IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We're back !!!!
Terug van weggeweest, zijn we klaar om met veel inspiratie onze blog terug aan te zwengelen.
Tijdens deze twee weken vakantie hebben we ons vooral beziggehouden met het spelen van spelletjes en dat zullen
jullie de komende weken geweten hebben.

Ik zal jullie mijn bevindingen bij enkele spellen weer laten weten in enkele impressens, we bereiden onze volgende spellenavond voor,
we kondigen reeds enkele nieuwe spellen aan en trekken in één grote lijn richting Spiel met enkele previews en verwachtingen. Het
beloven weer spannende tijden te worden.

26-07-2012 om 05:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magnum sal (Gry Leonardo)


In Magnum sal speel je de manager van een groep mijnwerkers. Deze gaan op zoek naar het meest kostbare goed uit de regio, nl. het witte goud, zout. Dit kostbaar materiaal wordt netjes op de markt verkocht tegen een zo hoog mogelijke prijs of wordt gebruikt om aan de koning zijn wensen te voldoen. De speler die aan het eind van het spel het meest geld heeft weten te vergaren wint dit thematisch mooi uitgebouwde spel.

In Magnum sal wordt er op twee terreinen gespeeld, enerzijds in de mijn waar je zout kan gaan ontginnen en waar je je mijnwerkers naartoe stuurt. Aan de andere kant heb je het dorp waar je een bezoek kan brengen aan de markt, de taverne, het kasteel, een pomphuis en een werkplaats.
Magnum sal is een typisch worker-placement-spel met toch enkele leuke "nieuwe" elementen.

Het spel bestaat uit drie grote fasen, die op hun beurt worden onderverdeeld in ronden. In een ronde voert een speler telkens twee acties uit (met uitzondering van de eerste ronde, dan mag je er slechts één uitvoeren). De mogelijke acties die een speler kan ondernemen zijn de volgende :
- een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen
- zout ontginnen uit een mijnkamer
- een assistent inzetten op de gebouwen
- een gebouw bezoeken (en bijhorende actie gebruiken)
- passen



1) Een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen : je mag je mijnwerker op een leeg vakje zetten dat grenst aan eerder geplaatste mijnwerkers. Je mag met meerdere mijnwerkers op één vak staan. Ga je naar een onbekend vakje, dan draai je dit om en wordt er onmiddellijk zout en water (blokjes) op de tegel gelegd. De ketting die wordt gevormd met mijnwerkers mag nooit verbroken worden door een verplaatsing. (met uitzondering van gangen waar het zout reeds ontgonnen is)

2) zout ontginnen : je berekent je kracht (= aantal mijnwerkers - aantal waterblokjes) en zoveel zoutblokjes mag je naar boven halen. Je verplaatst de blokje(s) door de mijnschacht en betaalt telkens 1 cent als je een vakje passeert waarop je zelf geen mijnwerker hebt. Je betaalt dit aan de speler die er wel een mijnwerker heeft staan. Staan er meerdere, dan mag je kiezen wie je betaalt. De bovengehaalde zoutblokjes leg je bij je persoonlijke voorraad. De mijnwerkers die je gebruikte om te ontginnen, leg je neer. Ze zijn moe en kunnen voorlopig niet gebruikt worden. Ze kunnen nog wel gebruikt worden om zoutblokjes te transporteren (zowel door jezelf als door andere spelers). Als je de actie rusten kiest (2x passen in je beurt), dan mag je deze mijnwerkers allemaal terug actief maken.

3) een assistent inzetten : je plaats een mijnwerker uit je voorraad of uit de mijn (zonder dat je de ketting breekt) bij een gebouw waar je een assistent kan plaatsen. Er kan slechts één assistent bij de gebouwen staan. Telkens een speler dit gebouw activeert, krijg je een cent van de bank.

4) een gebouw bezoeken : je kan een gebouw slechts één maal in je beurt bezoeken, eventuele assistenten krijgen een cent van de bank.
- taverne : hier kan je nieuwe mijnwerkers aankopen voor de huidige prijs, de prijs wordt opgedreven telkens er iemand deze actie kiest
- werkplaats : je koopt één van de drie openliggende gereedschappen (zie later), de vitrine wordt onmiddellijk terug aangevuld (duurste)
- pomphuis : je gaat water oppompen uit de mijn, eerste blokje is gratis, extra blokjes dien je voor te betalen
- markt : je voert tot 2 transacties uit, kopen en/of verkopen van zoutblokjes tegen de huidige prijs
- stadsplein : je krijgt 1 cent van de bank
- kasteel : hier kan je aan de opdrachten van de koning gaan werken, maar heb je enkele ronden geduld nodig. Je plaatst je mijnwerker in de rechtse cirkel. Bij aanvang van je volgende beurt zet je hem in de linkse cirkel en tegen het einde van de daaropvolgende beurt dien je een opdracht vervuld te hebben. Je geeft hiervoor de gevraagde zoutblokjes af en ontvangt de geldbonus zoals aangegeven op de tegel. Indien je niet kan leveren, moet je als straf 3 centen of één zoutblokje naar keuze afgeven

5) passen : je doet deze ronde niets en mag je vermoeide mijnwerkers terug actief maken

Gereedschappen laten je wat zondigen tegen deze bovenstaande regels. Je gebruikt ze éénmalig per fase.
- touw : je mag een extra verplaatsing (of plaatsing) doen in de mijn
- pikhouweel : je mag bij het ontginnen +1 bij je kracht tellen
- emmer : je mag een waterblokje verplaatsen naar een aangrenzende tegel (mag nog een dichte tegel zijn)
- kar : je mag de verplaatsingskosten van 1 (of 2 aangrenzende) tegel(s) laten vallen
- eten : je mag 1 of 2 uitgeputte mijnwerkers terug actief maken (zonder hiervoor te moeten passen)
- commercieel privilege : je mag een zoutblokje op de markt kopen voor 1 cent goedkoper of één zoutblokje verkopen voor 1 cent duurder dan de huidige prijs of een zoutblokje verkopen ook al ligt de markt vol (tegen de laagste prijs)
- koninklijk privilege : je mag je mijnwerker onmiddellijk in de linkse cirkel van het kasteel plaatsen als je de kasteelactie kiest. Dit wil zeggen dat je in je volgende beurt een opdracht moet vervullen

Als er vijf opdrachten zijn vervuld, eindigt de fase en wordt het speelbord terug leeggemaakt en klaargemaakt voor de volgende fase.
Indien het de derde fase was die afliep, dan eindigt het spel en krijgt elke speler nog 3 geld voor elk zoutblokje en geld voor het aantal gereedschappen dat hij heeft liggen (1-2 = 2 geld; 3-4 = 6 geld; 5-6 = 10 geld; 7-8 = 14 geld en 9+ = 20 geld).
De rijkste speler wint het spel.

Titel : Magnum sal
Auteur : Marcin Krupinski & Filip Milunski
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.


13-07-2012 om 14:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Edo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Edo :

+ typisch Queenmateriaal, dus zeer verzorgd en stevig
+ enorm veel mogelijkheden
+ eindelijk nog eens een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen
+ een stevigere Queen game
+ heel wat mogelijkheden om tot een overwinning te komen
+ eens een keer geen puntensprokkelspel, het spel eindigt reeds bij 12 (!) punten (en je begint al bij 1)

- het spel heeft iets te weinig kleur naar mijn persoonlijke mening
- een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen (valt voor sommige mensen ongetwijfeld tegen)
- jammer dat dit maar tot 4 spelers kan gespeeld worden
- de eerste kickstarterfenomenen met dus een onvolledige doos tot gevolg, de extra bonustegels krijg je er niet bij (je zal ze misschien later wel los kunnen aanschaffen, maar ik blijf het een pijnlijke zaak vinden, vaste klanten die niet via kickstarter wensen te kopen, hebben er in mijn ogen evenveel recht op)

10-07-2012 om 00:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres 2012
Mijn persoonlijke voorspellingen zijn uitgekomen, dus bij deze gaan de prijzen naar :

Spiel des Jahres :



Kennerspiel des Jahres :



09-07-2012 om 11:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Elder sign
Klik op de afbeelding om de link te volgen Elder sign

+ thematisch mooi uitgewerkt spel
+ geen overhoop aan kaartjes met al te veel tekst (relatief makkelijk)
+ coöperatief, maar iedereen kan z'n eigen weg toch wat gaan
+ véél kortere speelduur dan z'n grote broer en daardoor komt hij ongetwijfeld meer op tafel

- de spelregels zijn niet super geschreven, wat van de hak op de tak en dat zijn we de laatste tijd niet echt gewoon van FFG
- we hebben misschien veel geluk gehad, maar ik heb het spel toch al 50% van de tijd gewonnen
- als je niet houdt van een dobbelsteenrol, is dit niet echt iets voor jou

07-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
06-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Maharani
Klik op de afbeelding om de link te volgen Maharani

+ prachtig, kleurrijk materiaal
+ héél wat puzzeluitdaging, veel mogelijkheden
+ vlotte gameplay en duidelijke spelregels
+ je scoort flink punten, je hebt het gevoel dat je altijd mee kan doen
+ spannend tot het slot, komt op punten aan
+ je ziet snel leuke mogelijkheden, maar hebt dan natuurlijk het muntje niet om een tegel in een ander kwadrant te leggen
+ geen te lange speelduur, perfecte timing

- indien je niet voor puzzelen bent, is dit misschien niets voor jou
- zit in de dunnere doos (net als uitbreiding van Kingdom builder) en zal misschien te weinig aandacht krijgen

In mijn ogen zijn er weinig minpunten, als je dit spel in de juiste categorie plaatst (familiespel met de nodige diepgang)

06-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maharani (Queen games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Maharani bouw je het paleis voor de geliefde van de maharadja. In een beurt neem je een tegel uit de vitrine, plaats je deze volgens de bouwregels ergens in het paleis en scoor je punten voor aantal gekleurde tegels die aan elkaar grenzen en eigen arbeiders die aan elkaar grenzen. Het paleis is opgedeeld in vier kwadranten. Telkens er één is volgebouwd, volgt er een waardering. Als alle kwadranten zijn gewaardeerd eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Uit deze korte intro merkt u alvast dat we hier weer te maken hebben met een typisch Queen-spel, eenvoudige, duidelijke spelregels, hoog speel-en puzzelplezier en prachtig uitvoering.

Concreet bestaat een spelersbeurt uit de volgende stappen :
- het rad met de vitrine naar je toe draaien (dit maakt het makkelijker om te gaan puzzelen)
- één tegel kiezen en deze in het paleis plaatsen : hier zijn er twee mogelijkheden, nl. de tegel plaatsen in het kwadrant waar hij in de vitrine lag of in een ander kwadrant. Kies je voor deze laatste, dien je één van de vier munten om te draaien op je spelersbordje. Je hebt zo'n muntje voor elk kwadrant. Je mag al deze munten terug opendraaien als een beurt (maar kan dan uiteraard niets anders meer doen)
- je scoort één punt voor de tegel zelf en extra punten voor alle tegels van dezelfde kleur die horizontaal of verticaal aan je gelegde tegel grenzen
- indien je de tegel met de pijl naar je toe hebt kunnen bouwen (op elke tegel staat zo'n pijltje), dan mag je een arbeider op de tegel plaatsen. Heb je nog geen arbeider op deze kleur tegel in het kwadrant, breng je een nieuwe arbeider in. Heb je er al wel één in dezelfde kleur, dan wordt deze verplaatst. Je scoort één punt voor de ingezette (verplaatste arbeider) en extra punten voor elke arbeider die horizontaal en verticaal aan deze arbeider hangen.
- je hebt nu de keuze om tegen betaling van 2 punten nog een tegel te plaatsen volgens bovenstaande regels
- tenslotte vul je de vitrine terug aan en is de volgende speler aan de beurt

Indien een kwadrant is volgebouwd, wordt er gekeken naar het aantal arbeiders dat je in het kwadrant hebt staan en krijg je de overeenkomstige punten (aangegeven op het bord). Nadat de vier kwadranten zijn gescoord eindigt het spel en wint diegene met de meeste punten.

Titel : Maharani
Auteur : Wolfgang Panning
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+

 


05-07-2012 om 09:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/7
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op vrijdag 6 juli houden we onze 66ste spellenavond. Een specialleke mag ik wel zeggen. Hopelijk zijn jullie met héél wat vertegenwoordigd.
Er zullen trouwens enkele grotere, langere spellen op tafel verschijnen met demo's van spellenclub Pallieter (waarvoor nu al onze uitdrukkelijke dank). Hopelijk zien we ook onze collega's van Bengereng, Heist-Statie en 't Geel pionneke nog eens verschijnen. Een leuke verbroedering bij het inzetten van de vakantie lijkt me een leuk idee.

28-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
20-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flossen hoch ! (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze knotsgekke pinguïn-vis-race probeer je goed te onthouden waar welke vissen onder water zitten, zodat je de langste vis (van de juiste kleur) eruit kan halen. Eet je grote vissen, dan zal je veel plaatsen vooruit kunnen zetten met je pinguïn op het racespoor.

Een ronde ziet er als volgt uit :
- gooi de dobbelsteen (startspeler)
1) de dobbelsteen toont een kleur : om beurten proberen de spelers een vis in deze kleur uit het water te halen (of de regenboosvis = joker)
2) de dobbelsteen toont een vis : de spelers proberen om beurten een vis in hun eigen kleur uit het water te halen (of de regenboogvis) (pinguïns hebben zelfde kleuren als de vissen)
3) de dobbelsteen toont een haai : de speler die dobbelde roept "Haai-alarm". De spelers trekken tegelijkertijd een vis van eender welke kleur uit het water. (wel slechts één vis)

- verplaats je pinguïn
beginnend van de startspeler vertrekken de spelers (die een juiste vis boven haalden) op het spoor. Ze leggen hun getrokken vis tegen hun pinguïn en plaatsen deze op het einde van de vis in het volgende gat. Komen ze op een andere pinguïn terecht, dan springen ze erover. Komen ze in de hoeken van het spelbord op een ijsschots terecht, dan gaan ze naar het eerstvolgende vrije veld.

- plaats de vissen terug
om beurten, startend van de startspeler, plaatsen de spelers hun getrokken vis terug in de zee. Dit mag uiteraard op een andere plaats zijn dan waar ze zijn getrokken.

Daarna gooit de volgende speler en doorlopen we dezelfde fasen. Zo gauw een pinguïn over de finishlijn komt, eindigt het spel en is die speler de winnaar.

Titel : Flossen hoch!
Auteur : Edith Grein-Böttcher
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

20-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geistesblitz 2.0 (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook dit spel is wederom een remake van een ouder spel, nl. Oeps mis van Haba. Bovendien gaat het hier ook al om een 2.0 versie. Deze kan overigens vlekkeloos gecombineerd worden met de standaard Geistesblitz, maar is een op zich staand spel en dus geen uitbreiding. In Geistesblitz heeft u razendsnelle hersencellen nodig want u gaat moeten grabbelen en roepen, zonder fouten te maken. 

In het centrum van de tafel staan 5 voorwerpen in een bepaalde kleur (wit spook, rode handdoek, groene kikker, blauwe borstel en een grijs bad). Daarnaast is er een stapel kaarten met daarop de afbeeldingen van deze voorwerpen. In een speelronde wordt er een kaart omgedraaid en gaan de spelers om ter snelste het juiste voorwerp trachten te grabbelen. 

- Indien het voorwerp op de kaart in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je dit voorwerp te nemen
- Indien het voorwerp op de kaart niet in zijn eigen kleur staat afgebeeld, dien je het voorwerp te pakken dat niet op de kaart staat en wiens kleur niet op de kaart voorkomt

Diegene die het juiste voorwerp neemt, krijgt de kaart als overwinningspunt. Bij fout grabbelen, moet je als straf een kaart terug afgeven (indien mogelijk natuurlijk). Je speelt tot alle kaarten zijn omgedraaid en de speler met de meeste punten wint.

Geisterblitz wijkt in deze af van Oeps mis, dat er op kaarten zelfs twee voorwerpen staan, zodat je niet onmiddellijk één missende kleur kan associëren, wat bij Oeps mis wel het geval was. De 2.0 versie van het spel voorziet overigens enkele extra regeltjes die het spel nog gekker maken :
- indien de kikker staat afgebeeld mag je niet grabbelen, maar moet je het juiste voorwerp roepen
- indien de kikker op een kaart staat in de verkeerde kleur, moet je het voorwerp in een andere taal roepen (er staat een overzichtje van vier talen in het spelregelboekje)
- indien er een handdoek op de kaart staat afgebeeld, dan grabbel je het voorwerp in de kleur van de handdoek. Staat er daarenboven nog eens een kikker bij, dien je het voorwerp natuurlijk weer te roepen.

19-06-2012 om 08:44 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles kanone (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alles kanone is een spel dat eigenlijk al bestond bij deze uitgeverij. Het spelconcept was reeds aanwezig in "Alles tomate" en "Alles trolli". Nu gaat men er dus gewoon weer een ander thema opplakken, nl. het piratenthema en een "nieuw" spel is klaar.

Aan het spelverloop verandert er echter niets, dus bij deze ga ik de kopieer-en-plakkentechniek gebruiken. Ik maakte namelijk al eens een korte bespreking over "Kiekeboe", de Nederlandstalige "Alles tomate".

Alles kanone is weer zo'n memoryspel van de bovenste plank. Je moet weer proberen om zoveel mogelijk kaarten te sprokkelen in het spel. Zo gauw alle kaarten zijn uitgedeeld, wint de speler met het meeste kaarten.

De kaarten zijn onderverdeeld in zeven kleuren (categorieën). Je hebt zeven overzichtskaarten die bovenaan liggen. Hierop staan alle voorwerpen die in die kleur voorkomen. Je legt één kaart van elke kleur onder de overzichtskaarten. De spelers memoriseren deze kaarten, daarna worden ze omgedraaid. Alle resterende kaarten worden geschud. Het spel kan nu beginnen. De startspeler draait de bovenste kaart om. De spelers moeten nu om ter snelste het voorwerp zeggen dat op de kaart, van dezelfde kleur als de omgedraaide kaart, onder de overzichtskaart ligt. De speler die als eerste het juiste antwoord geeft, wint de kaart en wordt de nieuwe startspeler. De omgedraaide kaart vervangt deze onder de overzichtskaart, zodat men telkens een ander voorwerp moet onthouden.

Kortom : snel, kort, ludiek en voor een goed geheugen.

Titel : Alles kanone
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

18-06-2012 om 22:57 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ora & labora
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Ora & labora

+ voor Uwe-fans en kartonfetisjisten ongetwijfeld het Walhalla
+ grondstoffensysteem met de rondel is erg leuk en relatief verrnieuwend
+ gebouwen zijn divers en elk gebouw heeft wel z'n mogelijkheden
+ combo's zoeken in gebouwen en een goede "dwelling" zal je de overwinning opleveren
+ 2 varianten voorzien (Ierland en Frankrijk-versie), tof gedaan
+ fans van Agricola en vooral Le havre zullen hun hart zeker ophalen
+ ik wil het spel zeker nogmaals spelen, het is zeker niet slecht (ondanks de vele minpuntjes hieronder)
+ het oogt wel als je in volle actie bent, toeschouwers gaan geen idee hebben wat je aan het doen bent

- opzetwerk neemt al wat tijd in beslag
- het aantal fiches en materiaal zorgt af en toe toch voor wat onoverzichtelijkheid
- de fiches zijn langs beide kanten bedrukt met een andere grondstof, prima om materiaal te besparen, maar als de fiches toevallig omdraaien of vallen dan heb je geen idee welke grondstoffen je ter beschikking hebt
- hout, hout, hout te weinig, karton veel te veel
- combo's zoeken in gebouwen, een beginnende speler zal ongetwijfeld een pak slaag krijgen van iemand die de gebouwen al wat kent
- variant met 2 spelers blijft naar het einde toe te lang aanslepen
- kartonnen fiches waren niet mooi gestanst, zodat je zeer voorzichtig moest uitpunchen
- speelborden zijn van dun karton, waarom niet het mooi dikke materiaal van Agricola


17-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Village
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Village

+ voldoet aan alle verwachtingen die ik omtrent het spel had
+ acties staan prima aangegeven op speelbord en individueel spelersbord
+ vlotte gameplay
+ aanvankelijk wat zoeken, maar na een rondje of twee ben je ermee weg
+ puntensprokkelspel (positief voor mij, negatief voor anderen hoogstwaarschijnlijk)
+ materiaal is zeker oké
+ systeem van overlijden maakt het spel redelijk uniek
+ tactisch wel wat mogelijkheden om de tegenstander te boycotten, maar er blijven altijd opties
+ ook aangenaam om te spelen voor niet-euroërs (als dat woord al bestaat) in mijn ogen

- thema is er zeker wel, maar uiteindelijk is het toch punten sprokkelen

Conclusie : euro ten top, workerplacement, blokjes verzamelen en inruilen voor andere blokjes of fiches, punten sprokkelen,
ik ben er onmiddellijk een zware fan van.

16-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Biblios
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Biblios

+ Alleraardigst kaartspelletje
+ Set-collecting en bieden in één spel
+ Verdeelmechanisme dat ook in Pax Romana werd toegepast (kaartje voor jezelf, kaartje voor de anderen, kaartje voor de biedstapel)
+ Prachtige kaarten en stevig materiaal dat mooi verpakt is in een "boek"-doosje
+ Verschijnt binnenkort in het Nederlands bij Rocksgames (alhoewel het speelmateriaal zelf taalonafhankelijk is)

- Actiekaarten (om waarden dobbelstenen aan te passen) moeten onmiddellijk gespeeld worden, dus in het begin van het spel ben je hier weinig mee aangezien het dan nog koffiedik kijken is
- Zeker bij eerste spelletjes moeilijk om in te schatten wat je moet verzamelen
- Puntentelling, zijnde de verzamelde dobbelstenen, leveren erg vaak een gelijke stand op
- Het is een leuk tussendoortje, maar erg veel meer moet je er ook niet van maken

15-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
14-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rozenkoning
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titel : Rozenkoning

+ vlotte gameplay
+ tactisch spelletje dat ik nog kan vatten met mijn verstand
+ mooi materiaal
+ plaats ik in de categorie van ballonrace (ook een topper)
+ doordat je vijf kaarten mag gebruiken, enkele aanvechtkaarten hebt is er bijna geen willekeurigheid
+ belachelijk veel opties
+ gelukkig terug verschenen bij Kosmos (in metalen doosje), zodat we het binnenkort kunnen aanschaffen

- niets te melden dat ook maar negatief zou kunnen zijn
- of toch, dat het zo lang geduurd heeft dat ik het spel een keertje kon uitproberen


14-06-2012 om 07:07 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
31-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20th century (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Over dit spel las ik ergens op BGG dat het een kruising zou zijn tussen Carcassonne en Hoogspanning. Beide voornoemde spellen zijn natuurlijk top in hun genre, maar ik denk dat dit spel toch nog een trapje hoger is dan beide spellen qua moeilijkheid. Akkoord, u gaat aan de slag met tegeltjes en probeert uw eigen stad te optimaliseren, maar hier houdt de vergelijking toch wel grotendeels op vind ik persoonlijk.

20th century loopt over zes ronden waarin u uw stad uitbouwt. Je probeert de levenskwaliteit te verhogen, maar moet dit doen zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Hou rekening met de vervuiling die de vooruitgang met zich meebrengt en investeer zeker ook in ecologische oplossing voor uw problemen.

Een ronde bestaat vijf fasen :
- opstellen : er komen nieuwe land- en technologietegels in het spel

- land veilen : de hoogste bieder mag de tegel kopen, je mag passen om voor een ander stuk land te gaan die ronde of volledig uit de bieding stappen om als eerste een technologie aan te schaffen (deze worden steeds goedkoper nadien)

- catastrofes vermijden : iedere speler biedt om z'n pion in een bepaalde kolom kwijt te kunnen. Elke kolom brengt z'n eigen problemen met zich mee, afval of pollutie is jouw deel. 

- ontwikkelen (dit kan simultaan gebeuren) : nieuw afval plaatsen op hun land, nieuwe landtegels inbrengen, nieuwe inwoners herbergen, technologie gebruiken en de productie van je stad aanpassen

- produceren : overeenkomstig met wat je stad produceert, krijg je geld-, wetenschapskaarten en overwinningspunten. Tenslotte kan je ook gaan recycleren om alzo afval uit je stad te verwijderen.

- bonus scoren (enkel in de even rondes) : in elk spel zijn er andere bonuskaarten in het spel, de spelers weten waar ze naartoe moeten werken aangezien deze open liggen naast het speelbord. 

Dit is de korte flow-of-play van het spel. Uiteraard heeft elke tegel z'n voor- en/of nadelen. De juiste plaatsing is belangrijk, verbindingen met elkaar dmv rails levert je voordelen op. Je hebt technologieën die je éénmalig kan gebruiken of in elke ronde, bruggen kunnen tegels met elkaar verbinden, bevolking heb je nodig om je steden actief te maken zodat ze iets opleveren tijdens de productiefase, vergeet zeker niet te recycleren want een teveel aan afval kan je ondergang betekenen, ...

Titel : 20th century
Auteur : Vladimir Suchy
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 13+
Speelduur : 120 min.

31-05-2012 om 13:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/6
Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwsbrief voor onze spellenavond van vrijdag 8 juni. Let op, dus niet de eerste vrijdag van de maand dit keer.
Klik op de afbeelding om groter te bekijken. Tot volgende week vrijdag iedereen !

30-05-2012 om 13:07 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The island
Klik op de afbeelding om de link te volgen The island :

+ prachtig materiaal
+ moduleerbaar bord
+ mooie opberg inlay, dikke pluim voor Asmodée
+ zeer vlotte gameplay
+ uiterst geschikt familiespel dat ook de veelspeler zal aanspreken
+ véél goedkoper dan de Stronghold "Survive"-versie
+ duidelijke en overzichtelijke spelregels, iedereen kan er onmiddellijk mee aan de slag
+ spannend tot het einde, aangezien het de punten van de avonturiers zijn die tellen, niet het aantal

- uitbreidingen van "survive" zijn te gebruiken, maar hebben andere materialen gebruikt (5-6 spelers)
- je hebt wel een beetje in de hand, maar zeker niet alles, als je hier niet mee om kan, is dit zeker niets voor jou
- ik vind het in dit spel geen minpunt, maar je moet een dobbelsteen gooien om de waterdieren te verzetten, met
een beetje geluk gooi je hetgeen je nodig hebt
- in het begin staan er nog geen waterdieren op het bord (met uitzondering van de zeeslangen), dus al te vaak moet
je nog niets doen met de dobbelsteenrol
- voor mij is het onmogelijk om al de waarden van mijn 10 avonturiers te onthouden

Algemeen : erg leuk spel dat ik iedereen kan aanraden, ik zou het zeker meespelen. Ik stop het qua zwaartegraad in de categorie van Ticket to ride. Het is en blijft spannend tot het slot aangezien de waardes van de avonturiers verborgen blijven. Het materiaal is erg aangenaam om mee te spelen. Het geheel geeft een mooi en uitnodigend zicht. Ook omstaanders zullen zeker een kijkje komen nemen als je dit spel aan het spelen bent.

29-05-2012 om 07:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Village (Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel staat al geruime tijd op onze radar. In Essen was hij jammerlijk genoeg na één dag al verdwenen en enkel nog als demonstratiemodel te bewonderen. Het was daarna geruime tijd wachten op een herdruk, maar eindelijk is hij bij ons geraakt. De buzz die het spel toen al kreeg, blijkt gerechtvaardigd. Het spel is ondertussen ook al naar de States verkocht en zal bij Tasty Minstrel Games (toch niet de minste op dit moment) verschijnen. Daarnaast zal er binnen afzienbare tijd ook een Nederlandstalige versie (enkel spelregels) verschijnen bij 999 games als alles goed gaat. Bovendien is deze week bekend gemaakt dat het spel ook aanspraak zal kunnen maken op Kennerspiel des Jahres, want hij is één van de genomineerden. De tegenstand in het achterhoofd houdend, lijkt het ons dan ook een eenvoudige overwinning te gaan worden.

Village, mijne lieve dames en heren, heeft het zowat allemaal. Als eurogamer ga je hier je hartje aan kunnen ophalen. Bovendien is het thema er niet zomaar bijgesleurd en maakt het allemaal "sense" zoals je bij sommige Engelstalige reviews kan lezen. Laat ons nu nog niet te enthousiast doen en te veel bewieroken, maar we kunnen toch al stellen dat het een solide workerplacement is die gewoon leuk is om te spelen.

Het unieke aan dit spel is dat het loopt over verschillende generaties heen. Je leeft in een dorp en probeert aanzien te verwerven op diverse manieren. Je doet dit met de gebruikte arbeiders/reizigers/geestelijken/... ofte meeples. Deze hebben een stickertje opgeplakt van 1 t.e.m. 4 om de verschillende generaties aan te duiden. Elke speler beschikt ook over een eigen spelersbord, die dient als opslagplaats voor grondstoffen, graan en familieleden, maar vooral als je levenstrack. Voor diverse acties die je gaat uitvoeren, zal je met "tijd" moeten betalen. En zo gauw je marker een rondje maakt op deze kartonnen levenslijn, zal één van je dierbaren ons moeten verlaten. Dit is tegelijk ook de klok van het spel. Sommige stervelingen zullen eeuwige roem verzamelen en in de kronieken van de stad terecht komen, anderen zullen roemloos een onbekende dood sterven en als een hond ergens onder een boompje begraven worden. Aan jou om dit zeker te vermijden.

Het is zeker niet mijn bedoeling om alle spelregels hier te gaan uitleggen, maar ik kan u wel zeggen dat alles weer netjes symbolisch op het speelbord is gedrukt en dat de acties op zich logisch zijn. Elke ronde worden er invloedsblokjes en plaagblokjes uit de zak getrokken. Om beurten voeren de spelers een actie uit, ze nemen een invloeds- of plaagblokje van een bepaalde locatie en voeren de bijbehorende actie uit.
- graan oogsten : standaard 2 zakken, bij afgeven van een ploeg en paard krijg je er één extra, bij afgeven van ploeg en os krijg je er 2 extra
- familie : "produceer" een nieuw familielid, dit moet één zijn met het laagste nummer uit je beschikbare voorraad
- handwerk : op diverse locaties kan je grondstoffen gaan verzamelen door te betalen met tijd of invloedsblokjes
- markt : herbergt een hoop klanten die bepaalde grondstoffen/graan vragen, ze leveren je punten op op het einde van het spel. Als iemand deze actie kiest, is hij de startspeler, de andere spelers mogen ook naar de markt gaan op dat momentt
- reizen : stuur een familielid op reis naar aangrenzende dorpen, betaal de kosten, scoor de punten voor aanzien. In volgende beurten kan je een nieuw familielid laten reizen of een lid laten doorreizen
- gemeentehuis : plaats een familielid in het gemeentehuis, betaal de kosten en ontvang het voordeel (startspeler, willekeurige grondstoffen, willekeurige goed, ruil geld voor punten)
- kerk : plaats een familielid in het zwarte zakje (na een ronde worden hieruit arbeiders getrokken voor de dienst)
- waterput : betaal drie dezelfde grondstofblokjes om een actie naar keuze uit te voeren

Na de actiefase volgt er de dienst in de kerk. Er worden vier arbeiders uit het zwarte zakje getrokken. Deze arbeiders komen in de kerk terecht. In speelvolgorde mogen de spelers deze arbeiders opwaarderen door bepaalde kosten te betalen. De plaats die ze in de kerk bekleden heeft natuurlijk invloed op hun waarde en overeenkomstige punten.

Daarnaast zijn er nog enkele kleine regeltjes omtrent geld en overlijden van een familielid. Op het einde van het spel, als de kroniek geschreven is of het kerkhof vol ligt, worden de punten nog uitgereikt.
Je scoort punten voor je reizen (aantal buurgemeenten dat je bezocht), je plaats in het gemeentehuis en in de kerk en het aantal familieleden dat in de kroniek is opgenomen. Bovendien scoor je nog punten voor de klanten die je bediende op de markt en is elke munt nog 1 punt waard. De speler met de meeste punten, wint uiteraard het spel.

Titel : Village
Auteurs : Inka & Markus Brand
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 75 min.

28-05-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prêt-à-porter (Portal publishing)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Prêt-à-porter is een spel van de Poolse uitgeverij Portal publishing, die we vooral kennen van Neuroshima hex en Stronghold. Dit spel is eigenlijk tijdens Essen 2011 serieus onder radar gevlogen. Nochtans is dit "lijvige" worker-placement spel zeker de moeite waard. Het thema is misschien niet onmiddellijk je ding, maar het klopt op zich wel allemaal.

Je gaat je onderdompelen in de modewereld. Het is een economisch strategiespel waarin je in een jaar tijd de tegenstand moet beconcurreren. Een jaar bestaat uit vier seizoenen en de druk is enorm groot om elk seizoen weer met een nieuwe collectie voor de dag te komen. De speler die op het einde van het spel het meeste profijt heeft weten te maken, wint het spel. Je moet zowel letten op je financiële situatie als op de waarde van je merk, wat je ook héél wat oplevert. Je reputatie staat op het spel ... elk seizoen weer.

Het spelmateriaal is omvangrijk (zoals Stronghold) en verzorgd zoals gewoonlijk. Er zijn gebouwkaarten, werknemerkaarten, contracten, modeshowkaarten, designkaarten, geldkaarten, leningen, geldfiches, sterfiches, trendfiches, kwaliteitsfiches, materiaalblokjes, actiepionnen en gelukkig ook enkele speelhulpen, want er zijn wel wat mogelijkheden.

Een spel bestaat uit 12 rondes, die elk opgebouwd zijn uit 3 voorbereidingsmaanden en 1 modeshowmaand. We moeten deze bespreking dan ook op delen in 2 stukken.

Voor de voorbereidingsmaanden worden telkens nieuwe kaarten opengelegd in de vitrine. Deze maand kunnen we opsplitsen in vier fasen.
--> Fase 1 : acties plannen : beurtelings plaatsen de spelers hun drie actiepionnen op de voorziene plaatsen van het speelbord. Je mag meerdere keren dezelfde actie kiezen (als er plaats is uiteraard)

--> Fase 2 : acties uitvoeren : de gekozen acties worden in volgorde afgehandeld
- bank : je krijgt geld of kan een lening aangaan
- contract : de speler kiest een nieuw contract en plaatst deze op z'n spelersbord
- gebouwen : kies een gebouw en leg het naast je spelersbord, betaal de kosten aan de bank, op deze gebouwen kunnen werknemers geplaatst worden, eens de gebouwen actief zijn, kan het voordeel ervan gebruikt worden
- werknemers : kies een werknemer en leg deze op je spelersbord of op een gebouw, spelers passen hun kosten aan (salaris bij uitbetaling), ze blijven in het spel tenzij ze ontslagen worden (maar dan betaal je een dubbel salaris als ontslagvergoeding)
- design : kies een designkaart en leg naast je spelersbord, hiermee bouw je je collectie voor de modeshows, je moet de materialen gaan verzamelen die het design verlangt
- locale fabrikant : koop materialen aan, krijg een kwaliteitsfiche (deze gebruik je bij de volgende show)
- winkel : koop materialen aan, krijg twee kwaliteitsfiches
- importeren : koop materialen aan, krijg drie kwaliteitsfiches
- voorbereiding : uitvoeren in omgekeerde volgorde, je krijgt 2 kwaliteitsfiches, 1 PR-fiche, 1 trendfiche of 5000 dollar

--> Fase 3 : training- en ontwikkelingsfase : train een werknemer en ontwikkel één van je gebouwen, betaal de kosten en draai de kaarten naar hun donkere kant (geavanceerde gebouwen en werknemers), pas ook de maandelijkse kosten aan.

--> Fase 4 : onderhoudsfase : bereken je kosten (gebouwen, salarissen, leningen, ...) en betaal aan de bank

Nadien wordt het bord opgeruimd en klaargemaakt voor een nieuwe voorbereidingsmaand of een een modeshowmaand.

Voor de modeshowmaand leg je het spel eigenlijk even stil en doorloop je volgende vijf fasen :
--> Fase 1 : sterfiches inruilen : afhankelijk van het aantal spelers is een ster geld waard, je krijgt de overeenkomstige cash

--> Fase 2 : collectie voorstellen : je kiest welke collectie je tentoon wil stellen. Een collectie is een set van afgewerkte designs in één van de stijlen.

--> Fase 3 : collecties vergelijken : de tentoongestelde collecties worden vergeleken op gebied van kwaliteit, trend, PR en kwantiteit. Afhankelijk van waar de collectie wordt tentoongesteld kunnen er nog bonussen worden gewonnen. Afhankelijk van het seizoen worden verschillende van bovenstaande parameters vergeleken. De spelers krijgen sterren uitgereikt afhankelijk van hun plaats bij het vergelijken van de parameters.

--> Fase 4 : collectie verkopen : de ontwerpen worden sowieso verkocht voor de aangegeven prijs.

--> Fase 5 : Onderhoudsfase : spelers betalen hun onderhoudskosten (zoals in de voorbereidingsmaanden). De spelers moeten na een modeshowmaand hun leningen en kredieten terugbetalen aan de bank. Alle verlopen contracten worden afgelegd, tenzij ze verlengd worden met een onderhandelingskaart.

De speler die na vier modeshows het meeste geld in kas heeft, wordt de winnaar van dit intrigerende spel.

Titel : Prêt-à-porter
Auteur : Ignacy Trzewiczek
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.

27-05-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs