IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Abyss


Abyss (Bombyx) :

+ overgeproduceerd materiaal en fantastische kaarten
+ angstaanjagende spellendozen (met 5 verschillende covers)
+ erg toegankelijk spel waarbij je setjes gaat verzamelen, kaarten aanschaffen en leuke combo's probeert te zoeken
+ het is een familiespel voor de veelspeler en een uitdagend spel voor de gelegenheidsspeler
+ de pareltjes zijn erg leuk om mee te spelen

- angstaanjagende spellendoos die je een totaal ander type van spel doet verwachten
- de pareltjes zijn leuk om mee te spelen, maar ze rollen overal naartoe als je ze niet in het potje laat
- er is wel wat geluk mee gemoeid dat je de juiste kaarten op het juiste moment in handen krijgt, dan nog eens een bijpassende locatie weet te bemachtigen en niet tegen de negatieve eigenschappen van tegenstanders loopt
- de krachten van sommige kaarten lijken me ietwat overdreven en te dominant
- de verschillende kleuren zijn niet erg duidelijk vind ik.

Conclusie : Abyss is een prachtig vormgegeven spel. Het is werkelijk een lust voor het oog, al is het wel allemaal erg donker. Dit zorgt ook af en toe voor de verwarring tussen de verschillende kleuren. Er staan ook wel symbolen hier en daar, maar bij de eerste speelsessies is dat niet onmiddellijk duidelijk. Ook de begrippen die worden gebruikt op de kaarten (alley, lord, court, ...) zijn op zich wel logisch, maar je moet dan wel goed weten wat het verschil is tussen al die kaarten. Het klinkt misschien nu allemaal eerder negatief, maar dat is het zeker niet. Abyss kampt gewoon met een imagoprobleem, de doos voorspelt een volwassen, straf spel en eigenlijk krijg je een vlot lopend familiespel, dat wij altijd toejuichen. Ook nu zal ik zeker aanschuiven aan de speeltafel als deze titel op tafel komt, maar meer dan en gemiddelde score kan ik het wel niet geven.

 


25-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hyperborea (Asmodée/Yemaia)


Hyperborea is waarschijnlijk letterlijk het grootste en zwaarste spel dat we uit Essen meebrachten. Deze big-box had al héél wat belangstelling in Essen en was daar dan ook vlotjes uitverkocht. Ondertussen is hij al wel in grote getale beschikbaar bij uw spellenboeren. In de doos vindt u : 6 centrale tegels, 30 randtegels, 6 thuistegels (3 delen), 6 spelersborden, 36 ontwikkelingsmarkers, 180 houten blokjes in de verschillende kleuren, 12 rassentegels (2 per ras), 60 miniaturen (10 per ras), 48 burchtfiches, 18 geestminiaturen (grijs), 64 technologiekaarten, 72 ruïnefiches, 6 opdrachtfiches, 1 scoreboekje en de spelregels. Voor de opstelling verwijs ik wederom graag naar de spelregels, die overigens erg vlot lezen en zeer duidelijk zijn. Hyperborea mag dan wel een "zwaar" spel zijn, echt moeilijk speelt het niet. Het speciale aan dit spel is dat je in plaats van deckbuilding een blokjes-building gaat doen (als dat al een goed woord is). Elke speler start het spel met in z'n persoonlijke zakje een blokje van elke kleur en één naar keuze extra. Tijdens het spel zullen de spelers extra blokjes verzamelen, alsook de grijze rommelblokjes die in je weg zitten. De blokjes ga je uit de zak trekken en gebruiken om acties uit te voeren.
Voor aanvang van het spel beslissen de spelers of ze een kort, middellang of lang spel willen spelen. Bij de eerste versie moet je slechts aan één van de overwinningsvoorwaarden voldoen om het einde te triggeren. Bij de volgende moet je aan respectievelijk 2 en 3 voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn : 12 of meer punten (kristallen) verzameld hebben, 5 technologiekaarten verwerven en je laatste miniatuur op het bord brengen.


Een speelbeurt bestaat uit enkele verplichte stappen en acties, maar ook enkele facultatieve, gratis acties die je kan ondernemen. Een speler mag zo veel acties uitvoeren als hij wil en kan. Als een speler beslist om te stoppen, doorloopt hij nog enkele stappen voor het "einde van z'n beurt".

Bij aanvang van een beurt gaat een speler :
- al z'n burchtfiches verwijderen van het speelbord
- indien hij minder dan 3 miniaturen op het bord heeft, plaatst hij er nieuwe bij op z'n thuistegel met de hoofdstad op
- alle kaarten die het symbool "aanvang beurt" tonen, worden uitgevoerd

Tijdens z'n beurt moet de speler volgende verplichte acties uitvoeren :
- alle blokjes uit het vak beschikbare blokjes inzetten op hun spelersbord of hun technologiekaarten
- of de blokjes verplaatsen naar het vak "ongebruikte blokjes" op hun spelersbord
Als spelers blokjes op hun spelersbord of een technologiekaart plaatsen en de rij is volgelegd, dan wordt de desbetreffende actie uitgevoerd. Een speler moet de vrije vakken niet volledig opvullen in één beurt, je kan ook sparen over verschillende beurten heen. Belangrijk is wel dat er telkens twee rijen beschikbaar zijn per actie, je mag slechts één hiervan beginnen. De andere mag pas gestart worden als de eerste gebruikt is.

Naast de verplichte acties, kan een speler ook enkele facultatieve acties uitvoeren :
- één of meer steden activeren : de speler plaatst één van z'n miniaturen op een vrije stad en voert eventueel de actie uit die bij deze stad hoort. De ingezette miniaturen staan vast voor de rest van de ronde.
- één of meer ruïnes onderzoeken : de speler plaatst één van z'n miniaturen op een ruïne met een fiche. Hij mag de actie op de fiche onmiddellijk inzetten of opsparen voor later. De ingezette miniaturen staan vast voor de rest van de ronde.
- je ras opwaarderen : je kan de marker op je ontwikkelingsspoor terug op nul zetten. Indien deze zich op de plaatsen 4 of 5 leveren één blokje in de desbetreffende kleur op, een marker van plaats 6 naar 0 brengen levert je 2 blokjes op. Deze blokjes worden in het vak "onbeschikbare blokjes" gelegd en komen bij een "reset" in het spel.

"Einde van je beurt" : als de speler dit aankondigt, doorloopt hij volgende stappen :
- leg alle nog beschikbare blokjes naar het vak "ongebruikte blokjes"
- indien er nog blokjes in het zakje zitten, trek je tot 3 blokjes bij (indien er onvoldoende zijn, trek je er zoveel je kan). Deze blokjes komen in het vak "beschikbare blokjes" voor de volgende ronde.
- indien er geen blokjes meer in de zak zitten, moet je gaan resetten.

Resetten :
- alle miniaturen die op een stad of ruïne staan, worden gedeblokkeerd en komen er naast te staan. Vanaf dat moment kan je ze terug gaan verplaatsen en actief gebruiken
- alle blokjes die je hebt liggen op het vak "onbeschikbare blokjes", dus ook de grijze (puin) of nieuw verworven blokjes komen in je zak terecht.
- blokjes op technologiekaarten die niet volledig gevuld zijn, mogen blijven liggen als de speler dit wenst
- de speler schudt z'n blokjes en trekt er 3 uit de zak die in het vak "beschikbare blokjes" terechtkomen.



De acties : aan de hand van de afbeelding hieronder beschrijf ik nog graag even de acties die je kan activeren. Ik begin linksboven en ga dan naar rechtsonder. Telkens eerst de actie van de bovenste rij en nadien die van de tweede rij.

* exploratie : 2 beweging OF 1 beweging en 1 miniatuur plaatsen
* Oorlogvoering : aanval of 2x burcht OF aanval en beweging
* Groei : miniatuur plaatsen en burcht OF miniatuur plaatsen en aanval
* Ontwikkeling : 2 x 1 stapje ontwikkelen op twee ontwikkelingssporen OF 1 x 2 stappen ontwikkelen op één ontwikkelingsspoor
* Handel : 1 punt OF 1 punt en 1 ontwikkeling
* Wetenschap : een technologiekaart OF een technologiekaart en 1 punt



De spelers scoren nadat 1,2 of 3 eindcondities zijn bereikt en een laatste ronde gespeeld is, punten voor :
- 1 punt per verzameld kristal tijdens het spel
- 1/3/6 punten per vermoorde geest (grijs miniatuur) + 1 punt voor elke extra (boven de drie)
- 1 punt per vermoorde miniatuur van de tegenstander , een tweede kill telt enkel als je een volledige reeks verzameld hebt (van alle tegenspelers één)
- 1 punt per blokje dat je bezit (behalve grijze blokjes)
- 2 punten per eindconditietegels
- punten afgedrukt op de verworven technologiekaarten
- 1 punt voor het controleren van een eigen thuislandtegel
- 2 punten voor het controleren van een randtegel
- 4 punten voor het controleren van de centrale tegel

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste gecontroleerde tegels. Indien nog gelijk geven het aantal blokjes de doorslag (grijs niet meegerekend). Indien dan nog gelijk wint de speler die als laatste aan de beurt kwam.

Titel : Hyperborea
Auteurs : Andrea Chiarvesio & Pierluca Zizzi
Uitgeverij : Asmodée/ Yemaia
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
24-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zhanguo


Zhanguo (What's your game) :

+ fantastisch materiaal en dito artwork in mijn ogen
+ het spel bouwt zich lekker op, je zoekt combo's door het uitspelen van de kaarten
+ je hebt meer mogelijkheden dan je denkt, je moet ook constant je plan durven en kunnen aanpassen
+ de einddoelen moet je steeds in je achterhoofd houden, want hiermee scoor je het meest
+ er is erg veel aan de gang, maar toch bleef het voor mij persoonlijk erg overzichtelijk
+ het spel is compact, slechts 5 ronden waarin je telkens 6 kaarten speelt, het gaat allemaal goed vooruit
+ het spel is snel opgesteld, is relatief snel uitgelegd, maar heeft toch wel héél wat diepgang

- voorlopig weinig negatiefs op te merken

Conclusie : Zhanguo is zonder meer één van de favorieten die we uit Essen hebben meegebracht. Het spel straalt een zekere stijl uit die we gewend zijn van What's your game. Je hebt al gauw het gevoel dat je combo's aan het maken bent (of die nu echt goed genoeg zijn om te winnen is nog de vraag), maar je zoekt je weg doorheen het spel. Je bent eigenlijk ook wel constant betrokken, niet zozeer bij hetgeen dat de andere spelers doen (behalve dan het nummer van de kaart die ze spelen), maar je kan je mogelijkheden al eens overpeinzen tijdens het wachten. Ik heb me kostelijk geamuseerd met dit spel en ik moet ook wel eerlijk bekennen dat dit zo'n spel was waar ik het allemaal onmiddellijk zag, dat zal er zeker ook mee te maken gehad hebben.


24-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sankt Petersburg 2nd edition (HiG)


In deze korte bespreking van vandaag gaan we vooral de nieuwe zaken en verschillen met de oude versie even op een rijtje zetten.
Voor de originele spelregels van het spel verwijs ik u graag naar : hier

Vooreerst is er een duidelijk verschil in artwork. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het nieuwe materiaal wel zo mooi vind als het originele. Wel een feit is dat de inlay prachtig is, en dat ook alle nieuwigheden mooi een plaatsje krijgen in de doos.
Daarnaast kan je het spel nu ook met 5 spelers gaan spelen. Hiervoor wordt er een extra stapel kaarten aan het spel toegevoegd, nl. die van de markt. De gele marktkaarten worden tussen de handarbeiders en gebouwen geplaatst en er komt dus gewoon een extra ronde bij om deze kaarten ook aan te schaffen, op handen te nemen of uit je hand neer te leggen. De marktkaarten tonen bepaalde symbolen, 5 verschillende en een vraagteken. Als je zo'n kaart aanschaft, zet je een schijfje in je kleur voort op de marktplaats. De marktplaats staat extra afgebeeld op de achterkant van het speelbord (dat voor deze versie dus dubbelbedrukt is). De lijsten van de verschillende symbolen lopen tot 10. Indien je er meer verzameld, neem je een 10+ fiche bij je en begin je gewoon terug onderaan de lijst. Bovendien zitten er in het spel ook andere kaarten die zulke symbolen vertonen en je in staat stellen om je fiches op de markt verder te zetten.

De waarderingen aan het einde van de marktronde. Elke kaart brengt op zich 0 tot 2 geld op. Daarnaast scoren de spelers punten voor alle mogelijke grondstoffen, volgende waarde van de puntentegels, die naarmate het spel vordert oplopen. Zowel de beste als de tweede speler scoren voor elk type grondstof de overeenkomstige punten. Bij gelijke stand scoren beiden de hogere waarde, een tweede plaats is er dan niet. Bij gelijkstand bij de tweede plaats, krijgen de betrokken spelers de allen de kleinste puntenwaarde.
Tenslotte zitten er ook nog enkele nieuwe, speciale kaarten in deze nieuwe versie van het spel vervat.



Maar dit is niet alles. Het spel komt ook met een aantal extra modules, een systeem dat we al kennen van Queen games. U kan de modules naar hartelust gaan toevoegen of combineren met het basisspel. Het spel heeft 6 modules meegekregen. Bij deze een overzichtje:

1) Het banket : materiaal = 1 lila fiche en 3 normale kaarten en 12 lila kaarten. De kaarten worden in de overeenkomstige stapels geschud en komen in de loop van het spel in de vitrine terecht. De lila kaarten moeten op handen genomen worden en kunnen niet in één beurt aanschaft worden. Je kan deze speciale actiekaarten dus enkel uitspelen als je nog ruimte hebt op je hand, een extra actie eraan opoffert en de actie ook effectief kan uitvoeren. Ze tellen echter niet als minpunten op het einde van het spel als ze niet gebruikt zijn. De kaarten stellen je onder andere in staat om 2 acties na elkaar uit te voeren, slechts de helft betalen van de kosten van een kaart, een kaart uit de aflegstapel aanschaffen, geld nemen, een handkaart afleggen, ...

2) In het beste gezelschap : materiaal = 12 extra kaarten, nl. 3 gebouwen, 2 edelen en 7 inruilkaarten.  Deze kaarten leveren extra geld en punten op.

3) De helpers : materiaal = 5 helperskaarten, die elk een eigen voordeel hebben.
Groen : aankoop van groene kaarten -1 geld
Geel : aankoop van gele kaarten -1 geld
Blauw : aankoop van blauwe kaarten -1 geld
Rood : aankoop van rode kaarten -1 geld
Joker (Tzaarin) : aankoop van inruilkaarten -2 geld
De kosten blijven telkens wel minstens 1 geld. Alle reglementaire kortingen blijven ook behouden.

4) De gebeurtenissen : materiaal = 6 gebeurteniskaarten
Een speler kan in plaats van een reguliere speelbeurt één van de gebeurteniskaarten nemen en uitvoeren. Elke speler mag in het spel slechts één gebeurtenis uitvoeren. Zo kan er bijvoorbeeld :
- Een extra kaart op het eerste vrije vak worden gelegd, zodat de speler 2 kaarten ineens aanschaft of op handen neemt.
- De speler krijgt 6 geld uit de voorraad en de anderen 2.
- De speler legt één kaart uit de vitrine op de aflegstapel en legt een nieuwe kaart in de plaats.
- Er worden nieuwe kaarten aan de vitrine toegevoegd, gelijk aan het aantal spelers (kan enkel gekozen worden indien er voldoende plaats is in de vitrine)
- De speler kan één kaart meer op handen houden.
- De speler kan de bovenste kaart van de aflegstapel kopen en voor zich afleggen.

5) De opdrachten : materiaal = 15 opdrachtkaarten
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 3 opdrachtkaarten. Op het einde van het spel kiest elke speler één van z'n opdrachtkaarten en krijgt hiervoor de aangegeven punten indien hij aan de voorwaarden voldoet. Zo scoor je onder andere punten voor het verzamelen van bepaalde kleuren kaarten, moet je bepaalde gebouwen verzamelen, overwinningspunten van de marktplaats, meeste geld verzamelen, punten voor dezelfde kaarten, ...

6) De horden : materiaal = 10 hordenfiches (5 echte horden en 5 bonushorden)
Er worden slechts 5 fiches (3 bonus en 2 echte) hiervan gebruikt. Ze worden op bepaalde plaatsen op het scorespoor geplaatst. Zo gauw een speler met z'n speelfiguur aan dit puntenaantal komt, krijgt de bewuste speler extra bonuspunten bij de bonusfiches bv. 1 punt voor elke rode kaart, 1 geld voor elke blauwe kaart, 1 punt of geld voor elke fiche op de marktplaats, 1 geld en 1 punt voor elke inruilkaart die je bezit, ... Komt hij bij een echte horde terecht, moet hij aan de voorwaarde op de fiche voldoen, anders mag hij met z'n speelfiguur geen extra punten meer bijzetten. Zo moet je bijvoorbeeld verschillende groene kaarten verzamelen, een aantal fiches op de markt hebben, een aantal verschillende blauwe kaarten verzamelen, een aantal rode kaarten verzamelen, een aantal inruilkaarten verzamelen.

Titel : Sankt Petersburg (2nd edition)
Auteurs : Bernd Brunnhofer & Karl-Heinz Schmiel
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

24-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
23-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Versailles


Versailles (NSKN games) :

+ dit spel gaat als een speer vooruit
+ een goeie ouderwetse euro, erg rechtlijnig en duidelijk
+ héél snel uitgelegd, redelijk eenvoudig regelwerk
+ Murano-achtig actiekeuzesysteem en dat is zeker positief te noemen

- het speelbord krulde redelijk hard en lijkt op de foute kant gedrukt, mindere kwaliteit van materiaal
- persoonlijk had ik er geen problemen mee, maar andere spelers vonden het speelbord, meer bepaald de wegen, niet altijd duidelijk
- het einde van het spel klopt niet helemaal, het sleepte zich wat naar het einde, je acties hadden eigenlijk totaal geen nut meer

Conclusie : Versailles is een erg toegankelijk spel waaraan je zeker plezier zal beleven als beginnende speler. Je merkt hier en daar wel kleine flaws en foutjes in het spelconcept en hebt de indruk dat ze het spel iets te snel op de markt hebben willen gooien. Na Praetor dus wederom een spel dat op zich alles heeft om goed te zijn, maar dat om de één of andere reden toch weer net tekort schiet. Jammer!

23-12-2014 om 15:02 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 252


Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne
Gespeeld spel : Kanban, Mahé, Abyss, Zhanguo, Versailles, Hooop!, Dobbelboonanza & The golden ages
Speeldatum : 22/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Straffe spellendag, een marathon van  nieuwe spellen, dus héél wat imprESSENs de komende dagen

23-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZhanGuo (What's your game)


De mensen die een beetje vertrouwd zijn met de spellen van What's your game? zoals Madeira, Vinhos, Vasco da Gama en andere Asgards weten dat hun big-box-spellen toch een bepaald niveau van complexiteit halen. Bij deze nieuwe titel is dat zeker niet anders. Daartegenover staat wel dat ze eigenlijk prachtige spelregels schrijven zodat het toch op zich zeer duidelijk is wat de bedoeling is. Op internet vindt u overigens al enkele mooie filmpjes die je wegwijs kunnen maken. Vandaag maak ik graag een speciale vermelding voor het overzichtje dat Paul Grogan u biedt. Het is niet alleen mooi, maar geeft op een snelle, doch redelijk volledige manier een overzicht op dit prachtige spel. U vindt deze bespreking hier.

Indien u het Engels niet echt machtig bent, of liever geen bewegende beelden ziet, maar liever een overzichtje leest, zal ik hier mijn best doen om het spel, zij het niet compleet, hier voor u samen te vatten. Eerst even een overzicht van het materiaal : een speelbord, 4 spelersborden (uit 2 stukken), 120 kaarten (kern van het spel), 40 arbeidertegels, 6 muurtegels, 12 opdrachtfiches, 1 rondemarker, 32 gouverneurs (8 per speler), 20 muren (5 per speler), 24 paleizen (6 per speler), 32 schijfjes (8 per speler), 20 onrustmarkers, 60 officials (20 rood, 20 grijs, 20 wit), 4 puntenfiches 100+ en 39 hexagonale markers (ivoor, oranje en bruin, 12 x waarde 1 en 1 x waarde 3).



Het spel verloopt over 5 ronden. De speler die het meeste punten weet te scoren wint het spel.
Een ronde bestaat telkens uit 3 fasen :
1) Trek kaarten :
Aan het begin van elke ronde, trekken de spelers 2 kaarten van de drie verschillende trekstapels. Er is een ivoren (schrift), een oranje (geld) en bruine (wetten) stapel. Al deze kaarten zijn genummerd van 1 - 120 en heeft een speciale unieke eigenschap.

2) Speel kaarten :
Om beurten, vertrekkende van de startspeler spelen de spelers om beurten één van hun zes handkaarten uit. Ze moeten exact 1 kaart spelen en de bijbehorende actie uitvoeren. Dit gaat zo door tot alle kaarten (6) gespeeld zijn en dan eindigt deze fase. Bij het spelen van een kaart heb je twee mogelijkheden :

- speel de kaart onder je eigen spelersbord in één van de afgebeelde regio's : je legt één van je kaarten onder je spelersbord in een regio. Elke regio kan tot max. 3 kaarten herbergen. Na het spelen van een kaart krijg je 1,2 of 3 hexagonale markers (in de kleur van de gespeelde kaart) afhankelijk of dit de 1ste, 2de of 3de kaart in een regio is. Indien er geen hexagonale markers meer in de voorraad zijn, krijg je 1 punt. (tijdens fase 3 zullen er beloningen uitgedeeld worden aan de spelers die de meeste markers van een kleur verzameld hebben. Door het spelen van kaarten bij een regio stijgt ook de onrust in de regio. Plaats of verplaats de onrustmarker een aangegeven aantal plaatsen. Je mag de onrustmarker nooit verder laten gaan, dan de mogelijke plaatsen. Het kan dus zijn dat je geen derde kaart kan spelen bij een regio. De tweede kaart in een regio verhoogt de onrust met 1, de derde kaart zelfs met 2 stappen.

- speel de kaart op het centrale speelbord en voer één van de zes mogelijke acties uit : er is één centrale aflegplaats op het speelbord waar de spelers hun kaarten op elkaar plaatsen. Erg belangrijk is om naar de nummer te kijken van de kaart waarop je jouw kaart speelt, want deze stelt je misschien in staat om extra bonusacties uit te voeren. Na het uitspelen van de kaart kiest de speler één van de zes mogelijke acties. Bij elke kaart heb je telkens de keuze uit deze zes (je moet dus niet naar de symbolen op de kaart kijken). Het is wel belangrijk dat je de gekozen actie kan uitvoeren, anders mag je ze niet kiezen. Deze acties zijn :
A) bouw een muur : plaats één van je muren op het speelbord. Je kan slechts één muur hebben per deel op het speelbord. Verwijder 1,2 of 3 arbeiders (afh. van de plaats waar je bouwt) van verschillende regio's van je spelersbord. Op het einde van het spel scoor je punten voor je muurdelen.

B) bouw een paleis : verwijder 2 arbeiders van een regio en nog 1 van een andere regio om een paleis te bouwen in de regio waarvan je twee arbeiders afgaf. Je plaatst een paleis op het speelbord. Er kunnen in elke regio slechts een beperkt aantal paleizen gebouwd worden (vol = vol). In ruil voor het bouwen krijgt de speler een hexagonale marker waarde 3 indien nog beschikbaar. Daarnaast scoor je een aantal punten, gelijk aan het aantal kaarten die onder je spelersbord zitten.

C) huur arbeiders : voor elke gouverneur in de gekozen regio, krijgt de speler 1 of 2 arbeidersfiches uit de voorraad en plaatst deze in dezelfde regio op z'n spelersbord. De onrustmarker stijgt met 1 stap. Als je geen onrust meer kan bijnemen, mag je deze actie ook niet uitvoeren.

D) verplaats officials : je mag tot 3 verplaatsingen uitvoeren met officials op je spelersbord. Je kan ze naar aangrenzende gouverneursplaatsen verzetten of naar het arbeidersvak laten zakken. In de arbeidersvakken kunnen tot 2 gouverneurs geplaatst worden. Dit kost je geen verplaatsingspunt. In de omgekeerde volgorde, van arbeidersvak naar gouverneursplaats wel.

E) rekruteer een official : neem 1 official naar keuze uit je voorraad (je hebt er 5 van elke kleur) en plaats ze op je spelersbord in één van de regio's in het gouverneurgedeelte. Hier mogen er zo veel staan als je wil.

F) installeer een gouverneur : als je 1 official van elke kleur op één van je gouverneursplaatsen hebt, mag je een gouverneur op het speelbord plaatsen in de overeenkomstige regio. Je krijgt onmiddellijk de afgebeelde bonus. Indien er een onrustmarker zou staan op de regio, dan verwijder je het blokje van het onrustspoor en start deze terug op nul.

Wat vooral belangrijk is bij het plaatsen van een kaart op het speelbord is dat je extra bonusacties kan verdienen. Je kijkt naar het nummertje op de vorige kaart en ziet of jouw gespeelde kaart hoger of lager is. Afhankelijk van de acties die je kiest, krijg je bonussen. Kies je voor de bouw muur, bouw paleis of huur arbeiders-actie en je kaart is hoger dan de vorige kaart krijg je bonussen. Kies je voor de rekruteer officials of installeer een gouverneur-actie en is je gespeelde kaart lager dan de vorige krijg je ook bonussen. Voor deze bonussen kijk je naar de kaarten onder je spelersbord. Alle kaarten die hetzelfde symbool tonen als de gespeelde actie van deze ronde, geven je een bonus in de vomr van punten, hexagonale markers, extra acties, ...

3) Beloningen uitdelen :
Wanneer iedereen z'n zes kaarten gespeeld heeft, eindigt fase 2 en gaan we over tot het uitdelen van beloningen. De spelers vergelijken hun verzamelde hexagonale markers in de verschillende kleuren. De speler met de meeste mag ervoor kiezen om de overeenkomstige bonus op het speelbord op te eisen door z'n markers terug af te geven. Hij mag er echter ook van afzien en z'n markers bijhouden. Op deze manier komen we ook de speelvolgorde voor de volgende ronde te weten. De speler die geen bonus heeft gewonnen wordt de nieuwe startspeler. In de laatste ronde krijgen de spelers punten in plaats van bonussen die betrekking hebben op mogelijke acties.

De opdrachten : er liggen ook enkele opdrachtenfiches open op het speelbord. Ze geven telkens een voorwaarde aan en een reeks punten. De speler die als eerste aan zo'n opdracht voldoet, plaatst één van z'n fiches op de hoogste punten. De tweede speler op de tweede hoogste enz. Op het einde van het spel worden deze punten bijgeteld bij z'n totaal. Er zijn opdrachten voor muren, gouverneurs en paleizen.

Einde van het spel :
- de spelers scoren punten voor de meerderheden van gouverneurs in de regio's
- punten voor de meerderheid aan hexagonale markers in de laatste ronde
- punten voor hun fiches op de opdrachten op het speelbord (eventueel vermenigvuldigd met 2 of 3 indien meerdere fiches op de opdrachten)
- punten voor hun muren (afhankelijk van de muurtegels die in het spel zijn)

Titel : ZhanGuo
Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

23-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
22-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dice brewing (Board & dice)


Dice brewing was één van de eerste spellen die op onze Essenlijst stond. Enerzijds omdat dit spel al redelijk vroeg werd aangekondigd. Anderzijds omdat het thema en de componenten ons zeker aanspraken. Zoals u mag verwachten gaat u in dit spel bier brouwen aan de hand van dobbelstenen, anders zou de titel echt wel slecht gekozen zijn.

In het spel vindt u 30 receptkaarten, 15 speciale ingrediëntenfiches, 1 marktkaart, 1 seizoenmarker, 1 zwarte marktkaart, 18 actiefiches, 4 blokkeerfiches, 6 zaadfiches, 12 muntfiches, 12 hopdobbelstenen, 14 lichte moutdobbelstenen, 14 donkere moutdobbelstenen, 10 brouwvaardighedendobbelstenen, 4 spelersborden, 4 werkplaatskaarten, 4 opslagkaarten en 4 groene puntenmarkers.



Het spel duurt een aantal ronden tot de spelers gemeenschappelijk een aantal brouwsels hebben kunnen uitvoeren, voor 2,3,4 spelers zijn dit respectievelijk 10/15/20 recepten. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen :

1) Dobbelstenen gooien en plaatsen :
In deze fase gooien de spelers hun actieve dobbelstenen (diegene die niet ergens zijn opgeslagen). De resultaten bepalen welke grondstoffen je ter beschikking hebt in de ronde. Daarna bepalen de spelers hoe ze deze grondstoffen gaan gebruiken. De spelers voeren in deze fase steeds om beurten een actie uit. Als je past, eindigt deze fase volledig voor jou.
In een beurt kan een speler 1 of 2 dobbelstenen plaatsen, 1 zaadfiche OF 1zaadfiche & 1 dobbelsteen plaatsen OF 2 zaadfiches plaatsen.

2) Aankopen :
Elke speler kan in deze fase één fiche uit de markt aanschaffen en één fiche van de zwarte markt. In deze fase moeten de spelers bepaald hebben wat ze met hun dobbelstenen effectief willen doen. De onderstaande foto toont de markt en zwarte markt met bijhorende fiches. Op de markt kan een speler speciale ingrediënten gaan aanschaffen, zoals fruit, kruiden, honing, speciale mout of speciale hop.
Op de zwarte markt kan je actiefiches aanschaffen, die je tegen de normale spelregels laten zondigen. Met deze acties kan een speler een "vastgezette" dobbelsteen terug beschikbaar maken, bepaalde gebouwen op het speelbord van een tegenstrever blokkeren, een eigen of vreemde dobbelsteen blokkeren of beschermen, een receptkaart blokkeren (zodat niemand er mee weg is voor je neus), de waarde van een dobbelsteen verhogen, een dobbelsteen hergooien.



3) Bier brouwen :
Om beurten kunnen de spelers één van de openliggende bierrecepten proberen te brouwen. Ze geven hiervoor de gevraagde grondstoffen af en ontvangen alle bonussen en beloningen die dit met zich meebrengt. Bij aanvang van deze fase kunnen eventueel aangekochte actiefiches gebruikt worden. Om dit een beetje te verduidelijken toon ik graag onderstaande receptkaarten. Voor de meest linkse kaart moet je één groene dobbelsteen afgeven (minstens waarde 5), 1 gele (min. waarde 4), 1 zwarte (min. waarde 2). In ruil krijg je 6 geld (linksboven). Kan je nog een extra afgeven (hier een blauwe dobbelsteen waarde 4 of 6), krijg je respectievelijk 4 geld of 3 punten.



4) De werkplaats opschonen :
De spelers voeren alle effecten uit en verzamelen de dobbelstenen van hun spelersbord. Zo veranderen ze de dobbelsteenwaarde van de dobbelstenen die ze op hun spelersbord paatsten om aan te passen. Gebruiken ze de acties van de dobbelstenen waarmee ze bepaalde vaardigheden verworven, ruilen ze de daarvoor bestemde dobbelstenen om in grondstoffen en geld. De seizoensfiche wordt omgedraaid en doorgegeven. Komt deze op de zomerkant te liggen, krijgt elke speler een zaadfiche. Daarna volgt een volgende ronde.



Op bovenstaande foto ziet u een spelersbord, met aan de rond een scorespoor waarop de punten worden bijgehouden. In het midden staat een slotje afgebeeld dat aantoont vanaf welke ronde een actie beschikbaar is. Linksboven is het mouthuis, linksonder de hopplantatie, rechtsboven de vaardighedenschool en rechtsonder het zaaddepartement. De acties tonen meestal (met uitzondering van de vaardighedenschool) een kleur dobbeslteen of zaadfiche bovenaan en de beloning voor het inzetten ervan onderaan. Tussenin staat een blauwe vaardighedendobbelsteen die je kan inzetten om het effect onmiddellijk uit te voeren en niet te moeten wachten tot de opschoonfase. Als er een rood kruisje opstaat, wil dit zeggen dat je de dobbelsteen of zaadfiche verliest.

Nadat er een vooropgesteld aantal receptkaarten zijn gebrouwen eindigt het spel na de lopende ronde.
De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 2 goud, 1 punt voor elke gele of groene grondstof en 2 punten voor elke zwarte dobbelsteen.
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Dice brewing
Auteurs : Ireneusz Huszcza & Filip Glowacz
Uitgeverij : Board & dice
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

22-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 251


Deelnemers : Elke, Sven, Ann & Arne
Gespeeld spel : Alchemists, Lost legacy (2x) & Snuffie hup
Speeldatum : 20/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Ongetwijfeld de meest memorabele speelsessie ooit van Alchemists, 2 mensen met een verkeerde code. Maar zeg nu zelf FTKE of FKTE lijkt toch wel erg op elkaar. Hadden de jongens van CGE die codes niet een beetje verder uit elkaar kunnen leggen? Desondanks dat er geen eindscore kon plaatsvinden, hebben we ons toch goed geamuseerd en hard (een beetje groen) gelachen.

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Waggle Dance



Waggle dance (Grublin games) :


+ Erg toegankelijk "dobbel"spel met héél wat mogelijkheden en diepgang, zonder moeilijk te worden
+ Erg kleurrijk en deftig materiaal, met extra vermelding voor de fraaie dobbelsteentjes
+ Er is op zich erg veel interactie in het spel, waarbij je constant elkaars dobbelstenen in het oog houdt, maar anderzijds zijn er voldoende mogelijkheden om over te schakelen op een plan B, C, D of zelfs E
+ De kaarten hebben een erg fraai artwork
+ Met 2 of 3 spelers lijkt me dit spel qua verhouding speelduur - speelplezier top
+ Het spel voorziet een korte, standaard of lange variant met één kleine ingreep
+ Afhankelijk van of je een kort, standaard of lang spel speelt, ga je ook een andere tactiek moeten toepassen. In een kort spel is het een echte race, in beide andere varianten heb je ietsje meer tijd om op te bouwen

- Met vier spelers vond ik de speelduur een ietsje te lang te worden
- Dit spel zou perfect last kunnen krijgen van AP als je zulke spelers rond de tafel hebt zitten

Conclusie : een worker-placement is vandaag de dag niets nieuws meer. Waggle dance verrast toch in zekere zin met z'n spelopstelling, materiaal, thema en ook wel spelverloop. Het is een aangenaam spel dat ik op zich wel bij de familiespellen zou willen rangschikken, maar dat door z'n vele mogelijkheden toch niet onmiddellijk toegankelijk is voor de beginnende speler. De veelspeler gaat ook erg veel plezier hebben aan dit spel. Een extra troef zijn ongetwijfeld de vele dobbelstenen die ook de niet-euro-fans misschien wel eens tot een potje kunnen overhalen. Er schuilt op zich een redelijk abstract en speeltechnisch spel onder het bijenthema, maar dat vonden we hier allerminst erg. Met vier spelers duurde het spel ons net ietsje te lang, maar echt vervelen ging het wel nooit, omdat je constant betrokken bent, ook bij de keuzes van de andere spelers en dit is een erg grote troef. Ik leg dit spel graag nog meer op tafel ... en als het even kan dan met twee of drie spelers.

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : King's gold



King's gold (Blue orange) :


+ wederom zo'n mooi vormgegeven doosje en prima kwaliteit van dobbelstenen
+ illustraties van Pierô (enkel op het doosje, dus wel beperkt)
+ zeer snel dobbelspel, aangename muntjes, éénvoudige spelregels
+ kleine pestfactor in het spel
+ de spelregels zitten er in het Nederlands bij

- er is een overzichtje van de combinaties voorzien op de achterkant van de spelregels, maar ze hadden er met symbolen gerust mogen bijzetten welk gevolg er bij welke combinatie hoort (zou erg makkelijk zijn)
- lees toch ook even de Engels spelregels, want bij de Nederlandstalige zijn er hier en daar enkele onduidelijkheden
- het is een geluksspel, dus hou hier zeker rekening mee, het kan ook over zijn vooraleer je het weet, één beurt van één speler kan voldoende zijn (allemaal kanonnen en het spel is over)


21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terra mystica - fire & ice (Feuerland spiele)


Fire & ice is de eerste uitbreiding voor het magnifieke spel Terra Mystica. Je hebt het basisspel nodig om dit spel te kunnen spelen.
De uitbreiding omvat een nieuw speelbord, 6 nieuwe facties (op drie nieuwe spelersborden) en extra speelopties om meer variëteit aan het spel te bieden. Het nieuwe type van terreintegels "ijs" en "vulkaan" worden toegevoegd als je met de nieuwe facties speelt. De opstelling is dezelfde die je hanteert in het basisspel. Het kan wel dat er hier en daar enkele extra componenten moeten worden toegevoegd.

Het nieuwe speelbord kan het oude gewoon vervangen zoals u wenst. Het nieuwe bord geeft ook weer dat op het einde van het spel geld kan geconverteerd worden in punten.

De ijs en vulkaantegels kunnen gevormd worden zoals de andere landschapstypen worden aangemaakt. Ze kunnen echter nooit  meer veranderen. Bij aanvang van het spel kiest de speler die met ijs of vuur speelt onmiddellijk een terreintype en legt daarop z'n ring. Dit geeft aan hoeveel schopjes je zal moeten inleveren om het landschapstype om te zetten naar dat van jou. Je startgebouwen moeten dan ook op dit terreintype (nadat er een fiche werd geplaatst) geplaatst worden.

Er zijn extra en alternatieve scoringsmogelijkheden voorzien. Bij aanvang van het spel worden alle tegels geschud, er één uitgetrokken en daarna open naast het speelbord gelegd. Deze tegel geeft aan wat er nog gescoord wordt na de laatste gebiedwaardering op het einde van het spel. Zo zijn er bijvoorbeeld punten te rapen voor de spelers wiens nederzettingen het verste uit elkaar liggen, de grootste afstand tussen je stronghold en sanctuary in één aangesloten nederzetting, het meeste aantal nederzettingen op de buitenrand van het speelbord, het meeste verschillende nederzettingen op het bord.

De nieuwe facties : Ice maidens, Yetis, Dragonlords, Acolytes, Shapeshifters en Riverwalkers. Je krijgt een mooi overzicht van wat deze nieuwe facties als eigenschap hebben in de spelregels en ga ik hier dan ook niet neertypen. De spelregels vermelden ook een soort van bieding om je facties te bekomen. Dit lijkt me vooral nodig als je er niet uitgeraakt met welke factie je wil spelen of als er onenigheid is over wie met een bepaalde factie mag spelen.

Tenslotte herbergt de uitbreiding ook een alternatieve manier om de speelvolgorde te bepalen. Er zit een speelbordje bij waarop de spelers een fiche van hun factie plaatsen. De startspeler plaatst z'n fiche bovenaan en dan met de klok mee alle spelers onder dat van de startspeler in volgorde. Diegene die als eerste past, komt bovenaan te liggen en alle anderen in volgorde van passen. Zo krijg je vanaf ronde 2 een totaal andere speelvolgorde die dan gehanteerd wordt.



Titel : Terra mystica - fire & ice
Auteurs : Helge Ostertag & Jens Drögemuller
Uitgeverij : Feuerland spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
20-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 250


Deelnemers : Senne, Kaatje, Wim, Dirk, Geert, Tom & Arne
Gespeeld spel : Deus & Waggle dance
Speeldatum : 19/12/14
Speelplaats : Spellenclub Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Eindelijk Waggle dance eens kunnen spelen! Laat deze spellenavond een aanzet zijn voor een Kerstvakantie vol spellenplezier. Morgenavond gaan we in ieder geval vrolijk door met spelen.

20-12-2014 om 01:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sushi draft!



Sushi draft! (Blue orange) :


+ het doosje is erg mooi uitgedrukt, het materiaal is verzorgd
+ net zoals Sushi go een spel om het draften bekend te maken als spelsysteem bij mensen
+ de inlay van het doosje vedient ook zeker een extra pluspunt, mooi, past perfect

- je hebt niet veel in de hand eerlijk gezegd
- ook het trekken van de fiches met verschillende waarde is een geluksfactor
- de ronde kaarten zijn erg mooi, maar moeilijker om te schudden en te hanteren
 
Conclusie : Ik vind dit type spel meer het promoten van een spelsysteem. Het draften op zich is wel oké, maar
ik had op geen enkel moment het gevoel dat ik iets in de hand had. Ook het systeem dat bij een gelijke stand de derde hond met het been aan de haal gaat, klonk wel oké, maar kwam zelden voor.

20-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King's gold (Blue orange)


We zullen het piratenpraatje maar achterwege laten en direct met de deur in huis vallen.
U vindt in dit prachtig blikken doosje 5 dobbelstenen en 60 plastic munten in een fantastische inlay.
Daarmee zal u het moeten doen, niet meer en niet minder. U probeert zo veel mogelijk gouden munten te verzamelen.

De doos met de dubloenen (om de officiële naam eens te gebruiken) wordt in het midden van de tafel gezet. De spelers gooien om beurten met de dobbelstenen, diegene die de meeste doodshoofden gooit, wordt de startspeler.



Als je aan de beurt bent, gooi je de vijf dobbelstenen. Indien je gekruiste beenderen gooit, moet je deze dobbelstenen terzijde leggen. De andere mag je tot twee maal toe hergooien. Je kiest zelf welke je al dan niet hergooid. Je mag ook vrijwillig stoppen met gooien. Nadien wordt er gescoord.

- één muntendobbelsteen + één kanon : neem zoveel goudstukken uit de bank als op de dobbelsteen staan afgebeeld voor jezelf en hetzelfde aantal om in een gezamenlijke pot te stoppen voor de "koning"
- één muntendobbelsteen + één doodshoofd : steel van een speler naar keuze het aangegeven aantal munten
- allemaal munten op de dobbelstenen : steel al het geld van de koning (het aantal muntstukken op de dobbelstenen doen er niet toe)
- allemaal doodshoofden : steel alle munten van een speler naar keuze
- allemaal kanonnen : steel alle munten die nog in de doos zitten, deel niet met de koning, dit beëindigt het spel onmiddellijk
- indien je 3 gekruiste beenderen gooit OF geen enkele van voorgaande combinaties moet je 3 munten aan de koning geven (indien je onvoldoende bezit, geef je wat je hebt)

Je moet altijd alle dobbelstenen uitvoeren indien mogelijk. Elke dobbelsteen kan maar één keer worden toegewezen, je kiest zelf in welke combinatie. Speciale gevallen :
- indien 2 x een combo met de doodshoofden : je mag van dezelfde speler stelen of van anderen
- indien 2 x een combo met het kanon : je moet twee keer geld uit de bank nemen en ook twee keer bij de koning leggen
- indien een combo met doodshoofd en een kanon : beiden worden afgehandeld

Het spel eindigt onmiddellijk als er geen munten meer in de bank zitten. De speler met het meeste goud wint. Bij gelijke stand wordt er een extra rondje gespeeld.

Titel : Blue orange
Auteur : Stéphane Maurel
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

20-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
19-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sushi draft (Blue orange)


Dit kaartspel verraadt eigenlijk al het spelprincipe van het spel. U gaat moeten draften, sushikaarten draften om meerderheden te creëren, fiches te verzamelen en zo'n gevarieerd mogelijk aanbod aan sushi naar binnen te spelen. Een lekkere bedoening lijkt ons!

Het spel bestaat uit 32 sushikaarten (8 tonijn, 7 garnaal, 6 zalm, 5 komkommer, 4 makreel en 2 jokers) en 18 fiches met aan de ene kant de soorten sushi en dessertjes en aan de andere kant de punten die ze waard zijn. De fiches worden per soort met het eten naar boven in stapels klaargelegd. De sushikaarten worden geschud en elke speler krijgt er 6. De rest van de kaarten wordt terzijde gelegd en doen deze ronde niet mee.

Je kan op twee manieren punten sprokkelen :
- van één soort sushi het meeste verzamelen ten opzichte van de andere spelers
- een stukje eten van alle soorten sushi, zodat je nog een dessertje krijgt



Het spel verloopt over drie ronden, die op hun beurt uit 5 fasen bestaan :

1) elke speler kiest een kaart uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich neer
2) de spelers draaien gelijktijdig de gekozen kaarten om
3) de resterende kaarten worden doorgegeven aan de volgende speler
4) de spelers herhalen dit tot ze nog maar één kaart in handen hebben
5) tot slot volgt er de puntentelling :
- de speler die de meeste sushikaarten van een soort heeft, neemt de overeenkomstige fiche
- de speler met het meest gevarieerde menu neemt de eerste dessertfiche
Bij een gelijke stand tussen spelers, gaat de derde met de fiche lopen. Indien die ook gelijk is met een andere speler, gaat het fiche wederom naar de volgende speler. Indien alle spelers gelijk hebben, dan krijgt niemand de fiche.

De resterende handkaart, de gespeelde kaarten en de kaarten die terzijde werden gelegd, worden terug geschud en een nieuwe ronde wordt gestart. De speler die na drie ronden het beste heeft gescoord op z'n fiches wint het spel.

Opmerking : jokers kunnen voor elk soort sushikaart worden ingezet die je al verzameld hebt. Ze telt dus niet voor een soort sushi dat je niet hebt. Je mag enkel een joker opendraaien als je reeds een soort sushi aan het verzamelen bent. Je kan ervoor opteren om volgende rondes tegen de klok de kaarten door te geven.

Regels voor gevorderden :
- jokers tellen aan het eind van de ronde maar voor een half punt (kan voldoende zijn in een gelijkstand natuurlijk)
- de kaarten met een "wasabi-symbool" zorgen dat de kaart maar voor de helft telt (het wordt dus ook moeilijker om een toetje los te krijgen)

Titel : Sushi draft
Auteur : Takahiro
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

19-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
18-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wakanda (Blue orange)


Blue orange staat gekend voor z'n kleine, snelle spelletjes die toch in het oog springen.
Ook deze Wakanda doet dat zeker door z'n fijne materiaal. In Wakanda gaan de spelers totems bouwen.
De speler die de 3 meest waardevolle totems samen heeft, wordt de winnaar van het spel.

Het spel komt met 8 dorpstegels, 21 houten totems, 1 zakje, 6 kopversieringen (3 blauwe vleugels en 3 rode kuiven) en de spelregels.
De dorpstegels worden geschud en 2 ervan worden terug in de doos gelegd. De zes anderen worden naast elkaar op de tafel geplaatst, 3 ervan zijn nog niet beschikbaar en worden 90° gedraaid. De houten totemdelen worden in het zakje gedaan. Elke speler krijgt de kopstukken in z'n kleur (rood of blauw).



In een speelbeurt moet je :
1) een totemdeeltje uit de zak nemen (indien er geen meer in het zakje zitten, vervalt deze stap)
2) één van de volgende dingen doen :
- één van je totemdeeltjes aan een totem op een beschikbare dorpstegel bouwen door het er gewoon op te zetten.
- één totempaal afmaken door één van je kopstukken op een totem te plaatsen.

Indien je een totempaal afmaakt, draai je de volgende dorpstegel zodat er terug een extra dorp beschikbaar is.
Het spel gaat door tot alle 6 de totempalen af zijn (3 per speler). Als een speler geen kopversieringen meer heeft, moet hij toch doorspelen tot hij geen totemdeeltjes meer heeft (ook al is dat in het voordeel van z'n tegenstander).

Als alle totems af zijn, worden de punten verdeeld. De speler met de meeste punten in z'n drie totems is de winnaar.
De punten hangen af van het dorp waarin je totem staat. Op de dorpstegels staat afgebeeld wat je moet proberen te verzamelen.
- Adelaar = 8 punten per adelaar in je totems
- Opperhoofd = 5 punten per opperhoofd in je totems
- Tomahawk = 4 punten per tomahawk in je totems
- Dierenhuid = 3 punten per dierenhuid in je totems
- Tipi = 2 punten per tipi in je totems
- Variatie = 2 punten per verschillende kleur verf op je totempalen
- Grootte = 2 punten per totemdeeltje in je hoogste totem
- Zon = 1 punt per zon in je totems. Indien je dit dorp niet bezet, krijg je 1 strafpunt per zon.

Titel : Wakanda
Auteur : Charles Chevallier
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

18-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
17-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : First to fight



First to fight (HGF) :


+ thematisch zeker wel oké (zeker als je een voorliefde hebt voor Poolse vaderlandsliefde)
+ het is een relatief eenvoudig spel, hiervoor moet je echt niet gestudeerd hebben, na een rondje is erg veel duidelijk
+ ik heb het spel gewonnen

- het spel duurt toch dat net ietsje te lang voor wat het is
- het is thematisch en historisch misschien wel correct, maar dit staat de gameplay af en toe in de weg
- onuitgebalanceerde opdrachten (missies) zorgen voor een grote randomness vanaf het begin van het spel
- met vier spelers lag het bord direct vol soldaten, het is dan wat héén en wéér schijven en prullen tot een volgende missie uit te voeren, die toch naar alle waarschijnlijkheid slaagt

Conclusie : Ik vond First to fight niet zo'n succes. Het oogt op zich mooi, als je de spelregels leest, verwacht je ook wel wat. Maar ... het is allemaal nogal repetitief, saai en eens het spel zich ontplooit, ligt eigenlijk alles al gauw vast. In het tweede gedeelte van het spel hebben we weinig acties nog echt gekozen, meestal gewoon maneuvres uitvoeren om missies te voltooien en de tijdmarker vooruit te krijgen. Als je dan alles bij elkaar gaat optellen, komt het er op het eind toch gewoon op aan dat diegene die tijdens het spel hier en daar het meeste extra puntjes sprokkelde veel kans heeft op de overwinning. (op voorwaarde dat je al je missies ook eens vevult natuurlijk)


17-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russian railroads mini-expansion (HiG)


Deze mini-uitbreiding van Russian railroads kwam tot stand na het behalen van de Duitse Spellenprijs 2014 voor het basisspel "Russian Railroads". Hans im Glück wilde een tegemoetkoming doen aan al de fans van het spel en stelden enkele zaken voor op het internet. De beste voorstellen werden weerhouden en in deze mini-uitbreiding gestopt. Het spreekt voor zich dat je zelf kan bepalen welke zaken je al dan niet toevoegt aan het basisspel. Daarnaast bevat de uitbreiding ook 2 nieuwe hutten voor het spel "Stone age", nl. het casino.

De nieuwe ingenieurs : u voegt diegene toe die u wenst. Hou er wel rekening mee dat er geen twee met hetzelfde nummer in het spel mogen zitten.
- Olga : Je moet onmiddellijk een extra onbezette ingenieur bezetten, na het plaatsen van een arbeider op Olga
- Dimitrij : Zet het grijze spoor een aantal stappen vooruit op een spoor naar keuze zodat deze net achter het zwarte spoor komt te staan.
- Ludmilla : Je krijgt ineens 5 punten. Neem de startbonuskaarten, kies er één en laat ook alle andere spelers één extra kiezen. Indien je hier niet voor kiest, krijg je 3 punten als vervanging.
- Pjotr : Betaal 1 goud om deze ingenieur te gebruiken en zet het zwarte spoor drie stappen vooruit

De nieuwe bonusfiches :
- Headhunter : kies een ingenieur uit de doos (wiens nummer niet in het spel voorkomt) en leg hem naast je spelersbord
- Industrie-boom : je mag vanaf nu je stappen op het industriespoor verdubbelen
- De nieuwe fabriek : leg deze in je industriespoor. Wanneer je met je marker op deze fabriek landt op, mag je twee bonusfiches nemen en uitvoeren.
- 6 x stappen : je mag 3 stappen met het zwarte spoor voortzetten en 3 stappen met de marker op het industriespoor
- Goederenwagon : je legt deze wagon achter een locomotief van minstens waarde 3, de wagon gebruikt wel geen locomotiefplaats. Voor elke waardering mag je op dit spoor een spoor naar keuze (zwart, grijs, wit of houtskleur) 2 stappen vooruit zetten.

Titel : Russian railroads mini-expansion
Auteurs : Helmut Ohley & Leonhard Orgler
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
16-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.First to fight (HGF)


In dit spel is het de spelers hun taak om opdrachten te volbrengen en een overwinning te behalen op de Centralen. Elke opdrachtkaart geeft overwinningspunten, indien succesvol. Faal je echter in je taak, dan levert ze minpunten op aan het einde van het spel. Tijdens het spel winnen de spelers punten door sabotage, door de soldaten naar de geconcentreerde gebieden te bewegen of door bepaalde eigenschappen van karakters te gebruiken. De speler met de meeste punten op het einde van het spel wint.

Redelijk uniek aan dit spel is dat alle spelers op hetzelfde bord spelen, het aanpassen en manipuleren om uiteindelijk hun opdrachtkaarten tot een goed einde te brengen. De opdrachtkaarten tonen een tijdsperiode, een plaats en een kracht. De speler moet dus goed timen, want op het moment dat de tijdsteen bij hun periode passeert moeten ze aan de kracht van de kaart kunnen weerstaan. De spelers gaan acties ondernemen door een keuzesysteem als dat van Puerto Rico. Er zijn zes actietegels in het spel waaruit de spelers hun acties kiezen. Zowel de actieve speler als de andere spelers mogen de actie uitvoeren, maar de actieve speler krijgt vaak een bonus (of iets sterkere actie). Er geldt één gouden algemene regel. Een regio of soldaat die die ronde al gebruikt is voor de actie, mag niet meer gebruikt worden. (meer info over de acties onder).

Eerst even het materiaal toelichten : 1 speelbord (regio's van Europa in verschillende kleuren), 54 soldaatkaarten, 30 opdrachtkaarten (I & II), 24 neutrale gebeurteniskaarten, 10 wondefiches, 40 trainingsfiches, 12 verzorgingsfiches, 6 actietegels, overwinningspuntenfiches, tijdsmarker, dominantiefiches, dobbelsteen en 4 spelersoverzichten.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De actietegels worden onderaan het bord gelegd met hun actieve kant naar boven. De soldatenkaarten worden geschud en langs elke kant van het bord worden er gelegd (bij elke kleur/regio exact één). Verdeel de opdrachtenkaarten in 2 stapels (I &II), de spelers krijgen er vier van de eerste stapel. Ze mogen er drie of vier houden. De gebeurteniskaarten worden geschud en naast het bord gelegd. De tijdsmarker wordt op "september 1939" geplaatst en de dominantiemarkers op de juiste plaats op de dominantiesporen (in elke regio, op het zwarte vakje). Alle resterende fiches worden naast het speelbord neergelegd. Kies een startspeler.



Het spel loopt over verschillende ronden die verdeeld zijn in 2 fasen : acties kiezen en einde van de ronde
De startspeler begint het spel en kiest één van de actietegels en draait deze om. Daarna voeren de spelers om beurten de actie uit. De speler die de actie kiest, krijgt vaak een extra bonus. Indien er overwinningspunten op de tegel liggen, krijgt de speler die de actie kiest de punten. Tegels die reeds gebruikt zijn, kunnen niet meer gekozen worden. Enkel wanneer de "maneuver-actie" gekozen wordt, worden de andere tegels terug opengedraaid. Indien de "maneuver-actie" de enige resterende actie is, mag de actieve speler ook de volgende actie kiezen, kiest hij deze bewust, is de volgende speler aan de beurt.

De acties :
1) Beweging :
- Beweeg een soldaat naar een aangrenzende regio
- Bonus : de speler mag een soldaat bewegen naar een regio naar keuze (vervangende actie)

2) Training :
- Elke speler mag een soldaat naar keuze opwaarderen in kracht of underground
- Bonus : de speler mag een extra verzorgingsfiche nemen (max. 3 op handen)

3) Sabotage :
- Elke speler mag een sabotage uitvoeren in een regio naar keuze. De som van de "underground" van alle aanwezige soldaten in de regio moet hoger zijn dan het nummer aangegeven op het dominantiespoor. Indien dit lukt, schuift de marker een plaats naar links. De speler scoort 3 overwinningspunten.
- Bonus : na de sabotage mag de speler een eigenschap van een willekeurige regio gebruiken (als de dominantiemarker nog op de lichte vakken van het dominantiespoor ligt). Deze eigenschappen zijn : nieuwe soldaat inbrengen, een soldaat in Polen inbrengen, de kracht van 1 tot 3 soldaten opwaarderen, je mag een opdrachtkaart uit je hand afleggen en een nieuwe trekken (dominantie gaat wel omhoog).

4) Rekruteren :
- Elke speler mag om beurten een nieuwe soldaat aan een regio toevoegen. Je trekt twee kaarten, gebruikt er één en legt de andere terug af. De eigenschap van de soldaat kan onmiddellijk gebruikt worden. (eigenschappen soldaten : extra rekruteren, punt, kracht of underground verhogen met 1, dominantiemarkers naar links verschuiven, bewegen, gebeurtenissen voorspellen)
- Bonus : de speler mag uit 3 soldaten kiezen ipv 2.

5) Concentratie :
De spelers kiezen uit één van de drie mogelijke bonussen : een soldaat bewegen, een verzorgingsfiche of een concentratiefiche van het bord verwijderen (indien aanwezig) en een nieuwe plaatsen in een regio. In deze regio kunnen de soldaten van de aangegeven soort niet meer verwijderd worden. Elke nieuwe soldaat die hier verschijnt, brengt overigens één punt op.

6) Maneuver : 
Leg 1 punt op elke niet gekozen actiekaart. Draai daarna alle actietegels terug open. Indien dit de laatste kaart was, mag de speler een nieuwe actie kiezen. Indien dit niet de laatste was, is de volgende speler aan de beurt.

Einde van de ronde :
Indien een speler de "maneuver-actie" kiest, volgt er een einde van de ronde. Deze bestaat uit een aantal stappen vooraleer er overgegaan kan worden naar een volgende ronde.
- eerst en vooral mogen de spelers gewonde soldaten verzorgen door een verzorgingsfiches af te geven om wondefiches van de soldaten te verwijderen
- er wordt een kaart van de gebeurtenisstapel getrokken en volledig uitgevoerd : de tijdsmarker wordt een aantal stappen vooruit gezet zoals aangegeven op de kaart. Spelers die opdrachtkaarten hebben die liggen tussen de periode die door de tijdsmarker is overschreden moeten deze nu uitvoeren. Indien ze slagen in hun opzet leggen ze de kaart open voor zich neer, hiervoor krijgen ze op het einde punten. Mislukte opdrachten worden dicht voor zich gelegd, deze leveren minpunten op. Wat de uitkomst ook is, de speler trekt 2 nieuwe opdrachtkaarten van de II-stapel en houdt er één en legt er één terug af. Enkel wanneer de speler reeds 3 kaarten van de II-stapel heeft, vervalt deze stap.
- in elke regio waar er een opdracht vervuld is, vallen er verliezen. De speler gooit met de dobbelsteen en vergelijkt de waarde met de dominantiemarker in de betroffen regio. De som van beiden geeft weer hoeveel wondemarkers de soldaten in de regio ontvangen. Ze worden gelijkmatig over de soldaten verdeeld. (beginnende met de laagste "underground-waarde"). Na het verdelen van de wonden verwijder je alle soldaten met 2 of meer wondemarkers en diegene met 1 marker die niet getraind zijn (geen trainingsfiche hebben).


Einde van het spel :
Wanneer een speler geen opdrachtkaarten meer op handen heeft, eindigt het spel. Na de lopende ronde tellen de spelers de punten van vervulde opdrachtenkaarten en de punten verdiend tijdens het spel. Daar trekken ze 5 punten van af per niet-vervulde opdrachtkaart. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste geslaagde opdrachten. Indien nog gelijk, zijn er meerdere winnaars.

Titel : First to fight
Auteur : Adam Kwapinski & Michal Sienko
Uitgeverij : HGF
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

16-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs