Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-07-2012
Nieuwsbrief 2012/8
Volgende week is het weer spellenavond bij SpinLi. Augustus is traditiegetrouw de retrospellenavond, dus breng gerust eigen en "oudere" spellen mee. Wij zorgen voor het tegengewicht met héél wat nieuw geweld. (klik op de afbeelding om te vergroten)
+ waar voor je geld, qua materiaal mag je niet klagen + thematisch is dit spel echt wel top, vandaar ook de logische hoge ranking op BGG + heroïsche strijd, waarbij je ook als niet aanvalslustige speler (zoals mezelf) best een patatje kan meesteken + een "grote" euro in een "Amerikaans" jasje + enorme mogelijkheden en grote herspeelbaarheid + ik wil onmiddellijk het spel spelen en liefst zelfs meerdere keren, dus bij deze ben ik op zoek naar medespelers + gevechten worden gestreden met een dobbelsteenrol, maar deze is aan te passen en bovendien is een verlies soms zelfs niet slecht + het systeem is enorm gestroomlijnd, het voelt allemaal héél natuurlijk aan + de spelregels zijn prima geschreven, het lijkt allemaal lijvig, maar het gaat zéér vlot allemaal + spelen kan met 2 tot 6 spelers
- de voorbereiding van het spel kan wel even duren (er zijn zo veel verschillende fiches, een soort van organisatie dringt zich op) - de kwaliteit van de plastic vliegtuigjes is niet dat van FFG (beetje jammer toch gezien het thematisch zo sterke aspect) - bij een maximale bezetting zorgt u best voor een redelijk grote tafel (liefst rond), zodat de zichtbaarheid op het strijdveld voor iedereen op punt staat - de tijdsduur (zo'n 30 min. per speler wordt aangegeven, maar reken toch maar ietsje meer) is voor mij zeker geen hindernis, maar als je natuurlijk met zes speelt, ben je al een tijdje onderweg. Het enige negatieve eraan vind ik niet de speelduur, maar het feit dat het spel om deze reden minder snel op tafel komt te liggen (dus eigenlijk toch een pluspunt)
Conclusie : ik begin met een impressen van dit spel omdat ik dat al graag even aan u kwijt wilde. Een bespreking en overzicht van de regels komt er zeker ook aan de volgende dagen. Eclipse doet voor mij eigenlijk alles wat ik ervan verwachtte. Het spel is natuurlijk gehypet en is reeds twee keer uitverkocht. Hij is hier en daar nog wel te vinden ongetwijfeld en hij zal ook waarschijnlijk wel in een derde editie verschijnen, maar het geeft aan hoe populair dit spel wel niet is. Het spel lijkt groots en ongelooflijk moeilijk als je het ziet liggen, maar het speelt zo vlot en is zo gestroomlijnd dat ik het echt wel iedereen kan aanbevelen (zelfs jongere spelers die wat gewoon zijn). Het space-thema ligt voor veel mensen misschien wel gevoelig, ik weet dat hier toch wel wat mensen op afknappen, maar ik raad hen toch aan om hier even door te kijken. Wij speelden ons eerste potje gewoon allemaal als mensen, dus met gelijke wapens, maar ik zie al héél wat mogelijkheden als je ook met de alien-rassen aan het werk gaat. Dit spel gaat ongetwijfeld nog meer op tafel komen en ik ben steeds bereid om mee aan te schuiven (als je de tijd er voor hebt natuurlijk). Samen met Eminent domain is dit ongetwijfeld één van de beste spellen in onze spellenkast. Zou het toevallig zijn dat het thema gelijklopend is en dat zelfs de vliegtuigjes van hetzelfde materiaal zijn??? Toeval of niet, Eclipse is een aanrader!
+ leuk en kleurrijk materiaal met prachtige artwork (Duitse versie tov de Engelse en oorspronkelijke Japanse) + de acties kiezen in een toverboekje is een keer iets anders + elkaars keuzes inschatten (aanval of toch eerder jezelf verdedigen) + klein beetje set-collecting + een sfeervol thema + simultaan acties kiezen weet ik wel te smaken
- we speelden het spel met z'n drieën en het werkte, maar volgens mij is het toffer met een volledige bezetting - het is wat het is en niet meer dan dat, herspeelbaarheid zet ik een vraagteken bij - er is wel wat Duitse kennis vereist, maar er zijn niet al te veel verschillende kaartjes, dus eens je de karakters kent, is er geen probleem (zie foto)
Conclusie : Grimoria ziet er uit als een bordspel, maar eigenlijk is het een verdoken kaartspelletje. Er zitten héél wat originele en leuke elementen in dit spel en ik sla een spelletje zeker niet af. Ik zal het waarschijnlijk echter wel niet zo snel zelf uit de kast halen (waarom weet ik eigenlijk niet). Het systeem van de toverspreuken en het feit dat je een steeds grotere keuze hebt, maakt het spel ook toegankelijk. Je leert als het ware elke beurt een extra toverspreuk waarmee je wel leuke dingen kan doen. Ik hoop alleszins het spel binnenkort op tafel te krijgen met een volledige bezetting, want dan is het volgens mij toch nog een stukje intenser. Ik ben in ieder geval benieuwd.
Terug van weggeweest, zijn we klaar om met veel inspiratie onze blog terug aan te zwengelen. Tijdens deze twee weken vakantie hebben we ons vooral beziggehouden met het spelen van spelletjes en dat zullen jullie de komende weken geweten hebben.
Ik zal jullie mijn bevindingen bij enkele spellen weer laten weten in enkele impressens, we bereiden onze volgende spellenavond voor, we kondigen reeds enkele nieuwe spellen aan en trekken in één grote lijn richting Spiel met enkele previews en verwachtingen. Het beloven weer spannende tijden te worden.
In Magnum sal speel je de manager van een groep mijnwerkers. Deze gaan op zoek naar het meest kostbare goed uit de regio, nl. het witte goud, zout. Dit kostbaar materiaal wordt netjes op de markt verkocht tegen een zo hoog mogelijke prijs of wordt gebruikt om aan de koning zijn wensen te voldoen. De speler die aan het eind van het spel het meest geld heeft weten te vergaren wint dit thematisch mooi uitgebouwde spel.
In Magnum sal wordt er op twee terreinen gespeeld, enerzijds in de mijn waar je zout kan gaan ontginnen en waar je je mijnwerkers naartoe stuurt. Aan de andere kant heb je het dorp waar je een bezoek kan brengen aan de markt, de taverne, het kasteel, een pomphuis en een werkplaats. Magnum sal is een typisch worker-placement-spel met toch enkele leuke "nieuwe" elementen.
Het spel bestaat uit drie grote fasen, die op hun beurt worden onderverdeeld in ronden. In een ronde voert een speler telkens twee acties uit (met uitzondering van de eerste ronde, dan mag je er slechts één uitvoeren). De mogelijke acties die een speler kan ondernemen zijn de volgende : - een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen - zout ontginnen uit een mijnkamer - een assistent inzetten op de gebouwen - een gebouw bezoeken (en bijhorende actie gebruiken) - passen
1) Een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen : je mag je mijnwerker op een leeg vakje zetten dat grenst aan eerder geplaatste mijnwerkers. Je mag met meerdere mijnwerkers op één vak staan. Ga je naar een onbekend vakje, dan draai je dit om en wordt er onmiddellijk zout en water (blokjes) op de tegel gelegd. De ketting die wordt gevormd met mijnwerkers mag nooit verbroken worden door een verplaatsing. (met uitzondering van gangen waar het zout reeds ontgonnen is)
2) zout ontginnen : je berekent je kracht (= aantal mijnwerkers - aantal waterblokjes) en zoveel zoutblokjes mag je naar boven halen. Je verplaatst de blokje(s) door de mijnschacht en betaalt telkens 1 cent als je een vakje passeert waarop je zelf geen mijnwerker hebt. Je betaalt dit aan de speler die er wel een mijnwerker heeft staan. Staan er meerdere, dan mag je kiezen wie je betaalt. De bovengehaalde zoutblokjes leg je bij je persoonlijke voorraad. De mijnwerkers die je gebruikte om te ontginnen, leg je neer. Ze zijn moe en kunnen voorlopig niet gebruikt worden. Ze kunnen nog wel gebruikt worden om zoutblokjes te transporteren (zowel door jezelf als door andere spelers). Als je de actie rusten kiest (2x passen in je beurt), dan mag je deze mijnwerkers allemaal terug actief maken.
3) een assistent inzetten : je plaats een mijnwerker uit je voorraad of uit de mijn (zonder dat je de ketting breekt) bij een gebouw waar je een assistent kan plaatsen. Er kan slechts één assistent bij de gebouwen staan. Telkens een speler dit gebouw activeert, krijg je een cent van de bank.
4) een gebouw bezoeken : je kan een gebouw slechts één maal in je beurt bezoeken, eventuele assistenten krijgen een cent van de bank. - taverne : hier kan je nieuwe mijnwerkers aankopen voor de huidige prijs, de prijs wordt opgedreven telkens er iemand deze actie kiest - werkplaats : je koopt één van de drie openliggende gereedschappen (zie later), de vitrine wordt onmiddellijk terug aangevuld (duurste) - pomphuis : je gaat water oppompen uit de mijn, eerste blokje is gratis, extra blokjes dien je voor te betalen - markt : je voert tot 2 transacties uit, kopen en/of verkopen van zoutblokjes tegen de huidige prijs - stadsplein : je krijgt 1 cent van de bank - kasteel : hier kan je aan de opdrachten van de koning gaan werken, maar heb je enkele ronden geduld nodig. Je plaatst je mijnwerker in de rechtse cirkel. Bij aanvang van je volgende beurt zet je hem in de linkse cirkel en tegen het einde van de daaropvolgende beurt dien je een opdracht vervuld te hebben. Je geeft hiervoor de gevraagde zoutblokjes af en ontvangt de geldbonus zoals aangegeven op de tegel. Indien je niet kan leveren, moet je als straf 3 centen of één zoutblokje naar keuze afgeven
5) passen : je doet deze ronde niets en mag je vermoeide mijnwerkers terug actief maken
Gereedschappen laten je wat zondigen tegen deze bovenstaande regels. Je gebruikt ze éénmalig per fase. - touw : je mag een extra verplaatsing (of plaatsing) doen in de mijn - pikhouweel : je mag bij het ontginnen +1 bij je kracht tellen - emmer : je mag een waterblokje verplaatsen naar een aangrenzende tegel (mag nog een dichte tegel zijn) - kar : je mag de verplaatsingskosten van 1 (of 2 aangrenzende) tegel(s) laten vallen - eten : je mag 1 of 2 uitgeputte mijnwerkers terug actief maken (zonder hiervoor te moeten passen) - commercieel privilege : je mag een zoutblokje op de markt kopen voor 1 cent goedkoper of één zoutblokje verkopen voor 1 cent duurder dan de huidige prijs of een zoutblokje verkopen ook al ligt de markt vol (tegen de laagste prijs) - koninklijk privilege : je mag je mijnwerker onmiddellijk in de linkse cirkel van het kasteel plaatsen als je de kasteelactie kiest. Dit wil zeggen dat je in je volgende beurt een opdracht moet vervullen
Als er vijf opdrachten zijn vervuld, eindigt de fase en wordt het speelbord terug leeggemaakt en klaargemaakt voor de volgende fase. Indien het de derde fase was die afliep, dan eindigt het spel en krijgt elke speler nog 3 geld voor elk zoutblokje en geld voor het aantal gereedschappen dat hij heeft liggen (1-2 = 2 geld; 3-4 = 6 geld; 5-6 = 10 geld; 7-8 = 14 geld en 9+ = 20 geld). De rijkste speler wint het spel.
Titel : Magnum sal Auteur : Marcin Krupinski & Filip Milunski Uitgeverij : Gry Leonardo Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 90 min.
+ typisch Queenmateriaal, dus zeer verzorgd en stevig + enorm veel mogelijkheden + eindelijk nog eens een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen + een stevigere Queen game + heel wat mogelijkheden om tot een overwinning te komen + eens een keer geen puntensprokkelspel, het spel eindigt reeds bij 12 (!) punten (en je begint al bij 1)
- het spel heeft iets te weinig kleur naar mijn persoonlijke mening - een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen (valt voor sommige mensen ongetwijfeld tegen) - jammer dat dit maar tot 4 spelers kan gespeeld worden - de eerste kickstarterfenomenen met dus een onvolledige doos tot gevolg, de extra bonustegels krijg je er niet bij (je zal ze misschien later wel los kunnen aanschaffen, maar ik blijf het een pijnlijke zaak vinden, vaste klanten die niet via kickstarter wensen te kopen, hebben er in mijn ogen evenveel recht op)
+ thematisch mooi uitgewerkt spel + geen overhoop aan kaartjes met al te veel tekst (relatief makkelijk) + coöperatief, maar iedereen kan z'n eigen weg toch wat gaan + véél kortere speelduur dan z'n grote broer en daardoor komt hij ongetwijfeld meer op tafel
- de spelregels zijn niet super geschreven, wat van de hak op de tak en dat zijn we de laatste tijd niet echt gewoon van FFG - we hebben misschien veel geluk gehad, maar ik heb het spel toch al 50% van de tijd gewonnen - als je niet houdt van een dobbelsteenrol, is dit niet echt iets voor jou
+ prachtig, kleurrijk materiaal + héél wat puzzeluitdaging, veel mogelijkheden + vlotte gameplay en duidelijke spelregels + je scoort flink punten, je hebt het gevoel dat je altijd mee kan doen + spannend tot het slot, komt op punten aan + je ziet snel leuke mogelijkheden, maar hebt dan natuurlijk het muntje niet om een tegel in een ander kwadrant te leggen + geen te lange speelduur, perfecte timing
- indien je niet voor puzzelen bent, is dit misschien niets voor jou - zit in de dunnere doos (net als uitbreiding van Kingdom builder) en zal misschien te weinig aandacht krijgen
In mijn ogen zijn er weinig minpunten, als je dit spel in de juiste categorie plaatst (familiespel met de nodige diepgang)
In Maharani bouw je het paleis voor de geliefde van de maharadja. In een beurt neem je een tegel uit de vitrine, plaats je deze volgens de bouwregels ergens in het paleis en scoor je punten voor aantal gekleurde tegels die aan elkaar grenzen en eigen arbeiders die aan elkaar grenzen. Het paleis is opgedeeld in vier kwadranten. Telkens er één is volgebouwd, volgt er een waardering. Als alle kwadranten zijn gewaardeerd eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Uit deze korte intro merkt u alvast dat we hier weer te maken hebben met een typisch Queen-spel, eenvoudige, duidelijke spelregels, hoog speel-en puzzelplezier en prachtig uitvoering.
Concreet bestaat een spelersbeurt uit de volgende stappen : - het rad met de vitrine naar je toe draaien (dit maakt het makkelijker om te gaan puzzelen) - één tegel kiezen en deze in het paleis plaatsen : hier zijn er twee mogelijkheden, nl. de tegel plaatsen in het kwadrant waar hij in de vitrine lag of in een ander kwadrant. Kies je voor deze laatste, dien je één van de vier munten om te draaien op je spelersbordje. Je hebt zo'n muntje voor elk kwadrant. Je mag al deze munten terug opendraaien als een beurt (maar kan dan uiteraard niets anders meer doen) - je scoort één punt voor de tegel zelf en extra punten voor alle tegels van dezelfde kleur die horizontaal of verticaal aan je gelegde tegel grenzen - indien je de tegel met de pijl naar je toe hebt kunnen bouwen (op elke tegel staat zo'n pijltje), dan mag je een arbeider op de tegel plaatsen. Heb je nog geen arbeider op deze kleur tegel in het kwadrant, breng je een nieuwe arbeider in. Heb je er al wel één in dezelfde kleur, dan wordt deze verplaatst. Je scoort één punt voor de ingezette (verplaatste arbeider) en extra punten voor elke arbeider die horizontaal en verticaal aan deze arbeider hangen. - je hebt nu de keuze om tegen betaling van 2 punten nog een tegel te plaatsen volgens bovenstaande regels - tenslotte vul je de vitrine terug aan en is de volgende speler aan de beurt
Indien een kwadrant is volgebouwd, wordt er gekeken naar het aantal arbeiders dat je in het kwadrant hebt staan en krijg je de overeenkomstige punten (aangegeven op het bord). Nadat de vier kwadranten zijn gescoord eindigt het spel en wint diegene met de meeste punten.
Titel : Maharani Auteur : Wolfgang Panning Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 8+
Op vrijdag 6 juli houden we onze 66ste spellenavond. Een specialleke mag ik wel zeggen. Hopelijk zijn jullie met héél wat vertegenwoordigd. Er zullen trouwens enkele grotere, langere spellen op tafel verschijnen met demo's van spellenclub Pallieter (waarvoor nu al onze uitdrukkelijke dank). Hopelijk zien we ook onze collega's van Bengereng, Heist-Statie en 't Geel pionneke nog eens verschijnen. Een leuke verbroedering bij het inzetten van de vakantie lijkt me een leuk idee.
In deze knotsgekke pinguïn-vis-race probeer je goed te onthouden waar welke vissen onder water zitten, zodat je de langste vis (van de juiste kleur) eruit kan halen. Eet je grote vissen, dan zal je veel plaatsen vooruit kunnen zetten met je pinguïn op het racespoor.
Een ronde ziet er als volgt uit : - gooi de dobbelsteen (startspeler) 1) de dobbelsteen toont een kleur : om beurten proberen de spelers een vis in deze kleur uit het water te halen (of de regenboosvis = joker) 2) de dobbelsteen toont een vis : de spelers proberen om beurten een vis in hun eigen kleur uit het water te halen (of de regenboogvis) (pinguïns hebben zelfde kleuren als de vissen) 3) de dobbelsteen toont een haai : de speler die dobbelde roept "Haai-alarm". De spelers trekken tegelijkertijd een vis van eender welke kleur uit het water. (wel slechts één vis)
- verplaats je pinguïn beginnend van de startspeler vertrekken de spelers (die een juiste vis boven haalden) op het spoor. Ze leggen hun getrokken vis tegen hun pinguïn en plaatsen deze op het einde van de vis in het volgende gat. Komen ze op een andere pinguïn terecht, dan springen ze erover. Komen ze in de hoeken van het spelbord op een ijsschots terecht, dan gaan ze naar het eerstvolgende vrije veld.
- plaats de vissen terug om beurten, startend van de startspeler, plaatsen de spelers hun getrokken vis terug in de zee. Dit mag uiteraard op een andere plaats zijn dan waar ze zijn getrokken.
Daarna gooit de volgende speler en doorlopen we dezelfde fasen. Zo gauw een pinguïn over de finishlijn komt, eindigt het spel en is die speler de winnaar.
Titel : Flossen hoch! Auteur : Edith Grein-Böttcher Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 4+
Ook dit spel is wederom een remake van een ouder spel, nl. Oeps mis van Haba. Bovendien gaat het hier ook al om een 2.0 versie. Deze kan overigens vlekkeloos gecombineerd worden met de standaard Geistesblitz, maar is een op zich staand spel en dus geen uitbreiding. In Geistesblitz heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en roepen, zonder fouten te maken.
In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp trachten te grabbelen.
- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en wiens kleur niet op de kaart voorkomt
Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.
Geisterblitz wijkt in deze af van Oeps mis, dat er op kaarten zelfs twee voorwerpen staan, zodat je niet onmiddellijk één missende kleur kan associëren, wat bij Oeps mis wel het geval was. De 2.0 versie van het spel voorziet overigens enkele extra regeltjes die het spel nog gekker maken :
- indien de kikker staat afgebeeld mag je niet grabbelen, maar moet je het juiste voorwerp roepen
- indien de kikker op een kaart staat in de verkeerde kleur, moet je het voorwerp in een andere taal roepen (er staat een overzichtje van vier talen in het spelregelboekje)
- indien er een handdoek op de kaart staat afgebeeld, dan grabbel je het voorwerp in de kleur van de handdoek. Staat er daarenboven nog eens een kikker bij, dien je het voorwerp natuurlijk weer te roepen.
Alles kanone is een spel dat eigenlijk al bestond bij deze uitgeverij. Het spelconcept was reeds aanwezig in "Alles tomate" en "Alles trolli". Nu gaat men er dus gewoon weer een ander thema opplakken, nl. het piratenthema en een "nieuw" spel is klaar.
Aan het spelverloop verandert er echter niets, dus bij deze ga ik de kopieer-en-plakkentechniek gebruiken. Ik maakte namelijk al eens een korte bespreking over "Kiekeboe", de Nederlandstalige "Alles tomate".
Alles kanone is weer zo'n memoryspel van de bovenste plank. Je moet weer proberen om zoveel mogelijk kaarten te sprokkelen in het spel. Zo gauw alle kaarten zijn uitgedeeld, wint de speler met het meeste kaarten.
De kaarten zijn onderverdeeld in zeven kleuren (categorieën). Je hebt zeven overzichtskaarten die bovenaan liggen. Hierop staan alle voorwerpen die in die kleur voorkomen. Je legt één kaart van elke kleur onder de overzichtskaarten. De spelers memoriseren deze kaarten, daarna worden ze omgedraaid. Alle resterende kaarten worden geschud. Het spel kan nu beginnen. De startspeler draait de bovenste kaart om. De spelers moeten nu om ter snelste het voorwerp zeggen dat op de kaart, van dezelfde kleur als de omgedraaide kaart, onder de overzichtskaart ligt. De speler die als eerste het juiste antwoord geeft, wint de kaart en wordt de nieuwe startspeler. De omgedraaide kaart vervangt deze onder de overzichtskaart, zodat men telkens een ander voorwerp moet onthouden.
Kortom : snel, kort, ludiek en voor een goed geheugen.
Titel : Alles kanone Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-8 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 6+
+ voor Uwe-fans en kartonfetisjisten ongetwijfeld het Walhalla
+ grondstoffensysteem met de rondel is erg leuk en relatief verrnieuwend
+ gebouwen zijn divers en elk gebouw heeft wel z'n mogelijkheden
+ combo's zoeken in gebouwen en een goede "dwelling" zal je de overwinning opleveren
+ 2 varianten voorzien (Ierland en Frankrijk-versie), tof gedaan
+ fans van Agricola en vooral Le havre zullen hun hart zeker ophalen
+ ik wil het spel zeker nogmaals spelen, het is zeker niet slecht (ondanks de vele minpuntjes hieronder)
+ het oogt wel als je in volle actie bent, toeschouwers gaan geen idee hebben wat je aan het doen bent
- opzetwerk neemt al wat tijd in beslag
- het aantal fiches en materiaal zorgt af en toe toch voor wat onoverzichtelijkheid
- de fiches zijn langs beide kanten bedrukt met een andere grondstof, prima om materiaal te besparen, maar als de fiches toevallig omdraaien of vallen dan heb je geen idee welke grondstoffen je ter beschikking hebt
- hout, hout, hout te weinig, karton veel te veel
- combo's zoeken in gebouwen, een beginnende speler zal ongetwijfeld een pak slaag krijgen van iemand die de gebouwen al wat kent
- variant met 2 spelers blijft naar het einde toe te lang aanslepen
- kartonnen fiches waren niet mooi gestanst, zodat je zeer voorzichtig moest uitpunchen
- speelborden zijn van dun karton, waarom niet het mooi dikke materiaal van Agricola
+ Alleraardigst kaartspelletje + Set-collecting en bieden in één spel + Verdeelmechanisme dat ook in Pax Romana werd toegepast (kaartje voor jezelf, kaartje voor de anderen, kaartje voor de biedstapel) + Prachtige kaarten en stevig materiaal dat mooi verpakt is in een "boek"-doosje + Verschijnt binnenkort in het Nederlands bij Rocksgames (alhoewel het speelmateriaal zelf taalonafhankelijk is)
- Actiekaarten (om waarden dobbelstenen aan te passen) moeten onmiddellijk gespeeld worden, dus in het begin van het spel ben je hier weinig mee aangezien het dan nog koffiedik kijken is - Zeker bij eerste spelletjes moeilijk om in te schatten wat je moet verzamelen - Puntentelling, zijnde de verzamelde dobbelstenen, leveren erg vaak een gelijke stand op - Het is een leuk tussendoortje, maar erg veel meer moet je er ook niet van maken
+ vlotte gameplay + tactisch spelletje dat ik nog kan vatten met mijn verstand + mooi materiaal + plaats ik in de categorie van ballonrace (ook een topper) + doordat je vijf kaarten mag gebruiken, enkele aanvechtkaarten hebt is er bijna geen willekeurigheid + belachelijk veel opties + gelukkig terug verschenen bij Kosmos (in metalen doosje), zodat we het binnenkort kunnen aanschaffen
- niets te melden dat ook maar negatief zou kunnen zijn - of toch, dat het zo lang geduurd heeft dat ik het spel een keertje kon uitproberen
Over dit spel las ik ergens op BGG dat het een kruising zou zijn tussen Carcassonne en Hoogspanning. Beide voornoemde spellen zijn natuurlijk top in hun genre, maar ik denk dat dit spel toch nog een trapje hoger is dan beide spellen qua moeilijkheid. Akkoord, u gaat aan de slag met tegeltjes en probeert uw eigen stad te optimaliseren, maar hier houdt de vergelijking toch wel grotendeels op vind ik persoonlijk.
20th century loopt over zes ronden waarin u uw stad uitbouwt. Je probeert de levenskwaliteit te verhogen, maar moet dit doen zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Hou rekening met de vervuiling die de vooruitgang met zich meebrengt en investeer zeker ook in ecologische oplossing voor uw problemen.
Een ronde bestaat vijf fasen :
- opstellen : er komen nieuwe land- en technologietegels in het spel
- land veilen : de hoogste bieder mag de tegel kopen, je mag passen om voor een ander stuk land te gaan die ronde of volledig uit de bieding stappen om als eerste een technologie aan te schaffen (deze worden steeds goedkoper nadien)
- catastrofes vermijden : iedere speler biedt om z'n pion in een bepaalde kolom kwijt te kunnen. Elke kolom brengt z'n eigen problemen met zich mee, afval of pollutie is jouw deel.
- ontwikkelen (dit kan simultaan gebeuren) : nieuw afval plaatsen op hun land, nieuwe landtegels inbrengen, nieuwe inwoners herbergen, technologie gebruiken en de productie van je stad aanpassen
- produceren : overeenkomstig met wat je stad produceert, krijg je geld-, wetenschapskaarten en overwinningspunten. Tenslotte kan je ook gaan recycleren om alzo afval uit je stad te verwijderen.
- bonus scoren (enkel in de even rondes) : in elk spel zijn er andere bonuskaarten in het spel, de spelers weten waar ze naartoe moeten werken aangezien deze open liggen naast het speelbord.
Dit is de korte flow-of-play van het spel. Uiteraard heeft elke tegel z'n voor- en/of nadelen. De juiste plaatsing is belangrijk, verbindingen met elkaar dmv rails levert je voordelen op. Je hebt technologieën die je éénmalig kan gebruiken of in elke ronde, bruggen kunnen tegels met elkaar verbinden, bevolking heb je nodig om je steden actief te maken zodat ze iets opleveren tijdens de productiefase, vergeet zeker niet te recycleren want een teveel aan afval kan je ondergang betekenen, ...
De nieuwsbrief voor onze spellenavond van vrijdag 8 juni. Let op, dus niet de eerste vrijdag van de maand dit keer. Klik op de afbeelding om groter te bekijken. Tot volgende week vrijdag iedereen !