IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vienna


Vienna (Schmidt spiele) :

+ Vienna is licht, heel licht
+ het inzetten van dobbelstenen à la Kingsburg kunnen we wel smaken
+ de speciale actiekaarten zijn krachtig, maar gaan van hand tot hand, dus niet te overpowerend
+ de speelduur is kort, een halfuurtje en je bent rond
+ je kan elkaar een beetje gaan pesten en dobbelstenen tactisch plaatsen, maar je hebt altijd wel mogelijkheden
+ ook met een mindere dobbelsteenrol kan je nog steeds iets forceren

- Vienna is licht, te licht
- wij speelden het spel met drie spelers, maar vier of vijf lijkt ons beter te zijn
- er is wel niet erg veel diepgang en de acties die je gaat kiezen zijn soms te duidelijk

Conclusie : Vienna is weer zo'n typisch Schmidt spel waarover ik het in de bespreking al een keertje had. Het speelt snel, vlot, is makkelijk qua spelregels en zal door niet-veelspelers ongetwijfeld als vernieuwend en aangenaam beschouwd worden. Als véélspeler is het fijn om een keertje te doen, maar blijf je toch wat op je honger zitten. Het lijkt also men een Kingsburg (qua dobbelsteen plaatsen), Rococo (qua artwork), Caylus (qua actiespoor) heeft gemixt en dan volledig (maar dan ook volledig) gestript tot er eigenlijk weinig of niets meer overblijft. Het grootste voordeel van dit spel is zeker de korte speelduur, op een ronde of vijf à zes ben je er zeker klaar mee. Een nadeel is dat je een leider moeilijk kan gaan inhalen, proberen op gelijke hoogte te blijven is de boodschap, want het spel loopt maar tot 25 punten en als je weet dat je bij de slottelling eigenlijk maar een vijftal punten kan verdienen, is dat niet veel. Anderzijds zorgt dit ook voor spannende eindtaferelen en winst met een puntje verschil. Het feit dat het bord een dag- en nachtkant heeft is fijn, maar totaal overbodig. Wij kozen voor de donkere nachtzijde omdat die ons iets mooier (rustiger) leek. De actieplaatsen zijn erg duidelijk en makkelijk in te schatten, maar sommige hogere actieplaatsen zijn echt wel sterk. Je kan de dobbelstenen voldoende manipuleren zodat je voldoende opties hebt, maar ons eerste spel leerde ons wel dat je toch die éne bepaalde actie echt wil doen. Het feit dat je enkel terug kan keren op de weg tegen betaling is goed en leuk gevonden, maar uiteindelijk kies je dan meestal toch gauw eerst voor de cruciale plaatsen en betaal je die kosten graag. Kortom, dit is zo'n spel dat je best eerst een keertje probeert, dan weet je onmiddellijk of het iets voor jou en jouw publiek is, maar een blinde aanschaf zou ik hier toch afraden.

22-03-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 267


Deelnemers : Severijn, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Scoville, Harbour & Vienna
Speeldatum : 20/03/15
Speelplaats : Spellenclub Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Drie nieuwigheden getest, dus er komen weer imprESSENs aan. Hopelijk kunnen we er dit weekend nog enkele testen, zodat we ons lijstje niet-gespeelde-spellen stilletjes aan toch wat korter kunnen maken.

21-03-2015 om 00:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
20-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adventure tours (Schmidt spiele)


Adventure tours is een spel dat reeds in Essen is uitgebracht vorig jaar. Het stond al een tijdje op ons lijstje en voegen we nu dan ook graag toe aan onze collectie. Zonder dit spel gespeeld te hebben, wisten we toch dat dit een leuk spel was. Reden ... het is een herwerkte versie van Mai-Star, een kaartspel dat AEG nog een jaartje eerder uitbracht. De setting is totaal anders, maar aan het spelverloop en mechanisme is er weinig veranderd.  Het spel bestaat uit 102 avonturierkaarten, 18 overzichtskaarten (in diverse talen), 6 expeditieborden (dubbelzijdig), 90 munten (in verschillende waarden), de spelregels en een overzichtsblad met de eigenschappen van de avonturiers en expeditieborden.



Het spel wordt gespeeld gedurende drie expedities, 3 ronden waarin we telkens hetzelfde gaan doen en telkens terug van nul starten. De speler die na drie ronden het meeste geld heeft weten te verzamelen, wint het spel. Om het spel enigszins in deze bespreking te kunnen uitleggen, moet u vooral de avonturierkaarten een beetje beter begrijpen, vandaar onderstaande foto die ik graag even toelicht.
Vooraleerst zijn er drie kleuren van avonturiers, die elk hun eigen behoeften, voorwaarden en eigenschappen hebben. In de linkerbovenhoek staan de voorwaarden en het geld dat de avonturier aan de expeditie toedraagt indien hij wordt toegevoegd aan de expeditie. Linksonder staat een waarde (met een +) die de capaciteit van je expeditie kan verhogen (de rest van de kaart wordt dan genegeerd). Tenslotte staat de persoonlijke eigenschap, die wordt geactiveerd als je de avonturier toevoegt aan je expeditie, centraal onderaan op de kaart.



Voor aanvang van het spel kiezen de spelers of ze met dezelfde expeditieborden spelen (voorkant) of met diegene voor de gevorderde variant, waarbij elk expeditiebord z'n speciale eigenschap heeft. Daarnaast starten de basisexpedities allen met een waarde 3 van de drie verschillende ondersteuningen en zijn de achterkanten ietsje anders. Alle avonturierkaarten worden geschud en elke speler krijgt er zes op handen.

In een beurt heeft een speler twee opties :
- z'n uitrusting verbeteren door kaarten rechts naast z'n expeditiebord te spelen en op die manier de waarde van de ondersteuningen te verhogen (de kaarten worden op elkaar gelegd, zodat enkel de linkerrand nog zichtbaar is)
- een avonturier als expeditielid gebruiken door deze boven het expeditiebord te leggen

Indien je een kaart gebruikt als ondersteuning, trek je nadien een nieuwe kaart van de trekstapel.
Indien je een avonturier aan de expeditie wil toevoegen, moet je er allereerst mee rekening houden dat je voldoet aan z'n voorwaarden. In de linkerbovenhoek van de kaart staat een waarde aangegeven in één van de drie kleuren. Je moet deze waarde minstens halen met je ondersteuning. Nadat je de kaart boven je bord legde, mag (moet) je de eigenschap van de avonturier onmiddellijk uitvoeren (er is één uitzondering, schildje dat je beschermt tegen onheil en dat je buiten je beurt om mag spelen). Nadat je een avonturier toevoegt aan de expeditie trek je GEEN nieuwe kaart.
Indien een speler geen handkaarten meer heeft na z'n beurt, eindigt de ronde onmiddellijk en volgt er een telling. Ook wanneer de trekstapel opgebruikt is, eindigt de ronde onmiddellijk. De spelers tellen de waarden van hun uitgespeelde avonturiers (in expeditie) op en trekken daarvan 2 af per kaart die ze nog op handen hebben. (je kan niet minder dan 0 scoren).

Alle kaarten worden terug geschud, elke speler krijgt er zes en een nieuwe ronde kan van start gaan. Zijn er drie ronden gespeeld, wint de speler met het meeste geld.



Eigenschappen van avonturiers :
- extra kaarten trekken en weggeven aan medespelers
- een extra handkaart mogen spelen
- een kaart van een tegenspeler verwijderen (ondersteuning of expeditie)
- een extra beurt spelen
- onmiddellijk een extra avonturier toevoegen aan je expeditie in dezelfde kleur (als aan de voorwaarden wordt voldaan)
- een expeditielid van een tegenspeler afsnoepen
- alle kaarten in een bepaalde kleur van je ondersteuning naar je expeditie overhevelen
- jezelf beschermen tegen onheil (schildje)

Eigenschappen van de expedities :
- een extra handkaart mogen spelen
- een extra beurt spelen
- de eigenschap van een avonturier dubbel gebruiken
- een extra avonturier aan de expeditie toevoegen (twee in één beurt)
- de eigenschap van een avonturier gebruiken die je ter ondersteuning speelt
- een extra handkaart uitdelen

Titel : Adventure tours
Auteur : Seiji Kanai
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 35 min.
Leeftijd : 10+

20-03-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
19-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vienna (Schmidt spiele)


De Spielwarenmesse in Nürnberg is traditioneel niet onmiddellijk de grootste spellenbeurs, dat is Spiel Essen.
De Duitse uitgeverijen kunnen het echter niet maken om zich daar van hun beste kant te laten zien, voor hen is die beurs op zich denk vaak belangrijker nog dan Spiel, aangezien deze beurs puur voor de winkels en professionelen is. Schmidtspiele is een naam die in Duitsland staat als een huis en ze hebben een reputatie hoog te houden. Niet zozeer voor de spellen voor veelspelers, maar qua familiespellen, toegankelijke, hoogwaardige, degelijke spellen. Ik denk spontaan aan pareltjes zoals Oasis, Portobello market, Livingstone, ... Velen onder u die deze spellen reeds speelden gaan waarschijnlijk niet al te grote superlatieven bovenhalen, maar dat vind ik persoonlijk onterecht. Dit soort spellen verdient alle krediet, want ze zijn véél en véél toegankelijker dan héél wat van die spellen waar wij (als veelspelers) zo hoog mee oplopen. Ook ik maak mij daar wel eens schuldig aan, maar we mogen nooit vergeten waar het eigenlijk om draait, nl. spelplezier. En voor vele mensen is dit niet een half uur peinzen over een volgende, mogelijke zet of een spelregelboek van meer dan 20 bladzijden waar ze niet uit wijs geraken. Bij deze presenteer ik dan ook graag Vienna, de nieuwste big-box van Schmidt spiele.

Het spel Vienna, speelt zich, zoals u waarschijnlijk wel verwacht, af in Wenen. De spelers gaan, door middel van een worker-placement-mechanisme, de eigenschappen van de diverse plaatsen langs de S-vormige baan in Wenen opeisen. Op deze manier vergaren ze inkomsten, bepaalde eigenschappen, karakterkaarten en overwinningspunten. Het venijn zit 'm echter in de volgorde van deze actieplaatsen. De meer waardevolle plaatsen bevinden zich aan het eind van de baan en de spelregels willen nu net dat je de plaatsen in oplopende volgorde moet claimen. Het zal dus wat inzicht en timing vragen om op het gepaste moment de juiste dobbelstenen (dit zijn eigenlijk je acties) in te zetten. De speeldoos bevat 1 speelbord, 26 dobbelstenen (5 per spelerskleur en 1 witte dobbelsteen), 55 kaarten (6 startkaarten, 5 speciale kaarten en 44 karakterkaarten), 25 munten, 5 scorefiches en 1 politieagent.

Je kan kiezen of je het speelbord op de dag- of nachtkant gebruikt (puur decoratief) en legt deze in het midden van de tafel. Kies een startspeler, die de speciale actiekaart "startspeler" krijgt, de andere speciale actiekaarten worden naast het bord gelegd. Elke speler krijgt 4 dobbelstenen ter beschikking (met drie spelers krijg je er ééntje meer). De scorefiches worden op het scorespoor geplaatst, zoals aangegeven (volgens aantal spelers). Elke speler krijgt een startkaart en neemt het aangegeven aantal munten. De karakterkaarten worden geschud en er wordt er één minder dan het aantal spelers opengelegd naast het bord. (er mogen nooit twee dezelfde karakterkaarten naast het bord liggen, indien dit ooit het geval zou zijn, wordt deze kaart onder de stapel gestopt en een nieuwe kaart getrokken).



De spelers komen om beurten aan de beurt. In je beurt gooi je je dobbelstenen en ga je er 1 of 2 van op het speelbord plaatsen. Het gooien gebeurt slechts één keer aan het begin van een ronde (en de spelers doen dit niet simultaan, maar om beurten). Om beurten plaatsen de spelers 1 (of 2 opgetelde) dobbelstenen op een actieplaats op het speelbord dat dezelfde waarde vraagt als dit op je gegooide dobbelsteen. Indien een speler niet tevreden is over z'n gooi, mag hij tegen betaling van 1 munt ofwel een gekozen aantal dobbelstenen hergooien ofwel een dobbelsteen waarde 1 hoger of lager maken. (dit mag meermaals gedaan worden, zolang je maar kan betalen). Wat het plaatsen van de dobbelstenen op het bord betreft, is er eigenlijk maar één gouden regel. Je mag je volgende dobbelstenen enkel op actieplaatsen zetten die verder op de baan liggen dan je voorgaande geplaatste dobbelstenen. Enkel tegen betaling van 1 munt mag je er ook voor opteren om een eerdere plaats te bezetten. Elke plaats kan uiteraard maar door één speler bezet worden en je mag natuurlijk plaatsen overslagen en je dobbelstenen verder op de baan inzetten. Als alle spelers hun dobbelstenen geplaatst hebben, worden de plaatsen gewaardeerd en uitgevoerd. Een speler die sneller zonder dobbelstenen valt, wordt gewoon overgeslagen.



De actieplaatsen worden in volgorde afgewerkt, vertrekkende bij het begin van de baan. Plaatsen die niet zijn bezet, worden logischerwijs overgeslagen. Sommige plaatsen leveren munten op, andere overwinningspunten of de aanschaf van karakterkaarten. Ook de speciale actiekaarten staan in de aanbieding. Sommige velden (met een bliksemschicht) worden onmiddellijk bij de plaatsing van de dobbelstenen uitgevoerd, maar de algemene regel is dat dit pas bij de waardering gebeurd. De politieagent kan een speler inzetten om een veld op de baan volledig af te sluiten, zodat deze niet kan gekozen worden. Nadat alle plaatsen zijn gewaardeerd, worden resterende karakterkaarten afgelegd en nieuwe karakterkaarten getrokken. De politieagent wordt terug naast het bord geplaatst, maar de speciale kaarten blijven de spelers liggen en kunnen in de volgende ronde opnieuw gebruikt worden. 

De speciale actiekaarten laten je het volgende toe : startspeler worden, 2 beurten onmiddellijk na elkaar dobbelstenen plaatsen op actieplaatsen, 1 extra dobbelsteen (wit) tijdens een ronde, een joker karakterkaart (die elk symbool heeft) en een kaart die je toelaat om elke gegooide 1 om te zetten in een waarde naar keuze. De karakterkaarten tonen allemaal symbolen die de spelers verzamelen. Sommige actieplaatsen geven de speler overwinningspunten als ze een meerderheid aan symbolen op hun karakterkaarten hebben ten opzichte van de andere spelers.

Zo gauw een speler na een ronde 25 of meer punten heeft, is het spel ten einde. Alle symbolen op de karakterkaarten worden een laatste keer vergeleken met de buurspelers. Voor elke meerderheid scoor je 1 punt. Elke drie munten zijn ook nog 1 punt waard. De speler met de meeste punten wint het spel. In geval van gelijke stand wint de speler met de meeste resterende munten.

Titel : Vienna
Auteur : Johannes Schmidauer - König
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

19-03-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwirkle cards (Schmidt spiele)



Eindelijk is er een kaartversie op de markt van het superpopulaire Qwirkle. Qwirkle wist ons enkele jaren geleden al te charmeren als uiterst interessant, abstract familie-tegel-legspel. In deze variant krijgt u een pakketje van 108 speelkaarten die de gekende symbolen in de zes verschillende kleuren herbergt. Van elke kaart zijn er drie exemplaren in het spel, dus wat dat betreft is het volledig te vergelijken met z'n grotere broer.

Ook qua spelconcept zitten beide spellen in dezelfde lijn, maar waar Qwirkle nog een puntensprokkelspel was, gaat het hier enkel en alleen om het vormen van de Qwirkles (6 verschillende kaarten in één set). De speler die erin slaagt om het meeste van deze Qwirkles te verzamelen trekt aan het langste eind en mag zich de winnaar noemen.

Bij aanvang van het spel worden alle kaarten grondig geschud en krijgt elke speler 9 handkaarten. De speler die de grootste combinatie van set kan vormen, mag beginnen. Een set bestaat steeds uit ofwel verschillende vormen van één kleur of dezelfde vorm in diverse kleuren. In een set mogen overigens ook nooit twee dezelfde kaarten zitten. (idem Qwirkle)

Als je aan de beurt bent, mag je zoveel handkaarten uitspelen als je wil. Je kan hiermee nieuwe sets gaan vormen en deze open op tafel leggen. Enige voorwaarde is dat een set steeds uit minstens drie kaarten moet bestaan. Ofwel vul je een eerder gelegde set verder aan door ontbrekende kaarten toe te voegen. Als je erin slaagt om de zesde kaart aan een set toe te voegen, dan neem je deze set en leg je ze gedekt (of open, afhankelijk van wat je afspreekt) voor je op tafel. Als je met opengelegde qwirkles speelt, kan je nagaan welke kaarten er eventueel nog in de trekstapel zouden kunnen zitten.

Tot zover eigenlijk weinig nieuws onder de zon, maar het kaartspel voegt een portie "Rummikub" toe aan het spel. Je mag ook kaarten toevoegen door sets op te splitsen en anders in te delen. Zo lang er op het einde van je beurt maar telkens correcte sets op tafel liggen van minstens drie kaarten. Op het einde van een beurt vult een speler z'n hand terug tot 9 handkaarten aan en komt de volgende speler aan de beurt. Dit wordt herhaald tot de trekstapel is opgebruikt. Elke speler krijgt nu nog één speelbeurt en dan wordt er geteld wie de meeste qwirkles wist te verzamelen.

Titel : Qwirkle cards
Auteur : Susan McKinley Ross
Uitgeverij : Schmidtspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

18-03-2015 om 18:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Oereka


Oereka! (WGG) :

+ de opblaasbare knotsen zijn zonder meer het uithangbord van dit spel
+ het materiaal is top, zonder meer
+ het thema is wel grappig

- er zit wel erg weinig materiaal in de grote doos
- het geven van de opdrachten was bij ons vaak zo complex dat het op de duur gewoon niet leuk meer is
- het slaan met de knots is een leuk gimmick, maar ik begrijp niet wat er mis is met een gewone kreet om kenbaar te maken of iets goed is of niet. Vaak wordt de fout overigens door de "verteller" zelf gemaakt, zonder dat deze het door heeft en dan krijg je de ene slag naar de andere

Conclusie : het feit dat dit spel als partygame in de FFG-lijn terechtkwam zegt toch al wel een beetje over dit spel. Het zal hoogstwaarschijnlijk populair zijn bij onze Amerikaanse vrienden, maar ik werd er eigenlijk niet warm van. Het gevoel dat je krijgt, is dat van Tokyo train, maar dan in slow-motion. Wat Tokyo train nu net zo leuk maakt, is de snelheid waarmee je de opdrachten probeert af te haspelen. Het over de tong struikelen en opdrachten kenbaar te maken aan je gebuur is daar een winner, hier valt die volledig in het water door die domme knots waarmee je elkaar op het hoofd moet slaan. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit spel beter als je wat op elkaar bent ingespeeld en de opdrachten beter uit het hoofd kent. Bovendien kan je je waarschijnlijk ook beter voorstellen wat je moet bouwen als je het spel al een keertje speelde. Maar dit heeft dan waarschijnlijk weer tot gevolg dat geoefende spelers een groot voordeel hebben en dat je op niveau moet gaan spelen. Oereka is een partyspel dat u misschien wel weet te behagen, maar ik neem dan liever het handige doosje van Tokyo train mee naar de spellenavond.

11-03-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sushi dice


Sushi dice (Sit down!) :

+ kleurrijk, leuk artwork en erg mooie dobbelstenen
+ als je houdt van snel dobbelen, hectische toestanden, een belletje op je speeltafel, dan is dit een pluspunt
+ het concept is duidelijk, simpel en het spelen in team zorgt voor nog meer geharrewar dan een spel per twee

- als je niet houdt van snel dobbelen, hectische toestanden en een irritant belletje op je speeltafel, dan is dit een erg groot minpunt
- de dobbelstenen zijn mooi, maar het gele sterrertje (dat een joker voorstelt) mocht ietsje groter
- of er al dan niet eerlijk en juist gespeeld wordt, kan volgens mij niet echt goed nagegaan worden

Conclusie : Voor mij hoeft er niet echt nog een speelsessie te komen van dit spelletje. Het sprong er in Essen wel uit door z'n artwork en dobbelstenen. De animo bij dit spel is ook zonder meer groot te noemen, maar daar houdt het dan ook op voor mij. Bij Halli galli heb je ook zo'n irritant belletje, maar daar moet je nog optellen en dan snel zijn. Ik krijg een hoog Halli galli meets Escape gevoel bij dit spel. Op zich twee spellen die ik wel leuk vind, maar gecombineerd vond ik het niet zo geslaagd. Er zijn héél wat andere leuke dobbelspellen en snelheidsspelletjes die ik beter vind. Gooi er de pestfactor die dit spel nog herbergt bovenop en je draait helemaal door. Kortom : Mooi? Ja. Leuk? Bwa. Aanschaf? Na.

10-03-2015 om 19:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 266


(foto : beurs bij aanvang 's morgens)

Deelnemers : wisselend met o.a. Jonathan, Andy, Rani, Annelies, Kurt, Björn, Cynthia, Mike, Jolien (en een heleboel anderen &Arne
Gespeelde spellen : Desperados of Dice town, Five tribes, Abyss (2x), Korrigans (2x), Toc toc woodman, Kamisado, Stef stuntpiloot, 7 Wonders, Madame ching, Sushi dice & Oereka
Speeldatum : 7/03/15
Speelplaats : Spellenplezier Bredene
Opmerkelijk : Eerste spellenbeurs in Bredene was een wisselend succes. Er was een niet al te grote opkomt, wat erg jammer was voor de organisatie (want die was perfect), maar de aanwezigen waren laaiend enthousiast. Ik heb er de ganse dag spellen gedemonstreerd van Asmodée en had bijna telkens de mogelijkheid om mee te spelen, dus dat is natuurlijk ook niet slecht. Moest er een herhaling komen van deze beurs dan ben ik zeker aanwezig. Hopelijk u dan ook!

08-03-2015 om 18:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
06-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 265


Deelnemers : Nele, Johan & Arne
Gespeelde spellen : Village & Träxx
Speeldatum : 5/03/15
Speelplaats : bij Nele en Johan
Opmerkelijk : Na véél te lang geleden nog eens een potje "Village" (ofte het Dorp). Mijn stereotype spel heeft het gehaald, dus volgende keer zeker terug met de uitbreiding(en). Graag ook een keertje met de "Port" dan, want die moet nog van het lijstje geschrapt worden.

06-03-2015 om 06:06 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
05-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xanadu (Azahar Juegos)


Met Xanadu hebben we nog eens exotisch product in onze spellenkast gekregen. Volgens mij is dit het eerste Columbiaanse spel dat we mogen toevoegen. Xanadu speelt zich wel af in Mongolië, waar de bekende Chinese architect Liu Bingzhong een zomerpaleisje wil neerplanten voor Kublai Khan. De spelers trachten tegelijk de bouwwerken te laten vorderen, maar laten het uiteraard niet na om hun tegenspelers te saboteren.

Het spel bestaat uit 70 kaarten (24 bruin, 24 blauw, 12 geel en 10 groen, 1 overzichtskaart, 1 einde-van-het-spelkaart) en 60 geldfiches met waarden 1-3-5. Meer heb je niet nodig om dit unieke kaartspel te spelen. Doel van het spel is om zoveel mogelijk geld te vergaren tijdens het spel, dat zo lang duurt tot de stapel kaarten 2 maal is gebruikt (voor een langer spel kan je ook drie keer de deck doorlopen). Op het einde van het spel verkopen de spelers hun nog resterende gebouwkaarten en tellen hun geld bij elkaar op. Bij aanvang van het spel wordt de einde-van-het-spelkaart even terzijde gelegd, de andere kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 7 op handen. De rest vormt de trekstapel. Elke speler moet een bruine kaart voor zich open op tafel leggen als startkaart (indien je geen bruine kaart hebt, start je met een blauwe kaart, indien je dit nog niet hebt, begin je met een gele kaart). Het geld wordt als voorraad terzijde gelegd.

Om het spel enigszins voor te stellen, is het belangrijk om de kaarten te begrijpen. De achterkant van de kaart toont een arbeider, deze is voor alle kaarten identiek. Hun werking wordt hier later nog toegelicht. De voorkant toont verschillende kleuren, kostprijs, grondstoffen die ze opleveren en een score.

Concreet voor onderstaande kaart :
- linksboven staan de bouwkosten (in dit geval 1 goud, 1 inkt en 1 klei)
- bovenaan staat ook de naam van het gebouw (in dit geval "pagode tempel")
- rechtsbovenaan kan er een passieve grondstof staan die beschikbaar is als de kaart voor je ligt (in dit geval jade (draak))
- aan de rechterkant zie je verschillende waarden, dit is het geld dat je krijgt als je de kaart verkoopt (de eerst zichtbare waarde wordt uitbetaald, meer hierover later)
- in het midden van de kaart staan de grondstoffen die je kan krijgen als je arbeiders op de kaart plaatst (je moet ze van onderaan beginnen opvullen)
- helemaal links op de kaart staan de grondstoffen die je krijgt als je op deze hoogte al arbeiders hebt geplaatst (hier porselein op het eerste niveau)



Tijdens een beurt doorloopt een speler 3 fasen :
1) Verkoop kaarten : vooraleer een speler acties gaat uitvoeren, mag hij één of meer gebouwen die voor zich openliggen verkopen. De huidige waarde van de kaart wordt uitbetaald en de kaart (met eventueel eropliggende arbeiders) wordt afgelegd. Je mag ook kaarten met waarde 0 verkopen. Indien alle kaarten (bij alle spelers) op een gegeven moment verkocht zouden zijn, nemen de spelers tot 7 handkaarten en leggen ze wederom een bruine kaart open als startkaart.

2) Wijs arbeiders toe en bouw een gebouw : de speler mag zoveel arbeiders aan kaarten toewijzen als hij wil. Door deze op kaarten te leggen, bij jezelf of tegenspelers en grondstoffen af te dekken, verkrijgt hij deze grondstoffen fictief. De plaatsen op een kaart moeten van beneden naar boven worden afgedekt. De op deze manier verworven grondstoffen kunnen gebruikt worden om een andere handkaart te bouwen en voor zich uit te leggen. Ook de passieve grondstoffen van eerder gebouwde eigen kaarten en grondstoffen die de linkerkolom van hun kaarten aangeven, mogen éénmalig per ronde gebruikt worden hiervoor. De nieuw gebouwde kaart wordt voorlopig nog horizontaal gelegd en kan nog niet gebruikt worden. Een speler mag ook arbeiders spelen om andere spelers te saboteren (grondstoffen af te nemen of waarde te verlagen) of hun eigen kaarten te upgraden. Een speler mag ten allen tijde maximaal 5 kaarten voor zich open hebben liggen.

3) Trek kaarten van de trekstapel : afhankelijk van de acties die een speler uitvoerde, mag hij nieuwe handkaarten nemen van de trekstapel. 1 kaart als je niets verkocht hebt deze ronde, 3 kaarten indien je wel iets verkocht deze ronde of de hand aanvullen tot 7 indien er geen acties werden uitgevoerd in de vorige 2 fasen. Een speler kan nooit meer dan 7 handkaarten hebben. Tot slot draait de speler z'n horizontale kaart verticaal en moet eventueel uitgeputte gebouwen (die vol liggen met arbeiders) verkopen.

Als de trekstapel één keer is doorgespeeld, worden de kaarten terug geschud en wordt de einde-van-het-spelkaart toegevoegd aan de laatste tien kaarten (deze worden ook nog eens geschud en onderop gelegd). Zo gauw de kaart wordt getrokken, eindigt het spel. Elke speler verkoopt z'n kaarten nog tegen hun huidige waarde en de speler met het meeste geld wint.

Titel : Xanadu
Auteurs : Javier Velasquez, Carolina Tobar & Santiago Salazar
Uitgeverij : Azahar Juegos
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 50 min.
Leeftijd : 13+

05-03-2015 om 17:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karesansui (Gryphon games)


Deze titel van Gryphon games verscheen al in 2013 en had toen al onmiddellijk onze aandacht. Enerzijds omdat het materiaal wederom fantastisch is en anderzijds omdat het biedsysteem (en vooral de toegankelijkheid) in het spel ons aansprak. Een tijdje geleden konden we dit spel eindelijk een keertje spelen bij "De Kolonisten", een winkel in Turnhout. Het spel voldeed aan mijn persoonlijke verwachtingen, maar zoals u ook kon lezen in onze imprESSEN weerhield de prijs ons toch wel van een aanschaf. Dit weekend op de "Kempen speelt" beurs stond het spel echter in promo en konden we het spel echt niet laten liggen. Vandaar dat ik u graag Karesansui voorstel hier op de blog.

In de stevige, gekende Gryphon-doos, zit wederom een erg functionele inlay die al het materiaal vlekkeloos bij elkaar houdt. Hieronder verstaan we 76 houten stenen (15 wit, 15 bruin, 15 grijs, 15 roos,15 geel en 1 zwarte steen, telkens allen met waarde I, II en III), 1 stoffen buidel om de stenen in te bewaren, 40 strafpuntkaarten (in 4 soorten), 6 spelersborden, 6 kartonnen harken en 1 biedbord.

Het biedbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt z'n spelersbord en hark. De speelborden zijn dubbelzijdig bedrukt (de ene kant geeft je wat hulp wat betreft het plaatsen van de stenen, voor het overige is er geen verschil). De strafpuntenkaarten worden per soort in oplopende volgorde (van 1 tot 10 strafpunten) naast het speelbord gelegd. De zwarte steen wordt op het rondespoor (rond het biedbord) op nummer 1 geplaatst, de andere stenen worden in de stoffen buidel geschud en elke speler trekt er vijf uit die hij op z'n spelersbord plaatst (op de juiste plaats). Er wordt willekeurig een startspeler gekozen.



Elke ronde bestaat uit vijf stappen, die in volgende volgorde worden uitgevoerd :
1) De startspeler trekt nieuwe stenen uit de zak en legt deze op het biedbord
2) De spelers bieden voor de nieuwe stenen
3) Spelers betalen hun bod en plaatsen hun nieuwe stenen op hun spelersbord
4) Spelers ruilen verboden sets in voor strafpuntenkaarten (in speelvolgorde)
5) De nieuwe startspeler verzet de zwarte steen op het rondespoor en begint een nieuwe ronde

1) De startspeler trekt stenen uit de zak en vult een aantal vakken op het biedbord met stenen, gelijk aan het aantal spelers -1. Hij trekt de stenen één voor één tot de totale waarde van het vak op zes of meer komt. (foto onder : een spel met vier spelers, dus 3 vakken gevuld)

2) Beginnend met de startspeler moet elke speler ofwel een bod uitbrengen op de set stenen die hij wil bekomen of passen.
Om te bieden nemen de spelers een aantal stenen van hun spelersbord, leggen deze op hun hark en wijzen de set stenen aan die ze willen verwerven. Er is geen limiet wat betreft het bieden. Indien je wil bieden op een set waarop reeds geboden is, moet je in totaal een lagere waarde bieden of dezelfde waarde met minder stenen. De speler wiens bod overboden is, neemt z'n bod terug op handen en kan in z'n volgende beurt terug meebieden. Dit gaat zo verder tot op alle sets geboden is en tot er een speler past.



3) Indien een speler past, neemt hij de bovenste paskaart (waarop ook strafpunten staan) en trekt één steen uit de zak die hij op z'n spelersbord plaatst. De andere spelers nemen de stenen waarop ze geboden hebben en leggen deze op hun spelersbord. De stenen waarmee ze geboden hebben, gaan terug in de zak.

4) In spelersvolgorde ruilen de spelers verboden sets van stenen in en nemen de overeenkomstige strafkaarten. Je mag zelf kiezen in welke volgorde je de stenen inruilt (hierdoor kan je soms strafkaarten vermijden). De stenen die je afgeeft, gaan terug in de zak. De verboden sets zijn :
- een set van drie identieke stenen
- een set van vier stenen van dezelfde waarde maar verschillende kleur
- een set van drie stenen van dezelfde kleur met waarden I, II en III
De genomen strafkaarten worden gedekt voor de speler gelegd en vormen op het einde van het spel strafpunten.



5) De zwarte steen wordt naar de volgende ronde geschoven op het rondespoor en een nieuwe ronde begint. Na ronde 5 verdwijnt de zwarte steen in de zak.

Het spel kan eindigen op twee manieren :
-Wanneer de zwarte steen uit de zak wordt getrokken (indien bij het aanvullen van het biedbord onmiddellijk, indien bij het trekken van de paskaart eindigt het spel na de lopende ronde)
- Wanneer de laatste kaart van één van de strafkaartenstapels wordt getrokken. De lopende ronde wordt afgehandeld. Extra strafpunten worden onthouden of genoteerd als er geen strafkaarten meer voorhanden zijn.

De speler die het minste strafpunten heeft vergaard tijdens het spel wint! In geval van gelijke stand wint de betreffende speler met de minste stenen op z'n spelersbord.

Titel : Karesansui - the rock garden
Auteur : Joseph Kisenwether
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 10+

04-03-2015 om 07:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : New dawn


New dawn (Artipia):


+ in mijn ogen een prima hybride tussen euro en ameritrash
+ een stevig spel dat toch vlot loopt en door één van de medespelers "Eclipse light" werd genoemd
+ het dobbelen bij vijandige overname is éénvoudig en overzichtelijk, geen onmogelijk te begrijpen combat-fase
+ de kaarten zitten compleet in dezelfde sfeer en artwork als Among the stars (enkel toe te juichen)
+ thematisch is dit spel weer erg verzorgd en goed uitgewerkt. Ook het feit dat dit een vervolg is op Among the stars,
maar een volledig nieuw spel is, kunnen we appreciëren
+ men voorziet onmiddellijk twee varianten standaard bij het spel en dit is erg fijn, zo zijn er toch weer een heleboel meer en andere mogelijkheden

- de spelregels zijn kort en duidelijk, maar bij een eerste lezing stel je je toch nog wel wat vragen
(deze vragen verdwenen wel bij het spelen van het spel, alle tekst op de kaarten is éénduidig en erg natuurlijk)
- er zijn ook erg mooie miniaturen verkrijgbaar van de ambassadeurs, jammerlijk genoeg redelijk prijzig en dus niet standaard in de doos
- onze speelsessie met drie spelers wees toch uit dat je dit spel best met een even aantal spelers speelt, er kan zich dan minder iemand op de vlakte houden
- het is erg agressief, je moet aanvallen en moet hier en daar tegen een stootje kunnen

Conclusie : New dawn stond al een hele tijd op de kast te pronken om gespeeld te worden. Enkele leessessies van de spelregels en vooral het bekijken van een filmpje laaiden dit gevoel enkel op. Ik ben dan ook zeer blij dat we dit spel op tafel hebben gekregen, want het is zondermeer de moeite waard om eens uit te proberen. Het is in mijn ogen niet een volwaardige Ameritrash, maar het is ook zeker geen euro, dus ik vermoed dat héél wat veelspelers hier wel een boontje voor zullen hebben. Mensen die me kennen weten dat ik geen fan ben van het ameritrash genre, maar er zijn zo enkele uitzonderingen die er bijzonder vlot en goed ingaan bij mij ... en deze titel is er daar één van. Als ik het spel moet quoteren, denk ik toch dat het zal stranden op 8 op 10. Dit is zonder meer meer dan gemiddeld te noemen en mag gerust het label "goed" dragen, maar de iets langere speelduur en het thema zullen misschien dan weer héél wat spelers afschrikken. Bent u echter een veelspeler, zoekt u graag goeie combo's, bent u agressief van aard en kan u goed met aanpasbare dobbelstenen gooien, dan moet u niet twijfelen en dit spel op tafel gooien.

03-03-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pairs


Pairs (Cheapass games) :


+ eenvoud troef, push-your-luck met kaarten
+ kleurrijke kaarten
+ verschillende decks met diverse thema's overigens, voor elk wat wils
+ het spel is wat het aankondigt, een snel caféspel

- men heeft wat arty-farty willen doen met de nummering van de kaarten, soms een cijfer, dan weer een woord, we hadden graag steeds hetzelfde gezien
- slechts één verliezer in een spel, de rest winnaars, het blijft raar
- er zit bijzonder weinig achter dit spel, ik weet niet of het zo erg vaak op tafel zal komen

Conclusie : Pairs is perfect wat het aankondigt te zijn. Een spel dat je in elk café op de toog (of tafel) kan gooien. Een spel dat je ook donkere kroegen kan spelen, daar er niet veel licht aan hoeft te pas komen. Ook wanneer je licht bijna uitgaat van een te veel aan alcohol lijkt het me nog mogelijk om dit spel winnend af te sluiten. Op zich is dit een kaartspelletje waarvan er 13 in een dozijn zijn. Het feit dat het in verschillende decks is uitgekomen is wel fijn, dan kan je kiezen wat jou het beste ligt. Langs de ene kant twijfel ik over de herspeelbaarheid, maar aan de andere kant is dit misschien wel één van de meest toegankelijke spellen die er zijn. Daarnaast is er ook een erg aangename speelduur, zeker als je met de variant speelt waarbij er niet telkens moet geschud worden. Dit houdt de vaart veel meer in het spel en zorgt ervoor dat het niet begint te slepen. Zeker geen flop, maar ook niet top!

02-03-2015 om 16:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 264


Deelnemers : Tim, Bob, Katrien & Arne
Gespeelde spellen : Steam donkey, Pairs & New Dawn
Speeldatum : 28/02/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Eindelijk een keertje New Dawn, een spel van Artipia dat zich afspeelt in de Among the Stars-wereld. Een imprESSEN volgt, maar ik kan u al vertellen dat ik (jawel, ikzelve) deze Ameritrash wel weet te pruimen.

01-03-2015 om 08:36 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
28-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Vault wars (KS)


Vandaag gaan we nog eens een preview maken van een Kickstarterproject dat online zal verschijnen op donderdag 5 maart.
Vault wars is de opvolger van Epic resort, een spel dat ook reeds een succesvolle kickstartercampagne mocht ondergaan een twee jaren geleden. Vault wars speelt zich af in dezelfde wereld, die van superhelden en wapen met magische krachten. Het spel zelf echter staat totaal los van z'n voorganger en is totaal iets anders. Vault wars is in z'n kern een biedspel waar spelers hun budget zo goed mogelijk zullen moeten beheren om de gevraagde items aan te kopen.

Ik maak deze bespreking op basis van een prototype dat ons werd bezorgd (en dat er overigens al erg mooi uitziet).
Om een beeld te krijgen van het artwork geef ik u graag al onderstaande foto mee. Het spelmateriaal zal vooral bestaan uit kaarten.
Zo zijn er de kluiskaarten, voorwerpkaarten, heldenkaarten, het pandjeshuis, en arbeiderskaarten (om met de variant te spelen). Daarnaast zijn er enkele corruptiefiches en goudfiches (zouden ook munten kunnen worden, afh. het lopen van de KS). De voorlopige spelregels kan u momenteel ook al op BGG vinden, maar kan u dus ook sowieso allemaal te weten komen via de KS-pagina die in de loop van de week zal gelanceerd worden.



Om u een beetje wegwijs te maken in het spel is het vooral belangrijk een beetje de structuur van de kaarten te kennen. Vandaar even dit kort en bondige overzichtje :
- kluiskaarten : elke speler krijgt er een aantal (afh. aantal spelers) bij aanvang van het spel. Elke ronde kiest elke speler één van deze kaarten om gedurende de ronde te veilen. Op deze kaarten staat aangegeven hoeveel voorwerpkaarten er in het geveilde pakket zitten. Daarnaast staat ook aangegeven hoeveel van deze voorwerpen open info is, hoeveel kaarten er stiekem bekeken mogen worden en vaak nog een eigenschap voor diegene die de kaart kan aanschaffen.
- voorwerpkaarten : de kaarten die geveild worden. Ze hebben vaak een geldelijke waarde (en kunnen dus ingeruild worden voor geld) en tonen ook overwinningspunten indien ze tot het einde van het spel opgespaard worden. Daarnaast staan er symbolen die aangeven tot welke groep de kaart behoort (belangrijk voor de helden kaarten). In deze stapel kaarten zit overigens een heleboel rommel, die geen geld of punten opleveren
- heldenkaarten : elke speler krijgt er bij aanvang van het spel 2. Op het einde van het spel mag hij er één van uitspelen en de eigenschap proberen zo goed mogelijk te volbrengen voor punten (bv. extra punten voor het verzamelen van dwergwapens)
- pandjeshuis : één kaart waarop staat aangegeven hoe je terug aan kapitaal komt als je zonder valt, en aangeeft dat je dan een corruptiefiche moet nemen, die je een strafpunt oplevert aan het einde van het spel
- arbeiderskaarten : worden enkel gebruikt in de variant. Elke ronde kunnen er arbeiders aangeschaft worden tegen betaling. Deze arbeiders stellen je in staat om te zondigen tegen de reguliere spelregels gedurende het spel.

Het spelverloop :

Afhankelijk van het aantal spelers (3-4-5) worden er 5,4,3 ronden gespeeld. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen :
I) De kluiskaarten kiezen : elke speler kiest één van z'n kluiskaarten, legt deze gedekt voor zich neer en als alle spelers klaar zijn worden ze gelijktijdig opengedraaid.

II) Bieding : in oplopende volgorde (kluiskaarten zijn genummerd) worden de spelers om beurten veilingmeester en stellen ze hun pakket van voorwerpenkaarten samen a.h.v. wat er op de kluiskaart staat aangegeven. Daarna legt hij enkele kaarten van de set open op tafel (zoals aangegeven op de kluiskaart). Daarna geeft hij het pakket door aan z'n medespelers, deze mogen een aantal kaarten bekijken (zoals aangegeven op de kluiskaart), ze schudden nadien en geven wederom door. De spelers zullen dus grosso modo een zicht hebben op de waarde van de totale set. Daarna wordt er geboden op het totale pakket.
- de veilingmeester geeft z'n openingsbod (hij mag maar één keer bieden)
- de andere spelers verhogen eventueel het bod of passen
- indien niemand hoger biedt, koopt de veilingmeester het pakket (geld aan bank) anders wordt het pakket betaald aan de veilingmeester

III) Uitbetaald worden : alle spelers mogen voorwerpen verkopen voor hun waarde. Rommel mag afgegooid worden. Nadat er verkocht is, mag elke speler met minder dan 10 geld naar het pandjeshuis. Hij krijgt 10 geld, maar moet ook één corruptiefiche (1 strafpunt) nemen.

IV) Einde van de ronde : de spelers mogen zich equiperen met de aangekochte voorwerpen. Deze leveren hen voordelen op. Let wel dat deze kaarten niet meer verkocht kunnen worden voor geld en ook geen overwinningspunten opleveren aan het eind. Daarna moeten de spelers 1 goud betalen per voorwerpenkaart in hun bezit (uitgespeelde kaarten tellen niet)

Indien alle kluiskaarten zijn gespeeld eindigt het spel, anders volgt een nieuwe ronde. Op het einde van het spel worden alle verzamelde punten opgeteld, speelt elke speler één van z'n heldenkaarten uit voor extra punten en is elke 10 geld nog 1 punt waard. De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : Vault wars
Auteurs : Jonathan Gilmore & Ben Harkins
Uitgeverij : Floodgate games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

28-02-2015 om 08:42 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pairs (Cheapass games)


Pairs noemt zichzelf "A new classic pub game" en daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. Het spel is net zo simpel als elegant. Bovendien is het spel verschenen in héél wat verschillende edities. Wij hebben bovenstaande "fruit deck", maar indien u het meer voor Las Vegas, piraten, barmeisjes of goblins heeft, dan kan u die decks ook wel ergens vinden.

Het spel bestaat uit 55 kaarten, waarvan 1 met waarde 1, 2 met waarde 2, ..., 10 met waarde 10. Bij aanvang van het spel worden deze kaarten geschud en 5 ervan worden ongezien afgelegd (zodat er geen kaarten geteld kunnen worden). Elke speler krijgt één kaart open voor zich liggen. De speler met de laagste kaart begint het spel. Bij een gelijke stand krijgen de betrokken spelers een nieuwe kaart, enz.

Het doel van het spel is om niet als eerste aan een bepaald strafpuntenaantal te komen. Er is in dit spel dan ook niet één winnaar, maar slechts één verliezer. Afhankelijk van het aantal spelers duurt een spel tot een speler een aantal strafpunten heeft behaald (de formule om dit te berekenen is 60 : aantal spelers + 1, bv. met 2 spelers tot 31, met 3 spelers tot 21, ...)

In een speelbeurt heeft een speler twee opties : ofwel vraagt hij een nieuwe kaart ofwel past hij.
- Indien je past, is de lopende ronde afgelopen. De passende speler neemt de kaart met de laagste waarde op de ganse tafel als strafpunten. De kaarten worden allemaal terug geschud, er worden er 5 afgelegd (zoals bij de opstelling) en een nieuwe ronde vangt aan.
- Indien je een kaart vraagt, kunnen er zich twee mogelijke situaties voordoen :
* de nieuwe kaart heeft een andere waarde dan de kaarten die reeds voor jou liggen = perfect, het spel gaat door met de volgende speler
* de nieuwe kaart heeft een waarde die gelijk is aan een kaart die voor je ligt = de ronde eindigt, je legt één van de dubbele kaarten (paar) op je strafpuntenstapel. De waarde van de kaart is je strafpuntenaantal

Tactisch gezien is het soms dus beter om te passen dan een kaart te nemen. Je weet dat de waarden 9 en 10 erg vaak in het spel zullen zitten, dus een paartje daarin scoren is snel gebeurd. De deler van de kaarten mag in dit spel overigens steeds dezelfde speler zijn, misschien kan je dan wel best steeds rekening houden dat je linksom deelt en dit principe aanhoudt.

Er is ook een variant waarbij je de kaarten niet na elke ronde gaat schudden en op die manier eigenlijk een vlotter spelverloop gaat krijgen. De spelers houden dan hun kaarten voor zich, enkel de speler die een paar scoort of past, legt al z'n kaarten af. Wanneer je in deze variant past, mag je kiezen welke kaart je van tafel neemt als strafpunten (hoeft niet de laagste te zijn) en wanneer je geen kaarten hebt, moet je uiteraard een kaart vragen. Het tempo zal in deze variant een stuk hoger liggen.




Titel : Pairs
Auteurs : James Ernest & Paul Peterson
Uitgeverij : Cheapass games
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

27-02-2015 om 06:54 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alien frontiers : outer belt (Game Salute)


Nadat er een aantal (7) expansion packs op de markt zijn gekomen, presenteren we u vandaag de 2de grote uitbreiding voor Alien Frontiers. Alien Frontiers is één van onze favoriete spellen met dobbelstenen, aangezien u wel altijd iets nuttig kan doen met uw gegooide resultaat. De dobbelstenen stellen jouw vloot voor die je op de diverse plaatsen van de planeet gaat inzetten om grondstoffen te verzamelen, overwinningspunten te vergaren en de planeet te exploreren en te bezetten. Met de eerste uitbreiding "Factions" werden er verborgen agenda's toegevoegd aan het spel, zodat u op meerdere manieren punten kon gaan sprokkelen en ervoor zorgen dat de scores ook tot het eind verborgen bleven. Een upgrade pack voor het speelmateriaal liet het er dan weer allemaal net iets fraaier uitzien.

In Alien Frontiers - outer belt krijgt u naast oranje speelmateriaal voor een extra speler (u kan nu met 6! aan de slag in combinatie met Factions), een extra speelbord dat naast het origineel bord wordt gelegd, 22 asteroïdekaarten, 1 asteroïdedobbelsteen,1 gebiedsfiche, 2 nieuwe techkaarten, 2 nieuwe agendakaarten (te gebruiken in combo met Factions) en enkele fiches om actieplaatsen af te dekken (afh. aantal spelers).


Eerst een woordje over het spelersaantal : door deze uitbreiding en Factions te combineren met het basisspel kan je met 6 spelers aan de slag. De spelregels vermelden wel héél eerlijk dat dit niet echt aan te raden is, omdat het de speelduur beduidend de hoogte zou injagen. Persoonlijk vond ik 90 minuten ook een top voor Alien Frontiers, dus alles wat het langer maakt, lijkt me niet echt opportuun. Wat uiteraard wel fijn is, is dat u nu ook met de oranje kleur kan spelen.

De 2 nieuwe techkaarten en 2 nieuwe agendakaarten kunnen gewoon in de andere stapels geschud worden en gebruikt worden. Let wel, deze hebben betrekking op het nieuwe speelbord en de Outer belt, dus indien je zonder deze uitbreiding speelt, haal je ze er best wel uit. (of negeer je ze natuurlijk gewoon)

Het nieuwe speelbord, met de 22 asteroïdekaarten en dobbelsteen vormen natuurlijk het hart van deze uitbreiding. Allereerst leg je bij de setup het nieuwe speelbord naast het basisbord. Dit past erg mooi aan en vormt linksonder een halve maan. Op deze maan speelt deze uitbreiding zich af. Het bord heeft plaats voor vier kaarten en de gebiedsfiche. Ook dit gebied kan nu bezet worden, volgens de regels van het basisspel (de maan grenst aan de Van Vogt Mountains). De asteroïdekaarten worden geschud en er worden bij aanvang van het spel 2 verwijderd uit het spel (zodat het spel telkens een beetje anders is). Dan worden er vier kaarten op de vakken opengelegd. Op deze kaarten staat steeds aangegeven welke waarden van dobbelstenen dienen te worden ingezet om de kaart aan te schaffen.

Vaak komt ook het navigatiesymbool op de kaart voor. De waarde van de dobbelsteen staat dan aangegeven op het speelbordje. In de loop van het spel gaan de kaarten van plaats verschuiven, dus eigenlijk is het navigatiesymbool een dynamisch dobbelsteen die telkens een andere waarde vereist.  Bij aanvang van een spelersbeurt moet de speler, samen met z'n eigen dobbelstenen, de asteroïdedobbelsteen gooien. Indien er geen asteroïde zichtbaar is op de dobbelsteen, gebeurt er niets, maar indien dit wel het geval is, schuiven alle kaarten een plaatsje op op het speelbord. De kaart op plaats vier wordt terug onder de trekstapel geplaatst, de rest schuift een plaats naar beneden en het eerste vak wordt aangevuld met de bovenste kaart van de trekstapel. Eventuele gaten, door weggekochte kaarten, blijven leeg.

De kaarten worden dus aangekocht door een dobbelsteencombinatie bij je te leggen. Vaak leveren de kaarten een éénmalige bonus op die je tijdens je beurt mag uitspelen. Sommige kaarten stellen je in staat om op een andere manier aan grondstoffen te komen, leveren je een overwinningspunt op, of laten je de waarde van één van je schepen veranderen. De kaarten hebben vaak een symbool dat aangeeft dat de kaart pas vanaf de volgende ronde kan worden ingezet. Deze kaarten kunnen ook weer geroofd worden, net zoals de alien tech-kaarten en kunnen verwijderd worden met het Plasma cannon.



Titel : Alien frontiers - outer belt
Auteur : Tory Niemann & Randall Bart
Uitgeverij : Game Salute
Aantal spelers : 2-5 (6 met de eerste uitbreiding Factions)
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-02-2015 om 08:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Samurai spirit


Samurai spirit (Funforge) :

+ Bauza.
+ Prachtig artwork en dito materiaal
+ Coöperatief spelen tot 7 (!) spelers
+ Het speelt relatief vlot en het kan erg snel gedaan zijn (je bent dan wel verloren natuurlijk)
+ De speciale eigenschappen van de personages moet je heel goed hanteren en uitspelen, dan kan je ver geraken

- Het is allemaal toch een beetje te random (ik heb het gevoel dat het spel niet volledig af was toen het al op de markt werd gegooid)
- Het spel winnen (zelfs op het eenvoudigste niveua) is schier onmogelijk, maar dit maakt het natuurlijk ook uitdagend
- Het spel kan al verloren worden bij de beginopstelling (lijkt ons toch wat raar dat dit kan, maar het is al voorgevallen)
- De spelregels zijn voor zulk een spel toch wel erg lijvig. Er zijn héél wat kleine iconen die iets betekenen en waarvoor je af en toe moet teruggrijpen naar de spelregels. Eens je het spel een keertje speelde, is wel erg veel duidelijk.

Conclusie : Samurai spirit is ook een spel dat niet alle verwachtingen inloste. Het speelt op zich nog wel vlot en is thematisch zeker niet slecht. Het is ook een spel dat je makkelijk met beginnende spelers en kinderen kan spelen, maar dan vrees ik dat de overlevingskansen nog meer slinken. Bovendien is dit een coöp die aan het gekende fenomeen zal lijden, één speler die de touwtjes in handen neemt en zegt wat de anderen moeten doen. Het spel kon me dan ook niet volledig overtuigen. Ook nu weer kan ik me perfect voorstellen dat er spelers zijn die dit wel weten te pruimen, maar voor mij was het dit keer "net niet" voor Antoine Bauza. Ik heb vooral het gevoel dat men het spel beter nog een tijdje had doorontwikkeld en extra mogelijkheden had voorzien om sterker in je schoenen te staan om mogelijke sterkte tegenstanders (die toch blind worden getrokken) te counteren.

24-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Steam donkey


Steam donkey (Ragnar brothers) :

+ een lijvig kaartspelletje in een klein doosje
+ onmiddellijk enkele varianten voorzien die je na een eerste speelsessie best onmiddellijk integreert
+ op zich wel fraai artwork naar mijn bescheiden mening (hoewel het allemaal nogal grijs en flets is)
+ het is uiteindelijk een racespel waarbij je toch snel doorhebt welke weg je uit wil gaan (optimaliseren is dan de boodschap)

- het thema is totaal overbodig, steampunk wat betreft het artwork, maar daar stopt het voor mij
- bij mij voelde het toch wat te veel "kaartje nemen, kaartje leggen, kaartje verzamelen, kaartje afgeven" aan en was daardoor redelijk repetitief

Conclusie : De verwachting waren redelijk hoog gespannen voor Steam donkey, zeker na het lezen van enkele lovende recensies. Er waren er zelfs die dit spel de ontdekking van Essen noemden. Dit is in mijn ogen iets te veel van het goede. Het is zeker geen slecht spel en het is zeker iets dat ik nog graag op tafel zou brengen, maar niet van die strekking dat het kan concurreren met kleppers als Murano, Black fleet en andere toppertjes van het vorige najaar. De spelregels zijn op zich relatief eenvoudig, maar na het lezen ervan was voor mij niet alles duidelijk, na een speelsessie is dit zeker wel het geval. Fans van steampunk en/of ezels komen wel bedrogen uit, want het thema is op het spel gegoten als een dikke vleesjus ... dit keer niet om minder kwalitatief vlees te verdoezelen, maar om het geheel wat te kruiden en meer smaak te geven. Dus bij deze, niet slecht, zeker niet, maar ook niet wauw!

23-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-02-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Träxx


Träxx (NSV) :

+ eenvoudig, maar toch uitdagend en leuk
+ de borden zijn prima te beschrijven met de meegeleverde stiften en even vrolijk terug uit te vegen
+ aanvankelijk heb je wel wat bedenkingen bij de diepgang, maar het zit verduiveld leuk (doch simpel) in elkaar
+ hoort zeker wel in het rijtje van Qwixx thuis

- het is een leuk tussendoortje, maar verwacht er nu ook niet te veel van
- voorlopig is er nog geen Nederlandstalige versie, maar die blijft volgens mij niet lang meer uit
- de interactie in dit spel is nul komma nul, ieder voor zich (en zo goed mogelijk, vergelijkbaar met Take it easy)

Conclusie : Träxx was zeker een aangename verrassing. Het speelt erg vlot, heeft een aangename speelduur en daagt je telkens weer uit om de beste route te zoeken. Ik vind dat dit spel een hoog Take it easy-gehalte heeft. Je zou het perfect met grotere groepen kunnen spelen volgens mij. Het is een perfect familiespel dat je ook met de "niet"-spelers op tafel kan gooien. Op een speelbord schrijven blijft natuurlijk een beetje raar, maar de afgelopen tijd zijn we er toch al goed in getraind en het begint stilaan een tweede natuur te worden.

22-02-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs