekaart en wegkoopkaart. Elke speler mag maar één voorwerp kopen per ronde. Het minimumbod is 200 florijnen en er wordt telkens opgeboden met 100 florijnen. De speler met het hoogste bod, betaalt aan de bank en neemt het voorwerp. Dit voorwerp is deze ronde niet meer te koop.
Voor het woud, meer en park geldt dat je 3 overwinningspunten krijgt als je een tweede, derde, ... aanschaft.
De bouwmeester heeft als voordeel dat je 300 florijnen betaalt voor een gebouw ipv 700, twee bouwmeesters en je mag gebouwen tegen elkaar bouwen (normaal enkel met een hoekje), drie bouwmeester en je bouwt kosteloos.
Prestigekaarten leveren je op het einde extra punten op als je aan de voorwaarde op de kaart voldoet. (je neemt vijf kaarten en kiest er één)
Gebouwen oprichten

In de actiefase mogen de spelers 2 acties uitvoeren :
- een werk voltooien (2 x mogelijk) : je kijkt of je met je gebouwen en extra's tot de prestatiewaarde komt en legt het werk voor je af
- een gebouw oprichten (2 x mogelijk) : moeten netjes in de kader gebouwd worden, niet op elkaar, volgens de bouwvoorschriften (afh. aantal bouwmeesters)
- een persoon naar het hof halen (1 x mogelijk) : betaal 300 florijnen, neem vijf kaarten en hou er één
- een vrijheid invoeren (1 x mogelijk) : betaal 300 florijnen en neem een vrijheid (geeft je meer punten voor prestatiewaarde)
- een bonuskaart aanschaffen (2 x mogelijk) : betaal 300 florijnen, neem vijf kaarten en hou er één

Na zeven ronden eindigt het spel, de prestigekaarten worden nog gewaardeerd en de speler met het meeste punten wint het spel.

Dit spel heb ik verscheidene keren gespeeld en ik vind het een erg leuk spel. Je doet ook een beetje van alles, in de eerste plaats moet je bieden en er is altijd wel iets leuk om aan te schaffen, je gaat bouwen (en dus puzzelen op je spelersbord), je probeert aan de voorwaarden van je werk te voldoen op een zo sterk mogelijke manier en maakt een moeilijke keuze inzake geld of punten bij het voltooien van een werk.

Titel : Die fürsten von Florenz
Auteur : Wolfgang Kramer/ Richard Ulrich
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

11-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 12 maart 2010
Natuurlijk staat Smart games centraal, dus u mag u zeker al verwachten aan volgende spellen :
Road block; Hide & Seek safari; Hide & Seek pirates; Alcatraz; Airport traffic control; Metroville; Camouflage north pole; Riomino; Titanic; Antivirus; Camelot Jr.; Castle logix; Tower of logic inferno; Boosterpacks; Gogetter cat & mouse; Gogetter mummy mysteries; Gogetter land & water; Gogetter prince & dragon; IQ cabin; IQ puzzler; Colourcode; Day & night; Duopuzzle

Daarnaast hebben we de Gipf-serie die ook door Smart wordt uitgegeven :
Yinsh; Pünct; Dvonn; Gipf; Zertz; Tzaar; Tamsk

Tenslotte nemen we ook nog een assortiment aan andere spellen mee :
Steeldriver; Thurn und taxis; Saulen von Venedig; Cartagena IV; Long shot; Mysterie van de abdij; Koehandel master; Bumbesi; Titania; Schweinebande; Maori; Strada romana; Cities; Modern art; Qwirkle; Middernacht vampierenjacht; Ubongo; Wijsneus; Egelrace; A la carte; Blokus 3D; Ave caesar; Up & down; Spokentrap; Regenwormen; Kiekeboe; Tchin tchin; Rythm & boulet; Tokio train; Egizia; Brug naar de hemel; Hansa teutonica; Dungeon lords; Battlestar galactica; Vasco da gama

Wenst u nog een ander spel te spelen, gelieve ons dan even te verwittigen, zodat we het spel kunnen meebrengen.

10-03-2010 om 17:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 3 : Tadsch mahal
      

Deel 3 in de reeks en ook weer verkrijgbaar bij verschillende uitgeverijen. Als je van miniatuurgebouwen houdt, moet je dit spel maar aanschaffen. Er zitten welgeteld 100 mini Taj Mahals in de speeldoos in vijf kleuren. Deze gebouwen gebruik je om bepaalde steden op het speelveld toe te eigenen.

Tadsch mahal is in zekere zin een meerderhedenspel, waar je op een subtiele manier moet trachten om de extraatjes mee te pikken als het even kan. Het spel duurt 12 ronden, waarin telkens om een provincie wordt gestreden. In een beurt gaan spelers kaart(en) uitspelen. Op deze kaarten staan verschillende symbolen, waarvan ze er graag meer zouden spelen dan de tegenspelers.

In je beurt moet je dus kaarten uitspelen (1 of 2) en op die manier je krachten in de provincie verhogen of passen, waarmee je je invloed te gelde maakt en uit de spelronde stapt. Als je een kaart uitspeelt, is dit een kaart van een kleur naar keuze. De volgende rondes mag je enkel kaarten in dezelfde kleur uitspelen. Samen met zo'n kleurenkaart mag een speler een extra witte kaart of bijzondere kaart uitspelen. Indien een speler past, gaat hij kijken of hij de meerderheid heeft van één van de symbolen en krijgt hij hiervoor de gepaste beloning :
- vizier, generaal, monnik of prinses : je neemt de invloedskaart van deze personen en plaatst een paleis in een vrije stad in deze provincie.
- grootmorgul : je plaatst de kroon op jouw paleis in deze provincie, bovendien mag dit paleis op een plaats worden gezet waar reeds een paleis stond of kan er in de loop van het spel nog een paleis bijkomen (normaal maar één paleis per stad), met dit paleis kan de extra fiche niet gewonnen worden die zich eventueel op die stad bevindt.
- olifant : je neemt de provinciekaart



Hierna berekent de speler zijn invloedspunten en zet zijn scoresteen een aantal plaatsen voort. De bonuskaarten leveren +2 punten op, 1 extra kaart op handen, punten voor verzamelde bonusfiches met grondstoffen en provinciekaarten met grondstoffen en +4 punten als je de taj mahal wint.  Daarnaast scoor je ook punten voor de paleizen : voor minstens één paleis in de betreffende provincie 1 punt en per stad die ononderbroken grenst aan deze stad 1 punt per stad. Tenslotte krijg je ook extra punten voor de combinatie van grondstoffenfiches en provinciefiches die dezelfde grondstoffen vertonen. (ik raad u aan het voorbeeld uit de spelregels bij de hand te nemen de eerste keer als je moet gaan tellen)

Voor de volgende ronde nemen de spelers terug twee nieuwe handkaarten bij (de laatste speler die past, krijgt slechts één kaart)
Na 12 ronden krijgen de spelers nog 1 punt voor elke bijzondere en witte niet uitgespeelde kaart en elke kaart die deel uitmaakt van een reeks, waarvan men de meeste kleurenkaarten bezit.

Titel : Tadsch mahal
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

10-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 2 : Chinatown
            

Ook hier hebben we al een Nederlandstalige uitgave van en wat voor één??? Een prachtige remake met schitterend materiaal en artwork zoals we gewoon zijn van QWG. (We weten uiteraard dat deze uitgeverij ondertussen terug gesplitst is in WG en Quined, maar het spel is onder de samengestelde naam uitgebracht, dus hou ik het daarbij) Bent u van plan om dit spel te kopen, dan raad ik u ook aan om de QWG -versie te kopen. Deze editie is mooier en vooral goedkoper, want de alea-versie is eerder een collector's item geworden.

Je kan dit spel enkel speler met minimum drie spelers, maar voor optimaal speelplezier speel je best weer in volledige bezetting. Aangezien het hele spel draait rond onderhandelen met je tegenspelers, kan je best een beetje keuze hebben. Kwestie dat als je al ambras hebt met de helft van de speeltafel, je toch nog ergens terecht kan om iemand in het zak te zetten.

Het speelbord toont een plattegrond van Chinatown in New York. De spelers gaan kavels krijgen waarop ze winkels gaan bouwen. Ze proberen een imperium uit te bouwen, met dezelfde soort winkeltjes naast elkaar. Uiteraard krijgen ze waarschijnlijk geen kavels die tegen elkaar liggen en ook geen winkelfiches van dezelfde soort en dan begint het spel.

Alles mag ... je mag kavels ruilen, winkelfiches ruilen, geld bijgeven, beloftes doen en vooral later breken, ... Wat niet mag is een winkeltje afbreken dat reeds gebouwd is. Je kan het spel dan ook op twee manieren winnen. Of je gaat voor een eigen imperium of je probeert de meest interessante zaken voor tegenspelers zo goed mogelijk te verpatsen.

Na elke ronde volgt er een uitbetaling en na zes uitbetalingen wint de speler met het meeste geld. Dus voor een goede zaak mag je hier en daar wel eens investeren, maar pas op dat je op het eind niet tekort schiet.

Ik had dit spel al een tijdje staan, maar vond geen medespelers. Misschien was de aleaversie nu éénmaal niet zo flashy. Het spelconcept is dat des te meer. Toen ik de QWG-versie toch eens op tafel gooide, overtuigde ik onmiddellijk de medespelers. Het werd gedurende een tijdje zelfs het favoriete spel en nu ik deze recensie hier neertyp, vind ik het de hoogste tijd om nog eens een partijtje te spelen. Het gaat er echt heftig aan toe. Je bent steeds reuzebenieuwd wie jouw favoriete kavel heeft gekregen en wat je die kan (en mag) aanbieden. Soms wil je zo graag, dat het pijn doet als je je zin niet kan doen, en neem van me aan, dat gaat hier sowieso gebeuren. Superspel!

Titel : Chinatown
Auteur : Karsten Hartwig
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

09-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big-box 1 : Ra


Zoals u reeds ziet op de cover hierboven, is dit alvast het eerste spel van Alea spiele dat vertaald is naar het Nederlands. 999 games nam dit spel op in hun gamma, maar het is jammerlijk genoeg er ook al terug uit gegaan. Vandaar dat het de laatste tijd moeilijk was om dit spel nog vast te krijgen. Toch is er goed nieuws want Rio Grande komt met een heruitgave van dit spel onder de naam "Priests of Ra". U weet ook wel dat er dan een jammerlijke meerprijs aan vasthangt aangezien het uit het verre Amerika komt.

Zoals u zult merken, gedurende onze besprekingsreeks van de Alea spellen, komt het spelmechanisme "bieden" redelijk vaak aan bod. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook wel van hou. Het is een constant wikken en wegen van je zet, maar af en toe gewoon durven toehappen om de overwinning naar je toe te halen.

In Ra is dit niet anders, de spelers trachten om tegels te verzamelen die in de loop van het spel worden omgedraaid. Deze kunnen ze kopen met hun biedstenen, waarvan ze er slechts 3 hebben. Gooi je je sterkste steen direct overboord, ben je hem natuurlijk kwijt en is de kans groot dat iemand anders er in de volgende ronden van profiteert. De uiteindelijke bedoeling is om bij de telling een goede combinatie van de te verzamelen tegels te kunnen voorleggen.



Even een opsomming hoe je punten kan scoren :
- farao's : de spelers die bij een telling het meeste farao's heeft verzameld wint 5 punten, die met het minste farao's verliest 2 punten (blijven liggen)
- goden : elk niet uitgespeeld godenkaartje levert 2 punten op (verdwijnen nadien uit het spel)
- Nijl : totaal aantal punten als je Nijlkaartjes hebt verzameld, maar je moet ook minstens één overstroming hebben (overstroming verdwijnt, Nijlkaartjes blijven liggen)
- beschaving : drie verschillende kaartjes = 5 punten, vier verschillende = 10 punten, vijf verschillende = 15 punten (verdwijnen uit het spel)
- goud : 3 punten per tegel (verdwijnen nadien uit het spel)
- monumenten : (enkel bij eindtelling) 1,2,3,4,5,6 punten voor 1,2,3,4,5,6 verschillende monumenten, 7 verschillende = 10 punten, 8 verschillende = 15 punten, 3 identieke leveren 5 punten, 4 identieke = 10 punten, 5 identieke = 15 punten
- zonnen : (enkel bij eindtelling) de biedstenen die je op het einde van het spel in bezit hebt, tel je op. De speler met de hoogste waarde krijgt 5 punten, de speler met de laagste waarde 5 strafpunten

Opgepast : tussen de tegels zitten ook rampenfiches. Als je er zo ééntje bemachtigt, moet je andere fiches afgeven (farao's, nijl, monument, beschaving)

U merkt dat u op verschillende manieren gaat proberen te scoren. We hebben overigens een tijdje geleden het "dobbelspel" (van Abacusspiele) voorgesteld en het scoren van punten is hier sterk gelijkend.

De spelers beginnen het spel elk met een uitgebalanceerd aanbod aan biedstenen. In een beurt kan je volgende opties kiezen :
- een willekeurig kaartje omdraaien : je legt het aan de speel-rij als het een gewone tegel is, je legt het aan de ra-rij als het een ra-figuur is (dan volgt ook sowieso een bieding)
- ra aanroepen : je gaat een bieding opstarten voor de tegels in de speelrij
- godenkaartjes inzetten : je legt de godenkaartje(s) af en neemt een tegel(s) uit de speel-rij naar keuze

Wanneer volgt er een bieding :
- omdraaien ra-kaartje
- volle speel-rij
- ra aanroepen
Bij een bieding start de speler links van de speler die de bieding opent. Hij mag één van z'n biedstenen inzetten, iedereen mag het bod verhogen, de actieve speler is de slotspeler. De hoogste bieder neemt de tegels uit de speel-rij en legt z'n biedsteen in het midden van het speelbord en neemt de vorige geboden steen op handen. (begin van het spel steen met waarde 1)
Als de ra-rij volledig bezet is of een speler al z'n zonnen heeft ingezet, volgt er een tussentelling. Na drie tijdperken en dus tellingen eindigt het spel.

Titel : Ra
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+
Spelregels

08-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van Alea spiele
De spellen van Alea kan je in drie delen opsplitsen afhankelijk van de grootte van de doos. Daarenboven zijn ze netjes genummerd, dus je kan ze mooi wegzetten in je boekenkast. Ik raad u dan wel aan om het materiaal in zakjes te stoppen of elastiekjes te gebruiken, zodat u bij aanvang van een spel geen uur moet sorteren.

De big-box-games :
1. Ra
2. Chinatown
3. Tadsch mahal
4. Die fürsten von Florenz
5. Adel verpflichtet
6. Die händler von Genoa
7. Puerto Rico
8. Eiszeit
9. Fifth avenue
10. Um ruhm und ehre
11. Notre dame
12. Im jahr des drachen
13. Macao

De mid-box-games :
1. Louis XIV
2. Palazzo
3. Augsburg 1520
4. Wie verhext
5. Alea iacta est
6. Glen More

De small-box-games :
1. Wyatt earp
2. Royal turf
3. Die sieben weisen
4. Edel, stein und reich
5. San juan

Uitbreidingsbox : Die schatzkiste

We hebben al deze spellen in onze collectie en zullen ze dan ook allen bespreken. U bent van ons gewoon dat we de hele spelregels uit de doeken doen op onze weblog, dat zal bij deze reeks niet het geval zijn. Ten eerste zijn de regels meestal ietsje complexer en een te lange recensie leest niet echt leuk, daarnaast plaats ik gewoon een link naar de spelregels die terug te vinden zijn op de website van Alea spiele. Dus u vindt zonder enige problemen de spelregels als het spel u interesseert.

Wat gaan we dan wel doen? Op onze eigenste manier wat commentaar bij de spellen plaatsen, hier en daar een kort spelverloop, weetjes, aankoopmogelijkheden, positieve en negatieve punten, ... Veel zal afhangen van de inspiratie van het moment en de bevindingen van eerdere speelbeurten. Veel plezier in ieder geval met deze eerste echte gamersgames-reeks.

07-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Alea spiele
Alea is een dochteronderneming van het wereldberoemde Ravensburger. Zij leveren de spellen met een hogere strategische waarde aan deze uitgeverij. We mogen gerust stellen dat zij de uitgeverij zijn voor de veelspeler. Niet dat ze supermoeilijke spellen hebben, want ik vind hun spellen persoonlijk de opstap van het familiespel naar de spelersspellen. Uiteraard is er binnen hun gamma ook nog een sterke diversiteit, dat zal u merken bij de besprekingen ervan.

Aangezien hun spellen in talrijke nationale en internationale uitgaves zijn verschenen, moet ik u niet vertellen dat zij staan voor kwaliteit. Bij enkele titels zal u zien dat deze spellen ondertussen ook in het Nederlands zijn uitgebracht. De titels die alsnog niet in het Nederlands zijn verschenen zijn ook de moeite waard om aan te schaffen. Het speelmateriaal is in vele gevallen toch taalonafhankelijk en de spelregels vind u netjes vertaald (met dank aan Forumfederatie) op hun website of die van Forumfederatie. Daarnaast zijn ook enkele spellen van hen online te spelen op brettspielwelt.de en gamebox online.

Alea spiele is een uitgeverij die me nauw aan het hart ligt en ik popel steeds vol ongeduld op de release van een nieuw spel. Het zal u dan ook niet verbazen dat wij met onze club het ganse gamma kunnen voorleggen, zelfs de iets zeldzamere van de reeks.

Enkele gegevens over Alea spiele :

Alea
Steinbichlweg 1
83233 Bernau am Chiemsee
Germany
Telefoon : 08051-970721
E-mail : info@aleaspiele.de
Manager : Stefan Brück

                          

 
 
 
 
 

06-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 000 x "klik"
Een volgende mijlpaal is wederom bereikt met onze weblog. Maar liefst 25 000 hits sinds het oprichten van ons informatiekanaal. Natuurlijk hopen we dat dit zeker geen eindpunt is en gaan we proberen om zo snel mogelijk het dubbel te bereiken. Onze spelbesprekingen worden stilaan toch een beetje bekender en we merken dat er vaak een constante wordt gehaald qua unieke bezoekers, elke dag weer. Dat doet ons natuurlijk deugd en geeft ons de moed om door te gaan.

Heeft u zelf een blog, site of kan u op andere manieren ons aanprijzen, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen en zullen we u hiervoor hartelijk danken. Indien u nog opmerkingen zou hebben over onze blog of ideeën wil aanbrengen dan staan wij zeker open voor suggesties, mail ze gewoon even door of plaats een reactie bij dit bericht.

Tot blogs!

05-03-2010 om 15:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand maart

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Alea spiele

05-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slot Smart games
Hiermee eindigen we onze reeks van Smart, voorlopig althans, ... want er staat nog héél wat op het programma wat Smart betreft.

In de eerste plaats is er natuurlijk onze spellenavond volgende week vrijdag, 12 maart, die volledig in het teken zal staan van deze
uitgever. Wat houdt dit concreet in?

- U zal alle spellen die hier besproken zijn kunnen spelen en uitproberen
- U zal een babbeltje kunnen slaan met de auteur Raf Peeters (indien u graag uw spel gesigneerd wil zien, kan u het gerust meebrengen)
- U zal ook alle niet-besproken spellen kunnen spelen, want ook deze zullen worden meegebracht door Raf.
(het gaat dan over de verschillende GoGetters, Duopuzzle, Day & night, Colourcode,  IQ puzzler en IQ cabin)
(deze spellen zullen op een later tijdstip ook hier op de weblog worden besproken.)
- U zal bovendien ook alle nieuwigheden van 2010 kunnen uittesten, het gaat hier om prototypes die ze op dit moment nog aan het fabriceren zijn.
Normaal zouden deze spellen in de loop van mei moeten verschijnen, maar u kan ze exclusief bij ons al eens komen testen.
- U zal wederom spellen kunnen winnen. Dankzij Smartgames kunnen we 4 spellen weggeven, 2 x Titanic en 2 x Gogetter mummy mystery.

U merkt het al, een hele boterham, en vooral zeer zeker de moeite om langs te komen. Ik wil dan ook bij deze Smart games al hartelijk bedanken voor hun vlotte samenwerking. Ik hoop dat zij ook tevreden zijn van onze kleine inbreng en tegemoetkoming die wij hen brengen en natuurlijk hopen we vooral dat u zal komen genieten van deze fantastische leuke denk- en puzzelspellen.

04-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 7 : Tzaar
Het laatste deel en ook slot van deze maand is voor Tzaar. En na een kleine uitschuiver gisteren, knopen we terug aan bij het betere spel.
Tzaar is een vlot, tactisch spel dat zowel als tussendoortje als hersenkraker kan worden gespeeld. 't Is maar hoe je bent ingesteld als je aan
het spel begint. De doos die u hieronder ziet heb ik niet, ik heb een maagdelijk witte doos met de handtekening van de auteur. Het spel was enkele jaren geleden in Essen verschenen en slechts in enkele exemplaren uitgegeven, vandaar.



In Tzaar zit je steeds met de vraag of je jezelf moet versterken of de tegenstrever verzwakken.
Je ziet op het speelbord 60 stukken in zwart en wit : 12 Tzaars (een blinkende cirkel en schijf), 18 Tzarra's (een blinkende cirkel) en 30 Totts (effen schijf). Deze stukken worden aanvankelijk willekeurig op het bord gelegd. De spelers moeten ervoor zorgen dat ze van elk speelstuk minstens één overhouden. Het komt er dus op aan om zo snel mogelijk één soort van je tegenstrever te vernietigen en alzo het spel te winnen.
De spelers zijn verplicht om elke beurt een stuk te slaan. Dus de tweede manier om te winnen, is ervoor te zorgen dat je tegenstrever niet meer kan slaan.

Een stuk slaan is erg eenvoudig, je neemt een eigen speelstuk, verplaatst het in rechte lijn op een ander speelstuk en dit wordt geslagen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen totts, tzarra's en tzaars, ze zijn even sterk en kunnen iedereen slaan. De sterkte van een stuk wordt wel bepaald door de hoogte. Je kan eigen speelstukken gaan stapelen. Een stapel van 2 kan een enkel stuk slaan of een andere stapel van twee.
Nadat je dus eerst je verplichte zet en slaan van een speelstuk hebt gedaan, heb je nog een twee actiemogelijkheid.
Je kan een tweede keer slaan of je maakt een stapel sterker, of je past tenslotte. Het slaan verloopt zoals in de eerste actie,
het sterker maken van jezelf ook, maar nu laat je je eigen stenen op elkaar staan. Je mag je tweede zet ook passen.

Diegene die als eerste geen verplichte zet meer kan doen of een soort kwijt is, verliest het spel.
Er is trouwens een startopstelling meegegeven in het boekje zodat je zeker geen voordeel kan halen uit de beginsituatie.
Ik raad ook aan om deze te gebruiken, maar er gebeurt uiteindelijk zoveel dat een willekeurige startopstelling normaal ook niet al te veel uitmaakt.

Titel : Tzaar
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart Games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 6 : Pünct
Van het hoogtepunt, naar het laagtepunt. Wat mij betreft, heeft Kris hier de bal misgeslagen. Niet verwonderlijk als je al zo'n chique reeks hebt neergezet. Ik weet niet hoe het komt, misschien spreken de speelstukken me minder aan, het spelconcept ofwel ben ik gewoon te dom voor dit spel, maar ik vind het niet zo inventief als de andere spellen uit de reeks. Ik veronderstel dat bollebozen dit spel misschien wel meer appreciëren, maar ik ben in dit spel het meest ontgoocheld. Gelukkig kan ik u morgen terug beter nieuws brengen.



Het spel heeft : 1 speelbord, 18 zwarte stukken, 18 witte stukken, 1 wit Pünct-stuk en 1 zwart Pünct-stuk.
Je set speelstukken bestaat uit 6 rechte, 6 gehoekte, 6 driehoekige stukken. Op deze stukken is dan nog telkens
één punt donker gekleurd, hierrond pivoteert je speelstuk. Tenslotte krijgen beide spelers nog een Pünct-stuk (1 cirkel)
Het doel is om twee overstaande zijden van het speelbord met elkaar te verbinden met je speelstukken. Je maakt als het ware
een brug over het zeshoekige speelveld.



In een beurt kan je ofwel een speelstuk inbrengen of een speelstuk verplaatsen. Enkel het eerste stuk dat je inbrengt, mag niet in de middelste zeshoek worden gelegd, daarna zijn er geen beperkingen.
Een stuk verplaatsen, dan verplaats je de figuur over een rechte lijn vertrekkende vanuit het gekleurde stipje van je speelstukken. Daarna kan je het speelstuk ook nog pivoteren, dus rond het gekleurde punt draaien.
Je kan op een ander stuk springen, als dit in rechte lijn ligt van je eigen stuk, het eigen gekleurde punt, moet op een eigen stuk liggen. Bovendien moeten de stukken van hetzelfde niveau zijn vooraleer je er kan opspringen.
Je kan ook bruggen maken als je de uiteinden van je langwerpig speelstuk kan ondersteunen.

De speler die als eerste aan de overkant geraakt zonder onderbreking van de tegenspelers wint het spel.

Het klinkt misschien verwarrend, en dat vind ik het ook, te veel kleine regeltjes. (ik heb het hier in't kort voorgesteld)
Het komt zelden uit de kast eerlijk gezegd, en dat zal ook zo blijven voorlopig vrees ik.

Titel : Pünct
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

02-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief Smart spellenavond
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hier is de nieuwsbrief voor onze volgende spellenavond. In de loop van deze week mag u hem ook netjes in pdf in uw mailbox verwachten.
Ook op onze website kan u hiervoor al terecht. Lees de brief zeker goed een keertje door, want er zal ook weer een wedstrijd worden georganiseerd, maar later meer hierover.

01-03-2010 om 19:25 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 5 : Yinsh
De reeks gaat stilaan naar een hoogtepunt voor mij persoonlijk. Ik vind dit eigenlijk het leukste spel in de reeks. Alhoewel ze allemaal hun eigenheid hebben. Natuurlijk is dit volledig subjectief en dient u alle spellen te proberen om zelf een oordeel te vormen.



Dit keer krijg je meer dan één soort speelstukken : je hebt nu vijf zwarte en witte ringen, 51 gemeenschappelijke marker (voorkant wit-achterkant zwart), 1 speelbord en de spelregels.
Het doel van het spel is om zo snel mogelijk drie van je eigen ringen van het bord te mogen halen en dit doe je door een vijf-op-één-rij te scoren met de markers in jouw kleur.
De spelers leggen hun ringen op snijpunten op het speelbord, de markers worden opzij gelegd en het spel kan beginnen.

Als je aan de beurt bent, moet je telkens eerst een eigen ring verplaatsen. Je neemt een marker, legt deze in de ring die je gaat verplaatsen en verplaatst de ring daarna in een rechte lijn naar een vrij veld. Je mag over één of meer vrije velden springen. Hij kan ook over markers springen die in een ononderbroken lijn achter elkaar liggen, maar al deze markers moet je omdraaien (wit wordt zwart en zwart wordt wit). Een ring mag nooit over andere ringen springen.



Als je door het plaatsen en omdraaien van markers een rij van vijf weet te creëren van dezelfde kleur, worden deze markers verwijderd en mag je één van je ringen wegnemen. Voor jou worden de mogelijkheden nu kleiner, dus het spel blijft perfect in balans. (vorm je een rij van meer dan vijf markers, kies je welke vijf wegmoeten), het is ook mogelijk om in één keer twee rijen te vormen en dus twee ringen te verwijderen.

De speler die als eerste drie ringen van zichzelf kan veroveren, wint het spel. Ook wanneer de situatie zich voordoet dat een speler tegelijk een rij maakt voor zichzelf en de tegenspeler, waardoor ze beiden een derde ring zouden winnen, wint de actieve speler, aangezien de andere speler pas in zijn beurt de ring mag oprapen.

Titel : Yinsh
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+

01-03-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 4 : Dvonn
In Dvonn komt het erop neer dat je je niet laat afzonderen en de bovenhand houdt met je eigen kleur van schijven.
In de loop van het spel worden torens gevormd en enkel de bovenste schijf bepaalt wie de eigenaar is van de toren.



U vindt terug in de kleurrijke, aantrekkelijke doos : 1 speelbord, 23 witte stukken, 23 zwarte stukken, 3 rode Dvonn-stukken en 1 spelregelboekje. Doel van het spel is om zoveel mogelijk speelstukken te controleren wanneer er geen zet meer kan worden gedaan.
De spelers bepalen onderling wie begint. Deze speler neemt 2 Dvonn-speelstukken en zijn 23 witte stukken, de andere speler neemt 1
Dvonn-stuk en zijn 23 zwarte stukken. Daarna leggen de spelers om beurten een speelstuk op het speelbord, te beginnen met de Dvonn-stukken.
Wanneer alle stukken op het speelbord liggen, begint het spel.



Als een speler aan de beurt komt, moet hij een eigen stuk of toren verplaatsen. Een stuk mag één veld in om het even welke richting verplaatst worden, maar enkel naar een bezet veld op een andere stuk (of toren), ongeacht de kleur. De toren behoort tot diegene die bovenaan ligt. Als je een stapel verplaatst, verplaats je hem een aantal stappen gelijk aan het aantal speelstukken waaruit hij bestaat. Je verplaatst hem steeds in rechte lijn. Hij mag niet op een leeg veld terechtkomen, maar mag wel over lege vakken verplaatsen.
Belangrijk! Stukken die volledig omringd zijn, liggen voorlopig vast en kunnen niet verplaatst worden, dus in het begin van het spel start je aan een zijkant. Een Dvonn-stuk mag niet apart verplaatst worden, maar wel opgeslokt worden door een toren. Je mag geen beurt overslaan, tenzij je geen reglementaire zet kan maken.

Let op, je kan stukken verliezen. Alle speelstukken moeten contact blijven houden met de Dvonn-stukken, is er geen verbinding, dan worden ze onmiddellijk van het speelbord verwijderd. De Dvonn-stukken blijven altijd tot het einde in het spel.

Het spel eindigt als geen van beide spelers nog kan bewegen met zijn torens of stukken. Ze nemen alle torens en stukken die ze beheersen op elkaar voor zich neer. De speler met de hoogste toren wint het spel. Bij evenhoge torens eindigt het spel onbeslist.

Titel : Dvonn
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+


28-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 3 : Zèrtz
Een kwestie van geven en nemen ... en nog eens met de knikkers spelen. Het betreft hier de versie met 49 ringen. Je kan ook met minder ringen spelen, dan gaat het spel sneller vooruit en is het ook makkelijker om het spel te leren kennen.



Een doosje Zèrtz bevat : 6 witte, 8 grijzen en 10 zwarte knikkers, 49 ringen en het spelreglement.
Het doel van het spel is om als eerste een setje knikkers te winnen. Overwinningsvoorwaarden :
- ofwel 3 knikkers van elke kleur
- ofwel 4 witte knikkers
- ofwel 5 grijze knikkers
- ofwel 6 zwarte knikkers

Je maakt het speelbord met de ringen. Om het te leren, gebruik je er 37. Je vormt een hexagonaal speelvlak (zeshoek).
De knikkers vormen de voorraad en worden klaargelegd. Kies een startspeler.



Als je aan de beurt bent, zijn er twee mogelijkheden. Een knikker in het spel brengen en een ring verwijderen of één of meerdere knikkers slaan.
1) Je neemt een knikker uit de voorraad, kleur naar keuze, en plaatst deze ergens op het speelbord op een ring. Daarna schuif je een vrije ring uit het speelbord dwz dat de ring geen andere ringen van hun plaats mag duwen. Is dit niet mogelijk, eindigt je beurt.
2) Een knikker slaan, werkt identiek als bij dammen. Indien twee knikkers naast elkaar liggen en je kan met één knikker over de andere springen naar een vrije ring, sla je de knikker en win je de knikker. Op deze manier kan het zelfs zijn, dat je verschillende knikkers na elkaar kan slaan. Heb je verschillende keuzes, mag je uiteraard kiezen welke knikkers je slaat. Ook wanneer knikkers geïsoleerd worden door het wegnemen van ringen (in actie 1), worden ze geslagen en krijg je de knikkers. Isoleren wil zeggen dat er geen vrije ringen meer rond de knikker(s) liggen.

Zo gauw één van de spelers aan de overwinningsvoorwaarden voldoet, eindigt het spel. Zijn er geen knikkers meer in de voorraad en is er nog niet voldaan aan de overwinningsvoorwaarden, mogen de spelers hun gewonnen knikkers gaan inzetten om toch aan de overwinningsvoorwaarden te voldoen. Herhalen de spelers op de duur steeds dezelfde actie, eindigt het spel onbeslist.

Titel : Zèrtz
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 9+

27-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 2 : Tamsk
Dit deel gaat u voorlopig niet makkelijk meer vinden in de spellenspeciaalzaken. Aangezien het spel werkt met zandlopers en men de laatste tijd vooral op zoek is naar de perfecte zandloper, wordt de hernieuwde druk van dit spel uitgesteld. U kan tussen de lijnen al doorlezen dat dit spel draait om "tijd". Mocht Gipf nog niet moeilijk genoeg zijn voor jou, dan gaat mr. Burm er nog eens even wat tijdsdruk bijvoeren.



Het materiaal van de Gipf-reeks is steeds met elkaar te vergelijken, zowel van kwaliteit als van kleurgebruik. Ook nu weer vindt u in de doos : 1 speelbord, 3 rode en 3 zwarte zandlopers (3 min.), 1 neutrale zandloper (15 sec), 64 ringen en 2 ringhouders.

Doel van het spel is om ter meeste van je ringen (je start met 32) op te spelen tegen het einde van het spel. Het spel zelf is eenvoudig om te leren en te spelen, maar aangezien er op de duur de tijdsdruk bijkomt, kan het best wel tricky worden.
Het is dan ook aan te raden om de eerste keren het spel te spelen zonder tijdsdruk. In dit geval gebruik je de zandlopers gewoon als speelstukken. Kies wie met rood of zwart speelt, rood begint.



Elke beurt moet je één van je zandlopers één veld verplaatsen, in om het even welke richting. Aan de zijkanten heb je dus minder mogelijkheden dan in het midden. Als je je zandloper hebt verplaatst, mag je één ring over je zandloper laten vallen. Dit is niet verplicht, maar aangezien je zoveel mogelijk ringen wil kwijtspelen, is het wel aan te raden. Het speelveld bestaat eigenlijk uit verschillende kleine tubes. Er kunnen maar een aantal ringen rond een tube worden geplaatst. Vanaf het moment dat de ringen even hoog liggen als de tube, mag er geen meer bij. Zet je een zandloper naar zo'n tube, verlies je het spel meteen. Je hebt tubes van 1 ring hoog (18), 2 ringen (12), 3 ringen (6) en 4 ringen (1).

Als al je zandlopers geblokkeerd staan, verlies je je beurt en gaat de andere speler verder. Het spel eindigt wanneer de twee spelers geen zandloper meer kunnen verzetten. De speler met het minste ringen over, wint het spel. Bij gelijkspel, eindigt de partij onbeslist.

Op niveau 2 kan je gaan spelen met tijdsdruk. Telkens je een zandloper verzet, draai je hem ook om. Je mag een zandloper niet meer bewegen als die volledig is doorgelopen. Ook dan staat hij dus vast en is hij verloren. Je mag natuurlijk niet treuzelen bij het plaatsen van een ring of je verzaakt hieraan. Ook de timing is nu belangrijk, een tegenstrever moet niet wachten tot je een ring hebt geplaatst en mag direct een zandloper verzetten. Indien dit niet loopt omdat een speler te hard treuzelt, wordt de neutrale zandloper gebruikt als speelklok, maar dat is nogal een gedoe, dus gewoon lekker doorspelen is de boodschap.

Het allergrootste nadeel vind ik persoonlijk de grootte van de doos. Alle andere spellen van deze reeks zitten netjes in dezelfde dozen en dit spel zit in een belachelijke grote doos met héél ambetante afmetingen om weg te zetten.

Titel : Tamsk
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

26-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deel 1 : Gipf
Het eerste en centrale spel van Project Gipf dat alle titels uit vorige post omvat.
Het spel bestaat uit 1 speelbord, 18 witte stukken, 18 zwarte stukken en 1 spelregelboekje.
Het spel kan gespeeld worden als basisspel, standaardspel of als toernooi-variant.



Het speelbord vertoont een web van lijnen. Elke lijn begint en eindigt in een stip. Het bord telt 24 stippen, vanop deze stippen komen de speelstukken in het spel. De snijpunten van de verschillende lijnen noemen we punten. De punten zijn de plaatsen waarop de speelstukken in het speelveld komen te liggen. De spelers beslissen wie met zwart en wit speelt, wit begint.



Bij aanvang van het spel worden 3 speelstukken van elke kleur op het speelbord gelegd (zie foto).
De spelers nemen elk nog 12 speelstukken, dit is hun reserve (de 3 speelstukken die overblijven kunnen gebruikt worden om
niveauverschillen tussen spelers in balans te brengen, zwakkere speler krijgt meer schijven)

Het doel van het spel is trachten de stukken van de tegenstander te slaan en er voor te zorgen dat hij geen zet meer kan doen
aan het begin van zijn beurt. De andere speler wint dan het spel.

In een beurt moet een speler een speelstuk inbrengen, dit verloopt in 2 fasen. In fase 1 legt hij een speelstuk op een stip, van hier
zal het speelstuk in het veld komen, zolang het hier ligt, mag je trouwens nog veranderen. Daarna wordt het speelstuk in het speelbord
geschoven. Komt hij op een lege plek terecht geen probleem, komt hij tegen een andere schijf schuift deze voort naar het volgende kruispunt,
zo kan er een kettingreactie ontstaan. Ligt de ganse rij al vol, mag er geen speelstuk meer worden ingeschoven, want dan liggen deze geblokkeerd.

Het slaan van stukken is op zich vrij eenvoudig. Vanaf het moment dat er vier speelstukken van éénzelfde kleur op een rij liggen, dan worden deze van het bord gehaald en in de reserve van de betreffende speler teruggelegd (zodat je ze terug kan gebruiken). Liggen er in het verlengde van deze vier nog aangrenzende speelstukken, worden deze geslagen. Zijn ze van de tegenstrever, dan gaan ze uit het spel, zijn het eigen stukken, komen ze in de reserve. Het kan zelfs zijn dat ineens twee rijen worden geslagen. Kruisen deze, mag de actieve speler kiezen welke rij hij slaat.

Zo wordt er door gespeeld tot één speler dus geen speelstuk meer kan inbrengen, de andere speler wint. Dit is de basisversie. Voor de standaardversie worden er 3 gipfstukken gemaakt in het begin van het spel (zie foto), nu liggen er 2 schijven op elkaar. De andere spelregels blijven identiek. Vanaf het moment dat een speler geen torens meer heeft, is hij ook verloren.

In de spelregels worden nog verschillende situaties getoond en strategische tips gegeven, maar ik denk dat u zich wel een beeld kan vormen over hoe het spel in zijn werk gaat.
Ik geef u nog graag mee dat u meer info terugvindt op : http://www.gipf.com

Titel : Gipf
Auteur : Kris Burm
Uitgeverij : Smart games (oorspronkelijk Don & co)
Aantal spelers : 2
Speeltijd : 30 min. (natuurlijk erg afhankelijk van de bedenktijden)
Leeftijd : 9+ (op de doos, 10+ volgens BGG)

25-02-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs