Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-05-2012
Village (Pegasus spiele)
Dit spel staat al geruime tijd op onze radar. In Essen was hij jammerlijk genoeg na één dag al verdwenen en enkel nog als demonstratiemodel te bewonderen. Het was daarna geruime tijd wachten op een herdruk, maar eindelijk is hij bij ons geraakt. De buzz die het spel toen al kreeg, blijkt gerechtvaardigd. Het spel is ondertussen ook al naar de States verkocht en zal bij Tasty Minstrel Games (toch niet de minste op dit moment) verschijnen. Daarnaast zal er binnen afzienbare tijd ook een Nederlandstalige versie (enkel spelregels) verschijnen bij 999 games als alles goed gaat. Bovendien is deze week bekend gemaakt dat het spel ook aanspraak zal kunnen maken op Kennerspiel des Jahres, want hij is één van de genomineerden. De tegenstand in het achterhoofd houdend, lijkt het ons dan ook een eenvoudige overwinning te gaan worden.
Village, mijne lieve dames en heren, heeft het zowat allemaal. Als eurogamer ga je hier je hartje aan kunnen ophalen. Bovendien is het thema er niet zomaar bijgesleurd en maakt het allemaal "sense" zoals je bij sommige Engelstalige reviews kan lezen. Laat ons nu nog niet te enthousiast doen en te veel bewieroken, maar we kunnen toch al stellen dat het een solide workerplacement is die gewoon leuk is om te spelen.
Het unieke aan dit spel is dat het loopt over verschillende generaties heen. Je leeft in een dorp en probeert aanzien te verwerven op diverse manieren. Je doet dit met de gebruikte arbeiders/reizigers/geestelijken/... ofte meeples. Deze hebben een stickertje opgeplakt van 1 t.e.m. 4 om de verschillende generaties aan te duiden. Elke speler beschikt ook over een eigen spelersbord, die dient als opslagplaats voor grondstoffen, graan en familieleden, maar vooral als je levenstrack. Voor diverse acties die je gaat uitvoeren, zal je met "tijd" moeten betalen. En zo gauw je marker een rondje maakt op deze kartonnen levenslijn, zal één van je dierbaren ons moeten verlaten. Dit is tegelijk ook de klok van het spel. Sommige stervelingen zullen eeuwige roem verzamelen en in de kronieken van de stad terecht komen, anderen zullen roemloos een onbekende dood sterven en als een hond ergens onder een boompje begraven worden. Aan jou om dit zeker te vermijden.
Het is zeker niet mijn bedoeling om alle spelregels hier te gaan uitleggen, maar ik kan u wel zeggen dat alles weer netjes symbolisch op het speelbord is gedrukt en dat de acties op zich logisch zijn. Elke ronde worden er invloedsblokjes en plaagblokjes uit de zak getrokken. Om beurten voeren de spelers een actie uit, ze nemen een invloeds- of plaagblokje van een bepaalde locatie en voeren de bijbehorende actie uit. - graan oogsten : standaard 2 zakken, bij afgeven van een ploeg en paard krijg je er één extra, bij afgeven van ploeg en os krijg je er 2 extra - familie : "produceer" een nieuw familielid, dit moet één zijn met het laagste nummer uit je beschikbare voorraad - handwerk : op diverse locaties kan je grondstoffen gaan verzamelen door te betalen met tijd of invloedsblokjes - markt : herbergt een hoop klanten die bepaalde grondstoffen/graan vragen, ze leveren je punten op op het einde van het spel. Als iemand deze actie kiest, is hij de startspeler, de andere spelers mogen ook naar de markt gaan op dat momentt - reizen : stuur een familielid op reis naar aangrenzende dorpen, betaal de kosten, scoor de punten voor aanzien. In volgende beurten kan je een nieuw familielid laten reizen of een lid laten doorreizen - gemeentehuis : plaats een familielid in het gemeentehuis, betaal de kosten en ontvang het voordeel (startspeler, willekeurige grondstoffen, willekeurige goed, ruil geld voor punten) - kerk : plaats een familielid in het zwarte zakje (na een ronde worden hieruit arbeiders getrokken voor de dienst) - waterput : betaal drie dezelfde grondstofblokjes om een actie naar keuze uit te voeren
Na de actiefase volgt er de dienst in de kerk. Er worden vier arbeiders uit het zwarte zakje getrokken. Deze arbeiders komen in de kerk terecht. In speelvolgorde mogen de spelers deze arbeiders opwaarderen door bepaalde kosten te betalen. De plaats die ze in de kerk bekleden heeft natuurlijk invloed op hun waarde en overeenkomstige punten.
Daarnaast zijn er nog enkele kleine regeltjes omtrent geld en overlijden van een familielid. Op het einde van het spel, als de kroniek geschreven is of het kerkhof vol ligt, worden de punten nog uitgereikt. Je scoort punten voor je reizen (aantal buurgemeenten dat je bezocht), je plaats in het gemeentehuis en in de kerk en het aantal familieleden dat in de kroniek is opgenomen. Bovendien scoor je nog punten voor de klanten die je bediende op de markt en is elke munt nog 1 punt waard. De speler met de meeste punten, wint uiteraard het spel.
Titel : Village Auteurs : Inka & Markus Brand Uitgeverij : Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 12+ Speelduur : 75 min.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".