IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN BrilliANTS
BrilliANTS (Sphere games) :

+ kleurrijk, prachtig, aantrekkelijk artwork
+ fantastische componenten, erg fraai systeem waarbij je de arbeiders in dag-nacht-stand zet
+ het spel voorziet 4 moeilijkheidsniveaus, gaande van een spel voor kinderen tot experten
+ het spel speelt zeker vlot en is vrij logisch eens je bezig bent
+ je kan elkaar een beetje blokkeren en pesten, maar het blijft zeker beperkt
+ de scores liggen erg kort bij elkaar, iedereen doet mee tot de allerlaatste snik
+ het is een eenvoudig pick-and-deliver systeem dat fraai is uitgewerkt
+ de doos zit knoertvol materiaal, om het ergens mee naar toe te zeulen is het een nadeeltje

- de spelregels zijn op zich duidelijk, maar zo slecht geschreven, door de verschillende moeilijkheidsgraden springen ze van hot naar her. Je moet het ene regeltje gaan zoeken in versie 1, de andere in versie 2, ... op de duur zie je door het bos de bomen niet
- het is wel even wennen, dat dag-nacht-systeem, vergeet zeker niet je gebruikte arbeider te verdraaien anders kom je in de problemen

Conclusie : BrilliANTS is een KS die bij een eerste launch niet lukte, bij een tweede was het wel prijs en daar ben ik erg blij voor. Dit is een spel dat zich toch vooral in de familiesfeer situeert. Het heeft naar mijn aanvoelen wat weg van Takenoko, ook qua zwaartegraad en dit is enkel een positief punt. De mensen van Spheregames zijn ondertussen hard aan het werk om de regels te herschrijven en ze hebben hiervoor ook blijkbaar professionele hulp ingeschakeld, ook voor hun nieuwe KS-project DiverCity. De volgende keer dat ik BrilliANTS speel ga ik wel voor de moeilijkste expertenversie met alle toeters en bellen en ben ik erg benieuwd, want ik vermoed dat ik dan nog wel een half tot heel puntje extra ga geven voor dit spel op BGG.

07-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN Treasure rush
Treasure rush (Blue orange) :

+ kleurrijke, mooie, grote kaarten
+ het feit dat de kaarten dubbelzijdig bedrukt zijn en je dus snel op zoek moet gaan naar de juiste voorwerpen is een nieuwigheidje
(dat natuurlijk weer wat verdwijnt als je het spel vaker speelt en weet welke voorwerpen op welke kaart staan)
+ het spel is wel een fijne afwisseling in het gamma van "om-ter-snelste" spelletjes en gaat vooral bij de jeugd aanslaan
(deze leeftijdscategorie is traditioneel het meest geschikt voor dit type spellen)
+ de blikken doosjes ogen toch wel mooi en het is ondertussen al een serie geworden

- die ronde kaarten blijven toch een beetje irritant, alhoewel je ze hier niet op handen moet nemen
- het is natuurlijk een zoveelste "om-ter-snelste" spelletje à la Halli Galli, Jungle speed, ...

Conclusie : meer van hetzelfde, met een ander thema. Aan u de keuze of je er al dan niet van in huis haalt, maar als je kinderen hebt, gaan die dit zeker appreciëren.

06-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lorenzo il magnifico
Lorenzo il magnifico (Cranio creations) :

+ erg solide, stevige euro
+ kaartencombinaties zoeken die je op korte en lange termijn het meeste opbrengen
+ een erg nauw spel waarbij je constant onder druk komt te staan
+ een snel spel ook met slechts zes rondjes, deze speelde erg vlot (zelfs voor een eerste sessie)
+ de gekozen iconografie is zeker niet slecht, je bent er erg snel mee weg
+ de houten speelstukken zijn erg fraai

- de kwaliteit van het karton is Italiaans (dus zeker niet top)
- er had ietsje meer houten materiaal voorzien mogen worden, je kan zonder te komen zitten
- onderscheid deze euro zich nu daadwerkelijk zo extreem van anderen zodat je deze zeker in je collectie moet nemen

Conclusie : het laatste minpuntje is misschien wel de belangrijkste om in overweging te nemen bij een eventuele aanschaf. Je telt toch al gauw een 50-tal euro's neer voor deze titel, wat vrij duur is voor een "simpele" euro. Qua gevoel leunt hij voor mij wat aan bij Grand Austria Hotel, maar dan nog met een portie worker-placement. Het is zo'n euro die erg nauw is, maar wel elke speler z'n acties zal kunnen doen. De scores lopen naar het einde toe wel stevig uiteen, maar je hebt zeker niet het gevoel dat je constant achter de feiten aanholt. Het houten materiaal is fraai, de kaarten ook, het speelbord mocht iets beter zijn. Ik zou 'm persoonlijk graag in de collectie opnemen op termijn want voor mij is hij zeker geslaagd te noemen.

05-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Clanck!
Clank! (Renegade games) :

+ Dominion met een bord, waarbij je in een dungeon duikt om een draak uit te dagen ... bring it on!
+ het materiaal is fraai, de kaarten mooi getekend
+ het spel is superduidelijk en speelt erg vlot
+ het spel is spannend, je voelt de draak letterlijk dichterbij komen ... en je dood ook
+ je kan op verschillende paarden wedden
+ je kan anderen onder druk zetten door snel terug naar het oppervlak te gaan

- qua herspeelbaarheid weet ik het zo niet met deze titel
- ik vond mijn speelsessie leuk, maar ik heb niet de onweerstaanbare drang om dit spel onmiddellijk te gaan aanschaffen

Conclusie : Tof spelletje, zeker voor dungeoncrawlers die houden van wat thema en eens graag een deckbuilder willen leren kennen.
Ik speel graag mee als hij op tafel komt, maar hem zelf kopen is vooralsnog geen must.

04-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Inis
Inis (Matagot) :

+ erg fraai spel, die tegels zijn wel erg graaf
+ 17 actiekaarten waarvan je er 16 gebruikt in elke ronde, je weet wat er kan komen
+ het is een in-balans-houden-spel dat erg fraai is uitgewerkt
+ de spelregels zijn op zich superduidelijk, de kaarten op zich ook wel (maar het is aanvankelijk wel even zoeken)
+ het is een redelijk vernieuwend spel (voor mij toch), ik heb niet echt spellen in dit genre in mijn redelijk uitgebreide spellenkast
+ het artwork verdient toch een speciale vermelding, indien je Keltische invloeden wel kan smaken, is dit zeker je ding
+ je kan toch een beetje wikken en wegen welke acties je wenst te doen, maar het spel is wel redelijk wispelturig, je moet op meerdere paarden gokken

- het is een in-balans-houden-spel, dus als iemand verzaakt om z'n plicht te doen, gaat een ander met de winst lopen
- de kaarten zijn duidelijk, maar hier en daar is het voor interpretatie vatbaar, dus FAQ's gaan zoeken op BGG want de spelregels vermelden bijzonder weinig
- het is een big-box, dus er hangt een prijskaartje aan (maar in mijn ogen wel z'n geld waard)
- dit soort spellen vraagt wel een publiek dat hiervan houdt, een die-hard-euro-gamer gaat dit niet top vinden en een pure Ameritrasher ook niet vrees ik

Conclusie : Inis is in mijn ogen een meerwaarde voor onze collectie. Niet zozeer dat het spel zo fantastisch goed is, maar het is een spel waarvan ik er nog geen in mijn collectie had. Het is redelijk uniek door z'n draftingsysteem van de actiekaarten die telkens terugkomen. Het is innoverend in z'n spelmechanismen en ook wel een beetje in z'n totaliteit. Het is vooral erg fraai vormgegeven en spat van je speeltafel af. Het is wel niet eenvoudig om de overwinning naar je hand te zetten (wat zeker een goed ding is). Ik vrees wel dat dit spel z'n vis noch vlees spel is dat slechts door een specifiek publiek echt gesmaakt zal worden. Ik neig voorlopig naar de positieve kant en hoop nog enkele fijne speelsessies te ondergaan (ook al is het zonder winst) om volledig overstag te gaan.

03-04-2017 om 08:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
02-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuhlorado (NSV)


2 dobbelstenen en een scoreblokje, meer heeft dit spel niet nodig. Je moet wel zelf schrijfgerei voorzien, één potloodje of balpen om precies te zijn en je kan aan de slag gaan. In dit spel probeer je de kavels aan de rand van het speelveld te bezetten, rond een drinkbak en aaneengesloten ketens van kavels te verkrijgen.

Je kan afspreken dat één speler kruisjes zet en de andere cirkels, of (zoals hieronder afgebeeld) je initiaal te gebruiken. Als een speler aan de beurt is, gooit hij beide dobbelstenen. Je mag eventueel een keer één, beide of geen dobbelsteen hergooien, maar dan moet je het tweede resultaat behouden. Er kunnen zich volgende situaties voordoen :
- je hebt 2 koeien gegooid : je moet twee willekeurige koevelden aanduiden op het scoreblad. Indien er nog maar één koeveld vrij is, duid je dit aan
- je hebt twee getallen gegooid : je kiest één van beide getallen en markeert een veld met het overeenkomstig nummer op het scoreblaadje. Is een dergelijk veld niet meer vrij, heb je brute pech
- je hebt een koe en een getal : de speler mag ervoor opteren om een koeveld te markeren OF een veld met het overeenkomstig gegooide getal. Je kan er ook voor opteren om beide aan te duiden, maar dan moeten deze beide velden naast elkaar grenzen met één vakje tussen. Het veld dat ertussen ligt, mag overigens een drinkbak zijn.

Het spel eindigt als er geen vrije koeienvelden meer zijn of er in totaal nog slechts 5 vrije velden zijn. Nu wordt er gewaardeerd.
- de speler met het meeste velden aan elke rand (noord, oost, zuid, west) scoort 3 punten
- de speler die het meeste velden heeft grenzen (orthogonaal) aan een drinkbak scoort 2 punten (kleine bak) of 4 punten (grote bak). Bij gelijkstand scoort niemand te punten
- voor ketens van aanéénhangende velden (enkel orthogonaal) scoor je 2 punten (minstens 5 velden), 5 punten (minstens 10 velden), 12 punten (minstens 15 velden) en 20 punten voor minstens 20 velden.
De speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Kuhlorado
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

02-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : NSV
Vandaag een ietwat rare imprESSEN hier op de blog. In tegenstelling tot normaal presenteren we graag een korte conclusie van enkele spellen tegelijk. Enerzijds omdat ze allen van dezelfde uitgeverij (NSV) zijn, anderzijds omdat het gaat om kleinere, vluggere kaartspellen waarover je natuurlijk ook geen uur kan palaveren. Dus bij deze ...

Qwinto het kaartspel :
Zoals al een beetje aangehaald in de spelbeschrijving vind ik deze persoonlijk beter dan het dobbelspel. Het concept van aanduiden op je scoreblaadje is identiek, maar in tegenstelling tot de dobbelworp heb je hier meer in handen. Je hebt steeds keuze uit drie kaarten, die je dan ook nog eens op vier diverse plaatsen kan spelen, zodat je toch wel wat mogelijkheden hebt. Het spel verloopt vlot, is tactischer en "voller" dan de dobbelvariant en wist ons onmiddellijk te bekoren. Als je moet kiezen uit het gamma zou ik persoonlijk dan ook gaan voor Qwixx het dobbelspel in combinatie met Qwinto het kaartspel.

Twenty one :
Nog maar eens een snelle "dobbelaar" voor tussendoor van NSV. En ook dit keer schieten ze keihard raak. Het lijkt onuitputtelijk te beginnen worden, maar toch is ook dit spel weer vernieuwend ten opzichte van Qwixx en Qwinto. Jammerlijke zaak dat men niet heeft vastgehouden aan de "Q" in de titel langs de ene kant. Daarnaast zijn er toch wel wat puntjes van kritiek die ik op dit spel kan hebben. De vormgeving van de doos is niet echt uitdagend te noemen. De reputatie van de uitgeverij en de voorgaande spellen gaan de koper hopelijk wel over de streep trekken, maar het doosje zelf gaat het niet doen. Een blijvend zeer van dit soort spelletjes blijven ook de scoreblaadjes, zeker aangezien het hier zes verschillende blaadjes betreft, ga je snel door je voorraad heen zijn en niet zomaar kopiëren. Een extra blokje kopen is een optie, maar het blijft een raar gevoel wetende dat je op een gegeven moment het spel niet meer kan spelen. Ook nu weer zijn de blaadjes NIET dubbelzijdig bedrukt, spaart toch weer wat bomen zou je zeggen. Maar op zich ... topspelletje!

Take that :
Voor de fans van kaartspellen à la "Take five" zeker de moeite om eens te bekijken. Het concept van de gespiegelde kaarten (25-52 bv.) is erg tof gevonden. Het is een eenvoudig, snel spelletje dat je vooral met jongere spelers ook kan spelen. Het is wat het is, niet meer, maar ook niet minder.

Life is life :
Laat je niet misleiden door de grappige, schattige dieren op de kaarten. Dit snelle kaartspelletje is zeker niet alleen voor kinderen. Het kan erg frustrerend zijn, maar ook belachelijk lachwekkend. Dit is zo'n spel dat je niet te serieus mag nemen en dan ga je er zeker plezier aan beleven. Het concept is erg simpel, het spelverloop op zich ook wel, maar winnen is toch weer net ietsje anders. Ik hou hier wel van.

Tembo :
Tembo is nog eens een goed straight-forward kaartspelletje waarbij je je tegenstanders kan kl****. Het is een erg snel, eenvoudig spel waarbij je kaarten gaat aanleggen. Weinig opties, korte speelduur, maar er wordt wel wat afgelachen ... en dat is toch wel de kracht van dit type spelletjes. Het is geen spel dat elke speelsessie op tafel zou komen, maar ik zou er ook niet over morren als het een keertje verschijnt.

Zum Kuhkuck :
Jammer dat dit enkel voor 2 spelers is, want het is een erg fijn push-your-luck-spelletje. Enkel dit systeem wordt gebruikt en eigenlijk werkt het prima. Je kan als speler een klein beetje gaan anticiperen en vooral je tegenstander onder druk zetten door snel te durven passen. Een supergoede ronde spelen is ook geen garantie om met zekerheid te winnen, want vele lagere punten zijn soms beter dan één superresultaat. De tekeningen zijn erg leuk, maar zorgen er wel voor dat het spel de indruk geeft om voor erg jonge kinderen te zijn en dat is dan weer niet het geval.

Kuh Vadis :
Een duidelijk concept, met erg weinig materiaal, we hebben er wel een zwak voor. Natuurlijk zijn ook de scoreblaadjes er waarschijnlijk weer snel door. Meer en meer spellen gaan deze trend volgen, op zich niet slecht, maar in deze wegwerpmaatschappij wil de bordspeler toch z'n verantwoordelijkheid nemen (aangezien hij al een serieuze papier/karton/hout-voetafdruk nalaat). Op zich omvat het spel wel net dat tikje te weinig tactiek. Je kan de tegenspeler enigszins een beetje blokkeren, maar je bent vooral afhankelijk van je dobbelsteenworp. Het speelt wel vlot, is best wel oké, maar niet meer dan dat.

Kuhlorado :
De laatste in de koeien-2speler-reeks, hier ga je je meer richten op de diverse scoremogelijkheden en voor de rest is het te vergelijken met Kuh Vadis. Persoonlijk vind ik deze titel wel beter, want ondanks dat je slechts 2 dobbelstenen ter beschikking hebt, zijn de keuzes hier ruimer en belangrijker. Bij Kuh Vadis kan je echt een pasbeurt moeten uitzitten, terwijl je hier toch steeds opties hebt en je op zoek moet gaan naar de beste. Het feit dat je op diverse terreinen kan gaan scoren trekt het ook wat open en maakt het aantrekkelijk. Persoonlijk vind ik dit de sterkste titel van de drie.

01-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuh Vadis (NSV)


In Kuh Vadis heb je niet meer nodig dan vijf dobbelstenen en een scoreblaadje. Op dit blaadje staan 49 velden (7x7) met daarop cijfers van 1 t.e.m. 5 of koeien. Daarnaast zijn er drie startpunten afgetekend voor de kruisjesspeler en drie startpunten voor de cirkelspeler. Doel van het spel is om als eerste je drie startpunten met elkaar te verbinden door een doorlopende serie van kruisjes (of cirkels), zowel orthogonaal als diagonaal telt in dit spel als aangrenzend.

Als je aan de beurt bent, gooi je de vijf dobbelstenen. Je kan maximaal drie keer gooien. Je mag dobbelstenen terzijde leggen of terug mee hergooien, maar na de derde worp moet je het behaalde resultaat gebruiken. Slaag je er niet in om 2 koeien te gooien of 3 keer hetzelfde cijfer, dan kan je deze beurt niets aanduiden op het scoreblaadje.

Heb je wel 2 koeien of 3 dezelfde cijfers gegooid, dan mag je een veld gaan aanduiden op het scoreblaadje overeenkomstig het geworpen resultaat. Het vakje dat je aanduidt, mag je volledig vrij kiezen, het hoeft niet te grenzen aan eerder aangeduide velden. Gooi je zowel 2 koeien als 3 keer hetzelfde cijfer, moet je één van beide kiezen om aan te duiden.

Slaag je erin om 4 koeien of 4 keer hetzelfde cijfer te gooien (of zelfs 5 keer), dan voer je je beurt uit zoals normaal en mag je onmiddellijk nog een beurt spelen. Slaag je erin om met de volgende worp een veld aan te duiden dat grenst aan het zojuist aangeduide veld mag je dit doen. Je kan zo zelfs een combo spelen van meerdere beurten, zo lang je maar minstens 4 dezelfde gooit en aangrenzend kan blijven aanduiden.

Zo gauw een speler z'n drie startvelden met elkaar weet te verbinden, wint deze het spel. Het kan gebeuren dat je een startveld van de andere speler kan blokkeren. Je speelt dan verder tot je zelf ook de winst pakt. Ook de andere speler kan je nog blokkeren en dan eindigt dit spel onbeslist.

Titel : Kuh Vadis
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

01-04-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zum Kuhkuck (NSV)


Zum Kuhkuck is de eerste in een rij van drie "koeien"spellen die de komende dagen de blog zullen sieren.
Deze tweespelerreeks van NSV heeft telkens de koeien als thema. Dit spel omvat 54 verzamelkaarten (11 x botjes, 11 x koebel, 11 x krukje, 11 x melkkit en 10 x borstel), 5 stroomkaarten, 1 infokaart en 1 notitieblok met waarderingsblaadjes.

De infokaart wordt terzijde gelegd en alle andere kaarten goed geschud. Daarna worden deze kaarten verspreid en gedekt in het midden van de tafel gelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.

Om beurten hebben de spelers nu de keuze om een kaart uit het midden van de tafel te trekken en aan hun hand toe te voegen of punten te gaan scoren. In het eerste geval trek je gewoon een kaart en voeg je deze toe aan je hand, maar let op, want als je een stroomkaart trekt, dan moet je al je reeds verzamelde handkaarten (samen met de stroomkaart) afleggen op de aflegstapel.

Heb je reeds minimum 5 kaarten op handen kan je er ook voor opteren om punten te gaan scoren. Je legt dan je volledig hand op tafel en zegt een kleur die je wil gaan scoren. Je kan elke kleur maximaal één keer scoren tijdens het spel. Elke kaart in de desbetreffende kleur levert je twee bonuspunten op, het totaal aantal verzamelde kaarten die je aflegt levert je de punten op zoals staat aangegeven op de infokaart. Het totaal noteer je bij de gewaardeerde kleur op het scoreblaadje. Indien je een kleur wil scoren, moet je minstens één kaart in die kleur hebben. De gescoorde kaarten worden uit het spel genomen en op de aflegstapel gelegd.

Indien er nog maar twee kaarten in het midden van de tafel liggen, wordt het spel kort onderbroken en de aflegstapel terug geschud en gedekt in het midden van de tafel gelegd, het spel gaat nadien gewoon voort. Zo gauw één speler z'n vijfde kleur waardeert, eindigt het spel. Er wordt voor elke kleur gekeken wie het meeste punten scoorde in die categorie en deze speler krijgt 10 punten extra. Tel alle punten op en de speler met de meeste punten wint het spel.



Titel : Zum Kuhkuck
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

31-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tembo (NSV)


In Tembo probeer je jouw hoefdieren naar de overkant van de rivier te brengen. Maar opgepast want er liggen krokodillen en leeuwen op de loer om jouw dieren op te eten. Bovendien kan je niet zomaar oversteken, hiervoor heb je de hulp nodig van de olifant.
Het spel omvat 42 hoefdierkaarten (gnoe, zebra en antilope) met in het midden op de kaart de punten die ze opleveren als ze veilig kunnen oversteken (tussen 2-5 punten) en een ordengetal (1-42) dat belangrijk is voor de volgorde waarin de kaarten uitgespeeld kunnen worden. Daarnaast is elke kaart nog voorzien van een diersymbool, als het artwork niet duidelijk genoeg zou zijn. Daarnaast zijn er 40 markeerstenen, 7 olifantkaarten, 3 leeuwkaarten, 6 normale krokodilkaarten en 1 super-Kroko-kaart. Elke speler neemt de 10 markeerstenen van z'n kleur en krijgt 5 handkaarten van de gemengde trekstapel. Indien je een leeuw op handen zou krijgen, moet je deze inruilen voor een nieuwe kaart. Daarnaast worden er in het midden van de tafel 5 kaarten gedekt naast elkaar in een rij gelegd, dit stelt de stroom voor die de hoefdieren moeten oversteken. Je mag niet gaan kijken welk dier op deze kaarten staat. De resterende kaarten vormen een trekstapel.

In een speelbeurt heeft een speler de keuze uit twee mogelijke acties :
1) Een hoefdier uitspelen (of in uitzonderlijk geval 2 hoefdieren) :
Leg een hoefdierkaart aan één van de stroomkaarten aan en leg er een markeersteen op om aan te geven dat het jouw kaart is. Enige voorwaarde is dat de kaarten in oplopende volgorde moeten gespeeld worden aan een stroomkaart. Heb je twee hoefdieren met een ordengetal dat maximaal 1 uit elkaar ligt, dan mag je uitzonderlijk twee kaarten spelen. Nadien vul je je hand terug aan tot vijf kaarten. Er is geen limiet voor het aantal kaarten waaruit een kolom kaarten kan bestaan.

2) Een olifant- of krokodilkaart uitspelen :
Leg een olifant- of krokodilkaart op de aflegstapel en zeg welke kolom de kaart beïnvloed. Nadien voer je de actie van het dier uit en tenslotte vul je je hand terug aan tot vijf.
- olifant : brengt alle hoefdieren naar de overkant. Er moeten minstens drie hoefdierkaarten liggen (maakt niet uit van welke speler). De desbetreffende speler houdt de kaart(en) voor zich open bij als punten. De markeerstenen komen terug in de persoonlijke voorraad van de speler.
- super-Kroko : eet alle hoefdieren uit de kolom op. De kaarten worden allen op de aflegstapel gelegd. De spelers krijgen hun markeerstenen terug in hun persoonlijke voorraad. De super-Kroko moet gespeeld worden in een kolom waar hoefdieren liggen, hij MOET eten.
- krokodil : eet ofwel het eerste dier van de kolom op (diegene met de laagste waarde) OF alle hoefdieren van de aangegeven soort (staat afgebeeld op de krokodilkaart). De kaarten gaan uit het spel en de markeerstenen komen terug in de persoonlijke voorraad van de desbetreffende spelers.

Wanneer een speler z'n hand terug aanvult tot vijf en een leeuw trekt, moet hij deze onmiddellijk op één van de oversteekplaatsen leggen. Alle hoefdieren van die kolom worden opgegeten en afgelegd. De markeerstenen gaan terug naar de eigenaars. De leeuw MOET eten, dus je mag hem niet op een lege kolom leggen. Bovendien is de kolom vanaf nu ook niet meer toegankelijk voor toekomstig overstekende hoefdieren.

Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, spelen de spelers door met minder dan 5 handkaarten. Het spel eindigt onmiddellijk als een speler geen kaart meer kan spelen. De punten van de overgebrachte hoefdieren worden per speler opgeteld en genoteerd. Het spel verloopt over 2 ronden. De speler die in deze twee ronden het meeste punten weet te vergaren, wint het spel.

Titel : Tembo
Auteur : Andreas Spies
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

30-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Life is life (NSV)


In life is life proberen de spelers zo lang mogelijk in het spel te blijven. Het spel bestaat uit 60 dierenkaarten (9x giraf, 8 x beer, 7 x egel, 7 x geit, 6 x schaap, 6 x hond, 5 x haas, 5 x zwijn, 4 x kat, 3 x muis), 25 levenskaarten en 5 overzichtskaarten. Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 levenskaarten en een overzichtskaart (resterende kaarten gaan uit het spel). De dierenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 10. Daarna worden er nog 4 rijen uitgelegd, waarvan de eerste rij bestaat uit 1 kaart, de 2de rij uit 2 kaarten, de 3de rij uit 3 en de 4de rij uit vier kaarten. Bij minder dan 5 spelers worden de resterende kaarten uit het spel genomen.

In een speelbeurt mag een speler één van onderstaande acties uitvoeren :
1) kaarten ruilen : de speler kiest één van de rijen en ruilt deze rij met handkaarten. Je mag nooit exact dezelfde combinatie afleggen als diegene die je neemt. Je moet wel exact evenveel kaarten afleggen als je neemt. Je afgelegde kaarten vormen de nieuwe rij.

2) kloppen : de speler klopt op tafel en kondigt het einde van de ronde hiermee aan. De andere spelers krijgen allen nog één beurt en nadien wordt er gewaardeerd. Deze actie (kloppen) kan niet in je eerste beurt gekozen worden.

Het spel kan ook onmiddellijk tot een einde komen. Indien één van de spelers erin slaagt om één van de volgende drie combinaties weet te verzamelen op handen (ook in de beurt nadat er reeds geklopt is), wint hij de lopende ronde en verliezen alle andere spelers 1 levenskaart. De combinaties zijn 4 x kat of 5 x haas of 5 x zwijn.

Indien de ronde op een reguliere manier afloopt, dan legt elke speler z'n kaarten open voor zich neer per dierensoort. Elke soort wordt onderling vergeleken. De speler die als enige een meerderheid heeft van een dier laat deze openliggen, de andere spelers leggen deze kaarten gedekt. Nadat alle diersoorten zijn gewaardeerd, telt elke speler z'n punten op. Dit is de som van de waarden van dierkaarten die open voor hen neerliggen. De speler met het hoogste totaal verliest 0 levenskaarten, de speler met het laagste totaal verliest er 2, de andere spelers verliezen 1 levenskaart.

Extra detail : als er nog maar 2 spelers in het spel zijn, moet een speler 2 kaarten meer hebben dan de tegenstander om de punten voor die diersoort te laten meetellen.

De speler die als laatste overblijft (met levenskaarten), wint het spel.

Titel : Life is life
Auteur : Lorenz Kutschke
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

29-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwinto - das kartenspiel (NSV)


Net zoals z'n voorganger Qwixx, krijgt ook Qwinto een kaartspel editie. In tegenstelling tot diezelfde voorganger waar ik het dobbelspel beter vond, neig ik hier naar de andere kant. Dit kaartspel is zonder meer sterker dan het dobbelspel in mijn ogen. Het concept blijft identiek aan het dobbelspel, dus bij deze even een copy-paste van een eerder geplaatste spelbeschrijving :

Elke speler neemt een scoreblaadje dat bestaat uit drie gekleurde rijen, die op hun beurt zijn opgebouwd uit cirkels en hier en daar een vijfhoek. Op sommige plaatsen overlappen de rijen elkaar, zodat er vijf verticale kolommen worden gevormd waarin er minstens één vijfhoek zit. Daarnaast worden de kaarten geschud en krijgt elke speler er drie op handen. De resterende kaarten vormen een trekstapel. Leg vier kaarten open in een vierkant.

(voorbeeldje van een scoreblaadje halfweg het spel)
 
In een beurt legt de actieve speler 1 kaart naar keuze op één van de kaarten in het vierkant. Tel de waarde van de gelegde kaart op bij de waarde van de aangrenzende (orthogonaal) kaarten en zeg dit nummer luid (vermeld ook even de kleuren die betrokken zijn in deze kaarten). Elke speler mag dan het resultaat in een rij schrijven (in één kleur van de combinatie). Er moet met 2 zaken rekening gehouden worden :

- alle genoteerde nummers moeten in oplopende volgorde staan (je mag wel vakjes open laten en later invullen)
- er mag geen identiek nummer in een rij of kolom staan

Je moet geen nummer noteren in een beurt, behalve de actieve speler. Indien die geen mogelijkheid ziet, moet hij de foutworp aankruisen. Dit levert hem 5 strafpunten op aan het einde van het spel. Ook wanneer hij door het plaatsen van een kaart drie grijze kaarten in de combinatie heeft of een totale negatieve waarde heeft, moet hij een foutworp aankruisen. Daarna wordt de volgende speler actieve speler.

Het spel gaat zo door tot er iemand 2 volledige rijen heeft gevuld of tot er iemand vier foutworpen heeft aangeduid . Dan tellen de spelers hun punten op. Voor elke volledige kolom scoren ze de waarde die in de vijfhoek staat. Voor elke volledige rij scoor je het meest rechtse getal en voor de onvolledige rijen scoor je 1 punt per ingevuld vakje. Tenslotte worden er 5 punten afgetrokken voor elke foutworp. De speler met de meeste punten wint het spel.


Titel : Qwinto - das kartenspiel
Auteurs : Uwe Rapp, Bernhard Lach & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

28-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twenty one (NSV)


Qwixx, Quinto, ... en nu dus Twenty one. Enkel de "Q" is verdwenen, het dobbelplezier, de afscheurblaadjes, het concept en spelmechanisme is netjes gebleven. In "21" gaan de spelers op zoek naar de meeste punten.

Het spel bestaat uit zes dobbelstenen in zes kleuren en een blokje met afscheurblaadjes. Deze blaadjes zijn telkens verschillend (er zijn zes verschillende) voor de spelers. Het blaadje toont 5 rijen met zes dobbelstenen in verschillende kleuren en verschillende waarden. De waarden zijn bij alle blaadjes overigens identiek, de kleuren niet.

De spelers gaan deze rijen één voor één trachten te vullen met, indien mogelijk, de juiste worpen. Slaag je erin een getal te noteren dat overeenkomt met het voorafgedrukte getal, dan spreken we van een treffer. Des te meer treffers in een rij, des te meer bonuspunten het oplevert.

Als je aan de beurt bent, gooi je de zes dobbelstenen. Ben je niet tevreden van deze worp, moet je exact één dobbelsteen terzijde leggen en al de anderen hergooien. Deze tweede worp is dan sowieso definitief. Alle spelers mogen nu in de rij waarin ze bezig zijn waarden gaan noteren. Uiteraard moet de kleur van de dobbelsteen overeenkomen. De waarden moeten niet exact zijn, ze mogen ook lager zijn. Je noteert de waarde van de dobbelsteen op het blaadje in de desbetreffende kleur. Komen de waardes overéén dan mag je ook een kruisje zetten als "treffer". Indien je als actieve speler (diegene die gooide) geen getal kan noteren in je huidige rij, moet je het meest linkse vrije veld doorstrepen zodat dit niet meer beschikbaar is.

Is er een rij afgewerkt, tel je de waarden in de rij bij elkaar op, alsook de bonuspunten (1/3/6/10/15/21) voor je treffers. Je noteert deze score achter de rij die is afgewerkt. In de volgende beurt mag je aan de volgende rij beginnen. Zo gauw een speler z'n laatste rij afwerkt, eindigt het spel onmiddellijk. Elke speler scoort nog z'n huidige rij (ook al is deze niet afgewerkt), telt al z'n punten bij elkaar op en de speler met de hoogste score wint het spel.

Titel : Twenty one
Auteurs : Steffen Benndorf & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

27-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Take that (NSV)


Take that is, zoals we gewoon zijn van NSV, een kaartspel met een unieke insteek.
In dit spel ga je op zoek naar spiegelkaarten, een 28 en 82 zullen samen bijvoorbeeld pluspunten opleveren.
Het spel bestaat uit 79 kaarten, met waarden 12-98, zonder de tientallen (20-30-...) aangezien deze geen spiegelkaart hebben.
De dubbele cijfers 22-33-... zitten wel in de stapel en zijn vooral pestkaarten die je absoluut niet als strafkaarten wil oprapen, want ze leveren je 5 minpunten op aan het einde van het spel.

Alle kaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De spelers krijgen 9 (8) handkaarten bij 2-3 (4) spelers. Om beurten moeten de spelers één van hun handkaarten gaan uitspelen. Nadien trekken ze een nieuwe kaart van de trekstapel om hun hand terug aan te vullen. Als je een kaart gaat spelen zijn er twee mogelijkheden :

A) je plaatst je kaart open in de rij naast de trekstapel. Enige regel is dat je kaart maximaal 10 hoger of lager mag zijn qua waarde dan de vorige kaart. De eerste kaart is vrij te kiezen. Indien je geen enkele kaart op handen hebt die voldoet aan deze voorwaarde (en je kan actie B ook niet uitvoeren), dan moet je de volledige rij oprapen en gedekt voor je neerleggen als strafpunten. Je begint daarna met een nieuwe rij door een kaart naar keuze uit te spelen.

B) je legt een spiegelkaart en neemt de beide kaarten uit de rij en legt deze open voor je neer als pluspunten. Ook nu mag je niet vergeten om je hand aan te vullen.

Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, wordt er doorgespeeld tot de huidige rij dient weggenomen te worden of de laatste kaart als spiegelkaart wordt weggeplukt. De resterende handkaarten worden gewoon afgelegd en de punten worden geteld. Al je openliggende kaarten tellen als pluspunt per kaart. De gesloten kaarten die je hebt verzameld zijn 1 strafpunt waard, met uitzondering van de dubbele cijfers (22-33-...) die elk 5 strafpunten waard zijn. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Take that
Auteurs : Andreas Spies & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

26-03-2017 om 12:26 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tenno
Tenno (Huch & Friends) :

+ cool artwork
+ Stratego het kaartspel in zekere zin, daar zaten we op te wachten
+ tot 7 spelers kan je hiermee aan de slag gaan
+ er kunnen zich af en toe wel toffe combinaties voordoen, maar dit is eerder toeval dan kunde

- je hebt bijzonder weinig in de hand als je geen zin hebt om alles te gaan memoriseren en uit te denken
- met een hoger spelersaantal kan ik me niet voorstellen dat je maar enig zicht krijgt op de situatie die op tafel ligt
- de winnaar van het spel gaat volgens mijn vaak niet beseffen waar hij of zij het spel gewonnen heeft

Conclusie : Tenno is voor mij persoonlijk een moeilijke om te beoordelen. Dit is zo'n spel dat je erg leuk wil vinden, maar dat gewoon niet zo vlot werkt als je hoopt. Het opzet is tof en erg cool, maar de uitwerking is eerder saai en met een erg hoge geluksfactor. Ik snap het idee van het bluffen op zich wel, maar dit draait onherroepelijk uit in "duid een kaartje aan en hoop dat je een sterkere kaart hebt". Na één sessie ben ik niet overtuigd, maar ik ga het zeker nog wel kansen geven.

24-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fantastic park
Fantastic park (Blue orange) :

+ eerste indruk : joepie! My little pony, het bordspel deel 2
+ tweede indruk : de tegels van het formaat Kingdomino, leutig
+ derde indruk : eigenlijk best wel fraai artwork in dit fantasierijke spel, zal ongetwijfeld veel jongere spelers lokken. Eindelijk een doos die wel opvalt in het rek
+ vierde indruk : ook de spelregels zijn erg duidelijk, rechtlijnig en goed geschreven
+ vijfde indruk : het spel loopt wel fijn, is erg spannend qua puntentelling en is zo voorbij
+ zesde indruk : er zit wel wat tactiek in dit eerder eenvoudige spel, je kan toch enkele kleinere keuzes maken die belangrijk zijn, bewust voor jezelf, onbewust tegen je tegenspelers

-  het spel loopt fijn, maar je hebt op zich niet superveel in de hand, je bent wel afhankelijk van wat de anderen doen (maar mij persoonlijk stoort dit niet in dit type spellen)
- voor de rest weinig negatief op te merken, dit spel doet en brengt waarvoor het ontworpen is, lijkt me

23-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Go go gelato
Go go gelato (Blue orange) :

+ prachtig materiaal dat schreeuwt om mee gespeeld te worden
+ de uitleg is superkort, het spelplezier enorm hoog
+ Dr. Eureka copy-paste, maar toch net iets makkelijker deze
+ het perfecte beurs/extra-muros-spel om véél volk naar je stand te lokken

- nog meer van die dexterity games waar je om ter snelste een opdrachtkaartje moet namaken, je krijgt er de kriebels van
- als je rond een tafel zit, kijk je allemaal langs een andere kant naar het kaartje, als je deze volledig na probeert te maken en als regel vooropstelt dat ook de onderlinge posities moeten kloppen, dan moeten sommige spelers ook nog eens in spiegelbeeld beginnen werken en hebben ze ongetwijfeld een nadeel
- je mag de bollen niet met je handen aanraken, maar dan zou je al een jury moeten aanstellen die de spelers in het oog houdt, want je bent zo bezig met je eigen spel dat er sowieso vals gespeeld kan worden (maar dat heb je bij al dit type spellen natuurlijk)

Conclusie : Go go gelato is fraai en kleurrijk vormgegeven. Het is ongetwijfeld een spel waar de jongere spelertjes erg veel plezier aan zullen beleven. Voor de volwassenen raad ik dan eerder Dr. Eureka aan, waar het toch ietsje doordachter en langzamer gaat.

22-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cobra twist
Cobra twist (Huch & friends) :

+ dit spel kan vlekkeloos naast de smartgames gaan staan
+ de productiekwaliteit van de blokken is erg fraai te noemen
+ de puzzels lijken makkelijk, maar zijn zonder meer een uitdaging
+ de opdrachten zijn divers en gaan niet enkel in moeilijkheid omhoog, maar ook de denkwijze moet je aanpassen

- het wegstoppen van de opdrachtkaarten had in een mooi houdertje gemogen

Conclusie : Cobra twist is een erg fijne aanvulling in mijn collectie één-persoons-puzzel-spellen. Zeker met twee kids thuis die erg graag met deze spellen aan de slag gaan, is dit een meerwaarde. Voor jongere kinderen is dit soort puzzels nog wel te moeilijk, omdat zij het concept van 3D nog niet volledig beheersen. Als oefening op meetkundig inzicht, lijkt dit spel me wel te tellen. Gebruik het in je klas, voor je kinderen of gewoon voor jezelf omdat je zelf ook zo slecht bent in dit type puzzels.

21-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tenno (Huch & friends)


Tenno is een taktisch blufspel dat in zekere zin een "Stratego - het kaartspel" lijkt te zijn op het eerste gezicht.
Het spel bestaat uit 77 kaarten, waarbij er telkens 11 van een kleur zijn. Elke speler neemt bij aanvang van het spel de 11 kaarten in z'n kleur en legt de 3 boeren (waarden 1-2-3) gedekt voor zich op tafel in een zelfgekozen volgorde, de andere kaarten zijn z'n handkaarten.

In Tenno tracht je zoveel mogelijk kaarten van tegenstanders gevangen te nemen door de kaarten die voor een speler liggen aan te vallen en ervoor te zorgen dat jouw kaart (waarmee je aanvalt) een hogere waarde heeft dan die van je tegenstander. De startspeler kiest als eerste één van z'n kaarten (die voor hem ligt), draait deze open en duidt dan een kaart van een tegenstander aan. Deze wordt ook opengedraaid en vergeleken. De hoogste waarde wint, tenzij de kaart een speciale eigenschap heeft (zie onder). De verslagen kaart(en) gaan uit het spel (als punt of volledig uit het spel - zie onder) en nadien aangevuld met handkaarten.

De volgende situaties kunnen zich voordoen :
1) de aanvaller wint, neemt de kaart van de tegenstander en stopt deze in z'n overwinningspuntenstapel, z'n eigen gebruikte kaart wordt terug gedekt gelegd en nadien mag deze speler één van z'n kaarten ruilen tegen één van z'n handkaarten
2) de verdediger wint, verwijdert de verslagen kaart van de aanvaller uit het spel, legt z'n eigen kaart terug gedekt en mag één van de drie kaarten van z'n aanvaller bekijken en terug op z'n plaats leggen
3) geen van beiden wint, beide kaarten worden uit het spel verwijderd, beide spelers vullen het gat aan met een handkaart

Zo gauw een speler z'n kaarten (3) niet meer kan aanvullen, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten in z'n overwinningspuntenstapel. Dit is de gezamenlijke waarde van alle gevangengenomen kaarten in z'n stapel.




De speciale eigenschappen :
- ninja : verdediging sterkte 4, maar aanval sterkte 8
- monnik : waarde 5 en mag je opendraaien als één van je kaarten wordt aangevallen en telt als +2 verdedigingswaarde, na het gevecht wordt de monnik terug dichtgedraaid
- ronin : waarde 6 en mag na een gevecht beslissen of hij met één van de twee andere kaarten ook nog een aanval wil inzetten. Het maakt niet uit of het eerste gevecht gewonnen werd of niet. Gaten worden pas aangevuld na het tweede gevecht.
- shogun : waarde 10, mag niet aanvallen, maar mag de aanvaller gevangen nemen als hij wint als verdediger, kan enkel door een geisha gevangen worden
- geisha : sterkte is altijd één hoger dan de tegenstander, maar wordt na een gevecht altijd uit het spel verwijderd. Als 2 geisha's tegen elkaar komen worden ze beiden uit het spel verwijderd.

Titel : Tenno
Auteur : Lukas Zach & Michael Palm
Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games)
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

20-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cobra twist (Huch & friends)
Afbeeldingsresultaat voor cobra twist

Cobra twist gaat u niet op de website van Boardgamegeek vinden. Net als de gekende smartgames wordt deze solospeler gezien als een puzzel en niet als een spel. Echter hebben deze spellen ook zeker hun plaats op onze blog, omdat ze interessant, leerrijk en gewoon leuk zijn. Ook dit keer is de werkwijze gekend, je neemt één van de opdrachtkaarten en gaat door middel van het plaatsen van blokken de puzzel proberen op te lossen. 20 dubbelzijdige kaarten zorgen voor 40 uitdagende opdrachten waarbij je probeert om de slang (of slangen) in 3D te vervolledigen. Ook in dit spel zijn er verschillende speelniveaus.

categorie groen : op de opdracht staat aangeduid welke kleur blokken je dient te gebruiken, aan jou om ze juist te plaatsen
categorie geel : op sommige plaatsen dienen twee of meer blokken op elkaar te worden geplaatst. De kaart geeft niet aan in welke volgorde, dat dien je zelf uit te zoeken
categorie blauw : enkel het aantal kubussen staat aangegeven, de rest is aan jou
categorie rood : alle puzzels moeten opgelost worden, alle kanten van de kubussen dienen te kloppen (360°)

Titel : Cobra twist
Auteur : Ariel Laden
Uitgeverij : Huch & friends
Aantal spelers : 1
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 7+

19-03-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs