Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-12-2014
First to fight (HGF)
In dit spel is het de spelers hun taak om opdrachten te volbrengen en een overwinning te behalen op de Centralen. Elke opdrachtkaart geeft overwinningspunten, indien succesvol. Faal je echter in je taak, dan levert ze minpunten op aan het einde van het spel. Tijdens het spel winnen de spelers punten door sabotage, door de soldaten naar de geconcentreerde gebieden te bewegen of door bepaalde eigenschappen van karakters te gebruiken. De speler met de meeste punten op het einde van het spel wint.
Redelijk uniek aan dit spel is dat alle spelers op hetzelfde bord spelen, het aanpassen en manipuleren om uiteindelijk hun opdrachtkaarten tot een goed einde te brengen. De opdrachtkaarten tonen een tijdsperiode, een plaats en een kracht. De speler moet dus goed timen, want op het moment dat de tijdsteen bij hun periode passeert moeten ze aan de kracht van de kaart kunnen weerstaan. De spelers gaan acties ondernemen door een keuzesysteem als dat van Puerto Rico. Er zijn zes actietegels in het spel waaruit de spelers hun acties kiezen. Zowel de actieve speler als de andere spelers mogen de actie uitvoeren, maar de actieve speler krijgt vaak een bonus (of iets sterkere actie). Er geldt één gouden algemene regel. Een regio of soldaat die die ronde al gebruikt is voor de actie, mag niet meer gebruikt worden. (meer info over de acties onder).
Eerst even het materiaal toelichten : 1 speelbord (regio's van Europa in verschillende kleuren), 54 soldaatkaarten, 30 opdrachtkaarten (I & II), 24 neutrale gebeurteniskaarten, 10 wondefiches, 40 trainingsfiches, 12 verzorgingsfiches, 6 actietegels, overwinningspuntenfiches, tijdsmarker, dominantiefiches, dobbelsteen en 4 spelersoverzichten. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De actietegels worden onderaan het bord gelegd met hun actieve kant naar boven. De soldatenkaarten worden geschud en langs elke kant van het bord worden er gelegd (bij elke kleur/regio exact één). Verdeel de opdrachtenkaarten in 2 stapels (I &II), de spelers krijgen er vier van de eerste stapel. Ze mogen er drie of vier houden. De gebeurteniskaarten worden geschud en naast het bord gelegd. De tijdsmarker wordt op "september 1939" geplaatst en de dominantiemarkers op de juiste plaats op de dominantiesporen (in elke regio, op het zwarte vakje). Alle resterende fiches worden naast het speelbord neergelegd. Kies een startspeler.
Het spel loopt over verschillende ronden die verdeeld zijn in 2 fasen : acties kiezen en einde van de ronde De startspeler begint het spel en kiest één van de actietegels en draait deze om. Daarna voeren de spelers om beurten de actie uit. De speler die de actie kiest, krijgt vaak een extra bonus. Indien er overwinningspunten op de tegel liggen, krijgt de speler die de actie kiest de punten. Tegels die reeds gebruikt zijn, kunnen niet meer gekozen worden. Enkel wanneer de "maneuver-actie" gekozen wordt, worden de andere tegels terug opengedraaid. Indien de "maneuver-actie" de enige resterende actie is, mag de actieve speler ook de volgende actie kiezen, kiest hij deze bewust, is de volgende speler aan de beurt.
De acties : 1) Beweging : - Beweeg een soldaat naar een aangrenzende regio - Bonus : de speler mag een soldaat bewegen naar een regio naar keuze (vervangende actie)
2) Training : - Elke speler mag een soldaat naar keuze opwaarderen in kracht of underground - Bonus : de speler mag een extra verzorgingsfiche nemen (max. 3 op handen)
3) Sabotage : - Elke speler mag een sabotage uitvoeren in een regio naar keuze. De som van de "underground" van alle aanwezige soldaten in de regio moet hoger zijn dan het nummer aangegeven op het dominantiespoor. Indien dit lukt, schuift de marker een plaats naar links. De speler scoort 3 overwinningspunten. - Bonus : na de sabotage mag de speler een eigenschap van een willekeurige regio gebruiken (als de dominantiemarker nog op de lichte vakken van het dominantiespoor ligt). Deze eigenschappen zijn : nieuwe soldaat inbrengen, een soldaat in Polen inbrengen, de kracht van 1 tot 3 soldaten opwaarderen, je mag een opdrachtkaart uit je hand afleggen en een nieuwe trekken (dominantie gaat wel omhoog).
4) Rekruteren : - Elke speler mag om beurten een nieuwe soldaat aan een regio toevoegen. Je trekt twee kaarten, gebruikt er één en legt de andere terug af. De eigenschap van de soldaat kan onmiddellijk gebruikt worden. (eigenschappen soldaten : extra rekruteren, punt, kracht of underground verhogen met 1, dominantiemarkers naar links verschuiven, bewegen, gebeurtenissen voorspellen) - Bonus : de speler mag uit 3 soldaten kiezen ipv 2.
5) Concentratie : De spelers kiezen uit één van de drie mogelijke bonussen : een soldaat bewegen, een verzorgingsfiche of een concentratiefiche van het bord verwijderen (indien aanwezig) en een nieuwe plaatsen in een regio. In deze regio kunnen de soldaten van de aangegeven soort niet meer verwijderd worden. Elke nieuwe soldaat die hier verschijnt, brengt overigens één punt op.
6) Maneuver : Leg 1 punt op elke niet gekozen actiekaart. Draai daarna alle actietegels terug open. Indien dit de laatste kaart was, mag de speler een nieuwe actie kiezen. Indien dit niet de laatste was, is de volgende speler aan de beurt. Einde van de ronde : Indien een speler de "maneuver-actie" kiest, volgt er een einde van de ronde. Deze bestaat uit een aantal stappen vooraleer er overgegaan kan worden naar een volgende ronde. - eerst en vooral mogen de spelers gewonde soldaten verzorgen door een verzorgingsfiches af te geven om wondefiches van de soldaten te verwijderen - er wordt een kaart van de gebeurtenisstapel getrokken en volledig uitgevoerd : de tijdsmarker wordt een aantal stappen vooruit gezet zoals aangegeven op de kaart. Spelers die opdrachtkaarten hebben die liggen tussen de periode die door de tijdsmarker is overschreden moeten deze nu uitvoeren. Indien ze slagen in hun opzet leggen ze de kaart open voor zich neer, hiervoor krijgen ze op het einde punten. Mislukte opdrachten worden dicht voor zich gelegd, deze leveren minpunten op. Wat de uitkomst ook is, de speler trekt 2 nieuwe opdrachtkaarten van de II-stapel en houdt er één en legt er één terug af. Enkel wanneer de speler reeds 3 kaarten van de II-stapel heeft, vervalt deze stap. - in elke regio waar er een opdracht vervuld is, vallen er verliezen. De speler gooit met de dobbelsteen en vergelijkt de waarde met de dominantiemarker in de betroffen regio. De som van beiden geeft weer hoeveel wondemarkers de soldaten in de regio ontvangen. Ze worden gelijkmatig over de soldaten verdeeld. (beginnende met de laagste "underground-waarde"). Na het verdelen van de wonden verwijder je alle soldaten met 2 of meer wondemarkers en diegene met 1 marker die niet getraind zijn (geen trainingsfiche hebben).
Einde van het spel : Wanneer een speler geen opdrachtkaarten meer op handen heeft, eindigt het spel. Na de lopende ronde tellen de spelers de punten van vervulde opdrachtenkaarten en de punten verdiend tijdens het spel. Daar trekken ze 5 punten van af per niet-vervulde opdrachtkaart. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste geslaagde opdrachten. Indien nog gelijk, zijn er meerdere winnaars.
Titel : First to fight Auteur : Adam Kwapinski & Michal Sienko Uitgeverij : HGF Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".